Sanat jotka kertovat

enemmän kirjoittajastaan kuin heistä joille ne on kohdistettu tai ketä ne ovat tarkoitettu kuvaamaan tai määrittelemään...
Kerro minulle mitä sanoja käytät nettikeskusteluissa, somessa jne. niin minä saan tietyn käsityksen sinusta....ja se voi huomion täysin pois asiastasi mitä haluat esittää.
Esimerkkejä: jo kirjoitat "suvakki" niin ajattelen että olet rasisti tai ainakin hyvin ahdasmielinen metsäänpäin tuijottaja.
Jos kirjoitat "rasisti" olet todennäköisesti modernin, ajan henkeen oikean ja toivottavan ihmiskäsityksen omistava henkilö.
Jos kirjoitat "kukkahattutäti" olet todennäköisesti sovinistisika.
Jos kirjoitat "sovinistisika" olet todennäköisesti yli 50-vuotias feministi.
Jos kirjoitat "natsi" olet historiasta ja käsitteistä perillä oleva yleiskieltä käyttävä yksilö.
Jos kirjoitat "tolkun ihminen" olet todennäköisesti ahtaan maailmankatsomuksen omistava tai sitten käytät termiä sarkastisesti.

ISOJEN kirjainten liiallinen käyttö antaa kuvan huutajasta ja vouhottajasta ja saa lukijan klikkaamaan seuraavaa ketjua.

Sanat ovat tärkeitä ja niiden oikea käyttö oikeissa tilanteissa on perusta siihen että viestisi ymmärretään oikealla tavalla.

228

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korppis11

      Minkälainen ihminen on paskanjauhaja?

      Ps. Korppis1 kaapattu😂

      • Jokaisella meillä on oma totuutensa ja ne jotka eivät stemmaa meidän totuutemme kanssa jauhavat "p... kaa"..
        Mutta aloitukseni ei tähtää sinun käsitykseesi minusta.
        Nyt voisin jo kertoa koko joukon asioita sinusta, tuon yhden lyhyen kommentin perusteella, mutta antsii olla :)


      • karppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jokaisella meillä on oma totuutensa ja ne jotka eivät stemmaa meidän totuutemme kanssa jauhavat "p... kaa"..
        Mutta aloitukseni ei tähtää sinun käsitykseesi minusta.
        Nyt voisin jo kertoa koko joukon asioita sinusta, tuon yhden lyhyen kommentin perusteella, mutta antsii olla :)

        Sitähän minä halusin, että kertoisit, kuten aloituksesi ymmärsin yhden sanan perusteella. En tarkoittanut sinua vaan sanaa paska jauhaja. Ymmärsinkö aloituksen väärin?


      • karppis11 kirjoitti:

        Sitähän minä halusin, että kertoisit, kuten aloituksesi ymmärsin yhden sanan perusteella. En tarkoittanut sinua vaan sanaa paska jauhaja. Ymmärsinkö aloituksen väärin?

        Tämä sana ei ole vielä tarpeeksi ladattu jotta sen perusteella voisin tehdä johtopäätöksiä.
        Viittaa ruumiillisen työn tekijään :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tämä sana ei ole vielä tarpeeksi ladattu jotta sen perusteella voisin tehdä johtopäätöksiä.
        Viittaa ruumiillisen työn tekijään :)

        2Kerro minulle mitä sanoja käytät nettikeskusteluissa, somessa jne. niin minä saan tietyn käsityksen sinusta.."

        Paskanjauhantaa.

        Onko nyt hyvä?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        2Kerro minulle mitä sanoja käytät nettikeskusteluissa, somessa jne. niin minä saan tietyn käsityksen sinusta.."

        Paskanjauhantaa.

        Onko nyt hyvä?

        On todella hyvä. Eli sinun mielestäsi on samantekevää mitä sanoja käytämme muista kirjoittajista?
        Onko sisältö tärkeämpi kuin muoto?
        En tee sinusta mitään analyysia koska tiedän sinusta liikaa ja se olisi aivan liian helppoa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        On todella hyvä. Eli sinun mielestäsi on samantekevää mitä sanoja käytämme muista kirjoittajista?
        Onko sisältö tärkeämpi kuin muoto?
        En tee sinusta mitään analyysia koska tiedän sinusta liikaa ja se olisi aivan liian helppoa.

        Luuseri.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Luuseri.

        korpikirjailija haastaa riitaa
        sananvalintasi kertovat minulle että olet tottunut toimimaan ensin ja ajattelemaan jälkeenpäin
        (avainsanat "paskanjauhaja", "luuseri")


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        korpikirjailija haastaa riitaa
        sananvalintasi kertovat minulle että olet tottunut toimimaan ensin ja ajattelemaan jälkeenpäin
        (avainsanat "paskanjauhaja", "luuseri")

        Ei, ei Paloma, minä testaan sinun sieluasi ; ) Kuinka pitkä pinna sinulla on ja kuinka ymmärrät provosoimiseni. Minähän provosoin sinua tajuatko...provosoin sinua kertomaan mielipiteesi minusta, etkä uskalla sanoa mitään, koska tiedät minusta liikaa, tiedätkö?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Ei, ei Paloma, minä testaan sinun sieluasi ; ) Kuinka pitkä pinna sinulla on ja kuinka ymmärrät provosoimiseni. Minähän provosoin sinua tajuatko...provosoin sinua kertomaan mielipiteesi minusta, etkä uskalla sanoa mitään, koska tiedät minusta liikaa, tiedätkö?

        Uskallan mutta en halua. Kaikki rekatut tai siis joiden taustoista tiedän jotain ovat tämän leikin ulkopuolella.
        Sananvalintasi kertovat sielusi tilan paremmin kuin mikään muu. Sanotaan että olet sitä mitä syöt, mutta minä uskon että kielenkäyttösi paljastaa sinusta (siis yleisesti) enemmän kuin ruokavaliosi.
        Nyt satunnaiset mielenilmaisut eivät ole sillai kiinnostavia, ainoastaan johdonmukainen, toistuva tiettyjen sanojen käyttö. Ne paljastavat koulutuksesi, ikäsi, maantieteellisen sijaintisi, puoluekantasi ja etenkin ihmisnäkemyksesi.


    • ei.jaksais-taas

      juupajuu, taas uusi riidanhaastoavaus

    • mielipiteesi

      Aloittajalle: aloitus on vain sinun mielipiteesi, eikä ollenkaan oikea muiden mielestä. Itse olen näistä ,kukkahattutäti,suvakki sekä tolkunihminen. Kerroppa minkälainen olen sinun mielestäsi ihmisenä ?

      • Minua kiinnostaa vain sanat joita ihmiset käyttävät muista ihmisistä jotka taas peilautuvat takaisin kirjoittajaan. Myös yhteys missä näitä vahvasti ladattuja sanoja käytetään on merkittävä.
        Jos käytät runsaasti edellämainittuja sanoja kirjoituksissasi olet todennäköisesti vanhempi, miespuolinen, äänestät keskustaa tai persuja ja olet käynyt ammattikoulun tai teknillillisen opiston.

        (Muista että tämä aloitus on leikkimielinen. )


      • Eikö aloittaja jo todennut että kyse on hänen mielipiteestään?
        "..minä saan tietyn käsityksen sinusta.."


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minua kiinnostaa vain sanat joita ihmiset käyttävät muista ihmisistä jotka taas peilautuvat takaisin kirjoittajaan. Myös yhteys missä näitä vahvasti ladattuja sanoja käytetään on merkittävä.
        Jos käytät runsaasti edellämainittuja sanoja kirjoituksissasi olet todennäköisesti vanhempi, miespuolinen, äänestät keskustaa tai persuja ja olet käynyt ammattikoulun tai teknillillisen opiston.

        (Muista että tämä aloitus on leikkimielinen. )

        Kapula sanoi minua tolloksi? Mitä se kertoo kapulasta?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Kapula sanoi minua tolloksi? Mitä se kertoo kapulasta?

        Kuka on kapula?
        Nimittelyä puolin ja toisin...
        en ota kantaa koska kaikki käytämme joskus, satunnaisesti loukkaavia sanoja.
        Tässä tapauksessa on kysymys kai enemmän satunnaisesta ärsyyntymisestä.
        Minä olisin enemmän huolissani tuosta "kapulaksi" nimittelemisestä jo usean päivän ajan.
        Kysymys ei ole varmaankaan satunnaisesta mielenhäiriöstä ....


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kuka on kapula?
        Nimittelyä puolin ja toisin...
        en ota kantaa koska kaikki käytämme joskus, satunnaisesti loukkaavia sanoja.
        Tässä tapauksessa on kysymys kai enemmän satunnaisesta ärsyyntymisestä.
        Minä olisin enemmän huolissani tuosta "kapulaksi" nimittelemisestä jo usean päivän ajan.
        Kysymys ei ole varmaankaan satunnaisesta mielenhäiriöstä ....

        Ei todellakaan, aikoinaan paltalaiset muunsivat korpikirjailjan korppikseksi ja tykkäsin ; ) mutta vastaa vai kysymyksiini elä ota sivumielteitä koska ne sekoittavat ajatuksesi poia asian ytimestä ja johtavat harhaan kuten jo aloituksessa mainitsit.


      • kapulakieltä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kuka on kapula?
        Nimittelyä puolin ja toisin...
        en ota kantaa koska kaikki käytämme joskus, satunnaisesti loukkaavia sanoja.
        Tässä tapauksessa on kysymys kai enemmän satunnaisesta ärsyyntymisestä.
        Minä olisin enemmän huolissani tuosta "kapulaksi" nimittelemisestä jo usean päivän ajan.
        Kysymys ei ole varmaankaan satunnaisesta mielenhäiriöstä ....

        Mitäpä se kertoo kirjoittajasta joka laittaa viestiinsä ainoaksi kommentiksi

        öyhöti, öyhöti, öyhöti.

        Millainen on hänen luonteensa?


      • rus.ka
        kapulakieltä kirjoitti:

        Mitäpä se kertoo kirjoittajasta joka laittaa viestiinsä ainoaksi kommentiksi

        öyhöti, öyhöti, öyhöti.

        Millainen on hänen luonteensa?

        Eiköhän se kerro ihan vaan järjen köyhyydestä.


      • kapulakieltä kirjoitti:

        Mitäpä se kertoo kirjoittajasta joka laittaa viestiinsä ainoaksi kommentiksi

        öyhöti, öyhöti, öyhöti.

        Millainen on hänen luonteensa?

        Kiusoitteleva, kevyesti provoileva? Riippuu tilanteesta, mutta tämä ei nyt kuitenkaan ole hyvä esimerkki siitä mitä ajan takaa.


      • expimot
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiusoitteleva, kevyesti provoileva? Riippuu tilanteesta, mutta tämä ei nyt kuitenkaan ole hyvä esimerkki siitä mitä ajan takaa.

        Pikemminkin selkeä kannanotto jonkun henkilön "objektiiviseen" vihapuheeseen.

        Ei ole hyvä esimerkki mihinkään. Puolustukseksi voidaan todeta että kirjoittaja teki/tekee sen reilusti, tunnistettavalla nimimerkillä, ottaen näin vastaan oikeaan osoitteeseen mahdollisen palautteen.


    • Jos nimittelet tai "hauskasti" vääntelet eri mieltä olevan nimeä, kannattaa varmistaa että kuulijana on myötäilijöitäsi. Ketään muuta et vakuuta tai "käännytä".

      Voitteko uskoa että kuvakaappauksen henkilö on kansanedustaja, suuren valiokunnan jäsen sekä sivistysvaliokunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan varajäsen?



      • etovaa
        expimot kirjoitti:

        Sama vekkuli.

        Videolla simuloi aseen kanssa masturbointia, vetää nenään huumetta ja lopuksi ottaa innostunut ilme kasvoillaan takapuoleensa prostituoidun tunkeman tekopeniksen.

        Puolueesta ei varmaan synny epäselvyyttä.

        hahaa. Paloma ja perässä haukkuva rakkikoiransa expimot täällä taas niin lutusen yksimielisinä ja toisiaan nuoleskelevina.

        Olette söpö suvakki-pariskunta!!!!


      • etovaa kirjoitti:

        hahaa. Paloma ja perässä haukkuva rakkikoiransa expimot täällä taas niin lutusen yksimielisinä ja toisiaan nuoleskelevina.

        Olette söpö suvakki-pariskunta!!!!

        Onko se sitten meistä pois, jos joku löytää jostain yhteisen sävelen? Tunnetko itseäsi ulkopuoliseksi, vai miksi se sua etoo?

        Tällä palstalla saa olla eri mieltä, asettua poikittain, mutta vierekkäin ei.


      • tolkun-ihminen
        etovaa kirjoitti:

        hahaa. Paloma ja perässä haukkuva rakkikoiransa expimot täällä taas niin lutusen yksimielisinä ja toisiaan nuoleskelevina.

        Olette söpö suvakki-pariskunta!!!!

        Täällä palstalla on niin helppoa esittää suvaitsevaisuutta, kuin myös rasismia, mutta tosi paikan tullen onkin paskat housussa.


    • henrjii

      Entä apina
      tai nolla
      säteileekö polla

      • Kertoo kirjoittajan päihtymysasteesta.
        Mitä tiedämme hänestä tämän perusteella?
        Että hän puhuu suomea hieman vaivalloisesti ja tykkää juoda viinaa.


    • 1eero

      Kai tämä aloitus on hyväksyttävä aloitukseksi muitten rasisti keskustelujen jatkoksi joten olkaa hyvä ketä kiinnostaa, TV :ssä alkoi elokuva ehkä voin vilkaista mainosten välissä.

      • Tämä aloitus on viestinnästä, ei rasismista.
        Mainoskatkoilla tavataan ;)


      • 1eero
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tämä aloitus on viestinnästä, ei rasismista.
        Mainoskatkoilla tavataan ;)

        Ei mitenkää kiinnosta leikkiä varsinkaan kysymykset näistä aiheista jotka ovat täällä jatkuvasti esillä, esimerkiksi jokapäiväisessä kanssakäymisessä ihmisten kesken ei näistä pahemmin keskustella, uutisointia tulee aiheesta liiankin paljon väsyttämiseen asti.


    • Tuppi_Suu

      No ehkä sulle ei sitten kannata puhua mitään. ;))

    • ent.siivoojaparka

      Sehän on ihan aloittajan oma ongelma, jos ymmärtää toisen ihmisen noin väärin ja hänen pänsä kehrää noin kieroutuneita johtopäätöksiä toisesta kommentoijasta.

      Ajattele mitä ajattelet, mutta vaikuttaisit vähän viisaammalta, jos pitäisit tuollaiset aloituksessa mainitsemasi ajatukset ihan vain ominasi.

    • Paloma olet oikeassa, mutta käytäntö ja totuus.

      Ensin pelastetaan kansaa ja sitten pois. Miksi pelastetaan????

      Suomi ja pohjoismaat ovat rasitista kansaa yleensä siis 90%.

      Mukaan on turhaa ottaa mukaan pohjoismaiden muuttoja.

      Totuus kaikessa Paloma, kunnioitan sinun näkemystä ja olen samaa mieltä, men du..

      • Klm99

        Paloma, olet saanut ihailija 😁😙


      • Ihailijan---miksi suomalaisilla on vaikea kirjoittaa oikein?


      • Paloma on suuri kaikessa ja ajalla näkyy...


      • Mä kävin peukuttamassa xx9:n viestin, pakko tulla tunnustamaan koska muuten ajatellaan että se on Paloma.

        Se vaan on niin hienoa, kun kirjoituksessa näkyy kunnioitus toista ihmistä kohtaan. Katoava luonnonvara, myös omissa viesteissäni.


      • renat
        hmp.f kirjoitti:

        Mä kävin peukuttamassa xx9:n viestin, pakko tulla tunnustamaan koska muuten ajatellaan että se on Paloma.

        Se vaan on niin hienoa, kun kirjoituksessa näkyy kunnioitus toista ihmistä kohtaan. Katoava luonnonvara, myös omissa viesteissäni.

        Juopon kehuista nyt ei kovin kannata innostua.


      • renat kirjoitti:

        Juopon kehuista nyt ei kovin kannata innostua.

        Jokainen ihminen on laulun arvoinen.

        Eipä tietenkään voi olla kokonaan lukematta ja muistamatta jonkun tunnistettavan ihmisen historiaa, jokaisesta tekstistä painuu mielikuva muistiin joka tietty himmentää ja vuoroin kirkastaa kuvaa. Mutta olishan se kivaa kun ihmisten tekstejä voisi lukea silleen just kuin ihmisen tekstiä, lyömättä hirveesti leimaa.

        Onko kenties syy siihen että itsekin kirjoittelet vaihtuvilla nimimerkeillä?


      • renat
        hmp.f kirjoitti:

        Jokainen ihminen on laulun arvoinen.

        Eipä tietenkään voi olla kokonaan lukematta ja muistamatta jonkun tunnistettavan ihmisen historiaa, jokaisesta tekstistä painuu mielikuva muistiin joka tietty himmentää ja vuoroin kirkastaa kuvaa. Mutta olishan se kivaa kun ihmisten tekstejä voisi lukea silleen just kuin ihmisen tekstiä, lyömättä hirveesti leimaa.

        Onko kenties syy siihen että itsekin kirjoittelet vaihtuvilla nimimerkeillä?

        Mistä helvetistä sinä muka minun nimimerkkieni käytön tiedät?


      • renat kirjoitti:

        Juopon kehuista nyt ei kovin kannata innostua.

        in vino veritas :)
        minä olen todella otettu


    • Paloma suomi on rasistinen maa-- Niinistö nuoli ja så, kan de vara så at Ruotsi on saman lainen, uskon että näin on.

      Minä olen aatu vaan rakkaudella.

      En pidä sodista ne lopetetaan atomilla ja suurilla määriillä.

    • Sinä se vetelet edelleen isolla pensselillä ,nykyään tulvii uusia sanoja valtoimenan .
      Ihmiset omaksuu niitä eres ajattelematta mitä niitten takana on.
      Jokus heiluteltiin idän korttia surutta ja nyt natsia , kuhan se vaan tuntuu sopivan siihen paikkaan .
      Mä olen vuorotelle käyttäny kaikkia sun inhoamia sanoja ja kummnkin pirän ittiäni tolkun ihmisenä.
      Koskaan en oo läipäpalaa nälkäsen suust vieny ja ai olen sortuneen pystyyn nostanu.
      Ihan tuntuu siltä et sä koitat koko ajan haastaa riitaa porukan kanssa.

      • Luitkohan sä nyt nopeasti tuon aloituksen? Tai sitten mä ymmärsin väärin... Mä en saanut sitä kuvaa että Paloma tarkoittaisi mitenkään että mitä sanoja käyttää, lähinnä että mitä sanoja suosii ja viljelee.


      • hmp.f kirjoitti:

        Luitkohan sä nyt nopeasti tuon aloituksen? Tai sitten mä ymmärsin väärin... Mä en saanut sitä kuvaa että Paloma tarkoittaisi mitenkään että mitä sanoja käyttää, lähinnä että mitä sanoja suosii ja viljelee.

        Noi kaikki paloman esimerkit vilahtelee jatkuvasti puheessa ja lehdissä,musta se on pareminkin ihan ku murteen muuttuminen.
        Ennen outo on jokapäiväistä olemmeko turtuneet ja muuttuneet se onkin eri juttu


      • lmkh
        hmp.f kirjoitti:

        Luitkohan sä nyt nopeasti tuon aloituksen? Tai sitten mä ymmärsin väärin... Mä en saanut sitä kuvaa että Paloma tarkoittaisi mitenkään että mitä sanoja käyttää, lähinnä että mitä sanoja suosii ja viljelee.

        Miksi sinä kipität täällä selittelemässä Paloman tekstejä?


      • lmkh kirjoitti:

        Miksi sinä kipität täällä selittelemässä Paloman tekstejä?

        Tuo on sinun tulkintasi. Oma versioni on, että ihmettelen muutaman viestin sisältöä, ja kommentoin niitä. Saman tekisin vaikka aloittaja olisi kuka tahansa.

        Omia arvoja pitää noudattaa, eikö? Eikä saa pelätä seistä niiden takana, tai heidän mielipiteiden takana jotka edustaa samoja arvoja.

        Ootko eri mieltä?


      • hmp.f kirjoitti:

        Tuo on sinun tulkintasi. Oma versioni on, että ihmettelen muutaman viestin sisältöä, ja kommentoin niitä. Saman tekisin vaikka aloittaja olisi kuka tahansa.

        Omia arvoja pitää noudattaa, eikö? Eikä saa pelätä seistä niiden takana, tai heidän mielipiteiden takana jotka edustaa samoja arvoja.

        Ootko eri mieltä?

        Nimen omaan ,omienarvojen ,mutta niit omia arvoja ei sitten saa toiselle erimieliselle tyrkyttää , eikä ruveta erimielistä syylistämään .
        Sanovat et demokratia on monen pahan alku ,lähiidässäkin alettiin tuomaan demokratiaa oikein voimalla joka maahanja mikä on nyt lopputulos .
        Ei se viisas diktatuurikaan aina oo pahasta.
        Jos haluaa näist sanoista jauhaa ja vetää johtopäätöksiä niin sit on otetava valtamediakin esille ,mitä se meille syöttää , ja mikä on totta ,ainakin mun mielest toimittajat esittää omia mielipiteitään uutisina.
        Ei muuten kannata aina olla samanmielisten porukassa ja toistella vaan niit mielipitei joita jo toisella on, ei semmonen mittä keskusteluu ole.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Nimen omaan ,omienarvojen ,mutta niit omia arvoja ei sitten saa toiselle erimieliselle tyrkyttää , eikä ruveta erimielistä syylistämään .
        Sanovat et demokratia on monen pahan alku ,lähiidässäkin alettiin tuomaan demokratiaa oikein voimalla joka maahanja mikä on nyt lopputulos .
        Ei se viisas diktatuurikaan aina oo pahasta.
        Jos haluaa näist sanoista jauhaa ja vetää johtopäätöksiä niin sit on otetava valtamediakin esille ,mitä se meille syöttää , ja mikä on totta ,ainakin mun mielest toimittajat esittää omia mielipiteitään uutisina.
        Ei muuten kannata aina olla samanmielisten porukassa ja toistella vaan niit mielipitei joita jo toisella on, ei semmonen mittä keskusteluu ole.

        Taisin sitten seurata sun linjaa ja aiheuttaa keskustelua olemalla sun kanssa edes pikkasen jostain eri mieltä :)

        Kaikessa vallassa on huonot puolensa, ei sellaista hallintaa ole keksittykään joka palvelis kaikkia. Pitää valita se missä on vähiten huonoja puolia. Ehdotan ihmisille kiertävät tsydeemit, sellainen missä isäntä kokeilee emännän paikka jne. Jokainen ihminen saisi kuukauden olla toimitusjohtajana, kuukauden lähihoitajana, oisko hyvä :) Nyt kytätään vaan aidan yli toisiamme ja ollaan kateellisia.

        Luulisin että jokainen joka on aloituksen ikinä palstalle rustannut, tietää että vasta-mielipiteitä tulee. On harvinaisempaa että joku on samaa mieltä, ja jos sattuisi olemaan, joku vetää oitis laatat ja alkaa syrjimään. Sullakin on tästä vissiin kokemusta.


      • kylmätotuus
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Nimen omaan ,omienarvojen ,mutta niit omia arvoja ei sitten saa toiselle erimieliselle tyrkyttää , eikä ruveta erimielistä syylistämään .
        Sanovat et demokratia on monen pahan alku ,lähiidässäkin alettiin tuomaan demokratiaa oikein voimalla joka maahanja mikä on nyt lopputulos .
        Ei se viisas diktatuurikaan aina oo pahasta.
        Jos haluaa näist sanoista jauhaa ja vetää johtopäätöksiä niin sit on otetava valtamediakin esille ,mitä se meille syöttää , ja mikä on totta ,ainakin mun mielest toimittajat esittää omia mielipiteitään uutisina.
        Ei muuten kannata aina olla samanmielisten porukassa ja toistella vaan niit mielipitei joita jo toisella on, ei semmonen mittä keskusteluu ole.

        Kaikkihan omia arvojaan yrittävät "tyrkyttää" erimielisille.
        Poliittiset puolueet, uskonnolliset ryhmät, tiedotusvälineet, tälle palstalle kirjoittajat, minä, sinä jne.

        Toiset toimivat hyökkäävästi ja toiset hienovaraisesti manipuloiden.

        Vain talutusnarussa olevat, ovat tavallaan vaiti, koska tyhjästä on paha nyhjästä. Kuitenkin he julistavat taluttajiensa mielipiteitä aivan sokeina. Valitettavan usein juuri he pitävät suurinta meteliä tietämättä edes itse, minkä puolesta meuhkaavat.

        Meidän tehtävämme on muodostaa mielipiteemme ottamalla asioista selvää. Velvollisuutemme on pystyä perustelemaan kantamme ja seistä niiden takana.

        Tuuliviirinä pyöriminen tai toistuva takin kääntäminen ei anna kovinkaan luotettavaa kuvaa kenestäkään.


    • Hyvä aloitus.

      Sen tekemisessä on nähty vaivaa, eikä vain tyydytty valittamaan palstan surkeutta. Teksti on sopivan provosoivaa ja sellaista josta on helppo löytää tuttuja ominaisuuksia. Älähtelystä päätellen kalikka myös kalahti ja kunnolla.

      Aloittaja ei myöskään sorru riitelemään, vaan antaa kuonan loiskua yli ja ohi. Hyvä.

      • Olen saanut vaikutelman, että olet paloman taustatuki ja hänen sanojensa selittäjä ja selventäjä.
        Kehut sopivissa kohdissa ja joskus annat läimäytyksen ikäviä kirjoittaville.

        Onko tämä mielestäsi provosoiva viesti?

        Ja mitä aloitukseen tulee, niin muistaakseni en ole käyttänyt kyseisistä sanoista kuin sovinistia. Joku arkistojen penkoja löytää tiedon, onko sika ollut jatkeena.


      • Ancelina kirjoitti:

        Olen saanut vaikutelman, että olet paloman taustatuki ja hänen sanojensa selittäjä ja selventäjä.
        Kehut sopivissa kohdissa ja joskus annat läimäytyksen ikäviä kirjoittaville.

        Onko tämä mielestäsi provosoiva viesti?

        Ja mitä aloitukseen tulee, niin muistaakseni en ole käyttänyt kyseisistä sanoista kuin sovinistia. Joku arkistojen penkoja löytää tiedon, onko sika ollut jatkeena.

        Vaikutelmasi on omasi ja siten aivan oikea. Minulla ei ole sinusta mitään vaikutelmaa, nimimerkin kyllä tunnistan.

        Ei ole tarkoitukseni olla kenenkään tuki, mutta kuten muutkin, "komppaan" ja kommentoin mielestäni hyviä kirjoituksia.

        Joskus, melko harvoin kuitenkin, annan kyllä läimäytyksenkin. Mutta hei, kuka meistä olisi täydellinen?


      • expimot kirjoitti:

        Vaikutelmasi on omasi ja siten aivan oikea. Minulla ei ole sinusta mitään vaikutelmaa, nimimerkin kyllä tunnistan.

        Ei ole tarkoitukseni olla kenenkään tuki, mutta kuten muutkin, "komppaan" ja kommentoin mielestäni hyviä kirjoituksia.

        Joskus, melko harvoin kuitenkin, annan kyllä läimäytyksenkin. Mutta hei, kuka meistä olisi täydellinen?

        Hyvä ettei sinulla ole minusta vaikutelmaa, etenkään noiden aloituksen parin muutaman sanan käyttäjänä.
        En periaatteesta osallistu tiettyjä aiheita käsitteleviin keskusteluihin.
        Olen niin erilainen entinen nuori, että sukset menisivät väkisinkin ristiin.

        Sillä enhän minäkään ole täydellinen.

        Hyvää Helsingin matkaa, siellä se ainakin maanantaina möllötti paikoillaan.


    • Nyt täytyy poistua palstalta ja alkaa valmistautumaan Helsingin matkaan.

      Yleensä olen altavastaajien puolella, mutta nyt täytyy tehdä poikkeus.

      En vaan voi olla niiden runsaan sadan ilmoittautuneen puolella, jotka osoittavat mieltään rasismin- ja väkivallan vastustajia kohtaan.

      • "expimot"

        Mihinkä nimmariin vaihdat?

        H.


      • vallesma

        Kun palaat takaisin pönkittämään aloittajaa, kerro miltä näytti rasisti?


      • öyhö

        Toivottavasti äiti ostaa sulle tikkarin kaupunkimarkan kunniaksi.


      • jompikumpitulee
        hunksz kirjoitti:

        "expimot"

        Mihinkä nimmariin vaihdat?

        H.

        Palomaan tain hmpffään.


      • jompikumpitulee kirjoitti:

        Palomaan tain hmpffään.

        Perskuta. Palomaksi muutun mielelläni, ei tekis tiukkaakaan. Mutta että olisin expimot... identiteettikriisi iskee, kuis sää musta noin äijää leivoit? Minusta, suloisesta eskarilaisesta?

        Nyt tää lähtee tärisevin käsin hamuilemaan huulipunaa... tarttee saada sitä..


    • Tähän sopii hyvin eilisen kommenttini kopio:
      Ehkäpä aloitus on saanut tästä innoituksensakin.
      -
      "Kun/jos uusi määritelmä määritellään, saattaa sana olla rasistinen joitakin ihmisiä kohtaan.
      Mitäs jos emme keskustelisi minä, minä-pohjalta.
      Koska silloin alkaa taas uusi juankutus.
      Vaan entäs jos, mitähän sitten...jne."

      H.

    • ei-pidä-loukkaantua-

      En ota aloitukseen muuten kantaa, kuin mitä on eräänkin kerran mieleen tullut tuosta aloittajan nimimerkistä. Paloma.se.co tuo mieleen suomennettuna vivahteen jonkin sekon. Sekoilija sekoava jne.

      • Ei kait mulla. Paremminkin tulee mieleen joku sellainen lyhennelmä josta tekee mieli ottaa tarkemmin selvää et mitä se tarkoittaa. Niin me ihmiset nähdään eri kantilta asioita.


      • Olen tainnut kommentoida aikaisemminkin, mutta tässä se selitys taas tulee:
        aloitin suomi 24 keskusteluissa ulkosuomalaisten palstalla ja me keksittiin porukalla laittaa kansallistunnukset nimimerkin perään että näkee heti kuka mistäkin kirjoittaa. Olin rekisteröinyt Paloman jo aikaisemmin itselleni joten lisäsin siihen .se osoittamaan Ruotsia ja co. joka on Kolumbian tunnus; olin juuri perinyt talon sieltä siihen aikaan ja olin ajatellut asua osan vuodesta siellä eläkkeelle jäätyäni.


    • Vastaan ensin, luen sitten.

      Napa hoi, missä sä oot.... jos menen itteeni, niin eniten saan poistella sanaa "toisaalta" kun editoin omia viestejä.

      Josta pääsen heti seuraavaan, miltä se näyttää vs mitä se on. Äh, taidan ottaa sen tulkinnan ensin :)

      Mutta yleisesti aloitukseen - ei yksin se sana, vaan se energia millä se sana ladataan.

      Ja viimeisenä. Pitääkö ottaa kuuleviin korviin näitä sanoja? Viittaan ekaan lauseeseesi "kertovat enemmän kirjoittajastaan kuin heistä joille ne on kohdistettu". Minusta kuuluu kohteliaisuuteen edes punnita toisen sanoja. Mä en ainakaan itte halua kovettaa itseäni sillä tavalla, että ihan sama mitä joku lausuu. Täällä arvostetaan kovuutta, ja se on trendi mikä näkyy muuallakin.

      Tietty sanojen ja energian arvo laskee, sen mukaan kuin niitä toistetaan. Jos jokuu huutaa SUVAKKI kymmenen kertaa, niin jo neljännen kohdalla rupee haukotuttaa. Teho laskee.

    • Tavuviia

      Aloituksesta: itsetutkiskeluun on aina aihetta. Tiettyihin asioihin tai aiheisiin en ole ottanut kantaa tai kirjoittanut ollenkaan. Asiat ja tapahtumat Suomessa ovat olleet uusia, osa todella odottamattomia ja ikäviä. On ero, miten pitää suhtautua ja miten suhtaudutaan. Tuo välimaasto on villi viidakko. Ja pätevätkö viidakon lait? Kuka valvoo? Olemmeko sivistyneitä? Pidämmekö itseämme sivistyneinä? Haluammeko pitää itseämme sivistyneinä? Haluammeko, että muut pitävät meitä sivistyneinä? "Henkinen outlook".
      Sovinismi olisi kait se sana, jota käyttäisin tietyissä yhteyksissä. Mutta voivathan miehetkin ruveta käyttämään sitä nais-etuliitteellä, noin tasa-arvon takia.
      Muutoin tällaisests kyselystä tulee mieleen mm. keltaisen lehdistön jotkut testit. Päätyykö kysely umpikujaa.
      Kyselynhän voisi tehdä toisinkin päin: mikä on jaloa? Mikä ylevää?
      (Kysymyksenasetteluni ei ole tai pyri olemaan parempi, vain se, että kyse olisi asioista, ei porautumista ihmisiin. Ei kait tämä palsta mikään rottakoe pyri olemaan. Lopuksi siis paljastan kaulani: saa purra.......)
      Ei muuta kuin ulos lauantaituuliin....uusiin tuuliin...

      • Komps komps :)

        Välillä on hyvä levittää itsekritiikin kartta eteensä, katsella mihin tähtää, ja poikkeaako suunta kuinka paljon polulta.


      • Tavuviiva

        Tykkään poiketa polulta ja olla välillä skutsissa; voi vetää keuhkot täyteen puhdasta ilmaa...


    • Aamu-teevee antoi vaikutelman että Suomi pyrkii Turkkilaiseen Demokratiaan.
      Saa sanoa mitä huvittaa, kunhan lukee ensin hallituksen ohjeet ja määräykset.
      Sekä hyväksyy valtio-vallan Demokraattiset väki-vallan-teot. :)
      Asian-tuntija kertoi haastattelussa oikeitten sanojen merkitystä.
      Ei tosin kertonut mitkä ovat ne oikeat merkitykset.
      Liekö hän on lukenut aikaisenpia kommenttejani?

      H.

    • Valitettavasti

      Kaikki kertomasi on vain ap:n päätelmiä ihmisistä ja heidän käyttämistään sanoista. Kaikille ei samat sanat tarkoita aivan samaa kuin aloittajalle joten noiden sanojen perusteella ei tietenkään voi ihmistä määritellä mikä hän on. Yksi "oikaisee" sanansa ja toinen voi käsittää toisin. Joka laittaa kaikki samaan muottiin sanojen ja sanomisten perusteella, tulkitsee myös sanat niin että ne tarkoittaa aina jokaisella juuri samaa ajattelutapaa. Ihmisiä ei voi ohjailla aina sanojen mukaan.......että "tässä on reitti sitä kulkekaa" ;)

    • hatuton

      Käytän sanaa kukkahattusetä, eli puupää, joka pätee myös täti-ihmisiin, ei ole haukkumasana, vaan Pekan sukunimi.

    • Tässä toinen sopiva kopio eiliseltä:
      -
      "Viha-puihe tullaan määrittämään tarkasti.
      Jopa rikos-lain-perusteisesti.
      -
      Minä en usko tuon onnistuvan.
      Pienikin virhe, niin määrittelystä tulee puolueellinen viha-puhe.
      Jos määritelmä vesitetään, se sopii kaikille puolille lyömä-aseeksi, kuten tällä hetkellä.
      Määritelmä vaatii aliokseen myös tarkennuksen sanoihin suvakki, rasisti sekä kukka-hattu-täti...esim.
      -
      Motto:
      Tunteita ja tuntemuksia ei voida määritellä laeiksi."

      H.

      • Oikeastaan aloitukseni motivaatio tuli juuri tuosta lakiesityksestä. Vai oliko se aloite. Me leimaudumme kielenkäyttömme perusteella enemmän kuin sen mukaan mitä yritämme tuoda esille viesteissämme.
        Kielistä ja kielitieteestä kiinnostuneena koen sekä syntaksin että semantiikan tärkeinä osina viestintää. Kaikissa kielissä on paljon synonyymeja joista voi valita mieleisensä kuvaamaan jotain asiaa ja sanat todellakin merkitsevät eri asioita tai niillä on eri vivahde eri ihmisille.
        Monet jotka pitävät itseään "tolkun" ihmisinä eivät mielestäni täytä sitä kriteeriä. Kuten minäkään en ole läheskään yhtä "seko" mitä minun on annettu ymmärtää.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Oikeastaan aloitukseni motivaatio tuli juuri tuosta lakiesityksestä. Vai oliko se aloite. Me leimaudumme kielenkäyttömme perusteella enemmän kuin sen mukaan mitä yritämme tuoda esille viesteissämme.
        Kielistä ja kielitieteestä kiinnostuneena koen sekä syntaksin että semantiikan tärkeinä osina viestintää. Kaikissa kielissä on paljon synonyymeja joista voi valita mieleisensä kuvaamaan jotain asiaa ja sanat todellakin merkitsevät eri asioita tai niillä on eri vivahde eri ihmisille.
        Monet jotka pitävät itseään "tolkun" ihmisinä eivät mielestäni täytä sitä kriteeriä. Kuten minäkään en ole läheskään yhtä "seko" mitä minun on annettu ymmärtää.

        "Paloma.se.co"

        Minulleko?

        H.


      • p-pauke1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Oikeastaan aloitukseni motivaatio tuli juuri tuosta lakiesityksestä. Vai oliko se aloite. Me leimaudumme kielenkäyttömme perusteella enemmän kuin sen mukaan mitä yritämme tuoda esille viesteissämme.
        Kielistä ja kielitieteestä kiinnostuneena koen sekä syntaksin että semantiikan tärkeinä osina viestintää. Kaikissa kielissä on paljon synonyymeja joista voi valita mieleisensä kuvaamaan jotain asiaa ja sanat todellakin merkitsevät eri asioita tai niillä on eri vivahde eri ihmisille.
        Monet jotka pitävät itseään "tolkun" ihmisinä eivät mielestäni täytä sitä kriteeriä. Kuten minäkään en ole läheskään yhtä "seko" mitä minun on annettu ymmärtää.

        Monet jotka pitävät itseään "tolkun" ihmisinä eivät mielestäni täytä sitä kriteeriä......
        Aloituksessasi määrittely "tokun ihmisestä" on täysin väärä.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Minulleko?

        H.

        Sinulle, mutta kyllä sen saa muutkin lukea :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinulle, mutta kyllä sen saa muutkin lukea :)

        "Paloma.se.co"

        Laittaa sit aina osoitteen.

        Eiliseltä tämäkin kopioni:
        -
        "Mitäs jos emme keskustelisi minä, minä-pohjalta.
        Koska silloin alkaa taas uusi jankutus.
        -
        Vaan entäs jos, mitähän sitten...jne."

        H.


      • p-pauke1 kirjoitti:

        Monet jotka pitävät itseään "tolkun" ihmisinä eivät mielestäni täytä sitä kriteeriä......
        Aloituksessasi määrittely "tokun ihmisestä" on täysin väärä.

        Voit vapaasti korjata minua jos käsitykseni on väärä. Monet jotka kutsuvat itseään "tolkun ihmiseksi" (tarkoittaakohan se mitä ennen vanhaan sanottiin järkeväksi tai rationaaliseksi?) rajoittavat tulkintamahdollisuuksia käsittämään ainoastaan samanmielisten ajatukset ja sulkevat pois muut mahdollisuudet.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Laittaa sit aina osoitteen.

        Eiliseltä tämäkin kopioni:
        -
        "Mitäs jos emme keskustelisi minä, minä-pohjalta.
        Koska silloin alkaa taas uusi jankutus.
        -
        Vaan entäs jos, mitähän sitten...jne."

        H.

        Just silleenhän kirjoitin, mikä nyt meni väärin?
        Kirjoitin omankommenttini vastauksena sinun kommenttiisi, koska se tavallaan poiki samasta aiheesta, mutta se ei ollut mitenkään henkilökohtainen viesti minulta juuri sinulle jotenrauhallisesti...ok?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Just silleenhän kirjoitin, mikä nyt meni väärin?
        Kirjoitin omankommenttini vastauksena sinun kommenttiisi, koska se tavallaan poiki samasta aiheesta, mutta se ei ollut mitenkään henkilökohtainen viesti minulta juuri sinulle jotenrauhallisesti...ok?

        hunkszille


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Just silleenhän kirjoitin, mikä nyt meni väärin?
        Kirjoitin omankommenttini vastauksena sinun kommenttiisi, koska se tavallaan poiki samasta aiheesta, mutta se ei ollut mitenkään henkilökohtainen viesti minulta juuri sinulle jotenrauhallisesti...ok?

        "Paloma.se.co"


        Ei kun sinun pitäisi muistaa aloittaa:
        Kopioin tähän Nimmari HUNKSZ:n fiksuja kirjoituksia.
        Ne ovat aina niin ymmärtämistä kiihoittavia...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"


        Ei kun sinun pitäisi muistaa aloittaa:
        Kopioin tähän Nimmari HUNKSZ:n fiksuja kirjoituksia.
        Ne ovat aina niin ymmärtämistä kiihoittavia...

        H.

        ...ymmärtämistäkin...

        H.


      • p-pauke1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Voit vapaasti korjata minua jos käsitykseni on väärä. Monet jotka kutsuvat itseään "tolkun ihmiseksi" (tarkoittaakohan se mitä ennen vanhaan sanottiin järkeväksi tai rationaaliseksi?) rajoittavat tulkintamahdollisuuksia käsittämään ainoastaan samanmielisten ajatukset ja sulkevat pois muut mahdollisuudet.

        Tolkun ihmisellä on rakentavat ja maltilliset mielipiteet.

        Suvaitsevainen tai rasistinen ihminen näkee ja kuulee vain samankaltaiset mielipiteet ja on kiihkossaan lujasti niiden takana, eikä muuta mielipidettään.


      • Tavuviiva
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Oikeastaan aloitukseni motivaatio tuli juuri tuosta lakiesityksestä. Vai oliko se aloite. Me leimaudumme kielenkäyttömme perusteella enemmän kuin sen mukaan mitä yritämme tuoda esille viesteissämme.
        Kielistä ja kielitieteestä kiinnostuneena koen sekä syntaksin että semantiikan tärkeinä osina viestintää. Kaikissa kielissä on paljon synonyymeja joista voi valita mieleisensä kuvaamaan jotain asiaa ja sanat todellakin merkitsevät eri asioita tai niillä on eri vivahde eri ihmisille.
        Monet jotka pitävät itseään "tolkun" ihmisinä eivät mielestäni täytä sitä kriteeriä. Kuten minäkään en ole läheskään yhtä "seko" mitä minun on annettu ymmärtää.

        Noista sanoista ja merkityksistä: pahimmillaan voi tulla semanttinen sotku. Joudutaan selittelemisiin. Inhimillistä. Ja tätä tapahtuu kaikilla tasoilla. Ovathan presidenttimmekin joutuneet tarkentamaan tai eri maiden välisten johtajien vuoropuhe voi sivusta tuntua, että oi voi....
        Semantiikka...mielenkiintoista


    • himshf

      Kohtasin eräänä päivänä kylällä Zorronaisen - nehän taisi olla muoti-ilmiö mun nuoruudessa kuuskytluvulla kun yhteiskunnassa kuohui - silleen ihmishenkiä vainoten ja uhratenkin - itsekin elänyt tosi räävin väkivallan kohteena monia aikoja eikä vähiten talous- ja raha-asioiden tienoilla - ne kaikkein puolueittenkin äärisiivet ovat vain sellaisia - ehkä päihteillä ja huumeillakin oma osansa ihmisiin kohdistuvissa hyökkäyksissä - en omista BMVeetä, mutta kerran käpälöinnin seurauksena auton ratti on ajon aikana irronnut munkin autosta - kaiken muun inhottavan ohella mitä elo
      sisällään piti. Ja parkissa olleesta autosta viety tuulilasin pyyhkijäin sulat
      - eipä ne poutasäätkään silleen meikäläsellekään silleen tilaten tule
      - todennut vaan sen uhkien ja uhkailujen todellisuuden myös omassa kuin toistenkin elossa - ilman varta vasten ilmaistuja pirullisuuksiakin.

    • Kiitos Paloma, taas pitää miettiä, katos kun mietin niin harvoin, mutta noinhan tuo asia on , jos ammut nuolen, se palaa takaisin jossain muodossa, joko nuolena tai tykinkuulana tai vaikka vain hipaisuna, riippuu ketä ampuu ja millaisella nuolella tai ehkä ammuttu vain nuolee kolossaan hiljaa haavojaan.
      Yleensä en käytä moisia sanoja, hepsankeikkana en tietysti osallistu semmoisiin aloituksiinkaan, joissa tulisi edes kiusaus nimitellä moisilla, enkä mä yleensäkään nimittele ketään millään noista sanoista, no, kukkahattutäti on aika soma sana kylläkin, sitä jos käytän tuskin olen sovinistisika, sika voin olla mutta en sovinisti.
      Jotenkin yksisilmäiseltä kuulostaa jos näillä sanoilla leimaa ja leimaantuu.
      Yleensä suhtaudun niin niin niin vakavasti elämään ja varsinkin tähän someen ihan haudanvakavasti.
      NO, jotenkin tästä tulee mieleen Facebook, sinnehän mä kirjotan kaikki sydämeni salat ja se on täynnä testejä, joita innolla aina teen, ne niin kertoo millainen olen ja mitä on ollut ja mitä tulee. Hauskinta on se, että ystävät sanoo, että just tommonen sä olet.
      FB valkkaa tietysti kirjotuksistani tietyt sanat ja sitten solmii niistä sopivan mytyn, aina se on positiivinen, sen takia niitä on tietysti niin kiva tehdä. Tuotuudenhan ne kertoo, paljastaa kaiken, hoho haha.
      Hauskin oli kun testasin millainen vanhuus minua odottaa, ja minua odottaa kahvinjuonti pariisissa, elämässä on ollut aina suuri haave, nyt mä taas paljastan itseäni, suudella sillai kuin elokuvissa, siinä tasanteella taustalla eiffeltorni, toinen jalka somasti koholla... nyt mä lähden kahvinjuontiin ja nyt vain tuonne keittiöön.

      • Voisin tehdä kokeen, heittäisin kirjoituksen hienoon keskusteluun jossain hienossa korkeita sfäärejä hipoilevassa aloituksessa, esimerkiksi teidän kolmen valiokirjoittajan jossain viisaassa aloituksessa, sitten joku onnistuisi suututtamaan minut oikein perusteellisesti ja kirjoittaisin kirjoituksen, jossa käytän kaikkia noita ja ehkä muitakin leimaavia inhottavia sanoja, vahvistettuna kaikilla mahdollisilla häijyillä kirosanoilla, niitäkin osaan aikamoisen liudan.
        Minkälaisen leiman silloin löisit otsaani, löytyisikö mahdollisesti äänestämäni puoluekin ja entä koulukseni ja intohimoni, perhesuhteetkin siinä varmaan selviäisi ja taatusti se työ mitä teen.
        Otanta vain yhden kirjoituksen perusteella.
        Sitä vaan mietin, että jos ruvetaan kirjoittamaan lakiin, niin onko vihalla vivahteita, vai onko se yksiselitteisesti sanojen perusteella vain vihaa. ja sen nuolen pitää ehdottomasti löytää yksiselitteinen kohde, se haavoja nuoleva surkimus jota sanoilla vihataan ja jota laki sitten suojelee.
        Tämä menee ihan hulluksi toiminnaksi ja kannattaisi kaikkien kynnellekykenevien nuorien ruveta tuomareiksi ja lakipykälien tiiraajiksi.
        Viha ei maailmasta lailla lopu jos ihminen ei muutu.Tämä nettikin vain laajenee ja luo uusia systeemejä missä voi vihaansa viljellä, jos yhdestä potkitaan pois sen kun menet toiseen ja yleensä se on vielä fiksuin ja juuri nuoret osaavat niitä käyttää ja vihapuhe on kuin siemen siellä, viha lisii ja lisii.


    • mitenkä

      Löpösieni.

    • Olet kirjoittanut itsestäsi kattavan koosteen. Sinussa ei ole arvoituksia kaikki mitä olet itsestäsi esiin tuonut on julkista. Sekin, että halusit toimittajaksi.

      Nyt ketjun uudelleen lukeneena, mietinnän ja harkinnan jälkeen, sillä sinähän kirjoitit että olen tottunut toimimaan ensin ja ajattelemaan jälkeenpäin.

      Tänne kirjoittelen pääsääntöisesti impulssiivisesti, eilenkin muutaman tekstin autossa istuessani, mutta aloitukset teen harkiten.

      Koti-kiusattu kirjoitti sen mitä minäkin nyt ajattelen.

      "omia arvoja ei sitten saa toiselle erimieliselle tyrkyttää , eikä ruveta erimielistä syylistämään"

      "Ei muuten kannata aina olla samanmielisten porukassa ja toistella vaan niit mielipitei joita jo toisella on, ei semmonen mittä keskusteluu ole."

      Olen ymmärtänyt, että lähipiirisi on samoin ajattelevien kooste. Tiedän sinun jakavan Suomi 24 palstan keskustelut läheistesi kanssa. Olet myös kirjoittanut siitä. Olen huomannut joissakin ketjuissa myös pienen yksityiskohdan. Kun jäät alakynteen poistut ja kun palaat uhkut täynnä voitokasta voimaa.

      Itse kerroin toisessa ketjussa, että kasvoin perheyhteisössä, kuusi henkilöä ja viisi erilaista poliittista ajattelijaa. Edustettuna oli oikeisto, keskusta, vasemmistoa ja vihreä. Jo teininä osallistuin politiikkaan. Nuorena olin radikaalimpi kuten nytkin nuoret ovat ja nousin oikeuksieni puolesta parrikaadeille. Iän karttuessa ajatusmaailmani on muuttunut ja hyvä niin koen sen kehittymisenä. En ole juossut yhteen ja samaan suuntaan vaan risteyksissä olen poikennut oikealle, vasemmalle tai lekotellut vihreällä ruohikolla tuijottelemassa sinivalkoista taivasta.

      Mitä tulee toimittajan ammattiin se ei tänä päivänä ole helppoa. Paljon on toimittajiksi haluavia, mutta pääsy alalle vaatii suunnattomia henkilökohtaisia ponnisteluja ja positiivistä karismaa.

    • mielipideeni

      Tolkku ihminen = aikaansaava, työnsä hyvin tekevä, toimelias ihminen.

      • TolkkuTallella

        Tolkun ihminen ei lähde joka kohellukseen mukaan, hän pystyy järjen kanssa arvioimaan tilanteita eikä anna tunteiden viedä ilman kontrollia. Tolkun ihminen ymmärtää eri näkökantoja ja pyrkii tekemään järkiperäisiä päätöksiä. Tolkun ihminen ymmärtää ettei kaiken haluaminen ja tekeminen ole mahdollista jos siihen ei voimat ja varat riitä. Tolkun ihminen ymmärtää ettei toisten kustannuksella voi saada kaikkea haluamaansa. Tolkun ihminen ymmärtää toisia ihmisiä ja eri ääripäiden mielipiteitä, vaikka ei ole valmis lähtemään niihin mukaan, sillä hän tietää ettei ole vain yhtä totuutta. Tolkun ihminen pystyy kantamaan vastuun tekemisistään ja sen seurauksista.


      • MitäänMieltä
        TolkkuTallella kirjoitti:

        Tolkun ihminen ei lähde joka kohellukseen mukaan, hän pystyy järjen kanssa arvioimaan tilanteita eikä anna tunteiden viedä ilman kontrollia. Tolkun ihminen ymmärtää eri näkökantoja ja pyrkii tekemään järkiperäisiä päätöksiä. Tolkun ihminen ymmärtää ettei kaiken haluaminen ja tekeminen ole mahdollista jos siihen ei voimat ja varat riitä. Tolkun ihminen ymmärtää ettei toisten kustannuksella voi saada kaikkea haluamaansa. Tolkun ihminen ymmärtää toisia ihmisiä ja eri ääripäiden mielipiteitä, vaikka ei ole valmis lähtemään niihin mukaan, sillä hän tietää ettei ole vain yhtä totuutta. Tolkun ihminen pystyy kantamaan vastuun tekemisistään ja sen seurauksista.

        Eikä tolkun ihminen lähde mielenosoituksiin. Puolesta tai vastaan.


      • Tavuviiva

        Tämän kirjoittajan luonnehdinnasta olen pitkälti samaa mieltä.
        Sellaista selko kieltä = aikuisten oikeasti sanottu.
        Sättimisellä ei synny oikein mitään rakentavaa. Tullaan umpikujaan.
        Kaikilla on nolo ja vaivautunut olo.


      • Tavuviiva

        Tämä kommenttini oli tolkkutallelalle.
        (Sotkuksi menee)
        Mutta kierretään nyt tahkoa....


      • MitäänMieltä kirjoitti:

        Eikä tolkun ihminen lähde mielenosoituksiin. Puolesta tai vastaan.

        Tuota juuri ajattelin kysyä.
        Allekirjoitan suurimman osan TolkkuTallella-nimimerkin kuvausta tolkun ihmisestä, mutta mieleeni jäi kuitenkin itämään epäilyn siemen. " ettei toisten kustannuksella voi saada kaikkea haluamaansa" kuulosti hieman perussuomalaiselta järkeilyltä....ja sinänänsä tarkoitushakuiselta koska kukaan ei ole koskaan sellaista väittänytkään. Tolkun ihminen siis ei regaoi tunteella vaan järjellä, mutta perustuuko hänen kultainen keskitiensä johdonmukaisesti logiikkaan vain ainoastaan yhteisönsä vallitsevaan ideologiaan ja median manipulointiin?

        Voiko "tolkun ihminen" tehdä poliittista työtä ottamatta selvää kantaa ja pesäeroa yhteiskuntaamme horjuttaviin ilmiöihin?
        Voiko "tolkun" ihminen olla poliittisesti valveutunut vai onko "tolkku" tiellä jos haluaa ajaa jotain asiaa nyky-yhteiskunnassa?


      • MitäänMieltä kirjoitti:

        Eikä tolkun ihminen lähde mielenosoituksiin. Puolesta tai vastaan.

        Tolkun ihminen on siis hyvä alamainen. Hammasta purren hyväksyy mitä vain, koska on tolkun ihminen.


      • Tavuviiva

        Pamela ja Expimot: nyt kyllä yksinkertaistatte asiaa todella, todella paljon ja pahasti ja vetelette mutkat suoriksi. Kuuden virkkeen perusteellako voidaan siis päätellä jostain, että millainen joku ihminen olisi ja mihin kelpaa. Onhan ihmisillä muitakin piirteitä. Oh my... Eihän tänne voi mitään romaaneja rustata. Tolkkutallella kait nyt olettaa, että ihmisillä on selkärankaa ja sellaiseksi kirjoituksen tulkitsin. Ei se sulje pois, että muista välittää. Yritysjohtajissa on tällaisia luonteenpiirteitä, mutta todellakin paljon muita piirteitä. Arvomaailmoissa voi olla variaatioita. Kovin on kapeanäköiseksi ketju muodostui. Vahinko. Jyrkkää alasampumista ja ihmisten pitäisi tulla toimeen keskenään - mieluummin hyvin kuin hyvin huonosti. Ei homo homini lupus.....muutummeko relikteiksi, jymähtäneiksi. Ulos, happea aivoihin ja vähän joustavuutta, please.


    • eppu2

      Kaikki mikä universumissa on, on alkuperältään samaa tähtipölyä.
      Voisipa miltei sanoa, että kun moitit kanssaihmistä, moitit itseäsi.
      Monasti myös heijastelemme toisiin ominaisuuksia, jotka ovat itsessämme.

      • 1eero

        Alkuperältään kyllä emme ole kuitenkaan klooneja se vasta hassua olisi, aatteles jos palstalla olisi ainoastaan Palomoja niin pelastuisiko maailma ei silti kyllä Palomalla hyvää tarkoittavia mielipiteitä ja muutkin omalla tavallaan.


      • ent.siivoojaparka

        Mistäs se tähtipöly on saanut alunperin alkunsa?

        Minä en ole saanut alkuani tähtipölystä. Siksi minulla on lupa arvostella teitä tähtipölyyttäjiä.


      • eppu2

    • eppu2

      En kyllä millään ymmärrä, miten tolkun ihminen ja ahdas maailmankatsomus voivat tarkoittaa samaa.
      Minä kun ymmärrän se niin päin, että tolkun ihminen punnitsee asioita useista näkökulmista, osaten katsoa sielunsa silmillä tulevaisuuteen, että mihin mahdollinen ratkaisu johtaa.
      Ajattelee järkevästi, myös mahdollisia tunnereaktioita ajatellen.
      Nimenomaan ei ole ´yhden asian´ ihminen.

      • Eivät ne varmasti tarkoitakkaan samaa, mutta monet jotka nimittävät itseään "tolkun ihmiseksi" eivät edusta dynaamisempaa osaa väestöstä. Olen vasta tutkimassa mitä termi pitää sisällään, koska liian usein olen lukenut ns. tolkun ihmisten kirjoituksia joista paistaa läpi vanhoillinen ja rajoitettu tapa ajatella asioita.



      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Eivät ne varmasti tarkoitakkaan samaa, mutta monet jotka nimittävät itseään "tolkun ihmiseksi" eivät edusta dynaamisempaa osaa väestöstä. Olen vasta tutkimassa mitä termi pitää sisällään, koska liian usein olen lukenut ns. tolkun ihmisten kirjoituksia joista paistaa läpi vanhoillinen ja rajoitettu tapa ajatella asioita.

        Tolkun ihminen on minullekin viime aikoihin asti ollut tuttu vain Kalle Päätalon romaaneista. Nyt määritelmän tämän päivän merkitys alkaa hiukan valjeta minulle, mutta en ole vielä ihan varma onko se tavoiteltavan arvoinen olotila.


      • eppu2
        expimot kirjoitti:

        Tolkun ihminen on minullekin viime aikoihin asti ollut tuttu vain Kalle Päätalon romaaneista. Nyt määritelmän tämän päivän merkitys alkaa hiukan valjeta minulle, mutta en ole vielä ihan varma onko se tavoiteltavan arvoinen olotila.

        Teepä tuo testi.
        Minäkin googlailin tuon Paloman vastauksen jälkeen ja löysin saman testin ja sain saman tuloksen, kuin hänkin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Teepä tuo testi.
        Minäkin googlailin tuon Paloman vastauksen jälkeen ja löysin saman testin ja sain saman tuloksen, kuin hänkin.

        Minä annoin oikeestaan vain yhden "väärän" vastauksen; siis minun mielestäni on ok jakaa omaa hyvinvointiaan hätää kärsivien kera eli lautaseltani joutaa yksi kananjalka ja kupillinen riisiä enemmän tarvitseville niin tolkuton olen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä annoin oikeestaan vain yhden "väärän" vastauksen; siis minun mielestäni on ok jakaa omaa hyvinvointiaan hätää kärsivien kera eli lautaseltani joutaa yksi kananjalka ja kupillinen riisiä enemmän tarvitseville niin tolkuton olen.

        Elikkä vastasi kysymkseen numero 7 ei.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Eivät ne varmasti tarkoitakkaan samaa, mutta monet jotka nimittävät itseään "tolkun ihmiseksi" eivät edusta dynaamisempaa osaa väestöstä. Olen vasta tutkimassa mitä termi pitää sisällään, koska liian usein olen lukenut ns. tolkun ihmisten kirjoituksia joista paistaa läpi vanhoillinen ja rajoitettu tapa ajatella asioita.

        Mahdan olla kuiva ja naseva tolkun ihminen, kun suomennan sen suoraan ja yksinkertaisesti järki-ihmiseksi.
        "толк" = "järki". Ja meitä järki-ihmisiä on monenlaisia.

        Vastasin kohtiin 8 ja 9 EI, mutta testin mukaan olen silti tolkun ihminen.


      • OLEN TOLKUN IHMINEN.... ; ))))

        Kuulun suureen enemmistöön, jolla on maltilliset ja rakentavat mielipiteet.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        OLEN TOLKUN IHMINEN.... ; ))))

        Kuulun suureen enemmistöön, jolla on maltilliset ja rakentavat mielipiteet.

        Vastasitko EI joihinkin kysymyksiin?


      • Korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Vastasitko EI joihinkin kysymyksiin?

        En koska miksi vastaisin vastoin omia periaatteita ihan.


    • Tavuviiva

      Paloma.se.co. puhut hurskaasti hätää kärsivistä, mutta käsi sydämelle, oletko elintasopakolainen?

      • En. Olen ideologinen pakolainen. Halusin kasvattaa lapseni pohjoismaisilla arvoilla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En. Olen ideologinen pakolainen. Halusin kasvattaa lapseni pohjoismaisilla arvoilla.

        Onnistuitko?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Onnistuitko?

        Kyllä.
        Tein oikean valinnan.


      • Teit.oikean.valinnan

        Paloma, muuttaessasi Ruotsiin.

        Mutta miksi olet alwariinsa Suomen asioita järjestelemässä täällä?

        Miksi yrität muokata suomalaisten mielipiteitä mustaihoisten matujen suuntaan?


      • Niiih.justiisa

        Vaikka köyhällä, Ruotsin riistämällä Suomella ei ole heihin varaa!


      • ute-liaana
        Teit.oikean.valinnan kirjoitti:

        Paloma, muuttaessasi Ruotsiin.

        Mutta miksi olet alwariinsa Suomen asioita järjestelemässä täällä?

        Miksi yrität muokata suomalaisten mielipiteitä mustaihoisten matujen suuntaan?

        mistä sanasta tulee lyhenne "matu"?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä.
        Tein oikean valinnan.

        Perusteleisitkö valintaasi, mitä olisi tapahtunut jos olisit jäänyt siihen perimääsi taloon Columpiassa, tai miten olisi käynyt jos olisit jäänyt Amerikkaan?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Perusteleisitkö valintaasi, mitä olisi tapahtunut jos olisit jäänyt siihen perimääsi taloon Columpiassa, tai miten olisi käynyt jos olisit jäänyt Amerikkaan?

        Jälkiviisaus on aina 20/20.
        Mutta Kolumbiasta läksimme kun poliittinen taivas alkoi tummua ja sissiliike sai vauhtia samanaikaisesti kuin huumekartellit ja paramilitäärit alkoivat kasvaa ja vahvistua. En katsonut sitä terveelliseksi paikaksi kasvattaa lapsiani.
        USA:ssa tulin siihen johtopäätökseen että lapsistani olisi kasvanut mainstream amerikkalaisia. Vaikka sekään ei ole paha, niin se tuntui kuitenkin vieraalta ajatukselta. Skandinaaviset ja yleensäkin pohjoismaiset arvomme tuntuivat ainoilta oikeilta siihen aikaan: Palmen Ruotsi kuulosti parhaalta ja Suomikin oli vahvasti kartalla. Opiskelin silloin osa-aikaisesti yhteiskuntatieteitä collegessa ja olin juuri kirjoittanut tutkielman pohjoismaisista paradigmeista eli miten me ymmärrämme hyvinvoinnin siten että maa joka parhaiten huolehtii omista heikoistaan: lapsista, sairaista, vanhuksista , työttömistä on paras maailmassa. Seurasin omaa vakaumustani ja valitsin eurooppalaisen hyvinvointivaltion yhä enemmän ja enemmän konservativismiin liukumassa olevan USA:n tilalle.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Jälkiviisaus on aina 20/20.
        Mutta Kolumbiasta läksimme kun poliittinen taivas alkoi tummua ja sissiliike sai vauhtia samanaikaisesti kuin huumekartellit ja paramilitäärit alkoivat kasvaa ja vahvistua. En katsonut sitä terveelliseksi paikaksi kasvattaa lapsiani.
        USA:ssa tulin siihen johtopäätökseen että lapsistani olisi kasvanut mainstream amerikkalaisia. Vaikka sekään ei ole paha, niin se tuntui kuitenkin vieraalta ajatukselta. Skandinaaviset ja yleensäkin pohjoismaiset arvomme tuntuivat ainoilta oikeilta siihen aikaan: Palmen Ruotsi kuulosti parhaalta ja Suomikin oli vahvasti kartalla. Opiskelin silloin osa-aikaisesti yhteiskuntatieteitä collegessa ja olin juuri kirjoittanut tutkielman pohjoismaisista paradigmeista eli miten me ymmärrämme hyvinvoinnin siten että maa joka parhaiten huolehtii omista heikoistaan: lapsista, sairaista, vanhuksista , työttömistä on paras maailmassa. Seurasin omaa vakaumustani ja valitsin eurooppalaisen hyvinvointivaltion yhä enemmän ja enemmän konservativismiin liukumassa olevan USA:n tilalle.

        Ymmärrän kahden lapsen yksinhuoltaja olisi tuskin pärjännyt Columbiassa ei liioin Amerikassa näiden maiden olemattomien sosiaalietujen vuoksi.

        Samanlainen motiivi on nuorilla pakolaisillakin. Vahvimmat ja ehkäpä koulutetuimmat lähetetään matkaan. He tulevat Ruotsiin koska maan rikkaus houkuttelee. Maan, jonka sosiaalisten etujen varassa päästään alkuun. Jos hyvin sattuu aletaan etsimään mahdollisuuksia perheen yhdistämiseen.

        Suomi nyt tuli mamujen tietoon kun Pääministerimme möhläsi.


    • Minä vastasin EI kysymykseen 8:
      "En tee yleistyksiä ihmisistä sen perusteella, mihin kansanryhmään he kuuluvat."

      Siinä ehkä tarkoitettiin kansanryhmällä eri asiaa kuin minulle tuli mieleen, mutta myönnän tekeväni yleistyksiä mm. ryhmistä jotka pukeutuvat pilottitakkiin ja maastohousuihin. Myös "suvakkia" ja "matua" täälläkin hokevat tipahtavat mielessäni kansanryhmään "öyhöttäjät". Tähän ryhmään kuuluvat yleistän tomppeleiksi.

      Kyllä noita ryhmiä on muitakin, mutta en viitsi näin aamusta käyttää enempää aikaa negatiivisten asioiden pohtimiseen.

      Testin mukaan olen siis tolkun ihminen ja olkoon näin, vaikka kyseessä onkin Sipilän uudelleen lanseeraama sana.

      Tämäkin kommentti on kirjoitettu tunnistettavalla nimimerkillä, jotta itsensä tomppeliksi tunnistavat voivat antaa vihaisen palautteensa oikealle henkilölle.

      • Teinpä testin minäkin, ja samaan kohtaan vastasin ei vaikkakin eri syystä.

        Asun kunnassa missä ainakin vuosi sitten oli kaksikin vastaanottokeskusta. Kyllä se turvattomuus näkyi kuntalaisissa, vanhuksetkin pyysivät kaupassa vartioilta apua kun piti siirtyä kaupasta autoon. Nuoren tytön ahdistelua junassa. Itekin siunailin koiraa ja katselin päin metsää kun yöllä ryhmä nuorukaisia tuli vastaan.

        Että vähän piti miettiä ekan kyssärin kohdalla myös, "joskus" olisi ollut oikea vaihtoehto.

        Vaikka pakolaiset tai tietyt kansanryhmät luovatkin minussa turvattomuutta (pelko on liian vahva sana), niin olen silti valmis hyväksymään heitä. Loppujen lopuksi, kansakunnassa naisen suurin pelon lähde on kolesteroli, liikenne ja Mies. Tosin ei kaikki liikenne, eikä kaikki miehet. Mutta, näillä eletään.


      • taneli62

      • hmp.f kirjoitti:

        Teinpä testin minäkin, ja samaan kohtaan vastasin ei vaikkakin eri syystä.

        Asun kunnassa missä ainakin vuosi sitten oli kaksikin vastaanottokeskusta. Kyllä se turvattomuus näkyi kuntalaisissa, vanhuksetkin pyysivät kaupassa vartioilta apua kun piti siirtyä kaupasta autoon. Nuoren tytön ahdistelua junassa. Itekin siunailin koiraa ja katselin päin metsää kun yöllä ryhmä nuorukaisia tuli vastaan.

        Että vähän piti miettiä ekan kyssärin kohdalla myös, "joskus" olisi ollut oikea vaihtoehto.

        Vaikka pakolaiset tai tietyt kansanryhmät luovatkin minussa turvattomuutta (pelko on liian vahva sana), niin olen silti valmis hyväksymään heitä. Loppujen lopuksi, kansakunnassa naisen suurin pelon lähde on kolesteroli, liikenne ja Mies. Tosin ei kaikki liikenne, eikä kaikki miehet. Mutta, näillä eletään.

        Noi iltapäivälehtien testit on harmitonta ajanvietettä ja kuuluvat kategoriaan "Oletko aina pessyt kätesi väärin?!".

        On turvapaikan hakijoista toki omat haittansa. Poliisille ja virkamiehille tulisikin taata riittävät resurssit kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi ja turvapaikkahakemusten tehokkaaksi käsittelemiseksi.

        Ymmärrän myös ihmisten pelon, varsinkin paikkakunnilla jossa ei ole totuttu näkemään eri näköisiä ja -kuuloisia ihmisiä.


      • expimot kirjoitti:

        Noi iltapäivälehtien testit on harmitonta ajanvietettä ja kuuluvat kategoriaan "Oletko aina pessyt kätesi väärin?!".

        On turvapaikan hakijoista toki omat haittansa. Poliisille ja virkamiehille tulisikin taata riittävät resurssit kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi ja turvapaikkahakemusten tehokkaaksi käsittelemiseksi.

        Ymmärrän myös ihmisten pelon, varsinkin paikkakunnilla jossa ei ole totuttu näkemään eri näköisiä ja -kuuloisia ihmisiä.

        Meidän taka-pajulassa ei ole kyse siitä, ettei oltais nähty eri näköisiä ja kuuloisia. En usko ainakaan. Uskon että on enemmän kyse odotuksista, ihmiset haluaa tänne tasapainoisia muukalaisia, jotka osoittavat nöyrästi kiitollisuuttaan meitä kohtaan.

        Ja sitten saadaankin traumatisoituneita, perheettään kaipaavia huolissaan olevia, joilla on täysin eri tausta kuin meillä. Yksinäisiä. Toiset saattaa jopa halveksia meikäläisiä.

        Tapasin kerran kaupassakin tuollaisen ulkomaalaisen nuorisolauman. Sä tiedät suomalaiset nuorisolaumat... pieni kana-kukkolauma se on, täynnä ittensä niin kuin siinä iässä kuuluukin olla, niin kuin me kaikki ollaan joskus oltu. Mutta lisänä vielä tuo trauma-yksinäisyys ja "mitähemeistäajattelee"-mauste. En tiedä, ehkä se vaatii vähän äiti- ja isämieltä tai suhtautumista että ei rupea pelottamaan. Valoisaan aikaan missä on muitakin ihmisiä ympärillä, se onnistuu, pimeässä en pysty siihen.

        Haluan korostaa, että missään tapauksessa mun pelot ei estä mua auttamasta. Mutta olen nähnyt miksi se estää joitakin. Osa varmaan huutaa ihan vaan periaatteesta.


      • expimot kirjoitti:

        Noi iltapäivälehtien testit on harmitonta ajanvietettä ja kuuluvat kategoriaan "Oletko aina pessyt kätesi väärin?!".

        On turvapaikan hakijoista toki omat haittansa. Poliisille ja virkamiehille tulisikin taata riittävät resurssit kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi ja turvapaikkahakemusten tehokkaaksi käsittelemiseksi.

        Ymmärrän myös ihmisten pelon, varsinkin paikkakunnilla jossa ei ole totuttu näkemään eri näköisiä ja -kuuloisia ihmisiä.

        Mutta noista muista jutuista olen samaa mieltä, ei voi ottaa tänne potentiaalisia ongelmia ja samalla leikata voimavarat niiden hoitamisessa. Se onkin Suomen valtion yksi huonoja puolia, sillä on vasen ja oikea käsi, eikä ne aina ole yhteistyössä.


      • No joo...mutta minä en ajatellut noita natsivouhottajia "kansanryhmänä" ja luonnollisestikin osa oli toiveajattelua, koska kuten olen jo monta kertaa sanonut meissä kaikissa asuu pienenpieni rasisti. Monet kysymyksistä olivat silleen asetettuja että niihin oli vaikea vastata suoralta kädeltä Kyllä tai EI Ja totta, ajanvietettähän se testi oli mutta osviittaa antavaa. Minä olisin kuvitellut että monet "tolkun ihmiset" valehtelivat itsensä tolkun ihmiseksi.
        Minulle numero 7 oli vaikein: mietin sitä tovin: olisinko valmis antamaan jotain pois omalta lautaseltani muiden hyväksi ja minua on sanottu hurskastelijaksi, mutta hurskastelu on kaukana minusta: olen aivan vilpittömästi sitä mieltä että tasan ei ole onnen lahjat ja että resurssit ovat sikamaisen huonosti jaettu noin globaalisesti.
        Minulla on, kuten olen sanonut, joku ihmeellinen oikeudenmukaisuusgeeni, joka pakottaa minut tekemään näitä huomioita.
        (kuten esimerkiksi kun me kiroilemme kaupassa kun kahvipaketin hinta on noussut eurolla
        kahvinviljelijän perhe jossain kehitysmaassa riemuitsee kun onkin varaa ostaa lapsille koulutarvikkeita...
        minä maksan mielelläni sen euron enkä vähennä kahvinjuontia.)


      • tolkullisestiajateltuna
        Paloma.se.co kirjoitti:

        No joo...mutta minä en ajatellut noita natsivouhottajia "kansanryhmänä" ja luonnollisestikin osa oli toiveajattelua, koska kuten olen jo monta kertaa sanonut meissä kaikissa asuu pienenpieni rasisti. Monet kysymyksistä olivat silleen asetettuja että niihin oli vaikea vastata suoralta kädeltä Kyllä tai EI Ja totta, ajanvietettähän se testi oli mutta osviittaa antavaa. Minä olisin kuvitellut että monet "tolkun ihmiset" valehtelivat itsensä tolkun ihmiseksi.
        Minulle numero 7 oli vaikein: mietin sitä tovin: olisinko valmis antamaan jotain pois omalta lautaseltani muiden hyväksi ja minua on sanottu hurskastelijaksi, mutta hurskastelu on kaukana minusta: olen aivan vilpittömästi sitä mieltä että tasan ei ole onnen lahjat ja että resurssit ovat sikamaisen huonosti jaettu noin globaalisesti.
        Minulla on, kuten olen sanonut, joku ihmeellinen oikeudenmukaisuusgeeni, joka pakottaa minut tekemään näitä huomioita.
        (kuten esimerkiksi kun me kiroilemme kaupassa kun kahvipaketin hinta on noussut eurolla
        kahvinviljelijän perhe jossain kehitysmaassa riemuitsee kun onkin varaa ostaa lapsille koulutarvikkeita...
        minä maksan mielelläni sen euron enkä vähennä kahvinjuontia.)

        se hinnannousu menee kyllä todennäköisemmin maahantuojan/tukkurin/kauppiaan kukkaroon, todellisuudessa itse viljeliä siitä tuskin kostuu


      • hmp.f kirjoitti:

        Meidän taka-pajulassa ei ole kyse siitä, ettei oltais nähty eri näköisiä ja kuuloisia. En usko ainakaan. Uskon että on enemmän kyse odotuksista, ihmiset haluaa tänne tasapainoisia muukalaisia, jotka osoittavat nöyrästi kiitollisuuttaan meitä kohtaan.

        Ja sitten saadaankin traumatisoituneita, perheettään kaipaavia huolissaan olevia, joilla on täysin eri tausta kuin meillä. Yksinäisiä. Toiset saattaa jopa halveksia meikäläisiä.

        Tapasin kerran kaupassakin tuollaisen ulkomaalaisen nuorisolauman. Sä tiedät suomalaiset nuorisolaumat... pieni kana-kukkolauma se on, täynnä ittensä niin kuin siinä iässä kuuluukin olla, niin kuin me kaikki ollaan joskus oltu. Mutta lisänä vielä tuo trauma-yksinäisyys ja "mitähemeistäajattelee"-mauste. En tiedä, ehkä se vaatii vähän äiti- ja isämieltä tai suhtautumista että ei rupea pelottamaan. Valoisaan aikaan missä on muitakin ihmisiä ympärillä, se onnistuu, pimeässä en pysty siihen.

        Haluan korostaa, että missään tapauksessa mun pelot ei estä mua auttamasta. Mutta olen nähnyt miksi se estää joitakin. Osa varmaan huutaa ihan vaan periaatteesta.

        Tuon tietyn turvattomuuden tunteen muistan edellisestä asuinpaikastani Tukholman pohjoispuolelta. En tykännyt liikkua yöllä myöhään yksin, koska nuorisoa liikehti laumoina tosi myöhään. Tosin kantaruotsalaiset nuoret ja heidän agressiivinen käyttäytymisensä etenkin yksinliikkuvia vanhempia ihmisiä kohtaan aiheutti minussa suurempaa turvattomuutta kuin satunnainen ulkomaalaissyntyisten ryhmä. Tilanne on muuttunut siitä: nyt en enää asu enkä tee kävelyjäni yksi, olen muuttanut maalaiskylään ja täällä on turvallista kävellä ulkona vuorokauden ympäri.

        ***
        Muuten osuit aivan naulankantaan tuossa analyysissasi miksi ihmiset tuntevat niin suurta vastahakoisuutta pakolaisia kohtaan: he eivät missään kohtaa ota huomioon sitä että että nää ihmiset ovat sodan runtelemia ja tuovat mukanaan koko problematiikkansa: PTS, psyykisiä sairauksia, toivottomuutta, pelkotiloja, keljuja ja meidän silmissämme aivan alaravoisia asenteita ja oppeja: eivät pakolaiset ole mitään ihania, suurisilmäisiä kaninpoikasia joista voi ilolla pitää huolta kunne eivät sano vastaan ja syövät suurella mielihyvällä heille tarjotut porkkanat.


      • tolkullisestiajateltuna kirjoitti:

        se hinnannousu menee kyllä todennäköisemmin maahantuojan/tukkurin/kauppiaan kukkaroon, todellisuudessa itse viljeliä siitä tuskin kostuu

        Suurin osa kahvinviljelijöistä on itsellisiä pienviljelijöitä. He myyvät pavut paahtamattomana kahvinviljelijöiden keskusliitolle, josta se sitten markkinoidaan eteenpäin. Pienikin nousu kahvin markkinahinassa vaikuttaa viljelijän talouteen. Osa menee tietenkin välikäsille, mutta olen nähnyt läheltä miten kahvin hintojen nousu on parantanut paikallisten viljelijöiden taloutta.


      • tolkullamyös
        tolkullisestiajateltuna kirjoitti:

        se hinnannousu menee kyllä todennäköisemmin maahantuojan/tukkurin/kauppiaan kukkaroon, todellisuudessa itse viljeliä siitä tuskin kostuu

        Juuri tuon vuoksi ostan aina reilun kaupan kahvia ja hedelmiä. Mielestäni todella köyhien oloja pitää tukea siellä heidän kotimaissaan.


      • expimot kirjoitti:

        Noi iltapäivälehtien testit on harmitonta ajanvietettä ja kuuluvat kategoriaan "Oletko aina pessyt kätesi väärin?!".

        On turvapaikan hakijoista toki omat haittansa. Poliisille ja virkamiehille tulisikin taata riittävät resurssit kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi ja turvapaikkahakemusten tehokkaaksi käsittelemiseksi.

        Ymmärrän myös ihmisten pelon, varsinkin paikkakunnilla jossa ei ole totuttu näkemään eri näköisiä ja -kuuloisia ihmisiä.

        Toisaalta, jos asuu sellaisella paikkakunnalla minne maahanmuutajat ja pakolaiset eivät mielellään hakeudu ensimmäiseksi ja missä heistä on vähän havaintoja ja kokemuksia, niin ihmiset voivat alkuaristelun jälkeen olla vastaanottavaisempiakin...kuyen esim. Kyyjärvellä tapahtui. Ei pidä aliarvioida suomalaisen maseudun asukkaan hyväsydämisyyttä ja anteliaisuutta kunhanennakkoluulot alkavat hieman karista ja maasuedun asukan huomaakin ettei häntä kukaan ole pakottamassa pyllistelemässä Mekkaa kohti, että tummat pojat käyvät mato-ongella laiturilla paikallisten kanssa, tytöt hijabinsa alla omaksuvat uusia asenteita ja muutaman vuoden sisällä käyttäytyvät ihan yhtä nenäkkäästi kuin omat tyttäret...
        Jämsässä oli (ja on edelleen) vastaanottokekskuksen vastustajia mutta valtaosa jämsäläisiä kohauttaa olkapäitään ja sanoo että eihän noista nyt mitään haittaakaan ole ollut, hienua porukkaa...


      • tolkullamyös kirjoitti:

        Juuri tuon vuoksi ostan aina reilun kaupan kahvia ja hedelmiä. Mielestäni todella köyhien oloja pitää tukea siellä heidän kotimaissaan.

        Maksamalla reilu hinta kehitysmaiden tuotteista edistämme paikallista taloutta ja vähennämme köyhyyttä noin globaalisest. Se taas sitten vähentää sotia ja konflikteja ja pakolaisia rajoillamme...
        tosin tää yhtälö ei toimi kaikkialla


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuon tietyn turvattomuuden tunteen muistan edellisestä asuinpaikastani Tukholman pohjoispuolelta. En tykännyt liikkua yöllä myöhään yksin, koska nuorisoa liikehti laumoina tosi myöhään. Tosin kantaruotsalaiset nuoret ja heidän agressiivinen käyttäytymisensä etenkin yksinliikkuvia vanhempia ihmisiä kohtaan aiheutti minussa suurempaa turvattomuutta kuin satunnainen ulkomaalaissyntyisten ryhmä. Tilanne on muuttunut siitä: nyt en enää asu enkä tee kävelyjäni yksi, olen muuttanut maalaiskylään ja täällä on turvallista kävellä ulkona vuorokauden ympäri.

        ***
        Muuten osuit aivan naulankantaan tuossa analyysissasi miksi ihmiset tuntevat niin suurta vastahakoisuutta pakolaisia kohtaan: he eivät missään kohtaa ota huomioon sitä että että nää ihmiset ovat sodan runtelemia ja tuovat mukanaan koko problematiikkansa: PTS, psyykisiä sairauksia, toivottomuutta, pelkotiloja, keljuja ja meidän silmissämme aivan alaravoisia asenteita ja oppeja: eivät pakolaiset ole mitään ihania, suurisilmäisiä kaninpoikasia joista voi ilolla pitää huolta kunne eivät sano vastaan ja syövät suurella mielihyvällä heille tarjotut porkkanat.

        Suomessa, kun viime vuonna avattiin vastaanottokeskuksia, ne ei suinkaan sijoitettu mihinkään suuriin kaupunkeihin. Helsinki, Espoo ja Vantaa ei tainnut vastaanottaa yhtäkään pakolaista, kaikki sijoitettiin pieniin kuntiin missä oli ollut suht rauhallista. Missä omat pennut ovat olleet valvovien silmien alla ja ongelmat on suunnilleen hoidettu koulun vanhempain kokouksissa.

        Expimot on tehnyt oman johtopäätöksen, että ongelmat syntyy koska ei olla totuttu näkemään erilaisuutta. Mun mielestä pikkasen hätäinen johtopäätös, en usko että missään Suomen kolkassa enää esiintyy sellaista sivistömättömyyttä. Ja sinä vertaat tietty omiin kokemuksiin. Nekään ei ehkä ihan osu tämän päivän Suomen ongelmiin.

        Ite aattelen, että osa kiivaasta pakolaiskeskustelussa on se, että ei kuunnella toisia. Vähätellään toisten kokemuksia tästä päivästä. Joko vastataan vaikkei ole kokemuksia, tai sitten vedotaan siihen "ennenkin pärjätty". Ei kuunnella, ei ymmärretä. Ei sanota, että joo, tiedän että sua pelottaa, mitä me voidaan sille tehdä. Kohautetaan olkapäitä ja sanotaan että entäs sitten.

        Voisin tehdä yksinkertaisemman tolkun testin.
        1. Ymmärrätkö että on ihmisiä jotka joutuvat pakenemaan elämänsä uhalla
        2. Ymmärrätkö että auttaminen sekoittaa sun omaa pakkaa
        3. Autatko silti.
        Minulta kolme jess.


      • hmp.f kirjoitti:

        Suomessa, kun viime vuonna avattiin vastaanottokeskuksia, ne ei suinkaan sijoitettu mihinkään suuriin kaupunkeihin. Helsinki, Espoo ja Vantaa ei tainnut vastaanottaa yhtäkään pakolaista, kaikki sijoitettiin pieniin kuntiin missä oli ollut suht rauhallista. Missä omat pennut ovat olleet valvovien silmien alla ja ongelmat on suunnilleen hoidettu koulun vanhempain kokouksissa.

        Expimot on tehnyt oman johtopäätöksen, että ongelmat syntyy koska ei olla totuttu näkemään erilaisuutta. Mun mielestä pikkasen hätäinen johtopäätös, en usko että missään Suomen kolkassa enää esiintyy sellaista sivistömättömyyttä. Ja sinä vertaat tietty omiin kokemuksiin. Nekään ei ehkä ihan osu tämän päivän Suomen ongelmiin.

        Ite aattelen, että osa kiivaasta pakolaiskeskustelussa on se, että ei kuunnella toisia. Vähätellään toisten kokemuksia tästä päivästä. Joko vastataan vaikkei ole kokemuksia, tai sitten vedotaan siihen "ennenkin pärjätty". Ei kuunnella, ei ymmärretä. Ei sanota, että joo, tiedän että sua pelottaa, mitä me voidaan sille tehdä. Kohautetaan olkapäitä ja sanotaan että entäs sitten.

        Voisin tehdä yksinkertaisemman tolkun testin.
        1. Ymmärrätkö että on ihmisiä jotka joutuvat pakenemaan elämänsä uhalla
        2. Ymmärrätkö että auttaminen sekoittaa sun omaa pakkaa
        3. Autatko silti.
        Minulta kolme jess.

        Sinunkin testisi perusteella olen edellenkin "tolkun ihminen".
        Mutta sanoisin edelleenkin, että tännekin kirjoittavat koko joukko ihmisiä jotka tituleeraavat itseään "tolkunihmisiksi" mutta jotka olisivat vastanneet EI kaikkin kolmeen tai ainakin viimeiseen kysymykseesi.


      • totuutta-kehiin
        hmp.f kirjoitti:

        Suomessa, kun viime vuonna avattiin vastaanottokeskuksia, ne ei suinkaan sijoitettu mihinkään suuriin kaupunkeihin. Helsinki, Espoo ja Vantaa ei tainnut vastaanottaa yhtäkään pakolaista, kaikki sijoitettiin pieniin kuntiin missä oli ollut suht rauhallista. Missä omat pennut ovat olleet valvovien silmien alla ja ongelmat on suunnilleen hoidettu koulun vanhempain kokouksissa.

        Expimot on tehnyt oman johtopäätöksen, että ongelmat syntyy koska ei olla totuttu näkemään erilaisuutta. Mun mielestä pikkasen hätäinen johtopäätös, en usko että missään Suomen kolkassa enää esiintyy sellaista sivistömättömyyttä. Ja sinä vertaat tietty omiin kokemuksiin. Nekään ei ehkä ihan osu tämän päivän Suomen ongelmiin.

        Ite aattelen, että osa kiivaasta pakolaiskeskustelussa on se, että ei kuunnella toisia. Vähätellään toisten kokemuksia tästä päivästä. Joko vastataan vaikkei ole kokemuksia, tai sitten vedotaan siihen "ennenkin pärjätty". Ei kuunnella, ei ymmärretä. Ei sanota, että joo, tiedän että sua pelottaa, mitä me voidaan sille tehdä. Kohautetaan olkapäitä ja sanotaan että entäs sitten.

        Voisin tehdä yksinkertaisemman tolkun testin.
        1. Ymmärrätkö että on ihmisiä jotka joutuvat pakenemaan elämänsä uhalla
        2. Ymmärrätkö että auttaminen sekoittaa sun omaa pakkaa
        3. Autatko silti.
        Minulta kolme jess.

        Älä jauha paskaa.......
        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/322485-jo-15-paikkaa-taalla-ovat-pk-seudun-vastaanottokeskukset-800-yksityismajoituksessa


      • kaksieriasiaa
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Maksamalla reilu hinta kehitysmaiden tuotteista edistämme paikallista taloutta ja vähennämme köyhyyttä noin globaalisest. Se taas sitten vähentää sotia ja konflikteja ja pakolaisia rajoillamme...
        tosin tää yhtälö ei toimi kaikkialla

        Reilun kaupan tuotteen ostaminen on eri asia kun tuotteesta reilusti maksaminen.


      • tolkullamyös kirjoitti:

        Juuri tuon vuoksi ostan aina reilun kaupan kahvia ja hedelmiä. Mielestäni todella köyhien oloja pitää tukea siellä heidän kotimaissaan.

        "tolkullamyös"

        Toivottavasti, ollessasi ostoksilla tuolla tavoin, ymmärrät tukevasi maa-palloon kohdistuvan uhan, liika-kansoituksen.

        H.


      • kaksieriasiaa kirjoitti:

        Reilun kaupan tuotteen ostaminen on eri asia kun tuotteesta reilusti maksaminen.

        Tiedän.
        Ostamalla reilun kaupan tuotteita saa tosin paremman varmuuden siitä että suurempi osa tuotosta palaa tuottajan käteen. prosentti ei ole suuri, mutta jokainen pennonen on plussaa kun marginaalit ovat pienet.
        Kannatan MYÖS reilua kauppaa (Fair Trade).
        ***


      • hunksz kirjoitti:

        "tolkullamyös"

        Toivottavasti, ollessasi ostoksilla tuolla tavoin, ymmärrät tukevasi maa-palloon kohdistuvan uhan, liika-kansoituksen.

        H.

        @hunksz:
        on monta tapaa vähentää liikakansoitusta. Käsitykseni mukaan maapallon väkiluvun kasvaminen on jo on jo hidastunut. Useimmat näistä metodeista (sodat, epidemiat, etniset puhdistukset, nälänhätä, kuivuus jne.) ovat ei-toivottuja metodeja ja täysin sydämettömiä.
        Sitten on valistus, elintason nousu, koulutus, ekonomioiden vahvistuminen kehitysmaissa jne. positiivisia (tosin hitaampia) metodeja. Maksamalla oikeudenmukainen hinta kehitysmaille heidän tuotteistaan parantaa elintasoa kohdemaassa, vähentää köyhyyttä ja siten myös syntyvyyttä. Tämä on nähty ja hyväksi koettu tapa.



      • hmp.f kirjoitti:

        Selvä. En jauhaa. Olet oikeassa, olin väärässä.

        Onko tuo nyt edes tärkeää, jos on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä oikeassa ja joku fakta sattuu olemaan hukassa niin onko kenelläkään oikeutta tulla sanomaan "älä jauha paskaa" kun voisi sanoa asiat toisellakin tapaa.
        ***
        Oiva esimerkki siitä mitä tarkoitin aloituksessani.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Onko tuo nyt edes tärkeää, jos on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä oikeassa ja joku fakta sattuu olemaan hukassa niin onko kenelläkään oikeutta tulla sanomaan "älä jauha paskaa" kun voisi sanoa asiat toisellakin tapaa.
        ***
        Oiva esimerkki siitä mitä tarkoitin aloituksessani.

        Jeps. Valitsin olla tarttumatta sanavalintaan, ja keskittyä pelkästään sanomaan. Joka kieltämättä oli oikea.

        Mulla on vielä lapsia kotona, joten harjoittelen melkein joka päivä sanoman kaivelemista sieltä väärän energian keskeltä :)) Joskus jaksaa, välillä taas ei.


      • palstaa-lukenut
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Onko tuo nyt edes tärkeää, jos on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä oikeassa ja joku fakta sattuu olemaan hukassa niin onko kenelläkään oikeutta tulla sanomaan "älä jauha paskaa" kun voisi sanoa asiat toisellakin tapaa.
        ***
        Oiva esimerkki siitä mitä tarkoitin aloituksessani.

        Sinä kaiketi haluaisit, että vain sinulla olisi oikeus täällä kirjoittaa.
        Sinähän et koskaan moiti toisia, että ne jauhaa paskaa palstalla.

        Onko sinun kaksinaismoraalillasi mitään rajaa?


      • eppu2

        Expimot

        Eikös Sinun olisi pitänyt vastata kyllä, koska kysymys kuului, oletko samaa mieltä vai etkö ole.


    • Paoma-expimot

      ovat sama henkilö. Yhtä yksipiippuinen näkökulma.

      • korppis-siivooja

        Tolla logiikalla parkettikosmetologi ja korppis on sama henkilö. Yhtä kitkerä luonne.


      • Okei. Sitten varmaan vastapuoli on myös yksi ja sama henkilö.


      • Huomenta.vaan

        Voi kuule, kyllä näitä yhden piipun puhaltajia on valitettavasti euroopassa aika paljon, emme me muuten olisi tässä tilanteessa. Voit tosin hyvinkin olla oikeassa, sillä näitä itsensä komppaajia on tässä vuosien varrella täällä s24 tullut useinkin nähtyä.


      • räyhä.henki
        korppis-siivooja kirjoitti:

        Tolla logiikalla parkettikosmetologi ja korppis on sama henkilö. Yhtä kitkerä luonne.

        Heh heeee. Parkettikosmetologi on sivistyneempi ja älykkämpi. Onhan heissä tuo nokittamishalukkuus jota provosoimiseksi kutsutaan.
        Onneksi sanoit "Tolla logiikalla".


      • räyhä.henki kirjoitti:

        Heh heeee. Parkettikosmetologi on sivistyneempi ja älykkämpi. Onhan heissä tuo nokittamishalukkuus jota provosoimiseksi kutsutaan.
        Onneksi sanoit "Tolla logiikalla".

        Komppaan Palomaa ; ) Sanat, jotka kertovat enemmän kirjoittajastaan kuin heistä joille ne on kohdistettu tai ketä ne ovat tarkoitettu kuvaamaan tai määrittelemään.


    • Mielestäni yksi sanojen ongelmista on myös vastaanotossa. Ihmisellä on syvä kaipaus sisällään tulla kuulluksi. Jos se ei toteudu, vaan vähätellään toisen sanomaa, niin hän syyllistyy lopulta voimasanoihin ja huutamiseen.

      Nettikeskustelussa vastaanottoa ei näe. Pitää olla eri mieltä jotta syntyy minkäänlaista vastakaikua ja keskustelua. Voisiko näin ollen tehdä johtopäätöksen että nettikeskustelu edistää erimielisyyttä?

    • Paavikin on puuttunut vihakeskusteluun:
      http://www.huffingtonpost.com/entry/pope-journalism-terrorism_us_57e42348e4b0e80b1ba0e4a8?ir=WorldPost&
      Journalism based on gossip or rumors is a form of “terrorism” and media that stereotype entire populations or foment fear of migrants are acting destructively, Pope Francis said on Thursday.
      elikkä vapaasti käännettynä Paloman huonolla taidolla:
      "Journalismi joka perustuu juoruihin tai huhupuheisiin on terrorismin muoto ja media joka tekee kokonaisista kansanryhmistä stereotypioita tai lietsoo vihaa siirtolaisia kohtaan käyttäytyvät tuhoavasti."
      Voi pitää mielessä kun kannattaa klikkailemalla kansainvälisten nettitrollien alternatiivimediaa mukamas "luotettavana tiedonlähteenä" Oh sheeple, where are you headed....

      • vaarallista-yksinäistä

        Olipa hyvä selostus, mutta poikkea Paloma tuolla 70 palstalla ja analysoi siellä ruunen ja Pilmarin (ex hänen muitakin nikkejään )kirjoituksia! Siellä nämä kukot taistelee "heltat punaisina" palstan herruudesta. Molemmat muistelee aikoja vuodesta 2002 ja loppua ei näy, koska toisella oli Ladyjä ja toisella Frederiikka, jolle hän kirjoitti runoja?

        Aivan toivottomia tapauksia molemmat tuhoamassa palstojen kirjoittajille, koska kuka meistä tietää, tai tietää, jos lukee lukemattomat linkit, joihin niissä viitataan? Frederiikka on ilmeisesti jo kuollut, mutta silti hänen muistonsa elää ruune mielessä?

        En voi muuta kuin ihmetellä, kuinka jotkut ottavat nämä palstat aivan tosissaan, ihan kuin tässä olisi se elämä? Voi olla, että yksinäiselle se voi ollakin?


    • LOPENkyllästynyt

      PYSY Paloma jo poissa.

      SINUA ei tarvita mielipiteenmuokkaajaksi tänne.

      • PAKKOpakkopakko

        Nyt se vetää jo paaviakin tänne PAKKOruotsin ja PAKKOuskonnon lisäksi.

        Ei kai voi itselleen eikä PAKKOmielteilleen mitään.

        YRITÄ edes jo antaa olla.


      • KorpimetsienMies

        Joo samaa mieltä olen kyllä Rouva Palomasta omahyväisyydessään, ihan tulee mieleen väkisnkin Pokka pitää-Hyacinth-rouva Tuosta paloman omahyväisyydestä mieleen.
        Hyväntekeväisyyttä mustaa väkeä kohtaan suomalaisten rahoilla.
        Hän on jo oivaltanut ruotsalaisen tyylin, siellä aina toivotaan sodan vain "viimoseen suomalaiseen" kestävän.


      • Hyvä.hyvä

        Paloma = Hyacinthia Pucket

        Naurattaisi tämä Paloman komedia

        ellei suomalaislla nuorilla olisi tuota tragediaa.


    • tööttt

      Suomessa aika usein esitetään että lakien tuntemuksissa ihmisillä paljon puutteita, siinä ohessa missä toiset tuovat esiin että naisilla, tyttösillä ja pienimmilläkin lapsilla ihmisoikeuksia, -arvoa ja myös yhteiskunnan tarjoamaa suojaa - entä väkivaltatilanteissa, perheväkivallassa sun muussa missä eletään kiristyksen, painostuksen ja uhkailun alla - silloin kun koskaan mitään omaa rauhaa ole saanut olla. Yleensä kaikki uskontojenselittäjätkin, jotka kotona vierailevat, ovatvain rahallisen tuen tarpeessa olevia
      "pakkoselittäjiä" - kuinka lain kirjaimet vain tappaa , mutta henki - se se vasta ihmiset eläväksi tekee - äähh ja puuhh - tyyliin.
      - toisia viiraa joku pakkoseksismi ja yleensä vain varat viedään ihmisiltä, joilla on ollut työhistoriaa ilman päihde-ja huumeriippuvuuksia, silleen vähänkö on räävinronski on hakattujen, raiskattujen osa ja yhteiskunnan silkkaa halveksuntaa osoittama "tuki" heille ja meillekin, joilla sen suurempaa onnea elossa koskaan ollut kuin ikuinen työrjuus - mieluiten ilman mitään taukoja. Ei todellakaan kaipaa invamummunakaan mitään yönyysääjiäkään - jos joku
      "huoltomiehenä" esiintyvä koijari etsii kadonneita verkkareitaan, kannattaa mennä nyysimään vaikka Uffin lootia, sinne kuskaan kaikki ylimääräiset kamppeet kotoani.
      Tai SPRlle - mieluiten päiväsaikaan - pannuni edelleen suorastaan pihisee
      - joskus myös silkasta ärsyyntymisestä. Ex aikoinaan syyllistyi paitsi väkivaltaan myös
      tosikurjaan vapauden riistoon ja orjuuttamiseen - monien muiden ohella - niitäkään juoppo-huumelössejä ei ikinä enää elämäänsä kaipaa - se edesvastuuttomuus ja joka sortin inhimilliset tragediat murheineen
      - ylivoimaiselta tuntuva raskas taakka kenen tahansa elämässä - uskoisin.
      Piittaamattomuuden sijaan selkeämpää arviointia ja ohjeistusta kuin äärimmäisyysihmisten huoritteluja, kiitos.

    • muista-Ploma-myös-se

      Paloma on hyvä kirjoittaja ja osaa möyhentää tätä muutaman kymmenen kirjoittajan mielipiteitä, mutta ei tämä palsta edusta koko Suomen kansaa.

    • Kerro syntymäaikasi, tai tähtimerkkisi. Jokainen saa tietää millainen olet.
      Pitää paremmin paikkansa kun maallikon arviot.

    • KorpimetsienMies.kirjoit

      Joo samaa mieltä olen kyllä Rouva Palomasta omahyväisyydessään, ihan tulee mieleen väkisnkin Pokka pitää-Hyacinth-rouva Tuosta paloman omahyväisyydestä mieleen.

      Hyväntekeväisyyttä mustaa väkeä kohtaan suomalaisten rahoilla.
      ____________________________________________________________
      Hän on jo oivaltanut ruotsalaisen tyylin, siellä aina toivotaan sodittavan "viimoseen suomalaiseen" !

      • Viime sodassa suomalaiset juoksivat pakoon kenraaleista lähtien, moni kai ruotsiin.(karjalan-kannas)

        Kiittäkää Aatua että on Suomi kuin on, vaikka Venäjää nuolemalla (raja-kiinni).


    • @korppis,
      en löydä enää sitä viestiä mutta ihmettelen suuresti haluasi leimata minua elintasopakolaiseksi. Eikö sinulle kelpaa vilpitön selitykseni syistä miksi tulin Ruotsiin? Lisää siihen vielä suuri annos nostalgiaa ja halua olla lähellä vanhenevaa äitiäni, sisariani, sukuani ja haluni asettaa ainakin yksi valtameri itseni ja kahjon ent. miesystäväni väliin, niin ekonomiset syyt olivatkin aivan takalevyllä, varsinkin kun minulla oli pysyvä työ, opiskelut kesken ja varakkaiden appivanhempieni tuki jos lapsilta jotain puuttui?
      Pääsyy on edelleen ideologinen ja perhekeskeisenä naisena asetan aina lasteni edun omien mielitymyksieni edelle.

      • Paloma yleensä olen aina sinun takana asia kuin asia en kuitenkaan kaikessa.


    • vhimsf

      Ihmisten on yleensä vaikea kestää jonain tulenarkoina pidettyjä yhteiskunta-aiheita ja -asioita, monesti syntyy tunne osaamattomuudesta ja hämmennyksestä - että voi herran tähden, eihän se kulu sivistykseen - että koko maailma tietää, millaista on olla kuin panttivankina pattitilanteissa, silloin kun vaikkapa perheet hajoaa ja mitä joutuvat kokemaan pienimmät, joille kenellääkään ole aikaa ja varoja hoitaa mitään ongelmajuttuja, edustaako sekin sitä korkeinta yliopistotasoista mediaviestintää noi
      pedojutskat tai törkypornojutut ynnä muut, joilla kiristetään ihmisiltä varoja esm.
      - suomi on kehitysmaa siinä missä muutkin kehitysmaat - olipa uskonnot miten alkeellisia tai kehittyneitä tahansa - ihmiset kun ovat kaikki oman aikansa tuotoksia
      - jotain maailman luonnosta - jota varjelemaan Luoja ihmiset maailmaan asetti.
      - osana joskus syödä kärpäsiä kun muuta ruokaa ei ollut, joskus odottaa aikaa , jolloin
      kärpäset syö vuorostaan ihmisiä, no huh huh - sekin oli vain totta tai tarua kärpästen herruudesta maailmassa. Tai jauhomatojen, friteerattuina nekin kuulemma erinomaisen makuisia. Ja ennenkaikkea edullisen hintaista valkuaisravintoa
      - kaikille hurskaan kurjuuden ystäville. Tai mille asioille ihmiset yhteiskunnissaan ja yhteisöissään haluavat ynnä pystyvät asettamaan painoarvoa ynnä vaikuttaa kehityksen suuntaan.

      • Sanoja ilman asiaa mutta kiitos.


    • Kyllä ihmiset voivat tuntea sympatiaa ja ystävyyttä toisiaan kohtaan vaikka ovatkin eri mieltä monista asioista.
      Suurin osa ystävistäni ovat enemmän porvarillisia arvoja tunnustavia kuin minä ja meillä ei ole ollut pienintäkään vaikeutta olla ystäviä yli vuosikymmenien. Poliittisesti ja ideologisesti liu'umme oikealle ja väistymme vasemmalle, koska kaikki elämä on kehitystä ja päivitämme maailmankatsomustamme ja omaa ideologiaamme ja elämänfilosofiaamme monta kertaa elämämme aikana.

      • Oisko se vaan netin maailma, täällä on niin vaikea tulkita toista varsinkin sitä puolta kun on samaa mieltä. Enemmänkin varmaan jokainen vastaa jos on eri mieltä. Mä olisin iki-onnellinen jos se käyttäytymiskoodi täällä murrettais, ettei saa hymistellä eikä saa nuoleskella :)) tai no, niin taidan tehdä joka tapauksessa.


      • Tavuviiva

        Voisitko tulla jo alas kateederilta. Niin ja huomenta ja terve tuloa tänne muiden eläkeläisten joukkoon!


      • Korppis11

        Huomenta, tiesin lopputuloksen. No, olen kertonut oman kantani ja poistetut kommentit vahvistavat olleeni oikeassa. Pilvinen päivä korvessa. Nyt työn syrjään, ei köyhä eläkeläinen pärjää jos ei nöyrry harjan varteen mikäli unelmoida haluaa toteuttaa. Kotimatkalla pitää ostaa alennuksesta neljä pakettia kulta Katriina kympillä.


      • Korppis11 kirjoitti:

        Huomenta, tiesin lopputuloksen. No, olen kertonut oman kantani ja poistetut kommentit vahvistavat olleeni oikeassa. Pilvinen päivä korvessa. Nyt työn syrjään, ei köyhä eläkeläinen pärjää jos ei nöyrry harjan varteen mikäli unelmoida haluaa toteuttaa. Kotimatkalla pitää ostaa alennuksesta neljä pakettia kulta Katriina kympillä.

        Jos oikein ymmärrän tätä systeemiä, poistetut viestit lähti koska kaikki olivat yhden vihaviestin perään kirjoitettuja. Että ei siihen liity sen kummempaa draamaa, tuskin kellekään muulle kohdistettu poisto. Good riddence vaan. En jää kaipaamaan.

        Tavuviivalle kiitokset, kerkesin lukea.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Jos oikein ymmärrän tätä systeemiä, poistetut viestit lähti koska kaikki olivat yhden vihaviestin perään kirjoitettuja. Että ei siihen liity sen kummempaa draamaa, tuskin kellekään muulle kohdistettu poisto. Good riddence vaan. En jää kaipaamaan.

        Tavuviivalle kiitokset, kerkesin lukea.

        Komppasin viestiäsi, koska myöskään en hyväksy tuollaista ikävää haukkumista ketään kohtaan.
        Näyttää hävinneen, joten oli ilmeisesti siinä poistetussa rimpsussa.


    • Huomenta!
      Minulle ei jäänyt nyt tarkkaa mielikuvaa poistetuista viesteistä: itse olin pyytänyt vain yhden viestin poistoon joka oli puskasta pitkä räyhäys jossa minua nimiteltiin nyt vaikka miksikin...ei ihmisen tarvitse ottaa ihan kaikkea vastaan anonyyminakaan, joku tolkku on oltava mitä aikuiset ihmiset voivat sanoa toisilleen, livessä ja myös netissäkin.
      Olikohan se "Paloma on typrys" tai jotain sinnepäin ja siihen vastaukset?
      ***
      Harmaa aamu täälläkin, mutta lämmintä päivää on luvassa. Katselen aamu-tv:tä, treenaan keveesti (painoja ja voimistelua, myöhemmällä kuntopyörää ja illansuussa kävely joenrantapolkua) ja suunnittelen päivän tekemisiä. Olisi tarjolla omenahillon keittoa, ruokahuoneen tyhjentämistä lattiaremonttia varten, perunannostoa, porkkanoiden talteenkorjaamista, kasvimaan ja puutarhan syyssiivoamista, luhdin järjestelemistä ja varastojen siivoamista. Hmmmm....tai sitten tietokoneen ääressä istumista ja palstalla hengailemista. Katsotaampa miten prioriteetit rullaa tänään...

      • ent.siivoojaparka

        No tunnetko sitten olevasi "typrys", vai miksi se niin pahasti kolahti, että piti poistattaa?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No tunnetko sitten olevasi "typrys", vai miksi se niin pahasti kolahti, että piti poistattaa?

        Ei, mutta siinä oli pari muuta pahaa asiaa....
        valehtelijaksi jne. nimittely. Läskiksikin se minua sanoi. Ja luuli minua somalialaistaustaiseksi kansanedustajaksi. Se ei sinänänsä paha, mutta erittäin harhaan johtavaa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei, mutta siinä oli pari muuta pahaa asiaa....
        valehtelijaksi jne. nimittely. Läskiksikin se minua sanoi. Ja luuli minua somalialaistaustaiseksi kansanedustajaksi. Se ei sinänänsä paha, mutta erittäin harhaan johtavaa.

        Paloma

        Joutessani luin ketjun läpi ja melko ikäviä on kirjoitettu.
        Pahinta jos normaalipainoista läskiksi mollataan. :)
        Mielipiteiden muokkaajaksikin sinua mainittiin, jokainen päättää itse salliiko itseään ja ajatuksiaan muokattavan. Ja mihin suuntaan.
        Jääräpää ei muuta edes luutuneita käsityksiään, vaikka se olisi jopa toivottavaa.


      • Ancelina kirjoitti:

        Paloma

        Joutessani luin ketjun läpi ja melko ikäviä on kirjoitettu.
        Pahinta jos normaalipainoista läskiksi mollataan. :)
        Mielipiteiden muokkaajaksikin sinua mainittiin, jokainen päättää itse salliiko itseään ja ajatuksiaan muokattavan. Ja mihin suuntaan.
        Jääräpää ei muuta edes luutuneita käsityksiään, vaikka se olisi jopa toivottavaa.

        Joo, se "läski" oli kyllä pahin, just kun luin sairaskertomuksestani "hyväkuntoinen, ei-ylipainoinen" :))


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, se "läski" oli kyllä pahin, just kun luin sairaskertomuksestani "hyväkuntoinen, ei-ylipainoinen" :))

        Jotkut nyt vaan heittelevät vähän isompia kapuloita ja kovempia palloja kuin toiset.


    • Minkälainen surkimus täytyy ihmisen olla, että tuntee tarvetta puolustella niitä poistettuja törkyjä?

      Voikohan nikotiiniriippuvuus tai särkylääkehuurut aiheutta moista käytöstä?

      • ent.siivoojaparka

        Minulla on nikotiiniriippuvuus.
        Särkylääkkeitä en ole tarvinnut käyttää sitten sen jälkeen, kun kuukautiseni jäivät pois. Siitäkin on jo niin kauan, että on ne huurut mahtaneet jo haihtua aikaa sitten.

        Eikö sinusta ne poistetut viestit olleet niin yliammutun mielikuvituksellisia, ettei niistä voinut perustaa enempää kuin jos olisi sanottu Paloman olevan pieni vihreä mies Marsista.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe