STARTTIraha ja toiminimi

PIKA-APUA

Auttakee nopiaan ;)
Aikomuksissa hakea starttirahaa.
Saako toiminimen laittaa pystyyn ja alkaa laskuttaa "odottaessa päätöstä"?

Ja jos ei saa perustaa toiminimeä "valmiiksi", kauanko starttirahapäätöksen teko kestää?
(Tilanne on nimittäin se, että perustan yrityksen starttirahalla tai ilman -se on vissi :)

KIITOS!

17

53243

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomppeli

      Starttiraha ei ole yrityksen rahaa, vaan yrittäjälle alkuvaiheessa maksettavaa henkilökohtaista veronalaista tuloa toimeentulon varmistamiseksi. Starttirahalla siis et voi yritystä perustaa.

      Starttirahaa ei saa jälkikäteen, jos yritys on perustettu, vaan sitä pitää hakea ensin. Sen saaminen ei ole KOSKAAN varmaa, vaan se harkitaan aina tapauskohtaisesti ja aika voi vaihdella paljonkin.
      Starttirahan myöntämisen edellytyksiä:
      -yritys täyttää kannattavan liiketoiminnan edellytykset
      -muistaakseni ei saanut olla maksamattomia verovelkoja, tämä tietty koskee aiemmin yrittäjänä toimineita.
      -perustettava yritys ei vääristä kilpailutilannetta. Näiden yritysten perustajille ei sitä yleensä myönnetä kuin harvoissa poikkeustapauksissa: vähittäiskaupat, hierojat, kampaajat, pizzeriat (on varmaan muitakin, mutten nyt muista) tai yleensä jos saman alan yritys on jo samalla kadulla

      Myönteinen päätös tulee ainakin tällä paikkakunnalla aika nopeasti, jos päättävä tyyppi on vain paikalla, muutamassa päivässä hakemuksen jättämisestä.

      Lisäksi, ellei sinulla ole kaupallista koulutusta tai yrittäjäkursseja käytynä tai yrittäjäkokemusta ennestään tai sitten muulla vastaavalla tavalla hankittuja tietoja yrittämisestä, niin yrittäjäkurssi yleensä vaaditaan ja se on suoritettava viimeistään starttirahakauden aikana.

      • aloittava

        Kävin torstai aamuna paikallisessa työvoimatoimistossa johtajan juttusilla, hän avasi kirjekuoren missä hakemukseni oli kaikkine liitteineen (11kpl), jossa oli myös mukana yrityskeskuksen lausunto. Siinä hän silmäili paperit minuutissa läpi ja sanoi, ettei näe mitään syytä minkä takia ei voisi myöntää starttirahaa, mutta ongelma on se, että rahat ovat jo tältä vuodelta loppu.

        Sanoi kuitenkin, että yrittää selvittää mistä saisi lisärahoitusta ja kertoi soittavansa iltapäivällä sitten.

        Menin kahville ja 30min päästä hän soittikin ja sanoi, että starttiraha on myönnetty alkaen 10.4 :)


      • Alkup.
        aloittava kirjoitti:

        Kävin torstai aamuna paikallisessa työvoimatoimistossa johtajan juttusilla, hän avasi kirjekuoren missä hakemukseni oli kaikkine liitteineen (11kpl), jossa oli myös mukana yrityskeskuksen lausunto. Siinä hän silmäili paperit minuutissa läpi ja sanoi, ettei näe mitään syytä minkä takia ei voisi myöntää starttirahaa, mutta ongelma on se, että rahat ovat jo tältä vuodelta loppu.

        Sanoi kuitenkin, että yrittää selvittää mistä saisi lisärahoitusta ja kertoi soittavansa iltapäivällä sitten.

        Menin kahville ja 30min päästä hän soittikin ja sanoi, että starttiraha on myönnetty alkaen 10.4 :)

        Onnittelut rahasta!
        Kävin tänään uusyrityskeskuksessa kysymässä miten asian laita on -ja parilla viikolla pitäisi selvitä KOKO rulianssista.
        Sanoivat että on lähinnä minun kalenterista kiinni että miten nopeasti hommat hoituu.
        Itse päätös tulee kuulemma tosiaan suht nopeasti.

        Minäkin ajattelin että yritän "suoraan ihmisten juttusille" eli kiikutan papereita mieluummin suoraan kädestä käteen, kuin että postittelen ja odottelen.


      • Susa
        Alkup. kirjoitti:

        Onnittelut rahasta!
        Kävin tänään uusyrityskeskuksessa kysymässä miten asian laita on -ja parilla viikolla pitäisi selvitä KOKO rulianssista.
        Sanoivat että on lähinnä minun kalenterista kiinni että miten nopeasti hommat hoituu.
        Itse päätös tulee kuulemma tosiaan suht nopeasti.

        Minäkin ajattelin että yritän "suoraan ihmisten juttusille" eli kiikutan papereita mieluummin suoraan kädestä käteen, kuin että postittelen ja odottelen.

        Minulla meni aika tarkasti kuukausi hakuprosessissa, vaikka piti kestää pari viikkoa. Siinä oli se hankaluus, että en saanut virallisesti aloittaa toimintaani ennen kuin päätös oli tullut. No menihän sekin aika...


      • yrittäjä76
        Susa kirjoitti:

        Minulla meni aika tarkasti kuukausi hakuprosessissa, vaikka piti kestää pari viikkoa. Siinä oli se hankaluus, että en saanut virallisesti aloittaa toimintaani ennen kuin päätös oli tullut. No menihän sekin aika...

        aikaa se vie että saa päätöksen minä sain sitä 6kk syys2005-helmi2006... oli se kiva lisä laittaa sijoituksiin koska tiesin että toiminta pyörii ilman sitäkin sain noin 600e kk käteen kaikki sijoitettu tulevaisuuteen mulla on t:mi yksin toimin ja 6kk liikevaihto noin.60.000€ ja "muut päälle" varmaan joku 100.000€ kyl täs joten kuten pärjää


      • odotukset :)
        yrittäjä76 kirjoitti:

        aikaa se vie että saa päätöksen minä sain sitä 6kk syys2005-helmi2006... oli se kiva lisä laittaa sijoituksiin koska tiesin että toiminta pyörii ilman sitäkin sain noin 600e kk käteen kaikki sijoitettu tulevaisuuteen mulla on t:mi yksin toimin ja 6kk liikevaihto noin.60.000€ ja "muut päälle" varmaan joku 100.000€ kyl täs joten kuten pärjää

        Onnea sinulle, olet varmaan pärjännyt odotettua paremmin. Joskushan saattaa ainakin teoriassa käydä niinkin, että yrityksen katsotaan jo alussa tuottavan riittävästi, eikä starttia silloin anneta, mutta nämä tapaukset taitavat olla hyvin harvinaisia.


      • dtm
        yrittäjä76 kirjoitti:

        aikaa se vie että saa päätöksen minä sain sitä 6kk syys2005-helmi2006... oli se kiva lisä laittaa sijoituksiin koska tiesin että toiminta pyörii ilman sitäkin sain noin 600e kk käteen kaikki sijoitettu tulevaisuuteen mulla on t:mi yksin toimin ja 6kk liikevaihto noin.60.000€ ja "muut päälle" varmaan joku 100.000€ kyl täs joten kuten pärjää

        tää jätkähän veistelee ihan vedet silmissä... kaikki te täällä uskotte. perehdy toiminimeen ja sen ehtoihin pikkaisen paremmin.... vois toi valehtelu onnistua vähän paremmin. nyt ku et tiedä edes mistä puhut yrittäjyydestä puhumattakaan... on toi paskanjauhaminen liian läpinäkyvää... PUUSILMÄ


      • talous
        yrittäjä76 kirjoitti:

        aikaa se vie että saa päätöksen minä sain sitä 6kk syys2005-helmi2006... oli se kiva lisä laittaa sijoituksiin koska tiesin että toiminta pyörii ilman sitäkin sain noin 600e kk käteen kaikki sijoitettu tulevaisuuteen mulla on t:mi yksin toimin ja 6kk liikevaihto noin.60.000€ ja "muut päälle" varmaan joku 100.000€ kyl täs joten kuten pärjää

        kukoistaa.. kannattaa miettiä miten asioitaan levittelee kaiken kansan nähtäväksi! joku päivä on kiva olla vastaamassa verottajan tekemiin arvioihin pimeenä tehdystä työstä.. ja ne summat pyöristetään aina ylä kanttiin! Ajattelin vain kun ilmaisit 40 000€ tulevan "muut päälle" tuloina. Onnea vaan nim.yrittäjä itsekin Tmi.


      • dtm
        talous kirjoitti:

        kukoistaa.. kannattaa miettiä miten asioitaan levittelee kaiken kansan nähtäväksi! joku päivä on kiva olla vastaamassa verottajan tekemiin arvioihin pimeenä tehdystä työstä.. ja ne summat pyöristetään aina ylä kanttiin! Ajattelin vain kun ilmaisit 40 000€ tulevan "muut päälle" tuloina. Onnea vaan nim.yrittäjä itsekin Tmi.

        ..tääl tuntuu olevan yrittäjiä... missähän ne duunarit on. Vittu, mä epäilen teijän kaikkien yrityksiä. Siis täällä ei ole teistä kenelläkään kokemusta firmasta puhumattakaan sen pyörittämisestä...PUUSILMÄT


      • hohhoijaa dtm
        dtm kirjoitti:

        ..tääl tuntuu olevan yrittäjiä... missähän ne duunarit on. Vittu, mä epäilen teijän kaikkien yrityksiä. Siis täällä ei ole teistä kenelläkään kokemusta firmasta puhumattakaan sen pyörittämisestä...PUUSILMÄT

        mistä teitä löytyy? Olet harvinaisen kypsä kaveri. Kumma että pitää olla joka paikassa rääpimässä sitä päätään ja vielä ihan asian vierestä. Mitä sinä muka itse yrittämisestä tiedät? Noilla Sinun "PUUSILMÄT" kommenteilla ja kiroiluilla uskon Sinun olevan aika skitso, epäkypsä, epäkorrekti yms. mikä luonne tuskin yritystä pyörittää.. "Vittu mä epäilen teijän yrityksiä"... Just näin, hyvä dtm!


      • vastaan
        hohhoijaa dtm kirjoitti:

        mistä teitä löytyy? Olet harvinaisen kypsä kaveri. Kumma että pitää olla joka paikassa rääpimässä sitä päätään ja vielä ihan asian vierestä. Mitä sinä muka itse yrittämisestä tiedät? Noilla Sinun "PUUSILMÄT" kommenteilla ja kiroiluilla uskon Sinun olevan aika skitso, epäkypsä, epäkorrekti yms. mikä luonne tuskin yritystä pyörittää.. "Vittu mä epäilen teijän yrityksiä"... Just näin, hyvä dtm!

        mut onkohan dtämmä enää lukenu näitä kun katsoo vuoslukua :D


      • karusellihevonen
        dtm kirjoitti:

        tää jätkähän veistelee ihan vedet silmissä... kaikki te täällä uskotte. perehdy toiminimeen ja sen ehtoihin pikkaisen paremmin.... vois toi valehtelu onnistua vähän paremmin. nyt ku et tiedä edes mistä puhut yrittäjyydestä puhumattakaan... on toi paskanjauhaminen liian läpinäkyvää... PUUSILMÄ

        joo-o, pistää hiljaseksi tollanen kommentti :D


      • Ehkä ex-yrittäjä
        Susa kirjoitti:

        Minulla meni aika tarkasti kuukausi hakuprosessissa, vaikka piti kestää pari viikkoa. Siinä oli se hankaluus, että en saanut virallisesti aloittaa toimintaani ennen kuin päätös oli tullut. No menihän sekin aika...

        Minä taas odottelen vieläkin päätöstä, aikaa mennyt jo yli kuukausi,kyllä VITUTTAA!! Oisko se sittenkin vaan parempi mennä palkkatöihin kun tuntuu vastustavan nyt kaikki asiat kun meinaa perustaa yrityksen.


    • Huijattu

      Edes kotisivuja ei saa tehdä etukäteen, eikä freelance hommia. Kotisivujen hommaamisen perusteella työkkäri merkitsi minut yrittäjäksi. Vielä selvityksen jälkeen päätökseen ei kuulemma saanut tehdä muutosta. Huijasivat hakemalla aloittamaan ja siten vähensivät työttömyyslukuja yhdellä.

    • kersanttitumpelo

      itellä ois kanssa ideana alkaa pyörittään toiminimellä vähän vaikka millasta bisnestä mutta isoimpana olisi koru ja jalometallien työstöhommat eli mitä siihen hakemukseen kannattaa kirjotella

      • hohohjaa

        Selvä. Ja miten viestisi liittyy vuoden 2006 starttirahakeskusteluun?

        ... ei tietenkään mitenkään, mutta päivän nostokiintiössä oli selvästi vielä vajausta.


      • entinenkultaseppä

        Olisitko kiinnostunut ostamaan käytettyjä kultasepän koneita esim.valukone, uuni, kuminpaistokone, vahakone, valssi...

        Olleet käytössä muutaman vuoden 90 luvulla, sen jälkeen varastossa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe