Häkämyrkytys yllättää?

häkävaroitin

Oletteko koskaan olleet vaarassa saada häkämyrkytystä?

18

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Muistan, kun rantatila oli hiljan ostettu, eikä ollut kun vaatimaton maja paikalla.
      Olimme n. parikymppisiä. Menimme ystäväpariskunnan kanssa kalasteleen ja iltaa viettämään.
      Grillinesteessä luki ettei kehitä häkää.
      Nuoria kun olimme emme tajunneet, että hiilet saattavat kehittää. Nostimme grillin sisälle lämmittämään, kun oli vähän viileää.
      En muista kuka ensin heräsi, tajusi onneksi tilanteen ja ajoi kaikki pihalle.
      Olitiin vähän sekaisin, toikkaroitiin pitkin poikin.
      Mieheni oli enemmän tolkuissaan, ajoi ja lähdimme 20km päähän apteekkiin.
      Saimme jotain tippoja, kyllä se siitä sitten selvisi.
      Täällä maalla olen opettanut noita jälkeläisiökin, kun uuneilla lämmitetään mökkejä.

      • Katso-kuuntele-opi

        Lapsuudessa maalla opin jo 8 - 10 vuotiaana kuinka hellaa ja uunia poltetaan, hiilet, tuhkan ja milloin voi laittaa pellit kiinni. Sama selkäytimeet tatuoitunut oppi ja varovaisuus on seurannut läpi elämän, olipa kysymys kaasu, öljy tai puulämmityksistä. Myös saunat ja niiden lämmitystekniikka tuli opittua nuorena.


    • ö-Öö

      En

      Pari kertaa häkävaroitin pärrännyt uunia sytytellessä. Mua vähän epäilyttää, varoittimet erittäin herkkiä, parempi niin. En ole erityisen vainoharhainen, mutta mulla on kaikki mahdolliset varoittimet, mökillä ja tsadissa ja pari hälytystä siis ollut. Ei häkämyrkytykseen välttämättä kuole, kipeeks kuitenkin tulis.

      =DW=

      • eppu2

        Ostin kanssa viime vuonna häkävaroittimen mökille.
        2 tuntia pellien kiinnilaitosta rupesi huutamaan.
        Sitten päästin pesän ihan mustaksi, sama peli. Eikä millään vaiennut.
        Ajattelin, jotta olikohan viallinen ja reagoi lämpöön.
        Kokeilin muutaman kerran, sitten heitin pois.


      • Katso-Kuuntele-Opi

        Kolme vuotta sitten laitoin mökille myös häkävaroittimen. Paljon on tullut lämmitettyä tänä aikana mutta kertaakaan ei ole varoitin edes murahtanut. Ilmeisesti tulen hallinta on hallussa :)


      • eppu2
        Katso-Kuuntele-Opi kirjoitti:

        Kolme vuotta sitten laitoin mökille myös häkävaroittimen. Paljon on tullut lämmitettyä tänä aikana mutta kertaakaan ei ole varoitin edes murahtanut. Ilmeisesti tulen hallinta on hallussa :)

        Kymmeniä vuosia olen pesiä ja saunoja lämmittänyt ja toisia neuvonut. Jos pesä on musta ei häkävaroittimen pitäisi huutaa.


      • NiinmuttaJoo

        Musta?
        Pesähän on musta
        Mutta tuhka, kuumaa polttavaa ties mitä kekäleitä kätkevää?


      • eppu2
        NiinmuttaJoo kirjoitti:

        Musta?
        Pesähän on musta
        Mutta tuhka, kuumaa polttavaa ties mitä kekäleitä kätkevää?

        Siis tuolla ylempänä sanoin, että kokeilin päästin ´pesän mustaksi´ siis kekäleet täysin sammumaan ja siltikin häkävaroitin alkoi möykätä.
        Nii, onhan tuhka kuumaa aikansa , kekäleet rikotaan pieniksi hiilikoukulla.
        Normaalisti pellit suljetaan, kun sinistä liekkiä ei enää nouse.
        Ennenvanhaan, kun ei ollut tulitikkuja keksitty, tehtiin tuhkasta umpimähkä, jotta saatiin hiillos aamulla syttymään.


      • ö-Öö

        Sen verran lisää

        Mökki on erittäin tiivis, kuin pullo. Räppänöitä on ja ikkunatkin aukeaa. Sopivalla matalapaineella uuni tahtoo vetää sisään. Kyllä mä uunia osaan lämmittää, ilmoille en voi mitään. Mun mielestä savu voi kiertää piipusta räppänän kautta takaisin sisälle koska palo uunissa imee ilmaa jostain. Joku talvi katttelin, uuni veti, mutta savu laskeutui alas, ulko-oven eteen.

        Poltettavalla puulla merkityksensä palamiseen, märkä puu tai purkujäte tms palavat epäpuhtaasti.

        Kyllä tulen kanssa pärjää, jos tottunut sen kanssa pärjäilemään. Kakarana oli savusauna ainut pesupaikka, siellä oppi perinnetietona häkäjutuista, savulöylyt jne.

        Edelleen mieltä, ei varoitttimet turhia ole, häkävaroittimet vaan herkkiä.

        =DW=


      • sanasieppari
        eppu2 kirjoitti:

        Siis tuolla ylempänä sanoin, että kokeilin päästin ´pesän mustaksi´ siis kekäleet täysin sammumaan ja siltikin häkävaroitin alkoi möykätä.
        Nii, onhan tuhka kuumaa aikansa , kekäleet rikotaan pieniksi hiilikoukulla.
        Normaalisti pellit suljetaan, kun sinistä liekkiä ei enää nouse.
        Ennenvanhaan, kun ei ollut tulitikkuja keksitty, tehtiin tuhkasta umpimähkä, jotta saatiin hiillos aamulla syttymään.

        Kiitos tuosta "umpimähkä" -sanasta. En ole koskaan kuullut tuossa yhteydessä.


    • Eilen illallakin lämmitin uunia. Olen tehnyt näitä hommia lähes koko ikäni, kyllä se taitolaji on. Jos laittaisi äkkinäisen lämmittämään niin ei siitä oikein mitään tule, ainakin nämä vanhemmat uunit vaativat omat niksinsä että ei savuuta jos alkaa lämmittää kylmää uunia.
      Kerran oli jäänyt uunin perälle kekäleitä kun laitoin pellin kiinni, palo-häkävaroitin nosti kovan metelin.
      Tykkään lämmittää uunia, aina kun tulemme kissan kans mökille se hyppää ensimmäisenä uunin päälle, katsoo minua paheksuen kun uuni ei olekaan lämmin. Kun saa ison kivikasan lämpimäksi ei pakkasillakaan tarvitse lämmittää kuin joka toinen päivä, nyt enää kerran pari viikossa. On sähköpatteritkin, pidän niitä päällä tarvittaessa.

      • eppu2

        Minä olen nyt mökillä ollut puoltoista viikkoo, ei ollenkaan tuo ulkoilma lämpiä.
        Kyllä on lämmittää saanut, kun en raaski käyttää sähkölämmitystä, kun vuorokaudeksi laitan alkuun ja vessassa pidän pienellä.
        Tuo leivinuuni on kyllä hyvä lämmittäjä.
        Koivua nyt on enimmäkseen. Tuulenkaadoista tulee mäntyä.
        Leppää kaatelen saunapuiksi, noin 1-2 koivuklapia laitan saunanpesällisen sekaan.
        Sanovat viisaat, ettei kannata saunaa pelkästään koivuilla lämmittää, kun sillä on niin suuri palamisvoima, että kuluttaa kiuasta enemmän.


    • Häkävaroittimia en ole hommannut, koska olen kuten moni muukin täällä oppinut uuninlämmityksen niksit jo vuosikymmeniä sitten isovanhemmilta ja vanhemmilta. Häkä on hajuton (ja mauton?) mutta ei koskaan esiinny yksinään. Joten sen kyllä haistaa jos hajuaisti on tallella. Ja mulla on.

      On harmillista kun nykyihmiset ei enää osaa lukea "hiilten kieltä". On ihan turhaa odottaa että hiilet uunissa tai takassa ovat ihan mustat - silloin lämmöstä suurin osa on jo mennyt harakoille niinkuin meilläpäin sanotaan. Uunin pitää antaa rauhassa "siintyä", eli pieni harmahtava "nukka" punertavien hiilten päällä, sekä sinisen liekin sammunut ennenkuin pellit pistetään kiinni. Hiilihanko on sitä varten että puut palavat tasaisesti eikä keskenpalaneita häkävaarallisia pökäleitä hiilten sekaan jää.

      Itse olen niin nuuka (=itara) että pistän takan pellin ensin kokeeksi kiinni, sitten nenä kiinni uuninpieleen ja haistelu; jos ei kitkaa haista (minkä seassa mahdollinen häkä on) niin pistän pellit kunnolla kiinni. Näin jää lämpökin sisälle. Elossa ollaan kaikki.

      Jos uuniin tai takkaan laittaa puita vain liekkien katselun vuoksi, tai jos ei tiedä kuinka tulta pitää käsitellä, niin unohtakaa koko juttu. Jättäkää varmuudeksi pellit auki (tai toki riittää jos jättää "pienelleen") vaikka koko yöksi. Häkävaroittimen varaan ei kannata perhettään jättää.

      • eppu2

        En minäkään häkävaroitinta tarvitse. Monenmoista pesää ja uunia on tullut lämmiteltyä vuosikymmeniä. Ostin sen siksi, kun nuoret ovat joskus keskenään, muttei tuosta mitään iloa ollut, kun huusi vielä silloinkin, niinkuin tuossa ylempänä kerroin, että kokeilin päästää pesän mustaksi.
        Juuri noin olen heitä neuvonut, kun tuossa ylhäällä kerroit.
        Kyllä kitkun haistaa, jos sitä tulee.


    • Varia

      Olen nyt lämmitellyt mökkiä 7 vuotta, ja koko ajan on minulla ollut sekä palovaroitin että häkävaroitin. Häkävaroitin on piipannut kahdesti. Piippauksen saa loppumaan resetoimalla laitteen. Ohje löytyy paperista joka tulee varoittimen mukana. Häkävaroitin reagoi myös muuhun kaasun kuin häkään: minulla se alkoi piipata kun maalasin taulua - siis tärpätti sen aiheutti. Ohjeessa sanotaan, että deodoranttia, hiuskiinnettä tai muuta ei pidä suihkaista varoittimen lähellä.
      Palovaroitin piippaa useammin - jos vaikka lettu käryää paistinpannulla.
      Pidän molemmat varoittimet aina toimintakunnossa, testaan ohjeen mukaan ajoittain.

      • eppu2

        Muistaakseni palovaroitin pitää olla nykypykälien mukaan.


      • eppu2 kirjoitti:

        Muistaakseni palovaroitin pitää olla nykypykälien mukaan.

        "eppu2"

        Oikein.
        Häkähän tulee vasta sitten kun palo loppuu.
        Onkohan Palo-Miehillä Häkä-varoitin?

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Oikein.
        Häkähän tulee vasta sitten kun palo loppuu.
        Onkohan Palo-Miehillä Häkä-varoitin?

        H.

        Entä täyttä häkää? Silloinhan täyspalo on vielä voimissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe