JALAVAN PIRTTISEUROISSA

Leikekansio

Kaleva-lehdestä poimittua 7.7.2000

KALLE PÄÄTALO JAKSOI YHÄ LAPSUUTENSA MAISEMIIN

- Uskoa kunnioitan. Ja uskovaisia kunnioitan. Mutta uskovainen en ole. Jos näin viimeisinä aikoinani semmoinen sisäinen kääntyminen minulle tapahtuu, en vastaan taistele, kirjailija, professori Kalle Päätalo mietiskeli Jalavan Kauppakartanon kammarissa Taivalkoskella muutamaan minuuttia ennen vanhanajan pirttiseurojen alkamista.

> Leena Päätalo havahtuu kotonaan usein siihen, että Kalle soittaa sähköurkuja yhdellä kädellä ja laulaa Siionin laulukirjasta savottajätkien mielivirttä "käy yrttitarhasta polku".

Synnyinkuntansa Taivalkosken kuolemattomaan maineeseen kirjoittanut Päätalo muistelee, miten valtava muutos tapahtui raaoissa, viinaan menevissä jätkissä, kun he saivat kääntymyksen. Kuka sellaista onnea vastaan haluaisi sinnitellä!

Kalle Päätalo on kuvannut lapsuutensa hengellistä kulttuuria kaikissa 39 romaanissaan.

Hän kasvoi laestadiolaisessa maisemassa. Äiti-Riitu oli laestadiolainen, vaikka poikansa häpeäksi polttikin piippua ja päräytti kirosanoja kun joutui taistelemaan perheensä puolesta.

Hän muistaa pikkupoikana nukkuneensa pirttiseuroissa toisten selkien takana. Kerran hän heräsi vasta siihen, kun hänet kotiin lähtöä varten oli kannettu veneen pohjalle ja kylmää vettä pirskotettu kasvoille.

Kalle Päätalo nauraa poikamainen ilkikurisuus silmissään: - Oli tapauksia, että me nuoret kokoonnuimme seurojen porstuaan emmekä muistaneet olla hiljaa. Vanhemmat tulivat sanomaan, että ettekö häpeä, te vain nauraa kurlaatte. Kyllä siellä porstuassa nuorilla miehillä oli mielessä muut asiat kuin Jumalan sana!

TAIVAALLINEN VANHEMPI IMETTÄÄ LAPSIAAN

Lausuntataiteilija, Päätalo-instituutin rehtori Matti Kaarlejärvi tunnustautuu kulttuurilestadiuslaiseksi: uskovainen hän ei ole, mutta Lars Leevi on väistämättä vaikuttanut hänen kasvuunsa niin taiteilijana kuin ihmisenä.

Viime lauantaina alkanut, sunnuntaina päättyvä Päätaloviikko valitsi yhdeksi tämänvuotiseksi teemaksi Pohjoismaiden suurimman herätysliikkeen perustajan Laestadiuksen, jonka syntymästä tuli tänä vuonna kuluneeksi 200 vuotta.

Aihe kiinnostaa kansaa, sillä seminaariin Taivalkosken Metsäoppilaitokselle oli kokoontunut reilusti yli 200 ihmistä.

Fil.tri., ortodoksiksi kääntynyt ja kirjailijaksi heittäytynyt entinen pappi, meän kielellä puhuva ja kirjoittava Bengt Pohjanen valotti elävästi Lars Leevin monipuolisuutta. Hän oli paitsi väkevä sananjulistaja myös kirjailija, mytologi, eläin-ja maantieteilijä ja niin perusteellinen kasvitieteilijä, että hänen mukaansa on nimitetty yli kolmekymmentä kasvia.

Hurskautensa hän oli perinyt äidiltään, tarinan iskemisen kausijuopolta isältään.
Hänessä oli raittiin juopon piirteitä, ja tämmöisten juoppojen lisäksi hän puhui rehellisistä varkaista ja siveistä huorista.

Myös dosentti, fil.tri Seppo Lohi kertoi sanannälkäiselle yleisölle mielenkiintoisia asioita miehestä, jonka oppeihin vedoten polkupyörääkin on pidetty syntinä.

Laestadius sai kuitenkin vuonna 1847 aikaan sen, mitä Ruotsi pakkokeinoin ei koskaan; Karesuvannon kaikki kapakat suljettiin, koska asiakkaat loppuivat.
Käräjiäkään ei tarvittu, sillä ihmiset alkoivat hoitaa itse omat asiansa. Tapahtui sydänten vallankumous.

Lohi muistutti, että Laestadius kunnioitti naista niin paljon, että alkoi saarnoissaankin puhutella Jumalaa Taivaalliseksi Vanhemmaksi, joka imettää lapsiaan.
Yleisön esittämään kysymykseen Lohi silti vastasi, että naispappeus ei ole Taivalkosken Rauhanyhdistyksen näkökulmasta ongelma, koska Taivalkoskella ei naispapit saarnaa.

> ensimmäinen naispappi Vappu Porthan vihittiin virkaansa 14.helmikuuta 2004 Taivalkoskella <

Tilaisuuden juontaja rovasti Erkki Piri muistutti, että Laestadiolaisuus on konservatiivinen liike, joka ensimmäisenä ei hyväksy uusia tuulia.

"SURUTTOMAT" MAANPAKOON

Päätalo-instituutin rehtori Matti Kaarlejärvi arveli, että laestadiolaisilla on edessään itsetutkiskelun aika: on mietittävä, miksi tehtiin niin paljon sielullisia ruumiita 1960 -1980 -luvuilla.
-Ihmisen pitää katsoa itseään rehellisesti peiliin,muuten hän valehtelee lähiympäristölleenkin eikä pysty kasvamaan.

Tuntuu, että kuten korpelaiset aikoinaan, laestadiolaiset tekivät Rauhanyhdistyksestä itselleen kristalliarkin. Alettiin kehittää yhdistystä kun olisi pitänyt kehittää sielun maisemaa, ei-lestadiolainen Kaarlejärvi mietiskeli.
Byrokratian työt eivät onneksi ole tappaneet taiteilijaa, mikä Ranuan entinen kulttuurityöntekijä ensisijaisesti on.

Vuoden nuoreksi lausujaksi vuonna 1986 valittu Kaarlejärvi piti Päätaloviikolle väkevän, ensimmäisen oman lausuntailtansa kolmeen vuoteen.

Tekstinä oli Bengt Pohjosen varta vasten hänelle kirjoittama Saarnaaja.
- Rakastin Timo K. Mukan Kyyhkyä ja unikkoa, josta tein ensimmäisen lausunta-iltani. Laestadiolaiset tuomitsivat kirjan, joka oli minulle koskettava balladi kuolemasta ja rakkaudesta. Kun asuin Helsingissä, tapasin monia "suruttomia", jotka olivat joutuneet pakenemaan laestadiolaisten ahdasmielisyyttä kotiseudultaan. Nykyään me pystymme hedelmälliseen yhteistyöhön, Kaarlejärvi kehuu uskovien ja ei-uskovien elämää Koillismaalla.
Yhteistyö on niin hedelmällistä, että Taivalkoskella on herätty vaalimaan omaa kulttuuri-identiteettiä. Enää ei tyydytä, mitä etelästä syötetään.

KIRJAILIJA KUNNIOITTAA USKOA

Pirttiseuroihin osallistuivat myös kirjailija Kalle Päätalo ja Leena Päätalo. Laestadiolaisuus oli kiinteä osa kirjailijan lapsuutta, tosin hän ei itse uskoon tullut silloin, eikä sen jälkeenkään. Hän sanoo kuitenkin suuresti kunnioittavansa uskoa ja uskovaisia, eikä omien sanojensa mukaan aio pistää vastaan, jos sisäinen kääntymys tulisikin.
Kirjoissaan Päätalo kuvaa lestadiolaisuutta lämpimästi, mutta totuudenmukaisesti. Erkki Piri sanoi, ettei hän ole törmännyt yhteenkään Päätalon teokseen, jossa ei sivuttaisi kirjailijan lapsuuden hengellistä maisemaa.

- Hän ei pilkkaa. Päätalo kuvailee myös sellaisia asioita, joita eivät lestadiolaiset itse hyväksy, eli vilpillisyyttä ja kaksinaamaisuutta, kertoi Piri. - Päätalo kertoo kirjoissaan myös sen, että lestadiolaiset ovat raadollisia ihmisiä ja se on totta. Jalavan pirtissä pidettyjen lestadiolaisseurojen kulta-aika oli sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Samaisessa pirtissä perustettiin myös Taivalkosken Rauhanyhdistys.

Nykyaikana ei Jalavassa enää lestadiolaisten pirttiseuroja järjestetä. Tiistai-iltana valjastettiin Kauppakartano kuitenkin taas seurakäyttöön. Ihmisiä tuli paikalle sankoin joukoin jo tuntia ennen tilaisuuden alkua. Nisukahvijono ulottui ulos saakka.

Jalavassa pidetyt vanhanajan pirttiseurat eivät kuitenkaan olleet pelkästään näytöstä, vaan aitoa ja oikeata seuratunnelmaa. Pirtissä oli toki ihmisiä aivan vain menneen ajan tuntemuksia aistimassa ja muistia verestämässä, mutta myös sanaa kuulemassa.
Sanaa kansalle tarjosivat taivalkoskelainen rovasti Erkki Piri ja Simon kirkkoherra Seppo Lohi.
Uskovaisen elämä ei ole aina tähdestä tähteen kulkua, vaan joskus on uskaltauduttava myös murheen laaksoon, saarnasi Lohi. Hän sanoi, että uskon asia on iloinen, mutta vakava. Se on elämän mutta myös kuoleman asia.

VANHA SAVOTTAJÄTKÄ JAKSAA OLLA KOHTELIAS

Kalle Päätalo toteaa, että maailman kirjat ovat sekaisin, jos hän vielä ensi kesänä on mukana nimeään kantavalla kulttuuriviikolla.

- Oloni on nostalginen. Tiedän, etten koskaan enää pysty olemaan tällaisessa tilaisuudessa. Terveys on heikoissa kantimissa. Sydämentahdistin on ollut yli kaksikymmentä vuotta. Luulen, että vaikea keuhkosyöpä on viimeisillään.

Kun aivonystyröitä kutkuttavat luennot ovat päättyneet ja pirttiseurojen viimeinen Siionin virsi kajahtanut taivaalle yhdeksältä illalla, Taivalkosken seurakunnan kappalainen Erkki Piri asettaa kätensä jo väsyneen oloisen Kalle Päätalon olkapäälle: - Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä, sinäkin Kalle, saat kaikki syntisi anteeksi.
Marraskuussa 80 vuotta täyttänyt kirjailija katsoo pappia vakavana, sanoo, että kyllähän hän on nämä asiat tiennyt poikasesta asti.
Piri jatkaa, että hän ei tietenkään halua käännyttää, mutta...
Tilanne on äärimmäisen kiusaannuttava, mutta vanha savottajätkä jaksaa olla kohtelias.

43

4777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moppaajasefu
      • Sointula.

        Tuo edella oleva oli ensimmainen tanaan taalla lukemani juttu. Sita lukiessa ajattelin kysya Leikekansiolta, saisinko siirtaa jutun talteen Mopin palstalle "Kirjallisuus' -osioon.

        Moppi ehti ensin.


      • Leikekansio
        Sointula. kirjoitti:

        Tuo edella oleva oli ensimmainen tanaan taalla lukemani juttu. Sita lukiessa ajattelin kysya Leikekansiolta, saisinko siirtaa jutun talteen Mopin palstalle "Kirjallisuus' -osioon.

        Moppi ehti ensin.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lukijamme käyttävät aineistoa omiin tarkoituksiinsa. Olen vain mielissäni, kun aineisto herättää kiinnostusta.
        Lähetän myös jatkossakin tänne huomion arvoisia lehtiartikkeleja lestadiolaisuudesta sikäli, kun niitä ei julisteta pannaan.


      • Soint.
        Leikekansio kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lukijamme käyttävät aineistoa omiin tarkoituksiinsa. Olen vain mielissäni, kun aineisto herättää kiinnostusta.
        Lähetän myös jatkossakin tänne huomion arvoisia lehtiartikkeleja lestadiolaisuudesta sikäli, kun niitä ei julisteta pannaan.

        muistaakseni oli alun perin Vienan Karjalasta. Suvun nimi taisi olla Яколефф (Jakoleff). Nehan ovat vielakin niin sukurakkaita, etta nuoremmatkin kayvat hoitamassa sukuhautaa kesaisin lahes paivittain. Hauta on siina lahella Paatalon Riitun ja Herkon hautaa.

        Jostakin saattaisi loytya tietoa Jalavan suvusta. Minulla ainakaan ei ole muistikuvia siita, etta suvussa olisi ollut lestadiolaisia.


      • siunauksen vastaan
        Soint. kirjoitti:

        muistaakseni oli alun perin Vienan Karjalasta. Suvun nimi taisi olla Яколефф (Jakoleff). Nehan ovat vielakin niin sukurakkaita, etta nuoremmatkin kayvat hoitamassa sukuhautaa kesaisin lahes paivittain. Hauta on siina lahella Paatalon Riitun ja Herkon hautaa.

        Jostakin saattaisi loytya tietoa Jalavan suvusta. Minulla ainakaan ei ole muistikuvia siita, etta suvussa olisi ollut lestadiolaisia.

        ennen kuolemaa ja tuliko hänestä uskovainen?


      • tulisilmäinen tuomari
        siunauksen vastaan kirjoitti:

        ennen kuolemaa ja tuliko hänestä uskovainen?

        Ei kovin hedelmällisesti näyttänyt ottavan sitä tuossa artikkelissa vastaan. Mutta mistäpä sitä tietää, vaikka se vielä iti.


    • artikkeli

      Päätalon romaanit, sekä kotipaikka Jokijärvellä, taisivat olla pannassa 70-luvulla vl-uskovaisilta.
      Kirjoja ei ollut sopiva lukea, koska ne oli kirjoittanut vl-uskosta luopunut kirjailija.

      Päätaloviikolla ei Kallen kotipaikalla ollut vl-ihmisille mitään sopivaa ohjelmaa.

      Nyt romaanit ovat sallittuja, koska Kalle sai parannuksen armon ennen kuolemaansa.

      • Soint.

        se mene noin.

        Totta on, etta Paatalon kirjoja yhteen aikaan kristillisyydessamme vieroksuttiin.

        Mutta en usko, etta suhtautumisessa muutos olisi tapahtunut siksi, etta Paatalo ehka ennen kuolemaansa olisi saanut parannuksen armon.

        Sita en tieda, saiko Kalle Paatalo parannuksen armon. Eihan meidan oikeastaan tarvitsekaan tietaa sita. Riittaa, etta Jumala tietaa.

        Niitahan on paljon kaikenmoisia kirjoja, joita uskovaiset lukevat. Kun kirjoja on paljon, niin miten kaytannossa voitaisiin ratkaista, mita kirjoja saadaan lukea ja mita ei. Taytyisi olla joku 'esiuskovainen' joka lukisi kaikki kirjat ja ilmoittaisi paatoksensa. Tassa on vain se ongelma, etta se 'esiuskovainen' varmaan piakkoin saastuttaisi itsensa joutuessaan lukemaan kaikkea roskaa, eika sen paatoksiin sitten olisi luottamista.


      • ämmä
        Soint. kirjoitti:

        se mene noin.

        Totta on, etta Paatalon kirjoja yhteen aikaan kristillisyydessamme vieroksuttiin.

        Mutta en usko, etta suhtautumisessa muutos olisi tapahtunut siksi, etta Paatalo ehka ennen kuolemaansa olisi saanut parannuksen armon.

        Sita en tieda, saiko Kalle Paatalo parannuksen armon. Eihan meidan oikeastaan tarvitsekaan tietaa sita. Riittaa, etta Jumala tietaa.

        Niitahan on paljon kaikenmoisia kirjoja, joita uskovaiset lukevat. Kun kirjoja on paljon, niin miten kaytannossa voitaisiin ratkaista, mita kirjoja saadaan lukea ja mita ei. Taytyisi olla joku 'esiuskovainen' joka lukisi kaikki kirjat ja ilmoittaisi paatoksensa. Tassa on vain se ongelma, etta se 'esiuskovainen' varmaan piakkoin saastuttaisi itsensa joutuessaan lukemaan kaikkea roskaa, eika sen paatoksiin sitten olisi luottamista.

        paikallishistoriaa.Arvokas kokoelma sitä.


      • tätä

        itse ison vl-perheen lapsena luin aikoinaan lähes kaikki Päätalon kirjat sitä mukaa kuin niitä ilmestyi eikä minun uskoani sen vuoksi mitenkään kyseenalaistettu.
        Joten väitteesi kirjojen pannasta olosta ei kyllä pidä paikkaansa.


      • Hoitokokouksissa ollut
        tätä kirjoitti:

        itse ison vl-perheen lapsena luin aikoinaan lähes kaikki Päätalon kirjat sitä mukaa kuin niitä ilmestyi eikä minun uskoani sen vuoksi mitenkään kyseenalaistettu.
        Joten väitteesi kirjojen pannasta olosta ei kyllä pidä paikkaansa.

        Sisareni kertoi koillismaalaisesta hoitokokousesta tultuaan puhelimessa minulle, että "nyt on sitten kallae Päätalon kirjojen lukeminen ja niiden omistaminenkin kososlaista väärää henkeä". Sellaista se vain oli 70- ja 80-luvulla Koillismaalla.


      • se on
        tätä kirjoitti:

        itse ison vl-perheen lapsena luin aikoinaan lähes kaikki Päätalon kirjat sitä mukaa kuin niitä ilmestyi eikä minun uskoani sen vuoksi mitenkään kyseenalaistettu.
        Joten väitteesi kirjojen pannasta olosta ei kyllä pidä paikkaansa.

        täälläkin! Ihan varmasti oli syntiä ja pannassa Päätalon kirjat, älä edes yritä muuta väittää.
        Tunsin Kallen henkilökohtaisesti ja juttelimme myös vl-uskosta, mutta enpä ole kuullutkaan, että olisi tullut vl-uskoon ennen kuolemaa.


      • tappikyläläinen
        se on kirjoitti:

        täälläkin! Ihan varmasti oli syntiä ja pannassa Päätalon kirjat, älä edes yritä muuta väittää.
        Tunsin Kallen henkilökohtaisesti ja juttelimme myös vl-uskosta, mutta enpä ole kuullutkaan, että olisi tullut vl-uskoon ennen kuolemaa.

        Pirin Erkki koetti säälistä saarnata väkisin Kallelle synnit anteeksi, mutta niinkuin lehtikirjoitus kertoi, Kalle ei nöyrtynyt parannukseen.
        Kalle oli kyllä omalla tavallaan uskovainen, mutta sehän ei pelasta ketään. Viimeisinä aikoinaan hän todella lauleskeli kotonaan siionin lauluja ja kukapa ei hartautta harjoittaisi, kun tietää olevansa elämänsä ehtoolla.

        Mutta ei kaikki ole hartaita sittenkään. Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän.


      • Elämän lahja
        tappikyläläinen kirjoitti:

        Pirin Erkki koetti säälistä saarnata väkisin Kallelle synnit anteeksi, mutta niinkuin lehtikirjoitus kertoi, Kalle ei nöyrtynyt parannukseen.
        Kalle oli kyllä omalla tavallaan uskovainen, mutta sehän ei pelasta ketään. Viimeisinä aikoinaan hän todella lauleskeli kotonaan siionin lauluja ja kukapa ei hartautta harjoittaisi, kun tietää olevansa elämänsä ehtoolla.

        Mutta ei kaikki ole hartaita sittenkään. Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän.

        "Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän."

        Olipa siinä viisas ja elämänhaluinen ihminen!

        Rakastan elämää, joka uutena aamusta aukee. Rakastan elämää, joka uupuen illassa raukee. Kirkkahin päivä ei, aina parhainta loistetta luone. Unelman usein tuo...


      • Soint.
        Elämän lahja kirjoitti:

        "Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän."

        Olipa siinä viisas ja elämänhaluinen ihminen!

        Rakastan elämää, joka uutena aamusta aukee. Rakastan elämää, joka uupuen illassa raukee. Kirkkahin päivä ei, aina parhainta loistetta luone. Unelman usein tuo...

        se T-E N....g itsensa tappoi noin viisikymppisena.

        Oli se saanut paljon hyvaa elamassaan. Nuori nainen, josta sittemmin tuli ministerikin, oli sen rakastajattarena. Kuka nain nautinnollisesta elamasta voisi lahtea muuten kuin karkeasti kiroillen?


      • että mitä?
        tappikyläläinen kirjoitti:

        Pirin Erkki koetti säälistä saarnata väkisin Kallelle synnit anteeksi, mutta niinkuin lehtikirjoitus kertoi, Kalle ei nöyrtynyt parannukseen.
        Kalle oli kyllä omalla tavallaan uskovainen, mutta sehän ei pelasta ketään. Viimeisinä aikoinaan hän todella lauleskeli kotonaan siionin lauluja ja kukapa ei hartautta harjoittaisi, kun tietää olevansa elämänsä ehtoolla.

        Mutta ei kaikki ole hartaita sittenkään. Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän.

        "Koetti saarnata väkisin synnit anteeksi." Hyi kauhea! Tuollaista kun kuulee, ei yhtään ihmettele niitä hoitokokouskertomuksia.


      • paksua
        tappikyläläinen kirjoitti:

        Pirin Erkki koetti säälistä saarnata väkisin Kallelle synnit anteeksi, mutta niinkuin lehtikirjoitus kertoi, Kalle ei nöyrtynyt parannukseen.
        Kalle oli kyllä omalla tavallaan uskovainen, mutta sehän ei pelasta ketään. Viimeisinä aikoinaan hän todella lauleskeli kotonaan siionin lauluja ja kukapa ei hartautta harjoittaisi, kun tietää olevansa elämänsä ehtoolla.

        Mutta ei kaikki ole hartaita sittenkään. Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän.

        puhetta! Tuohon pystyy vain aito vl-sääntöjen orja ja noudattaja, mutta onneksi tuokaan asia ei ole teidän käsissä.


      • Soint.
        että mitä? kirjoitti:

        "Koetti saarnata väkisin synnit anteeksi." Hyi kauhea! Tuollaista kun kuulee, ei yhtään ihmettele niitä hoitokokouskertomuksia.

        Tilanne on ollut niin kuin lehtijutussa kerrotaan:

        Paikalla oli kirjailija Kalle Paatalo ja mm. kaksi uskovaista pappia. Seurat pidettiin ja papit sitten keskustelivat Kelle Paatalon kanssa. Erotessa toinen papeista saarnaa kirjailijalle syntien sovituksen evankeliumia. Kuulijan sydamen tilan tietaa vain Jumala. Jos kuulijan sydan tuollaisessa tilanteessa on valmiina vastaanottamaan evankeliumin, vastaanottaja saa Pyhan Hengen lahjan. Jollei Jumalan mielen mukaista sydamen tilaa ole, Pyha Henki ei kuulijan sydameen asetu.

        Ei se sen vaikeampaa ole.

        Kyllahan esimerkiksi kouluun lahtevalle nuorelle vanhemmat saattavat saarnata evankeliumia, vaikka nuori ei sita uskaltaisi, ilkeaisi taikka jaksaisi pyytaakaan. Kun sydamen tila nuorella on oikea, tallaisessa evankeliumissa on Jumalan voima, ilo, rauha ja vapaus. Nuoret itse ovat tallaisista suloisista kokemuksista kertoneet.


      • vääristele asioita.
        Soint. kirjoitti:

        Tilanne on ollut niin kuin lehtijutussa kerrotaan:

        Paikalla oli kirjailija Kalle Paatalo ja mm. kaksi uskovaista pappia. Seurat pidettiin ja papit sitten keskustelivat Kelle Paatalon kanssa. Erotessa toinen papeista saarnaa kirjailijalle syntien sovituksen evankeliumia. Kuulijan sydamen tilan tietaa vain Jumala. Jos kuulijan sydan tuollaisessa tilanteessa on valmiina vastaanottamaan evankeliumin, vastaanottaja saa Pyhan Hengen lahjan. Jollei Jumalan mielen mukaista sydamen tilaa ole, Pyha Henki ei kuulijan sydameen asetu.

        Ei se sen vaikeampaa ole.

        Kyllahan esimerkiksi kouluun lahtevalle nuorelle vanhemmat saattavat saarnata evankeliumia, vaikka nuori ei sita uskaltaisi, ilkeaisi taikka jaksaisi pyytaakaan. Kun sydamen tila nuorella on oikea, tallaisessa evankeliumissa on Jumalan voima, ilo, rauha ja vapaus. Nuoret itse ovat tallaisista suloisista kokemuksista kertoneet.

        Kirjoittaja tuolla viestissä kertoi nimenomaan, että "yritti säälistä saarnata väkisin synnit anteeksi, mutta K.P. ei nöyrtynyt parannukseen". Hän käytti nimenomaan sanaa VÄKISIN. Siis harjoitettiin henkistä/hengellistä väkivaltaa, mutta onneksi uhri kesti.
        Eikö sinulla ole empatiakykyä? Toinen on kuolemaisillaan, sairas ja heikko, ja hänen heikkouttaan hyväksi käyttäen hänelle yritetään syöttää VÄKISIN oma hengellinen käsitys. HYI!!


      • Tupu, Hupu ja Lupu
        Soint. kirjoitti:

        Tilanne on ollut niin kuin lehtijutussa kerrotaan:

        Paikalla oli kirjailija Kalle Paatalo ja mm. kaksi uskovaista pappia. Seurat pidettiin ja papit sitten keskustelivat Kelle Paatalon kanssa. Erotessa toinen papeista saarnaa kirjailijalle syntien sovituksen evankeliumia. Kuulijan sydamen tilan tietaa vain Jumala. Jos kuulijan sydan tuollaisessa tilanteessa on valmiina vastaanottamaan evankeliumin, vastaanottaja saa Pyhan Hengen lahjan. Jollei Jumalan mielen mukaista sydamen tilaa ole, Pyha Henki ei kuulijan sydameen asetu.

        Ei se sen vaikeampaa ole.

        Kyllahan esimerkiksi kouluun lahtevalle nuorelle vanhemmat saattavat saarnata evankeliumia, vaikka nuori ei sita uskaltaisi, ilkeaisi taikka jaksaisi pyytaakaan. Kun sydamen tila nuorella on oikea, tallaisessa evankeliumissa on Jumalan voima, ilo, rauha ja vapaus. Nuoret itse ovat tallaisista suloisista kokemuksista kertoneet.

        Aikuisella ihmisellä on luovuttamaton oikeus itse valita milloin hän ottaa vastaan hengellistä julistusta ja millaista. Piri ja se toinen pappi syyllistyivät hengelliseen väkivaltaan Kalle Päätaloa kohtaan.


      • Soint.
        vääristele asioita. kirjoitti:

        Kirjoittaja tuolla viestissä kertoi nimenomaan, että "yritti säälistä saarnata väkisin synnit anteeksi, mutta K.P. ei nöyrtynyt parannukseen". Hän käytti nimenomaan sanaa VÄKISIN. Siis harjoitettiin henkistä/hengellistä väkivaltaa, mutta onneksi uhri kesti.
        Eikö sinulla ole empatiakykyä? Toinen on kuolemaisillaan, sairas ja heikko, ja hänen heikkouttaan hyväksi käyttäen hänelle yritetään syöttää VÄKISIN oma hengellinen käsitys. HYI!!

        millainen se tilanne oli.

        Ketjussa joku toinen sitten tulkitsi, etta pappi olisi tehnyt jotakin 'vakisin'.

        Tosin lehtijutussakin sanotaan, etta iakas kirjailija naytti kiusaantuneelta papin saarnaamaan evankeliumin kuullessaan. Mutta ei kait se kovin epakohteliasta papilta ollut, etta han edes yritti tarjota lahimmaiselleen sita parasta, mita ihminen voi saada?

        Tuossa seuraavassa viestissa sanotaan, etta jokaisen oma asia on, ottaako ja milloin evankeliumin vastaan vai jattaako ottamatta. Asia on tasmalleen nain. Kirjailija ei kerrotussa tapauksessa tarttunut tarjoukseen.

        Niin kuin on jo kaynyt ilmi, kirjailija oli silloin jo iakas ja sairaalloinen, mutta kuitenkin han oli matkustanut 700 kilometrin paahan synnyinseudulleen. Kirjailija taman jalkeen muistaakseni eli viela joitakin vuosia.


      • Jos vl saarnaa
        Soint. kirjoitti:

        millainen se tilanne oli.

        Ketjussa joku toinen sitten tulkitsi, etta pappi olisi tehnyt jotakin 'vakisin'.

        Tosin lehtijutussakin sanotaan, etta iakas kirjailija naytti kiusaantuneelta papin saarnaamaan evankeliumin kuullessaan. Mutta ei kait se kovin epakohteliasta papilta ollut, etta han edes yritti tarjota lahimmaiselleen sita parasta, mita ihminen voi saada?

        Tuossa seuraavassa viestissa sanotaan, etta jokaisen oma asia on, ottaako ja milloin evankeliumin vastaan vai jattaako ottamatta. Asia on tasmalleen nain. Kirjailija ei kerrotussa tapauksessa tarttunut tarjoukseen.

        Niin kuin on jo kaynyt ilmi, kirjailija oli silloin jo iakas ja sairaalloinen, mutta kuitenkin han oli matkustanut 700 kilometrin paahan synnyinseudulleen. Kirjailija taman jalkeen muistaakseni eli viela joitakin vuosia.

        toiselle ihmiselle, varsinkin ei-veeällälle omasta aloitteestaan eli pyytämättä synnit anteeksi, se on henkistä väkivaltaa. Täytyy aina kysyä, haluaako toinen, että hänelle saarnataan.

        Eipä ihme,että kirjailija näytti kiusaantuneelta, kun joutui sellaisen öykkärimäisyyden kohteeksi. Mitä fiksu ihminen voi tehdä semmoisessa tilanteessa muuta kuin kiusaantua?

        Ovatkohan vl:t tulleet itse niin väkivaltaisesti kohdelluiksi, että he ovat siihen sopeutuneet, eivätkä osaa oikein erottaa tämmöisessä oikeata ja väärää toisistaan?


      • tarkkailija*
        Jos vl saarnaa kirjoitti:

        toiselle ihmiselle, varsinkin ei-veeällälle omasta aloitteestaan eli pyytämättä synnit anteeksi, se on henkistä väkivaltaa. Täytyy aina kysyä, haluaako toinen, että hänelle saarnataan.

        Eipä ihme,että kirjailija näytti kiusaantuneelta, kun joutui sellaisen öykkärimäisyyden kohteeksi. Mitä fiksu ihminen voi tehdä semmoisessa tilanteessa muuta kuin kiusaantua?

        Ovatkohan vl:t tulleet itse niin väkivaltaisesti kohdelluiksi, että he ovat siihen sopeutuneet, eivätkä osaa oikein erottaa tämmöisessä oikeata ja väärää toisistaan?


      • perusutelias
        Soint. kirjoitti:

        se T-E N....g itsensa tappoi noin viisikymppisena.

        Oli se saanut paljon hyvaa elamassaan. Nuori nainen, josta sittemmin tuli ministerikin, oli sen rakastajattarena. Kuka nain nautinnollisesta elamasta voisi lahtea muuten kuin karkeasti kiroillen?

        Tunnut tietävän hyvin koillismaan asiat. Oletko syntyperäinen Taivalkoskelainen tai pudasjärveläinen. Kuka muuten oli se Nyberin rakastajatar? Mutta Sointula, valota nyt vähäisen, oletko Koillismaalta. Mistä muuten tietäisit, että Nyberg oli kova viinan ja tupakan ystävä. Olin nimittäin joskus itsekkin hänen oppilapsiaan 1960 luvulla.


      • nikkiään paljastaa
        paksua kirjoitti:

        puhetta! Tuohon pystyy vain aito vl-sääntöjen orja ja noudattaja, mutta onneksi tuokaan asia ei ole teidän käsissä.

        "Kyllä minä tunnistan Sinut."

        Tämäkin sotii hyviä tapoja vastaan, että jos joku ei halua sanoa omaa nikkiään, että aletaan arvailemaan, että kuka on nikin takana.


      • nikkiään paljastaa kirjoitti:

        "Kyllä minä tunnistan Sinut."

        Tämäkin sotii hyviä tapoja vastaan, että jos joku ei halua sanoa omaa nikkiään, että aletaan arvailemaan, että kuka on nikin takana.

        Sinulla meni väärään paikkaan tuo kysymyksesi?

        Voin vastata tänne, vaikka sanot ehkä, ettet tarkoittanutkaan minua, koska viestisi oli tässä kohtaa.

        Tämä, jolle kirjoitin noin, ei luultavasti pane pahakseen, vaikka sanonkin tunnistavani hänet. En kertonut sitä kuitenkaan sinulle enkä muille. Se on meidän juttumme. Miksi siis sekaannut siihen? Tulet sivusta neuvomaan, vaikka en ole pyytänyt sitä. Toki tunnistan sinutkin. ;D


      • Sointula
        perusutelias kirjoitti:

        Tunnut tietävän hyvin koillismaan asiat. Oletko syntyperäinen Taivalkoskelainen tai pudasjärveläinen. Kuka muuten oli se Nyberin rakastajatar? Mutta Sointula, valota nyt vähäisen, oletko Koillismaalta. Mistä muuten tietäisit, että Nyberg oli kova viinan ja tupakan ystävä. Olin nimittäin joskus itsekkin hänen oppilapsiaan 1960 luvulla.

        Tuota noin...

        Toisinaan totuus ja tarina maailman myrskyjen keskella minulla hamartyvat enka aina itsekaan muista, kuka oikein olen. Olen saattanut lainata tietoni luotettavista nettilahteista. Ei sekaan ihan poissuljettu vaihtoehto ole, etta olisimme olleet samalla koulunpihalla...


      • Sointula
        tarkkailija* kirjoitti:

        kanssasi.


      • löpön
        se on kirjoitti:

        täälläkin! Ihan varmasti oli syntiä ja pannassa Päätalon kirjat, älä edes yritä muuta väittää.
        Tunsin Kallen henkilökohtaisesti ja juttelimme myös vl-uskosta, mutta enpä ole kuullutkaan, että olisi tullut vl-uskoon ennen kuolemaa.

        Olet ollut varmaan mukana jossain lakihenkisessä eriseurassa? Valtavirta ei ole koskaan ajatellut niin.


      • tutulta!
        löpön kirjoitti:

        Olet ollut varmaan mukana jossain lakihenkisessä eriseurassa? Valtavirta ei ole koskaan ajatellut niin.

        Hoitokokousvuosikymmeninä kaltaisiasi riitti, jotka näkivät toisten uskon tilan ja ilmiantoivat heitä millon minkin tekosyyn vuoksi. Siinä rytäkässä jäi monesti oma tila sivuseikaksi.
        Kysäseppä päämajasta asiaa, kun meinaat minua eriseurasta haukkua, vaikka taitaa olla, että teillä nuo synnit ovat voimassa millon milläkin paikkakunnalla, tarpeen mukaan.
        Juttelin asiasta Kallenkin kanssa ja hänkin tiesi, että hänen kirjat olivat vl-piireissä pannassa "tiukkaan aikaan".
        Joten revi siitä höpön löpön.


      • Tunnistin hänet
        tutulta! kirjoitti:

        Hoitokokousvuosikymmeninä kaltaisiasi riitti, jotka näkivät toisten uskon tilan ja ilmiantoivat heitä millon minkin tekosyyn vuoksi. Siinä rytäkässä jäi monesti oma tila sivuseikaksi.
        Kysäseppä päämajasta asiaa, kun meinaat minua eriseurasta haukkua, vaikka taitaa olla, että teillä nuo synnit ovat voimassa millon milläkin paikkakunnalla, tarpeen mukaan.
        Juttelin asiasta Kallenkin kanssa ja hänkin tiesi, että hänen kirjat olivat vl-piireissä pannassa "tiukkaan aikaan".
        Joten revi siitä höpön löpön.

        Tunnistin tuon höpön-löpöttäjän. Hän on vähän nnorempaa polvea eikä ole käynyt kaikkea sitä Koulimaan hoitokokousmylläkkää läpi. Tätä nykyä hän pitää omaa palstaa jossa harrastetaan ihan kulttuuriakin. Koillismaan saarnamiehet eivät sille kulttuurille arvoa antaneet hoitokokouksissa. Kaikki Päätalon kirjat ja niiden lukijat julistettiin väärähenkisiksi. Milloin kososlaisiksi, milloin henpeän hengen, milloin...


      • ei ole perää
        Soint. kirjoitti:

        se T-E N....g itsensa tappoi noin viisikymppisena.

        Oli se saanut paljon hyvaa elamassaan. Nuori nainen, josta sittemmin tuli ministerikin, oli sen rakastajattarena. Kuka nain nautinnollisesta elamasta voisi lahtea muuten kuin karkeasti kiroillen?

        Eräs Säkkinen, keskikoulun oppilas, josta tuli polliisi, kehui kerran käyneensä Nybergiä tuuranneen historian opettajamme, Tytti Isohookanan luona kämpillä lämmittelemässä, muka!
        Nybergin naisseikkailu on samanlaista unta. Mitä sellainen lihava tupakkia polttava, pystyynnostettu sianporsas olisi pystynyt naiselle tekemäänkään, muutakuin - tupakkia tarjoamaan.
        Kaikenlaisia juttuja sitä kuuleekin!!! Täyttä soopaa.


      • Tassukki
        Hoitokokouksissa ollut kirjoitti:

        Sisareni kertoi koillismaalaisesta hoitokokousesta tultuaan puhelimessa minulle, että "nyt on sitten kallae Päätalon kirjojen lukeminen ja niiden omistaminenkin kososlaista väärää henkeä". Sellaista se vain oli 70- ja 80-luvulla Koillismaalla.

        Olen aika nuori, 80-luvulla syntynyt, mutta olen kuullut myös, että Päätalon kirjat olisivat olleet pannassa. Onkin ollut Kallen kannalta suuri tragedia, että hänen isänsä ei osannut arvostaa hänen kirjailijantyötään ja paikalliset vanhoillislestadiolaisetkin vieroksuivat kirjoja aikansa. Nykyään vanhoillislestadiolaisetkin tunnustavat kirjojen arvon.


      • Tassukki
        tappikyläläinen kirjoitti:

        Pirin Erkki koetti säälistä saarnata väkisin Kallelle synnit anteeksi, mutta niinkuin lehtikirjoitus kertoi, Kalle ei nöyrtynyt parannukseen.
        Kalle oli kyllä omalla tavallaan uskovainen, mutta sehän ei pelasta ketään. Viimeisinä aikoinaan hän todella lauleskeli kotonaan siionin lauluja ja kukapa ei hartautta harjoittaisi, kun tietää olevansa elämänsä ehtoolla.

        Mutta ei kaikki ole hartaita sittenkään. Kerrotaan, että Taivalkosken keskikoulun rehtori Tor Erik Nyberg, joka kuoli nuorena sydänvaivoihin v. 1972 alussa, kiroili kovasti sairasvuoteellaan, kun pitää kuolla kesken hyvän elämän.

        "Kalle oli kyllä omalla tavallaan uskovainen, mutta sehän ei pelasta ketään. "

        Kyllä se on Jumala ainut, joka tietää, millä uskolla kukakin pelastuu. Raamatun mukaan ihminen pelastuu sydämen uskolla ja suun tunnustuksella. Jos laulaa siionin lauluja ja virsiä, niin eiköhän siinä ole suun tunnustusta ihan tarpeeksi.

        Mikä meistä on kukaan loppujen lopuksi tuomitsemaan eläviä tai kuolleita. Parasta ajatella lähimmäisestä hyvää ja toivoa ja rukoilla lähimmäiselle parasta.


    • Vl-seuroissa ei ikinä lauleta Siionin virsiä. Siellä lauletaan Siionin LAULUJA. Tuon virheen huomasin, voihan siellä olla muutakin? Esim. tuo tulkinta lopputilanteesta.

      Tilanne voi olla kiusallinen. Tosin toimittajakaan ei voi tietää, onko se muista kuin hänestä itsestään. Tuskin puhuteltava kovin kiusaantuu, kun on lähtenyt seuroihin ja tietää veeällinen käytännöt ja ajatuksetkin 'jo poikasesta asti'.

      Eikö ole yleinen tapa vasta-aluksi saarnata synnit anteeksi, ainakin omien piirissä. Ulkopuolisen kohdalla kyllä pitäisi olla varovaisempi.

      Yleinen saarna on erikseen ja tuollakin seuroissa varmaan sitä kuulutettiin kaikille ja julistettiin kaikille. Miksi se ei riittänyt?

      Tuollainen henkilökohtainen puhuttelu voi olla todella loukkaavaa, koska siinä nimenomaan tuo henkilö puhuttelun kautta leimataan 'epäuskoiseksi'. Se on tuomiota ja lajittelua ihan kasvokkain. Pahimmillaan todella röyhkeää! Tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa?

      Viittaan ko. henkilön sanomisiin eli siihen mahdollisuutteen, että sisäinen kääntymys muuttaisi hänet vastaanottavaiseksi vl-julistukselle. En tunne tapausta enkä hänen vaiheitaan, joten en tiedä, tuliko kääntymys.

      Toivottavasti veeällät eivät tee sieluntila-analyysiä ja sydämentilan mittausta omien vajavaisten ja epätarkkojen mittareiden perusteella!

      Voihan olla, että tuo Pirin julistama synninpäästö lähti myöhemmin itämään ja siitä ei keritty/haluttu veeällille ilmoittaa...?

      • mukana ollut

        Minä olin mukana monen muun tapaan vanhanajan pirttiseuroissa, sillä olen melkein joka kesä osallistunut Päätalo päiville Taivalkoskella.

        Minulla on videolla tuon illan seuratapahtumat.
        Ei tietenkään toimittaja erota siionin virsiä ja lauluja sanontoja.
        Ala sinä vaan oikealla tavalla uskomaan, sillä siihen sinulla on kaikki edellytykset. Miksi panttaat parannuksen tekoa, se ei kummene sillä, että siirrät parannuksen tekoasi aina vain tuonnemmaksi.
        Kalle kyllä käsitti uskon asiat hyvin, mutta hän ei hyväksynyt kaikkea opillisia asioita aivan samoin kuin sinä ja moni meistä.

        Kekkonenkin tunsi hyvin vanh.lestadiolaisuuden, mutta hänkään ei saattanut uskoa sillä tavalla kuin vanh.lestadiolaisuudessa uskotaan.

        Synnit saarnataan vasta seurapuheen loppuosassa, ethän ole unohtanut käytäntöä. Joskus harvemmin, puhuja itse pyytää puheensa alussa seuraväeltä siunausta, kun tuntee itsensä kelvottomaksi.
        Mutta kyllä ne parannussaarnat alkaa vasta puheen lopppupuolella.
        Päätalo seurusteli Pirin ja Lohen kanssa tuon illan aikana moneen kertaan ja aina oli kysymys uskonasioista, mistäpäs muustakaan.

        Piri aivan vedet silmissä koetti kirkastaa ruumiiltaan riutuneelle Kaale paralle parannuksenteon tärkeyttä.
        Kalle ei vaan jaksanut nöyrtyä totiseen parannukseen. Olisko hän silloin menettänyt kasvonsa yleisön silmissä, joista suurin osa oli epäuskoisia.


      • mukana ollut kirjoitti:

        Minä olin mukana monen muun tapaan vanhanajan pirttiseuroissa, sillä olen melkein joka kesä osallistunut Päätalo päiville Taivalkoskella.

        Minulla on videolla tuon illan seuratapahtumat.
        Ei tietenkään toimittaja erota siionin virsiä ja lauluja sanontoja.
        Ala sinä vaan oikealla tavalla uskomaan, sillä siihen sinulla on kaikki edellytykset. Miksi panttaat parannuksen tekoa, se ei kummene sillä, että siirrät parannuksen tekoasi aina vain tuonnemmaksi.
        Kalle kyllä käsitti uskon asiat hyvin, mutta hän ei hyväksynyt kaikkea opillisia asioita aivan samoin kuin sinä ja moni meistä.

        Kekkonenkin tunsi hyvin vanh.lestadiolaisuuden, mutta hänkään ei saattanut uskoa sillä tavalla kuin vanh.lestadiolaisuudessa uskotaan.

        Synnit saarnataan vasta seurapuheen loppuosassa, ethän ole unohtanut käytäntöä. Joskus harvemmin, puhuja itse pyytää puheensa alussa seuraväeltä siunausta, kun tuntee itsensä kelvottomaksi.
        Mutta kyllä ne parannussaarnat alkaa vasta puheen lopppupuolella.
        Päätalo seurusteli Pirin ja Lohen kanssa tuon illan aikana moneen kertaan ja aina oli kysymys uskonasioista, mistäpäs muustakaan.

        Piri aivan vedet silmissä koetti kirkastaa ruumiiltaan riutuneelle Kaale paralle parannuksenteon tärkeyttä.
        Kalle ei vaan jaksanut nöyrtyä totiseen parannukseen. Olisko hän silloin menettänyt kasvonsa yleisön silmissä, joista suurin osa oli epäuskoisia.

        Kyllä minä tunnistan Sinut. Meinaatko imarrella minut aivan hiljaiseksi? (Toki on mukavaa kun joskus silitetään myötäkarvaan. ;)

        En oikein usko, että Kalle olisi ihmispelon tai -kunnian tähden eli EPÄUSKOISTEN vuoksi ollut tekemättä 'totista parannusta', jota tarjottiin vilpittömin tarkoituksin.

        Mainitsemasi henkilöt olivat niin oman tiensä kulkijoita, etteivät he tuossakaan tilanteessa toimineet toisten ihmisten orjuudessa. Siitä olen melko varma. He tekivät juuri niin kuin itse kokivat oikeaksi.

        Mutta minun edellytykseni ns. oikeaan uskomiseen olivat myös viestisi aiheena. Mitä ne ovat? Entinen vl-uskoni, 'oikea' tieto, vl-läheiset? Nehän ovat ihan todellisia asioita elämässäni.

        Jos saisin todellisen (vl-)parannuksen armon, niin ajattelen, mitä siitä seuraisi.

        Minusta ei ole joukon jatkoksi ja ymmärtämättömänä vaeltamaan vl-seurakunnan ohjeiden mukaan. En tuntisi silloin olevani oikealla tavalla vl-uskomassa. Se tuntuisi vajaalta ja epämääräiseltä. Haluan olla koko sydämestäni sitä mitä olen. Veeällänä en pysty siihen.

        Jos minusta tulisi vl, niin siitä seuraisi ainakin seuraavia asioita elämässäni:

        - minulle tulisi ymmärrys siitä, että puhuisin toisillekin entisille veeällille, ystävilleni siitä, että he eivät uskollaan pääse taivaaseen, he ovat epäuskoisia tai omavanhurskaita

        - samoin sanoisin niille ystävilleni, jotka ovat esikoislestadiolaisia, tai rauhansanalaisi tai muissa ryhmissä, kuitenkin uskoa tunnustavina eli kehoittaisin totiseeen parannukseen

        - sitten lopettaisin puhumisen 70-luvusta ja hoitokokousten aiheuttamista murheista ja ongelmista ihmissuhteissa. Se olisi tietysti hyvä asia vl-seurakunnan takia. Täälläkin olisin vaiti tai pikkuisen ehkä myöntäisin?

        Oliko Sinulla tuo viimeinen erityisenä taka-ajatuksena? Se, että minä käyttäisin älyni ja viisauteni vl-seurakunnan toimintaan ja vl-opin levittämiseen.

        Minusta ei voisi tulla sellaista kuin Sinä olet, minusta tulisi todella kuuliainen ja kiltti, enkä voisi arvostella seurakunnan opetuksia enkä käytäntöjä. Minä hyväksyisin vl-seurakunnan leväperäisyyden tupakki-asiassa, se olisi sisäinen pakko! :D


      • Ulkokultaisuuttako?
        mukana ollut kirjoitti:

        Minä olin mukana monen muun tapaan vanhanajan pirttiseuroissa, sillä olen melkein joka kesä osallistunut Päätalo päiville Taivalkoskella.

        Minulla on videolla tuon illan seuratapahtumat.
        Ei tietenkään toimittaja erota siionin virsiä ja lauluja sanontoja.
        Ala sinä vaan oikealla tavalla uskomaan, sillä siihen sinulla on kaikki edellytykset. Miksi panttaat parannuksen tekoa, se ei kummene sillä, että siirrät parannuksen tekoasi aina vain tuonnemmaksi.
        Kalle kyllä käsitti uskon asiat hyvin, mutta hän ei hyväksynyt kaikkea opillisia asioita aivan samoin kuin sinä ja moni meistä.

        Kekkonenkin tunsi hyvin vanh.lestadiolaisuuden, mutta hänkään ei saattanut uskoa sillä tavalla kuin vanh.lestadiolaisuudessa uskotaan.

        Synnit saarnataan vasta seurapuheen loppuosassa, ethän ole unohtanut käytäntöä. Joskus harvemmin, puhuja itse pyytää puheensa alussa seuraväeltä siunausta, kun tuntee itsensä kelvottomaksi.
        Mutta kyllä ne parannussaarnat alkaa vasta puheen lopppupuolella.
        Päätalo seurusteli Pirin ja Lohen kanssa tuon illan aikana moneen kertaan ja aina oli kysymys uskonasioista, mistäpäs muustakaan.

        Piri aivan vedet silmissä koetti kirkastaa ruumiiltaan riutuneelle Kaale paralle parannuksenteon tärkeyttä.
        Kalle ei vaan jaksanut nöyrtyä totiseen parannukseen. Olisko hän silloin menettänyt kasvonsa yleisön silmissä, joista suurin osa oli epäuskoisia.

        Suokaa te molemmat anteeksi että tähän puutun. Mutta kun olen pitänyt rehellisyyttä kristityn yhtenä tärkeänä ohjenuorana. Niin en voi olla ihmettelemättä tätä "Mukana olleen" ajatusta:

        "... mutta hän ei hyväksynyt kaikkea opillisia asioita aivan samoin kuin sinä ja moni meistä."

        Moni vl ei siis hyväksy "kaikkea opillisia asioita"? Tarkoitatko että sitä vaan ollaan vanhoillislestadiolaisia mutta ei kuitenkaan hyväksytä liikkeen oppia?

        Eihän se niin voi mennä.


      • Ulkokultaisuuttako? kirjoitti:

        Suokaa te molemmat anteeksi että tähän puutun. Mutta kun olen pitänyt rehellisyyttä kristityn yhtenä tärkeänä ohjenuorana. Niin en voi olla ihmettelemättä tätä "Mukana olleen" ajatusta:

        "... mutta hän ei hyväksynyt kaikkea opillisia asioita aivan samoin kuin sinä ja moni meistä."

        Moni vl ei siis hyväksy "kaikkea opillisia asioita"? Tarkoitatko että sitä vaan ollaan vanhoillislestadiolaisia mutta ei kuitenkaan hyväksytä liikkeen oppia?

        Eihän se niin voi mennä.

        Jos Kalle ei hyväksynyt vl-opetuksia niin miksi hänen olisi pitänyt tehdä vl-parannus päästäkseen taivaaseen? Sekö olisi auttanut?

        Jäi tuosta omasta luettelosta vielä mainitsematta se, että minun pitäisi luopua omasta sisäisestä itsenäisyydestä ja ajattelunvapaudesta. Se olisi sidottu seurakunnan käyttöön. Se on kauhistus minulle.

        En kumarra mitään inhimillistä rakennelmaa niin paljon, että antaisin mieleni, sieluni, henkeni ja ruumiini sen alaisuuteen. En voisi pitää sitä Jumalanani.

        Minusta oikea vl-parannus on pääosin kuuliaisuuden osoitus vl-seurakunnalle. Ja se siitä kunniankin ottaa. Ainakin veeällien puheista voi niin päätellä. Silloin kunnia menee väärään osoitteeseen. Se kuuluu yksin Jumalalle!


      • Herkko12
        x-vl kirjoitti:

        Jos Kalle ei hyväksynyt vl-opetuksia niin miksi hänen olisi pitänyt tehdä vl-parannus päästäkseen taivaaseen? Sekö olisi auttanut?

        Jäi tuosta omasta luettelosta vielä mainitsematta se, että minun pitäisi luopua omasta sisäisestä itsenäisyydestä ja ajattelunvapaudesta. Se olisi sidottu seurakunnan käyttöön. Se on kauhistus minulle.

        En kumarra mitään inhimillistä rakennelmaa niin paljon, että antaisin mieleni, sieluni, henkeni ja ruumiini sen alaisuuteen. En voisi pitää sitä Jumalanani.

        Minusta oikea vl-parannus on pääosin kuuliaisuuden osoitus vl-seurakunnalle. Ja se siitä kunniankin ottaa. Ainakin veeällien puheista voi niin päätellä. Silloin kunnia menee väärään osoitteeseen. Se kuuluu yksin Jumalalle!

        http://www.youtube.com/watch?v=CkUyTWAN5rA

        Päätalon lapsuuskoti


    • tyrämäkeläinen

      Missä lahkossa pitää olla?
      Missä puolueessa pitää olla?
      Pääseekö taivaaseen, jos ei kuulu vanhoillislestadiolaisten vasemmistosiipeen, jossa suositaan lapsiin sekautumista ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä?
      Pääsikö Kalle Päätalo Taivaaseen, ? Kuka siihen pystyy vstaamaan? Häh?
      Pirikö siihen vastaa objektiivisesti? ja Absoluuttisesti? Jos Pirin mielestä kalle Päätalo ei päässyt Taivaaseen niin onko hän nyt helevetissä?
      Pientä rajaa lestadiolaiset! Hävetkää saatanana!

      • toim.huom.

        -


      • YLI 20 VUOTTA SITTEN

        VAIKKA PIRI OLISIKIN OLLUT VANHALESTADIOLAINEN, HÄN OLI INHIMILLINEN IHMINEN. EI TEHNYT EROA LAHKOLAISTEN JA TAV. IHMISTEN VÄLILLÄ.
        OLIMME PALAAMASSA OULUSTA. JOUDUIMME KOLARIIN.MINULLA KOLME LASTA KAINALOSSA, AVIO AJOI. ILTA.
        AUTOT MENIVÄT TOHJOKSI, NIIN VASTAANTULIJAN KUIN MEIDÄNKIN .KUMMALLISTA, ,ETTÄ KENELLEKÄÄN AUTOISSA OLIJOILLE EI TAPAHTUUT MITÄÄN. TUNTEMATON IHMINEN TULI LUOKSENI JA SANOI ,ETTÄ OLEN MENOSSA TAIVALKOSKELLE..
        HÄN KYSYI VIENKÖ SINUT JA LAPSET KOTIIN . KIITIN.JA HÄN TOI MEIDÄT KOTIIN.
        HÄN TOI MEIDÄT SISÄLLE ASTI , ISTUI VIERESSÄ, PIENIN, KAKSIVUOTIAS SYLISSÄNI, KYSYII, ETTÄ MITEN SINÄ VOIT OLLA NOIN RAUHALLLINEN, NO EIHÄN TAPAHTUNUT MITÄÄN, SUOJELUSENKELI OLI MATKASSA. JUMALAN SIUNAUSTA ERKKI PIRILLE.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe