TANKKAUS ILMASSA???

CPL/ATPL

No johan on aikoja eletty, kun jotkut luulee, että liikennekoneet tankaavat ilmassa. Ei todellakaan. Air Force One ja muut sotilaskoneet kylläkin tankkaavat esim: KC-10:sta, joka osittain perustuu D10.een. Tietääkö joku sitten, että mites on se asia tankkauksen kanssa kun matkustajat ovat koneessa, kiellettyä vai ei, siinäpä teille "REFUELLING IN MID AIR" tietäjille uutta pähkinää purtavaksi. Ottakaa lääkkeenne ja menkää nukkumaan! Tämä ei koske kuiteskaan kaikkia täällä palstalla olevia, jotkut kirjoittavat asiat kuten ovat oikeasti. TT 9833

10

1115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piruuttain

      sillä tiesin että joku torvelo ottaa sen ihan tosissaan kuten sinäkin inssi taisit ottaa. Kyllä kaikki tuon tietää mutta että ottaa tosissaan niin naurattaa...on meitä moneksi ja mistä tiedät ihan varmaan ettei ilmassa tankata ?
      Ostaahan Finnais yhdessä PV:n kanssa 340 koneita ilmatankkaukseen ? entä jos niitä käytetäänkin ?

      • Pentt1

        ...taitaa olla A330. Vittu näitä tietäjiä. "Entä jos niitä käytetäänkin..." Ei jessus...


      • itse nähnyt

        Olen useaan otteeseen nähnyt kun matkustajakone tankataan ilmassa. Kyseessä on ollut Turkkilaisen lentoyhtiön täpötäysi 747 kone joka on ollut PIC 21 koneen tankkaamana.
        Käytäntö on kuulemani mukaan hyvin yleinen kyseisen lentoyhtiön mannertenvälisillä lennoilla. Ja itsekin olen siis nähnyt näin tehtävän lentäessäni ko. yhtiön koneella Berliinistä Brsseliin. Tankkaus ajoitetaan yleensä yön tuntien ajalle, jotta matkustajat eivät turhaan säikkyisi ikkunoiden ulkopinnalla virtaavaa kerosiinivanaa. Koneen ilmastointi luonnolisesti käännetään pois päältä tankkauksen ajaksi, ettei polttoainneen haju herättäisi nukkuvia matkustajia.
        Itse kuitenkin heräsin, hapen puutten tunteeseen kesken unien (johtuen ilmastoinnin sammuttamisesta) ja tiedustelin syytä moiseen. Samalla kuitenkin huomasin kerosiinivanan ikkunan ulkopulella kun tirkistin näkyisikö ulkona jo päivänvaloa. Silloin lentoemännän oli pakko kertoa että on tankkaus meneillään ja siksi ilmastointi on oltava pois päältä. Hän tuskin pääsi kertomustaan loppuun, kun havaitsin pitkäsiipisen ja sulavalinjaisen purjelentokoneen kaartavan jyrkäsi alavasemmalle koneemme edestä, tankkauskannujen kieppuessa vielä villisti koneen pyrstöstä. Itse tankkaaja oli jo kiipeämässä kabiiniinsa takaisin. Hämmästellessäni hieman outoa tankkauskoneen valintaa, sain kuulla että syy siihen on purjelentokoneen äänettömyys. Näin matkustajat eivät tiedä tankkauksesta mitään ja uskomus siitä että matkustajakoneita ei tankattaisi ilmassa säilyy voimassa. Samalla kuulin myös että Kioton ilmastosopimus nimenomaan kieltää ilmatankkaukset, koska näinkin vaikeissa oloissa suoritetussa tankkauksessa väkisinkin roiskuu myrkyllistä kerosiinia ilmaan useita kymmeniä litroja ilmatilaan saastuttaen stroposväärin piloille alle 50:ssä vuodessa.
        Lentoemo vannottikin etten kertoisi salaisista ilmatankkauksista mitään, joten pysynkin asiasta iäti vaiti.


    • paluu todellisuuteen

      Ilmatankkaus on sen verran kallista puuhaa, että lentoyhtiöt ei siihen alkaisi vaikka se teknisesti olisi mahdollistakin.

      Ilmatankkaus vie myös aikaa, on laskeuduttava alemmaksi ja hidastettava.

      Paljon edullisemmaksi tulee tehdä se välilasku ja tankata maissa.

      • mutta ebtä

        mutta voi olla että ilamtankaus tulee hyvinkin pian sillä juuri tuo välilaskut on kallista ja riskihommaa ja sekin pois. Tulee ihan varmasti pitkillä lennoilla ja voidaan lentää 25 000 kerta heittona !


      • kerro minulle
        mutta ebtä kirjoitti:

        mutta voi olla että ilamtankaus tulee hyvinkin pian sillä juuri tuo välilaskut on kallista ja riskihommaa ja sekin pois. Tulee ihan varmasti pitkillä lennoilla ja voidaan lentää 25 000 kerta heittona !

        Kerroppa nyt minulle ja muillekin, mitkä ovat ne kaksi maailman kaupunkia, joiden välinen NON-STOP lento edellyttää 25000 km:n matkan tekemistä.


      • minä autan
        kerro minulle kirjoitti:

        Kerroppa nyt minulle ja muillekin, mitkä ovat ne kaksi maailman kaupunkia, joiden välinen NON-STOP lento edellyttää 25000 km:n matkan tekemistä.

        ja minun pitää sinua alkaa neuvoa. 25000 km on kuule pikku matka, oletko tiennyt että maapallo on yli 40 000 km kun lentää päiväntasaajalla. menikö liian vaikeeksi ? Kyllä siihen saa kuule niin pitkän lennon että 25000 on vielä lyhyt siivu.


      • heh
        minä autan kirjoitti:

        ja minun pitää sinua alkaa neuvoa. 25000 km on kuule pikku matka, oletko tiennyt että maapallo on yli 40 000 km kun lentää päiväntasaajalla. menikö liian vaikeeksi ? Kyllä siihen saa kuule niin pitkän lennon että 25000 on vielä lyhyt siivu.

        Et voi olla tosissasi! Tän on pakko olla provo mutta selvennetään nyt kuitenkin. Oletko koskaan kuullut että pallo on pyöreä. Teoriassa 20000km olisi maksipituus minkä tahansa kahden pisteen välillä tällä pallolla. Jos tuo matka ylittyy niin kiertämällä palloa vastakkaiseen suuntaan on määränpäähän vastaavasti lyhyempi matka.


      • naurattaa
        heh kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi! Tän on pakko olla provo mutta selvennetään nyt kuitenkin. Oletko koskaan kuullut että pallo on pyöreä. Teoriassa 20000km olisi maksipituus minkä tahansa kahden pisteen välillä tällä pallolla. Jos tuo matka ylittyy niin kiertämällä palloa vastakkaiseen suuntaan on määränpäähän vastaavasti lyhyempi matka.

        taas pula-ajan inssi vauhdissa. Ja ihanko totta ?


      • raumlaine juntti
        naurattaa kirjoitti:

        taas pula-ajan inssi vauhdissa. Ja ihanko totta ?

        Kyseessä täytyy olla raumalainen tai porilainen juntti. Menkääpä käymään Rauman vesitornilla. Siinä pihalla on viittoja, jotka osoittavat matkoja eri suunnissa oleviin kohteisiin. Yksi viitta osoittaa suoraan etelään ja siinä on teksti PORI 39960 km. Näitä juntteja varten tarvitaan matkustajakoneisiin ilmatankkaus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      175
      1550
    2. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      56
      1235
    3. puukkotappelu-keskella-tieta

      https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      13
      1211
    4. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      51
      1101
    5. Missä Martina miehineen?

      Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1074
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      972
    7. Onko enää rakkaudentunteita

      Minua kohtaan?
      Ikävä
      51
      752
    8. Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen

      Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm
      Maailman menoa
      252
      737
    9. Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?

      Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel
      Ikävä
      33
      730
    10. Haluatko sä enää

      Mun kans mitään? ❤️ on ikävä
      Ikävä
      37
      712
    Aihe