Oletteko kuulleet tämän:
Paavi tuomitsee Harry Potterin
Suosikkikirjailija J.K. Rowlingin kesällä ilmestyvä kuudes Harry Potter -kirja saa yllättävää myynnillistä vetoapua paavi Benedictus XVI:ltä, kertoo Ilta-Sanomat (3.5.2005).
Paavi tuomitsi taikuutta sisältävät kirjat jo toimiessaan kardinaalina. Hän kirjoitti aikanaan kiitoskirjeen saksalaiselle sosiologille ja kirjailijalle Gabriele Kubylle, joka julkaisi kymmenen kristillistä väitettä, miksi Harry Potter ei ole sopivaa luettavaa lapsille.
- Ne voivat johtaa siihen, ettei kristillinen oppi pysty kasvamaan ihmisen ajatuksissa oikealla tavalla, paavi kirjoitti.
Eurooppalaiset kustantajat eivät ole huolissaan paavin vanhoista kirjoituksista - päinvastoin. 16. kesäkuuta Englannissa julkaistavasta kirjasta on otettu ennätyssuuri 10.8 miljoonan kirjan painos.
- Aikaisemmin muutaman amerikkalaiset raamattupiirit ovat ehdottaneet Harry Potter -kirjojen kieltämistä, mutta ne ovat toimineet vain ylimääräisenä mainontana, sanoi tanskalaiskustantamon Gyldendalin lastenkirjojen kustannustoimittaja sanomalehti BT:lle.
"Paavi tuomitsee Harry Potterin"
17
1218
Vastaukset
- Sniba
sehän on vaan paavin mielipide. jos siitä jotain haittaa olis esim. kirjoja ei sais enää myydä, ni Paaville lähtis varmaan aikas monet valituskirjeet ja ties mitä!!! kuka tahansa voi sanoo mistä kirjasta hyvänsä tolleen.
- Anturajalka**
No anteeksi jos kirjoitin koko turhan viestin!
Aika omituista, kun ottaa huomioon, että edellisen Paavin mielestä Potterit olivat ihan OK-homma.
- Mary18
Kyllä nuo paavin sanomiset voivat joihinkin ihmisiin vaikuttaakin.
Tiesittekö, että esimerkiksi entinen paavi ei hyväksynyt ehkäisyä, mikä oli yksi suurimmista yksittäisistä syistä siihen, että AIDS levisi ja leviää edelleen varsinkin Afrikan katolisissa maissa!- ......
Hyväksyykö nykyinen paavi sitten? 0_o
Täytyy myöntää, että itse en entistä paavia osannut kunnioittaa melkein ollenkaan juuri tuon ehkäisyn kieltämisen takia. Itsekästä! - fendou
...... kirjoitti:
Hyväksyykö nykyinen paavi sitten? 0_o
Täytyy myöntää, että itse en entistä paavia osannut kunnioittaa melkein ollenkaan juuri tuon ehkäisyn kieltämisen takia. Itsekästä!Nykyinen paavi kuului edeltäjänsä tärkeimpiin neuvonantajiin ja toimi hänen ns. oikeana kätenään. Joten sama konservatiivinen linja jatkuu myös Benedictus kuudennentoista valtakaudella; ehkäisy ja abortti ehdottomasti kiellettyjä.
En nyt tiedä onko se niinkään itsekästä. Tuskin paavi (kirjoitetaanko se isolla?) itseään ajattelee säädöksiän laatiessaan vaan lähinnä yleistä moraalia ja katolisen kirkon perusteita.
- Olivia
Hmm... oma kristillinen oppini taisi kasvaa harhaan jo ennen kuin olin Potterista kuullutkaan.
Mitkähän muuten ovat ne "kymmenen kristillistä syytä miksi Potter ei sovi lapsille".. Sitä samaa hurskasteluahan ne tietysti ovat mitä uskovaisten toimesta aina on toitotettu, en vain ole juuri kyseiseen listaan vielä törmännyt.
En kyllä jaksa uskoa että paavin tuomio enää vaikuttaa esim. myyntilukuihin. Sarja on jo niin tunnettu ja suosittu, aiemmat osat lukeneet eivät takuulla jätä viimeisiä kirjoja ostamatta. Juuri nyt suosio puhuu suuremmalla äänellä kuin katolisen kirkon moraalitorvet.- shir_83
Mä olen kuullut paljon juttuja ja lukenut artikkeleita, joissa uskovaiset myös puolustavat Pottereita. Joillakin, jotka näkee pahaa joka asiassa, jyrkkä uskonnollisuus on vain mennyt jo mielenterveyden häiriön puolelle. Mä olen siis sitä mieltä, ettei näitä "uskovaiset vastaan Potterit"-juttuja ei kannata ottaa niin vakavasti (paitsi ammattiauttajien taholta), koska vain murto-osa uskovaisista on sitä mieltä.
Mutta joka tapauksessa tämä oli taas uusi ja odotettu lisäys kategoriaan Paavien uskomattomat uskomukset.
- Loskoipio
Yhä etäämmä loittonee ja selkänsä kääntää Vatikaani reaalimaailmalle, joka tässä tapauksessa haluaa palvoa erilaista virtuaalitodellisuutta kuin paavi.
Tai sitten kyseessä on kirjailijan sopimus Benedictuksen kanssa, prosenttipohjalla. Ainahan ymmärtämättömät kakarat on nimenomaan sitä halunnu, mikä kielletään. Ja myynti vaan nousee. - jaffat
Niinpä. Silloin aikoinaan kun Potterin 1. leffa tuli, niin silloinhan kohuttiin kovin uskovaispiireissä näistä kirjoista ja leffoista. Se toimi ainakin mun kohdalla, että kiinnostuin lukemaan Potterit. Kirjastosta lainasin ja myöhemmin sit ostin omat. Luettu on moneen kertaan. Mun kohdalla ainakin toi ylimääräinen mainonta toimi. Tulin uteliaaksi, että mimmosia ovat ja tykkäsin.
- JediBlue
Mä en kyllä voi ihan ymmärtää, että miksi juuri Harry Potterin kimppuun on hyökätty, koska noituudesta ja muista vastaavista aiheista tehty kirjallisuutta jo ennen HP:tä..ehkä se sitten vaan on noussut liian suosituksi tai jotain...kuitenkin mä uskoisin, että kaikki lapset ja aikuiset sentään ymmärtää, että sehän on pelkkää fantasiaa eikä totta!
- Mary18
sitä, että maailmassa on öh, miljoonia(?) paavin kannattajia, jotka odottavat kieli pitkällä hänen sanojaan, ja pitävät häntä Jumalan sanansaattajana meille tavallisille tallaajille!
Eli itse aiheeseen, entisen paavin aikaan kaikki himouskovais vanhemmat ovat ehkä antaneet lapsensa lukea Harry Potteria. Mutta mitäs tekevät himouskovais vanhemmat nyt, kun ovat saaneet kuulla, että Potterit eivät enää olekaan sopivaa luettavaa?
Saattaahan se olla, että seuraavaksi syntymäpäivälahjaksi ei enää ostetakkaan Potter- kirjaa!
En kuitenkaan itsekään usko, että paavin puheilla loppujen lopuksi niin suurta merkitystä on. Lapset ja nuoret kuitenkin luultavasti saavat Pottereita luettua vaikka kirjastosta lainaamalla.
Myynti tulot voi näin ollen muutaman prosentin laskea, jos jotkut vanhemmat kannattavat paavin puheita.
Saikohan siitä mitään tolkkua?- JediBlue
tuli vaan mieleen, että eikös se entinen paavi sallinu Pottereiden lukemisen? Näin mä oon ainakin käsittäny...siinä vois sitte tulla jonkinlainen arvovalta taistelu entisen ja nykyisen paavin välillä...uskon, että uskovaiset arvostavat enemmän entistä paavia ja näin he saattavat jopa antaa lastensa lukea HP-kirjoja...ja muutenkin uskon, että jos jotkut tosiuskovaiset eivät halua lastensa lukevan Harry Pottereita niin he olisivat kieltäneet tämän lapsiltaan jo aikaisemmin. Joo, mutta tää nyt on ainakin mun näkemys asiasta...
- kitzie-girl
siis noi kirjat on sairaan hyvii ja ootan innolla et se kuudes ilmestyy...
Taitaa sillä paavilla (joka on muuten kuollu!!) olla jotain muuta aivojen tilalla.. Ei noi kirjat meitä mitenkään vahingoita!! - Meritähti
Tuollatavalla paavi saa itselleen mainosta, mainostaa itseään.
- Minerva McG.
Tuo on ihan järjetöntä. Eikös entinenkin paavi puhunut jotain tuohon viittaavaa? Herranjestas, sehän on vain fantasiakirjallisuutta, ei sitä varmaan kukaan tosissaan ota. Eiköhän moni muu asia tässä maailmassa ole paljon pahempaa, kuin Harry Potter. Hoh hoh.
- --------
Olen kuullut.
Tietysti se nyt puhuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 501477
- 591411
SDP:n lyhyt selviytymisopas
1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p101018- 60811
- 49794
Mitä se olisi
Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?41755Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!
Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.118617Toivoisitko
Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit84593Sotekeskus
Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit32587- 38556