oletteko ajaneet jawalla ?

jawetti

uudella tai vanhalla?
mitä mieltä ?

22

5801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajettu

      Kuuskytluvulla oli 250:ppinen ja sitten 350:ppinen. Hyviä ajettavia molemmat. Ainoa kunnon prätkä.

    • 250 Six Days

      Tiemme erosivat lopullisesti Sikun jatkaessa koivikkoon, itseni päätyessä soratiehen.

      • jawoja

        70-luvulla sai Jawoja Eri liiterien ja saunan nurkalta. Ehjiä ja pikkuvikaisia halvalla ja ilmaseks, jos kehtas mennä hattu kourassa kysymään. kyllä niitä 250:ta romutettiinkin, vaikkei niitä meinannu kakaratkaan saada rikki. harmi ettei tänne voi laittaa vanhoja Jawa kuvia. Oli Crossia (Jopa yks six days) custom ja katuversioita. Kyllä ne ny naurattais. Itse asiassa parhaillaankin on hyvä käyttökappale kierroksessa. Ei kelpaa museorekisteriin mut kiva ois lasketella vaikka viikko kesästä. Naapurilla on viimesenpäälle six days. Silloin kun se raaskii sillä ajaa, täytyy käydä piha-aidalla haistelemassa ilmaa. se kuulostaa ja haisee edelleen Jawalle.


      • jawetti
        jawoja kirjoitti:

        70-luvulla sai Jawoja Eri liiterien ja saunan nurkalta. Ehjiä ja pikkuvikaisia halvalla ja ilmaseks, jos kehtas mennä hattu kourassa kysymään. kyllä niitä 250:ta romutettiinkin, vaikkei niitä meinannu kakaratkaan saada rikki. harmi ettei tänne voi laittaa vanhoja Jawa kuvia. Oli Crossia (Jopa yks six days) custom ja katuversioita. Kyllä ne ny naurattais. Itse asiassa parhaillaankin on hyvä käyttökappale kierroksessa. Ei kelpaa museorekisteriin mut kiva ois lasketella vaikka viikko kesästä. Naapurilla on viimesenpäälle six days. Silloin kun se raaskii sillä ajaa, täytyy käydä piha-aidalla haistelemassa ilmaa. se kuulostaa ja haisee edelleen Jawalle.

        löytyy: google jawa kuva


    • oli suomalainen Jawa-merkkikerho, mutta onkohan se lopetettu??
      Tässä on linkki entisille kotisivuille.
      http://www.vmpk.fi/kerhot/jawasakki.html
      Löytyyhän netistä Googlaamalla niitä linkkejä lisääkin, ihmettelin vaan tätä sakkia???

      • oli kowa!

        Oli Jawoja; 50cc kevari ensin (oikukas ja hidas), sit mutama "Pelti-Heikki" 250cc (maailman veltoin runko) ja sit se paras - 350cc Six Days. Huippu laatua (paitsi tasaisku akselit joutui vaihtamaan eriaikaan iskeviksi kun akseli katkesi). Käytettiin mm sotapyörinä monessa maassa.
        Nyt hyvä Six Days maksaa 6-8000 Euroa!!!
        Muistelen mieli haikeana tuota "kylän hienointa" Six Days malliani jolla hurmasin kauneimmat tytöt.. Eika haittaa yhtään tieto että nykynen 125cc, mikä merkki tahansa, on nopeampi!


      • se just
        oli kowa! kirjoitti:

        Oli Jawoja; 50cc kevari ensin (oikukas ja hidas), sit mutama "Pelti-Heikki" 250cc (maailman veltoin runko) ja sit se paras - 350cc Six Days. Huippu laatua (paitsi tasaisku akselit joutui vaihtamaan eriaikaan iskeviksi kun akseli katkesi). Käytettiin mm sotapyörinä monessa maassa.
        Nyt hyvä Six Days maksaa 6-8000 Euroa!!!
        Muistelen mieli haikeana tuota "kylän hienointa" Six Days malliani jolla hurmasin kauneimmat tytöt.. Eika haittaa yhtään tieto että nykynen 125cc, mikä merkki tahansa, on nopeampi!

        oli. Kyllä ne oli hienoja pyöriä ( ja ovat edelleen ) tuossa viis- ja kuuskytluvun vaihteessa. Oi niitä aikoja!


    • Motonomi

      Niin se aika kultaa muistot.:-) Isälläni oli aikoinaan 250:n Jawa vm. -55. Paljon sillä tuli reissattua eri paikoissa ja harvoin sillä pääsi omin avuin takaisin. Itselläni oli välillä -54 350:n kaksisylinterinen. Ei yhtään sen parempi. Aikanaan sain sen isän vanhan Jawan ja rakensin kokonaan uuteen uskoon. Eipä se siitä mihinkään parantunut. Yhtä epäluotettava, huono ajettava ja huonot jarrut. Vaihtui hyvin nopeasti -50 luvun brittipyörään, jolla jo uskalsi lähteä kehä kolmosen ulkopuolellekin. Ja pysyi maantiellä muun liikenteen mukana.
      Kyllähän vanha Jawa on nostalginen harrastuslaite. Muuhun siitä ei ole.

      • sinulla on

        tainnut olla maanantaikappaleet! Vaikka aika kultaa muistot niin ei minulla ole noin huonoja kokemuksia. Isäukon Jawoilla ajeltiin pitkiäkin reissuja ja siinähän oli niin yksinkertainen tekniikkakin että pystyi melkein koko koneremontin tekemään tien päällä tarvittessa.


      • ..heh.
        sinulla on kirjoitti:

        tainnut olla maanantaikappaleet! Vaikka aika kultaa muistot niin ei minulla ole noin huonoja kokemuksia. Isäukon Jawoilla ajeltiin pitkiäkin reissuja ja siinähän oli niin yksinkertainen tekniikkakin että pystyi melkein koko koneremontin tekemään tien päällä tarvittessa.

        BMWeehen sai aikoinaan lisävarusteena venttiilikoppia joihin oli muotoiltu valmiiksi sukset.

        Oli se menoa,kun savottaan mennessä kanttasi oikein kunnolla mettäteillä,kevensi suksi takapyörää niin,että pito tahtoi loppua,vaikka oli siipiratas takarenkaan paikalla.

        Kurvissa lensi 30-metrin lumisuihku taakse kun se oikein ruopas..kyllä nykäs välillä komeesti.

        Siinä rytinässä oli villasukassa sanomalehteen kääritty kahvimaito sellasessa puistatuksessa,että
        perillä sai juoda vaahtokahvia.

        Moottorisaha selässä sai olla varovainen kun terä hakkasi takaraivoon ja karvahattu meni aina silmille.Siinä sokaistu joskus niin,että moni lipes karsimaan jo matkalla kuusikkoa...oli se aikaa.


      • sama juttuhan
        ..heh. kirjoitti:

        BMWeehen sai aikoinaan lisävarusteena venttiilikoppia joihin oli muotoiltu valmiiksi sukset.

        Oli se menoa,kun savottaan mennessä kanttasi oikein kunnolla mettäteillä,kevensi suksi takapyörää niin,että pito tahtoi loppua,vaikka oli siipiratas takarenkaan paikalla.

        Kurvissa lensi 30-metrin lumisuihku taakse kun se oikein ruopas..kyllä nykäs välillä komeesti.

        Siinä rytinässä oli villasukassa sanomalehteen kääritty kahvimaito sellasessa puistatuksessa,että
        perillä sai juoda vaahtokahvia.

        Moottorisaha selässä sai olla varovainen kun terä hakkasi takaraivoon ja karvahattu meni aina silmille.Siinä sokaistu joskus niin,että moni lipes karsimaan jo matkalla kuusikkoa...oli se aikaa.

        oli jo tuolla toisessa ketjussa. Vastaan kuten silloinkin; moottorisahoja ei silloin ollut vaan ajeltiin pokasaha selässä ja hatutkin oli kirnunnuolijan lakkeja eli lentäjänlakkeja, oi oi niitä aikoja!


    • poppajoe

      -59 mallinen type 353 (250) entisöitynä MR-kilvissä tallissa. Joka kesä ajaa paukutellaan muutamana kauniina, aurinkoisena päivänä kotikulmilla. Kyllä sillä juuri ja juuri nykyliikenteen seassa pärjää alle 70km/h rajoituksilla. Paremmin pärjäisi jos viitsisi "repiä" tai vaihtaa automaattikytkintä hyväksi käyttäen mutta ei raaski kiusata vanhaa. Lisäksi pyörässä on alkuperäiset (entisöidyt tosin) sähkölaitteet, joten aina varmempaa pysyä sellaisella etäisyydellä kotitallista, että pääsee pelkällä akulla takaisin.
      Hienointa on kuitenkin kurvailla maaseudun kestopäällystettyä sivutietä ihan itsekseen. Kuuluu muuten aika kaukaa kun Jawa lähestyy. Pyörässä on ihan omanlaisensa soundi.
      Ps. Jawasakki elää ja voi hyvin.

      • ...taikaa

        Tsekkaa Jawan uudet mallit www.jawa.fi

        Etenkin mopojawa on aika sympaattinen ilmestys...


      • jawalla
        ...taikaa kirjoitti:

        Tsekkaa Jawan uudet mallit www.jawa.fi

        Etenkin mopojawa on aika sympaattinen ilmestys...

        voimissaan.Tosin sivut ovat päivittämättä.
        Itselläni kolme mrpyörää,viime kesänä ajoa sixdays:llä n.4000km.Veteraaniralli reissulla tuli n.1200km ongelmitta.


    • votnikka
    • TJ.

      Jawan ajoasento on hyvä, mutta korkea,joten tuulet ottaa melko kovaa.
      Kun ostin -01 jawan sillä oli ajettu vajaa 9000 km.Se jätti välille muutaman kerran, kun sisäkkäiset suuttimet oli jumissa.
      Sähköpuoli on tosi tarkka, jos virta jää tunniksi päälle, polttaa se jänniterasian ja uusi Kunnollinen maksaa 300 jänn.säädin, meinas mennä luotto pyörään.
      Paljonko noilla (Jaawoilla) on ajettu ja saako siitä luottovehettä koskaan.
      Jos joku tarvii pyörää saa sen multa 1000 E.
      Puh.050-5429015

      • jaava-eno

        Mulla on nyt 2001-mallisessa 14 tkm takana. Kaasutin aiheuttaa joskus pitkässä ajossa ( yli 15o km yhtä soittoa ) ongelmaa kuumentumalla. Tällöin luisti jumittelee imukurkussa kuumentuneena ja seurauksena on kaasun hirttäytymisiä. Pelaa taas normaalisti jäähdyttelyn jälkeen, muutama tippa rasvaa luistin pintaan auttaa myös.Eli ongelma ei ole iso ja sen kanssa pärjää mainiosti. Bensaahan se Jawa 350 siemaisee reippaasti, tuollaiset´5.5 litraa satasella 90 km tuntinopeudella. Joku on kuulemma tällä nyky-Jawalla päästellyt 60 000 km ilman suurempia ongelmia. Itsellä männänrenkaat pitävät jo hieman ääntä ja ne olisi tietysti fiksua vaihtaa jo nyt. Ovat tosi halpoja kuulemma.

        Mitä helkuttia tarkoitat sisäkkäisillä suuttimilla?


    • pärinäpoika

      14:n ikäisenä rällättiin riisutulla 60-luvun 175:lla pitkin metsäpolkuja ja kesantopeltoja Helsingin Puotilassa ja lähistöllä

      • Meilläkin

        oli sukulaismieheltä saatu 175 Jawa jolla ajettiin kylillä yksi kesä takarengas tyhjänä. Oli senverran jäykkä rengas ettei sille pikkupojat osanneet mitään muuta tehdä kuin ajaa vaan ja kyllä silläkin mopon voitti. Se oli sitä aikaa kun ei maaseudulla tarvinnut rekisteröinnistä, vakuutuksista tai poliisista välittää. Jälkikäteen ajatellen sen pyörän olisi hyvin voinut säilyttää ja museorekisteröidä ilman suuria remontteja mutta jälkiviisaushan on perinteisesti ollut sitä parasta viisautta. No nyt on sitten japanialaisia superpyöriä muutama museorekisterissä. Niillä voi sentään ajaa ja ajetaankin ja käytännössä aina pääsee myös reissusta kotiinkin sekä kuski että pyörä ehjänä.


    • vanhavitsi

      Kevennys:
      Myydään Jawa Six Days, ajettu viisi päivää... :)

    • Röömpötipöt

      On mulla ollut useita Jaavoja, yksi näitä uudempia kolmepuolikkaita. Tosin nyt on japanilaispyörä vaan.

      Jaavalla kokee moottoripyöräilyn alkukantaisimman ja puhtaimman muodon. Kokemus on raakuudessaan useimmille nykyihmisille liikaa, joten paha mennä suosittelemaan muille.
      Vaihtoehtona Jaavalle näkisin ehkä Royal Enfieldin, vaikka en sellaista ole kokeillutkaan.

      Minulle matkanteko Jaavalla oli myös paluuta nuoruuteen, moottoripyöräilyn syvään etelään.

    • mpjawa

      tuli joskus heitettyä 850km päivälenkki 65 jawalla. 250cc kuutiota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe