Terveysasemilla osataan

Hyviä.kokemuksia

Tyttäreni on johtava terveyskeskuslääkäri suurehkossa kaupungissa. Hän on yleislääketieteeseen erikoistunut ja opiskelee jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla. Myös hänen kollegansa ovat hyvin päteviä ja motivoituneita huolimatta kiireestä ja työpaineesta. Asiakkaat eivät halua yksityisen piiriin, sote suorastaan pelottaa. Itsekin käyn sillä terveysasemalla ja lääkäriajan ja jatkotutkinuksiin on saanut kohtuullisella ajalla. Labrakokeet määrätään asiallisestiNykyisin monet tutkivat netistä oireitaan ja tuntuvat olevan pätevämpiä kuin alalle vähintään 7-8 vuotta opiskelleet ja monipuolisen harjoittelun läpikäyneet lääkärit. Lääkityksiä muutellaan omin päin ja sitten syytellään kun vointi on huono.

34

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päinvastaista käsitystäkin on. Kyllä määritelmä arvauskekuksist pitää usein paikkansa..
      Ei se, että olet terveyskeskuslääkärin äiti, tee sinusta sen uurempaa asiantuntijaa.

    • enemmän.positiivista

      Hyvä kun joku tuo esiin positiivistakin, koska meillä on korkea ammattaito lääkäreillä. Valittajille ei kelpaa mikään eikä kukaan eikä tehdä yhteistyötä lääkärin kanssa.

    • Eikö jokainen lääkäriasema ole yhtä hyvä kuin sen lääkärit? Lääkäritkin ovat erilaisia, kuten muutkin immeiset. Joskus tulee raadollisesti ajatelleeksi, että lääkäri ajattelee lähinnä omaa kukkaroaan, vaikka tekeekin huolellista työtä. Mitä huolellisempaa, sen hinnakkaampaa tietysti.

      Kävimme aikoinaan suuren lääkärikeskuksen vastaanotolla mieheni jalkavaivoje n vuoksi. Hänelle tehtiin tutkimuksia, joiden hintoja emme lainkaan tienneet, ja lopuksi hänelle kaupattiin monen kympin tukisukat, Hinta tälle lääkärikäynnille oli kaikkineen yli 500 €. Arvannette, että jatkot käytiin terveyskeskuksessa. Emme suinkaan epäilleet lääkärin ammattitaitoa, totesimme vain, että ei ole varaa tähän toiste.
      Koskaan lääkärin suosittelemia toimenpiteitä ei tehty, ja niillä jaloilla mieheni käveli elämänsä loppuun asti.

      • Sukkelasäärinen

        "Monen kympin"? Kauan aikaa sitten lääkäri määräsi tukisukat ja reseptillä niitten puristussuhteen vai-mikä-se-nyt-olikaan. Ne maksoivat monta satasta. Kympin 'sukista' olisin ollut tooosi onnellinen ja tyytyväinen.


      • Sukkelasäärinen kirjoitti:

        "Monen kympin"? Kauan aikaa sitten lääkäri määräsi tukisukat ja reseptillä niitten puristussuhteen vai-mikä-se-nyt-olikaan. Ne maksoivat monta satasta. Kympin 'sukista' olisin ollut tooosi onnellinen ja tyytyväinen.

        Vuosia sitten tämä käynti, joten en nyt yksityiskohtia muista niistä sukista. Kauhea kertamaksu joka tapauksessa siitä käynnistä.


    • flegmaatti

      Jos haluan lääkäriin niin menen naapurustossa sijaisevan klinikan yksityiselle joka on erikoistunut myös urheiluvammoihin.
      Sama tätsä havaitsi peräsuolisyöpäni pari kuukautta myöhemmin kuin olin käynyt pyllistelemässä terveyskeskuksessa. Kahdessa kuukaudessa ei taatusti kehity 30cm:n pituista kasvainta.
      Sama yksityinen pani myös vauhtia leikkauksen valmistelu- ja leikkaustoimenpiteisiin.
      Leikkaus sentään hoidettiin julkisella puolella.
      Pari vuotta myöhemmin jälkikontrollissa julkinen labra sotki tulokset. Minulle ilmoitettiin yli 200x suurempi lukema kuin se oli todellisuudessa.
      Teetätin itse kokeen uusiksi.
      Oikeasta tuloksesta huolimatta minut laitettiin kontrolliputkeen joka puolen vuoden aikana sisälsi 10 tarpeetonta toimenpidettä mm. 2 tietokonetomografiaa, yhden tähystyksen kaksi kuvausta ja kokeita. Resurssien hukkaamista!!

      Olkapääni kanssa tyrivät pahemman kerran. Yksityinen puukotti sen kuntoon kun tk olisi tarjonnut kortisonia.
      Polveni kanssa tyrivät kerran 6 viikkoa.
      Nyt on kyynärpää tapetilla. Tk-lekuri kirjoitti särkylääkettä ja kielsi tarttumasta "voimatankoon". En viitsinyt kysyä, että mikä se hänen voimatankonsa on.

      6-kymppisestä lähtien kävin kerran vuodessa tarkastuksessa. Muutaman vuoden jälkeen siitä kieltäydyttiin ja minulle ilmoitettiin, että vuotta aikasemmin olin ollut liian hyvässä kunnossa = terve. Herra tohtori vahvisti marenssin omakätisellä lausunnolla, päiväyksellä ja allekirjoituksella. Todistajien vahvistukset puuttuvat

      Isälleni tehtiin virheellinen diagnoosi josta johtuvan 3:n vrk:n viiveen vuoksi ukko kuoli leikkauspöydälle.

      Ensimmäiselle lapsellemme annettiin kuolemantuomio. Onneksi täysin virheellisesti.

      Jne. Jne. Jne.

      Älkää perkele tulko mainostamaan minulle julkisen terveydenhuollon erinomaisuutta!!!!!!!!!!!!!!!!

    • kerranniin

      Minulla on ollut onnea, koska joudun tosi harvoin käymään lääkärissä. Perusvaivani vuoksi kerta vuodessa terveyskeskuksessa riittää, siihen liittyvät laboratoriokokeet. Maksu oli viimeksi 18 euroa, vuosimaksu olisi ollut 36 euroa. Tämä on tosi edullista ja edullista olisi julkisella puolella, vaikka tehtäisiin maksimikorotukset. Erikoislääkärillä käyn yksityisesti. Voi netistä tilata ajan vaikka yöllä ja voi saada seuraavaksi päiväksi. Yhden ystävän kanssa olin hiljattain julkisen puolen päivystyksessä ja odotimme 4,5 tuntia. Henkilö on 84-vuotias, hänellä on sydämen vajaatoimintaa ja oli hengenahdistusta. Mielestäni paikassa oli ikärasismia.

      • kiitollisena

        En voi valittaa julkisen terveyskeskuspalvelun toimintaa kohdallani. Hyvin olen saanut tarvitsemani leikkaushoidon, jälkiseurannan, sekä syöpähoidot hyvin tuloksin -toistaiseksi.
        Oma Kanta.fi on verraton tulosten itseseurantaan, joten toivottavasti Sote uudistus ei sotke toimivaa järjestelmää.


      • Oululaista.Ossaamista

        Minua täällä Oulussa Tuiran arvauskeskuksessa ei päästetty verensokerin mittaukseen, vaikka diabeteslääkärin lähetekin oli. Kantelu Valviraan yhtä tyhjän kanssa.
        Sääreen ilmaantuneesta iho-oireesta otettiin koepala. Reilun 2 kk:n päästä väärä diagnoosi ja "ei toimenpiteitä". Tästä on nyt puolitoista vuotta, iho-oire laajentunut ja pahentunut, toiseenkin jalkaan tullut toisenlainen. Kannattaako mennä uudestaan ja maksaa taas?


    • Kiitollisena

      Samoihin kiitoksiin minäkin yhdyn. Olen päässyt kaikkiin hoitoihin julkiselta puolelta kohtuuajassa ja pätevin diagnoosein. Terveyskeskuslääkäri on lähettänyt tutkimuksiin ja erikoislääkäreille, leikkaukset ja sairaalahoito on olleet edullisua. Maksan mielelläni veroja tämän eteen, toivottavasti mahdollusta soteuudustusten jälkeenkin valita sama hoitojetju. Minullakin on lähisukua sekä lääkäreinä että hoitajina ja kyllä se on lisännyt mielenkiintoa alaa kohtaan.

    • Himmelsauge

      Se on onnessaan ihmisellä millainen lääkäri on satuttu saamaan, onko kiinnostunut asiakkaasta ja kuinka hyvin on läksynsä lukenut, onko kärsivällisyyttä, hyvät hermot tai ei hermoja ollenkaan.
      Viimeksi kun kävin oli sama nuori liäkäri, hyvä persoona, vaan hyvät ne viedään vikkelästi muualle. Lääkärille tieto ja ihmisten käsittelytaito on valttia. Pitää osata kysyä oikeat kysymykset asiakkaalta. Omalla persoonallaan tekee työnsä.
      Lääkärit kyllä itse tietää parhaiten millaisia heidän tulee olla, minun arviot on vain minun. 🌤

    • täältä.tähän

      Kuntavastuun alainen terveydenhuolto toimii paremmin työikäisten ihmisten hoitamisessa. Ikääntyneet voivat hakea apua yksityisektorilta.
      Tietystio yleisairauksia iäkkäilläkin hoidetaan. Vaativammat leikkaukset mieluusti yksityisellä. Nimittäin. Jos heillä on maksukykyä.

      • flegmaatti

        Teetätin kolmannen suolistosyöpäleikkauksen Virossa, Viimsin yksityiklinikalla.
        Kustannuksia nosti vaimon mukana olo.
        Joko hän katsoi, että olen liian huonossa kunnossa mennäkseni yksi Tallinnaan tai sitten hän arveli, etten ole riittävän kehnona yksin retkeilyyn.
        Hyvä hotellitason potilashuone meille kahdelle. Erinomainen, henkilökohtainen hoito. Vaimo sai laadukkaan ruokahuollon. Minä lopultakin lihalientä ja ennen lähtöä jotain löysää velliä.
        Vaimon osuus oli 100€/vrk ja extrat päälle.


    • Päinvastoin

      Työikäisillähän on yksityinen työnantajan maksama työterveyshuolto jonka työnantaja maksaa ! Eläkeläisten pienillä tuloilla ei ole aina edes varaa käydä yksityisillä.

    • flegmaatti

      Ei ollut ainakaan 90-lopulla!

      Esimerkiksi kun polveni pamahti paskaksi 90-luvun lopulla niin koko lysti lankesi omaan piikkiini.
      Olin juuri vaihtanut yhdestä PM-yrityksestä toiseen.
      Ensimmäisen viikon aikana haaveri sattui vaihtaessani auton renkaita.
      Kummallakaan, ei uudella eikä vanhalla työnantajalla ollut muuta kuin pakollinent-huolto joka ei kattanut oikeastaan mitään.

      6:een viikkoon julkinen ei suostunut edes kuvaamaan polveani. Sitten kuvauksen jälkeen olinkin leikkaussalissa 2,5h. KELAn mitättömillä päivärahoilla, työttömänä keppiukkona.
      Olin maksanut veroa niin riivatun paljon ja kuvittelin saavani jotain vastiketta.
      Olisi kannattanut mennä yksityistä polkua. Tuon ainakin opin.

      PK-yrityksissä, puhumattakaan muutaman toiminimistä, t-huolto oli olematonta.

      • polvessakin.proteesi

        Kurja kohtal sinulla flegmaatti. Selkeä työtapaturma kesken työpäivän...Sain hoitoa ja uuden tapaturman satuttua, tapaturmaeläkkeenkin.
        Nyt saman tapaturman seurauksena jo vähäinenkin liikkuminen tekee kipeää. Vain isot saappaat se nilkka kestää, että voi ulkonakin liikkua.
        Jouduin pois työstä 46 vuotiaana.


      • flegmaatti
        polvessakin.proteesi kirjoitti:

        Kurja kohtal sinulla flegmaatti. Selkeä työtapaturma kesken työpäivän...Sain hoitoa ja uuden tapaturman satuttua, tapaturmaeläkkeenkin.
        Nyt saman tapaturman seurauksena jo vähäinenkin liikkuminen tekee kipeää. Vain isot saappaat se nilkka kestää, että voi ulkonakin liikkua.
        Jouduin pois työstä 46 vuotiaana.

        Pysyvää riesaa ei korvaa mikään mutta jos jotain vakavampaa on sattuakseen niin sattukoon sitten työssä. Pahoittelen vilpittömästi tilannettasi!

        Tuossa valossa oma kiusani on olematon. "Romupolveni" huononee hiljalleen mutta ei haittaa tippaakaan arkista elämääni.
        Tehdessäni salilla syväkyykkyjä ja maastavetoja, tuen polven idealsiteellä ja sen päälle vedettävällä tukisukalla. Niin vakavasti en harrastusta ota, että edes harkitsisin voimanostajien kovien siteiden käyttämistä.

        Saliliikunta on tärkeää elämäni laadun vuoksi.
        Esimerkkinä se, että rappioviikkojen jälkeen kävin eilen toista kertaa salilla. Tein suurille lihasryhmille kevyen reenin. Edellisten viikkojen 6:n tunnin yöunen asemesta palasin normaaliin järjestykseen. Nukuin 8,5 tuntia joka tosin on tavanomaisen yön yläkantissa.
        Minulle unen pituus ja laatu kuvaa hyvin muutakin oloa.


      • prostatavaiva

        Nuorten miesten kadehtittu oikeus on nukkua 4 tuntia yhtämittaa. Meilä vanhoilla miehilä ja joillakin naisillakin pissatarve herättää parin tunnin välein.


      • flegmaatti
        prostatavaiva kirjoitti:

        Nuorten miesten kadehtittu oikeus on nukkua 4 tuntia yhtämittaa. Meilä vanhoilla miehilä ja joillakin naisillakin pissatarve herättää parin tunnin välein.

        Minusta 4:n tunnin toistuva jakso on jo hälyttävä.

        Parikymmentä vuotta sitten menin urologille virtsavaivojen vuoksi. PSA.lukema oli 12,8 kun sen ikäisen viitearvon maksimi oli muistakseni 5. Onneksi kyse oli vain tulehduksesta hoitui nopeasti.

        Kun vuosia sitten alkoi heräily hiekkalaatikolle klo 3 - 4:n tienoisssa ( nukkumaan noin 22,30 -23 ) niin menin lekurille niillä eväillä.
        Saamani reseptit Xatral ( rentouttava ) Gefina ( suoistava ) toimivat edelleenkin ja sallivat useimmiten keskeytymättömät unet ja jos illalla olen nauttinut tavallista enemmän nestettä niin käväisen hiekkalaatikolla josku 5:n tienoissa ja jatkan unia,
        27.03.-17 oli PSA lukenani 2,7 viitearvon maksimin ollessa yli 69 vuotisille 6,7.
        Olen 73 vuotias.
        Rakkoni ei katko untani kunhan en tankkaa illalla turhaan. Laiskottelu lyhentää sitä parilla tunnilla.

        Vaimoni vessareisuista en tiedä koska nukun eikä hän ole aiheesta puhunutkaan joten kuvittelen, ettei se ole ajankohtaista.


    • ent.hoitsu

      Jos ollaan rehellisiä niin on vaikeita potilaitakin, aina valittavia ja tympeitä. Haisevia hoitamattomia juoppoja, ja muuta roskasakkia. Työtävieroksuvia, tupakoivia keuhkosairaita öykkäreitä.

      • Epähoitajamaista

        Eipä ole ihme että olet "entinen". Hah.


      • Epähoitajamaista kirjoitti:

        Eipä ole ihme että olet "entinen". Hah.

        Allekirjoitan hoitajan kommentin täysin.Olin kerran täällä terveyskeskuksessa yön yli valvonnassa ja juopot heittelivät siellä tuoleja ja mekastivat koko yön,että kanattais kyllä ottaa asioista selvää,ennenkuin lyttää edellisen mielipiteen.


      • Revisiitä

        Kannattaisi ymmärtää lukemansa - ensin - ja arvioida vasta sitten. Entinen hoitsu ei edes luettele niitä kaikista vaikeimpia tapauksia ja oikea hoitaja hoitaa heidät(kin) aivan samoin hymyillen ja hellien kuin kaikki muutkin. - Joten otapa ensin "asioista selvää" ja kommentoi sitten jos ymmärrys sattuu yltämään sinne asti.


    • hyvä.He

      Arvostan terveyskeskuksemme työtä ja työntekijöitä. Olen nykyään saanut aina ennenkaikkea asiallista kohtelua.
      Käyntiasiaani on kuunneltu. Lääkäreitä meillä on hyviäkin muutama. Heille en saa aikaa tilattua.

    • olemme.nyt.varattuja

      Ajantilaus terveyskeskukseen vaatii puhvelinhermot. Kuitenkin he ilmoittavat jonotusajan noin suurin piirtein. Ennen ei ilmoitettu sitäkään.

      • Prrrkl

        Soittaminen ihan minkä tahansa palvelun tarjoajalle tänä päivänä vaatii hermoja. Sähköyhtiö, puhelin- ja nettiyhteyksien tarjoajat ja ylipäänsä kaikki latelevat ensin pitkän pötkön kaikenlaista tietotulvaa ja sitten kuunnellaan musiikkia. Odotusajat ovat niiin pitkiä, että hermo ei yleensä kestä odottaa kun odottaessa ei oikein voi tehdäkään mitään.


      • osittainsamaamieltä
        Prrrkl kirjoitti:

        Soittaminen ihan minkä tahansa palvelun tarjoajalle tänä päivänä vaatii hermoja. Sähköyhtiö, puhelin- ja nettiyhteyksien tarjoajat ja ylipäänsä kaikki latelevat ensin pitkän pötkön kaikenlaista tietotulvaa ja sitten kuunnellaan musiikkia. Odotusajat ovat niiin pitkiä, että hermo ei yleensä kestä odottaa kun odottaessa ei oikein voi tehdäkään mitään.

        Nordea pankki on näistä soittajien kiujaajista kaik härskein. He lähettivät postia kuolinpesään jonka osapuoli oli heidän entinen asiakkansa.
        Pyysivät soittamaan asiakaspalveluunsa. Sieltä ei vastata vaikka koko päivä joku sinne soittelisi. Ei kai odottelumusiikki ilmaista ole.

        Terveyskeskukset sentään ilmoittavat nykyään mahdollisen odotteluajan.


      • flegmaatti

        Ajantilaus on ainoa asia joka toimii meidän terveyskeskuksessamme. Kun jostakin hassusta syystä haluaa lääkäriajan niin sekin järjestyy parin päivän päähän myös kiireettömissä tapauksissa.


    • Onhan se äidille ylpeydenaihe,kun tytär on korkeasti koulutettu.Kaiketi täällä äitejä on,joiden tyttäret ovat vieläkin korkeimissa viroissa,no minulla ei ole.
      Olen silti ylpeä tyttäristäni,lähihoitaja ja kokki ovat ammattejeja joilla tyttäreni pärjäävät ja sehän on tärkeintä.
      Ei minun tarvitse tällä saitilla nostaa heitä jalustalle,se on heidän oma tehtävänsä,jos haluavat julkituoda itseään.
      No se oli tätä aman korpihuumoria aivan avoimesti

    • Vastaanotolle

      > Tyttäreni on johtava terveyskeskuslääkäri suurehkossa kaupungissa....

      Kuinka voisi päästä hänen vastaanotolleen, että kerrankin voisi kokea olleensa hyvin pätevän ja motivoituneen lääkärin vastaanotolla ja hoidossa?

      • Enmenisi

        Johtava terkkarilekuri ei taida ottaa vastaan ketään. Pyörittelee papereita ja keksii 'kepposia' alaistensa pään menoksi vain. En tiedä voiko ko. olla yksityinen praktiikka kun julkisen puolen johtajan palkka on varmaan aika 'huono'.


    • tyly.käytäntö

      Ainakin meidän kaupungissa laskutus tökkii pahasti. Tööttää koko ajan varattua. Pitäisi saada muuto virheeliseti laadittuun laskuun. Niillä on kova linja nykyään. maksu tai perintäyhtiö asialle.

    • Täällä Ruotsissa ovat kaikki yleensä yksityisiä ja hyvin toimii.

      Maksan kortilla en halua kuittia, odotus huoneessa ei ole paljon ketään. Käynti lääkärillä n.9 euroa, jalkojen hoito 4 jne. Äkillinen pääsy lääkärille 15 minuuttia. Netinkautta lääkkeet ja muukin.

    • VeronmaksajaX

      Meillä eräässä Pirkanmaalaisessa terveyskeskuksessa kunnan säästörobotti tekee omia diagnoosejaan kun menee ajanvarausluukulle hakemaan aikaa lääkärille. Monikohan on kuollut tässä kunnassa tuon takia?

      Myös vakaville oireille antaa puhelinaikaa kolmen viikon päähän kuin sapluunasta lukien, eli on ilmeisesti ohjeistettu niin.

      Potilaan päädyttyä toistuvasti päivystävään makailemaan iltasella hänelle tullaan sanomaan että nyt pitäisi itse hankkia kuljetus sairaalaan. Sitä ennen yrittänyt lääkäri kotiuttaa vilpillisesti, mutta hoitajalta pyydetty verenpaineen tarkistusmittaus paljasti asian.

      Ajanvarausluukku kieltää myös pääsyn rokotettavaksi kun erehtyy kysymään että onko oikeutettu rokotteisiin? Myös rokotteiden loppumisesta kertovat laput "unohtuvat" ulko-oviin ja poistetaan vasta kun asiasta huomautetaan.

      Sitten kun menee ohitse luukun, hakeutuu suoraan tiedustelemaan asiaa rokotuspaikalta, niin paljastuu rokottavan hoitajan avulla että on ollut täysin oikeutettu (kuten itsellä käsitys olikin julkisen tiedon mukaan) maksuttomaan influenssapiikkiin. Kunta siis ei halua maksaa.

      Samaten seurannut vuodesta toiseen TV-uutislähetysten suoranaista propagandaa siitä, että vielä rokotteita saa. Niin saa. Helsingissä! Maakunnissa joko tilataan pienelle osalle väkeä tai sitä ei tänne ole edes saatavissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe