kaasarin säätö

konekurre

Tossa oli pari viestiketjuu alempana juttuu, että moottorisahan kaasari on pirun herkkä ilmanpaineelle jne. Nyt kysyisinkin neuvoo/ohjeita, miten sahan kaasarin säätö tehdään ilman mitään sen erikoisempii mittareita. On ollu meinaa hiukkase ongelmii viimeaikoina sahojen käynnissä. Sitten ku yrittää pyöritellä niitä ruuveja, että saha toimis paremmin, niin yleensä se menee vaan huonompaan suuntaan. Johtunee varmaan nuo käynti ongelmat just tälläsistä kosteista ilmoista vai mite? Ohjeitahan ois ohjekirjoissa, mutta nepä on yllättäen hävinny. Ois se vaan mukava päristellä puita nuri ku saha kiihtyis hyvin, pysyis tyhjäkäynnillä ja ottais jenkaakin.

12

7401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonsered*

      Perussäätö kai on se, että veivaat työ- ja tyhjäkäyntisuuttimen kokonaan kiinni.
      Et väännä lujaa, ettei ne hajoa heti kättelyssä.
      Sitten veivaat H-suutinta kierroksen auki.
      L-suutinta ehkä vähän enemmän.
      Pikkumeisseli, jossa on kahvassa joku merkki, on hyvä, kun voit sen merkin perusteella arvioida, milloin on kierros auki.

      En mä sitten pidemmälle osaa neuvoakan, noilla pitäis saada käyntiin.
      Korvalla oppii kuulemaan, milloin on jotain pielessä.

      Ei kiihdy, ei ota kierroksia, liian suuri tyhjäkäynti..


      Tyhjäkäynnillä pitäisi muuten "nelistää".
      Sepä onkin hankalampi selittää, miten se käy, kun se nelistää, mutta senkin oppii huomaamaan, mitä se tarkoittaa, kun tarpeeksi kauan on kiroillut sahan säätöjen kanssa.
      Ja teräketju ei saa edes yrittää pyöriä tyhjäkäynnillä, korkeintaan kylmänä hetken..

      Ja sitten sitä säätöä ei muuten saa ikinä kohdalleen, jos kampikammion stefa vuotaa, koska silloin kampikammion paine vaihtelee koko ajan..

      • miäs

        Sulla ei taida saha olla kovin hyvissä säädöissä jos tyhjäkäynnillä nelistää? Tyhjäkäynti pitää olla rivakkaa, mutta kuitenkin terä ei saa pyöriä.

        Säädä tyhjäkäyntiä hieman suuremmalle ja ruuvaa L-ruuvia aukipäin. Sen jälkeen ala kiristämään varovasti L-ruuvia kunnes tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen jälkeen avaa hiukan sitä L:ää. Seuraavaksi säädä tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvilla. Terä ei saa liikkua. Nyt kun kokeilet painaa lämän tiskiin niin sahan pitäisi kiihtyä nopeasti työkierroksille.


      • Jonsered*
        miäs kirjoitti:

        Sulla ei taida saha olla kovin hyvissä säädöissä jos tyhjäkäynnillä nelistää? Tyhjäkäynti pitää olla rivakkaa, mutta kuitenkin terä ei saa pyöriä.

        Säädä tyhjäkäyntiä hieman suuremmalle ja ruuvaa L-ruuvia aukipäin. Sen jälkeen ala kiristämään varovasti L-ruuvia kunnes tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen jälkeen avaa hiukan sitä L:ää. Seuraavaksi säädä tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvilla. Terä ei saa liikkua. Nyt kun kokeilet painaa lämän tiskiin niin sahan pitäisi kiihtyä nopeasti työkierroksille.

        Täydellä kaasulla nelistäen.


      • Haele Se Lassi
        miäs kirjoitti:

        Sulla ei taida saha olla kovin hyvissä säädöissä jos tyhjäkäynnillä nelistää? Tyhjäkäynti pitää olla rivakkaa, mutta kuitenkin terä ei saa pyöriä.

        Säädä tyhjäkäyntiä hieman suuremmalle ja ruuvaa L-ruuvia aukipäin. Sen jälkeen ala kiristämään varovasti L-ruuvia kunnes tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen jälkeen avaa hiukan sitä L:ää. Seuraavaksi säädä tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvilla. Terä ei saa liikkua. Nyt kun kokeilet painaa lämän tiskiin niin sahan pitäisi kiihtyä nopeasti työkierroksille.

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.


      • huskulla
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.

        Muistaakseni ainakin kokeiltiin, niin sanottuja lukittuja suuttimia, joita ei voinnut tavallisella meisselillä veivailla vaan olivat valmiiksi säädetty?


      • Pokasaha..
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.

        Olisikin kiva sellainen saha, jonka kaasarin säädöt olisi aina optimit.
        Kun ei ammatikseen sahojen kanssa pelaa, on tekeminen, että saa teräketjun edes teroitettua.


      • kokojuha
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.

        jos saha ei pysy säädöissä tai ei saa hyviä asetuksia lainkaan on vika varmasti kaasarin kalvossa,sen osaa kuka tahansa "röpönikkari" vaihtaa jos vaan osia on saatavilla.nim. kokemusta 3:sta sahasta


    • konemies1

      Moottorisahan kaasuttimesa on kaksi varsinaista suutinta. H= tehokierrosluvun suutin
      L= tyhjäkäynnin seos-suutin

      S. ei ole suutin, vaan se vaikuttaa mekaanisesti kaasuvipuun, siis samalla tavalla kuin painaisit hieman kaasua.

      Kaasuttimen säätö aloitetaan: Kiertämällä varovasti H ja L suutin kiinni asentoon ja sitten kumpikin suutin kierretään puolitoista kierrosta auki. Näin saadaan perussäätö, jolla kone yleensä käy jotenkin.

      Ensiksi säädetään L suuttimesta tyhjäkäynti kohdalleen. Samassa yhteydessä voi joutua säätämään myös S ruuvista, että kone jaksaa käydä.

      Säädä L suutinta joko isommalle tai pienemmälle, jotta saat sopivan tyhjäkäynnin, kuitenkin niin.että terä ei pyöri. Tässäkin vaiheessa voit joutua säätämään S ruuvista.

      Jos tyhjäkäynti tuntuu nyt hyvältä aloita tehokierrosluvun säätö H suuttimesta.
      Muista,että koneen pitää lähteä tyhjäkäynniltä kierroksille nikottelematta, jos näin ei ole, niin avaa hieman L suutinta, mutta muita tarkistaa, että terä ei pyori. Jos pyörii, niin käännä S- ruuvia aukipäin.

      Koesahauksessa vasta saat H- suuttimen säädettyä kohdaleen, tällöin moottorin pitää jaksaa vetää hyvin ja ottaa kierroksia. Jos näin ei tapahdu avaa suutinta hieman ja suorita koesahaus.

      Mitään mystistä kaasuttimen säädöissä ei ole pitää vain kokeilla koska säätö on kohdallaan.

      Jos et halua säätää joka päivä niin laita suuttimet hieman isolle, silloin siitä on paras terävyys poissa, mutta toisaalta sitä ei tarvitse jokapäivä säätää.
      Nämä ovat kompromisseja, joista sahaaja voi valita mieleisensä vaihtoehdon.

      Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä.

      • miksi hupattaa

        omia säätöversioita kun ylempänä on oikeat säätöarvot.?


      • miksi hupattaa
        miksi hupattaa kirjoitti:

        omia säätöversioita kun ylempänä on oikeat säätöarvot.?

        oikeat säätöarvvot.

        L-suutin eli matalakierros-suutin
        H-yläkierros-suutin
        T-tyhjäkäyntisuutin
        ensin L JA H suutin, kierrät keveästi L ja H pohjaan myötäpäivään ja sitten avaat L ja H suuttimet kierros auki vastapäivään ,sitten saha käyntiin, pyörität L-suutinta että kone käy korkeimmilla tyhjäkäyntikierroksilla, sen jälkeen pienennät T-suuttimesta kierrokset niin etttä terä ei enää pyöri ja sen jälkeen paina kaasu pohjaan ja käytä hetken noin 10 sek ja säädä sitten H-suutin tarpeen mukaan niin että koneen ääni hieman nelistää täysillä kierroksilla.


    • Se riippuu ihan siitä minkä merkkinen vekotin on kyseessä! Kierros sinne ja tänne sanoo "gurut"! Korvalla sen kuulee onko saha laihalla vai ei! Jos on "tune deaf", niin ei kannata säätää mitään laitetta! Vie se asiantuntevaan pienkonekorjaamoon, niin elämänlaatu paranee huomattavasti!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3756
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3012
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2930
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2788
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2724
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2475
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      2263
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      215
      1956
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1927
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1887
    Aihe