Mitä tarkoittaa kun haltijavelkakirja vaihdetaan panttikirjaksi? Pankki haluaa veloittaa reilut 150e tästä vaihdosta. Voiko sen hoitaa itse jossain käräjäoikeudessa tms. vai onko se vain pankin hoidettavissa, kun haltijavelkakirja on asuntolainan vakuutena?
Haltijavelkakirja ja panttikirja
2
9515
Vastaukset
- Setä
Haltijavelkakirjat ovat voimassa tietyn ajan, ja uusia haltijavelkakirjoja ei enää saa, joten vanhat lakkaavat olemasta.
Jos hvk on pankissa panttina voi pankki hoitaa uusimisen, tosin voit itse käydä hakemassa sopivan kokoisen panttikirjan käräjäoikeudesta ja viedä sen pankkiisi, sovi asiasta kuitenkin pankin kanssa etukäteen.
150 EUR aika kallis operaatio, etenkin kun käräjäoikeuden kulu noin 50 EUR tulee siihen vielä päälle, jos teet homman itse selviät tuolla n viidellä kympillä. - Hvk
Uusi maakaarilaki tuli 01.01.1997. Sitä ennen oli vanhat haltijavelkakirjat, jotka olivat voimassa aina 10 vuotta ja sitten uusittiin. Panttikirjat ovat voimassa niin kauan kunnes ne joku kuolettaa. Vanhat hvk:t vaihdetaan niiden vanhentuessa panttikirjoihin. Sitä et voi itse hoitaa, jos ne ovat lainan vakuutena. Eihän pankki anna vakuuksia pois edes väliaikaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917415- 373947
- 453500
- 2332723
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402443
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292259Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202178- 451942