Kannentiivisteen korjaus

momentti

Onko kukaan korjannut vuotavaa kannentiivistettä kiristämällä kannen pultteja ? Korjaamot tietysti kyseenalaistavat toimenpiteen...Mutta onko jollain kokemusta auttaako?Eikös kannen pultit vuosien mittaan kaipaisi iristämistä?

10

5498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katkipoikki

      Ranskalaisis ei ainakaan onnistu, tuollainen konsti ja tuskin muissakaan!

    • kiristyksestäHallaa

      Kannen asennus on tarkkaa puuhaa. Siinä on useita pultteja ja ne kiristetään tarkasti oikeaan momenttiin ja oikeassa järjestyksessä. Pultti venyy kun sitä kiristetään ja näin se pysyy oikeassa kireydessä kokoajan. Kannentiiviste vuotaa, niin se pitää vaihtaa. Myös tiivistemassalla kootut pitää uusia.

    • venypultit

      Joissain vanhemmissa autoissa ei ollut niinsanottuja "venyviä pultteja". Niissä kannenpultteja saattaa joutua kiristelemään uudestaan. Yleensä näissä on yksi jälkikiristys merkattu kannen kiristysohjeeseen, mutta joskus voi toinenkin kerta olla tarpeen.

      Jos kannentiiviste on jo vuotanut, on tiiviste palanut/syöpynyt, joten (vähintään) se pitää vaihtaa.

      • eiIhanTuoreita

        Kuinka vanhoissa moottoreissa oli jälkikiristyksiä ja missä merkeissä?


      • Autoteknikko.73v

        Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.

        Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.


      • lepokitkaa
        Autoteknikko.73v kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.

        Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.

        Se on.Ensiksi aukipäin,sitten oikeaan momenttiin.
        On venyviä ja ei venyviä pultteja.
        Jos kärpäsenpaskasta puhutaan,niin varmaan se kansikin likistyy matalammaksi.Hah.


      • venypultit
        Autoteknikko.73v kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki pultit vain aina venyvät kiristettäessä. Jos eivät venyisi, niin ei liitos pitäisi. Kannattaa tutustua lujuusopin perusteisiin niin moni asia selviää tämänkin lisäksi. Esimerkiksi se voidaan laskea, kuinka paljon ratakisko notkahtaa kun kärpänen paskantaa sille. Eri asia on, mille on käyttöä ja mille ei.

        Sitten siihen jälkikiristämiseen. Siihen aikaan kun minä olin nuori, niin kannen pultit kiristettiin tehtaan antamaan arvoon annetussa järjestyksessä. Sitten moottori käytettiin kuumaksi ja taas kiristettiin annettuun arvoon. Sitten noin 2000 km jälkeen taas kuumana kiristys. Ja tuo kiristys sitten aina niin, että ensin pieni nytkäys aukipäin, ettei mahdollinen tarttuminen estä vaaditun kiristysarvon saavuttamista. Nykyohjeista en tiedä kun vaihdoin alaa jo kauan sitten enkä ole viitsinyt päivittää tietämystäni.

        Siksi laitoinkin tuon "venyviä pultteja" lainausmerkkeihin. Niinkuin tuossa itsekkin mainitsit, niin vanhemmissa autoissa joutui nuo pultit kiristämään juurikin noin, ja joskus niissä myös hieman myöhemmin saattavat pultit kääntyä tuolla momentilla kokeilemalla, ilman tuota aukikääntöäkin. Silloin pultti on tosiaan itsestään kääntynyt hieman auki.

        Uudemmissa autoissa käytetään juurikin näitä "venyviä pultteja" ne on suunniteltu venymään poikkeuksellisen paljon. Näissä kiristysmomentiksi annetaan momenttiarvo, ja joku kulma. Esim. 20Nm, 50Nm, 90 astetta, 90 astetta, 90 astetta. Eli kaikkiaan 50Nm ja 270 astetta. Jos kysessa olisi tavallinen pultti ei se kestäisi tällaista kiristysmomenttia, sillä tuo 270 astetta laittaisi sen liian kireälle. "venyvä pultti" sen sijaan venyy riittävästi, joten momentista ei tule liian suurta.

        Muiden etujen lisäksi nuo "venyvät pultit" eivät lähde koskaan aukeamaan itsestään, ja ne voidaan kiristää kylmänä, joka on nykyautoissa pakollista, sillä kannenpultteihin käsiksipääsy voi olla todella ison työn takana.


    • turhaa-työtä

      Ei kannata vanhoja kiristellä.
      Irroitakansi ja vie oikaistavaksi. Hanki uusi tiiviste ja pultit. Kiristä oikein!

    • Momenttiavain

      Eipä sellaista pulttia ole keksittykään mikä ei kiristettäessaä venyisi, ihan sinne myötörajalle asti.
      Eipä taida suurta hyötyä tikata pultteja enää jos tiiviste on vaurioitunut

    • 4646464

      Kiristä niin kauan kunnes pultti katkeaa ja löysää sitten puoli kierrosta. Varmasti pitää sen jälkeen kannen tiiviste.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe