Jo nyt ratikalle lisää rahaa!!!

Ei.pitänyt.budjetti

RATIKALLE LISÄBUDJETTI. Tampereen Raitiotie Oy kertoi tänään tarvitsevansa "lisäbudjetin". Saapa nähdä paljonko se on? Sinänsä yllättävää, koska homma vasta alkoi ja juuri otettiin iso laina.

Ilmeisesti kaikki ratikan rakennusvaiheen kulut eivät olekaan alkuperäisessä budjetissa. Veronmaksajat alkavat jo nyt tukea ratikkaa.

Lisäksi ratikoihin ollaan hankkimassa taidetta. Vihreiden mielestä on tärkeää, että niissä on sisällä taidetta. Todella OUTOA.

Mitähän tästä pitäisi ajatella?

50

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emergencypanic

      Tätä ennustelin pari viikkoa sitten:


      "Järkipäätös" kirjoitti:

      7.8.2017 14:15
      Mitä mieltä palstalla ollaan ratikan jatkamisesta? Periaatteessa vaihtoehtoja asian toteuttamiseen voisi olla kolme.
      Ensimmäinen olisi se, että nyt. kun koneita ja työmiehiä on ..... blaa blaa


      Emergencypanic

      7.8.2017 16:51
      Miten niin jatkamisesta?
      Eihän ne saa ensimmäistäkään vaihetta valmiiks kun rahat on jo loppu.

    • 250M.euroa

      250 M€

    • stoppi.nyt

      kyllä työt pitää lopettaa heti, jos budjetti prakaa
      sen verran annetaan rahaa että täytetään kuopat ja asfaltoidaan,
      jätetään torso muistomerkiksi päättäjien typeryydestä

    • huru.ukko

      Vallin itsekö täällä jauhaa paskaa.

      • Ei.pitänyt.budjetti

        Onko faktan ilmituojan henkilöllisyydellä merkitystä?


      • budetti.on.pitänyt.vielä

        Jos olisi faktaa, niin ei.

        Tässätapauksessa "lisäbudjetti" johtuu siitä, että ratikan kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaihe alkaisi aikaisemmin kuin oli suunniteltu, jolloin rahaa ei ole varattu budjetista. Sama raha siis vain käytettäisiin eri ajankohdassa kuin oli aluksi ajateltu.


      • huonosti-suunniteltuko
        budetti.on.pitänyt.vielä kirjoitti:

        Jos olisi faktaa, niin ei.

        Tässätapauksessa "lisäbudjetti" johtuu siitä, että ratikan kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaihe alkaisi aikaisemmin kuin oli suunniteltu, jolloin rahaa ei ole varattu budjetista. Sama raha siis vain käytettäisiin eri ajankohdassa kuin oli aluksi ajateltu.

        Miksi ei pysytä suunnitelmassa, vaan häröillään päättömästi? Tämä epäpätevien johtajien leikkiminen tulee vielä kalliiksi.


      • jaa.a.aa
        huonosti-suunniteltuko kirjoitti:

        Miksi ei pysytä suunnitelmassa, vaan häröillään päättömästi? Tämä epäpätevien johtajien leikkiminen tulee vielä kalliiksi.

        En tiedä millaiset valitukset oli Santalahdesta. Saatinko valitukset käsiteltyä tavallista nopeammin?
        Nyt kun, rakentaminen Santalahdessa alkaa, on järkevää, että ratikka huomioidaan alueen rakentamisesessa.


      • olet.aivan.pihalla
        huonosti-suunniteltuko kirjoitti:

        Miksi ei pysytä suunnitelmassa, vaan häröillään päättömästi? Tämä epäpätevien johtajien leikkiminen tulee vielä kalliiksi.

        Töiden aikaistaminen on päätöntä häröilyä ja merkki epäpätevistä johtajista? Sinulla ei taida pahemmin olla kokemusta työelämästä...


      • linssiinviilaaminenalkoi
        olet.aivan.pihalla kirjoitti:

        Töiden aikaistaminen on päätöntä häröilyä ja merkki epäpätevistä johtajista? Sinulla ei taida pahemmin olla kokemusta työelämästä...

        Jos ei pysytä suunnitelmassa, niin se on selvä merkki häröilystä ja puuttellisesta johtamistaidosta. Isot hankkeet on aikataulutettava tarkkaan. Jos joku innostuu painamaan ylitöitä eurojen kiilto silmissä, niin kokonaisuuden synkronointi kusee, tulee turhia odotusaikoja jne.

        Mitä tulee ratikan lisärahoitukseen, niin jo nyt on siirretty kaupungin katuverkoston hoitoon tarkoitettuja varoja ratikalle. Selitykseksi on annettu, että katuja olisi pitänyt muutenkin kuokkia, ja johtoja ja viemäreitä siirrellä. Uskokoon ken tahtoo.

        Nuokin pari miljoonaa on poissa muualta, esimerkiksi kevyen liikenteen verkoston kehittämiseltä. Ratikka vie muun liikenneinfran rappiotilaan.


      • olet.aivan.pihalla
        linssiinviilaaminenalkoi kirjoitti:

        Jos ei pysytä suunnitelmassa, niin se on selvä merkki häröilystä ja puuttellisesta johtamistaidosta. Isot hankkeet on aikataulutettava tarkkaan. Jos joku innostuu painamaan ylitöitä eurojen kiilto silmissä, niin kokonaisuuden synkronointi kusee, tulee turhia odotusaikoja jne.

        Mitä tulee ratikan lisärahoitukseen, niin jo nyt on siirretty kaupungin katuverkoston hoitoon tarkoitettuja varoja ratikalle. Selitykseksi on annettu, että katuja olisi pitänyt muutenkin kuokkia, ja johtoja ja viemäreitä siirrellä. Uskokoon ken tahtoo.

        Nuokin pari miljoonaa on poissa muualta, esimerkiksi kevyen liikenteen verkoston kehittämiseltä. Ratikka vie muun liikenneinfran rappiotilaan.

        Jos lähtee huutamaan häröilystä ja huonosta johtamisesta siksi, ettei ymmärrä aikataulutuksen muutoksen olevan normaali toimenpide hankemuotoisissa töissä, niin se on selkeä merkki puutteellisesta tiedon vastaanotto- ja käsittelykyvystä. Ja mitä tuohon kirjoituksesi tulee, niin noista puutteista on siinä muitakin merkkejä 😀


      • kallistapeliä
        olet.aivan.pihalla kirjoitti:

        Jos lähtee huutamaan häröilystä ja huonosta johtamisesta siksi, ettei ymmärrä aikataulutuksen muutoksen olevan normaali toimenpide hankemuotoisissa töissä, niin se on selkeä merkki puutteellisesta tiedon vastaanotto- ja käsittelykyvystä. Ja mitä tuohon kirjoituksesi tulee, niin noista puutteista on siinä muitakin merkkejä 😀

        Yrität selittää mustaa valkeaksi. Vaan eipä silmänkääntötemppu onnistu, jos ei yritä harhauttaa. Fakta on että suunnitelma on pettänyt, ja että katujen kunnossapidosta on siirretty pari miljoonaa ratikalle. Näin sitä mennään kohti miljardibudjettia, vaikka uskovaiset selittävät aivan muuta.

        Mitä projektinhallintaohjelmistoa käytät muuten omissa projekteissasi?


      • Kriih-krääh
        olet.aivan.pihalla kirjoitti:

        Jos lähtee huutamaan häröilystä ja huonosta johtamisesta siksi, ettei ymmärrä aikataulutuksen muutoksen olevan normaali toimenpide hankemuotoisissa töissä, niin se on selkeä merkki puutteellisesta tiedon vastaanotto- ja käsittelykyvystä. Ja mitä tuohon kirjoituksesi tulee, niin noista puutteista on siinä muitakin merkkejä 😀

        Taisi osua kohdalle


      • olet.aivan.pihalla
        kallistapeliä kirjoitti:

        Yrität selittää mustaa valkeaksi. Vaan eipä silmänkääntötemppu onnistu, jos ei yritä harhauttaa. Fakta on että suunnitelma on pettänyt, ja että katujen kunnossapidosta on siirretty pari miljoonaa ratikalle. Näin sitä mennään kohti miljardibudjettia, vaikka uskovaiset selittävät aivan muuta.

        Mitä projektinhallintaohjelmistoa käytät muuten omissa projekteissasi?

        Töiden aikaistaminen synergiaetujen saavuttamiseksi on suunnitelman pettämistä? Sovitaan niin. Ja aikataulun edellä valmistuminen tietty tarkoittaa lopputuloksen olevan katastrofi 😁

        Tuohtumuksesi katutöiden tekemisestä ratikkaradan yhteydessä olisi muuten kummallinen, mutta sopii logiikkaasi oikein hyvin. Ilmeisesti olisi järkevämpää odottaa radan valmistumista ja mennä sitten tekemään ne, ja jollain muulla porukalla. Liikennehaitan pitkittyminen on siis ilmeisimmin tavoiteltava asiantila.

        Oot lutuinen vesseli 😍


      • pysy.uskossasi
        olet.aivan.pihalla kirjoitti:

        Töiden aikaistaminen synergiaetujen saavuttamiseksi on suunnitelman pettämistä? Sovitaan niin. Ja aikataulun edellä valmistuminen tietty tarkoittaa lopputuloksen olevan katastrofi 😁

        Tuohtumuksesi katutöiden tekemisestä ratikkaradan yhteydessä olisi muuten kummallinen, mutta sopii logiikkaasi oikein hyvin. Ilmeisesti olisi järkevämpää odottaa radan valmistumista ja mennä sitten tekemään ne, ja jollain muulla porukalla. Liikennehaitan pitkittyminen on siis ilmeisimmin tavoiteltava asiantila.

        Oot lutuinen vesseli 😍

        Sinun logiikallasi ratikat pitäisi tuoda jo nyt, jotta niitä päästäisiin testaamaan sitä mukaa kun raiteita valmistuu? Jos suunnitelmasta ei pidetä kiinni, niin miksi sellainen on ylipäätään kalliilla tehty? Homma ei tunnu olevan enää kenenkään kontrollissa, kun rahaakin pitää ruinata rakennusbudjetin ulkopuolelta. Miljardi lähenee.

        Mutta jatka kiertelemistä ja kaartelemista. Tuo on tyypillinen käyttäytymistapa silloin, kun ollaan tekemässä vilunkia. Myös keskustelijan persoonan kimppuun hyökkääminen osoittaa, että olet heikoilla jäillä. Ei niitä ratikan vaatimia katutöitä olisi tarvinnut ilman ratikkaa tehdä. On täysi valhe väittää muuta.

        Seuraavaksi väität varmaankin, että Hämeensiltakin olisi pitänyt rakentaa uudelleen, vaikkei ratikkaa olisi rakennettu.


      • olet.aivan.pihalla
        pysy.uskossasi kirjoitti:

        Sinun logiikallasi ratikat pitäisi tuoda jo nyt, jotta niitä päästäisiin testaamaan sitä mukaa kun raiteita valmistuu? Jos suunnitelmasta ei pidetä kiinni, niin miksi sellainen on ylipäätään kalliilla tehty? Homma ei tunnu olevan enää kenenkään kontrollissa, kun rahaakin pitää ruinata rakennusbudjetin ulkopuolelta. Miljardi lähenee.

        Mutta jatka kiertelemistä ja kaartelemista. Tuo on tyypillinen käyttäytymistapa silloin, kun ollaan tekemässä vilunkia. Myös keskustelijan persoonan kimppuun hyökkääminen osoittaa, että olet heikoilla jäillä. Ei niitä ratikan vaatimia katutöitä olisi tarvinnut ilman ratikkaa tehdä. On täysi valhe väittää muuta.

        Seuraavaksi väität varmaankin, että Hämeensiltakin olisi pitänyt rakentaa uudelleen, vaikkei ratikkaa olisi rakennettu.

        Ei. Minun logiikallani hanketta rakennetaan aikataulun mukaan, ja poikkeuksia voidaan tehdä jos sillä saavutetaan kokonaiskuvan kannalta etuja. Esimerkiksi joitain töitä voidaan aikaistaa, jos niillä saadaan asuinalueiden suunnitelmia edistettyä. Nythän tehdään niin, onneksi.

        Mitään rahaa ei ole ruinattu budjetin ulkopuolelta. Miksi sillä asialla pitää sitten mieltään varta vasten pahoittaa? En tiedä, millä tavoin olen hyökännyt persoonasi kimppuun. Ehkä käytöksestäsi tekemäni huomiot osuvat kivuliaan oikeaan?

        Noista mieltäsi painavista katutöistä mainitaan tässä artikkelissa otsikon "Toistaiseksi aikataulussa" alla olevassa kappaleessa: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-alkaa-jo-suunnitella-raitiotielle-jatkoa-pyynikintorilta-lanteen-kolme-vuotta-etuajassa-200342205/

        Hämeensillasta voit lukea näistä artikkeleista:
        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-maamerkki-hameensilta-tarvitsee-pian-remontin-yksi-vaihtoehto-on-rakentaa-kokonaan-uusi-23892709/

        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/sillan-jokainen-kivi-merkitaan-ja-patsaat-viedaan-varastoon-uusi-hameensilta-olisi-nykyisen-kopio-23894058/


    • 250Meuroa

      Oliko se 250M€ ratikkarata ilman selitystä vai runsaan selityksen kanssa

    • jepu.jep

      Tuliko se yllätyksenä, että Vallin ei ymmärtänyt asiaa ja levittää valheita?

    • lkjnkjnnll

      Mistä tämä "lisäbudjetti" uutinen on peräisin? Linkki...

    • Vihervasurit

      sais itse sponsoroida taiteen niihin vaunuihin. Toisaalta, kun kylää ja sen seiniä katselee, niin tuntuu, että kaupungista löytyisi ihan kyvykkäitäkin paukkupullomaalareita. Vihervasurit vois puoluetuillaan sponssata kaupungin seiniä salaa töhriville värit ja järjestää maalaustalkoot kun/jos vaunut joskus katukuvaan tulevat. Olis maalareille hommaa ja puoluetukiakin suunnattaisiin johonkin "järkevään" toimintaan.

    • Tietovaltaa

      Ylöjärvi ja Nokia ovat aikaistamassa omia ratikkahankkeita. Tampere joutuu nopeuttamaan aikatauluaan.

      • Yvinen

        Ilmoita lähde tai tämä ei ole totta! Ylöjärvellä ei ainakaan ole vielä mitään ratikasta päätetty, ainoastaan kaavaan on jätetty varaus reitille.


      • Niekniek

        Juu,ei ole totta. Kiellän kolmesti.EiEiEi.


      • Faktat.tiskiin

        Linkkiä, linkkiä


    • Kriih-krääh

      Ei kai valtuusto päättänyt 2 vaiheen toteuttamisesta?

    • Mansu.jatkoon

      Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän sivulla on Tarjouspyyntö koskien Raitiotien suunnittelua. Sieltä löytyy kaikenlaista ajankohtaista, kiinnostavaa taustamateriaalia Mansun jatkamiseksi useampaankin suuntaan. Ensin pitää selvittää ja suunnitella, sitten tehdään päätöksiä. Mansun jatkon toteutus vasta sen jälkeen.

      • mansu.syvälle.perseesees

        Yritätkö saada meidät ratikkaan enemmän tai vähemmän myönteisesti suhtautuvat inhoamaan ratikaa. On meinaan sen verran raivostuttavan ärsyttävän teennäinen nimitys tuo mansu.


      • Ääägh
        mansu.syvälle.perseesees kirjoitti:

        Yritätkö saada meidät ratikkaan enemmän tai vähemmän myönteisesti suhtautuvat inhoamaan ratikaa. On meinaan sen verran raivostuttavan ärsyttävän teennäinen nimitys tuo mansu.

        Kahelit luulee, että kansa hyväksyy sille tyrkytettävän nimityksen. Ehei, erehdys


      • Mansu.jatkoon

        "Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." (suomal. sananlasku)

        Mansu on kelpo sana kuvaamaan ainutkertaista Mansen (seudun) raitiotiejärjestelmää ja sen vaunuja.

        Omaksun mielelläni paremman ilmaisun, jos sellainen ilmaantuu. Ratikka on minusta liian tylsä ja väritön sana tähän tarkoitukseen. Raitiotie ja raitiovaunu ovat varsinaiset kirjakieliset termit, mutta kaipaavat rinnalleen sanan, jolla on samantyyppinen tyyliarvo kuin sanalla "spåra". Spåran rinnalla on ollut muitakin sanoja. Lempinimet voivat vaihtua.

        Mansu on neutraalin oloinen, lähtökohtaisesti positiivinen sana. Siihenkin tottuu.


      • PeeJiiPee
        Mansu.jatkoon kirjoitti:

        "Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." (suomal. sananlasku)

        Mansu on kelpo sana kuvaamaan ainutkertaista Mansen (seudun) raitiotiejärjestelmää ja sen vaunuja.

        Omaksun mielelläni paremman ilmaisun, jos sellainen ilmaantuu. Ratikka on minusta liian tylsä ja väritön sana tähän tarkoitukseen. Raitiotie ja raitiovaunu ovat varsinaiset kirjakieliset termit, mutta kaipaavat rinnalleen sanan, jolla on samantyyppinen tyyliarvo kuin sanalla "spåra". Spåran rinnalla on ollut muitakin sanoja. Lempinimet voivat vaihtua.

        Mansu on neutraalin oloinen, lähtökohtaisesti positiivinen sana. Siihenkin tottuu.

        Katsotaan, millä varmuudella keksintö liikkuu. Ettei nimeksi tule Josse


      • Tramdriver
        Mansu.jatkoon kirjoitti:

        "Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." (suomal. sananlasku)

        Mansu on kelpo sana kuvaamaan ainutkertaista Mansen (seudun) raitiotiejärjestelmää ja sen vaunuja.

        Omaksun mielelläni paremman ilmaisun, jos sellainen ilmaantuu. Ratikka on minusta liian tylsä ja väritön sana tähän tarkoitukseen. Raitiotie ja raitiovaunu ovat varsinaiset kirjakieliset termit, mutta kaipaavat rinnalleen sanan, jolla on samantyyppinen tyyliarvo kuin sanalla "spåra". Spåran rinnalla on ollut muitakin sanoja. Lempinimet voivat vaihtua.

        Mansu on neutraalin oloinen, lähtökohtaisesti positiivinen sana. Siihenkin tottuu.

        Rammi olis palio tamperelaisempi, nääs.


    • kysyy.vaan

      En löytänyt muuta kuin, että ratikan tokaan vaiheeseen halutaan 1 miljoona suunnitteluun.
      Sinne kun ei tälle vuodelle oltu varattu vielä mitään. Tarvitaanko lisärahaa johonkin muuhunkin nyt?

      • Kriih-krääh

        Syksyn matkailukausi alkaa. On päästävä tutustumaan kalustoon


      • vaunut.sieltä

        Kainuussa on jo ruska aluillaan.


      • veronmaksajaa.koijataan

      • oli.tiedossa.jo.alussa

        "Kaupunki saneeraa ratikkatyömaiden yhteydessä katuja ja viheralueita. Osan näistä kaupunki teettää raitiotieallianssilla."

        Ratikan rakentaminen ei vaatisi kaikkea sitä, mitä niiden vieressä tullaan tekemään. Kaupunki haluaa rakentaa raitiotienympäristöä mielyttävämmäksi, ainakin jonkun mielestä.

        On siis järkevää, että työt tehdään samassa kaaoksessa, ettei valttämättä tarvitse heti parin vuoden päästä ratikan valmistumisen jälkeen repiä taas katuja auki.

        Kaupunki olisi voinut teettää katujen ja viheralueiden rakentamisen myös jollain muulla urakoitsijalla kuin allianssilla, mutta silloin työ olisi hyvin todennäköisesti tullut kalliimmaksi kuin nyt tulee.


    • rahat.puolena.takaisin

      Kuka tämän koko homman maksaa. Ei kai kukaan täysijärkinen usko, että ratikka tuo jokaisen siihen sijoitetun rahan tuplana takaisin?

      • Olenolemas

        Oletko itse järjenmitta, onko edes metrinmitta hallussa. Ajattelevana henkilönä olen päätynyt ratikan kannattajaksi. Rahan lisäksi se tuo muutakin hyvinvointia, jota ei kaikki ymmärrä,näköjään. Kun ratikka kerran tulee,miksi vängätä enään,omien resussien tuhlausta. Maakunta on sen takana, ymmärräthän sen laajenevan lähikuntiin tulevina vuosikymmeninä. Järjenmittana voisit tutustua julkisiin asiakirjoihin


      • pahvi.on.olemas
        Olenolemas kirjoitti:

        Oletko itse järjenmitta, onko edes metrinmitta hallussa. Ajattelevana henkilönä olen päätynyt ratikan kannattajaksi. Rahan lisäksi se tuo muutakin hyvinvointia, jota ei kaikki ymmärrä,näköjään. Kun ratikka kerran tulee,miksi vängätä enään,omien resussien tuhlausta. Maakunta on sen takana, ymmärräthän sen laajenevan lähikuntiin tulevina vuosikymmeninä. Järjenmittana voisit tutustua julkisiin asiakirjoihin

        Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.


      • tuolta-lukemaan
        pahvi.on.olemas kirjoitti:

        Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.

        Tampereen kaupungin nettisivuilla ratikasta kerrotaan otsikon "Raitiotie" alla. Tietoa on mm. rahavirroista.


      • Valtatietoa
        pahvi.on.olemas kirjoitti:

        Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.

        Perehdy kunnallispolitiikkaan,maakuntasuunnitelmiin, kaavoitukseen.Asiat on jo reilussa. Maksajan näkee kun vilkasee peiliin. Ratikka on jo, vastusta asiaa johon voit vielä vaikuttaa.


      • Kriih-krääh
        pahvi.on.olemas kirjoitti:

        Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.

        Ja se saa maksaa 250M€


      • raha.ei.ratkaissut
        tuolta-lukemaan kirjoitti:

        Tampereen kaupungin nettisivuilla ratikasta kerrotaan otsikon "Raitiotie" alla. Tietoa on mm. rahavirroista.

        "Raitiotiejärjestelmän kustannusarvio oli korkeimmillaan elokuun alussa 2016, jolloin se oli 301M€. Se jakautui 15 M€ tilaajan varauksiin, Osa1 tavoitekustannusarvioon 240 M€ ja Osan 2 kustannusarvioon 46 M€. Lopullinen tarkennettu kustannusarvio 282,9 M€ päästiin useilla erilaisilla toimenpiteillä, kuten laajuutta karsimalla ja Tilaajan
        hankintabudjettia sekä riskivarausta pienentämällä."

        Koko ratikkahanke rahoitetaan velkarahalla Ratikkayhtiö ottaa aluksi velkaa 310 miljoonaa. Sillä kai yritetään rakentaminen hoitaa. Vaunut maksavat 98 miljoonaa ja kaupungin muu infratyö 56 miljoonaa. Nämä siis ekaan vaiheeseen.


    • mkiuyytrrew

      Onko älyttömämpää ideaa kuin rakentaa ratikka Hervannasta keskustaan ja maksaa siitä ehkäpä jopa miljardin kun nyt Hervannasta pääsee aivan loistana hyvin busseilla ilman vaihtoja keskustaan?
      Siis mitään ongelmaa kulkemisessa ei ole ollut ja silti haaskataan veronmaksajien rahoja tyhjänpäiväiseen ratikkarakenteluun järjettömät summat rahaa!

      • Kriih-krääh

        Tunneli on vielä älyttömämpi. Maksoi puoli miljardia eikä ole valmis ja on ihan turha.


      • kallisonjaturha

      • Maksukykyinen

        Sanoppa muuta,minäkin odotan innolla että pääsee kunnon kyytiin. Eläkä huoli maksupolitiikasta, rahaahan se vain on. Köyhät ajakoon autoillaan, me maksukykyiset ajetaan herroiksi. Jos teillä ei ole varaa Parkkimaksuihinkaan,niin ei sitä ilmaiseksi ratikallakaan. Raha se on joka jyllää.


      • jgbjgjhcjhcjcc

        Vai pääsee Hervannasta bussilla keskustaan... Kokeileppa miten hyvin sillä pääsee ruuhka-aikana keskustaan... Ja lisäksi ratikka liikennöi siinä vasta parin vuoden päästä... Näitä juttuja kun ei rakenneta tätä päivää varten, vaan tulevaa... Ja mitä tunneliin tulee, niin ajan siitä läpi päivittäin ja se nopeutti työmatkaani n.15min...


      • pääseekyllä
        jgbjgjhcjhcjcc kirjoitti:

        Vai pääsee Hervannasta bussilla keskustaan... Kokeileppa miten hyvin sillä pääsee ruuhka-aikana keskustaan... Ja lisäksi ratikka liikennöi siinä vasta parin vuoden päästä... Näitä juttuja kun ei rakenneta tätä päivää varten, vaan tulevaa... Ja mitä tunneliin tulee, niin ajan siitä läpi päivittäin ja se nopeutti työmatkaani n.15min...

        30 vuotta olen päässyt aivan loistavasti bussilla Hervannasta keskustaan lähes kotioveltani , aivan loistavasti tähän asti , nyt takkuaa tuon viherhörhöjen ratikkatyömaan takia.
        Tulevaisuudessa en pääse enään ilman vaihtoa keskustaan ja mahdollisuus mennä on paljon harvempi koska busseja kulkee tiheämmin eli matka-ajat kasvavat sen lisäksi en pääse kotioveltani.
        Eli kaikki tulee menemään päin p:tä ja siitä vielä veronmaksajat maksavat ehkä n. miljardin.
        Mitä järkeä?
        Niillä rahoilla oltaisiin tarjottu ilmaiset bussikyydit asukkaille moneksi vuodeksi ,niin kalliiksi ratikka tulee ja sen käyttökustannukset ovat aivan huikeat verrattuna busseihin.


      • Voisentoki

        Tiheämmin,eikö se ole hyvä. Enemmistön kotiovelle ei ole tullut bussia. Demokratia toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe