Kuvitteletteko nyt voittaneenne?

Kukaan ei voittanut tässä joukkoliikennelain muutoksessa. Muutama juoppo pääsee kerran vuodessa pikkujouluista vartin nopeammin eukkonsa viereen kuorsaamaan. Kaikki muut hävisivät ja paljon.

Kuvitteletteko tosiaan, että tähänastisten autoilijoiden ylläpitämät asema-alueet ja asemat ovat kaikkien käytössä tuosta vaan? Että niiden taksiasemien WC:t ja sisätilat ovat kaikkien Klubiaskilupalaisten käytössä? Väärin. Eivät ole ellei osallistu maksavana jäsenenä kuluihin.

Asemilla on liikenteensäännöstelijöitä (esim. lentoasemilla) joiden ylläpito maksaa ja vaatii toimiakseen etälukijoita. Niitä käyttävät ne jotka myös maksavat järjestelmien ylläpidon.

Hintabasaarit ja huutoalennusmyynnit aseman vierellä kyllä alkavat. No tämän jälkeen myös taksilla on oikeus valita. Kyllä tulee sekavia tilanteita kun hintatietoinen poka alkaa hinnantiedusteluprosessin jollakin ison aseman taksijonolla. Jonoja nimittäin tulee olemaan. Kun se 10. auto suostuu lopulta halvimpaan hintaan niin alkaa järjestely ajoon pääsemiseksi...

Virolaiset taksifirmat rekrytoivat jo nyt kuljettajia tulevaan. Eräskin yritys aikoo tuoda 40-70 autoa perjantaisin viikonloppua ajamaan Helsinkiin. Siis yksi yritys.

Housuunpaskantanut Hesarin toimittaja suksipakettiensa kanssa ( HS 20.4.2017) saa ilomielin valita matu-Hyundain jonon ohi... palvelua kiljuvat saavat valita parhaan palvelijan ja taksit saavat valita pisimmät kyydit. Se on sekamelska se.

Hei oikeasti nyt käy niin, että nykyiset laatutaksit siirtyvät lähes kokonaan kotoaan tai muualta tilattaviksi tilausajoautoiksi nykyisten maaseututaksien tapaan ja kaupunkien kadun vierille alkavat lisääntyä matulaatuiset taksit oikeasti tappelemaan asiakkaista.

En ole itse taksialalla vaikka aikanaan lisätienestejä muutaman vuoden asutovelallisena siellä ajoinkin. Sieltä jäi hyviä tuttuja ja tämä lukkarinrakkaus alaan.

Paskan löivät. Sanokaa minun sanoneen.
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta



Voittajia ovat kaikki muut paitsi nykyisten taksilupien haltijat. Monopoliaseman turvin pöhöttynyt luvanhaltija-isäntien kerho pörrää äkäpäissään, kun taas asiakkaat säästävät ja/tai saavat parempaa palvelua. Kesä 2018 tullaan muistamaan Suomessa pitkään, kun taksijärjestelmä alkaa vihdoin toimia ja olla helposti saavutettavissa ja vieläpä halvemmalla.

Pääsääntöisesti asiakkaiden maksamat hinnat tulevat laskemaan. Varmasti sesonkien huippuaikoina liikkuvat ja erityisen laadukasta autoa alleen kaipaavat maksavat enemmän, mutta myöskin saavat enemmän kuin nyt.

Enpä ole housuihinsa alleensa laskeneesta taksikuskista vielä kuullut. Useimmat osaavat tarvittaessa poiketa huoltoasemilla tai kahvioissa tai yleisissä vessoissa tarpeillaan. Jatkossakin. Nykyiset taksiasemat tulevat saamaan rinnalleen uusien kilpailevien taksioperaattoreiden "taksiasemia" ainakin isoimmilla ja vilkkaimmilla paikoilla. Kannattaa muistaa, että lentokenttien/rautatieasemien/satamien yhteydessä olevat tilat ovat useimmiten lentokenttä/rautatieasema/satama operaattorin omistamat, joilta tilat on vuokrattu. Jää nähtäväksi, miten näiden tilojen todelliset landloordit tulevat jakamaan näitä faciliteetteja jatkossa. Perustetaanko rinnalle muutamia uusia, vai edellyttääkö landloordi kilpailevien taksioperaattoreiden jakavan tilat (ja vuokrat) sulassa sovussa keskenään?

Prime spotit taksialueilla lentokentillä voivat mennä uusjakoon. Ei kannata tuudittautua ajatukseen, että nykymuotoinen toiminta jatkuu. Erilaisista järjestelyvaihtoehdoista ei ole pulaa. Sen tietää jokainen muiden maiden lentokenttien takseja käyttänyt. Kyyti on aina järjestynyt, enemmällä tai vähemmällä jonottamisella tai jonon valinnalla. Aktiivisia ja hymyileviä sisäänheittäjiäkin on tavattu. Offsite hintabasaareistakin kyyti lohkeaa, hiukan pidempi kävely taksille ja monasti vähän nuhjusempi auto on sitten tarjolla.

Ikävää huomata, mutta ainoat housuihinsa paskantaneet ovat nykyiset lupaisännät. Heidän itse aiheuttamansa hätäpaskan jälkiä tässä nyt siivotaan (= mitäs pyristelivät kaikkia uudistuksia vastaan). Vaikka onhan se ymmärrettävää ja inhimillistä, kun tienistit karkeasti ottaen putoavat puoleen ja isäntäkin joutuu etsiskelemään kadonnutta hymyä ja asiakaspalveluasennetta. Siellä renkien seassa.
Ilmianna
Jaa
Jokainen kuski häviää kun tulotaso romahtaa kun tolpalle ryntää kaiken maailman älyköt tekemään isoa rahaa ja takseja pyörii tyhjänä ympäri kyliä kyytiä metsästämässä.
Ilmianna
Jaa
Juuri näin. Ja jos se hintahuutokauppa venyy ja venyy, se pikkujoulujuhlija ei välttämättä pääse sinne eukkonsa viereen yhtään sen nopeammin kuin ennenkään. Mutta kaaosta haluttiin ja kaaoksen Berner meille järjesti. Ainakin alkuun. Myöhemmin tilanne saattaa hieman tasoittua, kun Daciamiehet huomaavat että taksialalla ei olekaan ikuiset pikkujoulut. Puolenvuoden, vuoden jälkeen saattaa tapahtua ns. luonnollista poistumaa. Mutta ensi kesä/syksy tulee olemaan hyvin mielenkiintoinen.
Ilmianna
Jaa
Kyllä tässä asiakas voittaa. Se on totta, että yksittäiset taksi-isännät häviävät mutta sitten taas toisaalta rengit voittavat. Taksi-isännilläkin on mahdollisuus jatkaa ajamista kuten ennenkin. Rengiksi tuskin kukaan alkaa.

Isoja voittajia ovat myös kasvuhakuiset yhtiöt jotka ymmärtävät brändin päälle (esim. Kovanen).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Teetkö töitä koskaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri näin. Sekä yksityisasiakkaat että sopimusasiakkaat voittavat, kun ajojen hinnat laskevat. Pienemmissä kunnissa, joissa on paljon kunnan maksamia taksikyytejä, säästetään monet eurot.

Koko alan toiminta tehostuu, kilpailu pitää siitä huolen. Terveet ja elinkelpoiset toimijat alalla säilyvät, laiskat ja epäkelvot sen sijaan luonnonvalinta karsii alalta pois.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rengiksi tuskin kukaan alkaa mutta Kovanen voittaa? Avaatko vähän. Talli täys Mersuja, mutta kukaan tuskin alkaa rengiksi. Vai oliko se niin että kun ajojen hinnat laskee niin rengeille alkaa taas kelvata työ?
Ihan oikeastiko elämme Idiokratiassa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ksdjjfjsduu kirjoitti:
Rengiksi tuskin kukaan alkaa mutta Kovanen voittaa? Avaatko vähän. Talli täys Mersuja, mutta kukaan tuskin alkaa rengiksi. Vai oliko se niin että kun ajojen hinnat laskee niin rengeille alkaa taas kelvata työ?
Ihan oikeastiko elämme Idiokratiassa?
Sori, en ilmaissut asiaani tarpeeksi selkeästi.

Yksittäisillä isännillä tuskin on mahdollisuuksia palkata renkiä / ketään ei todennäköisesti kiinnosta koska juuri isoilta saa paremman liksan. Tästä tulee volyymibisnes.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yhden auton yritykset vähenee huomattavasti.Millä yhden auton yritykset mitään tarjouksia tekee taksien suurkäyttäjille.Pienellä sumuttamisella voi saada jotain aikaiseksi.Nykyiset fiksut(suurin osa)tuskin lähtevät sille linjalle.
Ilmianna
Jaa
Kuka niitä isojen autoja ajaa.
Millä ne maksaa palkat jos nyt menee 70% palkkakuluihin.
Oikeasti suurin häviäjä on valtio.
Ette varmasti ymmärrä miksi.
Minusta nykyiset taksit ovat suurimpia voittajia pääsevät koko paskasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
En ole kuullut että valtiolla olisi yhtään taksia. Valtiohan taksin suurkäyttäjänä voittaa kun kilpailu alkaa toimimaan ja hinnat normalisoituu. Kaikkihan tässä on voittajia monopolia lukuun ottamatta. Sen nyt tajuaa lapsikin. Monopolimiehet vaan ovat huolestuneita kultamuniensa pienenemisestä. Toivottavasti autoveron palauttaminen evätään myös takseilt. Mikä muu ammattikunta nauttii autoveron palautuksesta? Ei mikään, invalidit ja vammaiset!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
eläköön.markkinatalous kirjoitti:
En ole kuullut että valtiolla olisi yhtään taksia. Valtiohan taksin suurkäyttäjänä voittaa kun kilpailu alkaa toimimaan ja hinnat normalisoituu. Kaikkihan tässä on voittajia monopolia lukuun ottamatta. Sen nyt tajuaa lapsikin. Monopolimiehet vaan ovat huolestuneita kultamuniensa pienenemisestä. Toivottavasti autoveron palauttaminen evätään myös takseilt. Mikä muu ammattikunta nauttii autoveron palautuksesta? Ei mikään, invalidit ja vammaiset!
Ensimmäinen idiootti ilmoittautui
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sami1970 kirjoitti:
Ensimmäinen idiootti ilmoittautui
Siitäkin huolimatta monopoli murenee, markkinatalous etenee ja sääntösuomessa järki voittaa. Hyvä keskusta ja Sipilä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Oi kiitos kun saatiin eriarvoisuus taksikyyteihinkin. Nuoret ja nätit tytöt pääse mamutaksin kyydissä lähes ilmaiseksi, kun taas rumemmat saa maksaa enemmän vaikka kuinka tinkaisi.

Sitten vielä hintojen arvaamattomuus. Viimeksi pääsit 20 eurollla baarista kotiin ja päätät taas juoda vielä yhden ja jättää 20 euroo taskunpohjalle. Kas kummaa onkin joku tapahtuma ja hinnat pompannut ja saakin kyydin putkaan kun ei rahat riittänytkään.

Tai jää sitten tolpalle odottelemaan, että pääsisi aamulla vähän halvemmalla kotiin. Siinä kerkee jo monet tappelut ottamaan ennen kuin ruuhka hellittää.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kuvitteletteko nyt voittaneenne?

Kukaan ei voittanut tässä joukkoliikennelain muutoksessa. Muutama juoppo pääsee kerran vuodessa pikkujouluista vartin nopeammin eukkonsa viereen kuorsaamaan. Kaikki muut hävisivät ja paljon.

Kuvitteletteko tosiaan, että tähänastisten autoilijoiden ylläpitämät asema-alueet ja asemat ovat kaikkien käytössä tuosta vaan? Että niiden taksiasemien WC:t ja sisätilat ovat kaikkien Klubiaskilupalaisten käytössä? Väärin. Eivät ole ellei osallistu maksavana jäsenenä kuluihin.

Asemilla on liikenteensäännöstelijöitä (esim. lentoasemilla) joiden ylläpito maksaa ja vaatii toimiakseen etälukijoita. Niitä käyttävät ne jotka myös maksavat järjestelmien ylläpidon.

Hintabasaarit ja huutoalennusmyynnit aseman vierellä kyllä alkavat. No tämän jälkeen myös taksilla on oikeus valita. Kyllä tulee sekavia tilanteita kun hintatietoinen poka alkaa hinnantiedusteluprosessin jollakin ison aseman taksijonolla. Jonoja nimittäin tulee olemaan. Kun se 10. auto suostuu lopulta halvimpaan hintaan niin alkaa järjestely ajoon pääsemiseksi...

Virolaiset taksifirmat rekrytoivat jo nyt kuljettajia tulevaan. Eräskin yritys aikoo tuoda 40-70 autoa perjantaisin viikonloppua ajamaan Helsinkiin. Siis yksi yritys.

Housuunpaskantanut Hesarin toimittaja suksipakettiensa kanssa ( HS 20.4.2017) saa ilomielin valita matu-Hyundain jonon ohi... palvelua kiljuvat saavat valita parhaan palvelijan ja taksit saavat valita pisimmät kyydit. Se on sekamelska se.

Hei oikeasti nyt käy niin, että nykyiset laatutaksit siirtyvät lähes kokonaan kotoaan tai muualta tilattaviksi tilausajoautoiksi nykyisten maaseututaksien tapaan ja kaupunkien kadun vierille alkavat lisääntyä matulaatuiset taksit oikeasti tappelemaan asiakkaista.

En ole itse taksialalla vaikka aikanaan lisätienestejä muutaman vuoden asutovelallisena siellä ajoinkin. Sieltä jäi hyviä tuttuja ja tämä lukkarinrakkaus alaan.

Paskan löivät. Sanokaa minun sanoneen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta