Kulutus suhteessa ajonopeuteen

vikavirtavertti

Miksi ihmeessä ei ole näkynyt erittäin oleellista tietoa ajonopeudesta ja sähkiksen kulutuksesta? Nopeuden kasvaessa jokainen tietänee ilmanvastuksen kasvavan hyvinkin jyrkästi, mutta missä viipyy konkretia siitä mitä kuluttaa Renault Zoe, Hyundai Ioniq tai joku muu sähköllä kulkeva sadalla kilometrillä kun ajetaan 80 ja/tai 100 keskinopeutta. Ainakin meikäläista, eläkeläistä kiinnostaa tuo raskaan liikenteen vauhti (rajoitinta vasten😈).

19

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulutusta
    • Kohti_Hybridiä

      Yaris hybrid 2017. 80kmh 4l/100km. Nousee 1l/10kmh ollen 120kmh 6l/100km.

      • ex.C180K

        " 80kmh 4l/100km. Nousee 1l/10kmh ollen 120kmh 6l/100km. "

        Eli:
        80km/h 4l
        90km/h 5l
        100km/h 6l
        110km/h 7l
        120km/h 8l
        ???


      • ex.C180K

        Sen verran vielä voi kommentoida, että Yaris Hybrid on oikein miellyttävä auto kaupungissa - tykkään. Mutta älkää herrajestas ostako sitä maantieajoon.


      • Tämän_mukaan
        ex.C180K kirjoitti:

        " 80kmh 4l/100km. Nousee 1l/10kmh ollen 120kmh 6l/100km. "

        Eli:
        80km/h 4l
        90km/h 5l
        100km/h 6l
        110km/h 7l
        120km/h 8l
        ???

        meikäläisen iso Lexus-hybridi on moottoritiellä, keskinopeudella 110 km/h ja siitä eteenpäin, halvempi ajaa kuin pieni Toyotan hybridi. Taitaa olla taas Toyota-trollipojun juttuja. Tuollainen 110 km/h keskinopeus tarkoittaa käytännössä 130-140 km/h matkanopeutta ilman häiriöitä liikenteessä. No, kyllähän minä jo tiedän Toyota-palstan trollipojun oksentelun. Nuo kulutukset ovat Golf/Passat-hybridien arkipäivää, kaunisteltuina.


      • Kohti_Hybridiä
        ex.C180K kirjoitti:

        " 80kmh 4l/100km. Nousee 1l/10kmh ollen 120kmh 6l/100km. "

        Eli:
        80km/h 4l
        90km/h 5l
        100km/h 6l
        110km/h 7l
        120km/h 8l
        ???

        Hyvä et korjasit, mun moka :) Siis 80kmh/4l, 100kmh/5l ja 120kmh/6l. Näin oli tarkoitus laittaa alunperin. Yaria hybrid on kaupunkiauto, menettää etunsa maantiellä päälle 80 kmh nopeuksissa.


      • ex.C180K
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Hyvä et korjasit, mun moka :) Siis 80kmh/4l, 100kmh/5l ja 120kmh/6l. Näin oli tarkoitus laittaa alunperin. Yaria hybrid on kaupunkiauto, menettää etunsa maantiellä päälle 80 kmh nopeuksissa.

        Ehkä eninten Yaris Hybridissä ärsyttävä ominaisuus on se, että sähköajoa ei oikeasti voi pakottaa päälle. Kylmäkäynnistyksissä kulutus nousee huomattavan isoksi kun lämpimäksiajovaihe kestää vähintään 4 minuuttia. Kuljettajalla pitäisi oikeasti olla mahdollisuus valita milloin akku ajetaan tyhjäksi ja milloin ei.


      • Kohti_Hybridiä
        ex.C180K kirjoitti:

        Ehkä eninten Yaris Hybridissä ärsyttävä ominaisuus on se, että sähköajoa ei oikeasti voi pakottaa päälle. Kylmäkäynnistyksissä kulutus nousee huomattavan isoksi kun lämpimäksiajovaihe kestää vähintään 4 minuuttia. Kuljettajalla pitäisi oikeasti olla mahdollisuus valita milloin akku ajetaan tyhjäksi ja milloin ei.

        Totta. Lisäksi autoa saa houkutella sähkölle.


    • Off-topic

      Aloittaja kyseli sähköautojken kulutuksia. Aurikset ja Leluxit eivät kulje metriäkään sähköllä vaan täysin bensalla. Eli täysin Off-topic.

      • Ietunvoimalla

        Kyllä ne sähkölläkin kulkee, mulla priuksessa sähkön käytön osuus on 39-40%
        Off-topic ei ole metriäkään hybridillä ajanut.

        Kuka täys-sähköauton ostaa, typerin hankinta, kytätä ja metsästää lataustolppia, ja istua kuin mykkä paskalla odotellen tuntitolkulla akun latautumista että saa taas ajaa seuraavat 80-120 km seuraavalle tolpalle jos sellaisen jostain löytää.


      • ei_järjen_hiventäkään

        Kuka ostaa helvetin kalliin muovipulkan, johon sopii vain 4 henkeä?

        Mikäili tarkoitus on vaan säästää. 20 k€ halvemmalla saa saman asian ajavan auton. Kymppitonnilla ostaa bensat 100 tkm ajoihin. Toinen kymppitonni jää vielä säästöön.


      • ElämänValintoja
        ei_järjen_hiventäkään kirjoitti:

        Kuka ostaa helvetin kalliin muovipulkan, johon sopii vain 4 henkeä?

        Mikäili tarkoitus on vaan säästää. 20 k€ halvemmalla saa saman asian ajavan auton. Kymppitonnilla ostaa bensat 100 tkm ajoihin. Toinen kymppitonni jää vielä säästöön.

        Mikäili tarkoitus on vaan säästää...tonnilla saat saman asian ajavan auton, tai parilla kympillä ostaa polkupyörän, halvimmalla pääsee kun kävelee.


      • E220_CDI
        ElämänValintoja kirjoitti:

        Mikäili tarkoitus on vaan säästää...tonnilla saat saman asian ajavan auton, tai parilla kympillä ostaa polkupyörän, halvimmalla pääsee kun kävelee.

        Totta. Halvin toimiva on yleensä edullisin. Kaikki sen yli on lisämukavuutta lisähintaan.


      • Miksioimiksi
        Ietunvoimalla kirjoitti:

        Kyllä ne sähkölläkin kulkee, mulla priuksessa sähkön käytön osuus on 39-40%
        Off-topic ei ole metriäkään hybridillä ajanut.

        Kuka täys-sähköauton ostaa, typerin hankinta, kytätä ja metsästää lataustolppia, ja istua kuin mykkä paskalla odotellen tuntitolkulla akun latautumista että saa taas ajaa seuraavat 80-120 km seuraavalle tolpalle jos sellaisen jostain löytää.

        Tämä on mielenkiintoinen ajatusmalli että sähköautoa on ladattava koko ajan. Sata tonnia vuodessa ajava kaupparatsu ei sähköautoa voi hankkia, ainakaan ilman etukäteissuunntittelua reittien varrella olevista latauspaikoista. Mulla taas ykkösauto tankataan kahden tai kolmen viikon välein, kakkosrassilla mennään puolentoista kuukautta jos täyteen tankkaa.

        Se on selvä että Lapin reissuun sähköautolle on sitten katsottava toinen vaihtoehto. Viime reissusta onkin jo kaksi vuotta aikaa, että
        eiköhän tällä ajotahdilla kerkiä katteleen vaihtoehtokulkinetta kaikessa rauhassa. Tosin ensin pitäisi olla se sähköauto hankittuna.


      • range_extender

        Jotain 100 k€ Teslaa lukuun ottamatta nykyiset sähköautot ovat pelkästään kaupunkiajoon soveltuvia. Ja niitä todellakin on tarkoitus "ladata koko ajan". Akun elinikä lyhenee, jos sitä säännöllisesti ajetaan ihan tyhjiin.

        Eikä muuten Teslallakaan pärjää Lapissa, koska pohjoisesta ei löydy pikalatausasemia. Teslan ison akuston lataus tavallisesta töpselistä kestää yli vuorokauden.

        Tämän hetken tekniikalla järkevin ratkaisu on lataushybridi, esim. Opel Ampera. Se on oikeastaan sähköauto, jossa on polttomoottori pidempiä (>40 km) ajomatkoja varten. Muutaman kymmenen kilometrin ajomatkat ajetaan 100 % sähköllä - tässä autossa sähkömoottori ei ole mikään muutaman kymmenen kilowatin "apumoottori", kuten hybrideissä, joten ei tarvi kiihdytyksissä nysvätä pintakaasulla & tientukkona (kuten hybridit tekee), jotta vältetään "tarpeeton" polttomoottorin käynnistyminen. Toki tämä sähköautoilu vaatii, että auto ladataan öisin ja työmatkan ollessa vähän pidempi tarvitaan lataus työpaikankin päässä.

        Jos autolla ajetaan pääasiassa näitä lyhyitä matkoja ja sitä ladataan ahkerasti, polttoaineenkulutus on ihan olematonta, jopa pyöreä 0. Maantieajossa polttomoottorin voimin kulutus on ihan normi auton tasoa.


      • Nojoo__
        Miksioimiksi kirjoitti:

        Tämä on mielenkiintoinen ajatusmalli että sähköautoa on ladattava koko ajan. Sata tonnia vuodessa ajava kaupparatsu ei sähköautoa voi hankkia, ainakaan ilman etukäteissuunntittelua reittien varrella olevista latauspaikoista. Mulla taas ykkösauto tankataan kahden tai kolmen viikon välein, kakkosrassilla mennään puolentoista kuukautta jos täyteen tankkaa.

        Se on selvä että Lapin reissuun sähköautolle on sitten katsottava toinen vaihtoehto. Viime reissusta onkin jo kaksi vuotta aikaa, että
        eiköhän tällä ajotahdilla kerkiä katteleen vaihtoehtokulkinetta kaikessa rauhassa. Tosin ensin pitäisi olla se sähköauto hankittuna.

        Niin no, kyllähän noita latauspisteitä lapissakin on, Levilläkin taitaa olla 4 paikkaa. Levillä olen nähnyt Tesloja niin Suomen, Norjan ja Viron kilvissä. Toisaalta tuleehan noita polttomoottori vehkeitäkin talvisaikaan yöjunassa pohjoiseen, kun eivät sieltä etelästä asti halua ajaa pohjoiseen....


    • laskemalla_selviää

      Konkretia on tässä:

      Autoille luvattavat ajomatkat taitavat toteutua vain viittä kymppiä körötellen, ilman ajovaloja, lämmitystä, ilmastointia. "normikulutuksissa" ja niistä lasketuissa toimintamatkoissa on ihan samalainen huijaus kuin polttomoottorien normikulutuksissa.

      Todellisessa elämässä energiankulutus on ollut seka-ajossa luokkaa 18 kWh/100 (esim. Leafin käyttötesti), joten tyypillisen sähkärin toimintamatka on 100 km. Käytännössä vähemmän, jos tarkoitus ei ole ottaa riskiä hyytymisestä tien poskeen. Kovilla pakkasilla toimintasäde lyhenee tästäkin. TM koeajossa Leaf taisi pakkasilla ryytyä jonnekin 60 km lukemiin, mikä on alle puolet autolle luvatusta toimintamatkasta.

      Bensalla kulkevilla vehkeillä kulutus 120 vauhdissa on helposti 50 % suurempi kuin 80 vauhdissa. Sama pätee sähköautoihin. Pariinkin otteeseen ovat eri lehdet kokeilleet ajaa Helsingistä Hämeenlinnaan, moottoritietä ja muun liikenteen tahtiin. Aina on matka katkennut jossain 70 km tienoilla, siis ennen Hämeenlinnaa. Sama juttu kuin kovilla pakkasilla - toimintasäde käytännössä puolittuu. Syynä yksikertaisesti ilmanvastus, joka kasvaa yli 80 vauhdissa hurjiin lukemiin.

      Sähköautot eivät muuta fysiikan lakeja minnekään. Perusauton renkaiden vierintävastuksen voittamiseen menee n. 5 kW teho 80 vauhdissa ja ilmanvastukseen toinen mokoma. Vierintävastus (vastusvoima) on vakio, mutta sen voittamiseen tarvittava teho suoraan verrannollinen nopeuteen, joten 120 vauhdissa vierintävastuksen voittamiseen tarvittava teho kasvaa 50 %. Ilmanvastus on verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin ja siitä aiheutuva tehontarve kolmanteen, joten tehontarve kasvaa 120 vauhdissa 238 %. Yhteisvaikutuksena tehontarve kasvaa 144 %, mutta matka taittuu lyhyemmässä ajassa, joten energiankulutus (kWh/100 km) kasvaa "vain" 63 %.

      100 km toimintasäde "80 mittarissa" jaettuna 1,63:lla tekee 61 km. Eipä hirveästi heitä lehtien mittaustuloksista, vaikka lähtötiedot ovat pitkälti hihasta ravistettuja.

      Täsmää myös Tesla Model S lukemiin pirun hyvin:

      Toimintasäde @80 km/h kesäkelissä 575 km (valmistajan ilmoitus).

      Toimintasäde @120 km/h valmistajan mukaan 354 ja minun laskukaavallani 353 km.

    • Alipäästöinen

      Kaverille on vaikea selittää vysiikan perusteita, kun hänen bremium-Pemarilla on pakko ajaa vähintään satasta ettei kulutus nouse. Sama ilmiö on myös peräkärryä vetäessä.
      Olen verrannut hänelle, että polokupyörän suunnittelussa on vikaa, jos ylinoputta polkiessa hengästyttää vähemmän.
      Tekniikan Maailman testien tasaisen nopuden kulutuskäyrissä on perusahneita, joilla kulutuskäyrä laskee nopeuden noustessa, ja alimman kulutuksen notko on jossain 70km/h. Usein ne ovat arvostettuja automalleja, tulevaisuudessa häpeällisiä.
      Monilla kulutus nousee maantienopeuksissa noin prosentin yhtä km/h kohti.
      Hybridi- ja sähköauto opettaa hyvin liikkumisen perusteita.

      • laskemalla_selviää

        > Tekniikan Maailman testien tasaisen nopuden kulutuskäyrissä on perusahneita, joilla kulutuskäyrä laskee nopeuden noustessa, ja alimman kulutuksen notko on jossain 70km/h.

        Aika harvinaista tuo. Useimmilla autoilla pienin kulutus on 50-60 km/h haarukassa. Kulutus kääntyy nousuun alhaisilla ajonopeuksilla (alle 45), koska polttomoottorinhyötysuhde heikkenee kevyellä kuormituksella. Sähköautolla moottorin ja akuston hyötysuhde on puolestaan parhaimmillaan kevyellä kuormalla, joten taloudellisin nopeus lienee alempi.

        Kävelyvauhtia ei sähköautollakaan kannata kontata. On niissäkin ajovalot yms. energiankuluttajia, joiden vaikutus nousee merkittäväksi, jos 100 km matkaa kontataan kovin monta tuntia.

        Autot, joiden taloudellisin nopeus on korkea (70 pintaan) ovat yleensä isolla/tehokkaalla moottorilla varustettuja ja virtaviivaisia (yleensä sedaneita). Sellaisella ei kulutus kovin pahasti nouse vielä 100 tai edes 120 vauhdissa. Toisaalta näitä 50-70 (keskinopeuksia) yleensä kontataan silloin, kun on muuta liikennettä, liikennevaloja ym -> tulee jarrutuksia ja kulutus kasvaa. Tästä saattaa puupää päätellä, että nopeampi ajo on taloudellisempaa.

        Pikkuautoissa aerodynamiikka voi olla huono. Alle 80 nopeuksissa kulutuksen määrää ensisijaisesti vierintävastus, siis renkaiden tyyppi auton paino. Tämän vuoksi pikkuautot ovat taloudellisempia kaupungissa. Mutta moottoritiellä pikkuauto voi kuluttaa enemmän. Pikkuautossa, etenkin näissä crossovereissa, on otsapintaa vähintään yhtä paljon kuin isossa, koska leveydessä ei suurta eroa ole ja pikkuauto voi olla korkeampi. Töpöperän (hatchback) ilmanvastuskerroin on huonompi kuin linjakkaan sedanin -> kulutus kasvaa rajusti nopeuden noustessa sataseen tai yli.

        Jos autolla ajetaan ensisijaisesti maantie/moottoritieajoa, niin eipä kannata ison/isomoottorisen auton omistajaa tästä moittia - pikkuauto ei ole yhtään taloudellisempi! Kaupunkiajo on eri juttu...

        Ja tosiaan näitä fysiikan lait uusiksi kirjoittavia latvakakkosia riittää. On minullekin kirkkain silmin väitetty, että hirvivaara-alueella kannattaa ajaa satasta, koska

        1) kun matka taittuu lyhyemmässä ajassa, todennäköisyys osua hirveen pienenee

        2) riittävän suuren nopeuden ansiosta hirven koivet vaan napsahtaa poikki, mutta ruho ei kerkiä tippumaan tuulilasista sisään (tätähän on Myytinmurtajatkin testanneet... ei toimi)

        Tuon ykköskohdan toimivuus on myös testattu käytännössä. Peurakolarin ajanut heppu selitti kolarin jälkeenkin, että kannattaa ajaa tarpeeksi lujaa. Kolari ei puupään mielestä antanut aihetta harkita ratkaisun toimivuutta uudelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2619
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      210
      2405
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      186
      1787
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe