Kävin tuossa uuden Skoda Octavian omistajana huoltoliikkeessä
ihmettelemässä että mikä on, kun 20 aseteen pakkasella tuntuu siltä kuin
lohkolämmitin ei lämmittäisi ollenkaan. Huoltomies sitten sanoi että se
lohkolämmitin on tuollainen säteilylämmitin, joka ei lämmitä nestettä,
vaan itse moottoria. Eli lämmitin on pieni, noin 8cm pitkä ja 6cm leveä mötti,
joka on kiinni moottorin ympärillä olevassa alumiinikehikossa, johon lämpö
johtuu "lohkolämmittimestä".
Kysymys kuuluu että tekeekö tuollaisella lämmittimellä yhtään mitään?
Tehoa tuossa on ~400W eli
huomattavasti vähemmän kuin "oikeissa" lämmittimissä. Huoltomies sanoi,
ettei tuohon moottorityyppiin voi edes asentaa tavallista nestettä
lämmittävää lohkolämmitintä. Huoltomiehen mukaan samanlaisia käytetään
ainakin joissakin VW:n ja Volvon malleissa.
Saako noita laitteita siis myydä lohkolämmittimen nimellä? :)
Skodan lohkolämmittimet
9
2268
Vastaukset
- veikko
Olen tilannut uuden Octavian,jonka saan tammikuussa.Tilauskaavakkeessa lohkolämmittimen kohdalle laitettiin rasti.Empä kuitenkaan tullut kysyneeksi laitteen tehoa tai muitakaan yksityiskohtia.Jos laite todellakin on niin huono,täytyy harkita webaston/eberin hankkimista.Ai niin, tuleva autoni on tdi, joten lisälämpöä kyllä kaivataan.
- turska
Tuo riippuu ilmeisesti aika pitkälti konetyypistä millainen lämppäri siihen laitetaan. Luulisi ettei ainakaan diesel-vehkeeseen pistetä tuollaista. Tosin luulisi ettei mihinkään tuollaista pistettäisi. Hintaakin tuolle tuli 350 euroa auton hankkimisen yhteydessä. Olisi pitänyt jättää lohkolämmitin ostamatta ja hankkia suoraan webasto.
- Fabia2001
Millä moottorilla Octaviasi on? Normaalisti Skodassa,Vw:ssä,Seatissa ja Audissa on käytetty vesiletkun väliin sijoitettavaa nestelämmitintä. Omassa SDI Fabiassa on tälläinen ja vastaa lämmitysteholtaan normaalia perinteistä lohkon kyljessä olevaa mallia.
- turska
Joo 1.6l bensakone siinä on. Huoltomies sanoi että tehtaan ohjeiden mukaan noihin asennetaan kaikkiin tuollainen säteilylämmitin. Vähän haiskahtaa kus*tukselta. Itsekin olen harkinnut webaston ostamista, kun auto ei tunnu riittävän lämpimältä, mutta ehkä ensin pitää ottaa selvää jos tuohon saisi vaikka kunnollisen lohkolämmittimen :)
- Säteilijä
turska kirjoitti:
Joo 1.6l bensakone siinä on. Huoltomies sanoi että tehtaan ohjeiden mukaan noihin asennetaan kaikkiin tuollainen säteilylämmitin. Vähän haiskahtaa kus*tukselta. Itsekin olen harkinnut webaston ostamista, kun auto ei tunnu riittävän lämpimältä, mutta ehkä ensin pitää ottaa selvää jos tuohon saisi vaikka kunnollisen lohkolämmittimen :)
Jos autossasi on todella säteilylämmitin, niin se on sama ratkaisu kuin esim uudemmissa audeissa ja mm. 1.8T koneissa on tuo säteilylämmitin. Ko. lämmitintä käytetään ja tullaan käyttämään tulevaisuudessa vieläkin enemmän, kun lohkot muuttuvat pikkuhiljaa kevytmetallisiksi, jolloin niihin ei voi ruuvata vesitilaan sopivaa lämmitintä. Ko. säteilylämmittimiä on siis ainakin Audeissa ja mitä ilmeisesmmin myös uudemmissa VW ja Skoda -malleissa, Volvossa ja ainakin kaikissa uudemmissa Toyotan 1.3 koneissa (VVT-I -mallit).
Säteilylämmittmien teho kaiketi riippuu myös asennuspaikasta, sillä tuo 400 waattia ei ole mitenkään radikaalisti heikompi verrattuna normaaliin nestetilassa olevaan vastukseen, koska yleensä nuo vastukset ovat teholtaan henkilöautoissa 450w - 600 wattia. Mutta luulisi Skodaankin pystyvän asentamaan letkulämmittimen, mutta monet haukkuvat myös noita letkulämmittimiä todella kehnoiksi verrattuna perinteiseen lohkossa kiinni olevaan vesitilassa vaikuttavaan lämmittimeen.... mene ja tiedä, että mikä on paras, mutta säteilylämmittimet tulevat yleistymään ja niiden asennus on usein suht. helppoa, koska ne kiinnitetään vain lohkon kylkeen, eikä tarvitse laskea nesteitä pihalle ja ilmailla jäähdytysjärjestelmää. Lisäksi ne eivät "kuluta" jäähdytysnestettä ja ilmeisesti kesto on normaalia vastusta parempi. Ja koska moottorit muuttuvat yhä enemmän kevyempiin materiaaleihin, niin lohkon sisään tulevat vastukset väistämättä vähenevät....
Ja sinun on hieman hankala todeta lohkolämmittimen tehoeroja, koska esim jäähdytysnesteesä oleva lämmitin toki lämmittää juur nestettä eniten, joten lämmityslaite toimii pakkasella myös siksi nopeammin, kuin pelkkää lohkoa lämmittävälla lämmittimellä varustettu auto. Mutta kaiketi vesitilassa oleva lämmtin on hieman tehokkaampi, mutta en jaksa uskoa, etä monta kertaa tehokkaampi. - MP
Säteilijä kirjoitti:
Jos autossasi on todella säteilylämmitin, niin se on sama ratkaisu kuin esim uudemmissa audeissa ja mm. 1.8T koneissa on tuo säteilylämmitin. Ko. lämmitintä käytetään ja tullaan käyttämään tulevaisuudessa vieläkin enemmän, kun lohkot muuttuvat pikkuhiljaa kevytmetallisiksi, jolloin niihin ei voi ruuvata vesitilaan sopivaa lämmitintä. Ko. säteilylämmittimiä on siis ainakin Audeissa ja mitä ilmeisesmmin myös uudemmissa VW ja Skoda -malleissa, Volvossa ja ainakin kaikissa uudemmissa Toyotan 1.3 koneissa (VVT-I -mallit).
Säteilylämmittmien teho kaiketi riippuu myös asennuspaikasta, sillä tuo 400 waattia ei ole mitenkään radikaalisti heikompi verrattuna normaaliin nestetilassa olevaan vastukseen, koska yleensä nuo vastukset ovat teholtaan henkilöautoissa 450w - 600 wattia. Mutta luulisi Skodaankin pystyvän asentamaan letkulämmittimen, mutta monet haukkuvat myös noita letkulämmittimiä todella kehnoiksi verrattuna perinteiseen lohkossa kiinni olevaan vesitilassa vaikuttavaan lämmittimeen.... mene ja tiedä, että mikä on paras, mutta säteilylämmittimet tulevat yleistymään ja niiden asennus on usein suht. helppoa, koska ne kiinnitetään vain lohkon kylkeen, eikä tarvitse laskea nesteitä pihalle ja ilmailla jäähdytysjärjestelmää. Lisäksi ne eivät "kuluta" jäähdytysnestettä ja ilmeisesti kesto on normaalia vastusta parempi. Ja koska moottorit muuttuvat yhä enemmän kevyempiin materiaaleihin, niin lohkon sisään tulevat vastukset väistämättä vähenevät....
Ja sinun on hieman hankala todeta lohkolämmittimen tehoeroja, koska esim jäähdytysnesteesä oleva lämmitin toki lämmittää juur nestettä eniten, joten lämmityslaite toimii pakkasella myös siksi nopeammin, kuin pelkkää lohkoa lämmittävälla lämmittimellä varustettu auto. Mutta kaiketi vesitilassa oleva lämmtin on hieman tehokkaampi, mutta en jaksa uskoa, etä monta kertaa tehokkaampi.Meillä ainakin piti vaihtaa vuoden vanhana - alkoi vuotamaan nestettä (Defa). Jos autossa on letkulämmitin niin kannattaa seurata tarkkaan nestepintaa, että huomaa jos tulee vuoto.
- aga
MP kirjoitti:
Meillä ainakin piti vaihtaa vuoden vanhana - alkoi vuotamaan nestettä (Defa). Jos autossa on letkulämmitin niin kannattaa seurata tarkkaan nestepintaa, että huomaa jos tulee vuoto.
se on puppua että pitää asentaa säteilylämppäri, sinne myös saa letkulämppärin joka on itselläni koska nykyjään moottori tilat ovat niin ahtaita että sinne ei oikein tahdo saada laitettua normalia lohkolämppäriä.
Itse tilasin samalla lämppärin kun autonkin ja siinä ainakin tuli letkulämppäri.
Letkulämppärissä on vaan kannatta käyttää suunnilleen noin parituntia kerrallan tai ainakin seurata jäähytinnesteet, koska tommonen lämppäri kuluttaa niitä aika lailla.
Istelläni yksi esimerkki. pidin 8h/päivässä, viitenä päivänä viikossa päällä lämppäriä, kuinkas kävi. Kyllä se yhden talven toimi mutta kun taas seuraavana talvena olis pitänyt laitta lämppäri päälle niin sulakeet alko paukkumman, eiku tutkimaan vastusta ja sehän oli palanut paskaksi. Omaa tyhmyttä mut lämmin auto oli kyllä sen talven, ei enään samaa virhettä koska uusi maksaa noin 117€ (ohv.170€).
- Jarpo
Fysiikan lakien mukaan X watin tehoinen lämmönlähde luovuttaa X watin teholla lämpöä, oli luovutuksen vastaanottajana sitten moottorin vesitilassa oleva vesi tai vaikka mainitsemasi alumiinirakenne. Alumiini lämpötehoa vastaanottavana väliaineena on myös ko. tehtävään hyvin sopivaa, koska alumiinin lämmönjohtavuus on hyvä - lämmönlähteenä olevan vastuksen lämpö siirtyy nopeasti moottorin rakenteisiin. Ei ole tosin veden ominaisläämpökapasiteetin voittanutta.
- 4x4 octavia
asensin viikko sitten octaviaani
eberin. kaikissa autoissa on ollut ennenkin
sama systeemi. suosittelen lämpimästi
sulat lasit aina kun lähtee ajamaan ja lämmintä
piisaa mukavasti. ajastin on hienoasia
TDI:ssä "hukkalämpöä" ei juuri synny.. eberi auttaa asiaan kun pitää sitä ajon aikana päällä
jos on oikein viileetä. kone säästyy kun ei ole kylmä startteja vaan vedet on täysin lämpimiä startatessa.. kulutus pienenee.. eli eipä muuta huonoa voi mainita kun hinta joka tietty on kalliimpi lohkolämittimeen verrattuna.
itselläni oli 790 eur laite 4.3kilowattia 427eur asennuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 901270
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1511056En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse63807Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll14750Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli290706- 60694
Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107688Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?39671- 60648
En oikeastaan usko että sinä tai kukaan
Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt42634