ilmastointi pk-seudun busseihin

§§§§§§§

Pääkaupunkiseudun busseissa pitäisi olla jäähdytysilmastointi. Väite "matkustajat istuu busseissa niin vähän aikaa että ilmastointia ei tarvita" johtuu todennäköisesti vaihdollisen pätkämatkustuksen aiheuttamasta väärästä mielikuvasta. 20 minuuttia ensimmäisessä bussissa ja 20 vaihtobussissa on yhteenlaskettuna 40 minuuttia istumista "saunassa" vaatteet päällä.

44

3456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viltzu

      Kuumahan noissa kaupunkibusseissa on helteillä ja ruuhka-aikaan pidemmällä reitillä matkustajilla vierähtää kyydissä tovi jos toinenkin.

      Pitkänmatkanbusseissa ja turistibusseissa tuo jäähdytysilmastointi on ollut pitemmän aikaa lähes selvä juttu - onhan niitä yli 15 vuotta vanhoissakin turistibusseissa paljon. Olisihan se omiaan lisäämään viihtyvyyttä katureissakin, mutta tosiaan ajatellaan sitä kannattamattomaksi. Se on kallis ja täytyy huoltaa jne. Yksi seikka on se, että kaupunkiliikenteessä ovia avataan todella tiuhaan, jolloin kylmäkoneen hyöty laskee. Lisäksi automaattinen ilmastointi pyrkii tuottamaan erittäin kylmää ilmaa kun aukinaisista ovista tulee helteistä lämmintä ilmaa sisään. Tämä kylmä ilma menee hukkaan. Siis on todettu, että jäähdytysilmastointi on kannattamatonta täällä kaupunkiliikenteessä. Onhan niitä uusissa kaupunkibusseissa paljon Välimerenmaissa, mutta siellä voikin olla monta viikkoa putkeen 40 astetta hellettä.

      Onhan helteisessä kaupunkibussissa varmasti tukalaa. Itselläni ei omassa autossa ole ilmastointia ja kun se on päivän seisonut auringonpaisteessa on se sisältä kuin amerikkalainen sauna. Mutta pahin on kyllä ruuhkabussi, joka on täynnä väkeä. Joissakin kun kattokanavatuulettimet ovat täysin surkeita ja kattoluukut avattu miten sattuu..

    • suomi on pop

      Suomessa on niin vähän hellepäiviä. Helle tarkoittaa yleismaailmallisesti yli 30 asteen lämpötilaa. Riittä, kun busseissa on neljä kattoluukkua ja avattavia sivuikkunoita. Säästyy energiaa ha luontoa sekä kallista ulkomaanvaluuttaa.

      • sdag

        Jos ulkona on 18 on Bussin sisällä jo 30 astetta lämmintä.

        Ulkoilmaako se Bussin ilmastoitileite viilentää?


      • Kuningasajattelija
        sdag kirjoitti:

        Jos ulkona on 18 on Bussin sisällä jo 30 astetta lämmintä.

        Ulkoilmaako se Bussin ilmastoitileite viilentää?

        Jos bussi pystyy pelkällä olemassaolollaan nostamaan ilman lämpötilaa 12 astetta, on kaikki maailman energiaongelmat kerralla ratkaistu!


      • jjjj
        Kuningasajattelija kirjoitti:

        Jos bussi pystyy pelkällä olemassaolollaan nostamaan ilman lämpötilaa 12 astetta, on kaikki maailman energiaongelmat kerralla ratkaistu!

        no väitätkö, ettei (umpi)henkilö/linja-auton ym. auton sisälämpötila nouse korkeammaksi kun ulkolämpötila jos ulkona on esim. 20 astetta .

        Taidat olla blondi??


      • Kuningasajattelija
        jjjj kirjoitti:

        no väitätkö, ettei (umpi)henkilö/linja-auton ym. auton sisälämpötila nouse korkeammaksi kun ulkolämpötila jos ulkona on esim. 20 astetta .

        Taidat olla blondi??

        Mikä on mielestäsi se lämpötila jonka jälkeen auto on ulkolämpötilaa kuumempi? Toimiiko tämä myös pakkasella, jos asteita on siis vaikka -15, teoriasi mukaan auton sisällä on vain -3? Entä jos auto on 10 asteisessa autotallissa, niin voiko tallin lämmittää pelkästään jättämällä auton ikkunan auki, sieltähän silloin virtaa ulos 22 asteista ilmaa?

        Mihin tämä VOI perustua?


      • tttttt
        Kuningasajattelija kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi se lämpötila jonka jälkeen auto on ulkolämpötilaa kuumempi? Toimiiko tämä myös pakkasella, jos asteita on siis vaikka -15, teoriasi mukaan auton sisällä on vain -3? Entä jos auto on 10 asteisessa autotallissa, niin voiko tallin lämmittää pelkästään jättämällä auton ikkunan auki, sieltähän silloin virtaa ulos 22 asteista ilmaa?

        Mihin tämä VOI perustua?

        no kun kerran olet niin fiksu blondi, niin kerro minulle miten kasvihuone lämpiää?


      • eeeee
        Kuningasajattelija kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi se lämpötila jonka jälkeen auto on ulkolämpötilaa kuumempi? Toimiiko tämä myös pakkasella, jos asteita on siis vaikka -15, teoriasi mukaan auton sisällä on vain -3? Entä jos auto on 10 asteisessa autotallissa, niin voiko tallin lämmittää pelkästään jättämällä auton ikkunan auki, sieltähän silloin virtaa ulos 22 asteista ilmaa?

        Mihin tämä VOI perustua?

        onko 20 asteen pluslämpötilassa kuumempi olla auton ulko- vai sisäpuolella kun auton ikkunat on kiinni ?


      • vai...
        Kuningasajattelija kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi se lämpötila jonka jälkeen auto on ulkolämpötilaa kuumempi? Toimiiko tämä myös pakkasella, jos asteita on siis vaikka -15, teoriasi mukaan auton sisällä on vain -3? Entä jos auto on 10 asteisessa autotallissa, niin voiko tallin lämmittää pelkästään jättämällä auton ikkunan auki, sieltähän silloin virtaa ulos 22 asteista ilmaa?

        Mihin tämä VOI perustua?

        Ensinnäkin, kun pieneen tilaan tungetaan paljon ihmisiä lämpötila alkaa nousemaan, johtuu hiilidioksidin määrästä joka syntyy kun ihmiset hengittävät. Esim. luentosalissa luennon alussa voi olla viileä, mutta kun 50 ihmistä on hengittänyt siinä tunnin verran lämpötila nousee nopeasti ja pian voi nähdä jo hikipisarat ihmisten otsilla. Ikkunan avaaminen auttaa, silloin diffuusion avulla ylimääräinen hiilidioksidi pyrkii ulos ja happi sisään. Ja pian luentosaalissa on taas viileättä, ja voi olla jopa viileämpää kuin ulkona, mitä taas johtuu auringonvalosta, eli sisällä on varjoista ja ulkona paistaa aurinko.

        Toiseksi auton sisällä on kuumempaa, koska valo pääsee ikkunoiden sisään ja lämmittää auton sisällä olevat esineet, istuimet, koelauta, jne.. Eli valoenergiasta syntyy lämpöenergia. Ja jos autossa on ikkunan kiinni, tämä syntynyt lämpöenergia ei pääse ulos, ja tästä johtuu raju lämpötilan nousu auton sisällä. Joka on helposti havaittavista, kun auto on seisonut kauan helteessä parkkipaikalla, silloin tuntuu että autossa on kuin saunassa.

        Kolmanneksi, lämpötila riippuu tuulesta. Tuuli aina laskee lämpötilan, eli jos tuulee on kylmempää. Joten jos ulkona tuulee, ja autossa on ikkunan kiinni, niin lämpötila on autossa on korkeampi kuin ulkona.


      • vai...
        vai... kirjoitti:

        Ensinnäkin, kun pieneen tilaan tungetaan paljon ihmisiä lämpötila alkaa nousemaan, johtuu hiilidioksidin määrästä joka syntyy kun ihmiset hengittävät. Esim. luentosalissa luennon alussa voi olla viileä, mutta kun 50 ihmistä on hengittänyt siinä tunnin verran lämpötila nousee nopeasti ja pian voi nähdä jo hikipisarat ihmisten otsilla. Ikkunan avaaminen auttaa, silloin diffuusion avulla ylimääräinen hiilidioksidi pyrkii ulos ja happi sisään. Ja pian luentosaalissa on taas viileättä, ja voi olla jopa viileämpää kuin ulkona, mitä taas johtuu auringonvalosta, eli sisällä on varjoista ja ulkona paistaa aurinko.

        Toiseksi auton sisällä on kuumempaa, koska valo pääsee ikkunoiden sisään ja lämmittää auton sisällä olevat esineet, istuimet, koelauta, jne.. Eli valoenergiasta syntyy lämpöenergia. Ja jos autossa on ikkunan kiinni, tämä syntynyt lämpöenergia ei pääse ulos, ja tästä johtuu raju lämpötilan nousu auton sisällä. Joka on helposti havaittavista, kun auto on seisonut kauan helteessä parkkipaikalla, silloin tuntuu että autossa on kuin saunassa.

        Kolmanneksi, lämpötila riippuu tuulesta. Tuuli aina laskee lämpötilan, eli jos tuulee on kylmempää. Joten jos ulkona tuulee, ja autossa on ikkunan kiinni, niin lämpötila on autossa on korkeampi kuin ulkona.

        Niin ja niistä autokysymyksistä, riippuu ei ainoastaan lämpötilasta, vaan auringon valosta, tuulesta, auton väristä ja jopa onko autossa ihmisiä vai ei.

        Esim1: Ulkona -10C, paistaa aurinko, ei tuulta. Auto on varjossa katoksen alla.
        - Autossa on todennäköisesti jopa kylmempää kuin ulkona, johtuu siitä, että auto on ollut varjossa, eikä saanut lämpöenergiaa, ulkona ei tuule, joten auto ei tarjoa tuulensuoja, eikä autossa ollut ihmisiä, jotka hengittäisivät ja tuottaisivat hiilidioksiidin, joten veikkaan, että auton lämpötila on -13C -15C astetta..

        Esim2: Ulkona -10C, paistaa aurinko, tuuli on 5m/s. Auto on seisonut koko päivän auringossa ja autossa on istunut koko tämän ajan kaksi henkilöä.

        - Autossa on kuumempaa kuin ulkona, koska auto sai lämpöenergian auringosta, joka ei päässyt ulos, koska ikkunan autossa olivat kiinni. Toiseksi auto tarjoa tuulensuojan ja kaksi henkilö ovat hengittäneet päivän aikana niin paljon hiilidioksidia auton sisällä, että lämpötila auton sisällä voi hyvinkin jopa 10C 15C astetta.

        Esim3: Ulkona 20, paistaa aurinko, tuuli on 5m/s. Bussi on ollut koko päivän auringossa, bussin sisällä on 50 henkilö.

        - Autossa on huomattavasti kuumempaa kuin ulkona, 50 henkilö ovat hengittäneet valtavan määrän hiilidioksidia, ainoastaan tämä voi nostaa lämpötilan kymmenellä asteella, jos bussissa on ikkunat auki osa hiilidioksidista pääsee ulos, mitä ei kuitenkaan riitä laskemaan lämpötilaa kuin parilla asteella. Bussi tumman väärin (valkoisessa/hopeassa autossa on viileämpää kuin mustassa) ja suuren konsa ansiosta saa myös valtavan määrän lämpöenergiaa, joka syntyy auringonvalosta. Kaiken lisäksi bussi tarjoaa tuulensuojan, eli bussin sisällä voi helposti olla yli 35C astetta lähellä 40C.

        Sama tilanne muuttuu radikaalisesti, jos bussi on tyhjä, varjossa ja kaikki ikkunat on auki, silloin bussissa voi olla viileämpää kuin ulkona, mitä ainoastaan johtuu varjosta.


      • -----------
        Kuningasajattelija kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi se lämpötila jonka jälkeen auto on ulkolämpötilaa kuumempi? Toimiiko tämä myös pakkasella, jos asteita on siis vaikka -15, teoriasi mukaan auton sisällä on vain -3? Entä jos auto on 10 asteisessa autotallissa, niin voiko tallin lämmittää pelkästään jättämällä auton ikkunan auki, sieltähän silloin virtaa ulos 22 asteista ilmaa?

        Mihin tämä VOI perustua?

        Onko auringon lämpösäteily ja sen vaikutukset vieras ilmiö?


      • Anonyymi

        Hyvää viikonloppua!🖕


    • "veromies"

      Ilmastoinnin asentaminen ei vastaa pääkaupungin joukkoliikenteen strategisia tavoitteita. Pääkaupungin joukkoliikenne pyrkii tarjoamaan mahdollisimman kattavan ja tiehästi liikennöidyn reittiverkoston, joka toimii myös eri vuorokaudenaikoina. Tämä edellyttää kustannustehokkuutta. Lippujen hintojen korotuspaineet pyritään eliminoimaan. Viime kädessä veronmaksajat aina maksavat joukkoliikenteen alijäämän.

      Vielä itse busseihin. Jäähdytysilmastointi nostaa kaluston hankintakuluja. Lisäksi tulevat korjaus- ja huoltokulut. Myös polttoaineenkulutus on suurempi ilmastoidussa kalustossa. Perinteisillä tuuletustavoilla on mahdollista saada bussin sisäilma hyvin lähelle ulkoilman lämpötilaa. Lisäksi tehokas ilmavirtaus saa aikaan viileyden tunteen vrt. pakkasviima.

      Pääkaupunkimme on eräs maailman pohjoisimmista suurista kaupungeista. Ilmastomme ei edellytä missään suhteessa jäähdytyslaitteiden hankintaa lähi- ja kaupunkiliikenteessä oleviin busseihin, koska matkustusajat ovat näissä huomattavan lyhyet.

      • MATKUSTAJA N:O 1

        ilmastoinnin vastustajat. Mitä helvetein porukkaa te olette. Käytättekö koskaan itse busseja. Tottakai ilmastointi maksaa, mutta jos asetetaan ehdoksi linjojen saamiseksi ne ilmestyvät busseihin alta aikayksikön.

        Ilmastointilaitteita pitää huoltaa ja se maksaa, kirjoitatte. Entä sitten. Tottakai autoja pitää huoltaa ja huolto maksaa. Mitä uutta tuossa muka on.

        Itse olen ainakin valmis maksamaan ilmastoinnista aiheutuvat lisäkustannukset lipun hinnoissa. Olen valmis jopa maksamaan pelkän kuljettajailmastoinnin kulut.

        Nämä palstan työnantajia nuoleskelevat kirjoittajat taitavat ajella vain ilmastoiduilla työsuhdeautoillaan. Tuskin ovat helteellä bussia kuljettaneet tai niissä matkustaneet.

        Asiakaslähtöisyys on täysin vieras käsite Helsingin bussiliikenteessä. Mitään kuluja ei saisi tulla kaupungille hyvästä joukkoliikenteestä. Oikeistopropagandaa.


      • masa vaan
        MATKUSTAJA N:O 1 kirjoitti:

        ilmastoinnin vastustajat. Mitä helvetein porukkaa te olette. Käytättekö koskaan itse busseja. Tottakai ilmastointi maksaa, mutta jos asetetaan ehdoksi linjojen saamiseksi ne ilmestyvät busseihin alta aikayksikön.

        Ilmastointilaitteita pitää huoltaa ja se maksaa, kirjoitatte. Entä sitten. Tottakai autoja pitää huoltaa ja huolto maksaa. Mitä uutta tuossa muka on.

        Itse olen ainakin valmis maksamaan ilmastoinnista aiheutuvat lisäkustannukset lipun hinnoissa. Olen valmis jopa maksamaan pelkän kuljettajailmastoinnin kulut.

        Nämä palstan työnantajia nuoleskelevat kirjoittajat taitavat ajella vain ilmastoiduilla työsuhdeautoillaan. Tuskin ovat helteellä bussia kuljettaneet tai niissä matkustaneet.

        Asiakaslähtöisyys on täysin vieras käsite Helsingin bussiliikenteessä. Mitään kuluja ei saisi tulla kaupungille hyvästä joukkoliikenteestä. Oikeistopropagandaa.

        Entisaikoina pärjättiin ilman ilmastointeja. Ovatko kuskit ja matkustajat nykyään puuta. Helsinki on merellisen vaikutuksen vuoksi muuten jatkuvan merituulen armoilla. Se pitää käyttää hyväksi kesähelteellä ja tehdä bussien luukut ja ikkuna-aukot riitävän suuriksi, jotta merituuli pääsee vilvoittamaan.


      • nykyaikalainen....
        masa vaan kirjoitti:

        Entisaikoina pärjättiin ilman ilmastointeja. Ovatko kuskit ja matkustajat nykyään puuta. Helsinki on merellisen vaikutuksen vuoksi muuten jatkuvan merituulen armoilla. Se pitää käyttää hyväksi kesähelteellä ja tehdä bussien luukut ja ikkuna-aukot riitävän suuriksi, jotta merituuli pääsee vilvoittamaan.

        Entisaikaan ole ollut monia muitakaan asioita mitä nyt on.

        Ilmanvaihto on yleensä riittämätön busseissa ja siksi sinne kehittyy kosteutta ja liian kuumaa ilmaa. Kyllä sen ilmanvaihdon saisi jos halua olisi paremmaksi kun vaan tehtäisiin. Sama se on henkilöautoissakin joissa ei ole ilmanviilennintä niin ilmanvaihto ei riitä vaan on avattava ikkunat. Busseissa kun ei edes ikkunoita auki saa.


      • Viltzu
        nykyaikalainen.... kirjoitti:

        Entisaikaan ole ollut monia muitakaan asioita mitä nyt on.

        Ilmanvaihto on yleensä riittämätön busseissa ja siksi sinne kehittyy kosteutta ja liian kuumaa ilmaa. Kyllä sen ilmanvaihdon saisi jos halua olisi paremmaksi kun vaan tehtäisiin. Sama se on henkilöautoissakin joissa ei ole ilmanviilennintä niin ilmanvaihto ei riitä vaan on avattava ikkunat. Busseissa kun ei edes ikkunoita auki saa.

        Ja henkilöautossa ei ole sellaista ihmismassaa. Kaikkein huonoin kaupunkibussi ilmanvaihdon kannalta voisi olla Carrus City ilman avattavia ikkunoitten yläosia. Siinä kattokanavatuuletus on niin heikko, että se puhaltaa mitättömän kokosista reijistä suunnilleen yhden sentin päähän auringon lämmittämää ilmaa. Ikaruksissa sentään ilmanvaihto ja puhallus on melko hyvä. Niissähän taitaa olla koneellinen poistoilma myös.


    • pks kuljettaja

      Kuljettaja istuu autossa n.8h vrk:ssa.
      Eli siis istumme saunassa koko työpäivän:-)
      Kohta on taas talvi ja ihmiset valittavat kylmyydestä...
      Hyvää loppu kesää matkustajille ja kuljettajille..

    • hgfoikljdfkg

      Riittävän tehokas tuuletus riittää. Ja sitähän ei suomibusseissa todellakaan ole. Viimeksi kun matkustin Concordian bussilla, niin Ikarus oli mukavan viilee, vaikka oli hellepäivä. Kun vaihdoin uudempaan Volvo CityL:ään, se oli kuin pätsi. Hyh!

    • veli ponteva

      mutta kuka sen maksaa?
      Koko auton ilmastointi maksaa min. 30 000 euroa ja esim. hebulilla on pelkästään 600 autoa. Ilmastointilaite ottaa tehoa 20kW -> palaa lisää löpöä. Puhumattakaan, että jokaisella ovenavauksella kun kyljestä puolet on auki, suurin osa kylmästä painuu harakoille. Olishan se ilmastoitu kaupunkidösä kiva, mutta ei ihan realistinen. Nyt jo joka toinen kirjoitus täällä haukkuu lippujen hinnat liian korkeiksi.

      • ja lämmityslaite

        niin bussit ovat sinulle vielä halvempia. Kuka niitä tarvii. Aletaan kuljettamaan ihmisiä kuorma-auton lavalla niinkuin kehitysmaissa. Ei lämmityslaitettakaan tarvita Suomessa kuin puoli vuotta. Voi tätä säästön ihanuutta.

        Linja-autoliiton mukaan liikennöitsijän kuluista pääomamenot ovat vain 10%. Ei se ilmastointi auton elin-iän ja miljoonan ajokilometrin matkalla niin suuri kustannus ole kuin yrität väittää.

        Mutta asiakaslähtöisyyshän on täysin vieras käsite teille "joukkoliikenneasiantuntijoille".


      • vaativat poliitikot
        ja lämmityslaite kirjoitti:

        niin bussit ovat sinulle vielä halvempia. Kuka niitä tarvii. Aletaan kuljettamaan ihmisiä kuorma-auton lavalla niinkuin kehitysmaissa. Ei lämmityslaitettakaan tarvita Suomessa kuin puoli vuotta. Voi tätä säästön ihanuutta.

        Linja-autoliiton mukaan liikennöitsijän kuluista pääomamenot ovat vain 10%. Ei se ilmastointi auton elin-iän ja miljoonan ajokilometrin matkalla niin suuri kustannus ole kuin yrität väittää.

        Mutta asiakaslähtöisyyshän on täysin vieras käsite teille "joukkoliikenneasiantuntijoille".

        ja konsultit.

        Riisutaan tarpeettomana em. ehdotuksen lisäksi automaattivaihteistot, ilmajousitus. Nokalle nelipyttynen Perkins ja kuski avatkoot ovet käsipelillä. Vähennetään vielä vuorot puoleen niin, kyllä viimeinenkin mökin mummu ostaa oman ilmastoidun Volvo-farmarin a´la Espoon huippuosaajat Länsiväylällä.

        Tämän jälkeen lopetetaan joukkoliikenne tarpeettomana.mot.


      • veli ponteva
        ja lämmityslaite kirjoitti:

        niin bussit ovat sinulle vielä halvempia. Kuka niitä tarvii. Aletaan kuljettamaan ihmisiä kuorma-auton lavalla niinkuin kehitysmaissa. Ei lämmityslaitettakaan tarvita Suomessa kuin puoli vuotta. Voi tätä säästön ihanuutta.

        Linja-autoliiton mukaan liikennöitsijän kuluista pääomamenot ovat vain 10%. Ei se ilmastointi auton elin-iän ja miljoonan ajokilometrin matkalla niin suuri kustannus ole kuin yrität väittää.

        Mutta asiakaslähtöisyyshän on täysin vieras käsite teille "joukkoliikenneasiantuntijoille".

        Minulle vielä halvempia? En mä maksa niistä senttiäkään... En omista ainuttakaan linja-autoa, mutta satun vaan kuljettamaan sellasta työkseni. Kyllä mä teille soisin sen ilmastoinnin, olishan se hyvä mullekin. Mä oon kumminkin se joka siellä autossa pisimpään istuu.

        Toiseksi, minä en tee niitä päätöksiä millaisilla autoilla niitä linjoja ajetaan. Mä ajan sitä autoa, en tilaa niitä tehtaalta. Ei ole valtuuksia. Mitä se on se asiakaslähtöisyys? Taksissa on ilmastointi. Paikkurissa ei. Taksi maksaa 4.50 1,16/km. Dösälippu maksaa 2.20/matka. Tai tunnissa useampia. Vähän jotain suhteellisuudentajua pliis!

        Ja kolmanneks, jos sillä kustannuksella ei ole mitään merkitystä, miksi niitä ilmastointeja ei sitten ole? Ja miten on kysymys säästöistä, kun ei niitä oo kaupunkibusseissa ikinä ollutkaan? Se on ihan sama, ajetaanko sillä autolla miljoona kilometriä, vai tuhat metriä: ilmastointilaitteella se on kalliimpi ja sen ylläpitokulut on kalliimmat. Lisäksi YTV edellyttää kilpailutuksissa kalustolle tietyn tason. Sillä autolla ei voi ajaa miljoonaa kilometriä, kun ei se auto enää kymmenen vuoden jälkeen täytä YTVn kilpailuvaatimuksia.

        Ja vielä neljänneks, satun onneks olemaan töissä sellasessa firmassa, jossa on kuljettajalle ilmastointilaite. Että sikäli mulla on hyvin pullat uunissa. Jaksan paremmin ajatella asiakaslähtöisesti kesäkuumallakin!


      • mutta älä ajattele liikaa
        veli ponteva kirjoitti:

        Minulle vielä halvempia? En mä maksa niistä senttiäkään... En omista ainuttakaan linja-autoa, mutta satun vaan kuljettamaan sellasta työkseni. Kyllä mä teille soisin sen ilmastoinnin, olishan se hyvä mullekin. Mä oon kumminkin se joka siellä autossa pisimpään istuu.

        Toiseksi, minä en tee niitä päätöksiä millaisilla autoilla niitä linjoja ajetaan. Mä ajan sitä autoa, en tilaa niitä tehtaalta. Ei ole valtuuksia. Mitä se on se asiakaslähtöisyys? Taksissa on ilmastointi. Paikkurissa ei. Taksi maksaa 4.50 1,16/km. Dösälippu maksaa 2.20/matka. Tai tunnissa useampia. Vähän jotain suhteellisuudentajua pliis!

        Ja kolmanneks, jos sillä kustannuksella ei ole mitään merkitystä, miksi niitä ilmastointeja ei sitten ole? Ja miten on kysymys säästöistä, kun ei niitä oo kaupunkibusseissa ikinä ollutkaan? Se on ihan sama, ajetaanko sillä autolla miljoona kilometriä, vai tuhat metriä: ilmastointilaitteella se on kalliimpi ja sen ylläpitokulut on kalliimmat. Lisäksi YTV edellyttää kilpailutuksissa kalustolle tietyn tason. Sillä autolla ei voi ajaa miljoonaa kilometriä, kun ei se auto enää kymmenen vuoden jälkeen täytä YTVn kilpailuvaatimuksia.

        Ja vielä neljänneks, satun onneks olemaan töissä sellasessa firmassa, jossa on kuljettajalle ilmastointilaite. Että sikäli mulla on hyvin pullat uunissa. Jaksan paremmin ajatella asiakaslähtöisesti kesäkuumallakin!

        Ei ollut takseissa ilmastointia muutama vuosi sitten, eikä yksityisautoissakaan. Mutta nyt on.

        Ja miksiköhän on, no juuri sen asiakaslähtöisen palvelun takia jota et ymmärrä. Autonostajat ja taksimatkustajat eivät suostuneet ostamaan tai käyttämään ilmastoimatonta autoa. Eikä taksikuskit menneet duuniin isännälle, jolla oli ilmastoimaton auto. Kun ilmastointi tuli tavallaan "pakolliseksi" varusteeksi autokauppiaille ja taksi-isännille ovat kulutkin kaikille yhtäläiset.

        Maailma muuttuu ja kehittyy veli ponteva. Olen edelleenkin sitä mieltä, että ilmastoinnin lisäkuluja liioitellaan. Ja laitteiden hinnatkin laskee kun laitteita tilataan suurissa sarjoissa. Eipä taida mennä montakaan vuotta kun ilmastoinnista saa lisäpisteitä linjojen tarjouskilpailuissa, tai ne vaaditaan pakollisiksi. Jos linja-autoala ei paranna matkustusmukavuutta ajan hermolla, se tippuu kilpailusta muiden liikennevälineiden kanssa.
        Sitäkö haluat.

        Mitä linja-autoalan kustannuksiin tulee niin kerroin sinulle pääomakulujen olevan 10% kokonaiskustannuksista. Jätin kirjoittamatta, että suurin kuluerä on palkat 50%. Haluatko laskea palkkaasi, minulle kyllä sopii.


      • veli ponteva
        mutta älä ajattele liikaa kirjoitti:

        Ei ollut takseissa ilmastointia muutama vuosi sitten, eikä yksityisautoissakaan. Mutta nyt on.

        Ja miksiköhän on, no juuri sen asiakaslähtöisen palvelun takia jota et ymmärrä. Autonostajat ja taksimatkustajat eivät suostuneet ostamaan tai käyttämään ilmastoimatonta autoa. Eikä taksikuskit menneet duuniin isännälle, jolla oli ilmastoimaton auto. Kun ilmastointi tuli tavallaan "pakolliseksi" varusteeksi autokauppiaille ja taksi-isännille ovat kulutkin kaikille yhtäläiset.

        Maailma muuttuu ja kehittyy veli ponteva. Olen edelleenkin sitä mieltä, että ilmastoinnin lisäkuluja liioitellaan. Ja laitteiden hinnatkin laskee kun laitteita tilataan suurissa sarjoissa. Eipä taida mennä montakaan vuotta kun ilmastoinnista saa lisäpisteitä linjojen tarjouskilpailuissa, tai ne vaaditaan pakollisiksi. Jos linja-autoala ei paranna matkustusmukavuutta ajan hermolla, se tippuu kilpailusta muiden liikennevälineiden kanssa.
        Sitäkö haluat.

        Mitä linja-autoalan kustannuksiin tulee niin kerroin sinulle pääomakulujen olevan 10% kokonaiskustannuksista. Jätin kirjoittamatta, että suurin kuluerä on palkat 50%. Haluatko laskea palkkaasi, minulle kyllä sopii.

        on tehty sitä taksihommaakin, että on melko tuttua puuhaa. Ilmastointien yleistyminen takseissa ei johdu sen enempää asiakaslähtöisestä ajattelusta. Se johtuu juuri mainitsemistasi vaikeuksista saada kuljettajia ja kaikista eniten ihan nimenomaan niiden isäntien itsekkäästä mukavuudenhalusta. Isännät varustelee niitä autojaan ihan itseensä varten, ei asiakkaita. Kyllä se vaan niin on, oma napa on se lähin napa. Plus, että ilmastoinnin saa toyotaan tänäpäivänä ihan ilman mitään lisähintaa.

        Luuletko, etten tiedä, mikä OMALLA alallani on suurin työnantajan kuluerä? En halua laskea palkkaani,jotta matkustajille saadaan ilmastointi. Haluatko sinä maksaa kenties suuremmän lipun hinnan? Minulle kyllä sopii.

        Saattaa joku päivä tulla se ilmastointi noihin isompiinkin autoihin vakioksi, mutta se päivä ei ole vuoden, eikä edes kahden päässä. Valitan. Niin se vaan on. Ei se siitä vänkäämällä miksikään muutu. Hyvää syksyn jatkoa, onneks on jo viileemmät ajat edessä!


      • veli ponteva
        veli ponteva kirjoitti:

        on tehty sitä taksihommaakin, että on melko tuttua puuhaa. Ilmastointien yleistyminen takseissa ei johdu sen enempää asiakaslähtöisestä ajattelusta. Se johtuu juuri mainitsemistasi vaikeuksista saada kuljettajia ja kaikista eniten ihan nimenomaan niiden isäntien itsekkäästä mukavuudenhalusta. Isännät varustelee niitä autojaan ihan itseensä varten, ei asiakkaita. Kyllä se vaan niin on, oma napa on se lähin napa. Plus, että ilmastoinnin saa toyotaan tänäpäivänä ihan ilman mitään lisähintaa.

        Luuletko, etten tiedä, mikä OMALLA alallani on suurin työnantajan kuluerä? En halua laskea palkkaani,jotta matkustajille saadaan ilmastointi. Haluatko sinä maksaa kenties suuremmän lipun hinnan? Minulle kyllä sopii.

        Saattaa joku päivä tulla se ilmastointi noihin isompiinkin autoihin vakioksi, mutta se päivä ei ole vuoden, eikä edes kahden päässä. Valitan. Niin se vaan on. Ei se siitä vänkäämällä miksikään muutu. Hyvää syksyn jatkoa, onneks on jo viileemmät ajat edessä!

        vielä vähän: kiitos kun saan luvan jatkaa ratissa, mutta en ajatella. (Kuvastaa asennettasi aika paljon.)

        Kiitos meidän kaikkien kuskien puolesta, joita niin kovin näytät arvostavan. :)


      • Joona-
        veli ponteva kirjoitti:

        on tehty sitä taksihommaakin, että on melko tuttua puuhaa. Ilmastointien yleistyminen takseissa ei johdu sen enempää asiakaslähtöisestä ajattelusta. Se johtuu juuri mainitsemistasi vaikeuksista saada kuljettajia ja kaikista eniten ihan nimenomaan niiden isäntien itsekkäästä mukavuudenhalusta. Isännät varustelee niitä autojaan ihan itseensä varten, ei asiakkaita. Kyllä se vaan niin on, oma napa on se lähin napa. Plus, että ilmastoinnin saa toyotaan tänäpäivänä ihan ilman mitään lisähintaa.

        Luuletko, etten tiedä, mikä OMALLA alallani on suurin työnantajan kuluerä? En halua laskea palkkaani,jotta matkustajille saadaan ilmastointi. Haluatko sinä maksaa kenties suuremmän lipun hinnan? Minulle kyllä sopii.

        Saattaa joku päivä tulla se ilmastointi noihin isompiinkin autoihin vakioksi, mutta se päivä ei ole vuoden, eikä edes kahden päässä. Valitan. Niin se vaan on. Ei se siitä vänkäämällä miksikään muutu. Hyvää syksyn jatkoa, onneks on jo viileemmät ajat edessä!

        Kyllä se ilmastointi uusiin paikallisbusseihin parissa vuodessa todennäköisesti rupeaa yleistymään. Pääkaupunkiseudun kilpailutuksessa annettiin vuonna 2005 matkustamon ilmastoinnista 0,8 pistettä ja kuljettajailmastoinnista 0,3. Noita kalustopisteitähän taas pystyi saamaan korkeintaan 13. Vertailun vuoksi avattavista ikkunoista irtoaa 0,1 pistettä ja matalista päästöistä voi saada 6,75 pistettä.

        Ilmastointeja kuitenkin on jo nyt bussiliikenteessäkin. Suomea kuumemmissa maissa ne ovat hyvinkin yleisiä, mutta löytyy niitä kotimaastakin. Kaukobusseissa ilmastointi on jo vakio, mutta eihän siellä ovia avatakaan kaupunkiliikenteen tiheydellä. Pohjolan Kaupunkiliikenteellä on uusissa busseissa kuljettajailmastoinnit ja Tampereella Paunulla on kokonaan ilmastoituja Scaloja liikenteessä.

        Ja löytyyhän ilmastointia jo monesta muusta paikallisliikennemuodosta. Uudet paikallisjunat, metron M200-sarja ja matalalattiaraitiovaunut lienevät kaikki ilmastoituja.


      • arvostan teidän
        veli ponteva kirjoitti:

        vielä vähän: kiitos kun saan luvan jatkaa ratissa, mutta en ajatella. (Kuvastaa asennettasi aika paljon.)

        Kiitos meidän kaikkien kuskien puolesta, joita niin kovin näytät arvostavan. :)

        kuskien työtä kovastikin. Siksi haluaisinkin teille työpaikallenne ilmastoinnin. Olen valmis maksamaan ilmastoinnin aiheuttaman lipun hinnankorotuksen. Olen sitä mieltä että kuljettajien ilmastointi on tärkeämpi kuin koko auton. Eli siitä on hyvä aloittaa.

        Henkilöautopuolella on olemassa paljon tavallisia automalleja joita tehdas ei edes valmista ilman ilmastointia. Se otetaan jo uuden automallin suunnittelussa ja kokonpanossa huomioon. Sama tulee tapahtumaan bussiallallakin. Koritehtaat ja valmistajat tulevat käyttämään ilmastointia kilpailuvalttinaan busseja myydessään.

        Palataan seuraavilla helteillä asiaan. Hyvää kesän jatkoa ja jaksamista. Hyvä että edes sinulla on ilmastoitu bussi työpaikkanasi.


      • oppi-nutte
        arvostan teidän kirjoitti:

        kuskien työtä kovastikin. Siksi haluaisinkin teille työpaikallenne ilmastoinnin. Olen valmis maksamaan ilmastoinnin aiheuttaman lipun hinnankorotuksen. Olen sitä mieltä että kuljettajien ilmastointi on tärkeämpi kuin koko auton. Eli siitä on hyvä aloittaa.

        Henkilöautopuolella on olemassa paljon tavallisia automalleja joita tehdas ei edes valmista ilman ilmastointia. Se otetaan jo uuden automallin suunnittelussa ja kokonpanossa huomioon. Sama tulee tapahtumaan bussiallallakin. Koritehtaat ja valmistajat tulevat käyttämään ilmastointia kilpailuvalttinaan busseja myydessään.

        Palataan seuraavilla helteillä asiaan. Hyvää kesän jatkoa ja jaksamista. Hyvä että edes sinulla on ilmastoitu bussi työpaikkanasi.

        Ympäristönsuojelu on tärkeää. Siksi freoneja ei saa päästää turhaan saastuttamaan. Jäähdytyslaitteissa on juuri freoneja, jotka tuhoavat luontoa. Siksi ei ilmastointeja busseihin eikä mielestäni muihinkaan kulkuvälineisiin.


      • Viltzu
        Joona- kirjoitti:

        Kyllä se ilmastointi uusiin paikallisbusseihin parissa vuodessa todennäköisesti rupeaa yleistymään. Pääkaupunkiseudun kilpailutuksessa annettiin vuonna 2005 matkustamon ilmastoinnista 0,8 pistettä ja kuljettajailmastoinnista 0,3. Noita kalustopisteitähän taas pystyi saamaan korkeintaan 13. Vertailun vuoksi avattavista ikkunoista irtoaa 0,1 pistettä ja matalista päästöistä voi saada 6,75 pistettä.

        Ilmastointeja kuitenkin on jo nyt bussiliikenteessäkin. Suomea kuumemmissa maissa ne ovat hyvinkin yleisiä, mutta löytyy niitä kotimaastakin. Kaukobusseissa ilmastointi on jo vakio, mutta eihän siellä ovia avatakaan kaupunkiliikenteen tiheydellä. Pohjolan Kaupunkiliikenteellä on uusissa busseissa kuljettajailmastoinnit ja Tampereella Paunulla on kokonaan ilmastoituja Scaloja liikenteessä.

        Ja löytyyhän ilmastointia jo monesta muusta paikallisliikennemuodosta. Uudet paikallisjunat, metron M200-sarja ja matalalattiaraitiovaunut lienevät kaikki ilmastoituja.

        "Uudet paikallisjunat, metron M200-sarja ja matalalattiaraitiovaunut lienevät kaikki ilmastoituja."

        Muuten pitää paikkansa, mutta tuskin nuo uudemmat metrot (M200) ovat ilmastoituja. Niiden ilmanvaihtokin ylipäätään on melko huono. Kuumahan niissä on kesällä.

        Tosiaan noissa Pohjolan Kaupunkiliikenteen uusissa busseissa on varmaankin aika järkevä laite tuo kuljettajan ilmastointi.


      • saunassa istunut
        veli ponteva kirjoitti:

        Minulle vielä halvempia? En mä maksa niistä senttiäkään... En omista ainuttakaan linja-autoa, mutta satun vaan kuljettamaan sellasta työkseni. Kyllä mä teille soisin sen ilmastoinnin, olishan se hyvä mullekin. Mä oon kumminkin se joka siellä autossa pisimpään istuu.

        Toiseksi, minä en tee niitä päätöksiä millaisilla autoilla niitä linjoja ajetaan. Mä ajan sitä autoa, en tilaa niitä tehtaalta. Ei ole valtuuksia. Mitä se on se asiakaslähtöisyys? Taksissa on ilmastointi. Paikkurissa ei. Taksi maksaa 4.50 1,16/km. Dösälippu maksaa 2.20/matka. Tai tunnissa useampia. Vähän jotain suhteellisuudentajua pliis!

        Ja kolmanneks, jos sillä kustannuksella ei ole mitään merkitystä, miksi niitä ilmastointeja ei sitten ole? Ja miten on kysymys säästöistä, kun ei niitä oo kaupunkibusseissa ikinä ollutkaan? Se on ihan sama, ajetaanko sillä autolla miljoona kilometriä, vai tuhat metriä: ilmastointilaitteella se on kalliimpi ja sen ylläpitokulut on kalliimmat. Lisäksi YTV edellyttää kilpailutuksissa kalustolle tietyn tason. Sillä autolla ei voi ajaa miljoonaa kilometriä, kun ei se auto enää kymmenen vuoden jälkeen täytä YTVn kilpailuvaatimuksia.

        Ja vielä neljänneks, satun onneks olemaan töissä sellasessa firmassa, jossa on kuljettajalle ilmastointilaite. Että sikäli mulla on hyvin pullat uunissa. Jaksan paremmin ajatella asiakaslähtöisesti kesäkuumallakin!

        meneppä 58 tai 58b pohjolanliikenteen uudemissa autoissa on ilmastointi


    • ikkeilmastointi

      Kaikenlaisia hullutuksia sitä ehdotetaankin. Ilmastointi napapiirin tuntuman busseihin. Eihän sellaisia ole Roomassakaan

      • Viltzu

        Joo ei esimerkiksi Etelä-Euroopassa kaikissa uusissakaan kaupunkibusseissa ole ilmastointia, saati sitten vanhemmissa, joita siellä riittää. Kesällä on tosiaankin yli 30 astetta hellettä. Tosin siellä kaupunkibusseissa on lähes aina kaikissa sivuikkunoissa avattava yläosa. Täällä taas on paljolti sellaisia busseja, joissa tosi surkea kattokanavapuhallin, ei avattavia ikkunoita ja kaksi kattoluukkua avattu miten sattuu. Ne tuntuvat meidän helteillä pahemmilta kuin Etelä-Euroopan kaupunkibussit ilman ilmastointia. Ikarusta täytyy kehua kyllä tuuletuksen osalta meillä käytettävistä katureista ja niitähän näkee muuallakin Euroopassa.


    • Kuljettaja 3

      Pyydän matkustajia huomioimaan, että suurimmassa osassa Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla liikennöivissä busseissa on ilmastointi olemassa. Jostain syystä kaikki kuljettajat eivät itse ymmärrä laittaa sitä päälle joten kannattaa pyytää kuljettajaa laittamaan ilmastointipäälle.

      Jos ilmastointia ei löydykkään,toinen mahdollisuus on avata kattoluukkuja. Tammelundin liikenteen busseista taitaa ilmastointi puuttua kokonaan? Jokeri-linjan bussin ilmastointi ei toimi kun se pyörittää vain lämmintä ilmaa.

      • jauhako..

        Paskaa tuutin täydeltä täällä. Jäähdytys-ilmastoinnit on nykypäivää pks busseissakin kun vaan toimivat. Monesta se puuttuu mutta paljon uusissa autoissa niitä on ja aivan sairaan hyvä peli toimiessaan näillä helteillä. Vaikka ovet avataankin monesti, niin siitä huolimatta auton sisällä on ulkoilmaa viileämpi ja se on homman koko juoni ! On muistettava että suurimman osan ajasta bussin ovet kuitenkin ovat kiinni ja moottorin tuottama lisälämpö on helteillä se viimeinen pisara.....


      • Ei voi käyttää
        jauhako.. kirjoitti:

        Paskaa tuutin täydeltä täällä. Jäähdytys-ilmastoinnit on nykypäivää pks busseissakin kun vaan toimivat. Monesta se puuttuu mutta paljon uusissa autoissa niitä on ja aivan sairaan hyvä peli toimiessaan näillä helteillä. Vaikka ovet avataankin monesti, niin siitä huolimatta auton sisällä on ulkoilmaa viileämpi ja se on homman koko juoni ! On muistettava että suurimman osan ajasta bussin ovet kuitenkin ovat kiinni ja moottorin tuottama lisälämpö on helteillä se viimeinen pisara.....

        Ja kun laittaa ilmastoinnin päälle niin joku matkustaja tulee aina valittamaan että tulee niin kylmää ilmaa olkapäähän että paikat on ihan jumissa.
        Aina valitetaan vaikka olis mitä varusteita.


      • Jokeri linjan busseissa EI ole jäähdytys ilmastointia, vain kattokanava puhallus, puhaltaa ulkoilmaa! Hsl:n kilpailu vaatimuksiin ilmastointi tuli kriteeriksi 2009 alusta tai -08 lopulla, sitä uudemmissa ilmastointi oltava, harvoissa vanhemmissa on, ehkä Pohjolan Liikennettä lukuunottamatta. Ja sitten kun matkustajat aukovat kattoluukkuja ilmastoidussa autossa, ilmastointi sekoaa eikä toimi niinkuin pitäisi... Siksi esim. uusissa Manneissa ei ole kattoluukkuja eikä avattavia ikkunoita.


      • ..3-4-2-1..
        helbkuski kirjoitti:

        Jokeri linjan busseissa EI ole jäähdytys ilmastointia, vain kattokanava puhallus, puhaltaa ulkoilmaa! Hsl:n kilpailu vaatimuksiin ilmastointi tuli kriteeriksi 2009 alusta tai -08 lopulla, sitä uudemmissa ilmastointi oltava, harvoissa vanhemmissa on, ehkä Pohjolan Liikennettä lukuunottamatta. Ja sitten kun matkustajat aukovat kattoluukkuja ilmastoidussa autossa, ilmastointi sekoaa eikä toimi niinkuin pitäisi... Siksi esim. uusissa Manneissa ei ole kattoluukkuja eikä avattavia ikkunoita.

        Minusta se onkin paras niin, ettei kattoluukkuja tarvitsisi avata. Vaan jäähdytys-ilmastointi pitäisi ilman sopivan viileänä kesähelteillä. Mitä olen seurannut, niin monesti niitä luukkuja joku matkustaja avaa jos tämä bussin oma ilmastointisysteemi ei tuo riittävästi viileää ilmaa matkustamoon tai se toimii virheellisesti tai ei ole toiminnassa. Jos bussin jäähdytys ilmastointi on oikein säädetty ja matkustamossa on riittävän viileää silloin en ole nähnyt matkustajien availevan kattoluukkuja.


      • ..3-4-2-1.. kirjoitti:

        Minusta se onkin paras niin, ettei kattoluukkuja tarvitsisi avata. Vaan jäähdytys-ilmastointi pitäisi ilman sopivan viileänä kesähelteillä. Mitä olen seurannut, niin monesti niitä luukkuja joku matkustaja avaa jos tämä bussin oma ilmastointisysteemi ei tuo riittävästi viileää ilmaa matkustamoon tai se toimii virheellisesti tai ei ole toiminnassa. Jos bussin jäähdytys ilmastointi on oikein säädetty ja matkustamossa on riittävän viileää silloin en ole nähnyt matkustajien availevan kattoluukkuja.

        että jäähdytys ilmastointi on Hsl liikeenteessä vielä murto osassa autoja, muissa ne kattoluukut ja ikkunat kyllä syytä pitää helteellä auki, pelkkä kattokanavapuhallus ei riitä näillä helteillä. Olisi hyvä jos kaikilla liikennöitsijöillä,kaikissa ilmastoiduissa busseissa olisi selkeä informaatio matkustajille sekä kuljettajille jos autossa on ilmastointi! Näin ollen kattoluukkuja ei turhaan avattaisi... ja toimimattomuudesta ehkä osattaisi valittaa...


    • ilmastoituja

      ja niissä matkustaminen on siedettävää, ja jopa miellyttävää lämpötilan suhteen. On kuitenkin matkustajien huomioita seuraava seikka. Kattoluukkuja ei pidä mennä ominpäin availemaan (jopa tekstein kielletty), sillä se vaikuttaa ilmastoinnin tehoon ja sitä kautta matkustamon viileyteen. Näitä tämänkesän kaltaisia helteitä saatte seuraavan kerran joskun 50-70 vuoden päästä, joten nauttikaa, älkää valittako turhaan.

      • Väännän taas ratakiskosta. Hsl alueella ilmastoituja busseja seuraavasti(päivitetty tämän kesän aikana) Nobina 52, Helb 71, Veolia 42, PL 31, WL 5 ja Tammelund 3 kpl. Yhteensä 204 kpl. Jo Helbillä ja Nobinalla yhteensä reilu 900 bussia. Onko tuo 200 suuri osa n. tuhannesta bussista? ei minun laskuopin mukaan... Voit tarkistaa osoitteesta Kuurankorpi/pääkaupunkiseudun bussikuvasto.


      • El Jefe

        Jos bussissa ei ole ilmastointia, niin usein löytyy sentään avattavat tuuletusikkunat, kattoluukut ja kattokanavatuuletin.

        Mielestäni metro on karmeampi kokemus näillä helteillä: ei avattavia ikkunoiden yläosia ja todella tehoton tuuletus. Tunnelma kuin kasvihuoneessa, johon paistaa aurinko. Metrossa jos missä kaipaisi ilmastointia, tai ainakin avattavat tuuletusikkunat, mutta niitäkään ei ole. Onneksi metrossa ei sentään pitkää aikaa tarvitse viettää.


      • helbin mies
        helbkuski kirjoitti:

        Väännän taas ratakiskosta. Hsl alueella ilmastoituja busseja seuraavasti(päivitetty tämän kesän aikana) Nobina 52, Helb 71, Veolia 42, PL 31, WL 5 ja Tammelund 3 kpl. Yhteensä 204 kpl. Jo Helbillä ja Nobinalla yhteensä reilu 900 bussia. Onko tuo 200 suuri osa n. tuhannesta bussista? ei minun laskuopin mukaan... Voit tarkistaa osoitteesta Kuurankorpi/pääkaupunkiseudun bussikuvasto.

        Tälläinen tieto saattaa pitääa paikkaansa, jotta kilpailuttamis kohteissa pakollinen pks:lla. Uuteen bussiin hankintahintaan lisää n15.000-25000e, vanhaan jälkiasennettuna huomattavasti enemmän. Elinkaaren mittaiset huoltokustannukset päälle.

        Tämä hellejakso realisoinut totuuden, ilmastoimaton bussi kuuluu jonnekin 80-luvulle. Kattoikkunat ja sivuikkunat, kanavapuhaltimet näpertelyä. Emme ole yksin, valtion virastotalossa pohjois-uudellamaalla toimistovirkailijat tekevät duunia 34 C lämmössä, puhumattakaan ravintoloiden keittiöistä.


      • helbin mies kirjoitti:

        Tälläinen tieto saattaa pitääa paikkaansa, jotta kilpailuttamis kohteissa pakollinen pks:lla. Uuteen bussiin hankintahintaan lisää n15.000-25000e, vanhaan jälkiasennettuna huomattavasti enemmän. Elinkaaren mittaiset huoltokustannukset päälle.

        Tämä hellejakso realisoinut totuuden, ilmastoimaton bussi kuuluu jonnekin 80-luvulle. Kattoikkunat ja sivuikkunat, kanavapuhaltimet näpertelyä. Emme ole yksin, valtion virastotalossa pohjois-uudellamaalla toimistovirkailijat tekevät duunia 34 C lämmössä, puhumattakaan ravintoloiden keittiöistä.

        Niin siis tietenkin ilmastointi kuuluu UUSILLA autoilla voitettuihin kohteisiin, ei sitä vanhoihin kai vaadita. Nobinalle tosin 72:lle liisattuihin Helbin Volvoihin ilmastointi asennettiin jälkikäteen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4284
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3426
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3054
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      289
      2038
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1703
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1601
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1543
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe