15-vuotiaan kotiintuloaika arkisin

IIK

Onko klo 21 kotiintuloaika liian aikainen? Mun mielestä ei ole-mutta poika valittaa kokoajan.

23

4700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pojat 12, 15 ja 17

      Meillä nuorimmaisella on arkena kotiintuloaika 20.30 , keskimmäisellä 22.00 ja vanhimmainen opiskelee toisella paikkakunnalla, joten ei ole minkäänlaisia kotiintuloaikoja, kuin se mitä asuntolan säännöissä sanotaan.. Sitä on vähän vaikea kotoa käsin valvoa, kun ei ole edes niitä vanhanaikaisia lankapuhelimia enään, että voisi tehdä tarkistussoiton.. Käytännössä 12 vuotias tulee aina aikaisemmin ja 15 vuotias useimmiten soittaa myöhästyvänsä hiukan, harvoin enempää kuin 10-15 minuuttia. Paikallinen nuorisotalokin sulkee ovensa vasta klo 21, sen jälkeen nuoret usein vielä jatkavat juttuaan ulkopuolella ja sitten vielä kotimatka. Minusta ainakin olisi hölmöä käskeä poikaani lähtemään kotiin tuntia aikaisemmin, koska sitten hän joutuisi kulkemaan kotimatkankin yksin, kun nyt kulkee sen aina useamman kaverinsa kanssa samaa matkaa.

    • tuore ätä

      No kyllä vaan on. Itse olin ns. hyvään perheen kasvatti 90-luvulla ja kotiintuloaikani oli sentään 22:30.

      Hiukan luottamusta nyt pojallesi. Vai onko tehnyt jotain vieden sen?

    • Tietoa on

      Mitä klo.21 jälkeen voi muuta kuin ryypätä?

      • Maam -75

        Mietihän omaa nuoruuttasi. Me ainakin hämärän tullen istuttiin porukalla bensiksillä juoruamassa. Kavereita oli niin paljon ja kaikkia halusit nähdä. Sosiaaliselle käyttätymiselle ei kannata antaa liian tiukkoja rajoja. Ja joskus sitä alkoholia otetaan oli kotiintuloaika 21 tai 22. Kaivelkaahan niitä historiallisia arkistoja hiukan.....


    • linja

      Kyllä sä olet ihan oikeassa. Nuori tarvitsee unta myös vähintään sen 8h. Meillä 15v poika tulee viimeistään klo 21 arkisin, ja viikonloppuna saa olla yhteen asti, jos on järkevää tekemistä. Se tarkoittaa sitä, et on jollain kaverilla leffoja katsomassa tms. Pidä linjasi, lopussa kiitos seisoo:)

    • niin meilläkin

      Kyllähän se poikas nurisee tietysti!Ihan sopiva aika mun mielestä.Älä anna periksi!!Äläkä usko niitä tavanomaisia vastaväitteitä että kaikki muutkin saa olla,kellään muulla ei nipoteta jne jne.Rajoja ja rakkautta, niin se on.

      • äidiksi äidin paikalle

        Typerästi asetetut rajat ei ole rakkautta. Tuon ikäisenä ainakin kyseenalaistaisin sen mikseivät vanhemmat luota minuun?

        Pystytkö muistamaan sitä aikaa kun olit itse viisitoista? Itse ainakin koin olevani jo valmis tekemään jo jotain omiakin päätöksiä ilman, että vanhempieni tarvitsi enään niin tiukasti asettaa rajoja. Tämä on tosin kiinni myös lapsesta. Jos on mukana jo alkanutta huligoimista tai päihteiden käyttöä on rajat oltava tiukemmat.Onko teillä tämä tilanne?

        Vanhemmat saa kuitenkin nuorten hyväksynnän asioista yhteisesti sopien. Ja kotiintuloaikoja pitää pystyä sovittamaan tapauskohtaisesti eikä johonkin tiettyyn ikään rajaten.


      • munmuu

        Typerästi asetetut rajat ei ole rakkautta. Tuon ikäisenä ainakin kyseenalaistaisin sen mikseivät vanhemmat luota minuun?

        Pystytkö muistamaan sitä aikaa kun olit itse viisitoista? Minä ainakin koin silloin olevani jo valmis tekemään jo jotain omiakin päätöksiä ilman, että vanhempieni tarvitsi enään niin tiukasti asettaa rajoja. Tämä on tosin kiinni myös lapsesta. Jos on mukana jo alkanutta huligoimista tai päihteiden käyttöä on rajat oltava tiukemmat.

        Hyväksyntää saa vanhemmat kuitenkin parhaiten asioista yhteisesti sopien.


      • sorisori
        munmuu kirjoitti:

        Typerästi asetetut rajat ei ole rakkautta. Tuon ikäisenä ainakin kyseenalaistaisin sen mikseivät vanhemmat luota minuun?

        Pystytkö muistamaan sitä aikaa kun olit itse viisitoista? Minä ainakin koin silloin olevani jo valmis tekemään jo jotain omiakin päätöksiä ilman, että vanhempieni tarvitsi enään niin tiukasti asettaa rajoja. Tämä on tosin kiinni myös lapsesta. Jos on mukana jo alkanutta huligoimista tai päihteiden käyttöä on rajat oltava tiukemmat.

        Hyväksyntää saa vanhemmat kuitenkin parhaiten asioista yhteisesti sopien.

        Ei ollut tarkoitus massoittaa, katkes vaan yhteys hetkeksi ja lähetin vahingossa uuden eri nimmarilla.


      • seurauksia..
        äidiksi äidin paikalle kirjoitti:

        Typerästi asetetut rajat ei ole rakkautta. Tuon ikäisenä ainakin kyseenalaistaisin sen mikseivät vanhemmat luota minuun?

        Pystytkö muistamaan sitä aikaa kun olit itse viisitoista? Itse ainakin koin olevani jo valmis tekemään jo jotain omiakin päätöksiä ilman, että vanhempieni tarvitsi enään niin tiukasti asettaa rajoja. Tämä on tosin kiinni myös lapsesta. Jos on mukana jo alkanutta huligoimista tai päihteiden käyttöä on rajat oltava tiukemmat.Onko teillä tämä tilanne?

        Vanhemmat saa kuitenkin nuorten hyväksynnän asioista yhteisesti sopien. Ja kotiintuloaikoja pitää pystyä sovittamaan tapauskohtaisesti eikä johonkin tiettyyn ikään rajaten.

        Meillä ainakin 15-vuotiaalla kotiintuloaika klo21.oo arkisin ja joskus poikkeuksella 21.30 .

        viikonloppuisin sopimuksen mukaan yhdeltä taikka tilanteesta riipuen myöhemminkin.

        Meillä kotiintulon jälkeen on yleensä vielä iltapala, hampaidenpesu sekä muut iltarutiinit ja lapsen sekä kasvavan nuoren on hyvä nukkua ne 8 tunnin yöunet.

        Jos kotiin tulo aika on vasta kymmeneltä ja iltahommat venyvät niin yöunet siinä kärsivät, eikä meillä aikuisetkaan sen myöhempään juuri valvo. Minä ainakin haluan nähdä kun lapsi tulee kotiin ja että on kunnossa ennen kuin menen nukkumaan.

        Varmasti nuori ajattelee (ja itsekin olin sitä mieltä) että osaa jo tehdä päätöksiä 15-vuotiaana, mutta aikuisen tehtävä on silti asettaa rajat. Tässäkin tapauksessa lapsen parhaaksi.


    • meillä

      mitään kotiintuloaikoja pojille.

      Ovat 14 ja 16. Olen kerettiläinen ja kaikkien sääntöjen vastainen tässä. Tiedän!

      Mutta kaikki on sujunut hyvin. Kummallakin stipendit luokkansa parhaina oppilaina viime vuodelta. Harrastuksissa ihan Suomen parhaimmistoa sekä musiikissa että urheilussa.

      Jos joku ei usko niin saa tiedot kyllä meilaamalla minulle. Annan tiedot haluavalle.

      En ymmärrä mitään kotiintuloaikoja. Ihan kuin eläisi jossain laitoksessa. Naurettavaa! Tilanteen mukaan tullaan kotiin jos tullaan. Voi jäädä kyläpaikkaankin nukkumaan.

      • huolehtiva mummo

        Toisin sanoen annat lapsiesi ryypätä.


      • välttämättä
        huolehtiva mummo kirjoitti:

        Toisin sanoen annat lapsiesi ryypätä.

        ryyppäämistä.

        Miksi ihmeessä yli yhdeksän olo poissa kotoa olisi automaattisesti ryyppäämistä?

        Outoa vainoharhaisuutta!


    • Ayreon

      Itseasiassa aika ruhtinaallinen aika 15-vuotiaalle, mun näkökulmasta. Itse olen 17v. ja arkisin kotio tullaan 20.30 ja perjantaisin 22.00. Eikä ole mitään syytä epäillä juomista.

      • ????

        Kun olet 18 ja vapaa tekemään mitä huvittaa? Osaatko kontrolloida itseäsi? Jos sinulla on nyt tuollaiset kotiintuloajat, etkä joudu itse kantamaan vastuuta tai käyttämään omaa harkintaasi, mitä tapahtuu kun vanhempien talutushihna löysätään? Taitaa karata mopo käsistä...


      • Ayreon
        ???? kirjoitti:

        Kun olet 18 ja vapaa tekemään mitä huvittaa? Osaatko kontrolloida itseäsi? Jos sinulla on nyt tuollaiset kotiintuloajat, etkä joudu itse kantamaan vastuuta tai käyttämään omaa harkintaasi, mitä tapahtuu kun vanhempien talutushihna löysätään? Taitaa karata mopo käsistä...

        Sen näkee sitten. Tosin kyllä mun vanhemmilla sisaruksilla ainakin oli vielä jonkinlaiset kotiintuloajat täysi-ikäisenäkin...olen lukion kakkosella niin ei tässä olla vielä ihan heti kotoa muuttamassa kun tulee täysi-ikäiseksi.


    • Äiti minäkin

      Lapsesi käy ilmeisesti vielä peruskoulun yhdeksättä luokkaa (?) ja jos aamulla haluaa olla pirteänä koulussa, on todellakin mentävä kymmeneltä nukkumaan. Emmehän me aikuisetkaan jaksa tehdä töitä, jos kukumme yökaudet kylillä.

      Murrosikäiset jaksavat kyllä sinnikkäästi valittaa ja perustella asioita omalta kantiltaan. Muista, että sinun tehtäväsi vanhempana on asettaa järkevät rajat ja sietää lapsen kiukkua, sillä lapsihan tuon ikäinen vielä on, eikä kypsä päättämään kaiksita asioista itse. Usko pois, vanhempana hän on kiitollinen, että olet huolehtinut hänen hyvinvoinnistaan.

      • löytyy

        Voittehan kokeilla jos hän haluaa olla myöhempään, että sitten herää joka aamu mukisematta koulun tai mihin sit herääkin. ja koulutyön laadussa valvominen ei saa näkyä. Ja todellakin, kyse on ARKI-ILLOISTA, joten toi olisi minustakin aivan sopiva aika. Voihan sitä antaa pidemmän ajan viikonloppuna jne kun sovitaan missä on ja millon tulee ja testata kaverin luottamusta. Anna satunnaisesti pidempi aika joskus ja testaa miten toimii.


    • Raija S

      Aivan oikein on. Kauhean myöhään annat olla. Meillä annan lasten poistua kotoa vain kulkulupapassia käyttäen. Kotona tulee olla ennen pimeää ja SUSIEN hyökkäyksiä.

      Tukistus on hyvä kasvatusmetodi.

    • aika

      pitää ne jossain välissä ne läksytkin tehdä ja nukkuakin tarvitsisi.

      perjantai-lauantai -illat on sitten jo eri juttu, niissä voi jo mielestäni joustaakin tuonne 23-00 nurkille. mutta arkena 21 on mielestäni ihan hyvä takaraja. ainahan ne teinit valittaa, kuuluu kuvioon. mutta usko pois, aikuisena arvostaa sitä että hänestä ja hänen koulujaksamisestaan on välitetty.

    • huhtiäiti80

      sopiva on. Itsekun olin 10v sitten suunnilleen sen ikäinen (ja yläasteella siis) niin tulin kotiin niillä main. Joskus oli varmaan kymmeneen lupa olla.Eikä kyllä rankaisulta tuntunut. Ainakin kerkesin yöunet nukkua ennen koulua. viikonloppuisin sitten valvottiinkin pitempään ja luvan kanssa.

      • Jeppisii

        Kyllä mä asetin 15v pojalle kotiintuloajaksi kesälle arkisin klo 21. Tämä siksi että ehdin häntä nähdä ennen kuin minun mentävä nukkumaan että jaksan aamulla töihin herätä. Hän kesälomalla mutta ei saa valvoa ihan siksi että muut saavat yöllä nukkua. Liian pitkään valvomisesta kärsii seuraava päivä ja päivä on sitten puolessa kun pääsee ylös sängystä.


      • Jeppisii

        Jatkan vielä että kerrostalossa asuessa myöhempään tulo häiritsis myös muita asukkaita ja pe&la saa mennä ja tulla vaikka kuin myöhään kunhan kysyy luvan ja ilmoittaa missä ja kenen kanssa menee. Kaverinsa ovat myös tervetulleita meille isollakin lössillä, kunhan meno rauhoittuu arkisin ysiltä ja pe&la viimeistään sillon kun pienemmät sisarukset menee unille.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe