Toyota ja Mazda ja honda oikeassa

Isolohkoyaris2.0litraa

Pikkuturbo moottorit ollaan kuoppaamassa. Autovalmistajat alkaa taas tehdä kuutiotilavuutta mutta ei vanhanaiksella tavalla vaan Mazdan tyyliin ja Toyotan atkinson periaatteella. Se on oikea suunta turbo hömpötys vähenee yes! Sähkö on ainoa oikea muoto tosin. Eli joka rengas vetää jarruttaa tarpeen mukaan. Samoin ylitehot pitäisi jo olla loppuun kuljettu latu. Liikenne sujuvaksi koko suomessa .

72

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjänPaniikkiako

      Pienet bensaturbot valtaavat alaa ja onhan Toyotallakin 1.2l bensaturbo joka on Toyotan paras ja toimivin moottori ikinä.

    • turbo.urpo

      Missähän tynnyrissä avaaja elää? Ei taida tieto kulkea kovin hyvin.
      Toyota ei enää esittele vaparikoneita vaan kaikki uudet koneet ovat turboja.
      Samoin Hondan uudet Civicit ovat turbokoneella.
      Enää Mazda on kokonaan kehityksen ulkopuolella. Vapareiden aika on ohi. muutama vuosi ja bensavapareista ajatellaan samalla tavalla vaparidieseleistä nyt. Ihmetellään miten joku tuollaista on joskus pitänyt hyvänä koneena.

    • vapariväinö

      Mistä sellainen tieto, että uudet Tojot olisivat turboja? Veikkaan, että aloittaja on oikeassa ja turbot unohdetaan lähitulevaisuudessa, niin paljon niissä on ongelmia ollut ettei mitään rajaa.
      Vaparitekniikka kehittyy, Mazda on siihen satsannut ja hyvää on tullut, Toyota tulee nyt perässä veikkaan minä.

      • saksalaistalaatua

        Viides turbollinen kone menossa (TDI ja TSI) Yhteiskilometrejä takana noilla 0.8 miljoonaa. Yhdessäkään ei mitään vikaa, jos näitä keskusteluja kuuntelee, niin olisi noissa nyt jossakin yksilössä joku paikka pitänyt laueta, mutta kun ei.


    • turboaikaan

      C-HR on ainoastaan turbokoneella ja hybridinä. Samoin faceliftattu Auris. Pelkällä vaparilla ei uusia malleja enää tule.
      Kuudenkympin ja kuoleman välisessä maastossa liikkuva Corolla säilyy vaparina, mutta se on lienee ymmärrettävää. Suurin osa Corollakuskeista ei edes muista mikä viikonpäivä on, puhumattakaan siitä mikä kone heillä on autossa.

    • Turbokone

      hybridissä on jo ajatuksena mieletön. Kuinka pidetään esim turbon voitelu ja jäähdytys käynnissä kun auton oma moottori sammuu vähänväliä.

    • VapariVeksi

      Vaparit tuntuvat häviävän markkinoilta.

      • vain.ahdettuja.koneita

        Miten kävi vapari-nokivasaroille? Just sama homma.


    • EttäSilleen
      • Pikkuturbot.lisääntyvät

        Kerrotaan siis, että dieselmoottoreita aiotaan suurentaa.


    • näin.se.menee

      Kuka nyt haluaisi autoonsa litraisen kolmipyttyisen säksättimen? En minä ainakaan!

      • Surkeavääntö

        Voi näitä aivopierijöitä. Volkkarin litraisessa myllyssä on enemmän vääntöä koko alueella 1400-3500 kuin tojon kaksilitraisessa on huippuna 4400rpm.
        On meinaan paljon mukavampi ajossa. Ja tämä on se mopoin kone mitä on tarjolla.


      • Kdndnfkaf

        Mutt kun päästöt ei kuormitettaessa pysy tulevien normien puitteissa. Tämän takia pienet viritetyt kuopataan.


      • vaparisaastuttaja
        Kdndnfkaf kirjoitti:

        Mutt kun päästöt ei kuormitettaessa pysy tulevien normien puitteissa. Tämän takia pienet viritetyt kuopataan.

        No niin varmaan. Just sen takia vapareista jouduttu luopumaan kun ovat saastepesiä. Kuvittelet että tuollainen sepitys menisi läpi.
        Torvelo.


    • SkodaSimo

      Miksi nämä kaikki autotietäjät eivät ole tehtaiden suunnittelupuolella, vaan rasvareina jossain vitun Skoda-huoltamoissa? Siinä menee huippuosaamista haaskiolle.

    • HOLISTI75

      kyllä Mazda on ollut koko ajan oikeassa, alhaalta vääntävä tehokas ja taloudellinen 2.0 bensakone on käyttöautoon ehdoton ykkönen, ei ole turboviiveitä kuten vaggin romuissa,ei alavääntöä ollenkaan ja veto alkaa vasta 1500rpm jälkeen,tosi rasittavaa ajaa. sammuu liikennevaloihin jos ei ensin muista painaa kaasua,Mazdalla voi liikkeelle lähteä tyhjäkäynnillä kaasupolkimeen koskematta ja 2000rpm jälkeen veto yltyy jo hurjanpuoleiseksi. käykääpä kokeilemassa Mazdan koneita niin ette enää muilla halua ajaakkaan.

      • Toinenvastaaja

        Videot puhukoon puolestaan Mazdan osalta, että saadaan realistisempaa keskustelua. Mazda 6 2.0l 165hv/208-210Nm Skyactiv bensamoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Ei näytä videoiden perusteella mitenkään huonosti alhaalta vääntävältä, eikä myöskään hirveältä korkea kierros moottorilta.

        Päivällä ajoa:
        https://www.youtube.com/watch?v=L_9f_fWGhfA
        https://www.youtube.com/watch?v=HiDB2SHcvLE
        pimeällä ajoa:
        https://www.youtube.com/watch?v=pOv5oQWGQEM
        Kiihdytys. Kiihtyy aivan tarpeeksi hyvin, eikä koskaan jää tien tukoksi Suomen liikenteessä.
        https://www.youtube.com/watch?v=YQ_pwtj6BiA
        Epäonnistunut kiihdytys, koska eturenkaat sutivat ykkös ja kakkos vaihteella.
        https://www.youtube.com/watch?v=2QJmK2PY6Ug

        Mazda 3, tosin tätä ei tuoda Suomeen tuolla 165hv moottorilla.
        https://www.youtube.com/watch?v=4pNz-TncFi0


      • mitattua.faktaa
        Toinenvastaaja kirjoitti:

        Videot puhukoon puolestaan Mazdan osalta, että saadaan realistisempaa keskustelua. Mazda 6 2.0l 165hv/208-210Nm Skyactiv bensamoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Ei näytä videoiden perusteella mitenkään huonosti alhaalta vääntävältä, eikä myöskään hirveältä korkea kierros moottorilta.

        Päivällä ajoa:
        https://www.youtube.com/watch?v=L_9f_fWGhfA
        https://www.youtube.com/watch?v=HiDB2SHcvLE
        pimeällä ajoa:
        https://www.youtube.com/watch?v=pOv5oQWGQEM
        Kiihdytys. Kiihtyy aivan tarpeeksi hyvin, eikä koskaan jää tien tukoksi Suomen liikenteessä.
        https://www.youtube.com/watch?v=YQ_pwtj6BiA
        Epäonnistunut kiihdytys, koska eturenkaat sutivat ykkös ja kakkos vaihteella.
        https://www.youtube.com/watch?v=2QJmK2PY6Ug

        Mazda 3, tosin tätä ei tuoda Suomeen tuolla 165hv moottorilla.
        https://www.youtube.com/watch?v=4pNz-TncFi0

        Ei tuo huoino kone ole eikä sillä jalkoihin jää.
        Kuitenkin samantehoisista (max) turbokoneista lähtee reilusti enemmän voimaa koko alarekisterissä.
        Sitä ei kai kukaan pysty kiistämään.

        Tehokäyrät auttavat näkemään mikä on moottoreiden ero.

        http://www.automobile-catalog.com/curve/2016/1919525/mazda_3_2_0_skyactiv-g_165_i-eloop.html

        http://data.motor-talk.de/data/galleries/679881/26110/1-4-tfsi-125kw.jpg


      • PainoMukaan

        On myös otettava huomioon, että Esimerkiksi 1.4 TSI moottorilla varustetut Skodat ovat lisäksi painoltaan kevyempiä kuin monet Mazdat tai Toyotat. Siksi pelkkä turbomoottori ei käytännön ajossa ole aina se ratkaisevimman eron tuoja. Esimerkkinä Skoda Octavia 1.4 TSI noin 1277kg, mikä on painoltaan reippaasti kevyempi kuin Toyota Avensis 1.8l 1470-1485kg tai Mazda 6 Sport Wagon 2.0l Skyactiv 1380kg.


      • Mbss

        Alhaalta vääntävä? ( mikä vääntö), tehokas? ( miten niin) , taloudellinen? ( ?? Oli joskus 80-luvulla)...2 litrainen vaparibensa, tohon vielä jatkeeksi manuaaliaski, niin kaikki on: so last season.


    • AutoPelle
      • aapiskukkolle.töitä

        Ääliö. Tässä puhutaan dieseleistä. Eikä sielläkään olla turboista luopumassa.
        Miten ihmiset eivät enää osaa lukea ollenkaan?


    • SuttaWolfsburgista

      Pikkuturbojen luotettavuudessa on tosiaan ollut ongelmia. Siis VW:llä. Ja ehkä japanilaisilla.

      Ei Fordilla joka ensimmäisenä toi markkinoille lirtaisen koneen - joka ei ole hajoillut tolkuttomasti eikä jäänyt kiinni kulutushuijauksesta.

      Eikä PSA:lla jonka hiukan isompi Puretech ei myöskään ole hajoillut tolkuttomasti eikä narahtanut kulutushuijauksesta.

      Tietenkin iso ja matalaviritteinen kone pelaa pitempään mutta jätetään vanhat vaparit tutiseville tojovaareille, kiitos.

      • asfdfdf

        Minä olen nähnyt ainoastaan nuorten ihmisten ajavan Toyotoilla.


      • ajat_muuttui

        Eikä teinicorollat ole jo lahonneet? Nykyään tojoja ostelee vaippahousut eli 60-70 vuotiaat vanhukset.


      • 42342

        Minkä ikäisiä omat vanhempasi ovat? Onko niillä jo vaipat?
        Ainakin Saksassa omalla rahalla premiumeja ostaa juuri ne 60v täyttäneet.
        Mutta nehän onkin tehty seniorikansalaisia varten.


      • OletTyperys
        asfdfdf kirjoitti:

        Minä olen nähnyt ainoastaan nuorten ihmisten ajavan Toyotoilla.

        Kauppakeskusten parkeissa Toyotan ratista nousee aina n 20 - 30 vuotias ihminen. Usein nauinen. Että siinä sinun typerä mustaamisesi.


      • vanhusten.auto
        OletTyperys kirjoitti:

        Kauppakeskusten parkeissa Toyotan ratista nousee aina n 20 - 30 vuotias ihminen. Usein nauinen. Että siinä sinun typerä mustaamisesi.

        Nainen autoista tietämättömänä voi ostaakin Toyotan. Sellainen lihava. Tyylikkäät naiset ajavat saksalaisella, ranskalaisella tai Volvolla.
        90 % Toyotan kuljettajista ovat yli 60-vuotiaita lippalakkipappoja.


    • tarkasta.faktat.ensin

      Mazdan Skyactive on aivan hyvä vapariksi mutta täysin vastaantulija 1.4 TSI:lle.
      Ei tarvitse edes ottaa tehokkainta versiota vaan 125kW versio niin nuo ylläolevat hehkutukset voi heittää romukoppaan. Katsotaanpa tehoeroa TSI:n hyväksi noissa kierrosluvuissa jotka Mazdamie mainitsi:
      1.000 rpm - 75%
      1.500 rpm - 35%
      2.000 rpm - 35%

      Tosinsanoen tämä Mazdamies ei tiedä yhtään mistä puhuu ja Skyactive jää nolosti kakkoseksi isolla marginaalilla. Toki kaksilitrainen vapari on hyvä peli, mutta häviää turbokoneelle aivan sata-nolla. Samoin turboviiveestä puhuminen kertoo täydellisestä asiantuntemattomuudesta. Kaveri on varmaan ajanut viimeksi turbolla 80-luvulla. Nykyturbot ovat suhteellisen pienia ja sijoitettu niin että turboviivettä ei käytännössä ole. Kun painaa, niin lähtee. Ja vaparit katselevat takavaloja.

      Nämä japanialais-kaverit ovat muutenkin hanakkoja kertomaan kaikenmaailman juttuja ja mutuja aivan fiilispohjalta. Silloin tekee itsestään pellen kun puhutaan mitattavista faktoista. Eli ennenkuin seuraavan kerran tuntuu tarvetta satuilla jotain tällaisista asioista niin kaivelkaa vähän tietoa ensin. Ettei tule tällaisia noloja mahalaskuja niinkuin Mazdamiehellä tässä nyt kävi.

      Tässä linkit tehokäyriin.

      http://www.automobile-catalog.com/curve/2016/1919525/mazda_3_2_0_skyactiv-g_165_i-eloop.html

      http://data.motor-talk.de/data/galleries/679881/26110/1-4-tfsi-125kw.jpg

    • 15_vuotta_vanhalla_nyt

      Kymmenen vuotta ja 200kkm ihan oikeaa käyttöä niin pikkubensaturbon todellinen "arvo" alkaa paljastua. Siis sille onnettomalle, joka siitä silloin yrittää päästä eroon ja saada edes pienen vaihtohyvityksen tai suoran kaupan hinnan.

      Ei ole enää apuna takuita eikä huolisoppareita eikä maahantuojaa kiinnosta rakkineesi pätkääkään. Jos tuuria sattuu ja hallituksen sattumapolitiikan romutuspalkkioarpajaiset suosivat saa kotterosta hassun tonneroisen. Muuten ei mitään.

      • romurautaa.molemmat

        10v / 200.000km perusauton auton hyvityshinta on aivan hiluja joka tapauksessa. Kaikkialla muualla maailmassa niitä saa ilmaiseksi tai ne on jo paalattu. Ei täälllä Suomessakaan c-segmentin autosta ole arvoa jäljellä kuin joku tonni. Siinä vaiheessa turboauton arvo aivan yhtä tyhjän kanssa kuin vaparinkin. J Katsopa tuollaisten pyyntihintoja. Hyvityksenä niistä voi saada yhdestä 3.000 ja toisesta 3.500, niin so what? Ei viitsi kymmentä vuotta kihnuttaa vaparilla että saisi siitä sitten huimat 500€ enemmän vaihdossa.


      • pitkänmatkan.matikka

        Turbokone vie kokemukseni mukaan noin 0,5-1,0 litraa vähemmän bensaa satasella kuin vapari. 200.000km matkalla tämä tarkoittaa noin 2.000 euron eroa.

        TM:n 60.000km kestotestissä Auriksen ja Golfin ero huoltokustannuksissa oli noin 40 centtiä/100km Golfin eduksi. 200.000km matkalla tämä tarkoittaa noin 1.000 euron säästöä Golfille.
        Lyhyesti sanottuna jos TSI Golfista saisi 500€ ja Auriksesta 3.500€ niin silloin puntit olisivat tasan.


      • matikkasenkunjatkuu
        pitkänmatkan.matikka kirjoitti:

        Turbokone vie kokemukseni mukaan noin 0,5-1,0 litraa vähemmän bensaa satasella kuin vapari. 200.000km matkalla tämä tarkoittaa noin 2.000 euron eroa.

        TM:n 60.000km kestotestissä Auriksen ja Golfin ero huoltokustannuksissa oli noin 40 centtiä/100km Golfin eduksi. 200.000km matkalla tämä tarkoittaa noin 1.000 euron säästöä Golfille.
        Lyhyesti sanottuna jos TSI Golfista saisi 500€ ja Auriksesta 3.500€ niin silloin puntit olisivat tasan.

        Niin ja jos testiä olisi jatkettu toiset 60tkm niin huoltokustannukset olisvat TM:n testissä pikkasen toiset , sillä volsun turbo rupes oleen vaihtokunnossa, kuten testissä mainittiin


      • valehtelit
        matikkasenkunjatkuu kirjoitti:

        Niin ja jos testiä olisi jatkettu toiset 60tkm niin huoltokustannukset olisvat TM:n testissä pikkasen toiset , sillä volsun turbo rupes oleen vaihtokunnossa, kuten testissä mainittiin

        Ei mainittu!


      • matikallamennäään
        valehtelit kirjoitti:

        Ei mainittu!

        Analyysin mukaan kuluminen oli jo alkanut ja kun kuluminen on alkanut( tm 11/2014 sivu 16) niin suunta ei ole kuin yksi ja nopeutuvaan tahtiin ......


    • 2542352

      Vähävikaisuustilastot myös kertovat että Toyota, Mazda ja Honda ovat oikeassa, vapareissa huomattavasti vähemmän vikoja todistetusti. Harvalla pikkuturbokoneella ajaa 200tkm ilman suurempaa koneremonttia.

      Hitusen parempi alavääntö ja hitusen pienempi kulutus ei paljon ilahduta jos turbo hajoaa 150tkm kohdalla.

      • paalivaari

        Viimevuoden katsastustilastot Suomesta kertovat seuraavaa siitä kuinka näillä autoilla saavuttaa 200.000km matkan.
        Eniten näistä autoista paalataan ennen 200.000 km täyttymistä Hondia.
        Toiseksi eniten poistuu liikenteestä Toyotia, kolmantena Mazda.

        Kaikkein varmimmin 200.000km pääsee Volkkarilla. Kaikkia muita paalataan enemmän. Kyse on siis siitä että sadasta Hondasta kuuteenkymmeneenviiteen ei auta edes mitkään korjaukset vaan ne poistuvat liikenteestä kokonaan.

        Ihmisillä on paljon harhakuvia siitä miten autot kestävät.


      • 235452
        paalivaari kirjoitti:

        Viimevuoden katsastustilastot Suomesta kertovat seuraavaa siitä kuinka näillä autoilla saavuttaa 200.000km matkan.
        Eniten näistä autoista paalataan ennen 200.000 km täyttymistä Hondia.
        Toiseksi eniten poistuu liikenteestä Toyotia, kolmantena Mazda.

        Kaikkein varmimmin 200.000km pääsee Volkkarilla. Kaikkia muita paalataan enemmän. Kyse on siis siitä että sadasta Hondasta kuuteenkymmeneenviiteen ei auta edes mitkään korjaukset vaan ne poistuvat liikenteestä kokonaan.

        Ihmisillä on paljon harhakuvia siitä miten autot kestävät.

        Katsastusten km määrät ei kerro mitään kestävyydestä. Tietenkin kalliimpaa paremmin varusteltua auto kannattaa korjata enemmän kuin vaikka japanilaista jonka saa edullisesti vaihdettua uudempaan. Ei sillä ole mitään tekemistä vikaherkkyyden kanssa että kalliimpia autoja korjaillaan ja pidetään kunnossa kauemmin.

        Oikeat vähävikaisuustilastot kuten Autobild kertoo totuuden, Toyota, Mazda ja Honda eli vaparimerkit vähävikaisimpia.


      • missä.logiikka
        235452 kirjoitti:

        Katsastusten km määrät ei kerro mitään kestävyydestä. Tietenkin kalliimpaa paremmin varusteltua auto kannattaa korjata enemmän kuin vaikka japanilaista jonka saa edullisesti vaihdettua uudempaan. Ei sillä ole mitään tekemistä vikaherkkyyden kanssa että kalliimpia autoja korjaillaan ja pidetään kunnossa kauemmin.

        Oikeat vähävikaisuustilastot kuten Autobild kertoo totuuden, Toyota, Mazda ja Honda eli vaparimerkit vähävikaisimpia.

        Vähän vikoja, mutta poistuvat kuitenkin liikenteestä aikaisemmin kuin volkkarit. Miksi ne paalataan jos niissä ei ole mitään vikaa? Ja Volkkarilla ajetaan pidemmälle vaikka se on vikapesä?

        Kuulostaa hyvin oudolta.


      • Koeta_nyt_poikariepu
        missä.logiikka kirjoitti:

        Vähän vikoja, mutta poistuvat kuitenkin liikenteestä aikaisemmin kuin volkkarit. Miksi ne paalataan jos niissä ei ole mitään vikaa? Ja Volkkarilla ajetaan pidemmälle vaikka se on vikapesä?

        Kuulostaa hyvin oudolta.

        viimein tajuta ja tunnustaa että japanilaiset, Toyota etunenässä viedään Afrikkaan. Ei sinne eurooppalaiset autot epäluotettavina oikein kelpaa.


      • ammutaan.marsiin
        Koeta_nyt_poikariepu kirjoitti:

        viimein tajuta ja tunnustaa että japanilaiset, Toyota etunenässä viedään Afrikkaan. Ei sinne eurooppalaiset autot epäluotettavina oikein kelpaa.

        Vieköön vaikka Marsiin mun puolesta. Aivan sama.
        Ne ovat jokatapauksessa Suomessa liikenteeseen kelpaamattomia romuja. Mitä väliä on sillä mitä niille tehdään sen jälkeen kun ne ovat ajokelvottomia.
        Afrikka, paali, Mars...mitä eroa?


      • Tojo.paaliin
        Koeta_nyt_poikariepu kirjoitti:

        viimein tajuta ja tunnustaa että japanilaiset, Toyota etunenässä viedään Afrikkaan. Ei sinne eurooppalaiset autot epäluotettavina oikein kelpaa.

        Ei sillä vähäisellä Afrikan viennillä ole mitään vaikutusta. Tojo ei vain kestä ja menee paalin.


    • vaparit.vanhuksille

      Ei tulisi mieleenkään ostaa enää vaparikonetta. Turbo on niin paljon miellyttävämpi ajaa.

    • vaparitLoppuuEnsin

      Ja jos oikein asian lukee ja haluaa ymmärtää sen oikein, niin tajuaa ettei vapareihin ole paluuta. Palataan ainoastaan pykälää suurempiin moottoreihin, bensoissa 1,2-1,5 ja dieseleissä hieman suurempiin. Liian nopeat ja hätäiset viranomaisten vaatimukset pienempiin päästöihin on johtanut tähän tilanteeseen ja raakileita pääsee markkinoille kaikissa moottorityypeissä kun ei ole tarpeeksi aikaa tutkia ja kehittää.

    • dsgrg

      Itsellä meni VWn 1.4 turbokone remonttiin 80tkm kohdalla ja turbo vaihtoon. Oli viimeinen pikkuturbo jonka minä ostan.

    • Viiminen.tojo

      Itseltäni hajosi Toyotasta moottori, turbo oli ainoa osa joka jäi ehjäksi.

      • Toyota-palstan

        trollipoju örveltää omia juttujaan. Ei niin sairasta tekstiä tai väitettä olekaan mikä ei trollipojulle kelpaisi.


    • 4564

      Kyllähän nuo 1.0 litraiset turbot ovat ongelmapesäkkeitä, 10 vuoden ajaon jälkeen niissä moottorit ovat kaputt. Eihän tuollainen pikkukone voi kestää jos siitä turbolla on otettu tehoja esiin, vanhemmiten niillä ei ole mitään tekoa.

      Kyllä autossa täytyy kuutiotuumia olla, matalapaine turbo ja iso kone, hieno kun vääntää alhaalta. Noilla 1.0 litraisilla sähköjäniksillä kukaan aja, järkyttävä ajettava.

      • TurboOnRomu

        Ihan älyttömän tyhmää tämä turboilu pikkukoneissa, kun se tulee viimeistään toiselle omistajalle sikakalliiksi. Tai turbo on jo vaihdossa alle 50 000 kilometrissä ja ekalla omistajalla. Vaparikoneella ajellaan helposti 300 000 ilman mitään osavaihtoa ja turbossa voi noilla lukemilla olla jo viides ahdin menossa. Tai kyllähän nuo turbokoneet on jo 200 000 km jälkeen niin kuluneita, että totaalinen remontti on tarpeen.
        Ja mikä siinä on, että ennen ei vouhkattu siitä väännön tarpeesta, vaihdettiin pienempi pykälä ja vaan kaasua. Ja moottorit kesti muissakin kuin Toyotissa. Nyt ei Corollan kokoluokassa ole muita kestäviä Toyotan lisäksi kuin Mazda ja Honda ja Hondan uusi Civic taitaa sekin olla turbo.


      • parturikampaajan.tekniik

        Taas kommentti jonka täytyy kummuta täydellisestä tekniikan ymmärtämättömyydestä. Tätä parturikampaamon autokeskustelua.

        1.0 TSI vääntää 200Nm / 1,500 - 4,000rpm. Vertailun vuoksi Toyotan kaikkein tehokkain bensakone vääntää huipussaan 196 Nm / 4,000rpm.
        Käytännössä tämä tarkoittaa sitäettä litraisessa turbossa on enemmän tehoa koko kierroslukualueella neljästätonnista alaspäin. ENEMMÄN TEHOA NORMAALIAJOSSA VAIKKA EI VINGUTA KONETTA.

        Peruskoneen kestävyyteenahtaminen ei vaikuta kun kone on suunniteltu alunperinnkin kestämään lisääntynyt vääntö. Päinvastoin kompaktimpi kone on jäykempi luonnostaan ja matalillmilla kierroksilla käyminen säästää aina konetta. Turbo on toki ylimääräinen komponentti, mutta se on suhteellisen yksinkertainen peli. Yksi liikkuva osa.

        eiköhän olisi parasta keskittyä keskustelemaan syksyn hiustrendeistä jos ei ymmärrä tekniikasta mitään.


      • miksi.tätä.samaa.paskaa
        TurboOnRomu kirjoitti:

        Ihan älyttömän tyhmää tämä turboilu pikkukoneissa, kun se tulee viimeistään toiselle omistajalle sikakalliiksi. Tai turbo on jo vaihdossa alle 50 000 kilometrissä ja ekalla omistajalla. Vaparikoneella ajellaan helposti 300 000 ilman mitään osavaihtoa ja turbossa voi noilla lukemilla olla jo viides ahdin menossa. Tai kyllähän nuo turbokoneet on jo 200 000 km jälkeen niin kuluneita, että totaalinen remontti on tarpeen.
        Ja mikä siinä on, että ennen ei vouhkattu siitä väännön tarpeesta, vaihdettiin pienempi pykälä ja vaan kaasua. Ja moottorit kesti muissakin kuin Toyotissa. Nyt ei Corollan kokoluokassa ole muita kestäviä Toyotan lisäksi kuin Mazda ja Honda ja Hondan uusi Civic taitaa sekin olla turbo.

        "Vaparikoneella ajellaan helposti 300 000 ilman mitään osavaihtoa."

        Oisikohan taas mennyt pikkaisen pitkälle tällainen liioittelu. Katsastustilastoista voi suoraan lukea että tojoista, hondista ja mazdoista paalataan kaksi kolmesta jo ennen 200.000km kohtaa ja vain yksi kymmenestä pääsee 300.000km. Ja nyt ei puhuta vioista vaan siitä että ne poistuvat kokonaan liikenteestä. Eli miksi ne yhdeksän kymmenestä vaparikoneesta laitetaan pois liikenteestä jos niissä ei ole mitään vikoja ensimmäiseen 300.000km aikana.
        Jotain rajaa valehtelussakin, varsinkin kun on olemassa parempaakin tietoa. Ei tarvitse muuta kuin osata lukea ja ymmärtää. Kumman kanssa sulla on enemmän ongelmia?


      • 64744

        Jotenkin kuulostaa ihan samalta kuin turbojen tulo dieseleihin parin vuosikymmenen takaa, tuolloin epäiltiin että jos 2-litraisesta dieselistä otetaan ahtamalla 100 hevosvoimaa niin se ei voi kestää kovin pitkää.

        Yksittäisissä moottorimalleissa voi olla esim. suunnittelu/materiaalivalinnoissa mokia, aivan kuten tuolloin dieseleissäkin oli, mutta trendinä on hankala nähdä että palattaisiin takaisin vapareihin vaikka joku yksittäinen merkki saattaa siinä pitäytyä.


      • höpöhöpöjuttuja
        64744 kirjoitti:

        Jotenkin kuulostaa ihan samalta kuin turbojen tulo dieseleihin parin vuosikymmenen takaa, tuolloin epäiltiin että jos 2-litraisesta dieselistä otetaan ahtamalla 100 hevosvoimaa niin se ei voi kestää kovin pitkää.

        Yksittäisissä moottorimalleissa voi olla esim. suunnittelu/materiaalivalinnoissa mokia, aivan kuten tuolloin dieseleissäkin oli, mutta trendinä on hankala nähdä että palattaisiin takaisin vapareihin vaikka joku yksittäinen merkki saattaa siinä pitäytyä.

        Just näin. Ja kun tuollaiset kommentit oat aivan ylimitoitettuja jotta niistä olisi mitään hyötyä missään keskustelussa. Puhutaan mitä sylki suuhun tuo kestävyydestä vaikka käytössä on usean sadantuhannen auton tuoretta tietoa siitä kuinka pitkään Suomessa autot liikenteessä ovat.

        Väite: japsi-vaparit kestävät 300.000 ilman osanvaihtoja
        Totuus: yhdeksän kymmenestä japsivaparista ei koskaan näe 300.000km paalua.

        Onhan tuossa aivan valtava ristiriita. Ei sillä että muut automerkit olisivat merkittävästi kestävämpiä, aika pieniä heitot ovat selviämisprosenteissa. Se isoin asia on että näillä väitteillä ei ole mitään pohjaa.
        Yksittäinen esimerkki on aivan eri asia kuin 700.000 auton otanta.


      • 102030405060

        "yhdeksän kymmenestä japsivaparista ei koskaan näe 300.000km paalua."

        Ei näekkään, muttei se johdu moottorista. Moottorit niissä kyllä kestää.

        Miksi ne autot kuitenkin poistuu liikenteestä ennen tuota, johtuu pääasiassa siitä, että

        a) Halpaa autoa (suurin osa meillä myytävistä japseista on halpoja perusautoja), jonkalaisen vastaavan saa halvalla ostettua ei yleensä korjata, ihan riippumatta siitä, missä auto on valmistettu.
        b) Kori ei kestä (ruostuu)

        Jos katsot Japseistakin niitä autoja, joiden kysyntä on kova, mutta saatavuus on heikko, kuten maasturit, niin kyllä niillä järjestään ajetaan yli 500 000.

        Tosin nekin ovat turboja olleet jo 80-luvulta.

        Turbo itsessään vaatii huollon jossakin vaiheessa, mutta jos kone on turbolliseksi suunniteltu, niin ei siinä mitään kestävyysongelmaa ole, ellei sitten koneessa ole suunnitteluvirheitä.

        Iskutilavuudella ei ole juuri mitään tekemistä materiaalivahvuuksien kanssa, eli pienessäkin moottorissa voidaan komponentit mitoittaa juuri sen kokoisiksi mitä tehon puolesta vaaditaan.


      • 102030405060
        102030405060 kirjoitti:

        "yhdeksän kymmenestä japsivaparista ei koskaan näe 300.000km paalua."

        Ei näekkään, muttei se johdu moottorista. Moottorit niissä kyllä kestää.

        Miksi ne autot kuitenkin poistuu liikenteestä ennen tuota, johtuu pääasiassa siitä, että

        a) Halpaa autoa (suurin osa meillä myytävistä japseista on halpoja perusautoja), jonkalaisen vastaavan saa halvalla ostettua ei yleensä korjata, ihan riippumatta siitä, missä auto on valmistettu.
        b) Kori ei kestä (ruostuu)

        Jos katsot Japseistakin niitä autoja, joiden kysyntä on kova, mutta saatavuus on heikko, kuten maasturit, niin kyllä niillä järjestään ajetaan yli 500 000.

        Tosin nekin ovat turboja olleet jo 80-luvulta.

        Turbo itsessään vaatii huollon jossakin vaiheessa, mutta jos kone on turbolliseksi suunniteltu, niin ei siinä mitään kestävyysongelmaa ole, ellei sitten koneessa ole suunnitteluvirheitä.

        Iskutilavuudella ei ole juuri mitään tekemistä materiaalivahvuuksien kanssa, eli pienessäkin moottorissa voidaan komponentit mitoittaa juuri sen kokoisiksi mitä tehon puolesta vaaditaan.

        Onhan siellä toki korkeampi paine, mutta materiaalit voidaan mitoittaa sen mukaan.


    • googletaVWlämpiävyys

      Hyvinhän VW kerkis maksattamaan tehdasviat asiakkailla

    • Ahdot.tapissa

      Kaikkea se päästöhuijaus vaikutti mm. tämän downsizing ilmiön...

    • japaninraaseri

      5 l vapari v8 ja ei turboa jää tsi paskat kattelemaan perävaloja.

      • roots.voimaa

        Viisilitraisia vapareita on tarjolla pilvin pimein joka valmistajalla. Tai sitten ei.
        Tässä näyte siitä miten vaparille käy kun lähdetään viivalta.

        https://www.youtube.com/watch?v=m5_AKjDdqaU

        Kaikkiin jenkkirohjuihinkin pultataan roots-ahdin silloin kun oikeasti halutaan edetä eikä vain lötkötellä eteenpäin.


      • 102030405060

        Ei se vapari mikään nopea ole, mutta onhan siinä kivat äänet ja tunnelma.


      • VanhaaTekniikkaa
        roots.voimaa kirjoitti:

        Viisilitraisia vapareita on tarjolla pilvin pimein joka valmistajalla. Tai sitten ei.
        Tässä näyte siitä miten vaparille käy kun lähdetään viivalta.

        https://www.youtube.com/watch?v=m5_AKjDdqaU

        Kaikkiin jenkkirohjuihinkin pultataan roots-ahdin silloin kun oikeasti halutaan edetä eikä vain lötkötellä eteenpäin.

        Polttoaineen suoralla suihkutuksella ja sen mahdollistamalla moottorin puristussuhteen nostamisella saadaan jopa 30hv lisää tehoa verrattuna vastaavan kokoiseen vapaasti hengittävään moottoriin, missä on epäsuora polttoaineen suihkutus ja matalampi puristussuhde.

        Suurinosa Jenkkien isoista bensavapareista on/ovat olleet pääasiassa näitä epäsuoralla polttoaineen suihkutuksella, matalalla puristussuhteella toimivia moottoreita.


      • 102030405060
        VanhaaTekniikkaa kirjoitti:

        Polttoaineen suoralla suihkutuksella ja sen mahdollistamalla moottorin puristussuhteen nostamisella saadaan jopa 30hv lisää tehoa verrattuna vastaavan kokoiseen vapaasti hengittävään moottoriin, missä on epäsuora polttoaineen suihkutus ja matalampi puristussuhde.

        Suurinosa Jenkkien isoista bensavapareista on/ovat olleet pääasiassa näitä epäsuoralla polttoaineen suihkutuksella, matalalla puristussuhteella toimivia moottoreita.

        Polttoaineen suorasuihkutus voi olla myös turbottomassa koneessa. Se puristussuhteennosto nostaa myös kulutusta vajaalla kuormalla.

        Yksi ratkaisu siihen on kuormituksen mukaan muuttuva puristussuhde.


      • kohtanukkumaan
        102030405060 kirjoitti:

        Polttoaineen suorasuihkutus voi olla myös turbottomassa koneessa. Se puristussuhteennosto nostaa myös kulutusta vajaalla kuormalla.

        Yksi ratkaisu siihen on kuormituksen mukaan muuttuva puristussuhde.

        Pitää paikkansa. Hyvänä esimerkkinä ulkomailla on Toyota Highlander/Kluger ja Toyota Sienna. 2016 asti molemmat olivat epäsuoralla polttoaineen suihkutuksella, matalammalla puristussuhteella: Moottori 3.5l 2GR-FE v6 266-268hv.

        2017 Toyota Highlander ja Toyota Sienna. 3.5l V6 2GR-FKS, D4S (polttoaineen suorasuihkutus järjestelmä) 295-296hv. Puristussuhde 11.8.

        Molemmat moottorit ovat vapaasti hengittäviä.


    • HypeäVaan

      Turbohörhöily on ohi. Vapari jyrää. Kriittiset autoilijat olivat oikeassa. Ei pidä lähteä jokaiseen hypetykseen mukaan.

      • 102030405060

        Päinvastoin, kohta tulee muuttuvapuristussuhteiset turbomoottorit


      • VÄÄÄÄNTÄÄÄÄ

        TSI aloitti turbojen valtakauden 10 vuotta sitten. Muut valmistajat ovat seuranneet perässä. Yksikään turboihin siirtynyt ei palaa takaisin vaparivinguttimiin.
        Enemmän voimaa, vähemmän bensaa. Hyvin yksinkertaista.


      • 102030405060
        VÄÄÄÄNTÄÄÄÄ kirjoitti:

        TSI aloitti turbojen valtakauden 10 vuotta sitten. Muut valmistajat ovat seuranneet perässä. Yksikään turboihin siirtynyt ei palaa takaisin vaparivinguttimiin.
        Enemmän voimaa, vähemmän bensaa. Hyvin yksinkertaista.

        Höpöpuhetta, turboja on ollut 80 luvulta asti.


    • 102030405060

      Nissan on vielä enempi oikeassa.

      Turboahdettu moottori, mutta muuttuvalla puristussuhteella.

      Päästään melkein dieselin kulutukseen, saaden silti hyvä suorituskyky.

      • Missäpieni

        Laitatko linkkejä dieselien koeajoista ja kestotesteistä joissa kulutus olisi ollut pieni. Minä en ole sellaisia nähnyt. Dieselit kielletään.


    • Durasel

      Mitähän Tojo-Tero sanoisi jos Corollan pellin alla olisi turbo ? No ei mitään kun ei uskaltaisi sitä enää ostaa, kun voisi nopeus vahingossa nousta moottoritiellä yli 80:n. Mahdollisuus joutua poliisin kynsiin tuplaantuisi, kun auto kiemurtelisi kaistalta toiselle huonojen ajo-ominaisuuksien ansiosta.

      • duraselapinalle

        Jaa...mä olen myös jonkin verran ajellut japsiautoilla ja se sun kiemurtelu niillä ihmetyttää...otappa narukäsi äites hieromasauva perseestäs pois niin menee japsikin suoraan


      • EiPäästä

        Minä olen täällä vartioidussa hoitolaitoksessa. Et sinä tänne pääse, enkä minä pääse karkaamaan täältä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe