Tuli Raamatussa

ReaStr

Nykyään puhtaan paljon tulesta, ja paljon löytyy outoa opetusta.
Mutta mitä Raamattu sanoo Jumalan tulesta;


Tuli Raamatussa


Ks. myos: Hehku, helluntai, helvetti, Henki (Jumalan), hiili, kieli, koetella, kuluttaa, kuumuus, liekki, nuotio, polttaa, polttomerkki, savu, sytyttaa, tulikivi, tulinen, tulinen järvi.
-tuli
ilmitulessa 2 Ms 3:2 kaislatulesta Job 41 :11


Raamatun tavallisimmat »tulta» tarkoittavat sanat ovat heprean 'es ja kreikan pyr. Ne tarkoittavat molemmat sekä näkyvää tulenliekkiä että palamista.
Jo patriarkkojen historiassa mainitaan tuli. Kun Aabraham vaelsi Moorian vuorelle uhratakseen Herran käskystä lisakin, hän otti tulta mukaansa.


Raamatun kuvakielessä on tulella oma merkityksensä. Se on Jumalan kirkkauden, Dan 7:9, kiivauden, 5 Ms 4:24, Ps 79:5, ja vihan, 5 Ms 9:3, Ps 18:9 vertauskuva. EdelIeen tulen annetaan kuvata Jumalan sanan voimaa, Jer 5:14, 23:29 sekä taivaan puhtautta ja kirkkautta,IIm 15 :2.
Usein tuli kuvaa Jumalan kansan puhdistamista, esim. Mal 3 :2,3, samoin kuin se merkitsee uskovien elämäntyön lopullista koetusta, 1 Kr 3:13-15. Vihdoin tulta käytettiin rnyös kuvaamaan iänkaikkista kadotusta, Mt 3:12, IIm 20:10 jne.

Synnillinen tuli

Vieras uhrituli, 3 Ms 10:1, IIm 13 :13. Epäjumalanpalveluksen tuli, 5 Ms 12:31,2 Kn 16:3,21:6. Intohimon tuli, Snl 6:27, Hoos 7:6. Jumalattomuuden tuli, Jes 9:18, 33:11, Sak 3:2, Rm 1 :27. Kielen tuli, Jk 3:6, vrt. Snl
16:27,26:20.23.

Jumalallinen tuli

Oikea uhrituli, 3 Ms 6:12. Puhdistuksen ja koetuksen tuli, 4 Ms 31:23, Job 1:16, Ps 66:12, Jes 43:2, Dan 3, Sak 13:9,Mal3:2,3, 1 Kr 3:13-15,1 Pt 1 :7, 4:12, IIm 3 :18.

Hengen tuli, Mt 3:11, Ap 2:3. Herätyksen tuli, Lk 12:49. Varjeleva tuli, Sak 2:5. IImestyksen tuli, Hes 1 :4.
Kiivauden tuli, 5 Ms 4:24, Jer 20:9. Kärsimyksen tuli, 2 Kr 11 :29. Vihan tuli,3 Ms 10:2,4 Ms 11:1,5 Ms 9:3, 2 Kn 1:10, Ps 18:9,21:10,50:3,79:5, Jer 5:14, Mt 22:7, Lk 9:54, Heb 10:27, 12:29.

Tuomion ja rangaistuksen tuli, 1 Ms 19:24,2 Ms 9:23, 4 Ms 11:1, 16:35,5 Ms 32:22, Joos 7:15,2 Srn 23:6,7, Jes 30:33,66:15,16,24, Hes 21 :32,28:18, Aam 1 :4,7,10,12,14, Heb 6:8, IIm 9:17,18, 14:10, 16:8, 17:16, 18:8, 20:9.

Kadotuksen tuli, Mt 3:10,12, 5:22, 7:19, 13:40,42,50, 18:8, 25:41, Mk
9:43,48, Jh 15 :6, IIm 20


Lähde:Raamatun tietosanakirja

14

1915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johdantoa

      siihen, että aletaan pitkästä aikaa paahtaa fire-mies RHB:sta?

      • ReaStr

        Raamatun totuus, eikä mitään muuta.
        Tästä tuli sanasta ja sen sisällöstä löytyy hyvin outoja käsityksiä ja ajattelin laittaa Raamatun tietoa ja paikkoja tähän esille, sillä moni ei itse osaa etsiä.


      • ReaStr kirjoitti:

        Raamatun totuus, eikä mitään muuta.
        Tästä tuli sanasta ja sen sisällöstä löytyy hyvin outoja käsityksiä ja ajattelin laittaa Raamatun tietoa ja paikkoja tähän esille, sillä moni ei itse osaa etsiä.

        Jo pelkkä sinun nimimerkkisi näkeminenkin herättää vihaa ja inhoa helluntailaisissa. Älä siis odota, että kovin moni helluntailainen (itse asiassa: tuskin yksikään) vaivautuu tutkimaan noita raamatunkohtia. Mihin he ovat päättäneet uskoa, siihen he uskovat, eivätkä muuta näkemystään, vaikka tulisi Jumala taivaasta ja sanoisi totuuden; kuinka sitten yksi Rea Göteborgista voisi heidät vakuuttaa?


      • huopa hattu
        Basker kirjoitti:

        Jo pelkkä sinun nimimerkkisi näkeminenkin herättää vihaa ja inhoa helluntailaisissa. Älä siis odota, että kovin moni helluntailainen (itse asiassa: tuskin yksikään) vaivautuu tutkimaan noita raamatunkohtia. Mihin he ovat päättäneet uskoa, siihen he uskovat, eivätkä muuta näkemystään, vaikka tulisi Jumala taivaasta ja sanoisi totuuden; kuinka sitten yksi Rea Göteborgista voisi heidät vakuuttaa?

        tutkitko itse rukouksen kanssa nuo kohdat ,vai kiiruhditko siskon kehuja hakemaan?
        Tais pikainen olla tuo sinunkin lukemises.


      • ReaStr
        Basker kirjoitti:

        Jo pelkkä sinun nimimerkkisi näkeminenkin herättää vihaa ja inhoa helluntailaisissa. Älä siis odota, että kovin moni helluntailainen (itse asiassa: tuskin yksikään) vaivautuu tutkimaan noita raamatunkohtia. Mihin he ovat päättäneet uskoa, siihen he uskovat, eivätkä muuta näkemystään, vaikka tulisi Jumala taivaasta ja sanoisi totuuden; kuinka sitten yksi Rea Göteborgista voisi heidät vakuuttaa?

        Kristuksen tekevän itse oman osuutensa.
        Olen vain Hänen piikansa ja sitä mielelläni teen.
        Näitä kirjoituksia lukevat muutkin kuin helluntailaiset.
        Saan jatkuvasti positiivista palautetta, eihän tätä muuten jaksaisi.

        Siunausta veljelle:)


      • tode'
        Basker kirjoitti:

        Jo pelkkä sinun nimimerkkisi näkeminenkin herättää vihaa ja inhoa helluntailaisissa. Älä siis odota, että kovin moni helluntailainen (itse asiassa: tuskin yksikään) vaivautuu tutkimaan noita raamatunkohtia. Mihin he ovat päättäneet uskoa, siihen he uskovat, eivätkä muuta näkemystään, vaikka tulisi Jumala taivaasta ja sanoisi totuuden; kuinka sitten yksi Rea Göteborgista voisi heidät vakuuttaa?

        minä sytytin juuri tulen saunan uuniin. pääsen kohta saunomaan. uintireissu tuskin tulee olemaan pitkä.

        mihin olemme päättäneet uskoa?

        vastaapa myös tuolla alemmassa viestissä (oma ketjusi) olevaan kysymykseeni,please.


      • ReaStr
        huopa hattu kirjoitti:

        tutkitko itse rukouksen kanssa nuo kohdat ,vai kiiruhditko siskon kehuja hakemaan?
        Tais pikainen olla tuo sinunkin lukemises.

        Että ostin Raamatun tietosanakirjat jo 70-luvulla mistä tiedot aloitusketjussa, joten aikaa on ollut tutkia ja sitä edelleenkin teen.


      • rea ja baskeri
        ReaStr kirjoitti:

        Että ostin Raamatun tietosanakirjat jo 70-luvulla mistä tiedot aloitusketjussa, joten aikaa on ollut tutkia ja sitä edelleenkin teen.

        samassa.
        Asutteko saman katon alla?
        Vai oliko baskeri myös suunnittelemassa kirjoitustasi ja niin muutoin lukas tietosana kirjan kohdat lävitse.

        Melkonen pari olette baskerin kanssa.


      • Baskeri.
        rea ja baskeri kirjoitti:

        samassa.
        Asutteko saman katon alla?
        Vai oliko baskeri myös suunnittelemassa kirjoitustasi ja niin muutoin lukas tietosana kirjan kohdat lävitse.

        Melkonen pari olette baskerin kanssa.

        Emme asu saman katon alla, välimatkaa on n. 1000 km. Asumme saman avaran taivaan alla Jumalan lapsina, ja uskomme pitkälti samoin, koska meillä on sama Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki.


      • vai
        Baskeri. kirjoitti:

        Emme asu saman katon alla, välimatkaa on n. 1000 km. Asumme saman avaran taivaan alla Jumalan lapsina, ja uskomme pitkälti samoin, koska meillä on sama Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki.

        kuinka? Mitä omatunto sanoo? Vai onko paatunut?


    • kristitty.

      Näkee ettei Rea ymmärrä Ramattua muuten kuin älyllisesti niin kuin uskomattomat teologit järkeilee, tulee olla Pyhällä Hengellä täyttynyt ennen kuin Raamattua pystyy selittämään hengellisesti. Rea näyttää olevan tosissaan kiihkoilussaan, tuo "hurmahenki" on sekoittanut hänen mielensä tahtoaan tekemään.

      • Baskeri.

        Rea todella tuntee Raamattunsa. Jumala itse käskee tutkimaan sanaansa ja olemaan valmis sen pohjalta vastaamaan syyttäjille. Hänen asenteensa ei ainakaan ole älytöntä kiihkoilua.


      • seurannut väittelyä
        Baskeri. kirjoitti:

        Rea todella tuntee Raamattunsa. Jumala itse käskee tutkimaan sanaansa ja olemaan valmis sen pohjalta vastaamaan syyttäjille. Hänen asenteensa ei ainakaan ole älytöntä kiihkoilua.

        muuttaa lihallista ihmistä Jumalan lapseksi, vaan valikoi ja muokkaa (eli väärinkäyttää) Raamattua omaan korvasyyhyynsä. Jos nyt sinäkään mitään ymmärrät ilman henkeä tästä.


      • Nimetön
        seurannut väittelyä kirjoitti:

        muuttaa lihallista ihmistä Jumalan lapseksi, vaan valikoi ja muokkaa (eli väärinkäyttää) Raamattua omaan korvasyyhyynsä. Jos nyt sinäkään mitään ymmärrät ilman henkeä tästä.

        moni muu tälle palstalle kirjoittaja. Ja ketkähän ne oikeen tosissaan käyttää Raamattua omiin tarkoituksiinsa ja korvasyyhyynsä. Toivon todella, että tulette käsittämään nää asiat. Jumala ei ole kieltänyt käyttämästä järkeä Sananlaskuissakin taitaa olla, että järkeä saa pyytää.
        T.autuas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe