RATIKALLE LISÄBUDJETTI. Tampereen Raitiotie Oy kertoi tänään tarvitsevansa "lisäbudjetin". Saapa nähdä paljonko se on? Sinänsä yllättävää, koska homma vasta alkoi ja juuri otettiin iso laina.
Ilmeisesti kaikki ratikan rakennusvaiheen kulut eivät olekaan alkuperäisessä budjetissa. Veronmaksajat alkavat jo nyt tukea ratikkaa.
Lisäksi ratikoihin ollaan hankkimassa taidetta. Vihreiden mielestä on tärkeää, että niissä on sisällä taidetta. Todella OUTOA.
Mitähän tästä pitäisi ajatella?
Jo nyt ratikalle lisää rahaa!!!
50
615
Vastaukset
- Emergencypanic
Tätä ennustelin pari viikkoa sitten:
"Järkipäätös" kirjoitti:
7.8.2017 14:15
Mitä mieltä palstalla ollaan ratikan jatkamisesta? Periaatteessa vaihtoehtoja asian toteuttamiseen voisi olla kolme.
Ensimmäinen olisi se, että nyt. kun koneita ja työmiehiä on ..... blaa blaa
Emergencypanic
7.8.2017 16:51
Miten niin jatkamisesta?
Eihän ne saa ensimmäistäkään vaihetta valmiiks kun rahat on jo loppu. - 250M.euroa
250 M€
- stoppi.nyt
kyllä työt pitää lopettaa heti, jos budjetti prakaa
sen verran annetaan rahaa että täytetään kuopat ja asfaltoidaan,
jätetään torso muistomerkiksi päättäjien typeryydestä - huru.ukko
Vallin itsekö täällä jauhaa paskaa.
- Ei.pitänyt.budjetti
Onko faktan ilmituojan henkilöllisyydellä merkitystä?
- budetti.on.pitänyt.vielä
Jos olisi faktaa, niin ei.
Tässätapauksessa "lisäbudjetti" johtuu siitä, että ratikan kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaihe alkaisi aikaisemmin kuin oli suunniteltu, jolloin rahaa ei ole varattu budjetista. Sama raha siis vain käytettäisiin eri ajankohdassa kuin oli aluksi ajateltu. - huonosti-suunniteltuko
budetti.on.pitänyt.vielä kirjoitti:
Jos olisi faktaa, niin ei.
Tässätapauksessa "lisäbudjetti" johtuu siitä, että ratikan kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaihe alkaisi aikaisemmin kuin oli suunniteltu, jolloin rahaa ei ole varattu budjetista. Sama raha siis vain käytettäisiin eri ajankohdassa kuin oli aluksi ajateltu.Miksi ei pysytä suunnitelmassa, vaan häröillään päättömästi? Tämä epäpätevien johtajien leikkiminen tulee vielä kalliiksi.
- jaa.a.aa
huonosti-suunniteltuko kirjoitti:
Miksi ei pysytä suunnitelmassa, vaan häröillään päättömästi? Tämä epäpätevien johtajien leikkiminen tulee vielä kalliiksi.
En tiedä millaiset valitukset oli Santalahdesta. Saatinko valitukset käsiteltyä tavallista nopeammin?
Nyt kun, rakentaminen Santalahdessa alkaa, on järkevää, että ratikka huomioidaan alueen rakentamisesessa. - olet.aivan.pihalla
huonosti-suunniteltuko kirjoitti:
Miksi ei pysytä suunnitelmassa, vaan häröillään päättömästi? Tämä epäpätevien johtajien leikkiminen tulee vielä kalliiksi.
Töiden aikaistaminen on päätöntä häröilyä ja merkki epäpätevistä johtajista? Sinulla ei taida pahemmin olla kokemusta työelämästä...
- linssiinviilaaminenalkoi
olet.aivan.pihalla kirjoitti:
Töiden aikaistaminen on päätöntä häröilyä ja merkki epäpätevistä johtajista? Sinulla ei taida pahemmin olla kokemusta työelämästä...
Jos ei pysytä suunnitelmassa, niin se on selvä merkki häröilystä ja puuttellisesta johtamistaidosta. Isot hankkeet on aikataulutettava tarkkaan. Jos joku innostuu painamaan ylitöitä eurojen kiilto silmissä, niin kokonaisuuden synkronointi kusee, tulee turhia odotusaikoja jne.
Mitä tulee ratikan lisärahoitukseen, niin jo nyt on siirretty kaupungin katuverkoston hoitoon tarkoitettuja varoja ratikalle. Selitykseksi on annettu, että katuja olisi pitänyt muutenkin kuokkia, ja johtoja ja viemäreitä siirrellä. Uskokoon ken tahtoo.
Nuokin pari miljoonaa on poissa muualta, esimerkiksi kevyen liikenteen verkoston kehittämiseltä. Ratikka vie muun liikenneinfran rappiotilaan. - olet.aivan.pihalla
linssiinviilaaminenalkoi kirjoitti:
Jos ei pysytä suunnitelmassa, niin se on selvä merkki häröilystä ja puuttellisesta johtamistaidosta. Isot hankkeet on aikataulutettava tarkkaan. Jos joku innostuu painamaan ylitöitä eurojen kiilto silmissä, niin kokonaisuuden synkronointi kusee, tulee turhia odotusaikoja jne.
Mitä tulee ratikan lisärahoitukseen, niin jo nyt on siirretty kaupungin katuverkoston hoitoon tarkoitettuja varoja ratikalle. Selitykseksi on annettu, että katuja olisi pitänyt muutenkin kuokkia, ja johtoja ja viemäreitä siirrellä. Uskokoon ken tahtoo.
Nuokin pari miljoonaa on poissa muualta, esimerkiksi kevyen liikenteen verkoston kehittämiseltä. Ratikka vie muun liikenneinfran rappiotilaan.Jos lähtee huutamaan häröilystä ja huonosta johtamisesta siksi, ettei ymmärrä aikataulutuksen muutoksen olevan normaali toimenpide hankemuotoisissa töissä, niin se on selkeä merkki puutteellisesta tiedon vastaanotto- ja käsittelykyvystä. Ja mitä tuohon kirjoituksesi tulee, niin noista puutteista on siinä muitakin merkkejä 😀
- kallistapeliä
olet.aivan.pihalla kirjoitti:
Jos lähtee huutamaan häröilystä ja huonosta johtamisesta siksi, ettei ymmärrä aikataulutuksen muutoksen olevan normaali toimenpide hankemuotoisissa töissä, niin se on selkeä merkki puutteellisesta tiedon vastaanotto- ja käsittelykyvystä. Ja mitä tuohon kirjoituksesi tulee, niin noista puutteista on siinä muitakin merkkejä 😀
Yrität selittää mustaa valkeaksi. Vaan eipä silmänkääntötemppu onnistu, jos ei yritä harhauttaa. Fakta on että suunnitelma on pettänyt, ja että katujen kunnossapidosta on siirretty pari miljoonaa ratikalle. Näin sitä mennään kohti miljardibudjettia, vaikka uskovaiset selittävät aivan muuta.
Mitä projektinhallintaohjelmistoa käytät muuten omissa projekteissasi? - Kriih-krääh
olet.aivan.pihalla kirjoitti:
Jos lähtee huutamaan häröilystä ja huonosta johtamisesta siksi, ettei ymmärrä aikataulutuksen muutoksen olevan normaali toimenpide hankemuotoisissa töissä, niin se on selkeä merkki puutteellisesta tiedon vastaanotto- ja käsittelykyvystä. Ja mitä tuohon kirjoituksesi tulee, niin noista puutteista on siinä muitakin merkkejä 😀
Taisi osua kohdalle
- olet.aivan.pihalla
kallistapeliä kirjoitti:
Yrität selittää mustaa valkeaksi. Vaan eipä silmänkääntötemppu onnistu, jos ei yritä harhauttaa. Fakta on että suunnitelma on pettänyt, ja että katujen kunnossapidosta on siirretty pari miljoonaa ratikalle. Näin sitä mennään kohti miljardibudjettia, vaikka uskovaiset selittävät aivan muuta.
Mitä projektinhallintaohjelmistoa käytät muuten omissa projekteissasi?Töiden aikaistaminen synergiaetujen saavuttamiseksi on suunnitelman pettämistä? Sovitaan niin. Ja aikataulun edellä valmistuminen tietty tarkoittaa lopputuloksen olevan katastrofi 😁
Tuohtumuksesi katutöiden tekemisestä ratikkaradan yhteydessä olisi muuten kummallinen, mutta sopii logiikkaasi oikein hyvin. Ilmeisesti olisi järkevämpää odottaa radan valmistumista ja mennä sitten tekemään ne, ja jollain muulla porukalla. Liikennehaitan pitkittyminen on siis ilmeisimmin tavoiteltava asiantila.
Oot lutuinen vesseli 😍 - pysy.uskossasi
olet.aivan.pihalla kirjoitti:
Töiden aikaistaminen synergiaetujen saavuttamiseksi on suunnitelman pettämistä? Sovitaan niin. Ja aikataulun edellä valmistuminen tietty tarkoittaa lopputuloksen olevan katastrofi 😁
Tuohtumuksesi katutöiden tekemisestä ratikkaradan yhteydessä olisi muuten kummallinen, mutta sopii logiikkaasi oikein hyvin. Ilmeisesti olisi järkevämpää odottaa radan valmistumista ja mennä sitten tekemään ne, ja jollain muulla porukalla. Liikennehaitan pitkittyminen on siis ilmeisimmin tavoiteltava asiantila.
Oot lutuinen vesseli 😍Sinun logiikallasi ratikat pitäisi tuoda jo nyt, jotta niitä päästäisiin testaamaan sitä mukaa kun raiteita valmistuu? Jos suunnitelmasta ei pidetä kiinni, niin miksi sellainen on ylipäätään kalliilla tehty? Homma ei tunnu olevan enää kenenkään kontrollissa, kun rahaakin pitää ruinata rakennusbudjetin ulkopuolelta. Miljardi lähenee.
Mutta jatka kiertelemistä ja kaartelemista. Tuo on tyypillinen käyttäytymistapa silloin, kun ollaan tekemässä vilunkia. Myös keskustelijan persoonan kimppuun hyökkääminen osoittaa, että olet heikoilla jäillä. Ei niitä ratikan vaatimia katutöitä olisi tarvinnut ilman ratikkaa tehdä. On täysi valhe väittää muuta.
Seuraavaksi väität varmaankin, että Hämeensiltakin olisi pitänyt rakentaa uudelleen, vaikkei ratikkaa olisi rakennettu. - olet.aivan.pihalla
pysy.uskossasi kirjoitti:
Sinun logiikallasi ratikat pitäisi tuoda jo nyt, jotta niitä päästäisiin testaamaan sitä mukaa kun raiteita valmistuu? Jos suunnitelmasta ei pidetä kiinni, niin miksi sellainen on ylipäätään kalliilla tehty? Homma ei tunnu olevan enää kenenkään kontrollissa, kun rahaakin pitää ruinata rakennusbudjetin ulkopuolelta. Miljardi lähenee.
Mutta jatka kiertelemistä ja kaartelemista. Tuo on tyypillinen käyttäytymistapa silloin, kun ollaan tekemässä vilunkia. Myös keskustelijan persoonan kimppuun hyökkääminen osoittaa, että olet heikoilla jäillä. Ei niitä ratikan vaatimia katutöitä olisi tarvinnut ilman ratikkaa tehdä. On täysi valhe väittää muuta.
Seuraavaksi väität varmaankin, että Hämeensiltakin olisi pitänyt rakentaa uudelleen, vaikkei ratikkaa olisi rakennettu.Ei. Minun logiikallani hanketta rakennetaan aikataulun mukaan, ja poikkeuksia voidaan tehdä jos sillä saavutetaan kokonaiskuvan kannalta etuja. Esimerkiksi joitain töitä voidaan aikaistaa, jos niillä saadaan asuinalueiden suunnitelmia edistettyä. Nythän tehdään niin, onneksi.
Mitään rahaa ei ole ruinattu budjetin ulkopuolelta. Miksi sillä asialla pitää sitten mieltään varta vasten pahoittaa? En tiedä, millä tavoin olen hyökännyt persoonasi kimppuun. Ehkä käytöksestäsi tekemäni huomiot osuvat kivuliaan oikeaan?
Noista mieltäsi painavista katutöistä mainitaan tässä artikkelissa otsikon "Toistaiseksi aikataulussa" alla olevassa kappaleessa: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-alkaa-jo-suunnitella-raitiotielle-jatkoa-pyynikintorilta-lanteen-kolme-vuotta-etuajassa-200342205/
Hämeensillasta voit lukea näistä artikkeleista:
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-maamerkki-hameensilta-tarvitsee-pian-remontin-yksi-vaihtoehto-on-rakentaa-kokonaan-uusi-23892709/
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/sillan-jokainen-kivi-merkitaan-ja-patsaat-viedaan-varastoon-uusi-hameensilta-olisi-nykyisen-kopio-23894058/
- 250Meuroa
Oliko se 250M€ ratikkarata ilman selitystä vai runsaan selityksen kanssa
- jepu.jep
Tuliko se yllätyksenä, että Vallin ei ymmärtänyt asiaa ja levittää valheita?
- lkjnkjnnll
Mistä tämä "lisäbudjetti" uutinen on peräisin? Linkki...
- Vihervasurit
sais itse sponsoroida taiteen niihin vaunuihin. Toisaalta, kun kylää ja sen seiniä katselee, niin tuntuu, että kaupungista löytyisi ihan kyvykkäitäkin paukkupullomaalareita. Vihervasurit vois puoluetuillaan sponssata kaupungin seiniä salaa töhriville värit ja järjestää maalaustalkoot kun/jos vaunut joskus katukuvaan tulevat. Olis maalareille hommaa ja puoluetukiakin suunnattaisiin johonkin "järkevään" toimintaan.
- Tietovaltaa
Ylöjärvi ja Nokia ovat aikaistamassa omia ratikkahankkeita. Tampere joutuu nopeuttamaan aikatauluaan.
- Yvinen
Ilmoita lähde tai tämä ei ole totta! Ylöjärvellä ei ainakaan ole vielä mitään ratikasta päätetty, ainoastaan kaavaan on jätetty varaus reitille.
- Niekniek
Juu,ei ole totta. Kiellän kolmesti.EiEiEi.
- Faktat.tiskiin
Linkkiä, linkkiä
- Kriih-krääh
Ei kai valtuusto päättänyt 2 vaiheen toteuttamisesta?
- Mansu.jatkoon
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän sivulla on Tarjouspyyntö koskien Raitiotien suunnittelua. Sieltä löytyy kaikenlaista ajankohtaista, kiinnostavaa taustamateriaalia Mansun jatkamiseksi useampaankin suuntaan. Ensin pitää selvittää ja suunnitella, sitten tehdään päätöksiä. Mansun jatkon toteutus vasta sen jälkeen.
- mansu.syvälle.perseesees
Yritätkö saada meidät ratikkaan enemmän tai vähemmän myönteisesti suhtautuvat inhoamaan ratikaa. On meinaan sen verran raivostuttavan ärsyttävän teennäinen nimitys tuo mansu.
- Ääägh
mansu.syvälle.perseesees kirjoitti:
Yritätkö saada meidät ratikkaan enemmän tai vähemmän myönteisesti suhtautuvat inhoamaan ratikaa. On meinaan sen verran raivostuttavan ärsyttävän teennäinen nimitys tuo mansu.
Kahelit luulee, että kansa hyväksyy sille tyrkytettävän nimityksen. Ehei, erehdys
- Mansu.jatkoon
"Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." (suomal. sananlasku)
Mansu on kelpo sana kuvaamaan ainutkertaista Mansen (seudun) raitiotiejärjestelmää ja sen vaunuja.
Omaksun mielelläni paremman ilmaisun, jos sellainen ilmaantuu. Ratikka on minusta liian tylsä ja väritön sana tähän tarkoitukseen. Raitiotie ja raitiovaunu ovat varsinaiset kirjakieliset termit, mutta kaipaavat rinnalleen sanan, jolla on samantyyppinen tyyliarvo kuin sanalla "spåra". Spåran rinnalla on ollut muitakin sanoja. Lempinimet voivat vaihtua.
Mansu on neutraalin oloinen, lähtökohtaisesti positiivinen sana. Siihenkin tottuu. - PeeJiiPee
Mansu.jatkoon kirjoitti:
"Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." (suomal. sananlasku)
Mansu on kelpo sana kuvaamaan ainutkertaista Mansen (seudun) raitiotiejärjestelmää ja sen vaunuja.
Omaksun mielelläni paremman ilmaisun, jos sellainen ilmaantuu. Ratikka on minusta liian tylsä ja väritön sana tähän tarkoitukseen. Raitiotie ja raitiovaunu ovat varsinaiset kirjakieliset termit, mutta kaipaavat rinnalleen sanan, jolla on samantyyppinen tyyliarvo kuin sanalla "spåra". Spåran rinnalla on ollut muitakin sanoja. Lempinimet voivat vaihtua.
Mansu on neutraalin oloinen, lähtökohtaisesti positiivinen sana. Siihenkin tottuu.Katsotaan, millä varmuudella keksintö liikkuu. Ettei nimeksi tule Josse
- Tramdriver
Mansu.jatkoon kirjoitti:
"Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." (suomal. sananlasku)
Mansu on kelpo sana kuvaamaan ainutkertaista Mansen (seudun) raitiotiejärjestelmää ja sen vaunuja.
Omaksun mielelläni paremman ilmaisun, jos sellainen ilmaantuu. Ratikka on minusta liian tylsä ja väritön sana tähän tarkoitukseen. Raitiotie ja raitiovaunu ovat varsinaiset kirjakieliset termit, mutta kaipaavat rinnalleen sanan, jolla on samantyyppinen tyyliarvo kuin sanalla "spåra". Spåran rinnalla on ollut muitakin sanoja. Lempinimet voivat vaihtua.
Mansu on neutraalin oloinen, lähtökohtaisesti positiivinen sana. Siihenkin tottuu.Rammi olis palio tamperelaisempi, nääs.
- kysyy.vaan
En löytänyt muuta kuin, että ratikan tokaan vaiheeseen halutaan 1 miljoona suunnitteluun.
Sinne kun ei tälle vuodelle oltu varattu vielä mitään. Tarvitaanko lisärahaa johonkin muuhunkin nyt?- Kriih-krääh
Syksyn matkailukausi alkaa. On päästävä tutustumaan kalustoon
- vaunut.sieltä
Kainuussa on jo ruska aluillaan.
- veronmaksajaa.koijataan
Ratikkaa rakennetaan myös katuverkoston ylläpitoon tarkoitetuilla varoilla. Noinhan asia on, kun se kerran niin sanotaan :-D
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-alkaa-jo-suunnitella-raitiotielle-jatkoa-pyynikintorilta-lanteen-kolme-vuotta-etuajassa-200342205/
"Tämä on nostanut allianssin urakan tavoitekustannusta aiemmin arvioidusta noin kaksi miljoonaa euroa. Summa katetaan katujen rakentamisen vuosibudjetista eikä se ole varsinaista raitiotien rakentamista." - oli.tiedossa.jo.alussa
"Kaupunki saneeraa ratikkatyömaiden yhteydessä katuja ja viheralueita. Osan näistä kaupunki teettää raitiotieallianssilla."
Ratikan rakentaminen ei vaatisi kaikkea sitä, mitä niiden vieressä tullaan tekemään. Kaupunki haluaa rakentaa raitiotienympäristöä mielyttävämmäksi, ainakin jonkun mielestä.
On siis järkevää, että työt tehdään samassa kaaoksessa, ettei valttämättä tarvitse heti parin vuoden päästä ratikan valmistumisen jälkeen repiä taas katuja auki.
Kaupunki olisi voinut teettää katujen ja viheralueiden rakentamisen myös jollain muulla urakoitsijalla kuin allianssilla, mutta silloin työ olisi hyvin todennäköisesti tullut kalliimmaksi kuin nyt tulee.
- rahat.puolena.takaisin
Kuka tämän koko homman maksaa. Ei kai kukaan täysijärkinen usko, että ratikka tuo jokaisen siihen sijoitetun rahan tuplana takaisin?
- Olenolemas
Oletko itse järjenmitta, onko edes metrinmitta hallussa. Ajattelevana henkilönä olen päätynyt ratikan kannattajaksi. Rahan lisäksi se tuo muutakin hyvinvointia, jota ei kaikki ymmärrä,näköjään. Kun ratikka kerran tulee,miksi vängätä enään,omien resussien tuhlausta. Maakunta on sen takana, ymmärräthän sen laajenevan lähikuntiin tulevina vuosikymmeninä. Järjenmittana voisit tutustua julkisiin asiakirjoihin
- pahvi.on.olemas
Olenolemas kirjoitti:
Oletko itse järjenmitta, onko edes metrinmitta hallussa. Ajattelevana henkilönä olen päätynyt ratikan kannattajaksi. Rahan lisäksi se tuo muutakin hyvinvointia, jota ei kaikki ymmärrä,näköjään. Kun ratikka kerran tulee,miksi vängätä enään,omien resussien tuhlausta. Maakunta on sen takana, ymmärräthän sen laajenevan lähikuntiin tulevina vuosikymmeninä. Järjenmittana voisit tutustua julkisiin asiakirjoihin
Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.
- tuolta-lukemaan
pahvi.on.olemas kirjoitti:
Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.
Tampereen kaupungin nettisivuilla ratikasta kerrotaan otsikon "Raitiotie" alla. Tietoa on mm. rahavirroista.
- Valtatietoa
pahvi.on.olemas kirjoitti:
Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.
Perehdy kunnallispolitiikkaan,maakuntasuunnitelmiin, kaavoitukseen.Asiat on jo reilussa. Maksajan näkee kun vilkasee peiliin. Ratikka on jo, vastusta asiaa johon voit vielä vaikuttaa.
- Kriih-krääh
pahvi.on.olemas kirjoitti:
Mikä maakunta? Ja kenen takana? Kerro nyt kuka tämän hankkeen tulee maksamaan kun olet ajatteleva henkilö ja kannatat asiaa? Ainut päätös koskien ratikka on vasta Tampereen valtuuston päätös ratikan 1. vaiheen rakentamisesta. Kukaan muu vielä ei ole päättänyt siitä mitään.
Ja se saa maksaa 250M€
- raha.ei.ratkaissut
tuolta-lukemaan kirjoitti:
Tampereen kaupungin nettisivuilla ratikasta kerrotaan otsikon "Raitiotie" alla. Tietoa on mm. rahavirroista.
"Raitiotiejärjestelmän kustannusarvio oli korkeimmillaan elokuun alussa 2016, jolloin se oli 301M€. Se jakautui 15 M€ tilaajan varauksiin, Osa1 tavoitekustannusarvioon 240 M€ ja Osan 2 kustannusarvioon 46 M€. Lopullinen tarkennettu kustannusarvio 282,9 M€ päästiin useilla erilaisilla toimenpiteillä, kuten laajuutta karsimalla ja Tilaajan
hankintabudjettia sekä riskivarausta pienentämällä."
Koko ratikkahanke rahoitetaan velkarahalla Ratikkayhtiö ottaa aluksi velkaa 310 miljoonaa. Sillä kai yritetään rakentaminen hoitaa. Vaunut maksavat 98 miljoonaa ja kaupungin muu infratyö 56 miljoonaa. Nämä siis ekaan vaiheeseen.
- mkiuyytrrew
Onko älyttömämpää ideaa kuin rakentaa ratikka Hervannasta keskustaan ja maksaa siitä ehkäpä jopa miljardin kun nyt Hervannasta pääsee aivan loistana hyvin busseilla ilman vaihtoja keskustaan?
Siis mitään ongelmaa kulkemisessa ei ole ollut ja silti haaskataan veronmaksajien rahoja tyhjänpäiväiseen ratikkarakenteluun järjettömät summat rahaa!- Kriih-krääh
Tunneli on vielä älyttömämpi. Maksoi puoli miljardia eikä ole valmis ja on ihan turha.
- kallisonjaturha
Kriih-krääh kirjoitti:
Tunneli on vielä älyttömämpi. Maksoi puoli miljardia eikä ole valmis ja on ihan turha.
Niin on ja sen käyttökustannukset ovat aivan törkeän huikeat , 2,5 milj. €/ vuosi muutaman kilometrin pätkältä , se vie rahaa muilta tärkeiltä tienhoidon kohteilta , tässä linkki ,sivu 4 :
http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/57630/Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2017.pdf/3f26a2bc-a556-4c14-9cb7-4558b422d52a - Maksukykyinen
Sanoppa muuta,minäkin odotan innolla että pääsee kunnon kyytiin. Eläkä huoli maksupolitiikasta, rahaahan se vain on. Köyhät ajakoon autoillaan, me maksukykyiset ajetaan herroiksi. Jos teillä ei ole varaa Parkkimaksuihinkaan,niin ei sitä ilmaiseksi ratikallakaan. Raha se on joka jyllää.
- jgbjgjhcjhcjcc
Vai pääsee Hervannasta bussilla keskustaan... Kokeileppa miten hyvin sillä pääsee ruuhka-aikana keskustaan... Ja lisäksi ratikka liikennöi siinä vasta parin vuoden päästä... Näitä juttuja kun ei rakenneta tätä päivää varten, vaan tulevaa... Ja mitä tunneliin tulee, niin ajan siitä läpi päivittäin ja se nopeutti työmatkaani n.15min...
- pääseekyllä
jgbjgjhcjhcjcc kirjoitti:
Vai pääsee Hervannasta bussilla keskustaan... Kokeileppa miten hyvin sillä pääsee ruuhka-aikana keskustaan... Ja lisäksi ratikka liikennöi siinä vasta parin vuoden päästä... Näitä juttuja kun ei rakenneta tätä päivää varten, vaan tulevaa... Ja mitä tunneliin tulee, niin ajan siitä läpi päivittäin ja se nopeutti työmatkaani n.15min...
30 vuotta olen päässyt aivan loistavasti bussilla Hervannasta keskustaan lähes kotioveltani , aivan loistavasti tähän asti , nyt takkuaa tuon viherhörhöjen ratikkatyömaan takia.
Tulevaisuudessa en pääse enään ilman vaihtoa keskustaan ja mahdollisuus mennä on paljon harvempi koska busseja kulkee tiheämmin eli matka-ajat kasvavat sen lisäksi en pääse kotioveltani.
Eli kaikki tulee menemään päin p:tä ja siitä vielä veronmaksajat maksavat ehkä n. miljardin.
Mitä järkeä?
Niillä rahoilla oltaisiin tarjottu ilmaiset bussikyydit asukkaille moneksi vuodeksi ,niin kalliiksi ratikka tulee ja sen käyttökustannukset ovat aivan huikeat verrattuna busseihin. - Voisentoki
Tiheämmin,eikö se ole hyvä. Enemmistön kotiovelle ei ole tullut bussia. Demokratia toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2893213Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit242882TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.221965- 1301891
Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e351744Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1181652Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71400Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s21193Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä91143- 621093