Mäkikuisma

onko apua

Auttaako mäkikuisma todella lievään masennukseen ja alakuloon?kertokaahan kokemuksistanne

87

60900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testannut olen

      Olen itse käyttänyt mäkikuismaa kapseleina ja mieheni myös´.Molemmilla stressiä.ärtyisyyttä ja univaikeuksia.huolia mielettömästi.Kyllä mäkikuisma rauhoitti mieltä todella nopeasti ja ilman mitään sivuvaikutuksia.Jotkut sanovat,että täytyy pitää taukoa välillä.Käytin vuoden ihan tauotta.Sitten vasta uskalsin pitää taukoa.Jatkan heti,jos ahdistus iskee uudelleen.Ei aiheuttanut riippuvuutta.Olin vaan tottunut,mutta taukoa olikin helppo pitää.Hyvä tuote!

      • Kiinnostuin!

        Kiva kuulla että mäkikuisma on auttanut! Minkänimistä valmistetta käytit? Aion kyllä nyt itsekin kokeilla...


      • valmisteita
        Kiinnostuin! kirjoitti:

        Kiva kuulla että mäkikuisma on auttanut! Minkänimistä valmistetta käytit? Aion kyllä nyt itsekin kokeilla...

        Esbericum ainakin on yksi.On muitakin. On nykyisin apteekkitavaraa, kylläkin reseptivapaa.


      • Kiinnostuin!
        valmisteita kirjoitti:

        Esbericum ainakin on yksi.On muitakin. On nykyisin apteekkitavaraa, kylläkin reseptivapaa.

        Tiedän kyllä että niitä on muutamia, mutta ne on kaikki ihan erilaisia, joten jos "testaaja" viitsisi itse vastata - olisin tosi kiitollinen.


      • testannut olen
        Kiinnostuin! kirjoitti:

        Tiedän kyllä että niitä on muutamia, mutta ne on kaikki ihan erilaisia, joten jos "testaaja" viitsisi itse vastata - olisin tosi kiitollinen.

        Jos haluat just mun vastaukseni?Kirjoitin pitkän ekan vastauksen.Olen käyttänyt nimenomaan niitä espericumia sisältäviä kapseleita.Kaksi illalla.Vaikutus alkaa tuntua 20min päästä,joten ne kannattaa ottaa vähän ennen nukkumaan menoa.Muistaakseni sen vaikutuksen tunsin ekasta kerrasta asti.Minulle tätä suositteli luontaistuoteiden parissa työskenetelevä ystäväni.Hän oli käyttänyt sitä miehensä kanssa jo 6kk ennen kuin me käytimme.Epäröin ensin,mutta suostuin kokeilemaan.Heiltä loppuivat turhat riidat ja meiltä samoin.Tämän aineen vaikutus oli käsittämättömän monitahoinen!Ilmankos kaikki hyvät tuotteet aina viedään meiltä luontaistuotteista heti apteekkiin!Aineet on tutkittu ja testattu hyvin ja tunnettu kauan.


      • Kiinnostuin!
        testannut olen kirjoitti:

        Jos haluat just mun vastaukseni?Kirjoitin pitkän ekan vastauksen.Olen käyttänyt nimenomaan niitä espericumia sisältäviä kapseleita.Kaksi illalla.Vaikutus alkaa tuntua 20min päästä,joten ne kannattaa ottaa vähän ennen nukkumaan menoa.Muistaakseni sen vaikutuksen tunsin ekasta kerrasta asti.Minulle tätä suositteli luontaistuoteiden parissa työskenetelevä ystäväni.Hän oli käyttänyt sitä miehensä kanssa jo 6kk ennen kuin me käytimme.Epäröin ensin,mutta suostuin kokeilemaan.Heiltä loppuivat turhat riidat ja meiltä samoin.Tämän aineen vaikutus oli käsittämättömän monitahoinen!Ilmankos kaikki hyvät tuotteet aina viedään meiltä luontaistuotteista heti apteekkiin!Aineet on tutkittu ja testattu hyvin ja tunnettu kauan.

        Suurkiitokset että viitsit vastata! Noita siis kokeilen itsekin, katsotaan miten meikäläisen käy. Toivottavasti tämä pahantuulisuus loppuisi omallakin kohdallani...


      • Esbericum.
        testannut olen kirjoitti:

        Jos haluat just mun vastaukseni?Kirjoitin pitkän ekan vastauksen.Olen käyttänyt nimenomaan niitä espericumia sisältäviä kapseleita.Kaksi illalla.Vaikutus alkaa tuntua 20min päästä,joten ne kannattaa ottaa vähän ennen nukkumaan menoa.Muistaakseni sen vaikutuksen tunsin ekasta kerrasta asti.Minulle tätä suositteli luontaistuoteiden parissa työskenetelevä ystäväni.Hän oli käyttänyt sitä miehensä kanssa jo 6kk ennen kuin me käytimme.Epäröin ensin,mutta suostuin kokeilemaan.Heiltä loppuivat turhat riidat ja meiltä samoin.Tämän aineen vaikutus oli käsittämättömän monitahoinen!Ilmankos kaikki hyvät tuotteet aina viedään meiltä luontaistuotteista heti apteekkiin!Aineet on tutkittu ja testattu hyvin ja tunnettu kauan.

        Mäkikuisma aiheuttaa useimmille ummetusta. Vakavin haitta on se, että se estää muiden mahdollisesti käytettävien lääkkeiden imeytymisen/vaikutuksen, eli ei sovi muun lääkityksen kanssa tehdessään useimmat niistä toimimattomiksi.
        Esim. sekin on epäselvää, miten toimivat e-pillerit mäkikuisman kanssa? Se on fakta, että estää monien lääkkeiden vaikutuksen. Mitään nopeaa mielialan parantumista on turha odottaa. Korkeintaan parin viikon päästä, ja useimmat eivät huomaa mitään vaikutusta.


      • testattu on
        Esbericum. kirjoitti:

        Mäkikuisma aiheuttaa useimmille ummetusta. Vakavin haitta on se, että se estää muiden mahdollisesti käytettävien lääkkeiden imeytymisen/vaikutuksen, eli ei sovi muun lääkityksen kanssa tehdessään useimmat niistä toimimattomiksi.
        Esim. sekin on epäselvää, miten toimivat e-pillerit mäkikuisman kanssa? Se on fakta, että estää monien lääkkeiden vaikutuksen. Mitään nopeaa mielialan parantumista on turha odottaa. Korkeintaan parin viikon päästä, ja useimmat eivät huomaa mitään vaikutusta.

        Ei estä minkään lääkkeen vaikutusta.Kroonikkopotilaiden vakkarilääkkeiden imeytymiseen voi joissain tapauksissa vaikuttaa vähän hidastavasti.Siitä selviää,kun ottaa lääkkeet 2t ennen tätä tuotetta.Ummetusta en ole koskaan havainnut enkä kuullutkaan.Mahdottoman tepsivä tuote,kunhan hinta olisi edullisempi.
        Minulta vei ahdistuksen ja alakulon yksi paketin kuuri.


      • ...
        testattu on kirjoitti:

        Ei estä minkään lääkkeen vaikutusta.Kroonikkopotilaiden vakkarilääkkeiden imeytymiseen voi joissain tapauksissa vaikuttaa vähän hidastavasti.Siitä selviää,kun ottaa lääkkeet 2t ennen tätä tuotetta.Ummetusta en ole koskaan havainnut enkä kuullutkaan.Mahdottoman tepsivä tuote,kunhan hinta olisi edullisempi.
        Minulta vei ahdistuksen ja alakulon yksi paketin kuuri.

        JOS on muita lääkityksiä, kannattaa EHDOTTOMASTI varmistaa mäkikuisman sopivuus apteekista tai lääkäriltä. Mm. ehkäisypillereiden teho laskee (ja vaikutus tulee maksametabolian kautta, ei liity imeytymiseen ja siihen minkä pituinen aika lääkkeen ja mäkikuisman oton välillä on). Mäkikuisma vaikuttaa maksametaboliaan joten vaikuttaa erittäin monien lääkkeiden metaboliaan mahdollisesti vähentäen tai lisäten niiden vaikutusta. Jos lääkityksiä ei ole, on mäkikuismakin tiettävän hyvä ja turvallinen ohjeen mukaisina annoksina.


      • Ukkonen
        testattu on kirjoitti:

        Ei estä minkään lääkkeen vaikutusta.Kroonikkopotilaiden vakkarilääkkeiden imeytymiseen voi joissain tapauksissa vaikuttaa vähän hidastavasti.Siitä selviää,kun ottaa lääkkeet 2t ennen tätä tuotetta.Ummetusta en ole koskaan havainnut enkä kuullutkaan.Mahdottoman tepsivä tuote,kunhan hinta olisi edullisempi.
        Minulta vei ahdistuksen ja alakulon yksi paketin kuuri.

        Mäkikuismalla voi olla yhteisvaikutuksia useiden lääkkeiden kanssa, sillä se laskee muiden lääkkeiden hoidollisia pitoisuuksia maksainduktion kautta ja voi näin heikentää esimerkiksi ehkäisypillereiden ja HIV-lääkkeiden tehoa. Yhteisvaikutuksia eri lääkeaineiden kanssa ei ole tutkittu laajemmissa tutkimuksissa vaikka mäkikuisma onkin vuosisatoja tunnettu rohto, joten yleinen suositus onkin että mäkikuismaa tulee nauttia vain jos muita säännöllisiä lääkityksiä ei ole.


      • .ptp.
        Ukkonen kirjoitti:

        Mäkikuismalla voi olla yhteisvaikutuksia useiden lääkkeiden kanssa, sillä se laskee muiden lääkkeiden hoidollisia pitoisuuksia maksainduktion kautta ja voi näin heikentää esimerkiksi ehkäisypillereiden ja HIV-lääkkeiden tehoa. Yhteisvaikutuksia eri lääkeaineiden kanssa ei ole tutkittu laajemmissa tutkimuksissa vaikka mäkikuisma onkin vuosisatoja tunnettu rohto, joten yleinen suositus onkin että mäkikuismaa tulee nauttia vain jos muita säännöllisiä lääkityksiä ei ole.

        tälläisen vanhan ketjun löysin, kun muiden kokemuksia etsin. Itselläni todellakin toimii, huomannut kun muutaman viikon käytin, mieliala tosi paljon parempi! Nukun hyvin, ei stressiä, ei kiukkua niin helposti ym.


      • .ptp. kirjoitti:

        tälläisen vanhan ketjun löysin, kun muiden kokemuksia etsin. Itselläni todellakin toimii, huomannut kun muutaman viikon käytin, mieliala tosi paljon parempi! Nukun hyvin, ei stressiä, ei kiukkua niin helposti ym.

        Hieno juttu että olet saanut apua! Voisitko vielä kertoa että mitä mäkikuismaa käytät? Käytätkö jotakin nestemäisiä tippoja vai tabletteja? Entä kauanko kesti että alkoi tepsimään?


      • hipotti
        Pirkko-Liisa kirjoitti:

        Hieno juttu että olet saanut apua! Voisitko vielä kertoa että mitä mäkikuismaa käytät? Käytätkö jotakin nestemäisiä tippoja vai tabletteja? Entä kauanko kesti että alkoi tepsimään?

        minä haluaisin tietää että saako sitä tilattua netistä vai onko ihan vaan pelkästään apteekista saatavilla.Mietin olisiko siitä apua mun ahdistukseen,käytän nyt rescue remedyä ja välillä rauhoittavia jos meinaa mennä yli.Haluisin tosissaan löytää jonkin luontaistuotteen mikä auttais.Oon kuulemma kamala tiuskimaankin kun oon niin stressantunut.:/


      • Pipenta
        hipotti kirjoitti:

        minä haluaisin tietää että saako sitä tilattua netistä vai onko ihan vaan pelkästään apteekista saatavilla.Mietin olisiko siitä apua mun ahdistukseen,käytän nyt rescue remedyä ja välillä rauhoittavia jos meinaa mennä yli.Haluisin tosissaan löytää jonkin luontaistuotteen mikä auttais.Oon kuulemma kamala tiuskimaankin kun oon niin stressantunut.:/

        Teen työtäni sekä luontaishoitajana (illat ja viikonloput) sekä floristina (päivätyö).Olen perehtynyt mäkikuismaan kummankin työn kautta.Luontaishoitotuotteet,kuten mäkikuismakin,ovat hyvin siedettyjä.Kuitenkin kaikki ihmiset ovat omanlaisia yksilöitä ja siksi olisikin hyvä suunnitella oma luontaishoito yhdessä asiansa osaavan ammattilaisen kanssa.Näin löytyy kullekin oma annoskoko sekä valmiste.Luontaistuotehyllyssä on paljon sellaisia valmisteita,jotka ovat suorastaan haitallisia.Lisäksi täytyy todellakin selvittää eri aineiden toiminta yhdessä,sillä edes kaikki luontaistuotteet eivät sovi keskenään.
        Itse käytän Vogelin Hyperiforce Nova mäkikuismauutetablettia.Paketin kyljessä olevaa annosteluohjetta pienensin heti alkuunsa.Minulla on esimerkiksi hidas aineenvaihdunta sekä häikkiä sisäelinten eritystoiminnassa (en nyt lähde tässä luettelemaan).Oma annokseni toimii ja se on juuri sopiva minulle =).


      • huono homma
        Pipenta kirjoitti:

        Teen työtäni sekä luontaishoitajana (illat ja viikonloput) sekä floristina (päivätyö).Olen perehtynyt mäkikuismaan kummankin työn kautta.Luontaishoitotuotteet,kuten mäkikuismakin,ovat hyvin siedettyjä.Kuitenkin kaikki ihmiset ovat omanlaisia yksilöitä ja siksi olisikin hyvä suunnitella oma luontaishoito yhdessä asiansa osaavan ammattilaisen kanssa.Näin löytyy kullekin oma annoskoko sekä valmiste.Luontaistuotehyllyssä on paljon sellaisia valmisteita,jotka ovat suorastaan haitallisia.Lisäksi täytyy todellakin selvittää eri aineiden toiminta yhdessä,sillä edes kaikki luontaistuotteet eivät sovi keskenään.
        Itse käytän Vogelin Hyperiforce Nova mäkikuismauutetablettia.Paketin kyljessä olevaa annosteluohjetta pienensin heti alkuunsa.Minulla on esimerkiksi hidas aineenvaihdunta sekä häikkiä sisäelinten eritystoiminnassa (en nyt lähde tässä luettelemaan).Oma annokseni toimii ja se on juuri sopiva minulle =).

        Floristin koulutuksellako näitä terveystuotteita ihmisille myydään.

        Mäkikuismalla on sellainen ikävä puoli, että se häiritsee eräiden maksan entsyymien toimintaa. Oikeasti.

        Ilmeisimpiä haittoja on, että mäkikuisman vaikutuksesta useiden lääkeaineiden vaikutus joko vaimenee tai tehostuu. Maallikkokin osaa arvata, että tämä ei ole hyvä asia eikä sinulla todellisuudessa ole tietoa, minkä lääkkeiden kanssa vaikutus on kohtalokas. Luontaisharrastajapiireissä tunnetuimpia vaikutuksia on, että e-pillerien teho lähtee. Tämän on moni ikävällä tavalla havainnut.


      • IIIIIIIII
        huono homma kirjoitti:

        Floristin koulutuksellako näitä terveystuotteita ihmisille myydään.

        Mäkikuismalla on sellainen ikävä puoli, että se häiritsee eräiden maksan entsyymien toimintaa. Oikeasti.

        Ilmeisimpiä haittoja on, että mäkikuisman vaikutuksesta useiden lääkeaineiden vaikutus joko vaimenee tai tehostuu. Maallikkokin osaa arvata, että tämä ei ole hyvä asia eikä sinulla todellisuudessa ole tietoa, minkä lääkkeiden kanssa vaikutus on kohtalokas. Luontaisharrastajapiireissä tunnetuimpia vaikutuksia on, että e-pillerien teho lähtee. Tämän on moni ikävällä tavalla havainnut.

        Itse olen syönyt Hyperiforce Novaa tämän talven ja on ollut helpoin talvi mitä muistan. Ei ole masennus eikä stressi painanut. Tekee mieli tehdä asioita, kun aikaisemmin jätti vaan tekemättä. En kokenut, että olin masentunut, kun aloitin mäkikuisman, koin itseni korkeintaan alakuloiseksi. Nyt jälkikäteen sitä aikaa ajatellessa tuntuu, että kyllä taisin kuitenkin kärsiä masennuksesta. Nyt jopa naurattaa oikeasti silloin tällöin.


      • freeett
        IIIIIIIII kirjoitti:

        Itse olen syönyt Hyperiforce Novaa tämän talven ja on ollut helpoin talvi mitä muistan. Ei ole masennus eikä stressi painanut. Tekee mieli tehdä asioita, kun aikaisemmin jätti vaan tekemättä. En kokenut, että olin masentunut, kun aloitin mäkikuisman, koin itseni korkeintaan alakuloiseksi. Nyt jälkikäteen sitä aikaa ajatellessa tuntuu, että kyllä taisin kuitenkin kärsiä masennuksesta. Nyt jopa naurattaa oikeasti silloin tällöin.

        mä luin jostain että mäkikuisma-kuuri olis 6-8 viikkoa..auttaako se siinä ajassa?
        ja jatkuuko sen vaikutus lopetuksen jälkeen vai palaako masennus/ahdistus/stressi sitten?Kyllähän tuo maksatoksinen on mutta tuskin kukaan sitä koko elämäänsä lävitse syö niin en usko ainakaan itse siitä olevan suurta haittaa.
        Mä aloitin pari päivää sitten kuurin,kolmella Hyperiforce Nova tabletilla päivässä enkä nyt ainakaan vielä mitään huomaa eikä sen vielä pitäis vaikuttaakaan:)
        ekana päivänä ihan kun olis tehny vähän pahaa oloa mutta en tiedä oliko se jotain muuta sitten..


      • IIIIIIIII
        freeett kirjoitti:

        mä luin jostain että mäkikuisma-kuuri olis 6-8 viikkoa..auttaako se siinä ajassa?
        ja jatkuuko sen vaikutus lopetuksen jälkeen vai palaako masennus/ahdistus/stressi sitten?Kyllähän tuo maksatoksinen on mutta tuskin kukaan sitä koko elämäänsä lävitse syö niin en usko ainakaan itse siitä olevan suurta haittaa.
        Mä aloitin pari päivää sitten kuurin,kolmella Hyperiforce Nova tabletilla päivässä enkä nyt ainakaan vielä mitään huomaa eikä sen vielä pitäis vaikuttaakaan:)
        ekana päivänä ihan kun olis tehny vähän pahaa oloa mutta en tiedä oliko se jotain muuta sitten..

        Itselläni oli jokusen viikon vähän erikoinen olo. Rinnassa tuntui pieni omituinen tunne. Tunne ei oikeastaan ollut inhottava, ainoastaan vieras. Se oli jonkinlaista ahdistumisen tunteen purkautumista, en edes tiennyt, että minulla oli sellaisia vaivoja:). Nykyään hengitän selkeästi syvemmin ja terveemmin. Söin pari-kolme kuukautta kolme Hyperiforce Novaa päivässä ja nykyään vähän vahingon kautta ainoastaan 1-2. Kerran huomasin, että ei ollut varaa ostaa uutta purkkia vähään aikaan ja siksi jaoin annoksen 1/päivä n. viikoksi. Yllättäen olo oli jotenkin selkeämpi ja mukavampi. En osaa suositella muille mitään tapoja, kun en varmana tiedä. Yksi vaihtoehto on käyttää alkuun suurempaa annosta ja sitten tiputtaa. Minulle hyvä. Voi olla, että syön tuon yhden päivässä kesänkin ajan, tai sitten en...


      • hipsham
        IIIIIIIII kirjoitti:

        Itselläni oli jokusen viikon vähän erikoinen olo. Rinnassa tuntui pieni omituinen tunne. Tunne ei oikeastaan ollut inhottava, ainoastaan vieras. Se oli jonkinlaista ahdistumisen tunteen purkautumista, en edes tiennyt, että minulla oli sellaisia vaivoja:). Nykyään hengitän selkeästi syvemmin ja terveemmin. Söin pari-kolme kuukautta kolme Hyperiforce Novaa päivässä ja nykyään vähän vahingon kautta ainoastaan 1-2. Kerran huomasin, että ei ollut varaa ostaa uutta purkkia vähään aikaan ja siksi jaoin annoksen 1/päivä n. viikoksi. Yllättäen olo oli jotenkin selkeämpi ja mukavampi. En osaa suositella muille mitään tapoja, kun en varmana tiedä. Yksi vaihtoehto on käyttää alkuun suurempaa annosta ja sitten tiputtaa. Minulle hyvä. Voi olla, että syön tuon yhden päivässä kesänkin ajan, tai sitten en...

        Voikohan tuo pahentaa ahdistusta alkuunsa? kuulostaa oudolta mutta musta tuntuu että näin on käynyt..nyt on kuudes päivä menossa vasta kylläkin että voi ihan normaalia ahdistusta olla mut suurentelen ite asiaa taas:D


      • Ahistaa
        hipsham kirjoitti:

        Voikohan tuo pahentaa ahdistusta alkuunsa? kuulostaa oudolta mutta musta tuntuu että näin on käynyt..nyt on kuudes päivä menossa vasta kylläkin että voi ihan normaalia ahdistusta olla mut suurentelen ite asiaa taas:D

        Itselläni oli samanlainen kokemus. Käytettyäni viikon Hyperiforce Novaa 3 tabua/pvä, huomasin että olen selvästi ahdistuneempi, lisäksi aloin hikoilla erittäin runsaasti, vaikka olisin ollut hiljaa paikoillani, olin yhtäkkiä likomärkä hiestä. Lopetin käytön ja olo koheni hiukan parissa päivässä.


    • kjgbkdc

      Olen itse saanut apua mäkikuismasta ahdistukseen, paniikkihäiriöön ja alakuloisuuteen/masennukseen.

      Olen ottanut annoksella 2tbl x 2krt/vrk (pakkauksessa 1tbl x 3krt/vrk).

      Tuote on verrattain kallis, ~20eur / 60tbl mutta toimiva. Itsellä käyttökokemusta pitkältä ajalta, en syö muita lääkkeitä eikä ole aiheuttanut mitään oireita. Käyttämäni tuote on apteekissa reseptivapaana myytävä hyperiforce nova.

      Suosittelen. Mäkikuisma todellakin auttaa!

    • J

      Auttaa..

    • körny

      Mäkikuisma auttaa pidentämään siemensyöksyn tuloa. Nyt apteekkeihin tullut kallis lääke ko. tarkoitukseen on samankaltainen aine.

      • doctor_x

        Tuo pitää paikkansa. Ajattelin kertoa tuosta huomiosta muillekin mutta joku
        näemmä todennut saman. Vaimon kanssa ihanan pitkiä sessioita. Tässä ohje.
        Kerää Mäkikuisman kukkia ja nuppuja noin desi. Kaada päälle 3dl raakaa vodkaa tai vastaavaa. Ravistele silloin tällöin. Valmista kolmen viikon kuluttua.
        Ota 1/4 tl iltaisin veden kera viikon kuureissa ja viikko paussia välissä.

        PS Mäkikuima kukkii juhannuksen tienoilta elokuun puoleen väliin. Paras aika kerätä pari viikkoa juhannuksesta.


      • jännittäjä 00
        doctor_x kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa. Ajattelin kertoa tuosta huomiosta muillekin mutta joku
        näemmä todennut saman. Vaimon kanssa ihanan pitkiä sessioita. Tässä ohje.
        Kerää Mäkikuisman kukkia ja nuppuja noin desi. Kaada päälle 3dl raakaa vodkaa tai vastaavaa. Ravistele silloin tällöin. Valmista kolmen viikon kuluttua.
        Ota 1/4 tl iltaisin veden kera viikon kuureissa ja viikko paussia välissä.

        PS Mäkikuima kukkii juhannuksen tienoilta elokuun puoleen väliin. Paras aika kerätä pari viikkoa juhannuksesta.

        hei mistä tuolta luonnosta kannattaa haeskella tuota mäkikuismaa


      • kysynainavaan1
        doctor_x kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa. Ajattelin kertoa tuosta huomiosta muillekin mutta joku
        näemmä todennut saman. Vaimon kanssa ihanan pitkiä sessioita. Tässä ohje.
        Kerää Mäkikuisman kukkia ja nuppuja noin desi. Kaada päälle 3dl raakaa vodkaa tai vastaavaa. Ravistele silloin tällöin. Valmista kolmen viikon kuluttua.
        Ota 1/4 tl iltaisin veden kera viikon kuureissa ja viikko paussia välissä.

        PS Mäkikuima kukkii juhannuksen tienoilta elokuun puoleen väliin. Paras aika kerätä pari viikkoa juhannuksesta.

        viikon kuureissa?
        viikko paussia?
        täsmentäisitkö?


        /kysynainavaan


    • Mäkikuismaa mökillä

      Voisiko luonnosta kerätä mäkikuismaa ja juoda teenä tai syödä sellaisenaan?

      • dddddddaaasss

        Voi. Itse teen juuri näin. Kukkia mukiin ja kuumaa 100 asteista vettä päälle, antaa hautua 15min ja juo. Väri tulee punaiseksi ja tämä punainen väriaine on juurikin se vaikuttava ainesosa. Mutta kuivattua/pakastettua mäkikuismaa laittaa sen pari-kolme teelusikallista niin se riittää. Tämä 3x päivässä. Mäkikuisma tintuuraa juodessa nukahtamisvaikutuksen huomaa "heti" "kuurin" aloittaessa. Masennusta sen pitäisi alkaa helpottamaan 2-4viikon sisällä. Tosin parhaiten tämäkin aine toimii jos pystyy puhumaan masennuksestaan jollekin toiselle luotettavalle ihmiselle tai terapeutille.


      • tuutikki...
        dddddddaaasss kirjoitti:

        Voi. Itse teen juuri näin. Kukkia mukiin ja kuumaa 100 asteista vettä päälle, antaa hautua 15min ja juo. Väri tulee punaiseksi ja tämä punainen väriaine on juurikin se vaikuttava ainesosa. Mutta kuivattua/pakastettua mäkikuismaa laittaa sen pari-kolme teelusikallista niin se riittää. Tämä 3x päivässä. Mäkikuisma tintuuraa juodessa nukahtamisvaikutuksen huomaa "heti" "kuurin" aloittaessa. Masennusta sen pitäisi alkaa helpottamaan 2-4viikon sisällä. Tosin parhaiten tämäkin aine toimii jos pystyy puhumaan masennuksestaan jollekin toiselle luotettavalle ihmiselle tai terapeutille.

        Olen itse tehnyt kuten muutama edellinen kirjoittaja,
        kerännyt "puhtaalta" alueelta kukat ja nuput,
        2 kourallista kolmenvartin pulloon kirkasta viinaa.
        Annetaan seistä 2-3 vk auringossa, käännellään päivittäin.
        Valmista.

        Olen käyttänyt jo vuosia, ja muutakin lääkitystä on olemassa.
        En ole haittoja havainnut, tosin en yliannostele.
        Enkä tuputa, mutta näin minä teen rohtoni.


    • Johanniskraut

      Ei kannata Suomesta ostaa noita, Saksassa on erittäin paljon halvempaa ja löytyy joka Rossmannista tai etelässä Mülleristä. Mäkikuisma = Johanniskraut.

      • Joniq

        Totta. 120 kpl tabletin pakkaus noin 3,50 euroa. Ainakin Rossmanilla on myös verkkokauppa. Johanniskraut haulla löytyy.


    • Kuisma Mäki

      Ja niitä e-pillereitä ei kannata huvikseen popsia, sillä ne aiheuttavat endometrioosia ja lapsettomuutta, joka varmasti johtaa myös masennukseen.

      • 13+5

        En tiedä mihin liittyi tuo huvikseen popsiminen, mutta endometrioosin hoitoon käytetään esim. yhdistelmä e-pillereitä ja keltarauhashormonia, estämään endometrioosin etenemistä.


      • m.m.k

        Ja mulle on nimenomaan hyötyä yhdistelmäpillereiden syönnistä, koska suvussani on ollut endometrioosia ja pillerit ehkäisevät sitä osaltaan.

        Uskon enemmän lääkäriini kuin keskimääräiseen netti-keskustelijaan. Toiv. muutkin tekevät niin :-)


    • ex-ahdistunut

      Olin taukoamatta ahdistunut, tuskastunut ja mietin kuolemaa/itseni tappamista ihan herkeämättä joka päivä monta kuukautta. "Oikeista" masennuslääkkeistä kuten sitalopraamista ja esitalopraamista minulla oli huonoja kokemuksia ja en halunnut niitä enää siksi käyttää. Kokeilin sitten mäkikuismaa. Ekalla yrityksellä se vei yöunet ja lopetin. Kokeilin parin kuukauden päästä uudestaan. Nyt olo on helpottanut. Nappailen Hyperiforce Novaa 1tbl x 2 päivässä, eli jopa alle ohjeellisen 1tbl x 3. En saa enää ahdistuskohtauksia ja nautin elämän pienistä asioista. Tiedän että placebovaikutus on varmaan suuri, mutta olkoon mikä vaikutus vain kun kerran paransi pääni. Kokeilkaa ahdistuneet ihmiset mäkikuismaa, ei se varmaan kaikilla auta, mutta juuri sinua ehkä auttaa.

    • neuvoton

      Kokeilisin Mäkikuismaa unettomuuteen, mutta en oikein uskalla.
      Sen yhteisvaikutuksella pelotellaan.
      Syön säännöllisesti verenpainelääkettä sekä happosalpaajia.
      Onko jollakin kokemusta muiden lääkkeiden käytöstä Mäkikuisman kanssa?
      Kertokaa kokemuksistanne uteliaalle!

      • -----

        Ei se mitään pelottelua ole. Mäkikuisma sotkee maksan entsyymien toimintaa. Se voi voimistaa joidenkin lääkkeiden vaikutusta ja sitten taas vähentää toisten.

        Yksittäisten käyttäjien tarinat eivät ole sinulle hyödyllisiä.


      • mami

        Tuota kannattaa kysyä suoraan apteekista.


      • viilipytty17
        mami kirjoitti:

        Tuota kannattaa kysyä suoraan apteekista.

        Olen nyt käyttänyt mäkikuismaa pari viikkoa, kun lopetin pitkäaikaisen mielialalääkkeen käytön. Sain ihan hirveitä ahdistuskohtauksia noin viikon ajan (joka johtui siitä, että lopetin lääkkeen käytön kertaheitolla, niin ei saa koskaan tehdä.) mutta kun vaaan jatkoin mäkikuismaa, niin nyt olo on todella hyvä. Uskon että minua ainakin auttaa. Käytän tippoja ja todellakin aion jatkaa, pienennän vain annostusta. Käytän myöskin Bemer-laitetta.


    • kuikkaaaa

      Jos vaan mahdollista, niin kerätkää mäkikuismaa itse luonnosta, kuivatkaa ja keittäkää teet. Hyvän annostuksen voisi kuvitella olevan jossain hieman 5 gramman alapuolella. Itse keitin joskus n. 15 g:stä teet ja join kaverin kanssa pökkiin. Vaikutus välitön, unettava, rauhoittava, mielialalaa kohottava, lötköksi pistävä ja jopa hieman päihdyttävä, joten jos ei moista hae niin ei ihan tollasia määriä sitten. Kaikinpuolin positiivinen kokemus kuitenkin.

      Nyt olen käyttänyt jotain nestemäistä valmistetta 4-6ml (1ml = 1g kuivaa rohtoa) päivittäin (nimeä en muista), eikä vaikutus ole yhtään niin voimakas kuin tuolla teellä, mutta sellainen että huomaa kuitenkin - jollei aivan plaseboa ole.

    • auttaa.

      "" Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti viime vuonna masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

      Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

      – Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

      Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

      Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

      USA:ssa nuorten tekemien joukkosurmien taustalta on kaivettu esiin masennuslääkkeiden haittoja. Usean kouluampujan tiedetään käyttäneen masennuksen hoitoon tarkoitettuja SSRI-lääkkeitä.

      Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

      – Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

      SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

      Yhdysvalloissa havaittin 2000-luvun alussa monen kouluampujan käyttävän tai käyttäneen SSRI-ryhmän masennuslääkkeitä.

      – Tällainen havainto on tehty, mutta vielä ei voi tehdä tieteellisesti luotettavaa johtopäätöstä siitä, että masennuslääkkeiden käyttö selittäisi elämää tuhoavan käyttäytymisen, toteaa professori Jari Tiihonen.

      Tiedeyhteisössä ei siis ole yksimielisyyttä masennuslääkkeiden ja joukkosurmien välisestä syy–seuraus-suhteesta.

      –Tiedetään teko ja lääkkeiden käyttö, mutta ei sitä, kuinka sama henkilö olisi toiminut ilman lääkkeitä kyseisessä tilanteessa. Satunnaistettu tutkimustilanne tuottaisi huomattavasti luotettavampaa tietoa, mutta sellaisen toteuttaminen on mahdotonta: pitäisi jättää osa nuorista masennuspotilaista lääkitsemättä, selvittää Tiihonen.

      Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

      – Tämän lääkeryhmän haittoja on tutkittu satunnaistetusti persoonallisuushäiriöstä kärsivillä potilailla. Tutkimuksissa käytön on todettu vähentävän impulssikontrollia ja lisäävän taipumusta aggressiivisuuteen.

      Tiihosen mukaan samassa potilasryhmässä toteutettu SSRI-lääketutkimus tuotti päinvastaista tutkimustietoa.

      –SSRI-lääkkeitä käyttäneet aikuiset persoonallisuushäiriöpotilaat käyttäytyivät vähemmän väkivaltaisesti kuin lumelääkettä saaneet.

      Vaikka SSRI-lääkkeiden ja surmatöiden välistä yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan kiistattomasti, psyykenlääkkeiden valmistajat ovat varpaillaan.

      Yritykset säikähtivät mahdollista yhteyttä siinä määrin, että pakkausselostuksiin on 2000-luvulla ilmaantunut ohjeistus, jonka mukaan serotoniinin takaisinottajia ei suositella alle 18-vuotiaille. Näin lääkevalmistajat siirsivät vastuuta mahdollisista ja jopa todennäköisistä haitoista lääkkeitä määrääville lääkäreille.

      Käyttöohjeissa kerrotaan, että masennuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin itsetuhoisuutta kuten itsemurhayrityksiä ja -ajatuksia sekä vihamielisyyttä ja aggressioita kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

      Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

      – On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista. Vasta aivan viime aikoina ääni kellossa on muuttunut: enää psykiatrien patenttiratkaisu ei löydy itsestäänselvästi SSRI-ryhmän lääkkeistä. Uskomme hypen hiljentyneen, koska patentit ovat rauenneet ja markkinointi vaimentunut sen myötä. ""
      http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

      Lääkitty mieli:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

    • Vinksallaan

      Jaa-a. Koskahan me suomalaiset oppisimme kohtelemaan toisiamme paremmin? Ystävällisyys toisia kohtaan kohottaa omaakin mielialaa, saati sitten toisten.

      Työpaikoillekin voisi viedä sanaa siitä, että kiusaaminen ei auta ketään. Töitäkin voisi teettää kohtuullisissa olosuhteissa siten, että työntekijä saisi riittävästi lepoaikaa, unta ja mahdollisuuden aterioida ja käydä vessassa työpäivän lomassa.

      Ei äkkiseltään kuulosta paljolta, mutta edelleen joissakin työpaikoissa nämä ovat ylellisyyttä.

      Ei ihme jos suomalaisia väsyttää ja masentaa. Kaikkea pitää tehdä nopeammin, tehokkaammin ja mahdollisimman vähin kustannuksin.

      Eikä nykyään lasten anneta olla lapsia. Kaipa se masentaa, jos kukaan ei huolehdi. Monella 14-15 vuotiaalla on poika-/tyttöystävä ja suhteisiin kuuluvat ongelmat jo tässä iässä. Paljon on nuoria ilman rajoja ja rakkautta.

      Tavaroita ja ruokaa saa kun vaihtaa niitä seksiin. Nykyinen murrosikä on aika erilaista kun 60-70-luvulla murrosikää viettäneillä. Tähän muuttuneeseen maailmaan kun vielä lisää sosiaalisen median paineet niin ihmettelen lähinnä sitä, kuinka selviävät elossa täysi-ikäisyyteen.

    • kukkatippa

      Toimin hierojana ja asiakkaalleni määräsi yllättäen (työpaikalla olevan tilanteen takia) kuntoutuslääkäri masennuslääkkeen. Hän valitti sitten minulle että tuntee olonsa oudoksi, eikä mikään tunnu enää miltään - tarkastin lääkkeen nimen mukaan kyseisen lääkkeen tiedot netistä. Koska asiakas kärsi diabeteksesta - lääkärin olisi pitänyt puuttua myös diabeteslääkitykseen. Asiakas otti yhteyttä lääkäriin ja masennuslääke poistettiin.

      Hän löysi tilalle kuisma-kukkatippoja. Se on erikoisen mieto lääke eikä jota voi ottaa huolimatta lääkityksestä.

      • harkintaa

        Masennuslääkkeitä ei pidä määrätä työpaikalla olevan tilanteen takia vaan vain oikeaan kliiniseen masennukseen.

        Mäkikuismaa ei voi ottaa huolimatta lääkityksestä. Valmiste vaikuttaa entsyymitoimintaan ja siksi voimistaa toisten ja vaimentaa toisten lääkkeiden vaikutusta. Ei todellakaan paras veto diabeetikolle.


    • Mami

      Siihen on sitten tultu, että Suomesta ei saa enää virallisesti mäkikuismaa missään muodossa paitsi tietenkin itse keräämällä. Olin tänään aikeissa ostaa kyseistä tuotetta apteekista, mutta siellä sanottiin, että tuote on vedetty markkinoilta jo vuosi sitten. Syynä on se, että mäkikuisma kohottaa maksa-arvoja muiden lääkkeiden kanssa ja siksi sitä ei enää apteekkeihin oteta. Luontaistuotekaupoissahan sitä ei ole saanut myydä enää yli vuosikymmeneen, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tilata sitä jostain epävirallisesti.

      Itse olen nuoruudessani käyttänyt Fogelin Hyperiforce Esbericum:a tippoina ja sillä tulu parannettua yksi vaikeahko masennus.

      • Nainen -85

        Tänään juuri kävin luontaistuotekaupasta ostamassa mäkikuismaa. Joten ei sitä ole vedetty myynnistä pois. Tuotteen nimi oli Hipérico, espanjalainen valmiste. En ole vielä kerennyt kokeilemaan, mutta tätä ennen olen kokeillut masennukseen mielialalääkkeitä: Venlafluxinia, Citalophramia ja Mirtazapiinia, kaikki ihan hirveitä lääkkeitä. Eivät sopineet minulle rankkojen sivuvaikutuksien takia. Toivottavasti tämä sopisi.


    • Nainen -80

      Onko jollakulla oikeasti tiedossa joku, jolle olisi sattunut vahinko mäkikuisman käytön vuoksi? Siis e-pillereitten teho olisi kadonnut?

      • pitää paikkansa

        Niin siis haluatko sinä nyt tarinan, jossa kerrotaan, että jonkun tutulle olisi ehkä käynyt näin tästä syystä? Vai haluatko tietää, vaikuttaako kyseinen valmiste maksan entsyymitoimintaan juuri sellaisella tavalla, että erilaisten lääkkeiden teho joko vaimenee tai voimistuu?

        Yksittäisiä raportteja ei-toivotuista raskauksista ko. valmisteen käyttäjiltä on ollut pitkään. Asiaa on tutkittu tieteellisesti ja julkaisuja löytyy Pubmedistä ainakin vuosilta 2003 ja 2005. Löydät ne hakusanoilla St Johns Wort ja contraceptive. Ja niin se tosiaan toimii, että ehkäisyteho valmisteen käyttäjillä heikkenee.

        Valmisteen myyjän olisi reilua ilmoittaa asiakkailleen tällaisesta pienestä sivuvaikutuksesta ja varoittaa, että muitakin testaamattomia efektejä saattaa olla.


    • bells1

      Mäkikuismauutetta saa netistä esim. osoittesta
      http://www.naturanetti.fi/sumuSHOP/sivu/tuotetiedot/tuote_id/360
      Olen itse viikon verran nyt tutkinut erilaisista lähteistä tämän käyttöä ja tullut siihen lopputulokseen, että aion kokeilla.
      Kärsin itse paniikkihäiriöstä/ajoittaisesta ahdistuksesta. Lääkkeet eivät sivuvaikutustensa vuoksi ole minulle sopineet, enkä niitä edes haluaisi enää kokeilla, jotain on kuitenkin pakko kokeilla.
      Sen verran asioista luonnonlääketieteen kautta selvisi myös että kalaöljy ja D-vitamiini helpottavat monia.

    • Mude 125

      Tosi hyväksi totesin mäkikuisma tipat , joita ostin hyvin varustetusta luontaistuotekaupasta ihan oulusta. Siihen loppui paha olo ja puristus. Minä voin kyllä kehua. Toivon teille kaikkea hyvää ja jaksamista.

      • uneton stressaaja

        Kiva, että olette kirjoittaneet tänne kokemuksianne. Ja vielä löytyi viesti tämän vuoden puoleltakin. Taidanpa minäkin lähteä etsimään mäkikuismavalmistetta ja kokeilla sitä.


    • muna-vai-kana?

      vaikuttaakohan tuo masennukseen jos se johtuu kilpirauhas arvojen olemisesta koholla? tai vaikuttaako se kilpirauhaseen? en saa kuitenkaan vielä tyroksiinia, mutta masennuslääkkeistä en ole kauhean innoissani myöskään.

      • mude 1

        Kokeile mäkikuismaa, mieluimmin kun kemiallisia lääkkeitä . Eihän ne todellakaan ole pahaksi ,jos ei kuismasta ole apua . Kilpiauhas toiminta vaikuttaa mielialaan. Toivon sinulle jaksamista ja voimia. Itselle on auttanut mäkikuisma.


    • G-g-g-h

      Olen käyttänyt tuota hyperiforce novaa kuukauden verran. Minulla se tuntuu ainakin parantavan mielialaa. Ei kai sitä apteekissakaan myytäisi, jos se ei toimisi.

      Paljonhan myydään myös muita luontaistuotteita apteekeissa. En ihmettele että apteekki haluaa saada niitä pelkästään omaan myyntiin. Sitten hinnat myös tulee korkeammaksi. Mun pääsääntö on että jos voi ostaa muualta kuin apteekista niin ostan. Apteekki on todella kallis paikka.

      Mäkikuisma vaikuttaa maksan toimintaan ja sen takia vaikuttaa muiden lääkkeiden tehoon. Siksi kuulemma heikentää e-pillereiden ehkäisy tehoa.

      • Varoitusta

        Joo varmaan perunakin vaikuttaa maksa-arvoihin jos tutkittais. Onneks ne tehtaan synteettiset tuotokset ei vaikuta mihinkään...


    • Tsemppiä kaikille

      Käytin aikoinani mäkikuismaa vuosien ajan ja sanoisin, että se on pelastanut paitsi minut myös perheeni. Olin todella ahdistunut ja masentunut. Istuin vain olohuoneessa ahdistuneena enkä saanut tehtyä mitään. Tiuskin vain kaikille.

      Ostin apteekista mäkikuisma tabletteja ja otin heti 3 tablettia päivässa. Luvatun 10 päivän päästä tapahtui muutos. Päätä särki ja oli pakko mennä päiväunille keskellä päivää lepäilemään. Ajattelin, ettei lääke sovi minulle, mutta jatkoin sinnikkäästi sen syömistä. Ja sitten yhtenä päivänä huomasin istuvani sohvalla ja olevani - onnellinen. Se oli ihmeellistä. Oli niin pitkä aika, kun olin tuntenut tyytyväisyyttä ja rauhaa, että oikein havahduin nauttimaan onnellisuuden tunteesta. Ja ne hetket lisääntyivät, myös nukuin paremmin. Ja lepäsin, sillä tajusin olevani todella väsynyt.

      Söin mäkikuismaa monta vuotta ja parasta oli, että pystyin ikään kuin ottamaan etäisyyttä ongelmiin ja toimimaan. Pystyin taas kannustamaan lapsiani ja olemaan positiivinen. Epämääräinen pelko, että maailma on paha paikka enkä voi sille mitään, katosi. Tilalle tuli terve järki ja toivo.

      Olen lopettanut pari vuotta sitten mäkikuisman syömisen ja tilalle tuli mietiskely/rukous (sama asia) ja olen saanut siitä valtavasti energiaa.

      Kaikkia mahdollisia keinoja kannattaa käyttää, että tästä elämästä selviää kunnialla eikä katoa mielen pimeisiin syövereihin. Siitä ei nimittäin ole hyötyä kenellekään. Ei itselle eikä muille.

    • kuismaa222

      Olen 24v mies ja käyttänyt mäkikuismaa vuoden ja minun kohdallani tuote toimii.

      Sitä saa tilattua esim. yliopiston apteekista - vaatii soittamisen mutta voi madaltaa kynnystä tilaamiselle. Tuote on hyperiforce nova.

      Tuotteen käytön lopettamisen jälkeen oireet palasivat ja jatkoin mäkikuisman käyttöä. Tämä ei ole tuotteen vika vaan kertoo siitä että tuotteen käyttö helpottaa oireita.

      Kesällä olen huomannut valoherkkyyttä lievänä, ei ole haitannut elämää mitenkään esim. etelän maissa.

      Oireet joihin minulla on auttanut: Huonounisuus, ahdistuneisuus, saamattomuus, lievä masennus, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko ja siihen liittyvä "lukkiintuminen". Ongelmat ovat poistuneet mäkikuismalla, siis poistuneet. Kyse ei ole kohdallani lumevaikutuksesta. Muita lääkkeitä en ole syönyt.

      Yhteensopivuus esim. joidenkin antibioottien, e-pillereiden jne kohdalla on varmistettava ongelmien välttämiseksi.

      Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!

    • Laura B

      Sain juuri ikään kuin lahjaksi monenlaisia itsekerättyjä kuivattuja yrttejä. Yksi niistä sattui olemaan mäkikuisma. Luin että se auttaisi krooniseen ripuliin (tässäkin ketjussa sen sanottu aiheuttavan ummetusta). Aloin käyttämään sitä viime viikonloppuna siihen vaivaan, ja sattui myös olemaan kova flunssa. Kahden kupillisen jälkeen flunssa vain katosi, eikä ole tullut takaisin.

      Mutta nyt ilahduin kun luin, että se on parantanut masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta. Kärsin niistä ajoittain kovastikin, eli aion nyt käyttää sitä pitkäaikaisesti ja katsoa, josko se vaikuttaisi. Että kiitoksia kovasti kokemustenne kertomisesta!

    • mäkikuisma

      Itse söin kaksi kuukautta putkeen mäkikuismaa ja pidin juuri viikon tauon. Mieliala oli selvästi huonompi (toki kyse voi olla placebostakin).

      Hain kuitenkin eilen taas purkin ja toivottavasti mieliala paranee. Pakkausselosteessa varoiteltiin, ettei sovi valoherkille ihmisille. Itse olen erittäin herkkä, mutta mäkikuisma ei tilannetta ole pahentanut ollenkaan. Muutenkaan en ole sivuvaikutuksia huomannut, vaikka olen herkkä saamaan kaikki haittavaikutukset lääkkeestä kuin lääkkeestä.
      Sain myös eilen apteekissa henkilökunnalta hirveät varoitukset tuotteesta. Mielestäni ihan suotta, jos vertaa vaikka mielialalääkkeisiin. Niistä ne hirveät olot oikeasti tulevat.

      Suosittelen siis kokeilemaan mäkikuismaa. Mielestäni se auttaa mielialaan. Suurin ongelma on sen saatavuus. Näin pikkukaupungissa sitä on vaikea löytää, kun ei kuulu kaikkien apteekkien valikoimaan. :/

    • artsil

      Kyllä, mäkikuisma tuntuu kohentavan mielialaa, vähän niin kuin kirkasvalolamppukin. Rauhoittavaa/rentouttavaa vaikutusta en ole huomannut.

    • Tällaista

      Tuolla terveyskirjaston sivuilla (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00108) sanotaan, että: "Mäkikuismauutteen tavallinen annos on 300–1 800 mg jaettuna kolmeen vuorokausiannokseen."

      Tuolla A. Vogelin Hyperiforce Novalla suositeltu 3 tabletin vuorokausiannos on n. 150 - 219 mg. Ja sitä on purkissa 60 tablettia. Maksaako n. 20,50 € apteekissa.

      Tuolta Iherb.com sivuilta saa tilattua suomeenkin (tarjouksessa ilmaisin) normaalisti edullisimmillaan 4 dollarin (3,07€) postimaksuin esim. tuollaista Now Foodsin mäkikuismaa 250 kpl 300 mg:n tablettia hintaan 16,58 dollaria (12,71 €). Siinä suositeltu vuorokausiannos on myös kolme tablettia (900 mg). Halvemmalla saa vielä, kun ostaa esim. 4 purkkia kerralla.

    • ....................

      Mistä saisi tilattua mäkikuismaa halvemmalla kun suometa ostettuna?

    • ocd-mies..

      Hei

      Kerronpa sitten omankin kokemukseni vaikka tähän.

      Mäkikuisma toimi ainakin minulla hyvin, paransi mielialaa sekä muutenkin tuntui auttavan. Ahdistuksen vei pois, itsellä on pakkoneuroosi melko pahakin ja huomasi selvästi jotta ahdistuksen poistaa hyvin. Muutenkin tunnen ahdistusta aika herkästi.
      Minkäänlaisia sivuvaikutuksia ei tullut ei aloituksessa eikä sitten kun nyt pidän vähän taukoa.
      Voisi sanoa jotta mäkikuisma auttoi lempeästi :)
      Varmasti on totta ettei erittäin pahaan masennukseen tästä varmaankaan ole.

      Ihmeen vähän tästä puhutaan vaikka auttaa näinkin hyvin.

      -Tarkkana pitää olla jos on muuta lääkitystä. Ei sovi masennsulääkkeiden kanssa.

      Myöskin huoletti jotta onko tällä vaikutusta maksan toimintaan...

      • mäkikuisma auttoi

        Hei täälä kans mäkikuisman käyttäjä ja siitä oli hyötyä mutta sitten kun aloin vähentää 1 annokseen päivässä masennusoireiden lievennettyä niin pian alkoi taas ahdistaa ja masentaa mutta ei niin pahasti kuin alussa. Nyt nostin annostuksen taas 3 per päivä. Toivottavasti alkaa auttaa pian :) käytän tosin uutetta enkä tabletteja niinkuin monet muut täällä.

        ocd-mies... jos satut käymään täällä niin kerros miten sulla meni se tauko?


    • Ansku-001

      Me puolisoni kanssa haimme Ylänen joen rannalta Pöytyällä keräsimme kuismaa isoon muovi säkkiin ja täytimme wv takakontin sillä. Tulimme kotiin vaimoni puhdisti nurmikolla kasvit ja leikkoi pois huonot lehdet ja alaosat. Sitten kun kattelin tätä netti toosaa vaimo leikko kuismat pieniksi sentin pituisiksi paloiksi keittiön pöyrällä. Sitten hän otti ja keitti kuumaa vettä ja laitoimme i/3 osa teekupin pohjalle leikeltyä kuismaa ja kuuma vesi päälle! kun oli siinä vetäytynyt noin 10 minuuttia niin laitoimme sokeri kuin teehen ja aloimme siinä hiljaksiin hörpiksiä ja nyt on mennyt noin puolisen tuntia on minulla kaikki kivut lähtenyt ja olo on taasen nuorekas ja väsynyt! Nyt vain nukkumaan! Kiitos Jumalalle hienosta yrti kasvista mikä tuo apua kipuihin ja mieleen rauhan takaisin! Suosittelen kaikille nyt vain öitä kaikille!

    • Huolestunutmamma

      Voiko 13 ikäiselle antaa mäkikuismatuotetta?

    • Surupois3

      Hei! Olen ollutnyt jo kauan stressaantunut ja alakuloinen ja kotona saamaton kotiaskareisiin,teen pakolla niitä. Ja myös mustasukkaisuus vaivaa joka masentaa. En ole käyttänyt mitään lääkityksiä mutta nyt olo alkoi olla tosi paha niin etsin netistä apua luontaistuotteista ja ilokseni löysin juttuja mäkikuismasta ja ostin purkin eilen ja tietty myös aloitin. Toivon sen auttavan minua ja muitakin. Kaikille laisilleni hyvää joulun odotusta ja kaikkea hyvää.

    • pimeyttä_vasttaan

      Ainakin kaamosmasennuksen tyyppiseen väsymykseen toimi.

      Enää ei taida olla kuin yhtä valmistetta saatavilla apteekista. Tuotakin valmistetta olen kokeillut kuuriluontoisesti syksyllä ja talvisin.

    • AWH

      Tuo 3.11.2012 oleva linkki on muuttunut. Uusi osoite on http://finherb.fi/mäkikuismauute-hiperico-hypericum-perforatum-50-ml.prod

    • Peter9

      Olen käyttänyt tablettimuotousta mäkikuismaa vuosia ilman mitään sivuoireita. Omat veriarvoni ovat normaalit, eli esimerkiksi en ole rasittanut mäkikuismalla maksaani. Mäkikuisman kätyttöön voi liittyä haittavaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa yhteiskäytössä, jolloin asia on varmistettava esim. apteekista.

      Mäkikuisma on minulla toiminut siten, että se "leikkaa" tunteiden terävimmät piikit pois, positiivisessa mielessä. Tämä on tehnyt mielenlaadustani positiivisemman, rauhallisemman ja tasaisemman. Olen keskittyneempi, iloisempi ja kykenen tekemään asioita, jotka muutoin tuntuvat raskailta tai mahdottomilta. Kyse ei ole plasebovaikutuksesta, sillä tuotteen käyttöä säätelemällä (tuotteessa esitettyjen rajoitusten puitteissa esim. vähentämällä määrää tai pitämällä taukoa) kykenee havaitsemaan tuotteen vaikutuksen selkeästi.

      Mikäli koet tarvitsevasi apua esim. lievään tai keskivaikeaan ahdistukseen tai masennukseen, kannattaa mäkikuismaa kokeilla.

      Mäkikuismatuotteita myydään Suomessa hyperiforce nova -nimellä, Ruotsissa hypericum nimellä. Euroopassa on myös myynnissä muun nimisiä tuotteita.

      Mäkikuisma on toimiva luonnontuote ja on sääli, että myynti on siirretty apteekkeihin. Taustalla lienee tarve edistää masennuslääkkeiden kysyntää. Suosittelen kokeilemaan mäkikuismavalmistetta silloin, kun käytössä ei ole muita lääkityksiä (jos on, kysyttävä apteekista).

    • Iskä33

      Olen syönyt 2 viikkoa tippoja(1,5 milliä aamuin illoin) ja toimii. Olen lääkevastainen mies jolle on tarjottu mielialalääkkeitä lekurin toimesta muutamaan otteeseen. Lähtee alakulo ja tulee juurikin onnellisemmaksi. Parasta on kun näkee mukavammin perheen muiden henkilöiden tärkeät ongelmat( nuoria tyttöjä pari kpl.) ja niihin ongelmiin suhtautuu ymmärtäväisesti. Tarmoa tulee omaan toimintaan ja paniikkihäiriöt on hävinneet melkein kokonaan multa. Suosittelen! .

    • mies22222

      Mistä tätä mäkikuismaa saa ostettua. Olen näköjään huono käyttämään nettiä, kun en vaan löydä missään myytävänä. Lääkärikään en kehtaa mennä, mutta pelkään palavereja, koulutus tilaisuuksia kuin syötävä. Paniikki häiriö nouseen väsymyksen myötä tässä kiireisessä työelämässä esiin.

    • kolikärrynakseli

      NIINPÄ, MIKÄ SORTI ÄÄNEN SUUREN JA TYHMÄN?

    • apashi

      tilannut mäkikuismaa ihan kuivana 3päivää vaporisoinut 3pesää päivässä eli päivittäin noin 1,5g ..2pesää aamupäivästä ja yhden iltapäivästä olen kerännyt vaporisoinnista ylijääneet purkkiin ja illalla haudutan ne vielä teeksi olo on ihan lepposa vaikee sanoo minkäverran lumevaikutusta mutta en tässä vaiheessakaan moittisi tuotetta..

    • Vain26-vuotias

      Mäkikuisma (kohdallani) todella auttaa lievään masennukseen ja alakuloon, ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että se auttaa myös vaikeaan masennukseen! :)

      Haluan jakaa oman käyttäjäkokemukseni vaikean masennuksen suhteen. Minulla on lapsesta saakka ollut "krooninen masennus" ja tällä hetkellä minulla on toistuvan masennuksen vaikea masennusjakso ilman psykoottisia oireita. Plus tämän päälle ahdistuneisuushäiriö, sairauskriisi ja post-traumaattinen stressihäiriö jouduttuani 3 vuotta sitten onnettomuuteen, jossa niskani vammautuivat (Whiplash-vamma) ja minusta tuli myös työkyvytön hermokipukroonikko.

      Pienestä tytöstä saakka minulle on kokeiltu eri mielialalääkkeitä ja kaikista olen saanut aina hirveitä sivuoireita (esim. sähköiskuja pään sisällä ja sormenpäissä) ja haitta on ollut suurempi, kuin hyöty, enkä tänäpäivänä suostu vastaanottamaan minkäänlaisia mielialalääkkeitä, enkä oikeastaan muitakaan säännöllisiä lääkkeitä, ellei henkeni riipu niistä. Olen saanut isomman avun kuin koskaan mistään kemiallisesta lääkkeestä käyttäessäni mäkikuismaa sairauteeni, enkä usko luopuvani, kuin pakolla tästä luonnontuotteesta. Oman vaikean masennuksen kohdalla annostukseni on suurempi, kuin Suomessa yleensä ja käytän ikäänkuin Saksan annostuksia, mutta muistan käyttäneeni keskivaikeaan masennukseen Suomen annostuksia ja silloin se oli riittävä, enkä edes ajatellut, että annostusta olisin silloin nostanut. Oma mielipiteeni on siis, että "normaalit" annostukset riittäisi lievään ja keskivaikeaan masennukseen, mutta vaikean masennuksen kohdalla annostus voisi olla korkeampi, tai ainakin kokeilla korkeampaa annostusta mielummin, kuin hakea kemiallisia lääkkeitä.

      Minulla on käytössä myös muita lääkkeitä liittyen vammautumiseen ja muiden lääkkeiden kanssa pitää olla tarkkana yhteisvaikutuksista, mutta sekin on erittäin helppoa, kun ilmoittaa lääkärille, että kaikki lääkkeet pitää sopia yhteen mäkikuisman kanssa tai viimeistään apteekkarilta lääkettä hakiessa varmistaa yhteensopivuuden.

      Aina pitää muistaa, että jokainen on oma yksilö, kerron oman mielipiteeni sekä kokemukseni ja se ei tarkoita, että asia on näin jokaisen ihmisen kohdalla. Ei voi siis ajatella automaattisesti, että kuisma ehdottomasti auttaa kaikilla ihmisillä vaan, että kuisma voi auttaa ja siitä voisi olla apua, jos antaa mahdollisuuden ja joka selviää kokeilemalla.

      • Anonyymi

        minkälainen annostus sinulla oli kun saksassa myydään 2000 mgn kapseleitakin


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mistä saisi tilattua tai ostettua mäkikuismaa paikanpäältä? Ulkomailta hakeminen ei ole vaihtoehto, tilaaminen on jos tulee perille ilman mitään seuraamuksia.

      • Anonyymi

        pipingrock.com saa halvalla kuismaa. suomessa ei enää myydä missään. psykiatri sanoi ettei tartte käydä labrassa mäkikuisman takia. itse syön 1800mg pv. kokeilin jopa 4800mg saksan annoksia mutta aiheuttaa ahdistusta isoilla annoksilla. 1800mg saa käypähoidon mukaan syödä. oon ottanu alkoo et häiritsee tehoa. pitää odottaa vielä vko tehoa. on auttanut jo tähän asti vaik oon juonu joka vkonloppu


    • Anonyymi

      Hyperiforce Nova tuote on poistunut markkinoilta. Miksi ihmeessä?

    • Anonyymi

      Miksi Suomessa ei myydä mäkikuismaa missään? Elämmekö jossain pimennossa?

    • Anonyymi

      Mäkikuismaa ei tosiaan ole saatavilla apteekeistakaan enää Suomessa. Mitään syytä en ole saanut selville tähän. Edes Fimeasta eivät osanneet sanoa johtuuko myyntikiellosta vai mistä. Kannattaa huomioida, että jenkeista tilaaminen tulee kalliiksi, koska kyseessä rohdos jonka fimea määrittelee lääkkeeksi. Tilaaminen siis laitonta ja sakot rapsuu, varsinkin kun kaikki tullataan nykyään. EU maista saa tilata max 3kk annoksen kerralla.

    • Anonyymi

      Mutta entäs tuo shopping4net valmiste sitten?

    • Anonyymi

      kuinka paljon tätä voi tilata kerralla jos sallittu määrä on 3kk satsi?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe