Kysy Kelasta mutta älä usko vastausta

167-176

Kelan virkanilkit jauhaa potaskaa, antaa väärää tietoa ja puolustelee laittomuuksia toimeentulotukipäätöksissä.

Kysy Kelasta
https://kysykelasta.kela.fi/viewforum.php?f=56

Puolustellaan laitonta sähkönormia ja kun eväät loppuu niin lukitaan viestiketju.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=23756

Julkisuuslaki on myrkkyä viranomaisille, myös Kelalle.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=26&t=17938
Julkisuuslaki löytyy tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621

Puolustellaan selvästi laitonta päätöstä.
Asiayhteydestään irrotettu ohjeenpätkä saa mielivaltaisenkin päätöksen näyttämään päällisin puolin lailliselta.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=31483

Kotivakuutusnormikin on laiton, se ei Kelaa haittaa.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=27378


Väärää tietoa takaisinperinnästä.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=31836


Esimerkkejä löytyy varmasti vielä paljon lisää. Kela jatkaa sossujen perinnettä köyhien potkimisessa.

36

2031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasadferrrer

      Joku suuri mafiapäällikkö vastasi kerran "Miksi toimit laittomasti" - kysymykseen sanoin "koska mä voin"

      Ehkä kela on myös tarpeeksi suuri vastaamaan samoin?

      • 167-176

        Kun jäävät laittomuudesta kiinni niin ensin toki yrittävät selittää asian vierestä jättämällä olennasia varsinkiin asiakkaan kannalta myönteisiä asioita kokonaan huomiotta, sitten reilusti ohi asiasta lopuksi muuttuvat mykisi ja lukutaidottomiksi.

        Esim. tuossa mökinmyyntijutussa on loistava esimerkki asiakkaan harhautusyrityksestä, tosin tuskin monikaan menee lankaan tuossa vaan ansassa on Kelan täti joka ei sieltä pois enää pääse.


    • Lawetorder

      Heh, viimeisimmän vastauksen mukaan sähkö- että vesimaksu ei kuulukkaan toimeentulotukietuuteen, sen jälkeen ketju lukittui.

      "
      Re: Sähkön raja-arjot
      Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki 05 Touko 2017, 15:14
      Hei sähkönkuluttaja,

      Kelassa on asetettu taloussähkön käytölle valtakunnalliset, riittävän suuret normaalin kulutuksen mukaiset raja-arvot. Ne määräytyvät perheen henkilöluvun mukaisesti. Raja-arvot päivittyvät vuosittain indeksin mukaisesti ja riippuvat sähkön hinnankehityksestä. Taloussähkömenot kohtuullistetaan, jos ne ovat tarpeettoman suuret.

      (ainakin tämä ilmaisee niin) Kysy Kelasta palstalla vastaamme etuusasioihin ja neuvomme toimeentulotuen hakemisessa.

      Ystävällisesti
      Katariina | Kela toimeentulotuki
      Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi"

      Sähkömenosta on jo Turun hallinto-oikeuden päätös ja täten siis oikeusohje, että myöskin (valitusta ei korkeimpaan ja lainvoimainen) ns. ennakkopäätös eli lain voimainen päätös.

      Päätöksen mukaan sähkölasku ON HYVÄKSYTTÄVÄ menona kokonaisuudessaan.

      • verneri58

        Parempi on olla niin että ihminen itse maksaa osan omistaan eikä muiden rahoista. Suomessa on hölmöläisporukkaa jotka luulee että raha tulee itsestään.


      • 167-176
        verneri58 kirjoitti:

        Parempi on olla niin että ihminen itse maksaa osan omistaan eikä muiden rahoista. Suomessa on hölmöläisporukkaa jotka luulee että raha tulee itsestään.

        Mistä ihmeen "omista"?
        Jos töitä ei ole tai palkka, eläke tai muu tulo ei riitä elämiseen niin silloin ei noita "omia" ole. Moni työssä käyvä tai kymmeniä vuosia työssä käynyt eläkeläinenkin joutuu hakemaan toimeentulotukea, oma lukunsa on sitten orjuutetut jotka eivät saa palkkaa ollenkaan, em. ryhmien määrä on kymmeniä tuhansia. Kerro "verneri58" mistä kuvittelet noita "omia" tuen hakijoilla olevan?

        Sitäpaitsi laki määrää että nuo maksut on korvattava tarpeellisen suuruisena, tuon on todennut myös hallinto-oikeudet. Kela rikkoo siis lakia eikä välitä tippaakaan kun jää siitä kiinni. Sen lisäksi Kysy Kelasta-palstalla Kelan virknilkit jakavat vääriä neuvoja kysyjille. Tuo täyttää jo järjestäytyneen virkarikollisuuden tunnusmerkit.


      • 6582689
        167-176 kirjoitti:

        Mistä ihmeen "omista"?
        Jos töitä ei ole tai palkka, eläke tai muu tulo ei riitä elämiseen niin silloin ei noita "omia" ole. Moni työssä käyvä tai kymmeniä vuosia työssä käynyt eläkeläinenkin joutuu hakemaan toimeentulotukea, oma lukunsa on sitten orjuutetut jotka eivät saa palkkaa ollenkaan, em. ryhmien määrä on kymmeniä tuhansia. Kerro "verneri58" mistä kuvittelet noita "omia" tuen hakijoilla olevan?

        Sitäpaitsi laki määrää että nuo maksut on korvattava tarpeellisen suuruisena, tuon on todennut myös hallinto-oikeudet. Kela rikkoo siis lakia eikä välitä tippaakaan kun jää siitä kiinni. Sen lisäksi Kysy Kelasta-palstalla Kelan virknilkit jakavat vääriä neuvoja kysyjille. Tuo täyttää jo järjestäytyneen virkarikollisuuden tunnusmerkit.

        Maksut korvataan tarpellisen suuruisina, ja Kelan tehtävänä on määrittää, miten paljon tarpeen on. Jos joku on eri mieltä Kelan ratkaisusta, asian voi saattaa hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. Jos käydään korkeimmassa hallinto-oikeudessa, voidaan saadaan ennakkopäätösarvoltaan merkittävä tuomio määrittämisperiaatteiden muuttamiseksi yleisemminkin.


      • 167-176
        6582689 kirjoitti:

        Maksut korvataan tarpellisen suuruisina, ja Kelan tehtävänä on määrittää, miten paljon tarpeen on. Jos joku on eri mieltä Kelan ratkaisusta, asian voi saattaa hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. Jos käydään korkeimmassa hallinto-oikeudessa, voidaan saadaan ennakkopäätösarvoltaan merkittävä tuomio määrittämisperiaatteiden muuttamiseksi yleisemminkin.

        "Kelan tehtävänä on määrittää, miten paljon tarpeen on. "
        Mikää laki ei määrää Kelaa tekemään tuota määritystä eikä anna siihen valtaakaan. Tarpeen suuruus on laskun määrä, jonka puolestaan määrää laskuttaja esim. sähköfirma tai vakuutusyhtiö ja ainakin osittain myös laskuttajan ahneus. Laittoman päätökesn perustelu ei voi olla se että päätöksestä saa valittaa vaan päätökset tulee olla lakien ja ohjeiden mukaisia alun alkaen.

        Jos laskut alkaa olla kovin suuria ne pitää silti ensin korvata ja mahdollisesti selvittää suurien laskujen syy JÄLKIKÄTEEN. Mitään etukäteen asetettuja normeja ei lain mukaan saa olla varsinkin kun niitä ei kerrota etukäteen. Sähkön hinta ja tarve on eri puolilla Suomea erilainen, eri vuodenaikoina erilainen ja sen lisäksi sähkön hinta vaihtelee ja suuresti, myös siirtohinta ja perusmaksu ovat erilaisia joten joku kaikille sama normi ei sopisikaan kuvioon varsinkin kun se on LAITON.


      • 6582689
        167-176 kirjoitti:

        "Kelan tehtävänä on määrittää, miten paljon tarpeen on. "
        Mikää laki ei määrää Kelaa tekemään tuota määritystä eikä anna siihen valtaakaan. Tarpeen suuruus on laskun määrä, jonka puolestaan määrää laskuttaja esim. sähköfirma tai vakuutusyhtiö ja ainakin osittain myös laskuttajan ahneus. Laittoman päätökesn perustelu ei voi olla se että päätöksestä saa valittaa vaan päätökset tulee olla lakien ja ohjeiden mukaisia alun alkaen.

        Jos laskut alkaa olla kovin suuria ne pitää silti ensin korvata ja mahdollisesti selvittää suurien laskujen syy JÄLKIKÄTEEN. Mitään etukäteen asetettuja normeja ei lain mukaan saa olla varsinkin kun niitä ei kerrota etukäteen. Sähkön hinta ja tarve on eri puolilla Suomea erilainen, eri vuodenaikoina erilainen ja sen lisäksi sähkön hinta vaihtelee ja suuresti, myös siirtohinta ja perusmaksu ovat erilaisia joten joku kaikille sama normi ei sopisikaan kuvioon varsinkin kun se on LAITON.

        "Mikää laki ei määrää Kelaa tekemään tuota määritystä eikä anna siihen valtaakaan. Tarpeen suuruus on laskun määrä, jonka puolestaan määrää laskuttaja esim. sähköfirma tai vakuutusyhtiö ja ainakin osittain myös laskuttajan ahneus."

        Ei sähköfirma tai vakuutusyhtiö voi julkista valtaa käyttää. Toimeentulotukilain mukaan toimivaltainen viranomainen toimeentulotuen myöntämisestä ja myöntämättä jättämisestä päätettäessä on KELA. Mahdollisten virheiden oikaisemista varten ovat sitten tuomioistuimet.

        "Laittoman päätökesn perustelu ei voi olla se että päätöksestä saa valittaa vaan päätökset tulee olla lakien ja ohjeiden mukaisia alun alkaen."

        Hallintolain mukaan aina pitää perustella. Lainmukaisuuteen taas tulee aina pyrkiä. Ohjeet ovat puolestaan nimensä mukaan ohjeellisia.

        "Jos laskut alkaa olla kovin suuria ne pitää silti ensin korvata ja mahdollisesti selvittää suurien laskujen syy JÄLKIKÄTEEN. Mitään etukäteen asetettuja normeja ei lain mukaan saa olla varsinkin kun niitä ei kerrota etukäteen."

        Minun mielestäni laki ei velvoita korvaamaan tarpeettoman suuria kuluja milloinkaan, ei etu- eikä jälkikäteen. Valtuus antaa ohjeita ja jopa normeja on luultavasti myös kunnossa, kunhan yksittäistapauksessa ei niiden perusteella jätetä korvaamatta tarpeellisia kuluja.

        "Sähkön hinta ja tarve on eri puolilla Suomea erilainen, eri vuodenaikoina erilainen ja sen lisäksi sähkön hinta vaihtelee ja suuresti, myös siirtohinta ja perusmaksu ovat erilaisia joten joku kaikille sama normi ei sopisikaan kuvioon varsinkin kun se on LAITON."

        Laitonta on vain jättää korvaamatta tarpeellisia kuluja.


      • 167-176
        6582689 kirjoitti:

        "Mikää laki ei määrää Kelaa tekemään tuota määritystä eikä anna siihen valtaakaan. Tarpeen suuruus on laskun määrä, jonka puolestaan määrää laskuttaja esim. sähköfirma tai vakuutusyhtiö ja ainakin osittain myös laskuttajan ahneus."

        Ei sähköfirma tai vakuutusyhtiö voi julkista valtaa käyttää. Toimeentulotukilain mukaan toimivaltainen viranomainen toimeentulotuen myöntämisestä ja myöntämättä jättämisestä päätettäessä on KELA. Mahdollisten virheiden oikaisemista varten ovat sitten tuomioistuimet.

        "Laittoman päätökesn perustelu ei voi olla se että päätöksestä saa valittaa vaan päätökset tulee olla lakien ja ohjeiden mukaisia alun alkaen."

        Hallintolain mukaan aina pitää perustella. Lainmukaisuuteen taas tulee aina pyrkiä. Ohjeet ovat puolestaan nimensä mukaan ohjeellisia.

        "Jos laskut alkaa olla kovin suuria ne pitää silti ensin korvata ja mahdollisesti selvittää suurien laskujen syy JÄLKIKÄTEEN. Mitään etukäteen asetettuja normeja ei lain mukaan saa olla varsinkin kun niitä ei kerrota etukäteen."

        Minun mielestäni laki ei velvoita korvaamaan tarpeettoman suuria kuluja milloinkaan, ei etu- eikä jälkikäteen. Valtuus antaa ohjeita ja jopa normeja on luultavasti myös kunnossa, kunhan yksittäistapauksessa ei niiden perusteella jätetä korvaamatta tarpeellisia kuluja.

        "Sähkön hinta ja tarve on eri puolilla Suomea erilainen, eri vuodenaikoina erilainen ja sen lisäksi sähkön hinta vaihtelee ja suuresti, myös siirtohinta ja perusmaksu ovat erilaisia joten joku kaikille sama normi ei sopisikaan kuvioon varsinkin kun se on LAITON."

        Laitonta on vain jättää korvaamatta tarpeellisia kuluja.

        "Ei sähköfirma tai vakuutusyhtiö voi julkista valtaa käyttää."
        Eivät ne käytäkkään mutta määräävät palvelujen hinnan. Toki asiakas voi sitten valita vuorostaan palvelun sieltä mistä haluaa pois lukien sähkön siirto. Käytännössä ei hintaeroja juuri ole. Kelalla ei ole muuta valtaa tuossa kun toimeenpano eli laskun makasaminen. Laki ei anna mitään harkintavaltaa Kelalle määritellä tarpeen suuruutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P7b

        "Hallintolain mukaan aina pitää perustella. Lainmukaisuuteen taas tulee aina pyrkiä. Ohjeet ovat puolestaan nimensä mukaan ohjeellisia."
        Käytännössä noita perusteluja ei ole ainakaan silloin jos ja kun käytetään mielivaltaa, myös asiakkaan esittämät myönteiset perustelut jätetään kokonaan huomiotta eikä esitetä mitään vastaperusteluja. Lain mukaisuuteen pyrkiminen ei riitä, lakia on noudatettava vaikka virkanilkki olisi eri mieltä asiasta. Ohjeet ovat lakia täydentäviä ja niitä pitää noudattaa elleivät ne ole lain vastaisia, esim. Kelan normit ovat. Mutta ei ohjeita voi kokonaan sivuuttaakkaan.

        "Minun mielestäni laki ei velvoita korvaamaan tarpeettoman suuria kuluja milloinkaan, ei etu- eikä jälkikäteen."
        Lue yllä olevan linkin takaa oleva lainkohta ja kerro yksityiskohtaisesti missä siellä noin sanotaan.

        "Valtuus antaa ohjeita ja jopa normeja on luultavasti myös kunnossa, kunhan yksittäistapauksessa ei niiden perusteella jätetä korvaamatta tarpeellisia kuluja."
        Mistä muualta tuo valtuus olisi voitu saada kun laista? Siellä ei ole valtuutusta noille normeille, toki ohjeita voi lain puitteissa antaa.


      • 6582689
        167-176 kirjoitti:

        "Ei sähköfirma tai vakuutusyhtiö voi julkista valtaa käyttää."
        Eivät ne käytäkkään mutta määräävät palvelujen hinnan. Toki asiakas voi sitten valita vuorostaan palvelun sieltä mistä haluaa pois lukien sähkön siirto. Käytännössä ei hintaeroja juuri ole. Kelalla ei ole muuta valtaa tuossa kun toimeenpano eli laskun makasaminen. Laki ei anna mitään harkintavaltaa Kelalle määritellä tarpeen suuruutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P7b

        "Hallintolain mukaan aina pitää perustella. Lainmukaisuuteen taas tulee aina pyrkiä. Ohjeet ovat puolestaan nimensä mukaan ohjeellisia."
        Käytännössä noita perusteluja ei ole ainakaan silloin jos ja kun käytetään mielivaltaa, myös asiakkaan esittämät myönteiset perustelut jätetään kokonaan huomiotta eikä esitetä mitään vastaperusteluja. Lain mukaisuuteen pyrkiminen ei riitä, lakia on noudatettava vaikka virkanilkki olisi eri mieltä asiasta. Ohjeet ovat lakia täydentäviä ja niitä pitää noudattaa elleivät ne ole lain vastaisia, esim. Kelan normit ovat. Mutta ei ohjeita voi kokonaan sivuuttaakkaan.

        "Minun mielestäni laki ei velvoita korvaamaan tarpeettoman suuria kuluja milloinkaan, ei etu- eikä jälkikäteen."
        Lue yllä olevan linkin takaa oleva lainkohta ja kerro yksityiskohtaisesti missä siellä noin sanotaan.

        "Valtuus antaa ohjeita ja jopa normeja on luultavasti myös kunnossa, kunhan yksittäistapauksessa ei niiden perusteella jätetä korvaamatta tarpeellisia kuluja."
        Mistä muualta tuo valtuus olisi voitu saada kun laista? Siellä ei ole valtuutusta noille normeille, toki ohjeita voi lain puitteissa antaa.

        "Kelalla ei ole muuta valtaa tuossa kun toimeenpano eli laskun makasaminen. Laki ei anna mitään harkintavaltaa Kelalle määritellä tarpeen suuruutta."

        Lainsäätäjän mielestä tarpeelliset sähkömenot pitää erottaa tarpeettomista, muuten sana "tarpeellinen" olisi tietenkin jätetty laista pois. Lain soveltaminen on aina tulkintaa, varsinkin kun lainsäätäjä on päättänyt käyttää niin tulkinnanvaraista käsitettä kuin "tarpeellinen".

        "Käytännössä noita perusteluja ei ole ainakaan silloin jos ja kun käytetään mielivaltaa, myös asiakkaan esittämät myönteiset perustelut jätetään kokonaan huomiotta eikä esitetä mitään vastaperusteluja."

        Perustelussa on ilmoittava ratkaisuun vaikuttaneet seikat ja sovelletut säännökset. Asiakkaan perusteluja vastaan argumentoimiseen ei ainakaan hallintolaki velvoita.

        "Lain mukaisuuteen pyrkiminen ei riitä, lakia on noudatettava vaikka virkanilkki olisi eri mieltä asiasta."

        Minä sanoisin edelleen, että lakia on pyrittävä noudattamaan. Jopa tuomari saa erehtyä lain soveltamisessa.

        "Lue yllä olevan linkin takaa oleva lainkohta ja kerro yksityiskohtaisesti missä siellä noin sanotaan."

        Siis sinä esitit väitteen, että Kelalla olisi velvollisuus maksaa ensi kädessä myös tarpeettoman suuri sähkölasku. Jos niin on, sen pitäisi lukea laissa. Ei laissa luetella, mihin kaikkeen ei velvollisuutta ole, niin kuin ei luetella vaikkapa sitäkään, mikä kaikki ei ole rikollista.

        "Mistä muualta tuo valtuus olisi voitu saada kun laista? Siellä ei ole valtuutusta noille normeille, toki ohjeita voi lain puitteissa antaa."

        Valtuutus on perustuslaissa. 80 §.


      • 167-176
        6582689 kirjoitti:

        "Kelalla ei ole muuta valtaa tuossa kun toimeenpano eli laskun makasaminen. Laki ei anna mitään harkintavaltaa Kelalle määritellä tarpeen suuruutta."

        Lainsäätäjän mielestä tarpeelliset sähkömenot pitää erottaa tarpeettomista, muuten sana "tarpeellinen" olisi tietenkin jätetty laista pois. Lain soveltaminen on aina tulkintaa, varsinkin kun lainsäätäjä on päättänyt käyttää niin tulkinnanvaraista käsitettä kuin "tarpeellinen".

        "Käytännössä noita perusteluja ei ole ainakaan silloin jos ja kun käytetään mielivaltaa, myös asiakkaan esittämät myönteiset perustelut jätetään kokonaan huomiotta eikä esitetä mitään vastaperusteluja."

        Perustelussa on ilmoittava ratkaisuun vaikuttaneet seikat ja sovelletut säännökset. Asiakkaan perusteluja vastaan argumentoimiseen ei ainakaan hallintolaki velvoita.

        "Lain mukaisuuteen pyrkiminen ei riitä, lakia on noudatettava vaikka virkanilkki olisi eri mieltä asiasta."

        Minä sanoisin edelleen, että lakia on pyrittävä noudattamaan. Jopa tuomari saa erehtyä lain soveltamisessa.

        "Lue yllä olevan linkin takaa oleva lainkohta ja kerro yksityiskohtaisesti missä siellä noin sanotaan."

        Siis sinä esitit väitteen, että Kelalla olisi velvollisuus maksaa ensi kädessä myös tarpeettoman suuri sähkölasku. Jos niin on, sen pitäisi lukea laissa. Ei laissa luetella, mihin kaikkeen ei velvollisuutta ole, niin kuin ei luetella vaikkapa sitäkään, mikä kaikki ei ole rikollista.

        "Mistä muualta tuo valtuus olisi voitu saada kun laista? Siellä ei ole valtuutusta noille normeille, toki ohjeita voi lain puitteissa antaa."

        Valtuutus on perustuslaissa. 80 §.

        Laissa ei ole anntettu Kelalle valtaa määrittää tuon tarpeen suuruutta. PISTE.

        "Lainsäätäjän mielestä tarpeelliset sähkömenot pitää erottaa tarpeettomista"
        Mistähän sinäkin kuvittelet tietäväsi mitä lain säätäjän mielessä liikkuu, tuskin sellaista jota kuvittelet. Luin tuossa talvella hallituksen esitystä tuosta lain kohdasta mutta ei siellä mitään ollut erikseen tuosta tarpeellisuudesta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon PeVL 31/1997 vp- HE 21711997 vp mukaan on TTL 7§ menojen sisällyttämistä toimeentulotuen perusosaan on säädettävä lailla. Ja perusosaanhan se osa siirtyy jonka Kela laittomasti varastaa ja laissa ei ole erikseen annettu Kelalle valtaa noiden maksujen kohtuullistamiseen ja silloin sitä ei ole.

        "Minä sanoisin edelleen, että lakia on pyrittävä noudattamaan. "
        Laki on tuossakin asiassa varsin yksiselitteinen, yrität asiaa sotkea verbaaliakropatialla ja tekemällä selvästä asiasta epäselvän painottamalla sanaa "tarpeellinen" ja keksimällä sille oman merkityksen yms(=YnnäMuutaSontaa).

        "Asiakkaan perusteluja vastaan argumentoimiseen ei ainakaan hallintolaki velvoita."
        En tarkistanut tuota hallintolaista mutta voi se noinkin olla. Vaikenemnen on kuitenkin myöntämisen merkki ja vaikenemalla asiasta täysin kuten tapana on niin hyväksyy asiakkaan perustelut.

        Kova olet selittämään mutta ei kelpaa. Ei kelpaa minulle eikä hallinto-oikeudelle vaan "pataan" tulee ja kunnolla.
        Kotivakuutusnormista on jo tullut Porin kaupungille ja tulee tarvittaessa Kelallekin
        http://satakunta.net/Kotivakuutus_toimeentulotuki.php

        Vesinormi on tosin laillinen oikein sovellettuna. Kela sovelsi ensin väärin mutta luovutti HaO:ssa
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14660184/vesimaksun-quotkohtuullistaminenquot-laitonta!!

        Sähkönormi on hallinto-oikeudessa ja "pataan" tullee sieltäkin.


      • fjksaslö

        Sähkönormi on asetettu ihan tarkoituksella. Ei täällä työssäkäyviläkään ole varaa maksaa sähkölaskuja turhasta sähkön kuluttamisesta. Jos oletetaan, että Kela maksaa kaiken niin pidetään sitten saunat, uunit ym. päällä 24/7. Ja jos sähkölaskusi ylittää tuon normin ja sähkön kuluttamiselle on perusteltu syy huomioidaan sähkölasku kokonaan. Mutta jos kerrot, että on tuossa sauna pistetty jokapäivä lämpeämään niin pitääkö veronmaksajien maksaa tämä kun itselläkään ole varaa? Yhden henkilön sähkö on 45e/kk. Mikäli käytössä on lämmistyssähkö on summa paljon suurmepi. Itse käyn töissä ja asun vuokralla asunnossa, jossa vesikeskuslämmitys. Kuukausittainen sähkölaskuni on 25-30e.


      • 167-176
        fjksaslö kirjoitti:

        Sähkönormi on asetettu ihan tarkoituksella. Ei täällä työssäkäyviläkään ole varaa maksaa sähkölaskuja turhasta sähkön kuluttamisesta. Jos oletetaan, että Kela maksaa kaiken niin pidetään sitten saunat, uunit ym. päällä 24/7. Ja jos sähkölaskusi ylittää tuon normin ja sähkön kuluttamiselle on perusteltu syy huomioidaan sähkölasku kokonaan. Mutta jos kerrot, että on tuossa sauna pistetty jokapäivä lämpeämään niin pitääkö veronmaksajien maksaa tämä kun itselläkään ole varaa? Yhden henkilön sähkö on 45e/kk. Mikäli käytössä on lämmistyssähkö on summa paljon suurmepi. Itse käyn töissä ja asun vuokralla asunnossa, jossa vesikeskuslämmitys. Kuukausittainen sähkölaskuni on 25-30e.

        "Jos oletetaan, että Kela maksaa kaiken niin pidetään sitten saunat, uunit ym. päällä 24/7. "
        Tuo on yleisin perustelu kaltaisiltasi persläviltä joka ei pidä paikkaansa kun erittän harvoissa tapauksissa. Tuollainen kyllä tosin lisääntyy kun Kela perseilee niin kostetaan sille sitten tuolla tavalla, myös kyykytyksien lisääminen lisää myös sähkön kulutusta.

        Minä käytän sähköä normaailsti tarpeeseen, en tuhlaa mutta en kituuta ja istu pimeässä, noin tekee suurin osa ihmisistä riippumatta siitä kuka maksaa laskun.
        Nyt oli viime 2 kk:n lasku 8 eruroa pienempi kun edellinen ja käyttö 1 kwh/päivä pienempää kun edellisessä laskussa ja en ole huomannut mitään ennen kun lasku tuli. Syy siihen oli varmaankin se kun vaihdoin käytössä olevaa pakastinta pienenpään kun keväällä tuli marjat syötyä, muuta selitystä en ole keksinyt. Mulla on 3 pakastinta joita voi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä tarpeen mukaan, nyt on pienin käytössä mutta syksyllä taas varmaan suurin tai jos vaikka hirvi kulukee liian läheltä pihhoo niin sitten kaikki. Mulla on sähkölasku reilusti alle 30€/kk.


    • 167-176

      "Valtuutus on perustuslaissa. 80 §. "

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L6P80
      80 §
      Asetuksen antaminen ja lainsäädäntövallan siirtäminen

      Tasavallan presidentti, valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia tässä perustuslaissa tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla. Lailla on kuitenkin säädettävä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Jos asetuksen antajasta ei ole erikseen säädetty, asetuksen antaa valtioneuvosto.

      Myös muu viranomainen voidaan lailla valtuuttaa antamaan oikeussääntöjä määrätyistä asioista, jos siihen on sääntelyn kohteeseen liittyviä erityisiä syitä eikä sääntelyn asiallinen merkitys edellytä, että asiasta säädetään lailla tai asetuksella. Tällaisen valtuutuksen tulee olla soveltamisalaltaan täsmällisesti rajattu.

      Yleiset säännökset asetusten ja muiden oikeussääntöjen julkaisemisesta ja voimaantulosta annetaan lailla."

      Perustuslain 80§ antaa mahdollisuuden noiden normien asettamiseen erityislailla, mutta näin ei ole toimeentulotuen osalta tehty joten tuo kyllä enemmänkin puoltaa asiaa noiden normien laittomuudesta.

      Kelan ohjeet löytyy tuolta:
      http://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf

      Uusin versio on 26.5. ja noissa ohjeissa ei ole kerrottu sähkö- eikä kotivakuutusnormin määrää vaan se kerrotaan vasta päätöksessä sitten jälkikäteen. Tuolla aloitusviestissä on noita Kelalle esitettyjä kysymyksiä ja niistä nuo normit löytyvät.

      Mikä ero on sanoilla tarpeellinen ja kohtuullinen?
      Asumismenojen osalta tuo kohtuullistaminen on laissa sallittu, mutta muiden TT7b§:n mukaisista menoista ei ole.

      Kelan päätöksessä lukee:
      " Miten toimit jatkossa
      Toimita kopiot laskuista Kelaan, jos sinulla on tämän päätöksen
      voimassaoloaikana seuraavia menoja:
      - välttämättömät asumiseen liittyvät kustannukset
      - kohtuulliset taloussähköstä, kotivakuutuksesta, vähäistä
      suuremmista terveydenhoitomenoista aiheutuneet kustannukset
      - välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai
      matkustusasiakirjan hankintamenot "

      Eli tuo kohtuullistaminen on tuotu päätökseen tarpeellisuuden sijaan taloussähköstä, kotivakuutuksesta, vähäistä suuremmista terveydenhoitomenoista aiheutuneista kustannuksista. Tyypillinen esimerkki siitä että ensin toimitaan laittomasti ja sitten yritetään saada aikaan lakimuutosta jossa vallitseva käytäntö laillistetaan.

      Eli jokainen toimeentulotukipäätös on laiton koska sana "tarpeelliset" on korvattu sanalla "kohtuulliset". Kävin perjantaina Kelan toimistossa ja siellä sanottiin että tuo on automaattinen teksti joka tulee jokaiseen päätökseen. Eli kyse on järjestäytyneestä virkarikollisuudesta. Voi olla että joudun tekemään kantelun oikaisuvaatimuskeskuksen laittomista vesinormipäätöksistä ja turhasta hallinto-oikeuskeissistä niin samalla voi ottaa tuonkin asian esille. Yksi mahdolliuus olisi myös rikosilmoitus.

      Noiden normien osalta Kela käy viivytystaistelua lainmuutoksen toivossa mutta pahasti alakynnessä on.

      • 6582689

        "Laissa ei ole anntettu Kelalle valtaa määrittää tuon tarpeen suuruutta. PISTE."

        Se, jonka toimivaltaan lain soveltaminen kuuluu, joutuu aina määrittelemään jokaisen laissa olevan sanan merkityksen.

        "Laki on tuossakin asiassa varsin yksiselitteinen, yrität asiaa sotkea verbaaliakropatialla ja tekemällä selvästä asiasta epäselvän painottamalla sanaa "tarpeellinen" ja keksimällä sille oman merkityksen yms(=YnnäMuutaSontaa)."

        En ole sanonut juuri mitään siitä, mitä sana "tarpeellinen" merkitsee! Ainoastaan sen, että tarpeeton ei ole tarpeellista, mikä nyt on pikemminkin päiväkotitason asia kuin verbaaliakrobatiaa.

        "Sähkönormi on hallinto-oikeudessa ja "pataan" tullee sieltäkin."

        Jos tulee, niin ei taatusti sillä perusteella, että Kelan pitäisi maksaa ilman harkintaa tarpeellista suuremmat sähkömenot. Se on tietysti mahdollista, että oikeuden mielestä Kelan tulkinta tarpeellisuudesta on esimerkiksi lainsäätäjän tarkoituksen vastainen.

        "Perustuslain 80§ antaa mahdollisuuden noiden normien asettamiseen erityislailla, mutta näin ei ole toimeentulotuen osalta tehty joten tuo kyllä enemmänkin puoltaa asiaa noiden normien laittomuudesta."

        Siihen perustuslaki ei kyllä ota kantaa, asetetaanko oikeussäännöt yleislailla vai erityislailla, mutta lakia tosiaan vaaditaan. Olisin odottanut asianomaisen lain olevan laki Kansaneläkelaitoksesta, mutta sepä ei annakaan valtuutta kuin yhtenäistäviin ohjeisiin. En siis uskalla väittää, että Kelalla olisi välttämättä oikeus antaa varsinaisia määräyksiä.


      • Lawetorder
        6582689 kirjoitti:

        "Laissa ei ole anntettu Kelalle valtaa määrittää tuon tarpeen suuruutta. PISTE."

        Se, jonka toimivaltaan lain soveltaminen kuuluu, joutuu aina määrittelemään jokaisen laissa olevan sanan merkityksen.

        "Laki on tuossakin asiassa varsin yksiselitteinen, yrität asiaa sotkea verbaaliakropatialla ja tekemällä selvästä asiasta epäselvän painottamalla sanaa "tarpeellinen" ja keksimällä sille oman merkityksen yms(=YnnäMuutaSontaa)."

        En ole sanonut juuri mitään siitä, mitä sana "tarpeellinen" merkitsee! Ainoastaan sen, että tarpeeton ei ole tarpeellista, mikä nyt on pikemminkin päiväkotitason asia kuin verbaaliakrobatiaa.

        "Sähkönormi on hallinto-oikeudessa ja "pataan" tullee sieltäkin."

        Jos tulee, niin ei taatusti sillä perusteella, että Kelan pitäisi maksaa ilman harkintaa tarpeellista suuremmat sähkömenot. Se on tietysti mahdollista, että oikeuden mielestä Kelan tulkinta tarpeellisuudesta on esimerkiksi lainsäätäjän tarkoituksen vastainen.

        "Perustuslain 80§ antaa mahdollisuuden noiden normien asettamiseen erityislailla, mutta näin ei ole toimeentulotuen osalta tehty joten tuo kyllä enemmänkin puoltaa asiaa noiden normien laittomuudesta."

        Siihen perustuslaki ei kyllä ota kantaa, asetetaanko oikeussäännöt yleislailla vai erityislailla, mutta lakia tosiaan vaaditaan. Olisin odottanut asianomaisen lain olevan laki Kansaneläkelaitoksesta, mutta sepä ei annakaan valtuutta kuin yhtenäistäviin ohjeisiin. En siis uskalla väittää, että Kelalla olisi välttämättä oikeus antaa varsinaisia määräyksiä.

        Jännä tuo sinun esittämä PL 80 pykälä, mutta vielä jännempiä on saman lain 2pykälä 3 mom. 22 pykälä ja 107 pykälä.

        Jännä sivusto on kielitohtori, että synonyymi sanakirja.org ja noissa on selitetty tarpeellinen-sana ja merkitys.

        Selitän sinulle tarpeellinen sanan idiootivarnasti, siis että sen idiooteinkin ymmärtää.

        Tässä" olet lähdössä autolla matkalle Helsingistä Kevolle ja matkaat suorinta reittiä, autosi kulutus on 6l/100km ja tankin koko 70l, niin paljonko tankkaat autoosi bensaa, kulutuksen mukaan eli tarpeellisen määrän vaiko itse määrittämäsi mukaan kohtuullisen määrän 50 litraa ja sanot autollesi tuon riittävän matkaan.

        Kumpi edellä kerrotussa määrittelee sen tarpeellisen määrän, sinä vaiko autosi kulutus?


    • 167-176

      "Se, jonka toimivaltaan lain soveltaminen kuuluu, joutuu aina määrittelemään jokaisen laissa olevan sanan merkityksen."
      Se jolla on valta on myös vastuu. HaO tai vaikka oikeusasiamies sitten tulkitsee sen onko lakia tulkittu oikein. Mitä sitten tehdään kun lakia on tulkittu "persmerkillä" jopa sadoissa tuhansissa päätöksissä väärin ja varastettu vitosia tai muita pikkusmmia asiakkailta? Jossain tapauksissa nuo rahamäärät voi olla suurempiakin. On olemassa sellainen termi kun perusmyönteinen lain tulkinta, sossu ja Kelakin käyttävät perusvastaista tulkintaa ja vielä siten että jos edes jollain perusteella voidaan tuki evätä niin se evätään huolimatta vaikka olisi 10 perustetta tuen hyväksymiselle. Ja tuohon kuuluu myös se ettei asiakkaan esittämiä perusteluja noteerata mitenkään. Tuo on sitä "sikaa" (anteeksi siat) jota virkanilkit pelaa ilman sääntöjä totuudesta välittämättä ja keinoja kaihtamatta. Asioita vääristellään ja jätetään huomiotta tärkeitä seikkoja, sitten valehdellaan oikeusasiamiehelle, hallinto-oikeudelle ja varmaan myös joulupukille, tuosta on kirjallisia todisteita ja lukuisia esimerkkejä ihan omalta kohdalta paitsi joulupukille valehtelusta ei ole todisteita. Peli on raakaa ja taatusti epärehellistä.

      "Jos tulee, niin ei taatusti sillä perusteella, että Kelan pitäisi maksaa ilman harkintaa tarpeellista suuremmat sähkömenot. Se on tietysti mahdollista, että oikeuden mielestä Kelan tulkinta tarpeellisuudesta on esimerkiksi lainsäätäjän tarkoituksen vastainen."
      HaO ei ota kantaa kun käsiteltävänä olevaan tapaukseen. Mutta jos "pataan" alkaa tulla useasti on Kelan on tehtävä johtopäätökset ohjeistuksessa noista normeista. Odotellaan päätöstä ja katsotaan sitten kuinka siinä käy ja mitkä ovat perusteet ja seuraukset.

      • 6582689

        "Se jolla on valta on myös vastuu. HaO tai vaikka oikeusasiamies sitten tulkitsee sen onko lakia tulkittu oikein."

        Juuri näin.

        "Mitä sitten tehdään kun lakia on tulkittu "persmerkillä" jopa sadoissa tuhansissa päätöksissä väärin ja varastettu vitosia tai muita pikkusmmia asiakkailta? "

        No oikeusasiamies joko huomauttaa, kiinnittää huomiota tai esittää mielipiteensä. HaO taas kumoaa ne (harvat) päätökset, joista sinne on valitettu.

        "On olemassa sellainen termi kun perusmyönteinen lain tulkinta, sossu ja Kelakin käyttävät perusvastaista tulkintaa ja vielä siten että jos edes jollain perusteella voidaan tuki evätä niin se evätään huolimatta vaikka olisi 10 perustetta tuen hyväksymiselle."

        Olisikohan kyse perusoikeusmyönteisestä laintulkinnasta? Perusmyönteisestä tai perusvastaisesta en ole koskaan kuullut.

        "HaO ei ota kantaa kun käsiteltävänä olevaan tapaukseen."

        No tarkkaan ottaen tuomio on vain yksittäistapauksesta, mutta hyvin vahva periaate on samanlaisten tapausten ratkaiseminen samalla tavalla. Siten tuomioilla on yleisempää merkitystä. Varsinkin KHO:n tuomioilla on suuri ennakkotapausarvo.

        P.S. Kelalla näyttää muuten olevan joitakin perusteita puhua asumisesta aiheutuvien kustannusten kohtuullisuudesta. HE 217/1997 vp sanoo: "Asumismenot ja muut asumisesta aiheutuvat kustannukset otetaan huomioon todellisen suuruisina, jollei niitä ole pidettävä kohtuuttomina."


      • 167-176
        6582689 kirjoitti:

        "Se jolla on valta on myös vastuu. HaO tai vaikka oikeusasiamies sitten tulkitsee sen onko lakia tulkittu oikein."

        Juuri näin.

        "Mitä sitten tehdään kun lakia on tulkittu "persmerkillä" jopa sadoissa tuhansissa päätöksissä väärin ja varastettu vitosia tai muita pikkusmmia asiakkailta? "

        No oikeusasiamies joko huomauttaa, kiinnittää huomiota tai esittää mielipiteensä. HaO taas kumoaa ne (harvat) päätökset, joista sinne on valitettu.

        "On olemassa sellainen termi kun perusmyönteinen lain tulkinta, sossu ja Kelakin käyttävät perusvastaista tulkintaa ja vielä siten että jos edes jollain perusteella voidaan tuki evätä niin se evätään huolimatta vaikka olisi 10 perustetta tuen hyväksymiselle."

        Olisikohan kyse perusoikeusmyönteisestä laintulkinnasta? Perusmyönteisestä tai perusvastaisesta en ole koskaan kuullut.

        "HaO ei ota kantaa kun käsiteltävänä olevaan tapaukseen."

        No tarkkaan ottaen tuomio on vain yksittäistapauksesta, mutta hyvin vahva periaate on samanlaisten tapausten ratkaiseminen samalla tavalla. Siten tuomioilla on yleisempää merkitystä. Varsinkin KHO:n tuomioilla on suuri ennakkotapausarvo.

        P.S. Kelalla näyttää muuten olevan joitakin perusteita puhua asumisesta aiheutuvien kustannusten kohtuullisuudesta. HE 217/1997 vp sanoo: "Asumismenot ja muut asumisesta aiheutuvat kustannukset otetaan huomioon todellisen suuruisina, jollei niitä ole pidettävä kohtuuttomina."

        "No oikeusasiamies joko huomauttaa, kiinnittää huomiota tai esittää mielipiteensä. HaO taas kumoaa ne (harvat) päätökset, joista sinne on valitettu."
        Noille oikeusasiamiehen päätöksille nauretaan virkanilkkien kahvihuoneessa varsinkin sen jälkeen kun on kerrottu oikeusasiamiehelle sellasia satuja joille päiväkodissakin buuataan. Onhan se hyvä että oikeusasiamies tuottaa edes iloa muuten niin ankeaan virastoelämään, tosin tekee samalla itsestään valtakunnan pellen. Oikeusasiamies uskoo tai on uskovinaan nuo sadut ellei kantelijalla ole todisteita noita virkanilkkejä vastaan. Meidän sossu jäi kiinni oikeusasiamiehelle valehtelusta ja oli naama norsunvitulla kauan aikaa, palveluesimies kirjoitti minulle kipakan kirjeen jossa arvosteli aika reippaasti oikeusasiamiestäkin, olisi pitänyt lähettää tuo kirje oikeusasiamiehen luettavaksi mutta annoin olla. Ottavat jotenkin joka asian niin henkilökohtaisena ja oikeassa olemisen pakko on niin suuri että pitää valehdella ja vääristellä asioita.

        "Perusmyönteisestä tai perusvastaisesta en ole koskaan kuullut."
        Tuo perusvastainen on käytössä monessa viranomaisessa, siinä sitä pilkkua vasta viilataan asiakkaan vahingoksi ja usein sitten mennään lain väärälle puolelle. Oikeusasiamies on usasti todennut että jos asia on kiikun kaakun niin toimeentulotuen luonteesta johtuen pitäisi tulkita asiakkaan eduksi, niin ei tosin juurikaan tapahdu.

        "P.S. Kelalla näyttää muuten olevan joitakin perusteita puhua asumisesta aiheutuvien kustannusten kohtuullisuudesta."
        Niin on asumistuessa ja toimeentulotusessakin asumismenojen kohdalla mutta mutta ei muiden TTL 2:7b§:n tarkoittamissa asioissa. Sotkevat vielä lakeja ja asioita keskenään mieleiskeseen. Esim. oli taannoin juttua lääkekorvauksista niin Kelan joku iso virkanilkki yritti selittää että jos sairasvakuutuslain mukaan ei joitain lääkkeitä korvata niin ei sitten korvata toimeentulotuessakaan. Kela on päättänyt ettei korvaa joitain lääkkeitä vaikka lääkäri on määrittänyt niiden tarpeellisuuden, tuo asia on ilmeisesti oikeusasiamiehen pohdittavana.


    • 167-176
    • vihaa

      Etuuskäsittelijän oikeus tuntuu olevan pudottaa toimeentulotuen hakija syvempiin maksuongelmiin ihan fiiliksen mukaan.
      Olen nyt kaksi kuukautta saanut vain murto-osan aikaisemmin maksetusta tuesta, ja juuri nämä kuukaudet ovat olleet taloudellisesti hyvin vaikeita yllättävien menojen takia. Olen selvittänyt asiaa, kertonut tilanteestani, antanut tositteita ja tilitietoja. Tulos: tuki pienenee vaan, tässä kuussa sain 175 euron normi asumiskuluihin vain 17 euroa. Ja koska edellisen kuun kulut ovat edelleen maksamatta (sekin tuki oli 70% pienempi kuin ennen), joudun ottamaan pikavipin nyt ruokaan heinäkuulle.

      En ymmärrä tätä menoa. Kela tietää aivan tarkasti asumismenoni, jotka kuuluvat korvattavaksi. Jos työmarkkinatuki ei riitä kuin nippa nappa ja just just selviytymiseen ja asumistukikin on vain 70 euroa, mikä ajatus on ajaa kaikkien normien mukainen köyhyysrajan alapuolella elävä yksinasuva pitkäaikaissairas, yli 60-vuotias, pikavippikierteeseen ja maksuhäiriöiseksi?
      Kovaa pudotuspeliä.
      Mitä matematiikkaa Kela käyttää ja ohjeistaa, koska tuloja lasketaan tyhjästä, mutta menoja ei juuri ollenkaan? Menojen valmissarake on aivan omituinen, ei siinä ole huomioitu ollenkaan kohtaa "muut menot"...

      • vihaa

        Tarkennan vielä, että menot ovat olleet asumismenoja (putkirikko ja sähkötyö) ja auton katsastusmaksun ja sen korjauskulujen aiheuttamaa ylimääräistä kulua. Asun syrjäkylän paikkakunnalla, jossa oman auton käyttö on välttämätöntä koska julkista liikennettä ei ole.
        Olen liikuntarajoitteinen henkilö.
        Jokainen voi laskea, ettei työmarkkinatuki riitä saman kuun aikana olleisiin satojen eurojen uusiin pakkomaksuihin! Jokainen ylimääräinen lasku vyöryttää talousahdinkoa seuraavalle kuulle ja varsinkin silloin, kun edes sähkölaskua ei korvatakaan yllättäen.
        Ihmetystä sai aikaan myös Kelan päätös, jossa elo- ja syyskuun hakemukset (ei edes tehty vielä) on hylätty automaattisesti. Onkohan tämä laillista ollenkaan?


      • pilvpout
        vihaa kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että menot ovat olleet asumismenoja (putkirikko ja sähkötyö) ja auton katsastusmaksun ja sen korjauskulujen aiheuttamaa ylimääräistä kulua. Asun syrjäkylän paikkakunnalla, jossa oman auton käyttö on välttämätöntä koska julkista liikennettä ei ole.
        Olen liikuntarajoitteinen henkilö.
        Jokainen voi laskea, ettei työmarkkinatuki riitä saman kuun aikana olleisiin satojen eurojen uusiin pakkomaksuihin! Jokainen ylimääräinen lasku vyöryttää talousahdinkoa seuraavalle kuulle ja varsinkin silloin, kun edes sähkölaskua ei korvatakaan yllättäen.
        Ihmetystä sai aikaan myös Kelan päätös, jossa elo- ja syyskuun hakemukset (ei edes tehty vielä) on hylätty automaattisesti. Onkohan tämä laillista ollenkaan?

        Olisiko nämä menot sitä täydentävää ja/tai harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jos kela on ne hylännyt niin on perusteltava miksi, ja jos on lähetetty tutkittaviksi kuntaan, olisi siitäkin päätöksessä mainittava.


      • dasfeasddsfedd

        Oikausuvaatimus menemään ja sitten hallinto-oikeuteen. Jos ei ole mitään menetettävää, niin voisi kelan pääjohtajalle nostaa syyte heitteilejätöstä. Pienikin kiusa on hyvästä!


      • dafeafedasddfdsfds

        Ota lainaa pankista omakotitaloasi vastaan ja nosta ne rahat heti pois kuljeksimasta tilitäsi! Sitten mars Viroon muutamaksi vuodeksi (muista pitää osoite suomessa) ja odota kun pankki realisoi omaisuutesi koska et maksanut lainaa takaisin. Sitten takaisin Kelaan hakemaan pennosia!


      • reyrturtyi
        vihaa kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että menot ovat olleet asumismenoja (putkirikko ja sähkötyö) ja auton katsastusmaksun ja sen korjauskulujen aiheuttamaa ylimääräistä kulua. Asun syrjäkylän paikkakunnalla, jossa oman auton käyttö on välttämätöntä koska julkista liikennettä ei ole.
        Olen liikuntarajoitteinen henkilö.
        Jokainen voi laskea, ettei työmarkkinatuki riitä saman kuun aikana olleisiin satojen eurojen uusiin pakkomaksuihin! Jokainen ylimääräinen lasku vyöryttää talousahdinkoa seuraavalle kuulle ja varsinkin silloin, kun edes sähkölaskua ei korvatakaan yllättäen.
        Ihmetystä sai aikaan myös Kelan päätös, jossa elo- ja syyskuun hakemukset (ei edes tehty vielä) on hylätty automaattisesti. Onkohan tämä laillista ollenkaan?

        Kuulostaa törkeältä, varsinkin, kun eivät edes perustele. Mutta onko se nyt tämän vuoden alusta niin, että tuollaisia satunnaisempia kuluja joutuu edelleen anelemaan kunnan sosiaalitoimistosta korvattavaksi?

        Omasta yksityiselämästään ei hevin halua julkistaa ikäviä asioita, mutta itse olen jo muutama vuosi sitten astunut sen kynnyksen yli. Vaikka arvostan yksiotyisyyttäni, en halua sallia virkailijoille salailun suojaa. Siksi kirjoitan heistä blogissa nimeltä mainiten, jopa julkaisen keskusteluja sanasta sanaan ja laitan dokumentteja, omat henkilötiedot poistettuna tietty. Oletko sinä harkinnut sitä, vai riittääkö energiasi enää sellaiseen, kun hengissäpysyminenkään ei tunnu varmalta? Blogi vaikka wordpress.com -sivuilla ei maksa mitään (jos valitset ilmaisen vaihtoehdon). Virkamiesten toiminta täytyy olla avointa, joten heillä ei ole oikeutta kieltää sinua julkaisemasta heidän toimiaan. Vielä saattaa tulla aika, jolloin sekin tehdään laittomaksi, mutta nyt on vielä mahdollisuus levittää tietoa.

        Rukoilen puolestasi. Et ole ansainnut nälkäkuolemaa.


      • Godisloveq

        Käsittelijän nimi julki, valitus hallinto-oikeuteen.


    • 123-321

      Tästä kaikesta 167-176 tutkimustyöstä ja muiden kommeiteista pälkähti päähäni erityisesti sähkön osalta lämmityssähkön puutteellinen normi toimeentulotuessa. Vesi on samalla tasolla tai ainakin hyvänä kakkosena.

      Noin yleisinhimillisesti ajatellen tuntuu karmealta se, että talvella sähkölämmitystä ei voi käyttää siten, että 18 - 20C olisi huoneenlämpö. Peruslämmön kanssa 6 - 10 C se luultavasti onnistuisi.

      Väkisin tulee mieleeni vahva epäily siitä, että nämä eivät enää ole valitusasioita hallinto-oikeuteen, jos huopatossuissa vaatetettuna pitää liikkua, nukkua vaatetettuna untuvamakuupussissa, välttää talousveden käyttöä jne.

      Normisto on myös epäpokeudenmukainen: Kerrostalossa, jossa on keskuslämmitys, sen katsotaan sisältyvän vuokraan, joka maksetaan kuin Manulle illallinen.

      Mitäpä, jos asiakkaan olisikin tuotava kelaan vuokrataloyhtiön papereista lämmitysöljyyn tai maalämpöön menevä osuus, joka kelan mielestä olisi oltava aina jonkin verran pienempi, mitä tosiasialliset lämmityskulut ovat? Tämän kela sitten laskisi sallituksi lämmityskustannukseksi asiakkaalle ja esimerkiksi vuokrasta voitaisiin leikata osa pois "asiakkaan liian suurten lämmityskulujen takia, jotka sisältyvät ylisuureen vuokraan".

      Eikö tämä olisi aika lailla samaa logiikkaa, millä tavoin toimeentulotuessa ehkä noin 80% lämmityssähkökuluista tavalla tai toisella riidanalaisia asiakkaiden ja kelan välillä?

      • 167-176

        "Väkisin tulee mieleeni vahva epäily siitä, että nämä eivät enää ole valitusasioita hallinto-oikeuteen, jos huopatossuissa vaatetettuna pitää liikkua, nukkua vaatetettuna untuvamakuupussissa, välttää talousveden käyttöä jne."
        Eivät ole eikä noin tarvitse elää. Jos elää normaalisti ja Kelan laittomien normien mukaan laksu on liian suuri eikä Kela maksa sitä kokonaan niin siitä on valitusoikeus, ensin oikaisuvaatimuskeskukselle ja kun se on Kelan perskärpänen ja samaa Kelaa koko pulju niin hylky sieltä tulee ja siitä on sitten valitusoikeus hallinto-oikeuteen.

        Olisi hyvä saada Kela hallinto-oikeuteen noista normeista niin normipelleily loppuisi. Tuossa muuten saattaa käydä niin että muuttavat lakia ja laillistavat nuo Kelan nyt laittomat normit.


      • 123-321

        Onko muuten valitusmahdollisuus Haoon Khoohon kelalle tällä hetkellä ainoa "vaarallinen" oikeusistuin? Eikos kaikki muut valitusasiat käsitellä tuomiosistuimissa, jossa on mukana kela tai kelan intressejä lähellä olevat tahot esim. eläkevakuutusyhtiöt. Vakuutusoikeushan on silkkaa pelleilyä. Tilanne on asetelmaltaan sama, kun saman poliisiaseman poliisit tutkisivat sisäisenä selvityksenä poliisiasemalla tapahtuneen kahden ihmisen kuolemaa putkassa.

        Vaikka ei se Haokaan kyllä ole aina kovin asiakasmyönteinen ollut muutoksenhakutilanteissa, mutta jos kela saisi itse olla asian käsittelijä, päätöksentekijä sekä tuomari, Suomi muodostuisi kentien mahdottomaaksi maaksi asua mielivaltaisten päätösten takia.


      • 167-176
        123-321 kirjoitti:

        Onko muuten valitusmahdollisuus Haoon Khoohon kelalle tällä hetkellä ainoa "vaarallinen" oikeusistuin? Eikos kaikki muut valitusasiat käsitellä tuomiosistuimissa, jossa on mukana kela tai kelan intressejä lähellä olevat tahot esim. eläkevakuutusyhtiöt. Vakuutusoikeushan on silkkaa pelleilyä. Tilanne on asetelmaltaan sama, kun saman poliisiaseman poliisit tutkisivat sisäisenä selvityksenä poliisiasemalla tapahtuneen kahden ihmisen kuolemaa putkassa.

        Vaikka ei se Haokaan kyllä ole aina kovin asiakasmyönteinen ollut muutoksenhakutilanteissa, mutta jos kela saisi itse olla asian käsittelijä, päätöksentekijä sekä tuomari, Suomi muodostuisi kentien mahdottomaaksi maaksi asua mielivaltaisten päätösten takia.

        Taitaa HaO olla vaarallinen, viimeksi heti luovuttivat kun valitin sinne. Lausuntopyyntö HaO:sta taisi yllättää oikaisuvaatimukeskuksen virkanilkit kunnolla, ei kai uskoneet että valitan ja kertoivat satuja oikaisuvaatimuspäätöksessä.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14660184/vesimaksun-quotkohtuullistaminenquot-laitonta!!

        Tuo vakuutusoikeus ei taida olla enää edes huono vitsi vaikka aikoinaan puolittikin asumistuen takaisinperinnän, tosin perustelut oli eri kun minulla ja niin ihmeelliset ettei niistä vielä kukaan jolle olen ne näyttänyt ole ymmätänyt niistä mitään.


    • Köyhätkyykkyyn

      Ai onko kelalla ihan ihmisiä töissä? Ainakin kun itse olen netin kautta asioinut niin ihan kuin robotti ois vastaamassa kysymyksiin kun ne eivät edes todellisuudessa vastaa kysymykseeni vaan tulee sama copy-paste teksti kuin kaikille muillekin. Sivutetaan se kysymys samalla jankuttavalla copypaste tekstillä. Kela-foorumissa sama homma. Kela-Elli-Robotti

      • 167-176

        Syytä olisi tuo Elli-robotti ohjelmoida puhumaan totta.

        Valehtelu kysy kelasta-palstalla jatkuu, taas aamulla löytyi monta ketjua jossa yritetään kusettaa aiskasta. Laitoin niihin oman viestin jossa kerron tuota Kelan valehtelusta, häviävät varmaan sieltä tämän päivän aikana.

        Kela on saanut moitteita oikeuskanslerin virastosta liittyen vuokravakuuteen ja yleisestikin tiedottamiseen.
        https://www.okv.fi/media/filer_public/7e/f8/7ef8dad0-26b1-48ac-9c06-67d87050424e/okv_681_1_2017.pdf

        Tuo päätös ei näytä vaikuttavan tälle pastalle eikä muutenkaan mitenkään.

        Tuossa vuokravakuusasiassa ja muutamassa muussakin on Kelan ohjeet selvästi lain vastaisia. Esimerkkinä sähkö- ja kotivakuutusnormit joita laki ei tunne. Vesinormiakin on sovellettu väärin ja jopa Kelan omien ohjeiden vastaisesti.

        Jos tyyli ei muutu niin uutta kantelua pukkaa näistäkin kun on muutakin asiaa laillisuusvalvojalle.

        Vilpillinen ja selvästi lain- ja ohjeiden vastainen toiminta on normaalia Kelassa, ei vain sovi huonostikkaan lähes satavuotiaan sivistys- ja oikeusvaltiona tunnetun maan viranomaiselle.


      • seijamummu

        Jokainen on oman onnensa seppä, sinäkin. Iän myötä sinulle tulee viisautta ja malttia, etkä vaahtoa turhaan jokaisesta pikkuasiasta. Nautitaan nyt vain kesästä ja auringosta. Tulevaisuus tuo sinullekin iloa, rakkautta ja töitä/rahaa.


      • Ponipompeli

        Yli puolelle miljoonalle työttömälle työpaikka, mistä? Kotipizzeriasta? Jumalauta saa olla aika helvetin monta pizzeriaa. Jotku ihmiset eivät käsitä elämän realiteetteja. Kyllä tässä on lähdettävä takomaan elanto muualle, suomessa yrittäminen ei kannata kun suurinosa ihmisistä elää kädestä suuhun jo muutenkin.


      • 167-176
        seijamummu kirjoitti:

        Jokainen on oman onnensa seppä, sinäkin. Iän myötä sinulle tulee viisautta ja malttia, etkä vaahtoa turhaan jokaisesta pikkuasiasta. Nautitaan nyt vain kesästä ja auringosta. Tulevaisuus tuo sinullekin iloa, rakkautta ja töitä/rahaa.

        Ikää on jo 60, vettä sataa
        , olen savossa ja istun linja-autossa, ei naarata. Palaan asiaan illalla kun kotudun.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe