Pientä vedottomuutta ja runtu-utelua.

nih

Jatketaanpa 4maticin ominaisuuksien ruotimista. Nyt on takana jo parituhatta yhteistä kilometriä. Kokonaisvaikutelma on aina vaan hurmaavampi, mutta pari pikkujuttua kiusaa.

Ensinnä tuo "vedottomuus". Eli nelospykälä silmässä auto on välillä jotenkin tehottoman tuntuinen, kaasun varova painallus lyö melkein "jarrut päälle". Kaasun pohjaan painaminen saa toki aikaan sen, että vehjas hyökkää kuin ilves, emmekä nyt puhu liigan hännille jääneestä kiekkoporukasta. Samaan liittyy (vai liittyykö) sekin, että pitkän maantieajon jälkeen auto käy tyhjäkäyntiä hiukan aaltoillen ottaa laiskasti kierroksia vaihde vapaalla. Kylmänä ja "pätkäajon yhteydessä" pelaa kunnolla. Itse olen miettinyt oireiden parannukseksi uusia virranjakajan kantta pyörijää, tulppia johtoja ja purkillista Fortea tankkiin. Onko parempia ajatuksia? Motti siis 3-litrainen M103 katilla ja KE Jetronicilla. Mainittakoon vielä, että vedottomuus kiusaa lähinnä kierrosalueella 1500-2500 r/min, eikä kovinkaan usein -- tänään muutaman kerran.

Sitten runtu-uteluun. Mitenkä pelittävät nuo automaagit muilla, saako esim. säädöllä (vapise, Salon moottorihuolto) vaikutettua vaihtokohtiin. Vai pitääkö siihen tottua, että nelonen painuu pesään jo kuudenkympin korvilla rauhallisesti kiihdyttäessä...?

32

2205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo L.

      Siis pitäisikö kolmosen olla pesässä pitempään, sitäkö ajat takaa?

      Kuten jo aiemmin sanoin, minulla vaihtaa neloselle vaikka jo neljässäkympissä, jos niin haluaa. Jos kolmosella painaa kaasua reippaammin, vaihtokohta neloselle siirtyy paljonkin ylemmäs, vaikka kahdeksaankymppiin. Eli voidaanko päätellä, että "oppivia automaatteja" oli jo W123:ssa? :-D :-D

      Niin, eikö S-asento auta ollenkaan tuohon?

      • nih

        Ässäasennossahan tämä juuri kiusaakin. Jotenkin tuon E-asennon sallii jo nimenkin perusteella olevan vielä tätä S-pykälääkin laiskempi.

        Voipi olla, että tottumattomuutta vaan. Tätä ennen on ajettu automaatilla viimeksi sen 250D:n yhteydessä -- oli jokseenkin perustavanlaatuisesti verkkaisempi peli koko auto, joten siinä "vaihdan kun jaksan, paitti ylöspäin"-mentaliteeetti ei niin tullut huomioiduksi. Nyt meno on helposti turhankin laiskanpulskeaa tai vaihtoehtoisesti kamalaa riehumista, jos vaihtoja ylöspäin yrittää yhtään viivyttää.
        Viikonloppuna voipi eteen tulla kuskinkeikka W202 C180T:llä, automaagi siinäkin. Saisikohan siitä mitään vertailukohtaa, tiedä sitten.


    • .

      .

    • .

      .

    • Arvaile

      hyvä mies vaan lähde tuolle "vaihdetaan osia" linjalle. Siinä saa rahaa palamaan ennenaikaisesti melkoisesti.
      Olet ilmeisesti jostain lounaisesta suomesta.
      On eräs paja joka on erikoistunut juuri noihin vehkeihin. Korjailee myös muita esim Porche, BMW, Audi, näin jopa siellä n. vuosi sitten Lancia Theman aidolla Ferrarin V-8:lla. Säädöt löyty siihenkin.
      Paja on Moottoritesti P. Rouvali. Turku.
      Ja voin vakuuttaa, että en saa tästä provikoita, vaan tuon asian julki, koska ainakin minun 2.3 tomaatti tuli kuntoon. (oli muuten vähän samoja oireita)

      • nih

        Veikkaus meni oikein, tästä ajaa Turkuun kesäkelillä puolessa tunnissa.

        Niin, eihän tuota mersun tomaattia vielä kannata verrata mielestäni mihinkään eksoottiseen Lanciaan tms. Kyseessä on kuitenkin suht perinteinen loota, ja samoja perusosia on varmaan koko MB:n automaattiperhe täynnä, etenkin autoissa tuolta ajalta.

        Siinä olet ihan oikeassa kyllä, että rahaa saa kulumaan. Tuossa selailin tuulilasin sivustoa, ja siellä oli samanlaisessa autossa vähän samantapaista häiriötä. Rahaa oli siinä biilissä palanut 9000 mummon markkaa ja vielä oli ajettu huoltamoiden väliä melkein 2000 km...


      • Arvaile
        nih kirjoitti:

        Veikkaus meni oikein, tästä ajaa Turkuun kesäkelillä puolessa tunnissa.

        Niin, eihän tuota mersun tomaattia vielä kannata verrata mielestäni mihinkään eksoottiseen Lanciaan tms. Kyseessä on kuitenkin suht perinteinen loota, ja samoja perusosia on varmaan koko MB:n automaattiperhe täynnä, etenkin autoissa tuolta ajalta.

        Siinä olet ihan oikeassa kyllä, että rahaa saa kulumaan. Tuossa selailin tuulilasin sivustoa, ja siellä oli samanlaisessa autossa vähän samantapaista häiriötä. Rahaa oli siinä biilissä palanut 9000 mummon markkaa ja vielä oli ajettu huoltamoiden väliä melkein 2000 km...

        Kaverilla on tosi tietoa mersun lootasta ja etenkin sen moottorin ohjauksesta.

        Mutta hivenen omalaatuinen se välillä on niinkuin kai kaikki tosi ammattilaiset. Mutta jos haluat vehkeesi kuntoon, (ilman arvausta) niin suosittelen!
        PS
        Muuten se thema oli manuaali ja puhuin moottorin säädöistä.


      • Arvaile enää
        nih kirjoitti:

        Veikkaus meni oikein, tästä ajaa Turkuun kesäkelillä puolessa tunnissa.

        Niin, eihän tuota mersun tomaattia vielä kannata verrata mielestäni mihinkään eksoottiseen Lanciaan tms. Kyseessä on kuitenkin suht perinteinen loota, ja samoja perusosia on varmaan koko MB:n automaattiperhe täynnä, etenkin autoissa tuolta ajalta.

        Siinä olet ihan oikeassa kyllä, että rahaa saa kulumaan. Tuossa selailin tuulilasin sivustoa, ja siellä oli samanlaisessa autossa vähän samantapaista häiriötä. Rahaa oli siinä biilissä palanut 9000 mummon markkaa ja vielä oli ajettu huoltamoiden väliä melkein 2000 km...

        Kaverilla on tosi tietoa mersun lootasta ja etenkin sen moottorin ohjauksesta.

        Mutta hivenen omalaatuinen se välillä on niinkuin kai kaikki tosi ammattilaiset. Mutta jos haluat vehkeesi kuntoon, (ilman arvausta) niin suosittelen!
        PS
        Muuten se thema oli manuaali ja puhuin moottorin säädöistä.


      • Palsta
        Arvaile enää kirjoitti:

        Kaverilla on tosi tietoa mersun lootasta ja etenkin sen moottorin ohjauksesta.

        Mutta hivenen omalaatuinen se välillä on niinkuin kai kaikki tosi ammattilaiset. Mutta jos haluat vehkeesi kuntoon, (ilman arvausta) niin suosittelen!
        PS
        Muuten se thema oli manuaali ja puhuin moottorin säädöistä.

        Tää saat:n serveri. Tän kanssa menee hermot!
        Takkuaako muillakin? Vai vain minulla?
        Ja hidas välillä ku per:le.


      • nih
        Arvaile enää kirjoitti:

        Kaverilla on tosi tietoa mersun lootasta ja etenkin sen moottorin ohjauksesta.

        Mutta hivenen omalaatuinen se välillä on niinkuin kai kaikki tosi ammattilaiset. Mutta jos haluat vehkeesi kuntoon, (ilman arvausta) niin suosittelen!
        PS
        Muuten se thema oli manuaali ja puhuin moottorin säädöistä.

        Just. Tuli vähän sotkettua theman palikoita. Kiitos vinkistä silti.
        Noita hiukka outoja muuten pitäisi metsästellä enämpikin. Näillä main pyörittää vastaavasti autopeltisepänliikettä maalaamoa kerrassaan tosiouto kaveri, jonka kanssa ei pääse edes hintaneuvotteluihin jos ei tietty taktiikka ole hallussa. Mutta niinpä kaveri tekeekin sen verran mainiota jälkeä, että tänne lounaisrannikolle on suorastaan oiottavien ja maalattavien autojen jono.


    • Kallonkutistaja

      Minä veikkaisin ennemmin polttoainepuolta kuin sytytyspuolta. Virranjakajan kansi pyörijä oireilevat yleensä kosteilla ilmoilla ja vielä puolilämpimällä moottorilla. Tai kai siihen voi vaikuttaa sekin, että yöllä on reilusti pakkasta ja päivällä aurinko (tai ajaminen) jo lämmittää plussan puolelle. Mutta onko sitten vikaa suuttimissa vai jo ennen niitä, on parempi olla arvaamatta.

      Automaatit toimivat tietysti hieman eri tavoilla eri moottoreiden yhteydessä. Kyllä se kai on yleistä, että 6-sylinterisissä nelonen vaihtuu alimmillaan jo vaikka 40-50km/h paikkeilla. Mutta olisko 4matic erilainen säädöiltään? Käsittääkseni vaihteisto voi olla sama kuin joissain muissakin malleissa, vakio 300(T)E?

      • nih

        Niin, lähinnä tuosta oireilusta tulee mieleen "perinteisten" koneiden tapa käyttäytyä, jos sytkä on säädetty persiilleen tai esim. alipaineella toimiva ennakonsäätö (muuttuu kuormituksen mukaan) ei toimi. Onkoos tuossa M103 KE Jetronic-kombinaatiossa jo 100% boksilla ohjattu sytytys?

        Joku kosketushäiriö tai roska jossain tiehyessä nyt tulee ekana mieleen. Auto starttaa hyvin ja on tämänkin aamun ajot pelannut kuin ihmisen mieli.(Terveen ihmisen).


      • Hoitavat
        nih kirjoitti:

        Niin, lähinnä tuosta oireilusta tulee mieleen "perinteisten" koneiden tapa käyttäytyä, jos sytkä on säädetty persiilleen tai esim. alipaineella toimiva ennakonsäätö (muuttuu kuormituksen mukaan) ei toimi. Onkoos tuossa M103 KE Jetronic-kombinaatiossa jo 100% boksilla ohjattu sytytys?

        Joku kosketushäiriö tai roska jossain tiehyessä nyt tulee ekana mieleen. Auto starttaa hyvin ja on tämänkin aamun ajot pelannut kuin ihmisen mieli.(Terveen ihmisen).

        hoitavat kaiken polttoainesyötöstä sytytykseen. Et pysty mitenkään itse säätämään esim sytytystä. Ainoa mitä voit kokeilla, on ilmanputsarin päällä oleva pieni kumitulppa, jonka reiästä pääsee mekaanisesti säätämään syöttöä, mutta en suosittele sitäkään, ellet saa samalla mitattua päästöjä. (voi tulla kympin suutarilta satasen lasku). Kerran eräs ammattimies sanoi, että yhdeltä amatööriltä ei mene kuin kymmenen minuuttia säätää laite pieleen, mutta sitten meneekin kaksiviikkoa kun se laitetaan takaisin säätöihin.


    • Kaapo

      Nyt ei siis puhuta naisista, joillakin on ollut palstan perimätiedon mukaan yli tuhatkin...



      Vaihteistoon kantaa ottamatta tuo tyhjäkäynnin aaltoilu on tuttua juttua. Sama ilmiö on koskenut kaikkia koeajettuja M103-koneisia, samoin kaverini 4maticcia sekä tietenkin omaa kinneriä:
      tietty "aaltoileva huokaaminen" ja kissan kehräystä muistuttava äänentason vaihtelu.

      Nyt pitää huomioida, että ilmiön esiintyessä tyhjäkäynnin kierrosluku ei ole vaihdellut, vaikka äänestä päätellen niin voisi olettaa. Ja ilmiö esiintyy tosiaan vain kuumalla koneella.

      Itsellä alussa myös kierrokset aaltoilivat n. 50 rpm verran, mittarin lukutarkkuuden puitteissa. Suuttimien Forte-käsittely, ilman- ja polttoainesuodattimen uusiminen ja uusi virranjakakan kansi pyörijä poistivat kierrosluvun vaihtelun, mutta ääniefekti jäi... nauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh, nauuuuuuuuuuuuuuuuuuuh
      (suunnilleen näin hitaasti lausuttuna :D

      Tuossa kun hiukan lämpiää kelit, niin putsailen piruuttaan kaikki alipaine- ym. konetilan letkut, josko sillä olisi mitään vaikutusta sinänsä harmittomaan juttuun.

      Mutta kuten sanottu, kaikki vastaan tulleet täysin ehjät kutvoset ovat "kehränneet", onko tuo sitten enne viasta vaiko ominaisuus.

      • nih

        Juu, niin kuulostavat hiukan vaeltelevan kutoset, jopa kilpailevilla merkeillä. Mitenkäs teikäläisellä tuota tyhjäkäyntiä mittarin mukaan?

        ...mistä muistuukin mieleen, että joskus olisi hyvä päästä kuulemaan ihan "puhtaan" M103:n tyhjäkäyntiä. Tuolta konehuoneestahan kantautuu varsinaisen koneen ääntä kuuluvammin kaikenlaisten remmien, pumppujen, releiden sekä kaikenmoisten viisarien ja vipstaakien sirinät. Toivottavasti tämä ei ollut liian teknistä kieltä? =)

        Samanlainen kissankehräys, joskin vaimeampana, oli muuten tuossa W201:ssakin.


      • nih

        Meinaan tätä serveriä. Niin katosi edellinen viesti ainakin täältä katsoen oitis bittiavaruuteen. Tietysti ilmestyäkseen iltapäivällä näkyviin.

        Tiivistetysti sen viesti oli se, että tuon "kissankehräyksen" osaa jo aavistaakin kuuluvan asiaan, kun vaan on mersuja kuunnellut. Vaimea samantapainen oli myös W201:n nelosessa.
        Kaikesta huolimatta hilpaisen tänään Salon-keikalla ainakin nuo uudet jakajan hilut ja suodattimet. Mikä - ikävä kyllä - edellyttänee käyntiä merkkiliikkeen nuivia äijiä tapaamassa.

        Mitenkä se Forte-homma käytännössä toimi?! Eikssiinä pidä vaihtaa jälestäpäin suotimet ja muut?


      • Kaapo

        Varsinkin manuaalin kanssa M103:n veto-ominaisuuksissa on aistittavissa eräänlainen kuollut kohta n. 1700-2500 rmp välillä. Automaatti saattaa tuota tuntumaa hiukan tasata. Veto on tasa-/pintakaasulla toki tasaista ja pönäkkää noillakin kiepeillä, mutta kaasua painettaessa "vaste" ei ole odotetun mukainen.

        Vasta hieman korkeammilla kierroksilla auto kiihtyy sitä mukaan kuin kaasua antaa - 4500 kiekan jälkeen sitten enemmänkin kuin petaalin painanta perstuntumalla edellyttäisi ;)

        Tässä on yksi syy, miksi joku aika sitten palstankin kautta haeskelin tietoa M103:n vääntö- ja tehokäyristä. Tiedetään, että vääntöhuippu on niinkin ylhäällä kuin 4500 rpm, mutta mitä momentteja kone antaa ennen sitä, siinäpä kysymys.


      • Kaapo
        nih kirjoitti:

        Meinaan tätä serveriä. Niin katosi edellinen viesti ainakin täältä katsoen oitis bittiavaruuteen. Tietysti ilmestyäkseen iltapäivällä näkyviin.

        Tiivistetysti sen viesti oli se, että tuon "kissankehräyksen" osaa jo aavistaakin kuuluvan asiaan, kun vaan on mersuja kuunnellut. Vaimea samantapainen oli myös W201:n nelosessa.
        Kaikesta huolimatta hilpaisen tänään Salon-keikalla ainakin nuo uudet jakajan hilut ja suodattimet. Mikä - ikävä kyllä - edellyttänee käyntiä merkkiliikkeen nuivia äijiä tapaamassa.

        Mitenkä se Forte-homma käytännössä toimi?! Eikssiinä pidä vaihtaa jälestäpäin suotimet ja muut?

        Forte-systeemi toimii varsin pienellä vaivalla. Ajetaan tankki ensin sitten bensavalon syttymisen tienoille. Enemmänkin lientä voi tonkassa olla, mutta kuten tiedämme, lanttaus latistaa paukun purevuutta ;)

        Forte säiliöön ja paikat lämpimiksi. Sitten itse kuuri eli mahdollisuuksien mukaan reipasta ajoa ja kunnolla kierroksia n. 50 km verran, kunnon motaripätkä on paras (muista lähtötilanteen bensamäärä. Ja poliisit:) Nyt voipi tankata, mutta mieluusti vain 20 litraa. Seuraavan bensavalon syttymisen jälkeen voi sitten luritella vaikka täyteen. Muuta ei tarvita ja käynnin sekä kierrosherkkyyden pitäisi kaunistua.

        Tyhjäkäyntikierrokset omassa myllyssä ovat aika lailla tasan 600 rpm. Tehtaan arvot taisivat olla 600-700 rpm, mutta on tullut vastaan liki tonninkin kiertävä yksilö (mitä peiteltiin?).

        Ne suodattimien vaihdot liittyvät toisen sortin Forte-käsittelyyn, joka putsaa kuonaa tankista, putkista jne. Kolmas Forte-viritys on öljyn sekaan laitettava myrkky. Sen tarkoitus on putsailla venttileitä ja kanavia.

        Vielä tiedostoista säästynyt otos, kun jututin Vehon teknistä neuvojaa viime keväänä, aiheena M103:n ravistus puolilämpöisenä ja oktaanivalitsin. Menköön nyt koko tarina, jos serveri ei tukehdu :(


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Forte-systeemi toimii varsin pienellä vaivalla. Ajetaan tankki ensin sitten bensavalon syttymisen tienoille. Enemmänkin lientä voi tonkassa olla, mutta kuten tiedämme, lanttaus latistaa paukun purevuutta ;)

        Forte säiliöön ja paikat lämpimiksi. Sitten itse kuuri eli mahdollisuuksien mukaan reipasta ajoa ja kunnolla kierroksia n. 50 km verran, kunnon motaripätkä on paras (muista lähtötilanteen bensamäärä. Ja poliisit:) Nyt voipi tankata, mutta mieluusti vain 20 litraa. Seuraavan bensavalon syttymisen jälkeen voi sitten luritella vaikka täyteen. Muuta ei tarvita ja käynnin sekä kierrosherkkyyden pitäisi kaunistua.

        Tyhjäkäyntikierrokset omassa myllyssä ovat aika lailla tasan 600 rpm. Tehtaan arvot taisivat olla 600-700 rpm, mutta on tullut vastaan liki tonninkin kiertävä yksilö (mitä peiteltiin?).

        Ne suodattimien vaihdot liittyvät toisen sortin Forte-käsittelyyn, joka putsaa kuonaa tankista, putkista jne. Kolmas Forte-viritys on öljyn sekaan laitettava myrkky. Sen tarkoitus on putsailla venttileitä ja kanavia.

        Vielä tiedostoista säästynyt otos, kun jututin Vehon teknistä neuvojaa viime keväänä, aiheena M103:n ravistus puolilämpöisenä ja oktaanivalitsin. Menköön nyt koko tarina, jos serveri ei tukehdu :(

        Elikä se on sitten tuota Fuel system cleaneria, www.forte-nwe.com , jota voipi ostaa ilman, että samalla pitää lunastaa vaihtofiltterit. Poikennenpa Motonetissä iltasella. Jännnittävää sinänsä, että auto on taas tämän päivän ajot, noin sata kilsaa, pelannut ihan kuin uusi. Entistä enämpi alkaa vaikuttaa siltä, että jossain on vaan hiukan huono kontakti tai aavistus vettä bensassa.


      • Kallonkutistaja
        Kaapo kirjoitti:

        Varsinkin manuaalin kanssa M103:n veto-ominaisuuksissa on aistittavissa eräänlainen kuollut kohta n. 1700-2500 rmp välillä. Automaatti saattaa tuota tuntumaa hiukan tasata. Veto on tasa-/pintakaasulla toki tasaista ja pönäkkää noillakin kiepeillä, mutta kaasua painettaessa "vaste" ei ole odotetun mukainen.

        Vasta hieman korkeammilla kierroksilla auto kiihtyy sitä mukaan kuin kaasua antaa - 4500 kiekan jälkeen sitten enemmänkin kuin petaalin painanta perstuntumalla edellyttäisi ;)

        Tässä on yksi syy, miksi joku aika sitten palstankin kautta haeskelin tietoa M103:n vääntö- ja tehokäyristä. Tiedetään, että vääntöhuippu on niinkin ylhäällä kuin 4500 rpm, mutta mitä momentteja kone antaa ennen sitä, siinäpä kysymys.

        Teho/vääntökäyrät olisivat kyllä hyvä tietää, mutta kyllä sitä vääntöä voi vähän arvaillakin. Jos olettaa, että 103:ssa vääntökäyrä on aika normaali yksihuippuinen, niin silloin vääntöä olisi ehkä hieman yli puolet, kun kierrokset laskevat puoleen.

        Muistaakseni 260:ssä vääntöä oli 235Nm kierroksilla 4600 (vai oliko se 4400?). Silloin 2300 (vai 2200?) kierroksella vääntöä olisi vain n. 120-130 Nm.

        Tuntuisi aika loogiselta, kun vertaan nykyiseen autoon 300DT, jossa vääntöä on kierroksilla 2400 267Nm ja samalla "laskukaavalla" vääntöä olisi jo kierroksilla 1200 n. 130-140 Nm. Lisäksi bensakone antaa maksimiväännöt vasta kaasupohjassa ja diesel aina ajotilanteesta riippuen aiemminkin. Ei siis eihme, että 300DT tuntuu käytännön ajossa huomattavasti reippaammalta kuin 260E, vaikka esim 0-100km/h -lukemissa on "huima" ero 260E:n hyväksi.


      • Kaapo
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Teho/vääntökäyrät olisivat kyllä hyvä tietää, mutta kyllä sitä vääntöä voi vähän arvaillakin. Jos olettaa, että 103:ssa vääntökäyrä on aika normaali yksihuippuinen, niin silloin vääntöä olisi ehkä hieman yli puolet, kun kierrokset laskevat puoleen.

        Muistaakseni 260:ssä vääntöä oli 235Nm kierroksilla 4600 (vai oliko se 4400?). Silloin 2300 (vai 2200?) kierroksella vääntöä olisi vain n. 120-130 Nm.

        Tuntuisi aika loogiselta, kun vertaan nykyiseen autoon 300DT, jossa vääntöä on kierroksilla 2400 267Nm ja samalla "laskukaavalla" vääntöä olisi jo kierroksilla 1200 n. 130-140 Nm. Lisäksi bensakone antaa maksimiväännöt vasta kaasupohjassa ja diesel aina ajotilanteesta riippuen aiemminkin. Ei siis eihme, että 300DT tuntuu käytännön ajossa huomattavasti reippaammalta kuin 260E, vaikka esim 0-100km/h -lukemissa on "huima" ero 260E:n hyväksi.

        Harvassa ovat ne tilanteet, jolloin M103:n kiepit käyvät 4000 rpm lukemissakaan - tai niitä on edes pakko korkeammalla käyttää. Luonteva vaihtokohta normaaliajossa osuu sinne 3000 kierroksen tuntumaan, usein alemmaskin.

        Aika monissa uusissa ja varsin pienissäkin bensakoneissa ja tietenkin dieseleissä paras vääntö on "viritetty" 1700-3000 rpm tuntumaan. Käytännön ajossa voimaa tuntuu olevan enemmän kuin yllinkyllin, mutta korkeammilla kierroksilla potkua ei sitten enää tulekaan odotetusti - kone antaa parhaansa keskikierroksilla ja kaasun lisääminen nostaa vain kierroksia ja melua ilman kulkua tuntuvammin tehostavaa vaikutusta.

        Vaikutelma on vähän kuin Pappa-Tunturissa: meno on herkkää :)kaasukahvan puoliväliin asti ja kun kapulan niittaa pohjaan, ei tapahdu enää mitään - paitsi kulutuksen tuplaantuminen.

        Kumpi on sitten parempi, kuminauhamainen keskialueen moottori vaiko iloisesti myös ylärekisterissä muulinpotkun antava mylly.
        Nythän ei siis puhuta ahdetuista tai venttiiliajoituksilla sovelletuista tasalakikäyrää vääntävistä koneista, tai edes kaksihuippuisista.....


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Harvassa ovat ne tilanteet, jolloin M103:n kiepit käyvät 4000 rpm lukemissakaan - tai niitä on edes pakko korkeammalla käyttää. Luonteva vaihtokohta normaaliajossa osuu sinne 3000 kierroksen tuntumaan, usein alemmaskin.

        Aika monissa uusissa ja varsin pienissäkin bensakoneissa ja tietenkin dieseleissä paras vääntö on "viritetty" 1700-3000 rpm tuntumaan. Käytännön ajossa voimaa tuntuu olevan enemmän kuin yllinkyllin, mutta korkeammilla kierroksilla potkua ei sitten enää tulekaan odotetusti - kone antaa parhaansa keskikierroksilla ja kaasun lisääminen nostaa vain kierroksia ja melua ilman kulkua tuntuvammin tehostavaa vaikutusta.

        Vaikutelma on vähän kuin Pappa-Tunturissa: meno on herkkää :)kaasukahvan puoliväliin asti ja kun kapulan niittaa pohjaan, ei tapahdu enää mitään - paitsi kulutuksen tuplaantuminen.

        Kumpi on sitten parempi, kuminauhamainen keskialueen moottori vaiko iloisesti myös ylärekisterissä muulinpotkun antava mylly.
        Nythän ei siis puhuta ahdetuista tai venttiiliajoituksilla sovelletuista tasalakikäyrää vääntävistä koneista, tai edes kaksihuippuisista.....

        Juuh, M103:n mukavaa murinaa matalilla kierroksilla kuulostelee oikein mieluusti, vaikka sitä potkua vasta ylärekisterissä onkin...
        Tähänhän automaatti on hyvä. Taajamassa kierrokset ovat pääkatulipsuttelussa 1500 paikkeilla, maantiellä mittarin mukaan yhdeksääkymppiä ajettaessa rapiat 2600. Vaikka maantiellä painelisi ohi kick-downia käyttämällä, laatikko kyllä vaihtaa takaisin neloselle vielä, kun ollaan sen rekan puolivälissä ja kierroksia about 4500.


      • Kaapo
        nih kirjoitti:

        Juuh, M103:n mukavaa murinaa matalilla kierroksilla kuulostelee oikein mieluusti, vaikka sitä potkua vasta ylärekisterissä onkin...
        Tähänhän automaatti on hyvä. Taajamassa kierrokset ovat pääkatulipsuttelussa 1500 paikkeilla, maantiellä mittarin mukaan yhdeksääkymppiä ajettaessa rapiat 2600. Vaikka maantiellä painelisi ohi kick-downia käyttämällä, laatikko kyllä vaihtaa takaisin neloselle vielä, kun ollaan sen rekan puolivälissä ja kierroksia about 4500.

        Manuaalin kanssa ei oikein raatsi aivan 1500 kierroksella körötellä, vaikka noilta seuduin puhdas veto alkaakin. Tosin tomaatin kanssa ja osittain tiuhemman kokonaisvälityksen vuoksi juttu on toinen.

        Nyrkkisääntönä olen pitänyt, notta aivan alakierrosten vedätys ei välttämättä ole parasta mahdolista terapiaa 6-koneelle. Ajokiepit siis 1800 ja siitä yli. Manulla tämä on helppoa, mutta tomaattihan tekee mitä huvittaa :D

        Mutta on kutvonen uskomattoman sisukas vielä aivan luvattoman alhaisillakin kierroksilla. En ole saanut sitä vahingossakaan "rytkyttämään ja jurisemaan", vaikka muutamaan otteeseen on jäänyt esim. kolmonen silmään ja kadunkulma kurvataan kävelyvauhtia....

        Joku aika sitten lähdin pienessä myötäisessä (siis loivasti viettävältä parkkipaikalta :)epähuomiossa kolmosella. Ainoa havainto oli, että kylläpäs kiihtyy verkkaan, vaikka kuinka kaasua polkee...


      • Kallonkutistaja
        Kaapo kirjoitti:

        Harvassa ovat ne tilanteet, jolloin M103:n kiepit käyvät 4000 rpm lukemissakaan - tai niitä on edes pakko korkeammalla käyttää. Luonteva vaihtokohta normaaliajossa osuu sinne 3000 kierroksen tuntumaan, usein alemmaskin.

        Aika monissa uusissa ja varsin pienissäkin bensakoneissa ja tietenkin dieseleissä paras vääntö on "viritetty" 1700-3000 rpm tuntumaan. Käytännön ajossa voimaa tuntuu olevan enemmän kuin yllinkyllin, mutta korkeammilla kierroksilla potkua ei sitten enää tulekaan odotetusti - kone antaa parhaansa keskikierroksilla ja kaasun lisääminen nostaa vain kierroksia ja melua ilman kulkua tuntuvammin tehostavaa vaikutusta.

        Vaikutelma on vähän kuin Pappa-Tunturissa: meno on herkkää :)kaasukahvan puoliväliin asti ja kun kapulan niittaa pohjaan, ei tapahdu enää mitään - paitsi kulutuksen tuplaantuminen.

        Kumpi on sitten parempi, kuminauhamainen keskialueen moottori vaiko iloisesti myös ylärekisterissä muulinpotkun antava mylly.
        Nythän ei siis puhuta ahdetuista tai venttiiliajoituksilla sovelletuista tasalakikäyrää vääntävistä koneista, tai edes kaksihuippuisista.....

        Mielestäni vääntö korkealla sopii urheilulliseen ajoon ja ajoon Saksan moottoriteillä. Urheilullisessa ajossa käytetään niitä korkeita kierroksia kiihtyvyyden takia ja Saksan moottoriteillä taas siksi, että nopeudetkin ovat korkeita. Kunnollahan nuo 103:set alkaa vääntää nelosella vasta kun nopeutta on yli 160km/h.


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Manuaalin kanssa ei oikein raatsi aivan 1500 kierroksella körötellä, vaikka noilta seuduin puhdas veto alkaakin. Tosin tomaatin kanssa ja osittain tiuhemman kokonaisvälityksen vuoksi juttu on toinen.

        Nyrkkisääntönä olen pitänyt, notta aivan alakierrosten vedätys ei välttämättä ole parasta mahdolista terapiaa 6-koneelle. Ajokiepit siis 1800 ja siitä yli. Manulla tämä on helppoa, mutta tomaattihan tekee mitä huvittaa :D

        Mutta on kutvonen uskomattoman sisukas vielä aivan luvattoman alhaisillakin kierroksilla. En ole saanut sitä vahingossakaan "rytkyttämään ja jurisemaan", vaikka muutamaan otteeseen on jäänyt esim. kolmonen silmään ja kadunkulma kurvataan kävelyvauhtia....

        Joku aika sitten lähdin pienessä myötäisessä (siis loivasti viettävältä parkkipaikalta :)epähuomiossa kolmosella. Ainoa havainto oli, että kylläpäs kiihtyy verkkaan, vaikka kuinka kaasua polkee...

        sillä 1500 kiepillä ajaminenhan on "lipumista". Siitä jos painaa kaasua, tomaatti antaa luistoa niin, että rasitukselle kone joutuu vasta jossain 2000 kierroksessa. En oikein osaa uskoa, että olisi kovin vahingollista ajella matalilla kierroksilla, kun kone käy tuolloin siis "vapaalla".


      • W126 -88
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Teho/vääntökäyrät olisivat kyllä hyvä tietää, mutta kyllä sitä vääntöä voi vähän arvaillakin. Jos olettaa, että 103:ssa vääntökäyrä on aika normaali yksihuippuinen, niin silloin vääntöä olisi ehkä hieman yli puolet, kun kierrokset laskevat puoleen.

        Muistaakseni 260:ssä vääntöä oli 235Nm kierroksilla 4600 (vai oliko se 4400?). Silloin 2300 (vai 2200?) kierroksella vääntöä olisi vain n. 120-130 Nm.

        Tuntuisi aika loogiselta, kun vertaan nykyiseen autoon 300DT, jossa vääntöä on kierroksilla 2400 267Nm ja samalla "laskukaavalla" vääntöä olisi jo kierroksilla 1200 n. 130-140 Nm. Lisäksi bensakone antaa maksimiväännöt vasta kaasupohjassa ja diesel aina ajotilanteesta riippuen aiemminkin. Ei siis eihme, että 300DT tuntuu käytännön ajossa huomattavasti reippaammalta kuin 260E, vaikka esim 0-100km/h -lukemissa on "huima" ero 260E:n hyväksi.

        En todellakaan ole luonteeltani mikään pilkunnussija, mutta sitä vääntöä oli 260:ssä 228Nm. Ja katin kanssa vastaava lukema on 220Nm. Molemmilla versioilla tuo maksimivääntö löytyy kun rundikloku näyttää juurikin noita 4,6k lukemia. Vastaavasti tehot olivat 166/160 ja nekin molemmat 5800 rundilla.


      • Kallonkutistaja
        W126 -88 kirjoitti:

        En todellakaan ole luonteeltani mikään pilkunnussija, mutta sitä vääntöä oli 260:ssä 228Nm. Ja katin kanssa vastaava lukema on 220Nm. Molemmilla versioilla tuo maksimivääntö löytyy kun rundikloku näyttää juurikin noita 4,6k lukemia. Vastaavasti tehot olivat 166/160 ja nekin molemmat 5800 rundilla.

        Kiitos oikaisusta.

        Jos vielä vertailee 300DT:tä ja 260E:tä, kun kierroksia on 4600, on 260E:ssä vääntöä 228Nm, ja 300DT:ssä ollaan silloin jo maksimitehon kierroksilla, ja vääntöä on silloin 218 Nm.

        Mutta kyllähän dieselissä veto alkaa hiipumaan tosi jyrkästi tämän käyntinopeuden jälkeen. Se ja kokonaisvälitykset selittävät aika hyvin sen eron 0-100km/h -arvoissa.


      • Ziisöskraist
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Teho/vääntökäyrät olisivat kyllä hyvä tietää, mutta kyllä sitä vääntöä voi vähän arvaillakin. Jos olettaa, että 103:ssa vääntökäyrä on aika normaali yksihuippuinen, niin silloin vääntöä olisi ehkä hieman yli puolet, kun kierrokset laskevat puoleen.

        Muistaakseni 260:ssä vääntöä oli 235Nm kierroksilla 4600 (vai oliko se 4400?). Silloin 2300 (vai 2200?) kierroksella vääntöä olisi vain n. 120-130 Nm.

        Tuntuisi aika loogiselta, kun vertaan nykyiseen autoon 300DT, jossa vääntöä on kierroksilla 2400 267Nm ja samalla "laskukaavalla" vääntöä olisi jo kierroksilla 1200 n. 130-140 Nm. Lisäksi bensakone antaa maksimiväännöt vasta kaasupohjassa ja diesel aina ajotilanteesta riippuen aiemminkin. Ei siis eihme, että 300DT tuntuu käytännön ajossa huomattavasti reippaammalta kuin 260E, vaikka esim 0-100km/h -lukemissa on "huima" ero 260E:n hyväksi.

        Kissanpaskat teidän arvauksien kanssa. M103 kone vääntää jo alhasilta kierroksilta tosi hyvin edellyttäen että kone on kunnossa. 2000rpm löytyy vääntöä jo 175-185nm ja dynokäyrät näkee googlettamalla nykyään. Laakea teho ja vääntökäyrä ja auto on edustanu aikansa huippua suorituskyvyllään ja jättääpi lippalakki papat valoihin dieselkoneensa kanssa ihmettelemään. Eli 80kmh vauhissa on jo 200E max vääntö käytössä että repikee siitä johtopäätöksiä. Ei todellakaan ole mikään huono kone

        Ajatteko te pitkää matkaa kokoajan kierrokset 4500rpm ettei jää jalkoihin liikenteessä? :D Tottakaihan ohitustilanteessa kannattaa 120kmh vauhissa heittää ykköselle ja sitte vaa hanaaa! Kannattaa joskus kattoa sinne konepellin sisälle että on kaikki OK.


    • .

      .

    • .

      .

    • ...

      ...

    • ...

      ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe