Skodan lohkolämmittimet

turska

Kävin tuossa uuden Skoda Octavian omistajana huoltoliikkeessä
ihmettelemässä että mikä on, kun 20 aseteen pakkasella tuntuu siltä kuin
lohkolämmitin ei lämmittäisi ollenkaan. Huoltomies sitten sanoi että se
lohkolämmitin on tuollainen säteilylämmitin, joka ei lämmitä nestettä,
vaan itse moottoria. Eli lämmitin on pieni, noin 8cm pitkä ja 6cm leveä mötti,
joka on kiinni moottorin ympärillä olevassa alumiinikehikossa, johon lämpö
johtuu "lohkolämmittimestä".

Kysymys kuuluu että tekeekö tuollaisella lämmittimellä yhtään mitään?
Tehoa tuossa on ~400W eli
huomattavasti vähemmän kuin "oikeissa" lämmittimissä. Huoltomies sanoi,
ettei tuohon moottorityyppiin voi edes asentaa tavallista nestettä
lämmittävää lohkolämmitintä. Huoltomiehen mukaan samanlaisia käytetään
ainakin joissakin VW:n ja Volvon malleissa.

Saako noita laitteita siis myydä lohkolämmittimen nimellä? :)

9

2268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikko

      Olen tilannut uuden Octavian,jonka saan tammikuussa.Tilauskaavakkeessa lohkolämmittimen kohdalle laitettiin rasti.Empä kuitenkaan tullut kysyneeksi laitteen tehoa tai muitakaan yksityiskohtia.Jos laite todellakin on niin huono,täytyy harkita webaston/eberin hankkimista.Ai niin, tuleva autoni on tdi, joten lisälämpöä kyllä kaivataan.

      • turska

        Tuo riippuu ilmeisesti aika pitkälti konetyypistä millainen lämppäri siihen laitetaan. Luulisi ettei ainakaan diesel-vehkeeseen pistetä tuollaista. Tosin luulisi ettei mihinkään tuollaista pistettäisi. Hintaakin tuolle tuli 350 euroa auton hankkimisen yhteydessä. Olisi pitänyt jättää lohkolämmitin ostamatta ja hankkia suoraan webasto.


    • Fabia2001

      Millä moottorilla Octaviasi on? Normaalisti Skodassa,Vw:ssä,Seatissa ja Audissa on käytetty vesiletkun väliin sijoitettavaa nestelämmitintä. Omassa SDI Fabiassa on tälläinen ja vastaa lämmitysteholtaan normaalia perinteistä lohkon kyljessä olevaa mallia.

      • turska

        Joo 1.6l bensakone siinä on. Huoltomies sanoi että tehtaan ohjeiden mukaan noihin asennetaan kaikkiin tuollainen säteilylämmitin. Vähän haiskahtaa kus*tukselta. Itsekin olen harkinnut webaston ostamista, kun auto ei tunnu riittävän lämpimältä, mutta ehkä ensin pitää ottaa selvää jos tuohon saisi vaikka kunnollisen lohkolämmittimen :)


      • Säteilijä
        turska kirjoitti:

        Joo 1.6l bensakone siinä on. Huoltomies sanoi että tehtaan ohjeiden mukaan noihin asennetaan kaikkiin tuollainen säteilylämmitin. Vähän haiskahtaa kus*tukselta. Itsekin olen harkinnut webaston ostamista, kun auto ei tunnu riittävän lämpimältä, mutta ehkä ensin pitää ottaa selvää jos tuohon saisi vaikka kunnollisen lohkolämmittimen :)

        Jos autossasi on todella säteilylämmitin, niin se on sama ratkaisu kuin esim uudemmissa audeissa ja mm. 1.8T koneissa on tuo säteilylämmitin. Ko. lämmitintä käytetään ja tullaan käyttämään tulevaisuudessa vieläkin enemmän, kun lohkot muuttuvat pikkuhiljaa kevytmetallisiksi, jolloin niihin ei voi ruuvata vesitilaan sopivaa lämmitintä. Ko. säteilylämmittimiä on siis ainakin Audeissa ja mitä ilmeisesmmin myös uudemmissa VW ja Skoda -malleissa, Volvossa ja ainakin kaikissa uudemmissa Toyotan 1.3 koneissa (VVT-I -mallit).

        Säteilylämmittmien teho kaiketi riippuu myös asennuspaikasta, sillä tuo 400 waattia ei ole mitenkään radikaalisti heikompi verrattuna normaaliin nestetilassa olevaan vastukseen, koska yleensä nuo vastukset ovat teholtaan henkilöautoissa 450w - 600 wattia. Mutta luulisi Skodaankin pystyvän asentamaan letkulämmittimen, mutta monet haukkuvat myös noita letkulämmittimiä todella kehnoiksi verrattuna perinteiseen lohkossa kiinni olevaan vesitilassa vaikuttavaan lämmittimeen.... mene ja tiedä, että mikä on paras, mutta säteilylämmittimet tulevat yleistymään ja niiden asennus on usein suht. helppoa, koska ne kiinnitetään vain lohkon kylkeen, eikä tarvitse laskea nesteitä pihalle ja ilmailla jäähdytysjärjestelmää. Lisäksi ne eivät "kuluta" jäähdytysnestettä ja ilmeisesti kesto on normaalia vastusta parempi. Ja koska moottorit muuttuvat yhä enemmän kevyempiin materiaaleihin, niin lohkon sisään tulevat vastukset väistämättä vähenevät....

        Ja sinun on hieman hankala todeta lohkolämmittimen tehoeroja, koska esim jäähdytysnesteesä oleva lämmitin toki lämmittää juur nestettä eniten, joten lämmityslaite toimii pakkasella myös siksi nopeammin, kuin pelkkää lohkoa lämmittävälla lämmittimellä varustettu auto. Mutta kaiketi vesitilassa oleva lämmtin on hieman tehokkaampi, mutta en jaksa uskoa, etä monta kertaa tehokkaampi.


      • MP
        Säteilijä kirjoitti:

        Jos autossasi on todella säteilylämmitin, niin se on sama ratkaisu kuin esim uudemmissa audeissa ja mm. 1.8T koneissa on tuo säteilylämmitin. Ko. lämmitintä käytetään ja tullaan käyttämään tulevaisuudessa vieläkin enemmän, kun lohkot muuttuvat pikkuhiljaa kevytmetallisiksi, jolloin niihin ei voi ruuvata vesitilaan sopivaa lämmitintä. Ko. säteilylämmittimiä on siis ainakin Audeissa ja mitä ilmeisesmmin myös uudemmissa VW ja Skoda -malleissa, Volvossa ja ainakin kaikissa uudemmissa Toyotan 1.3 koneissa (VVT-I -mallit).

        Säteilylämmittmien teho kaiketi riippuu myös asennuspaikasta, sillä tuo 400 waattia ei ole mitenkään radikaalisti heikompi verrattuna normaaliin nestetilassa olevaan vastukseen, koska yleensä nuo vastukset ovat teholtaan henkilöautoissa 450w - 600 wattia. Mutta luulisi Skodaankin pystyvän asentamaan letkulämmittimen, mutta monet haukkuvat myös noita letkulämmittimiä todella kehnoiksi verrattuna perinteiseen lohkossa kiinni olevaan vesitilassa vaikuttavaan lämmittimeen.... mene ja tiedä, että mikä on paras, mutta säteilylämmittimet tulevat yleistymään ja niiden asennus on usein suht. helppoa, koska ne kiinnitetään vain lohkon kylkeen, eikä tarvitse laskea nesteitä pihalle ja ilmailla jäähdytysjärjestelmää. Lisäksi ne eivät "kuluta" jäähdytysnestettä ja ilmeisesti kesto on normaalia vastusta parempi. Ja koska moottorit muuttuvat yhä enemmän kevyempiin materiaaleihin, niin lohkon sisään tulevat vastukset väistämättä vähenevät....

        Ja sinun on hieman hankala todeta lohkolämmittimen tehoeroja, koska esim jäähdytysnesteesä oleva lämmitin toki lämmittää juur nestettä eniten, joten lämmityslaite toimii pakkasella myös siksi nopeammin, kuin pelkkää lohkoa lämmittävälla lämmittimellä varustettu auto. Mutta kaiketi vesitilassa oleva lämmtin on hieman tehokkaampi, mutta en jaksa uskoa, etä monta kertaa tehokkaampi.

        Meillä ainakin piti vaihtaa vuoden vanhana - alkoi vuotamaan nestettä (Defa). Jos autossa on letkulämmitin niin kannattaa seurata tarkkaan nestepintaa, että huomaa jos tulee vuoto.


      • aga
        MP kirjoitti:

        Meillä ainakin piti vaihtaa vuoden vanhana - alkoi vuotamaan nestettä (Defa). Jos autossa on letkulämmitin niin kannattaa seurata tarkkaan nestepintaa, että huomaa jos tulee vuoto.

        se on puppua että pitää asentaa säteilylämppäri, sinne myös saa letkulämppärin joka on itselläni koska nykyjään moottori tilat ovat niin ahtaita että sinne ei oikein tahdo saada laitettua normalia lohkolämppäriä.
        Itse tilasin samalla lämppärin kun autonkin ja siinä ainakin tuli letkulämppäri.
        Letkulämppärissä on vaan kannatta käyttää suunnilleen noin parituntia kerrallan tai ainakin seurata jäähytinnesteet, koska tommonen lämppäri kuluttaa niitä aika lailla.
        Istelläni yksi esimerkki. pidin 8h/päivässä, viitenä päivänä viikossa päällä lämppäriä, kuinkas kävi. Kyllä se yhden talven toimi mutta kun taas seuraavana talvena olis pitänyt laitta lämppäri päälle niin sulakeet alko paukkumman, eiku tutkimaan vastusta ja sehän oli palanut paskaksi. Omaa tyhmyttä mut lämmin auto oli kyllä sen talven, ei enään samaa virhettä koska uusi maksaa noin 117€ (ohv.170€).


    • Jarpo

      Fysiikan lakien mukaan X watin tehoinen lämmönlähde luovuttaa X watin teholla lämpöä, oli luovutuksen vastaanottajana sitten moottorin vesitilassa oleva vesi tai vaikka mainitsemasi alumiinirakenne. Alumiini lämpötehoa vastaanottavana väliaineena on myös ko. tehtävään hyvin sopivaa, koska alumiinin lämmönjohtavuus on hyvä - lämmönlähteenä olevan vastuksen lämpö siirtyy nopeasti moottorin rakenteisiin. Ei ole tosin veden ominaisläämpökapasiteetin voittanutta.

    • 4x4 octavia

      asensin viikko sitten octaviaani
      eberin. kaikissa autoissa on ollut ennenkin
      sama systeemi. suosittelen lämpimästi
      sulat lasit aina kun lähtee ajamaan ja lämmintä
      piisaa mukavasti. ajastin on hienoasia

      TDI:ssä "hukkalämpöä" ei juuri synny.. eberi auttaa asiaan kun pitää sitä ajon aikana päällä
      jos on oikein viileetä. kone säästyy kun ei ole kylmä startteja vaan vedet on täysin lämpimiä startatessa.. kulutus pienenee.. eli eipä muuta huonoa voi mainita kun hinta joka tietty on kalliimpi lohkolämittimeen verrattuna.
      itselläni oli 790 eur laite 4.3kilowattia 427eur asennuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1270
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe