Pakolaisuutta oli 1918 itsenäisyyden alkuaikoina

Pakolaisia.tapettiin

Pakolaisuutta on ollut toiseenkin suuntaan, punikkeja pakeni epäonnistuneen vallankaappauksen jälkeen entiseen Neuvostoliittoon kymmeniä tuhansia.. heistä tapettiin siellä suuret määrät, tästa vähemmän ollut puhetta.

Monet halusi palata kotiikävään vedoten pois "onnelasta" heidät tapettiin, eivät olleet aatteelle hyödyllisiä enään.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RuplanippuPunalippu

      Ne vangittiin matuina ja ammuttiin vakoojina.

    • lahdatut

      Natsi diktaattoreita ollut molemmin puolin rajaa, ei ole ollut herkkua silloin köyhän elämä!

    • EiMaaorjuusVirallisesti

      Amerikka oli monien rohkeiden ja neuvokkaiden pelastus. Matkarahat lainattiin tai yritettiin haalia kasaan hanttitöillä, jos sellaisia löytyi. Lähtijöitä oli paljon Pohjanmaalta. Usein ensin mentiin lahden yli Ruotsiin. Keski-ja Itä-Suomesta lähtijöitä oli vähemmän, vaikka maanomistusolot ja elinolosuhteet olivat siellä vaikeimmat. Ns. muuttokielto mahdollisti ainakin teoriassa lyhytaikaisen työskentelyn muualla talon isännän silmien ulottumattomissa.

      • Isoero

        Juu..
        Vähän erilaista kuin muutto punikeilla Venäjälle 1918, siellä pääsi moni muuttaja hengestään.
        Ei edes viitsi kysyä, että kumman valitsisit.


    • o.w.kuusinen

      Yksi ja ainoa menestyjä neuvostoliittoon loikanneista sosiaalidemokraateista oli kaiketi Otto Wille Kuusinen. Vaikea sanoa mitä menestyminen Stalinin hallinnossa on häneltä edellyttänyt.

    • kuopanreunalla

      Stalin ilmeisesti ajatteli sosiaalidemokraateista siihen malliin että oman kansanne petitte mutta minua ette petä.

      • Tietoa.oli

        Totta, Suomen punikit riitelee, lietsoo lakkoja, pettää....
        Lenin ja Stalin olivat olleet Suomessa ja nähneet punikkiporukkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3300
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2862
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2686
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2638
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2514
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1813
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1757
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1630
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe