Maailmankaikkeudessa on kahdeksan Jumalaa

Kaikkiilmoitetaan

Mormonikirkko ja Joseph Smith sanovat, että on olemassa monia jumalia. V. 1839 Joseph Smith sai kiintoisan ilmoituksen:

tulevaan aikaan, jolloin mitään ei pidätetä, olipa sitten olemassa yksi Jumala tai monta jumalaa, heidät ilmoitetaan.
20.3.1839, LK 121:28


26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua kokoontui aineettoman maailmankaikkeuden yhdessä paikassa noin 90 (120-90) valovuoden päässä maasta kahdeksan Jumalaa, jotka kaikki olivat miespuolisia, ja jossa he pitivät neuvonpidon, mitä kukin tekisi myöhemmin.

Meidät luonut Jumala (Jahve), joka loi kaiken rakkaudesta ja joka oli ja on rakkauden Jumala, valitsi aineellisen maailmankaikkeuden ja sen persoonien luomisen. Mitä muut noista Jumalista tekivät, en tiedä mutta he hajaantuivat tapaamisensa jälkeen eri puolille universumia.

Meidän Jumalaltamme kesti noin 23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa tulla (ohittaen kauempaa vasemmalta maahan nähden nykyisen Karhun tähdistön) lähelle paikkaa (Kolob eli Jupiter) josta Hän aloitti Kolobin eli Jupiterin luomisen.

6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi Jumalan pyhästä hengestä olemassaoloon Sana

4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi Jumalan pyhästä hengestä olemassoloon Pyhä Henki joka sai myöhemmin toiseksi nimekseen Gabriel

Sana ja Pyhä Henki syntyivät jumaliksi, eivät Jumaliksi.

46

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkiilmoitetaan

      Yksikään noista kahdeksasta Jumalasta ei ollut aikaisemmin ihminen eikä kukaan heistä ollut korotettu ihminen eikä yhdelläkään heistä ollut vaimoa.

    • VainYksiJumala

      Ef. 4:5

      yksi Herra, yksi usko, yksi kaste

      • RaamattuRaamattu

        6. Sinua mieletöntä, joka sanot: Raamattu, meillä on jo Raamattu, emmekä me enää tarvitse muuta Raamattua. Oletteko saaneet Raamattua muilta kuin juutalaisilta?
        7. Ettekö tiedä, että kansakuntia on enemmän kuin yksi? Ettekö tiedä, että minä, Herra, teidän Jumalanne, olen luonut kaikki ihmiset ja että minä muistan ne, jotka ovat meren saarilla, ja että minä hallitsen ylhäällä taivaassa ja alhaalla maassa; ja minä tuon julki sanani ihmislapsille, niin, vieläpä kaikille maan kansakunnille?
        8. Minkä vuoksi nurisette siksi, että saatte enemmän minun sanaani? Ettekö tiedä, että kahden kansakunnan todistus on teille todisteena siitä, että minä olen Jumala, että minä muistan yhden kansakunnan siinä kuin toisenkin? Sen vuoksi minä puhun samat sanat yhdelle kansakunnalle kuin toisellekin. Ja kun ne kaksi kansakuntaa kohtaavat, niiden kahden kansakunnan todistuksetkin kohtaavat." (2. nefi 29:6-8)


      • kaksipisteto
        RaamattuRaamattu kirjoitti:

        6. Sinua mieletöntä, joka sanot: Raamattu, meillä on jo Raamattu, emmekä me enää tarvitse muuta Raamattua. Oletteko saaneet Raamattua muilta kuin juutalaisilta?
        7. Ettekö tiedä, että kansakuntia on enemmän kuin yksi? Ettekö tiedä, että minä, Herra, teidän Jumalanne, olen luonut kaikki ihmiset ja että minä muistan ne, jotka ovat meren saarilla, ja että minä hallitsen ylhäällä taivaassa ja alhaalla maassa; ja minä tuon julki sanani ihmislapsille, niin, vieläpä kaikille maan kansakunnille?
        8. Minkä vuoksi nurisette siksi, että saatte enemmän minun sanaani? Ettekö tiedä, että kahden kansakunnan todistus on teille todisteena siitä, että minä olen Jumala, että minä muistan yhden kansakunnan siinä kuin toisenkin? Sen vuoksi minä puhun samat sanat yhdelle kansakunnalle kuin toisellekin. Ja kun ne kaksi kansakuntaa kohtaavat, niiden kahden kansakunnan todistuksetkin kohtaavat." (2. nefi 29:6-8)

        Raamattu oli olemassa vasta kun kaikki siihen sisältyvät kirjat oli kirjoitettu ja silloin oltiin jo toisella vuosisadalla j.Kr .eikä ennen neljättä vuosisataa ollut yhtenäistä kaikkia UT:n kirjoituksia sisältävää kokoelmaa . Mormonin kirjan kansat vaikka olisivat olleet olemassakin eivät olisi voineet tuntea Raamattua sisällöltä tai nimeltä.
        "Minkä vuoksi nurisette siksi, että saatte enemmän minun sanaani? Ettekö tiedä, että kahden kansakunnan todistus on teille todisteena siitä, että minä olen Jumala, että minä muistan yhden kansakunnan siinä kuin toisenkin?" Mitkähän ovat nuo kaksi kansakuntaa kun Israel on vain yksi kansa ja oli jahven mukaan ainoana saanut hänestä ilmoituksen ?


    • Sukututkijat.töihin

      Miksi ne kaikki jumalat olivat miespuolisia? Onko heillä vaimo ja lapset siellä missä nyt oleilevat, vai miksi heillä oli sukupuoli?

      • Kaikkiilmoitetaan

        Nuo Jumalat tulivat tuohon kokoontumiseensa noin 90 (120-90) valovuoden päässä maasta muualta maailmankaikkeudesta eikä heillä ollut tai ole nykyäänkään vaimoa tai lapsia olemassakaan. Nuo Jumalat ovat itseriittoisia eli he eivät tarvitse puolisoa tai lapsia.

        Miksi he kaikki olivat miespuolisia, en tiedä.


    • Ygrad

      MAP-kirkon teologiaa on turha analysoida sen syvemmältä kun koko uskonto profiloituu huijaukseksi jo aivan pintapuolisessa tarkastelussa. Taikavarpumies Smith lupasi fyysiset todisteet, missä ne ovat?

      • Selkeyttä

        Mormonin kirja on käsiin otettava fyysinen todiste, mutta saadakseen siitä varmuuden, tulee tehdä oma osansa.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mormonin kirja on käsiin otettava fyysinen todiste, mutta saadakseen siitä varmuuden, tulee tehdä oma osansa.

        Jos jätetään tuo vaatimasi itsesuggestio pois, mitä FYYSISIÄ todisteita on Smithin jutuille. MK ei sellainen ole. Se on huonosti kirjoitettu romaani täynnä asiavirheitä.


      • Ygrad

        Ja kirjoitusvirheitä. Kummallisen epätäydellinen kirja Jumalan suoraan Joseph Smithille sanelemaksi kirjaksi. Mormonin kirjaan on tehty tuhansia muutoksia sen julkaisun jälkeen. Suurimpana on "white" sanan muuttaminen "pure" sanaksi 2 Nefi 30:6. Kirkon ulkopuoliset tietenkin tietävät syyt muutoksiin, mutta Joseph Smithiin vielä uskovat keksivät mitä erilaisempia selityksiä.


      • Selkeyttä
        Ygrad kirjoitti:

        Ja kirjoitusvirheitä. Kummallisen epätäydellinen kirja Jumalan suoraan Joseph Smithille sanelemaksi kirjaksi. Mormonin kirjaan on tehty tuhansia muutoksia sen julkaisun jälkeen. Suurimpana on "white" sanan muuttaminen "pure" sanaksi 2 Nefi 30:6. Kirkon ulkopuoliset tietenkin tietävät syyt muutoksiin, mutta Joseph Smithiin vielä uskovat keksivät mitä erilaisempia selityksiä.

        Ei ole väitetty, että olisi kysymys Jumalan suoraan sanelemasta tekstistä. Jumala toimii meillä olevien resurssien mukaan. Hän ei korjaa kielivirheitä. Ei Raamattuakaan voi ottaa kirjaimellisesti, vaikka jotkut niin tekevät. Hengelliset on tutkittava Hengen avulla.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ei ole väitetty, että olisi kysymys Jumalan suoraan sanelemasta tekstistä. Jumala toimii meillä olevien resurssien mukaan. Hän ei korjaa kielivirheitä. Ei Raamattuakaan voi ottaa kirjaimellisesti, vaikka jotkut niin tekevät. Hengelliset on tutkittava Hengen avulla.

        Smithin kurkistuskivi siis ei ollut luotettava?
        Smith laittoi suklaanruskean munanmuotoisen kiven hattunsa sisään, painoi kasvonsa hattuun ja saneli kirjureilleen Mormonin kirjan tekstin. Smith väitti lukevansa tekstiä mikä loisti kivessä. Smith vielä varmisti että kirjuri oli kirjoittanut oikein ennen kuin teksti kivessä vaihtui.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Smithin kurkistuskivi siis ei ollut luotettava?
        Smith laittoi suklaanruskean munanmuotoisen kiven hattunsa sisään, painoi kasvonsa hattuun ja saneli kirjureilleen Mormonin kirjan tekstin. Smith väitti lukevansa tekstiä mikä loisti kivessä. Smith vielä varmisti että kirjuri oli kirjoittanut oikein ennen kuin teksti kivessä vaihtui.

        Aivan, sisältö oli tärkeä eikä kirjoitusvirheet.


      • Ygrad

        Ehän kijrotuusvrheet vakuuta ollekaa sisällytöön. Ekä Jumakla oliis vionut valkat jonkii vähä peramman korjottamaan Moronin kiran.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aivan, sisältö oli tärkeä eikä kirjoitusvirheet.

        Voihan ilmoitusten sisältökin olla täysin pielessä eihän Jahvekaan saanut yhtään ilmoitusta itsestään oikein vaikka sen nyt sentään olisi pitänyt onnistua, vaikkei Jahve muista asioista olisi mitään tiennytkään.
        Korotetulla ihmisellä puolestaan ei ole mitään sanottavaakaan elävälle profeetallenne, ei vaikka teillä on tuo uskontoonne kuuluva tietyn ihmisen ja oman jumalanne välinen aina avoin kanava . Mitään ei vain kuulu.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Voihan ilmoitusten sisältökin olla täysin pielessä eihän Jahvekaan saanut yhtään ilmoitusta itsestään oikein vaikka sen nyt sentään olisi pitänyt onnistua, vaikkei Jahve muista asioista olisi mitään tiennytkään.
        Korotetulla ihmisellä puolestaan ei ole mitään sanottavaakaan elävälle profeetallenne, ei vaikka teillä on tuo uskontoonne kuuluva tietyn ihmisen ja oman jumalanne välinen aina avoin kanava . Mitään ei vain kuulu.

        Isä-Jumala toimii Poikansa Jahven eli Jeesuksen Kristuksen kautta. Jahve/Kristus on ilmoitusten antaja. Joseph Smithin ensimmäisestä näystä:

        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näinkahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aivan, sisältö oli tärkeä eikä kirjoitusvirheet.

        Kirjoitit: "Ei ole väitetty, että olisi kysymys Jumalan suoraan sanelemasta tekstistä."

        Smith väitti lukevansa sana sanalta tekstiä jonka näki kivessä, jota piilotteli hatussaan.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Isä-Jumala toimii Poikansa Jahven eli Jeesuksen Kristuksen kautta. Jahve/Kristus on ilmoitusten antaja. Joseph Smithin ensimmäisestä näystä:

        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näinkahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!

        Tapani, monesko versio Smithin ensimmäisestä näystä tuo oli?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Isä-Jumala toimii Poikansa Jahven eli Jeesuksen Kristuksen kautta. Jahve/Kristus on ilmoitusten antaja. Joseph Smithin ensimmäisestä näystä:

        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näinkahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!

        Jahve/Kristus loi tämän maan. Ihmisen luomisessa tosin Jahve/Kristus tarvitsi kahden miehen kumppanuutta, joten Elohim auttoi siinä, mutta muuten Luoja on Jahve/Kristus.

        Jahve/Kristus oli lain antaja ja häntä muinaiset israelilaiset palvoivat jumalanaan.
        Jahve/Kristus tuli maan päälle ja uhrasi oman henkensä. Jahve/Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille ja käväisi Ameriikan mantereella opettamassa ihmisiä, joiden profeetat Smithistä Kimballiin opettivat olevan intiaanien pääasiallisia esi-isiä. Nuo nefiläisiksi kutsutut rukoilivat keskuuteensa ilmestynyttä Jahvea/Kristusta.

        Jahve/Kristus on tehnyt kaiken työn, mutta häntä ei saa nykyään missään nimessä rukoilla, ei vaikka itse Smith, joka luultavasti oli auttamassa luomistyössä, rukoili Jehovaa.

        On selvää että Elohimia yksin on rukoiltava. Hän on niin suuri, ettei vaivaudu valitulle liitonkansalleen kommunikoimaan suoraan, mutta luonnollisesti saapui Kolobin tienoilta nuorta Joseph Smithiä tapaamaan. Tosin kertaluonteisesti, muutoin antoi taas Jahve/Kristuksen tehdä työt. Ilmoitukset profeetoille antaa Jahve/Kristus.

        Miksi mormoniteologian mukaan on ehdottomasti väärin ja kiellettyä rukoilla Jahvea/Kristusta?


      • Vaarallisetsotapäälliköt

        Miksi mormonit eivät pyri selvittämään noiden kahden miehen, jotka elivät 385 jKr Kumoran kukkulalla ollen 2 noista seitsemästä nefiläisestä sotapäälliköstä 130000 tuhannen joukkoineen joiden toimesta muut nefiläiset (590000) eksytettiin sotaan laamanilaisia (n. 2 miljoonaa), henkilöllisyyttä (jotka eksyttivät Joseph Smithin vuonna 1829 uskomaan että hänelle ilmestynyt Moroni oli Mormonin poika Moroni kun todellisuudessa Joseph Smithille ilmestyi Nefin kansan johtajana noin 72 ekr halllinnut Moroni), kun kaksi näistä seitsemästä sotapäälliköstä jo tunnetaan.

        Yksi näistä 7:stä sotapäälliköstä syntyi 17.08.1959 Houstonissa, Texasissa nimellä Vernon Wayne Howell joka johti Daavidin-oksa nimistä lahkoa Usa:ssa ja kuoli 19.04.1993. Toinen oli 17.12.1936 Metzingenissä, Saksassa syntynyt Klaus Kinkel niminen mies.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Isä-Jumala toimii Poikansa Jahven eli Jeesuksen Kristuksen kautta. Jahve/Kristus on ilmoitusten antaja. Joseph Smithin ensimmäisestä näystä:

        17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näinkahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!

        Jahve ei saanut tuotakaan oikein, hänhän väitti että hän itse ja hän yksin on luonut kaiken ja ja ettei ole muuta jumalaa kuin hän "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. "
        Olisi luullut että olisi tiennyt että hänellä on isä mutta ei, sen hän nimenomaan kielsi siis varmasti valehteli ja ilmoitti itse oli "ainoa jumala maan päällä ja taivaissa " ja ainoa jota sai koskaan palvoa. Selvää on että moinen valehtelija ei ole voinut olla viaton uhri.
        Raamatussa asiat eivät noin olekaan, vaan mormoniuskonto on se joka yrittää taannehtivasti tehdä Jeesuksesta valehtelijan . Onko uskonnollanne mitään muuta päämäärää? Sekö teitä Jeesuksessa risoo että hän opetti ettei taivaassa olla sukupuoliolentoja eikä eletä pareittain vaan ollaan kuten enkelit? Smithille ainakin se on varmaan ollut syy miksi hän oman uskonnon kehitti ja jos ajatellaan moraalisesti niin Smthin jeesus häviää Raamatun jeesukselle aivan kaikessa miksi ihmeessä uskoa kehnoon kopioon kun alkuperäinen on kaikessa parempi?


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Kirjoitit: "Ei ole väitetty, että olisi kysymys Jumalan suoraan sanelemasta tekstistä."

        Smith väitti lukevansa sana sanalta tekstiä jonka näki kivessä, jota piilotteli hatussaan.

        Missä niin on osoitettu, että Joseph saneli sana sanalta? Ja vaikka olisi sanellutkin, niin Herra käytti Joseph Smithin kieltä kaikkine kielioppivirheineen.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jahve ei saanut tuotakaan oikein, hänhän väitti että hän itse ja hän yksin on luonut kaiken ja ja ettei ole muuta jumalaa kuin hän "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. "
        Olisi luullut että olisi tiennyt että hänellä on isä mutta ei, sen hän nimenomaan kielsi siis varmasti valehteli ja ilmoitti itse oli "ainoa jumala maan päällä ja taivaissa " ja ainoa jota sai koskaan palvoa. Selvää on että moinen valehtelija ei ole voinut olla viaton uhri.
        Raamatussa asiat eivät noin olekaan, vaan mormoniuskonto on se joka yrittää taannehtivasti tehdä Jeesuksesta valehtelijan . Onko uskonnollanne mitään muuta päämäärää? Sekö teitä Jeesuksessa risoo että hän opetti ettei taivaassa olla sukupuoliolentoja eikä eletä pareittain vaan ollaan kuten enkelit? Smithille ainakin se on varmaan ollut syy miksi hän oman uskonnon kehitti ja jos ajatellaan moraalisesti niin Smthin jeesus häviää Raamatun jeesukselle aivan kaikessa miksi ihmeessä uskoa kehnoon kopioon kun alkuperäinen on kaikessa parempi?

        Olet jatkuvasti kiinni kirjaimellisessa tulkinnassa. Onko kaikki muu sinulle valhetta? Jahven KAUTTA on luotu kaikki. Ei ole ollut tarpeen selittää tarkemmin. Pääasia oli Jahve loi ja ettei ollut ketään muuta luojaa. Ihmisille oli tuolloin turha joka yhteydessä sanoa, että toimeksiantaja oli Isä-Jumala. Uudessa testamentista se ilmenee;
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
        ...
        10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. [Room. 8:15; Gal. 3:26, Gal. 4:5,6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1]
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. [Joh. 3:5; Jaak. 1:18; 1. Piet. 1:23; 1. Joh. 5:4]
        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Missä niin on osoitettu, että Joseph saneli sana sanalta? Ja vaikka olisi sanellutkin, niin Herra käytti Joseph Smithin kieltä kaikkine kielioppivirheineen.

        Minua eivät pilkkuvirheet vaivaa, niitä tulee kun kirjoittaa. Olisi voinut kuitenkin luulla että kun kyse on uskon kannalta uuden sitovan tekstin eli pyhän kirjoituksen painattamisesta, niin olisi tarkistettu onko puhdas valkoinen vaiko valkoinen puhdas tai oliko Maria Jumalan äiti vaiko jumalan pojan äiti. Toisaalta Smithihän tarkisteli ja korjasi systemaattisesti omia ilmoituksiaan keksittyään että hän voi niin tehdä ja päästä pälkähästä koska on julistautunut profeetaksi ja näkijäksi.

        Ohessa lainauksia kirkon viralliselta sivulta eli amerikkalaiselta lds -sivulta. Kysy kirkossa tänään miksi näitä "esseitä" ei ole suomennettu ja julkaistu suomalaisilla kirkon sivuilla. Tällöin sinäkin, joka olet ollut puoli vuosisataa kirkon jäsen saisit tietää mitä kirkko nykyään opettaa. Minun aikoinani ei kivi hatussa -metodi ollut jäsenten tiedossa joten ymmärrän jos et siitä tiedä. Tosin tästä on ollut tällä palstalla ennenkin puhetta.

        "Joseph placed either the interpreters or the seer stone in a hat, pressed his face into the hat to block out extraneous light, and read aloud the English words that appeared on the instrument."

        "She [Emma Smith] described Joseph “sitting with his face buried in his hat, with the stone in it, and dictating hour after hour with nothing between us.”

        "..Martin Harris sat across the table from Joseph Smith and wrote down the words Joseph dictated. Harris later related that as Joseph used the seer stone to translate, sentences appeared. Joseph read those sentences aloud, and after penning the words, Harris would say, “Written.” An associate who interviewed Harris recorded him saying that Joseph “possessed a seer stone, by which he was enabled to translate as well as from the Urim and Thummim, and for convenience he then used the seer stone."

        "Book of Mormon Translation - lds.org"


      • Selkeyttä

        Kyllä minulle oli alusta asti selvää, että Joseph Smith käytti kääntäjiksi sanottuja välineitä. Sitä en muista silloin mainitun, että hän piti niitä hatussa. Sitä ovat vasta vastustajat korostaneet. Minusta on luonnollista, että kääntäjät olivat hämärässä näkemisen helpottamiseksi.

        Ei tässä sanota, että näkyvä teksti olisi ollut kieliopillisesti virheetöntä:
        Martin Harris sat across the table from Joseph Smith and wrote down the words Joseph dictated.
        Myöhemmin Joseph ei tarvinnut lainkaan kääntäjiä totuttuaan tekstiin. Alussa kivet olivat apuna ja hattu varmaan auttoi myös keskittymään.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kyllä minulle oli alusta asti selvää, että Joseph Smith käytti kääntäjiksi sanottuja välineitä. Sitä en muista silloin mainitun, että hän piti niitä hatussa. Sitä ovat vasta vastustajat korostaneet. Minusta on luonnollista, että kääntäjät olivat hämärässä näkemisen helpottamiseksi.

        Ei tässä sanota, että näkyvä teksti olisi ollut kieliopillisesti virheetöntä:
        Martin Harris sat across the table from Joseph Smith and wrote down the words Joseph dictated.
        Myöhemmin Joseph ei tarvinnut lainkaan kääntäjiä totuttuaan tekstiin. Alussa kivet olivat apuna ja hattu varmaan auttoi myös keskittymään.

        Se osoittaa että MK on sanelun tulosta. Siitä on kyse. Sinä väitit että ei ole. Minä en ole juuttunut kirjoitusvirheisiin, sanoin että niitä tulee. Ihmettelin kyllä miksei Smith tarkistanut paremmin tekstiä ennen julkaisua.

        Mutta sinä väitit että Smith ei saanut sanoja joita sanella.

        Sanot myös näin:"Myöhemmin Joseph ei tarvinnut lainkaan kääntäjiä totuttuaan tekstiin. Alussa kivet olivat apuna ja hattu varmaan auttoi myös keskittymään."
        Tuo on omiasi. Smith EI pitänyt levyjä näkyvillä, usein ne olivat piilossa eri huoneessa tai metsässä kun Smith piti päätään hatussa. Smith ei siis tottunut mihinkään levyihin kaiverrettuun tekstiin koska ei levyjä tuijottanut vaan kiveä hatussaan.

        Aikoinaan puhuttiin Uurimista ja Tummimista jotka Herra itse oli valmistanut ja jotka Smith sai Moronilta levyjen kanssa. Ei kerrottu että Smithillä olikin mieluisampi kivi, maasta löytynyt, jota oli kätevämpi käyttää kuin uurimia ja tummimia.
        Pelastuksen oppeja -kirjassa profeetta tyrmäsi väitteet että Smith olisi näkykiveä käyttänyt koska hänellä oli itsensä Jumalan valmistamat välineet. Logiikka on kieltämättä oikea, miksi käyttää tavallista kiveä kun voisi käyttää Jumalan tekemää välinettä? Tosin useimmat jäsenet eivät jaksaneet Pelastuksen Oppeja niin tarkkaan lukea (tämä kolmas osa jossa kivet mainittiin antimormonien valheena oli tylsin Fielding Smithin kirjoista joten moni ei sitä niin tarkasti syynännyt) joten tiesivät vain sen mitä kirkossa opetettiin eli kuulivat pelkästään uurimista ja tummimista tietämättä että Smith ja kumppanit usein tarkoittivat ruskeaa munanmuotoista kiveä vaikka käyttivät sanoja urim ja tummim.

        SItäkään ei kerrottu että Smith löysi tuon "kääntämistyössään" käyttämänsä kiven vuosia ennen kultalevyjä. Smith väitti näkevänsä tuon samaisen kurkistuskivensä avulla missä kadonneet tavarat ja aarteet luurasivat. Vasta lokakuun 2015 Liahonassa ensimmäisen kerran suomeksi kirkon virallisissa julkaisuissa myönnetään Smithin harŕastaneet taikakiven käyttöä ja että se on se "jumalallinen" instrumentti jonka avulla Smith "käänsi" Mormonin kirjan.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Olet jatkuvasti kiinni kirjaimellisessa tulkinnassa. Onko kaikki muu sinulle valhetta? Jahven KAUTTA on luotu kaikki. Ei ole ollut tarpeen selittää tarkemmin. Pääasia oli Jahve loi ja ettei ollut ketään muuta luojaa. Ihmisille oli tuolloin turha joka yhteydessä sanoa, että toimeksiantaja oli Isä-Jumala. Uudessa testamentista se ilmenee;
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
        ...
        10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. [Room. 8:15; Gal. 3:26, Gal. 4:5,6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1]
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. [Joh. 3:5; Jaak. 1:18; 1. Piet. 1:23; 1. Joh. 5:4]
        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]

        Ei ole kyse tulkinnasta kun Jahve ilmoittaa että on ainoa jumala eikä ole muita. Liittokin on tehty siksi että israel olisi sen todistaja että Jahve on ainoa jumala ja juuri tuo on se asia johon israelilaisten käskettiin uskoa . Laki annetaan sitä pitää noudattaa koska sen antoi ainoa jumala, profeetat saivat jokaisen ilmoituksen juuri Jahvelta koska "muuta jumalaa ei ole" ja yksi ilmoituksista oli että Jahve lähettäisi voideltunsa tuomaan rauhan maailman. Totta ei ollut yksikään ilmoitus.

        Mormonismi perustuu siihen ettei Raamatun ilmoitus jumalasta ole totta, koska te uskotte että oikea jumala on kehityksen tulosta, on ruumiillinen ja asuu jollain planeetalla jonkun naispuolisen olennon kanssa, jonka jumalanne on ottanut vaimokseen ja pari on saanut pojan Jeesus-Jahven. Ei voi olla jumalaa joka olisi luonut kaiken, olisi aina ollut jumala ja kaikkivaltias ja olisi henkiolento koska oma jumalanne ei ole sellainen. Siksi teidän pitää selittää Raamatun ilmoitukset pois .
        Osaatko sanoa miksi uskontonne mukaan jumalparinne Jeesus -poika lähetettiin valehtelemaan ihmisille, miksi ei voitu ilmoittaa totta, vaan piti valehdella ? Eikö jumalanne poika voinut kertoa että isä ja äiti asuvat tuolla toisella planeetalla , isä on järjestellyt elementtejä ja on kehityksen tulos ja ollut joskus samanlainen kuin te kuulijat nyt? Isä haluaa että maksatte kymmenyksiä, rakentelette temppeleitä ettekä juo viiniä vaan mehuja. Näin tärkeät käskyt olisi saatu heti oikein ilman satoja turhia määräyksiä .


        "Ei ole ollut tarpeen selittää tarkemmin. Pääasia oli Jahve loi ja ettei ollut ketään muuta luojaa. Ihmisille oli tuolloin turha joka yhteydessä sanoa, että toimeksiantaja oli Isä-Jumala."
        Höpönlöpön mormonille taas, Raamattuhan selittää tarkemmin: se sanoo että isä- jumala on Jahve ja Jahve ilmoittaa että on aina sama, aina elävä, ei muutu, ei ole ihminen, ei vaihda nimeään, eikä valehtele ja on messiaan lähettäjä .
        UT sanoo että Jeesus oli ihminen ja kuoli että Jahve herätti hänet ja jeesus oli muuttanut nimensä jos oli aiemmin ilmoittanut itsestään nimellä Jahvena,Jeeusus ei ollut Jahven palvelija ja lähettämä jos oli itse Jahve .Valheita valheiden perään...


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Ei ole kyse tulkinnasta kun Jahve ilmoittaa että on ainoa jumala eikä ole muita. Liittokin on tehty siksi että israel olisi sen todistaja että Jahve on ainoa jumala ja juuri tuo on se asia johon israelilaisten käskettiin uskoa . Laki annetaan sitä pitää noudattaa koska sen antoi ainoa jumala, profeetat saivat jokaisen ilmoituksen juuri Jahvelta koska "muuta jumalaa ei ole" ja yksi ilmoituksista oli että Jahve lähettäisi voideltunsa tuomaan rauhan maailman. Totta ei ollut yksikään ilmoitus.

        Mormonismi perustuu siihen ettei Raamatun ilmoitus jumalasta ole totta, koska te uskotte että oikea jumala on kehityksen tulosta, on ruumiillinen ja asuu jollain planeetalla jonkun naispuolisen olennon kanssa, jonka jumalanne on ottanut vaimokseen ja pari on saanut pojan Jeesus-Jahven. Ei voi olla jumalaa joka olisi luonut kaiken, olisi aina ollut jumala ja kaikkivaltias ja olisi henkiolento koska oma jumalanne ei ole sellainen. Siksi teidän pitää selittää Raamatun ilmoitukset pois .
        Osaatko sanoa miksi uskontonne mukaan jumalparinne Jeesus -poika lähetettiin valehtelemaan ihmisille, miksi ei voitu ilmoittaa totta, vaan piti valehdella ? Eikö jumalanne poika voinut kertoa että isä ja äiti asuvat tuolla toisella planeetalla , isä on järjestellyt elementtejä ja on kehityksen tulos ja ollut joskus samanlainen kuin te kuulijat nyt? Isä haluaa että maksatte kymmenyksiä, rakentelette temppeleitä ettekä juo viiniä vaan mehuja. Näin tärkeät käskyt olisi saatu heti oikein ilman satoja turhia määräyksiä .


        "Ei ole ollut tarpeen selittää tarkemmin. Pääasia oli Jahve loi ja ettei ollut ketään muuta luojaa. Ihmisille oli tuolloin turha joka yhteydessä sanoa, että toimeksiantaja oli Isä-Jumala."
        Höpönlöpön mormonille taas, Raamattuhan selittää tarkemmin: se sanoo että isä- jumala on Jahve ja Jahve ilmoittaa että on aina sama, aina elävä, ei muutu, ei ole ihminen, ei vaihda nimeään, eikä valehtele ja on messiaan lähettäjä .
        UT sanoo että Jeesus oli ihminen ja kuoli että Jahve herätti hänet ja jeesus oli muuttanut nimensä jos oli aiemmin ilmoittanut itsestään nimellä Jahvena,Jeeusus ei ollut Jahven palvelija ja lähettämä jos oli itse Jahve .Valheita valheiden perään...

        Uskotko että tuo ainoa Jumala on olemassa?
        Näin ei tietääkseni ole Raamatussa: "Raamattuhan selittää tarkemmin: se sanoo että isä- jumala on Jahve."


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Uskotko että tuo ainoa Jumala on olemassa?
        Näin ei tietääkseni ole Raamatussa: "Raamattuhan selittää tarkemmin: se sanoo että isä- jumala on Jahve."

        Profeettoja ei sitten ole tullut luettua? Ymmärrän, mormoni ei uskalla kun voi vaikka törmätä kohtaan jossa Jahve lupaa lähettää messiaan, jonka sitten palkitsee tämän työstä, tai kohtaan jossa Jahve ilmoittaa että on aina sama eikä muutu, tai että ei muuta nimeään, vaan ilmoitaa itsensä Israelille aina nimellä Jahve jne
        Joka kohtaan mormonin pitää löytää tulkinta jolla ilmoituksen voi selittää pois. Välillä pitää keksiä selityksiä miksi mormonien miljoonaisista kansoista ei ole löytynyt jälkeäkään, välillä sille mikseivät mormonien elävät profeetat saa ilmoituksen ilmoitusta jumalaltanne, joka siis ehkä onkin kuollut.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Profeettoja ei sitten ole tullut luettua? Ymmärrän, mormoni ei uskalla kun voi vaikka törmätä kohtaan jossa Jahve lupaa lähettää messiaan, jonka sitten palkitsee tämän työstä, tai kohtaan jossa Jahve ilmoittaa että on aina sama eikä muutu, tai että ei muuta nimeään, vaan ilmoitaa itsensä Israelille aina nimellä Jahve jne
        Joka kohtaan mormonin pitää löytää tulkinta jolla ilmoituksen voi selittää pois. Välillä pitää keksiä selityksiä miksi mormonien miljoonaisista kansoista ei ole löytynyt jälkeäkään, välillä sille mikseivät mormonien elävät profeetat saa ilmoituksen ilmoitusta jumalaltanne, joka siis ehkä onkin kuollut.

        Ei lue Raamatussani tällaista: "...Jahve lupaa lähettää messiaan." Vetoat varmaan juutalaisten Raamattuun, mutta onko se erehtymätön? Vanhassa testamentissa Jehova edusti Isäänsä. Tuolloin Jahvella ei ollut fyysistä ruumista. Johanneksen evankeliumin alku osoittaa, että Sana eli Kristus oli jo alussa ja kaikki luotiin Hänen kauttaan. -Tätä et suostu omaksumaan vaan näet valhetta sellaisessa, jota ymmärrä kirjaimellisen tulkintasi vuoksi. Et taida pitää Uutta testamenttia vakavasti otettavana?


      • samarin
        Ygrad kirjoitti:

        Ja kirjoitusvirheitä. Kummallisen epätäydellinen kirja Jumalan suoraan Joseph Smithille sanelemaksi kirjaksi. Mormonin kirjaan on tehty tuhansia muutoksia sen julkaisun jälkeen. Suurimpana on "white" sanan muuttaminen "pure" sanaksi 2 Nefi 30:6. Kirkon ulkopuoliset tietenkin tietävät syyt muutoksiin, mutta Joseph Smithiin vielä uskovat keksivät mitä erilaisempia selityksiä.

        Tuon sanan valkoinen muuttaminen puhtaaksi kesti kumman kauan. Iso määrä profeettoja ja apostoleja lukivat elinikänsä väärää tekstiä saamatta mitään innoitusta ihmetellä pitäisikö jakeen olla jollain toisella tavalla.
        Vasta kun Kimball lopetti rasistisen pappeus- ja temppelikiellon muutettiin tuo rasistinen jae Mormonin kirjassa. Jäsenille tämäkin prosessi ilmeisesti todistaa kuinka ihmeellinen ja tosi kirkko on. Ei-jäsenet helpommin näkevät mistä oikeasti on kyse.


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Tuon sanan valkoinen muuttaminen puhtaaksi kesti kumman kauan. Iso määrä profeettoja ja apostoleja lukivat elinikänsä väärää tekstiä saamatta mitään innoitusta ihmetellä pitäisikö jakeen olla jollain toisella tavalla.
        Vasta kun Kimball lopetti rasistisen pappeus- ja temppelikiellon muutettiin tuo rasistinen jae Mormonin kirjassa. Jäsenille tämäkin prosessi ilmeisesti todistaa kuinka ihmeellinen ja tosi kirkko on. Ei-jäsenet helpommin näkevät mistä oikeasti on kyse.

        Sinusta siis se ilmoitus jonka Jesaja Jahvelta sai, oli väärä, mutta ikävä kyllä se on se johon ajatus messiaasta yleensä perustuu. . Hyvin suuri osa Israelin uskontoa , niin tarinoista kuin tavoista on lainaa israelia vanhemmilta kulttuureilta mutta ajatus messiaasta on ikioma, sitä ei ole muilla, jos se alkuperäisessä muodossaan on väärin, ei silloin kukaan voi väärän ilmoituksen perusteelle rakentaa uutta, jonka ilmoittaa oikeaksi ja samalla kuitenkin vetoaa väärin profetoineisiin Israelin profeettoihin ja kirjoituksiin.

        Mistä nyt siis mormonien mukaan ajatus messiaasta on lähtöisin, kaikki Israelin profeetat ilmoittivat vain mitä Jahve oli heille ilmoittanut ja kun se siis mormoneista on väärin, kuka keksi ajatuksen voidellusta ja mihin Jeesus perusti oman väitteensä, että hän on tuo messias? Anna lähteet .

        Et näköjään ymmärrä sitäkään että koko Raamattu on juutalaisten kirjoittamaa, eikä kellään ole muuta Raamattua ja UT perustuu VT: iin, eli heprealaiseen raamatuun johon se joka käänteessä vetoaa.
        " Vetoat varmaan juutalaisten Raamattuun, mutta onko se erehtymätön? ” Jeesuksen mukaan se oli erehtymätön, muutoin hän olisi kirjoitusten virheet korjannut, vai luuletko Jeesusta niin tyhmäksikin ettei hän havainut virheitä, vaikka valehtelijahan hän uskontosi mukaan onkin.
        "Vanhassa testamentissa Jehova edusti Isäänsä. Tuolloin Jahvella ei ollut fyysistä ruumista. "Ei edustanut mutta uskontosi nyt väittää mitä milloinkin. Vastaapa tuohon messiasasiaan ensin.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Sinusta siis se ilmoitus jonka Jesaja Jahvelta sai, oli väärä, mutta ikävä kyllä se on se johon ajatus messiaasta yleensä perustuu. . Hyvin suuri osa Israelin uskontoa , niin tarinoista kuin tavoista on lainaa israelia vanhemmilta kulttuureilta mutta ajatus messiaasta on ikioma, sitä ei ole muilla, jos se alkuperäisessä muodossaan on väärin, ei silloin kukaan voi väärän ilmoituksen perusteelle rakentaa uutta, jonka ilmoittaa oikeaksi ja samalla kuitenkin vetoaa väärin profetoineisiin Israelin profeettoihin ja kirjoituksiin.

        Mistä nyt siis mormonien mukaan ajatus messiaasta on lähtöisin, kaikki Israelin profeetat ilmoittivat vain mitä Jahve oli heille ilmoittanut ja kun se siis mormoneista on väärin, kuka keksi ajatuksen voidellusta ja mihin Jeesus perusti oman väitteensä, että hän on tuo messias? Anna lähteet .

        Et näköjään ymmärrä sitäkään että koko Raamattu on juutalaisten kirjoittamaa, eikä kellään ole muuta Raamattua ja UT perustuu VT: iin, eli heprealaiseen raamatuun johon se joka käänteessä vetoaa.
        " Vetoat varmaan juutalaisten Raamattuun, mutta onko se erehtymätön? ” Jeesuksen mukaan se oli erehtymätön, muutoin hän olisi kirjoitusten virheet korjannut, vai luuletko Jeesusta niin tyhmäksikin ettei hän havainut virheitä, vaikka valehtelijahan hän uskontosi mukaan onkin.
        "Vanhassa testamentissa Jehova edusti Isäänsä. Tuolloin Jahvella ei ollut fyysistä ruumista. "Ei edustanut mutta uskontosi nyt väittää mitä milloinkin. Vastaapa tuohon messiasasiaan ensin.

        Olen jo edellä vastannut: " Vanhassa testamentissa Jehova edusti Isäänsä. Tuolloin Jahvella ei ollut fyysistä ruumista. Johanneksen evankeliumin alku osoittaa, että Sana eli Kristus oli jo alussa ja kaikki luotiin Hänen kauttaan. -Tätä et suostu omaksumaan vaan näet valhetta sellaisessa, jota ET ymmärrä kirjaimellisen tulkintasi vuoksi. Et taida pitää Uutta testamenttia vakavasti otettavana?" (Et -sana puuttui edellisestä viestistäni.)

        Uudesta testamentista selviää Johanneksen evankeliumin alussa, että Sana oli Kristus, jonka kautta kaikki on luotu. Raamattu tulee ottaa kokonaisuutena eikä vain Vanhana testamenttina.

        Annatko mitään arvoa Uudelle testamentille? Arvelen ettet arvosta Vanhaa testamenttiakaan, koska et sano uskovasi minkäänlaiseen Jumalaan. Jos näin olisi, niin koko Raamattu olisi valetta.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Olen jo edellä vastannut: " Vanhassa testamentissa Jehova edusti Isäänsä. Tuolloin Jahvella ei ollut fyysistä ruumista. Johanneksen evankeliumin alku osoittaa, että Sana eli Kristus oli jo alussa ja kaikki luotiin Hänen kauttaan. -Tätä et suostu omaksumaan vaan näet valhetta sellaisessa, jota ET ymmärrä kirjaimellisen tulkintasi vuoksi. Et taida pitää Uutta testamenttia vakavasti otettavana?" (Et -sana puuttui edellisestä viestistäni.)

        Uudesta testamentista selviää Johanneksen evankeliumin alussa, että Sana oli Kristus, jonka kautta kaikki on luotu. Raamattu tulee ottaa kokonaisuutena eikä vain Vanhana testamenttina.

        Annatko mitään arvoa Uudelle testamentille? Arvelen ettet arvosta Vanhaa testamenttiakaan, koska et sano uskovasi minkäänlaiseen Jumalaan. Jos näin olisi, niin koko Raamattu olisi valetta.

        Mitä jos jättäisit pois loputtomat arvelut siitä mitä arvostan ja mitä en . Arvostan Raamattua ja niin paljon että ymmärrän etten voi sitä muuttaa enkä selittää pois siinä sanottua. Sinä väität että uskot jumalaan ja jopa että olet kristitty, mutta sinulla näkyy olevan valta selittää pois kaikki mikä raamatussa on sinun uskontoasi vastaan.
        Sinusta Jes. 53 luku on luku jota ei pidä ottaa kirjaimellisesti, koska Jahve siinä valehtelee että messias on hänen palvelijansa, messiaasta ei ole muita ilmoituksia kuin Jahven, jos ne kaikki ovat valhetta, silloin ei koko messiasajatukselle ole mitään raamatullista perustetta .
        Ut valehtelee myös kun se väittää että Jahve herätti palvelijansa Jeesuksen kuolleista :"Ei -- Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen, hänet, jonka te luovutitte tuomittavaksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, vaikka Pilatus oli päättänyt vapauttaa hänet. " Ap.t 13.3

        Jahve myös vannoi väärän valan väittäessään että on ainoa ja korkein jumala
        Hepr6: 13 "Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, KOSKA EI OLLUT KETÄÄN SUUREMPAA JONKA NIMEEN HÄN OLISI VANNONUT " kohta VT:ssä :
        1.Moos.22:16 "Näin sanoo Jahve : Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, MINÄ VANNON ITSENI KAUTTA ,
        17 että siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valloittavat vihollistensa kaupungit."
        Israel siis sai siunauksen ja maansakin väärän valan kautta.Itse asiassa ei raamatussa ole yhtään lupausta tai käskyä israelille jossa Jahve EI valehtelisi tai vannoisi väärin mikäli sinua ja ormonismia on uskominen. Kaiken kukkuraksi uskotte että väärin vannoja ja valehtelija on jeesus.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Mitä jos jättäisit pois loputtomat arvelut siitä mitä arvostan ja mitä en . Arvostan Raamattua ja niin paljon että ymmärrän etten voi sitä muuttaa enkä selittää pois siinä sanottua. Sinä väität että uskot jumalaan ja jopa että olet kristitty, mutta sinulla näkyy olevan valta selittää pois kaikki mikä raamatussa on sinun uskontoasi vastaan.
        Sinusta Jes. 53 luku on luku jota ei pidä ottaa kirjaimellisesti, koska Jahve siinä valehtelee että messias on hänen palvelijansa, messiaasta ei ole muita ilmoituksia kuin Jahven, jos ne kaikki ovat valhetta, silloin ei koko messiasajatukselle ole mitään raamatullista perustetta .
        Ut valehtelee myös kun se väittää että Jahve herätti palvelijansa Jeesuksen kuolleista :"Ei -- Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen, hänet, jonka te luovutitte tuomittavaksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, vaikka Pilatus oli päättänyt vapauttaa hänet. " Ap.t 13.3

        Jahve myös vannoi väärän valan väittäessään että on ainoa ja korkein jumala
        Hepr6: 13 "Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, KOSKA EI OLLUT KETÄÄN SUUREMPAA JONKA NIMEEN HÄN OLISI VANNONUT " kohta VT:ssä :
        1.Moos.22:16 "Näin sanoo Jahve : Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, MINÄ VANNON ITSENI KAUTTA ,
        17 että siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valloittavat vihollistensa kaupungit."
        Israel siis sai siunauksen ja maansakin väärän valan kautta.Itse asiassa ei raamatussa ole yhtään lupausta tai käskyä israelille jossa Jahve EI valehtelisi tai vannoisi väärin mikäli sinua ja ormonismia on uskominen. Kaiken kukkuraksi uskotte että väärin vannoja ja valehtelija on jeesus.

        Olen samaa mieltä tästä: "...messias on hänen palvelijansa, messiaasta ei ole muita ilmoituksia kuin Jahven. " Jahve ilmoitti Messiaan tulemisesta tarkoittaen, että Hän tulee keskuuteemme." Messias on Jahven Isän palvelija tehden kaikessa Isän tahdon mukaan. Niin Hän toimi jo Vanhan testamentin aikana. Jos Raamatussasi on kaikkialla vain sana Jahve, niin se on juutalaisten erehdystä. Vai oletko sitä mieltä, että he eivät erehtyneet missään? - Jos noin ajattelet olet valehdellut, ettet usko minkäänlaiseen Jumalaan.

        Jeesuksella oli valta kuoleman yli. Häntä ei olisi voitu tappaa, vaan Hän antoi henkensä puolestamme, Jeesuksen Isä oli kuolematon, joten hän sai kuolemattomuuden "geenin" tai mikä se sitten olikin.

        Käytät Jahve sanaa silloinkin kun on kysymys Hänen Isästään. Noin taitaa juutalaisten Raamatussa olla, mutta se on erhettä. Tulette sen ryhmänä joskus huomaamaan, kun Kristus tulee pelastamaan teidät tukalasta tilanteesta. Silloin te surkuttelette sitä, mitä teitte Jumalallenne Jahvelle.

        Hepr. 10:7

        Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä tästä: "...messias on hänen palvelijansa, messiaasta ei ole muita ilmoituksia kuin Jahven. " Jahve ilmoitti Messiaan tulemisesta tarkoittaen, että Hän tulee keskuuteemme." Messias on Jahven Isän palvelija tehden kaikessa Isän tahdon mukaan. Niin Hän toimi jo Vanhan testamentin aikana. Jos Raamatussasi on kaikkialla vain sana Jahve, niin se on juutalaisten erehdystä. Vai oletko sitä mieltä, että he eivät erehtyneet missään? - Jos noin ajattelet olet valehdellut, ettet usko minkäänlaiseen Jumalaan.

        Jeesuksella oli valta kuoleman yli. Häntä ei olisi voitu tappaa, vaan Hän antoi henkensä puolestamme, Jeesuksen Isä oli kuolematon, joten hän sai kuolemattomuuden "geenin" tai mikä se sitten olikin.

        Käytät Jahve sanaa silloinkin kun on kysymys Hänen Isästään. Noin taitaa juutalaisten Raamatussa olla, mutta se on erhettä. Tulette sen ryhmänä joskus huomaamaan, kun Kristus tulee pelastamaan teidät tukalasta tilanteesta. Silloin te surkuttelette sitä, mitä teitte Jumalallenne Jahvelle.

        Hepr. 10:7

        Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala.

        Emme ole samaa mieltä älä yritäkään sellaista väittää, sinä kun jaksat väärentää Raamatussa sanottua loputtomiin . Miksi, jos on olemassa joku jumala, hän ilmoittaisi asioita jotka eivät ole totta, toden asemesta, ja jopa vannoisi omat valheensa tosiksi ?
        "Jos Raamatussasi on kaikkialla vain sana Jahve, niin se on juutalaisten erehdystä. Vai oletko sitä mieltä, että he eivät erehtyneet missään? - Jos noin ajattelet olet valehdellut, ettet usko minkäänlaiseen Jumalaan. "
        Israelin jumalan nimi on Jahve siksi tuo nimi on siellä lähes 8000 kertaa, mikään muu nimi ei voikaan olla .Olen sitä mieltä ettei Raamatussa välttämättä ole ainoatakaan todellista ilmoitusta miltään jumalalta, vaikka sen kirjoittajat uskoivat että on. Kristityt ja kristinuskon perustajat kuitenkin uskoivat että Jahve raamatussa ilmoittaa itsestään ja ilmoitukset ovat totta eivätkä valhetta, siksihän kristinusko syntyi.

        Sinä väität että olet kristitty, mutta et ole, olet mormoni ja sinun uskonnossasi on toinen ja täysin toisenlainen jumala kuin raamatun jumala ja jos raamatun jumala on tosi , silloin sinun uskontosi jumala ei ole, niinpä joudut kohta kohdalta muuttamaan joka ainoan Raamatun ilmoituksen jottei uskontosi jumala osoittautuisi vääräksi raamatun valossa. Ateisti voi kunnioittaa raamatun tekstiä mutta mormoni ei näköjään voi.

        Nyt sanot jopa ettei Jeesus oikeasti kuollutkaan koska hänellä oli kuolemattomuuden geeni, Ut kutenkin ja jeesus itse väittää että hän kuoli, sehän hänen uhrinsa oli.
        " Käytät Jahve sanaa silloinkin kun on kysymys Hänen Isästään. Noin taitaa juutalaisten Raamatussa olla, mutta se on erhettä" E i ole mitään juutalaisten raamattua se " vanha testamentti" jota käytät on käännös heprealaisesta raamatusta ja on sama jota Jeesus käytti ja tuo raamattu sanoo että Jahvella ei ole isää ja että Jeesuksen isä oli Jahve.

        "Tulette sen ryhmänä joskus huomaamaan, kun Kristus tulee pelastamaan teidät tukalasta tilanteesta. Silloin te surkuttelette sitä, mitä teitte Jumalallenne Jahvelle." Mitä arvelet juutalaisten tehneen kaikkivaltiaaalle Jahvelle joka oman ilmoituksensa mukaan on henki joka asuu korkeudessa ja pyhyydessä, ei ole ihminen, on aina elävä eikä koskaan muutu eikä valehtele?

        Onneksi, tapahtui mitä hyvänsä , Kristus sentään tulee pelastamaan Jahven hänet keksineiden juutalaisten käsistä tai keitä siinä nyt uhataankin. Miksi Jahve taas esiintyy kahdella nimellä tuossakin mormonitarinassa: juutalaiset ovat tehneet pahaa Jahvelle mutta onneksi kristus tulee hätiin?


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä tästä: "...messias on hänen palvelijansa, messiaasta ei ole muita ilmoituksia kuin Jahven. " Jahve ilmoitti Messiaan tulemisesta tarkoittaen, että Hän tulee keskuuteemme." Messias on Jahven Isän palvelija tehden kaikessa Isän tahdon mukaan. Niin Hän toimi jo Vanhan testamentin aikana. Jos Raamatussasi on kaikkialla vain sana Jahve, niin se on juutalaisten erehdystä. Vai oletko sitä mieltä, että he eivät erehtyneet missään? - Jos noin ajattelet olet valehdellut, ettet usko minkäänlaiseen Jumalaan.

        Jeesuksella oli valta kuoleman yli. Häntä ei olisi voitu tappaa, vaan Hän antoi henkensä puolestamme, Jeesuksen Isä oli kuolematon, joten hän sai kuolemattomuuden "geenin" tai mikä se sitten olikin.

        Käytät Jahve sanaa silloinkin kun on kysymys Hänen Isästään. Noin taitaa juutalaisten Raamatussa olla, mutta se on erhettä. Tulette sen ryhmänä joskus huomaamaan, kun Kristus tulee pelastamaan teidät tukalasta tilanteesta. Silloin te surkuttelette sitä, mitä teitte Jumalallenne Jahvelle.

        Hepr. 10:7

        Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala.

        Hepr. 10:7"Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala. "

        Psalmi 40 kokonaan( alkukielestä hepreasta suomennettuna edellyttäen ettei juutalainen runoilija nyt vain olekin väärentänyt omaa runoaan)

        Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.1 Hartaasti minä odotin Jahvea ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli minun huutoni.
        2 Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle, hän vahvisti minun askeleeni.
        3 Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Jahveen
        4 Autuas se mies, joka panee turvansa Jahveen eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka valheeseen eksyvät!
        5 Jahve, minun Jumalani, suuret ovat sinun ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä kohtaan. Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä minä tahdon julistaa, niistä puhua, niitten paljous on suurempi, kuin luetella taidan.
        ׃6 Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi.
        7 Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
        8 Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."
        9 Minä julistan oikeamielisyyttä suuressa seurakunnassa; katso, en minä sulje huuliani. Sinä, Jahve sen tiedät
        10 Minä en peitä sinun vanhurskauttasi omaan sydämeeni, vaan puhun sinun uskollisuudestasi ja avustasi; minä en salaa sinun armoasi ja totuuttasi suurelta seurakunnalta.
        11 Sinä, Jahve, älä sulje minulta laupeuttasi, sinun armosi ja totuutesi varjelkoon minua aina.
        12 Sillä lukemattomat vaivat minua saartavat, minun rikkomukseni ovat ottaneet minut kiinni, niin etten nähdä taida; ne ovat useammat kuin pääni hiukset, ja rohkeus on minulta mennyt.
        13 Kelvatkoon sinulle, Jahve pelastaa minut, jahve riennä minun avukseni.
        14 Hävetkööt ja punastukoot kaikki, jotka minun henkeäni etsivät, hukuttaaksensa sen; peräytykööt ja tulkoot häpeään ne, jotka tahtovat minulle onnettomuutta.
        15 Tyrmistykööt häpeästänsä ne, jotka minulle sanovat: "Kas niin, kas niin!"
        16 Iloitkoot ja riemuitkoot sinussa kaikki, jotka sinua etsivät; ne, jotka sinun autuuttasi rakastavat, sanokoot aina: "Ylistetty olkoon Jahve !
        17 Minä olen kurja ja köyhä, mutta Jahve pitää minusta huolen. Sinä olet minun apuni ja pelastajani; minun Jumalani, älä viivy.


    • Eksytetyille

      (OL. kirjan Aabrahamin kirjan Kuvio 1. Kolob, joka merkitsee ensimmäistä luotua).
      Jumala (Jahve) alkoi luoda ainetta , josta Kolob eli Jupiter muotoutui, jo 6 2/3 vuorokautta pituista ajanjaksoa ennen Sanan (Jeesus) sikiämistä Jumalan voimasta pyhästä hengestä.

      Myöskin, Pyhä Henki joka sai myöhemmin toiseksi nimekseen Gabriel, sikisi Jumalan pyhän Hengen voimasta olemassaoloon 4 vuorokautta pituista ajajnjaksoa jälkeen Sanan sikiämisestä eli Pyhää Henkeä (Gabriel) ei luotu Sanan kautta.

      Kolmas persoona oli enkeli Uriel jonka Jumala (Jahve), ei Sana eli Jeesus, loi 4,04 vuotta Pyhän Hengen sikiämisen jälkeen. Uriel luotiin 160 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua.

      149 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli enkeli Jofiel eli Jophiel (Creative Power),  joka syntyi myöhemmin Daniel-nimisenä Raamatun Danielin kirjan päähenkilönä ja sitä myöhemmin Jeesuksen opetuslapsi Johanneksena. Jofiel syntyi myöhemmin vuonna 1808 jaa. Englannissa nimellä John Taylor, joka toimi mm. Mormonikirkon presidenttinä.

      Vaikka apostoli Johannes oli korkealla luomisjärjestyksessä, hänellä ei ollut tietoa aineen luomisen eikä Sanan ja Pyhän Hengen sikiämisestä suoraan Jumalan (Jahve) pyhän hengen voimasta. Jumala loi pyhän henkensä voimalla kaiken aineen maailmankaikkeudessa ja kaikki persoonat, ei Sana eli Jeesus.

    • Elder.Joseph.Smith

      Mormonismi on siis mm. hindulaisuuteen rinnastettava PAKANAUSKONTO, monine epäjumalineen...!

      • kaksipisteto

        Älä hauku hindulaisuutta vertaamalla sitä mormonismiin, hindut eivät väärentele muiden uskontojen kirjoituksia, eivätkä myös väitä Jeesusta valehtelijaksi, joka hikoilisi synnit anteeksi ja joka ei oikeasti edes kuollut vaan feikkasi senkin, koska hänellä oli "kuolemattomuuden geeni .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Älä hauku hindulaisuutta vertaamalla sitä mormonismiin, hindut eivät väärentele muiden uskontojen kirjoituksia, eivätkä myös väitä Jeesusta valehtelijaksi, joka hikoilisi synnit anteeksi ja joka ei oikeasti edes kuollut vaan feikkasi senkin, koska hänellä oli "kuolemattomuuden geeni .

        Kyllä Kristus oikeasti kuoli. mutta pystyi nousemaan kuolleista. Tästä on tosin erilaisia versioita Raamatussa. Johanneksen evankeliumissa on:
        Joh. 10
        17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." [Joh. 14:31]
        Apostostolien teoissa on sen sijaan:
        Ap. t. 2:24
        Mutta Jumala herätti hänet, päästi hänet kuoleman kidasta. Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan, [Ap. t. 3:15; 1. Kor. 2:8; 2. Kor. 4:14]

        Ap. t. 3:15
        Te surmasitte elämän ruhtinaan! Mutta Jumala herätti hänet kuolleista; me olemme sen todistajia. [Ap. t. 2:23,24 | Ap. t. 2:32 | Luuk. 24:48 ]

        Ap. t. 4:10
        niin tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: se tapahtui Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä. Hänet te ristiinnaulitsitte, mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hänen voimastaan tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne. [Ap. t. 3:16]

        Ap. t. 10:40
        mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä --

        Ap. t. 13:30
        Mutta Jumala herätti hänet kuolleista. [Ap. t. 2:24, Ap. t. 3:15, Ap. t. 5:30]

        Ap. t. 13:37
        Mutta hän, jonka Jumala herätti kuolleista, ei maatunut.

        Room. 4:25
        Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden. [Room. 8:32; 1. Kor. 15:17; 2. Kor. 5:21; Gal. 1:4]
        ...
        Olisiko niin, ettei Apostolien tekojen kirjoittajat (Luukas ja Paavali)ymmärtäneet Kristuksella ollutta valtaa kuoleman yli. Hänhän pystyi herättämään kuolleitakin?. Sellainen herääminen ei kuitenkaan ollut vielä heräämistä iankaikkiseen elämään. Sellainen saattoi toteutua vasta kun Kristus oli voittanut kuoleman kaikkien puolesta.
        ...
        Et taida ymmärtää, mitä tarkoitin Kristuksella olevalla "kuolemattomuuden geenillä"? Minusta näyttää että yleensäkään et ymmärrä vertauskuvia vaan otat kirjaimellisesti. - Vai onko kysymys pilkkaamisen halustasi?


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kyllä Kristus oikeasti kuoli. mutta pystyi nousemaan kuolleista. Tästä on tosin erilaisia versioita Raamatussa. Johanneksen evankeliumissa on:
        Joh. 10
        17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." [Joh. 14:31]
        Apostostolien teoissa on sen sijaan:
        Ap. t. 2:24
        Mutta Jumala herätti hänet, päästi hänet kuoleman kidasta. Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan, [Ap. t. 3:15; 1. Kor. 2:8; 2. Kor. 4:14]

        Ap. t. 3:15
        Te surmasitte elämän ruhtinaan! Mutta Jumala herätti hänet kuolleista; me olemme sen todistajia. [Ap. t. 2:23,24 | Ap. t. 2:32 | Luuk. 24:48 ]

        Ap. t. 4:10
        niin tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: se tapahtui Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä. Hänet te ristiinnaulitsitte, mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hänen voimastaan tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne. [Ap. t. 3:16]

        Ap. t. 10:40
        mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä --

        Ap. t. 13:30
        Mutta Jumala herätti hänet kuolleista. [Ap. t. 2:24, Ap. t. 3:15, Ap. t. 5:30]

        Ap. t. 13:37
        Mutta hän, jonka Jumala herätti kuolleista, ei maatunut.

        Room. 4:25
        Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden. [Room. 8:32; 1. Kor. 15:17; 2. Kor. 5:21; Gal. 1:4]
        ...
        Olisiko niin, ettei Apostolien tekojen kirjoittajat (Luukas ja Paavali)ymmärtäneet Kristuksella ollutta valtaa kuoleman yli. Hänhän pystyi herättämään kuolleitakin?. Sellainen herääminen ei kuitenkaan ollut vielä heräämistä iankaikkiseen elämään. Sellainen saattoi toteutua vasta kun Kristus oli voittanut kuoleman kaikkien puolesta.
        ...
        Et taida ymmärtää, mitä tarkoitin Kristuksella olevalla "kuolemattomuuden geenillä"? Minusta näyttää että yleensäkään et ymmärrä vertauskuvia vaan otat kirjaimellisesti. - Vai onko kysymys pilkkaamisen halustasi?

        UT sanoo että Jeesuksen herätti Jumala , tämä Jumala "Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen " Ap. t 3.13
        Muuta jumalaa ei Raamatussa ole.
        Jeesus näkyy sinulle olevan jatkuva vitsin aihe, uskonnossanne hän onkin valehteleva synnit anteeksi hikoileva tyyppi, joka yhtäkkiä unohti niin siveysopetuksensa kuin taivaasta opettamansakin.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        UT sanoo että Jeesuksen herätti Jumala , tämä Jumala "Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen " Ap. t 3.13
        Muuta jumalaa ei Raamatussa ole.
        Jeesus näkyy sinulle olevan jatkuva vitsin aihe, uskonnossanne hän onkin valehteleva synnit anteeksi hikoileva tyyppi, joka yhtäkkiä unohti niin siveysopetuksensa kuin taivaasta opettamansakin.

        On ainakin tuo Johanneksen evankeliumin kohta, jossa todetaan:
        Joh. 10
        17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." [Joh. 14:31]

        Eikö Johanneksen evankeliumi kuulu Raamattuusi? Johanneksen evankeliumissa todetaan myös että Sana oli Kristus, jonka kautta kaikki on luotu. Kristus on Vanhan testamentin Jumala eli Jahve kuten olne monesti jo osoittanut:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        On ainakin tuo Johanneksen evankeliumin kohta, jossa todetaan:
        Joh. 10
        17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." [Joh. 14:31]

        Eikö Johanneksen evankeliumi kuulu Raamattuusi? Johanneksen evankeliumissa todetaan myös että Sana oli Kristus, jonka kautta kaikki on luotu. Kristus on Vanhan testamentin Jumala eli Jahve kuten olne monesti jo osoittanut:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Tulkitset jakeeseen muuta kuin siinä sanotaan ja jätät lisäksi koko muun raamatun huomiotta, mutta ymmärrän että jos on mormoni ei tuossa voi olla rehellinen.
        Kertoisitko jo miksi kun kerran Jahve esiintyy nimellään eksoduskertomuksessa satoja kertoja jopa käy henkilökohtaisesti tappamassa Egyptin esikoiset, halkaisee meren, hukuttaa faaraon sotajoukon ja ilmaantuu näkyvässä muodossa paikalle Siinaille antaessaan lain, Paavali sanoo metaforassa että olihan siellä Jeesuskin, ja Jeesus oli se kallio josta juotiin hengellistä juomaa...
        Jeesus ei siis selvästikään ollut Jahve joka tappoi, hukutti ja saapui paikalle myös antamaan lakinsa, Siinain jälkeen Jahve vielä hautasi henkilökohtaisesti Mooseksen "Moses Jahven palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Jahve oli määrännyt. Jahve hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa"


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tulkitset jakeeseen muuta kuin siinä sanotaan ja jätät lisäksi koko muun raamatun huomiotta, mutta ymmärrän että jos on mormoni ei tuossa voi olla rehellinen.
        Kertoisitko jo miksi kun kerran Jahve esiintyy nimellään eksoduskertomuksessa satoja kertoja jopa käy henkilökohtaisesti tappamassa Egyptin esikoiset, halkaisee meren, hukuttaa faaraon sotajoukon ja ilmaantuu näkyvässä muodossa paikalle Siinaille antaessaan lain, Paavali sanoo metaforassa että olihan siellä Jeesuskin, ja Jeesus oli se kallio josta juotiin hengellistä juomaa...
        Jeesus ei siis selvästikään ollut Jahve joka tappoi, hukutti ja saapui paikalle myös antamaan lakinsa, Siinain jälkeen Jahve vielä hautasi henkilökohtaisesti Mooseksen "Moses Jahven palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Jahve oli määrännyt. Jahve hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa"

        Miten niin "metaforassa että olihan siellä Jeesuskin" Ei siinä ole mitään vertausta. Jahve teki kaiken, mitä Vanhassa testamentissa kerrotaan ja mikä ei ole juutalaisten lisäystä ja vain vertauskuvallista. VT:ssä on paljon vain kirjallisuuteen kuuluvaa aineistoa kuten Egyptin esikoisten tappaminen.


    • Ygrad

      Kuinka naurettavalta se kuulostaakaan, että taikavarpumies Smith kasvot hatussa pikku kivien avulla palautti Jumalan oikean kirkon. Olisipa tuo ollutkin totta, mutta asiasta on vain Smithin ja kumppaneiden sana ja ajan mittaan muuttuvat kertomukset. Smith ei ottanut huomioon, että hänen väitteensä voidaan tieteen avulla todistaa täysin vääriksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      302
      3508
    2. 204
      2971
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      235
      2015
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1435
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe