Ruotsi satsaa Teslan akkutehtaaseen enemmän

EI-Suomeen

164

1481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MahdollisiaTeslalle
    • Miljöbilen
    • Miljöbilen
    • Miljöbilen
    • AbusiHassan

      Hassan energiaosaaminen. Kaikkien suiting startup 2008 Suomessakin historians.

    • keput

      Antaa hurrien maksaa akkutehtaansa.Konkurssi siitä tuloo.

    • 2016.12
    • Seinäjoki10

      Seinäjoki rules.

    • Seinäjoki10
    • akunlataamo

      Vaasan Ikeaan tulee sähköautojen laturit.

    • Siltakloppi
    • akkumylly

      suomi on euun rikkain maa siksi 5 miljardia on hallitukselle pikkuraha.

    • rahatvähissä
    • kylmäauto

      Yritykset itse kustantaa/rakentaa rakennukset ym., infra kuuluu vaan kaupungille.

    • Hörypaine
    • Replot
      • myyntiprovikat

      • lolvo

    • hhffkkl

      Eikö opita. Energian toivomylly Sundom oli ja meni.

    • Tesla-Sverige
    • Mopoautoja
    • Mopoautoja
    • Fhjhhggg

      Ei rahaa .

    • MyösTampereella
    • 1__Markkinat
    • 1243455

      Linkittäjätyyppi on näkenyt vaivaa.Näyttää akkutehtaan saanti Vaasaan olevan aika tuskaista.Pormestarin hehkuttama litiumkaivos lienee seuraava Talvivaara.Köyhää malmia ja hyödyntäminen on kallista.

      • Suomi_haltuun

        Nähnyt.


    • 1__Markkinat

      Kaustisen litiumkarbonaatin tuottaminen maksaa 3 X Chilen malmiota enemmän. Chilen nykytuotannolla malmio riittää siellä yli sadaksi vuodeksi.

      Kaustisen kaivos olisi toisinto Talvivaarasta. Tuotantokustannukset ylittäisivät myyntihinnat.

    • 1__Markkinat

      Teslan akussa litiumin osuus vain 2%. Siksi NCA litiumakkua pitäisi kutsua "nikkeli-grafiittiakuksi " sanoo Teslan perustajaomistaja Elon Musk.

      http://benchmarkminerals.com/Blog/elon-musk-our-lithium-ion-batteries-should-be-called-nickel-graphite/

      Litiumkarbonaatti pitää edelleen johtaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Litiumheksafluorofosfaatti

      Halvan litiumin saannissa ei ole ongelmia:
      https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http://www.marketwatch.com/story/this-emerging-lithium-producer-could-disrupt-the-entire-industry-2016-02-25-920250&edit-text=&act=url

    • 1__Markkinat

      Litiukarbonaatti ja/tai hydroxidi ei kelpaa akkuihin. Yhdiste pitää muuttaa kemiallisesti puhtaaksi LiPF6 yhdisteeksi.

      Kyseinen tehdas on kallis. Mittakaavassa sata miljoonaa .
      http://www.autoblog.com/2010/05/25/honeywell-gets-27-3-million-grant-to-produce-lithium-hexafluoro/

      https://www.google.ch/patents/US5496661

      BASF AG on investoinut LiPF6 teollisuuteen: https://www.basf.com/documents/corp/en/investor-relations/basf-at-a-glance/strategy/portfolio-optimization/press-releases/P_12-240-Novolyte.pdf

      Kaustisen litiumesiintymällä ei ole merkitystä, koska pitoisuudet alhaisia. Jatkojalostus joudutaan tekemään kuitenkin Aasiassa.

      https://www.cheric.org/PDF/Symposium/S-J1-0241.pdf

    • 1__Markkinat

      Talvivaara kikkaili nikkelituotantonsa luvuissa. Talvivaara tuottaa NIKKELISULFIDIA. Se pitää jalostaa KALLIISTI edelleen nikkeliksi.

      Samoin litiumkarbonaatti/hydroksidi pitää jalostaa litiumhalogeeniyhdisteiksi, jotta niitä voidaan käyttää akkuelektrolyyteissä.

      Litiumkarbonaatin hinta ei juuri vaikuta akkujen hintaan. Pullonkaula se ei ole.

      Keliber Oy on järjetöntä vedätystä. 100% varmuudella siihen uskoneet on menettäneet rahansa.

    • 001100

      Kuolleena syntynyt idea. Kukakohan valopää tämänkin keksi.

    • Solf

      Staten behöver fler jobb i fattiga Österbotten.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      "PIENKAIVOSTOIMINTAA" https://fi.wikipedia.org/wiki/Keliber
      "Kaustinen yksi maailman suurimmista esiintymistä"
      https://www.youtube.com/watch?v=aZwmOw08NQg

      Olisi ehkä kannattanut tarkistaa.

      Itävallassa Wolfsbergin malmiossa Litiumia on yli 10 X Kaustisen esiintymää enemmän.

      Pitoisuus Itävallassa 1.6% ja sivumineraalit tekee sen lähes kilpailukykyiseksi suolajärvilitiumin kanssa.

      http://kaernten.orf.at/news/stories/2610129/

      http://kaernten.orf.at/news/stories/2669786/

      http://www.kleinezeitung.at/kaernten/lavanttal/aktuelles_lavanttal/5061944/Weinebene_LithiumAbbau-fuer-2019-geplant

      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

    • latausjonot
    • 1__Markkinat
    • 34332

      Ooppera tulee ennen akkutehdasta. Kumpaakaan ei tule.

    • 1__Markkinat
    • EI-akkuja
    • 1__Markkinat

      Kompressoriaseman puute tulee vielä ongelmalliseksi. Investoinnissa säästö on hulluutta.
      Helsingissä kaasubussiliikenne lopetettiin.

      Sähköbussiliikenne olisi paljon järkevämpää. Tampereella se toimii hyvin.

    • AutotehtaanViereen

      Teslan akkutehdas tulee varmasti Hollantiin. Pohjoismaihin ja Ranskaan sitä ei saada.

    • 1__Markkinat

      Elon Musk arvostaa kaupunkeja joissa sähköautot on jo laajasti käytössä. Vaasassa on tasan 0 Teslaa.
      Vaasan tuulivomalat lähinnä itkettää. Teollisuustontti periferiassa ei lämmitä, koska miljarditukipaketit on mahdottomuus.

      Kaupunginjohtaja tekee itsensä naurettavaksi, koska mitään litiumkaivos synergioita ei ole olemassa. Litiumfluoriyhdisteitä ei Suomessa pystytä valmistamaan.

      Vaikka litiumia saataisiin, niin sen jalostus akkukäyttöön pitää tehdä Aasiassa tai Amerikassa.
      Vastaavasti rautakaivoksen ja öljylähteen läheisyydellä ei voi perustella autotehdasta tai moottoritehdasta.

      Aiemmin Teslan johtaja Elon Musk jyrähti: "Lontoo liian kaukana asiakkaista ja kuljetuskustannukset liian korkeat mantereelta". Perustellessaan Teslan valmistuksen siirtoa Hollantiin.

      Akkutehtaan pitää sijaita autotehtaan välittömässä läheisyydessä!

    • memaksetaan

      Kaupungin johto haluaa Teslan käyttöön.

      • YlikivaDennis

        Vaikka niitä Tesloja hankittaisiin kymmenen, niin Vaasan mahikset on olemattomat.


      • Kivat_boonukset--

        Taas maksetaan kivoja boonuksia "avainhenkilöille" ja mitään ei jää käteen


    • Kokkolasta
    • takaloosteri
      • konsultti-evp

        Gamesa saadaan ehkä taas.


    • Wind_exchange
    • asevelikylä

      Akkutehtaasta ei mitään uutta. Vaasa jää rannalle.

    • 1__Markkinat
    • lupauksilla
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

    • 1__Markkinat

      Olennainen tieto on, että Portugalin tehdas on pieni ja se tuottaa litiumkarbonaattia paikalliselle keramiikkateollisuudelle.

      Litiumkarbonaatilla ja litiumhydroksidilla ei ole mitään tekemistä lititumakkujen elektrolyyttinä käytettävän litiumheksafluorofosfaatin kanssa.

      Suomea lähin oleva ko. kemikaalia valmistava tehdas on Yhdysvalloissa.

      Pääosa litiumheksafluorofosfaatista valmistetaan Japanissa ja Kiinassa.

      Teslan omistaja Elon Musk sanoo ! "pitäisi puhua nikkeli-grafiittiakusta". Musk sanoo, että "litiumia on riittävästi".

      Litiumia Teslan NCA akussa on vähäinen 2%. Kyseinen litiumheksafluorofosfaatti on liuotettuna etyleenikarbonaatin -dietyylikarbonaatin seokseen. Toimien elektrolyyttinä.

      Suurin litiumesiintymä Euroopassa on Serbiassa. Sitten tulee Itävalta ja Tsekki. Suomi on Irlannin ja Portugalin kanssa samalla viivalla.

      Pohjalaisen toimittajan olisi kannattanut hakea lähteitä.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      2009 ! Nyt on vuosi 2017. Varsin hitaasti on Keliber edennyt. Syynä laskelmien epävarmuudet ja siitä seuraava huono kannattavuus.
      Talvivaarakaan ei ole KOSKAAN saavuttanut kannattavuutta. 2016 viimenen tilinpäätös saatiin varastotaseilla näyttämään plussaa. Todellisuudessa oltin saappaat syvällä suossa.

      Hypetys oli korkealla: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001690270.html

      Tämäkin järjettömyyttä: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005054796.html

      • 1__Markkinat

        Talvivaaran ja Keliberin odotusarvot olivat korkealla.
        Oletus ja odotusarvojen päälle ei ole järkevää rakentaa liiketoimintaa. Ainoastaan REALISMIN varaan.

        http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001912440.html

        http://www.nyteknik.se/energi/het-metall-utvinns-i-finland-6412232

        Jos malmi olisi rikasta, kuten Kanadassa ja Australiassa. Suomessa malmit on köyhää--Keliber ja Talvivaara.

        Ilkka taas toistaa väärän väitteen "Euroopan suurin".
        http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/lintilä-finpro-kartoittaa-myös-muita-alueita-teslaa-varten-1.2202242

        Serbian Jadar(Rio Tinto) on ylivoimaisesti Euroopan suurin litiumesiintymä.
        http://www.riotinto.com/energyandminerals/jadar-4643.aspx

        Tsekeissä on seuraavaksi suurin.

        http://praguemonitor.com/2016/06/28/respekt-lithium-mining-may-start-czech-mountains

        Näilläkään ei todellisuudessa ole mitään kytköstä akkutehtaisiin. Ainoastaan mielikuva.
        Vaasassakin pelataan mielikuvilla ja tunnetasolla.

        Wasa Wind, Mervento, WinWinD, Talvivaara, Finnprotein, Chempolis, Jolla, Varkauden akkutehdas. Kaikki oli vahvoja positiivisia mielikuvia. Kaikissa noissa yhtiöissä todellinen osaaminen on tai oli hukassa.


      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

      • Vetokannas

        Kemiran Oulun tehtaan paikallisjohtaja.
        Selvää pässiä.


    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

      • budjettikehys

        Suomi ei hae Teslan tehdasta. Ministeriössä tiedetään alkuastelman heikkous. Tehtaan tulo olisi vaatinut mittavan tukipaketin. Siihen ei yksinkertaisesti ole pienintäkään mahdollisuutta.

        Vaasa voi tietysti jatkaa. Kysymyksessä voisi tällöin olla, vaikka yhteisprojekti Uumajan kanssa.


      • 1__Markkinat

    • bogsder

      Olisi harkittava Vaasa-nimen muuttamista melkein sellaiseksi kuin se oli 1855-1917. Nikolainkaupunki. Nyt se olisi Nikolankaupunki keksijän Nikola Teslan mukaan.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      När Elon Musk grundade Tesla frågade hans vänner:

      -Hur mycket pengar är du beredd att förlora?

      -Jag gör inte det här att tjäna pengar, svarade Musk.

      Teslan akkutehdas ei tule Portugaliin tai Suomeen. Ruotsikin on epätodennäköinen. Tsekki on kustannusrakenteeltaan ja infraltaan todennäköinen. Ranska ja Espanja on jo ulkona.
      Sanoisin Hollanti tai Tsekki. Raha ratkaisee ja Tsekki on vahvin veikkaus.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

        Akkuja pitää valmistaa tehtaan läheisyydessä. Kuten Uudenkaupungin autotehtaan johtaja tuossa edellisessä Kauppalehden jutussa kertoo...

        "Sillä kuljetus Suomesta ei ole järkevää" Jos Suoimessa ei valmisteta sähköautoja, niin Valmet Automotive rakentaa tehtaan muualle Eurooppaan. Päätöksiä on tulossa.

        SRV pystyy TARVITTAESSA rakentamaan myös Teslan tehtaan.


      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

    • dsfdg55
      • 1__Markkinat

        Katainen ei voi auttaa TESLAN akkutehtaan saamisessa Vaasaan.
        Teslan kilpailijat on jo tulossa Eurooppaan.

        LG Chem on jo valinnut Puolan
        Samsung SDI Unkarin.

        Tsekki on nyt ylivoimaisesti vahvin Teslan Euroopan akkutehtaalle. Carlsson tunnustaa Ruotsin mahdollisuudet heikoiksi.


    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Vaasa ja muut kaupungit meuhkaa turhaan Teslan akkutehdasta Suomeen. Ei mitään mahdollisuutta.

    • 1__Markkinat

      Elon Musk ei ole idiootti ! Siksi Teslan tehdas ei tule Suomeen.

      1. Suuri etäisyys päämarkkinoista!
      2. Suomen kyvyttömyys tukipaketteihin.
      3. Sähköautoklusterin ja infran puuttuminen. Suomi on heikoin sähköautomaa Pohjoismaissa. Jopa Islanti menee Suomen ohi !
      - Elon Musk ei näe litiumkarbonaatissa synergiaetuja akkutehtaalle. Litiumkaivoksen tuote on prosessoitava Japanissa litiumheksafluorofosfaatiksi LiPF6 , jotta sitä voitaisiin kayttää akuissa.
      Plussat ! Suomi osoittaa dynaamisuutta hakemalla Teslan akkutehtaalle sijoituspaikkaa.

    • 237-223

      Kukaan järkevä ei usko tähän Vaasan Teslaihmeeseen.

    • tiedetty

      Suomen mahdollisuudet on heikot.

      • 1__-Markkinat

        Ei sanaakaan litiumista. Ovat oppineet, koska Elon Musk ei pidä litiumista.


      • 1__-Markkinat

        Ruotsissa lasketaan Suomen koboltti ja nikkeli (Boliden) eduksi. Ei sanaakaan litiumista. Kuten seuraavasta uutista nähdään.


      • 1__-Markkinat

        Ruotsissa 35 miljardin hankkeen takana on Vattenfall, Stena ja Valtion energiaviranomainen.


      • 1__-Markkinat
        1__-Markkinat kirjoitti:

        Ruotsissa 35 miljardin hankkeen takana on Vattenfall, Stena ja Valtion energiaviranomainen.

        Ruotsin valtion tase kestää. Myös tukimiljardit kelpaa Teslalle. Suomessa taloustilanne on tavattoman heikko. Me pystymme kilpailemaan infrassa Itä-Euroopan kanssa, mutta palkkakustannuksissa ja työn tuottavuudessa hävitään. Me hävitään niissä myös Ruotsille!


      • 1__-Markkinat

      • 1__-Markkinat

        Jos ruotsalaiset luotottaa 100% Elon Muskin akkutehtaan se tulee Ruotsiin. Elon Muskilta puuttuu likviditeetti.
        Rikas Ruotsi voi tehdä historiaa.

        http://www.northvolt.com/ Ruotsalaisyritys on tehnyt taidolla ja rahalla esittelytrailerin. Vakuuttavaa työtä.


      • 1__-Markkinat

      • 1_____Markkinat

      • 1_____Markkinat

        Rakennusviennistä ja voimalaviennistä tuli kuprut. Toki yritykset ei kärsineet.


      • 1_____Markkinat

      • 1_____Markkinat

        Todellisuudessa Keliber ei ole saanut mitään TODELLISTA ! Ekonomia ja kustannusrakenne ratkaisee. Suomen litium on AIVAN liian kallista. Etelä-Amerikassa ja Australiassa tuottaminen on niin paljon halvempaa. Tämä menee Terrafame Oy (Nälkämaa Oy) tuottojen kanssa yksiin.

        http://yle.fi/uutiset/3-9497810



        http://yle.fi/uutiset/3-9497258


    • Ruotsilla

      Eikös se Trumppi todistanut, että Ruotsissa on paha olla ”Katsokaa, mitä tapahtui eilen illalla Ruotsissa. Ruotsissa! Kuka olisi uskonut”.
      Tuskin sinne kukaan amerikkalainen uskaltaa mennä tehdasta perustamaan.

    • 1_____Markkinat

      Trollhettan hakee nyt suoraan TESLAN akkutehdasta. Kaupungissa on tyhjänä entinen Saabin tehdas ja paljon atotehtaalta työttömäksi jääneitä. Kaupunki panee paljon paukkuja, että Tesla tulisi työttömyyden vaivaamaan Trollhettaniin.

      • 1_____Markkinat

        VÄXJÖ ja UPPVINDINGE on vahvimmat ehdokkaat ruotsalaisyrittäjien akkutehtaan sijoituspaikaksi. Katso V.K yritysosio.


    • 1_____Markkinat
    • 1_____Markkinat
    • Narsisti-hyväksikäyttäjä

      Kaikki On Mahdollista!

    • 1_____Markkinat

      Jos maksaja löytyy, Sitä ei löydy Ruotsista tai Suomesta.
      Oskarshamn haluaisi uuden akkutehtaan. SAFT AB työllistää siellä 500 henkeä.
      VÄXJÖ on nyt vahvin, mutta rahoitus on täysin auki.

      Teslan oma akkutehdasprojekti päätynee Itä-Eurooppaan. Kuten korealaiset.

      • 1_____Markkinat

    • 1_Markkinat

      Uumaja ei yritä saada akkutehtaita. Heillä on ongelmia omissa pikaladattavissa sähköbusseissaan.
      Uumajassa on käytössä 9 pikaladattavaa Hybricon sähköbussia. Pikalatureita on lentokentällä ja pari kaupungissa.

      Viime pyryissä sähköbussit jumittui mäkiin.

      Hybricon on jo kertaalleen mennyt konkurssiin. Perjantaina Tukholmassa sen pörssiarvosta suli 26 prosenttia.

      https://www.youtube.com/watch?v=uixNGLV_ilE

    • 1_Markkinat
    • 1_Markkinat

      Fairbanksin akku sisältää elektrolyytissä myös vähän litiumhydroksidia kaliumhydroksidin lisäksi. Päällä on hieman kennoöljyä jolla estetään CO2 kontaminaatio. Vaarana olisi muuten soodautuminen.

      Vaihtosuuntaajassa on myös vaasalaista osaamista.

      https://www.youtube.com/watch?v=kL_2rLyNPsI

    • 1_Markkinat

      Fairbanksissa on ollut akustossa vesitysongelmia ja siksi akkuja on jouduttu siksi vaihtamaan. Samoin IGBT-siltoja on mennyt vaihtoon ja lyyttejä.

    • 1_Markkinat

      Varkauden akkutehtaan osakepääoma on 2500€. Yritys on perustettu 2014.
      Liikevaihto oli tilikaudella 2015 ainoastaan 34 000€.

      Vakavaraisuus on 1%.

      Varkaudessa akkutehdas ei ole pystynyt maksamaan tehtaasta vuokria. Nyt on lyhentänyt....Vuokrarästejä.

    • 1_Markkinat
      • 1_Markkinat

      • 1_Markkinat

        Tuulivoimateollisuutta ei perusteta tyhjästä. Sama pätee akkuteollisuuteen ja matkapuhelinteollisuuteen.

        Myös aurinkosähköteollisuuteen ja yleisesti muuhun teollisuuteen. Pitkäjännitteinen kehityskaari on oltava tai raskaat ylivoimatekijät.

        Suomen teollisuushistoria on täynnä floppeja ja myös onnistumisia. Niiden rakennetta on syytä osata analysoida.


      • 1_Markkinat

      • 1_Markkinat

    • 1_Markkinat

      Telan Elon Musk on oikeassa litiuminsta ja sen kriittisyydestä. Litiumkarbonaatilla ja hydroksidilla ei ole merkitystä. Sen prosessointi on Aasiassa.

      Samoin elektrodeja ei pystytä prosessoimaan Suomessa. Osaamista ja teknologiaa ei siihen ole. Sekin on Aasiassa.

    • 1_Markkinat

      Typoja tulee syötöstä....

    • 1._Markkinat
      • 1._Markkinat

      • 1._Markkinat

        Kokkolan-Kaustisen litiumkaivos on kupla! HS uutinen oli väärä.
        Katso! Suomi 24 hybridit ja sähköautot!


      • 1.-Markkinat

        Googleta litiumkupla-suomessa-- Suomi 24


    • 1._Markkinat

      Kokkola-Kaustisen litiumkaivosuutinen on kupla-
      TESLAN 540 kiloa painavaan akkuun menee ainoastaan 7 kiloa litiumia.

    • 1._Markkinat

      HS uutisessa kirjoitettiin Kaustisen SPODUMEENIN sisältävän LITIUMIA 7 prosenttia ja teoriassa 8.

      EMÄMUNAUS. Malmissa SPODUMEENIPITOISUUS on alhainen ja litumpitoisuus on TODELLA pieni.

      SPODUMEENI sisältää LITIUMIA reilu 3 prosenttia.Kaustisella SPODUMEENIA on vähän sivukiven joukossa.

      • 1._Markkinat

        Elon Musk tietää! Hän on yksi vuosisatamme neroja!.


      • 1._Markkinat

        Litiumkuplaan meni myös Kauppalehti....Toimittajille annettiin vääriä tietoja...


    • 1._Markkinat

      Tesla on USA:n arvokkain ! 50 miljardia.

    • 1._Markkinat

      Elon Musk on nero ja visionääri. Apple tarvitsee vielä hänet, koska Steve on kuollut.

    • 1._Markkinat

      Vaasa ja Tesla on toimimaton yhtälö. Elon Musk ei ymmärrä naivia opportunismia. Hän vihaa sitä.

      Elon Musk on äärimmäisen loogis-analyyttinen ja hän projisoi sitä idealismin ja lisäarvon kautta.

      Hänelle lisäarvo tulee maailman pelastamisesta. Hän on siinä maailman paras.

    • JohLe

      Ei muuten pärjätä kisassa eikä siitä Invest in Finlandista ole mitään apua, ne ei ole 10 vuoteen voittaneet yhtään isoa kilpailutusta sen jälkeen kun se Saari lähti pois. Ne ei vaan osaa. Kaiholla muistan kun se auttoi saamaan entiseen kotikuntaan 650 työpaikkaa, oli kyllä helmet in hyvä pelimies ja sitä parempi mitä kovemmaksi peli meni.

    • 1._Markkinat
    • 1._Markkinat

      Talvivaara on varoitus köyhän malmin jalostamisesta. Sama on tapahtumassa Kokkolassa. Onneksi mittakaava on paljon pienempi.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14799864/litiumkupla-suomessa--toimittajalle-valehdeltiin-!

      Litiumkarbonaattia/hydroksidia ei PYSTYTÄ jalostamaan akkuihin soveltuvaksi LiPF6 yhdisteeksi.

      Valmistusosaaminen akkuelektrtodeiksi ei onnistu. Nikkeli/koboltti/alumiini ( NCA-katodi) tarvittava osaaminen ja tekniikka puuttuu Suomesta. Se on Japanissa.
      Suomen koboltti ja nikkeli ei tässä auta.

      • 1._Markkinat

        Vaasan TESLAHANKE on naivia halua ja opportunismia. Elon Musk ei siitä pidä. Talvivaarapipomiehen kirjeet ei siinä auta yhtään, vaikka hänellä on Tesla autotallissaan.


    • 45667

      Vaasa joutui ivan ja pilkan kohteeksi. Se on ansaittua. Oli varsin lyhytnäköistä lähteä hakemaan akkutehdasta pyytämättä Vaasaan.

    • 1._Markkinat

      Juuri näin! Hyvin kiteytetty!

    • 1._Markkinat
    • 1._Markkinat
      • 1.__Markkinat

        Prahassa asuva brittiploggari veikkaa teslaa Tsekkiin tai Suomeen.... Siitä hänellä on veikkauksensa tukena litiumesiintymät. Ei mitään muuta.


    • 1._Markkinat

      NorthVolt ei tule Suomeen. Myöskään Teslan akkutehdas ei tule.

    • 1._Markkinat

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      85
      3250
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1859
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1703
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      140
      1533
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1458
    6. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1413
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1331
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      93
      1329
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1274
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1247
    Aihe