En pysty lopettamaan ahmimista.

AHMIN247

Terve! Oon 12-vuotias ja mulla on ongelma. Eli siis kaikki alko siitä kun viime kesän keskivaiheessa mä kävin vaa'alla ja se näytti 64,4kg ja mä oon 162cm pitkä. Urheilen tosi paljon ja mulla on tosi paljon lihaksia, mä en siis ollut läski, olin vaan painava niin kuin oon aina ollut. Tuo lukema kumminkin järkytti mua, niimpä mä päätin laihduttamaan. Söin tosi vähän tosi terveellistä ruokaa ja urheilin paljon. Kesän lopulla painoin 55.8kg. Laihdutus kesti, kunnes yksi päivä noin pari kuukautta sitten sorruin ja aloin ahmia kaikkea. Sitä on nyt jatkunut tähän päivään saakka. On vaikea selittää ahmimistilannetta kun kaikki ruoka käy, haluat vain syödä. Syön aina ihan järjettömiä määriä niin, että mahaan sattuu. Paino on nyt tullut takaisin. Kerroin tästä äidilleni itkien eilen. Onko teillä vinkkejä?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinuatuetaan

      Hyvä, että olet nyt ongelmasi kertonut. Saat varmasti äidiltäsi tukea.

      Olet ollut lihaksikas ja sitten laihduttanut turhaan ja aivan liian nopeasti. Elimistöllesi tuli hätätila. Se viestittää edelleen nälänhätää.

      Tärkeintä on nyt pyrkiä säännöllisiin ruoka-aikoihin.

      Et kerro, oletko tyttö vai poika. En tiedä kasvuvaiheestasi mitään. En tiedä vanhempiesi pituutta yms. Ehkä tätä asiaa kannattaa pohtia myös terveydenhoitajan kanssa, koska ilmeisesti sinä tarvitset nyt energiaa myös normaaliin kasvuun.

    • Selviytyjä-parantuja

      Kävin läpi samanlaisen kierteen ikäisenäsi. En tajunnut kertoa kenellekään ja sairastin seuraavat 10 vuotta oirekuvien vaihdellen.

      Nyt olen vuoden yrittänyt päästä irti ahmimiskohtauksista ja käynyt terapiassa. Minulle ratkaisevimmat asiat ovat olleet terapia sekä mielenterveystalon irti ahminnasta -ruokavalion mukaan syöminen.

      Vaikka syön välipalaksi pullan tai suklaapatukan tai jälkiruoaksi kakkupalan en ole lihonut. Ahmiminen on jäänyt pois ja nautin siitä, että saan syödä paljon (normaalin määrän) miettimättä kaloreita.

      Saa nähdä mikä on vaikutus painoon vaikkapa puolessa vuodessa. Olen kuullut, että kun ruokailu tasaantuu ja ahmiminen jää pois, voi paino laskea pikku hiljaa. Keho siis pyrkii hyvänolon painoonsa.

      Selviät kyllä ja olo paranee kunhan uskallat etsiä apua. Jaksamisia.

    • kjkjkjkjkjkj

      Hyvä, että uskalsit puhua asiasta. Voisitte pyytää lähetteen ravitsemusterapeutille. Tarvittaessa ehkä psykologillekin. Lääkäri päättää asiasta. Eli varatkaa lääkäriaika.

      Mielestäni nuoren ihmisen kehittymässä oleva keho on vielä herkkä kaikille asioille. Tupakalla, nälkiintymiselle jne. Sen, minkä aikuinen kestää, ei lapsi tai nuori kestä. Kehosi haluaa ottaa menetetyt kilot takaisin.

      Itse olen suht' pienikokoinen keski-ikäinen nainen. Murrosiässä sairastin hoitamattoman anoreettisen vaiheen. Sen jälkeen oli lievähköä ahmimista, mutta pääsin siitä eroon. Minusta ei koskaan tullut lihavaa, vaikka pelkäsin sitä yli kaiken. Mielestäni säännölliset ja riittävän ravitsevat ateriat ovat tärkeintä kaikessa. Herkkuja kannattaa syödä vain jälkiruuaksi ja pieniä määriä. Kun vatsa on jo täynnä, niin homma ei silloin karkaa lapasesta.

      Joka tapauksessa jos tilanne ei korjaannu pikaisesti, pyytäkää lääkärin lähete psykologille ja/tai ravintoterapeutille. Itse kävin ravintoterapeutilla vatsavaivojeni vuoksi äskettäin, ja koin käynnin ihan positiiviseksi.

      • Keskustelun_.aloittaja

        Kiitos vastauksestasi! Äitini on siis lääkäri ja hän on nyt auttanut minua viimeisen viikon aikana. Hänellä on kokemusta syömishäiriöiden "käsittelystä"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      71
      3240
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2832
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2658
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2618
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2486
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2325
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1783
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1737
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1600
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1456
    Aihe