Tyypillistä oman vastuun välttelyä on väittää että vapaaehtoinen syömättömyys ei ole oma valinta.
Anoreksia on oma valinta. Vasta kun syömättömyyttä on jatkunut tarpeeksi pitkään ja keho sekä mieli on tottuneet aliravitsemukseen, syöminen ihan oikeasti vaikeutuu ja vasta silloin sitä omaa valintaa voi pitää heikentyneenä. Mutta se on vain oman valinnan seuraus. Valinnan olla syystä tai toisesta syömättä.
Anorektikot jos jotkut tykkäävät olla olosuhteiden viattomia uhreja. On niin helppo sysätä se vastuu jollekin muulle omasta tilasta ettei sitä tarvitsisi itse kantaa.
Itse valitsin anoreksian koska jouduin koko lapsuuteni kuuntelemaan ilkeitä kommentteja ylipainostani ja ulkonäöstäni. Se oli henkistä sadismia jota jouduin kestämään. Lopulta tuli sietokyvyn raja vastaan kaikista niistä loukkauksista, ja päätin laihduttaa saadakseni vanhemmat ja muut ääliöt tajuamaan sen miten paljon he ovat minua loukanneet. Huonosta kohtelusta tullut viha piti saada näkyväksi. Minun piti näyttää kärsivältä koska minä ihan oikeasti kärsin. Muiden piti nähdä miltä minusta tuntui, koska muuten he eivät sitä olisi tajunneet. En minä sitä silloin itselleni myöntänyt. Mutta sitä se oli, ihan takuuvarmasti. En hakenut edes hyväksyntää, vaan kostoa. Marttyyrimaista kostoa. Halusin syyllistää anoreksiallani niitä ihmisiä jotka olivat minua huonosti kohdelleet.
Joten VALITSIN syömättömyyden. Ja vasta tästä valinnasta seurasi sairastuminen. Ilman omaa valintaa en olisi koskaan sairastunut. No homma ei toiminut koska en saanut anoreksiallani minkäänlaista huomiota sittenkään. Kukaan ei välittänyt. Anoreksialta meni tarkoitus koska en saanut siihen minkäänlaista vastareaktiota. Ja tulin terveeksi.
Anoreksia ON valinta. Se ei ole mikään mielen sairaus kuten skitsofrenia jolloin ihminen on pelkkä passiivinen objekti johon paha sairaus iskee. Anoreksian luokitteleminen sairaudeksi on vastuun välttelyä kuten alkoholisminkin luokitteleminen sairaudeksi on vastuun välttelyä. Kyllä ihminen ihan itse valitsee juomisen ihan samalla tavalla kuin ihminen valitsee syömättömyydenkin.
Joten lopettakaa toi pään pensaaseen pistäminen ja miettikää mikä se oikea syy on sille, että valitsitte anoreksian. Miettikää uutta suhtautumista niihin ongelmiin joita haluatte saada anoreksialla näkyväksi.
Itse haistatin paskat kaikille niille kusipäille jotka minua aikoinaan henkisesti kiduttivat. Annan heidän kellua omassa kusipäisyydessään - he eivät ole sen arvoisia ihmisiä että heidän vuokseen minun pitäisi kiduttaa itseni hengiltä. Olen päättänyt, että mikäli joskus tulee vielä samanlaisia kusipäitä vastaan, kostan heille suoraan, enkä itselleni. Anoreksia oli typerintä mitä olen koskaan valinnut.
Älkää valitko sitä.
Anoreksia ON oma valinta
25
1958
Vastaukset
- (ex-)anorektikko
On se kiva, että sulla on on/off-kytkin.
Minä en valinnut syömättömyyttä. Ensimmäiseen vuoteen minä enkä muut edes pitäneet minua anorektikkona. Taustani on samankaltainen kuin sinun, mutta ikimaailmassa en valinnut anoreksiaa, en edes kostaakseni kellekään.
Vielä vuosienkin jälkeen toipuminen on vielä kesken vaikka kovin yritän saada elämästä kiinni. - tässä selittelee
Itse taidat yrittää kieltää sen, että siinä vaiheessa kun olet "valinnut" anoreksian, olet ollut mieleltäsi todella sairas.
- triiu
mä sairastuin anoreksiaan koska tahdoin KOSTAA itselleni.koska en ollut tarpeeksi hyvä.tein aina jotain väärin.
- tyypillistä
triiu kirjoitti:
mä sairastuin anoreksiaan koska tahdoin KOSTAA itselleni.koska en ollut tarpeeksi hyvä.tein aina jotain väärin.
Syömishäiriöisellä saattaa syömättömyyden lisäksi olla myös muuta itsetuhoista käyttäytymistä, kontrolloimishalua ja muita mielenterveydenhäiriöitä. Sen vuoksi minusta onkin niin äärettömän loukkaavaa, jos joku väittää anoreksian olevan valinta.
- Ex- anorektikko
tyypillistä kirjoitti:
Syömishäiriöisellä saattaa syömättömyyden lisäksi olla myös muuta itsetuhoista käyttäytymistä, kontrolloimishalua ja muita mielenterveydenhäiriöitä. Sen vuoksi minusta onkin niin äärettömän loukkaavaa, jos joku väittää anoreksian olevan valinta.
"Syömishäiriöisellä saattaa syömättömyyden lisäksi olla myös muuta itsetuhoista käyttäytymistä, kontrolloimishalua ja muita mielenterveydenhäiriöitä. Sen vuoksi minusta onkin niin äärettömän loukkaavaa, jos joku väittää anoreksian olevan valinta."
Anorektikolla saattaa olla myös kynsisieni, psoriasis ja akne ilman että ne liittyvät yhtikäs millään tavalla anoreksiaan. Jos ihmisellä on kynsisieni, psoriasis tai akne anoreksian lisäksi, ei se suinkaan tarkoita sitä etteikö anoreksia olisi oma valinta, tai että tämän väitteen esittäminen olisi erittäin loukkaavaa.
Sinä voit loukkaantua vaikkapa siitä että sanon että ulkona on kaunis ilma. Voit loukkaantua siitä jos välttämättä tahdot. Ihan vapaasti.
Ei ole tavatonta että anorektikolla on muitakin itsetuhon motoja anoreksian lisäksi koska anoreksia on yksi itsetuhon muoto.
Mutta itsetuhoinen käyttäytymiseen liittyy aina oma valinta, niin vaikea kuin sitä onkin itselleen myöntää.
Syy siihen, miksi se on vaikea myöntää itselleen jos sattuu itsetuhoista ihmistä edustamaan, on yksinkertaisesti OMAN vastuun pakoilu. Uhrina, olosuhteiden ja muiden ihmisten uhrina on huomattavasti helpompi olla kuin itse omasta käyttäytymisestään vastuun ottavana selkärankaisena henkilönä oleminen.
"Loukkaantuminen", heikon ja hauraan esittäminen on yksi anorektikoiden tapa kontrolloida syyllistämisellä ympärillään olevia ihmisiä. Se on erittäin julmaa vallankäyttöä - väkivaltaa! - muita ihmisiä kohtaan (tarkoitan niitä ihmisiä kohtaan jotka eivät liity anorektikon taustoihin mitenkään). Anorektikko TIETÄÄ olevansa "heikko ja hauras" (vaikkei sitä oikeasti ole), ja tietää myös sen että muilla ihmisillä on tapana kohdella heikkoja ja hauraita hellävaraisesti, silkkihansikkain. Ja tätä anorektikot usein käyttävät häikäilemättä hyväkseen. Näin he saavat pompotella muita ihmisiä mielensä mukaan samaan tapaan kuin itsemurhalla uhkailevat ihmiset, jotka uhkailevat heti itsemurhalla jos joku ei mene heidän mielensä mukaan.
Se on julmaa ja hyvin itsekästä väkivaltaa nimenomaan ympärillä olevia ihmisiä kohtaan. Ottakaa vastuu itse itsestänne. - huomio vaan
Ex- anorektikko kirjoitti:
"Syömishäiriöisellä saattaa syömättömyyden lisäksi olla myös muuta itsetuhoista käyttäytymistä, kontrolloimishalua ja muita mielenterveydenhäiriöitä. Sen vuoksi minusta onkin niin äärettömän loukkaavaa, jos joku väittää anoreksian olevan valinta."
Anorektikolla saattaa olla myös kynsisieni, psoriasis ja akne ilman että ne liittyvät yhtikäs millään tavalla anoreksiaan. Jos ihmisellä on kynsisieni, psoriasis tai akne anoreksian lisäksi, ei se suinkaan tarkoita sitä etteikö anoreksia olisi oma valinta, tai että tämän väitteen esittäminen olisi erittäin loukkaavaa.
Sinä voit loukkaantua vaikkapa siitä että sanon että ulkona on kaunis ilma. Voit loukkaantua siitä jos välttämättä tahdot. Ihan vapaasti.
Ei ole tavatonta että anorektikolla on muitakin itsetuhon motoja anoreksian lisäksi koska anoreksia on yksi itsetuhon muoto.
Mutta itsetuhoinen käyttäytymiseen liittyy aina oma valinta, niin vaikea kuin sitä onkin itselleen myöntää.
Syy siihen, miksi se on vaikea myöntää itselleen jos sattuu itsetuhoista ihmistä edustamaan, on yksinkertaisesti OMAN vastuun pakoilu. Uhrina, olosuhteiden ja muiden ihmisten uhrina on huomattavasti helpompi olla kuin itse omasta käyttäytymisestään vastuun ottavana selkärankaisena henkilönä oleminen.
"Loukkaantuminen", heikon ja hauraan esittäminen on yksi anorektikoiden tapa kontrolloida syyllistämisellä ympärillään olevia ihmisiä. Se on erittäin julmaa vallankäyttöä - väkivaltaa! - muita ihmisiä kohtaan (tarkoitan niitä ihmisiä kohtaan jotka eivät liity anorektikon taustoihin mitenkään). Anorektikko TIETÄÄ olevansa "heikko ja hauras" (vaikkei sitä oikeasti ole), ja tietää myös sen että muilla ihmisillä on tapana kohdella heikkoja ja hauraita hellävaraisesti, silkkihansikkain. Ja tätä anorektikot usein käyttävät häikäilemättä hyväkseen. Näin he saavat pompotella muita ihmisiä mielensä mukaan samaan tapaan kuin itsemurhalla uhkailevat ihmiset, jotka uhkailevat heti itsemurhalla jos joku ei mene heidän mielensä mukaan.
Se on julmaa ja hyvin itsekästä väkivaltaa nimenomaan ympärillä olevia ihmisiä kohtaan. Ottakaa vastuu itse itsestänne.että en ole anorektikko vaan hoidan anorektikoita. Siksi tiedän heti sanoa, että sinä et tiedä anoreksiasta yhtään mitään, kun provoilet asialla. Ai muka ex-anorektikko, salli minun epäillä. Ja, jos oikeasti olet sairastanut anoreksian, sinulla on erittäin voimakkaasti torjunta vielä päällä, ja se ei näyttäydy täällä kovin kauniina.
Kyllä, minulla on oikeus loukkaantua, mutta se ei kyllä ollut pointti tässä. Pointti oli se, että sairas mieli ei yksinkertaisesti vain enää tee valintaa itsenäisesti, vaan ohjattuna. Terve mieli ei tee valintaa itsetuhosta, sen nyt tajuaa jokainen. - sth
miksi yleistät? jokaisella anorektikolla on omanlaisensa tausta, sinä lopetit syömisen, jollain muulla tilanne on hitaasti ajautunut siihen pisteeseen.
- olivat
sairaita ja fyysiset oireet seurasivat häiriintyneitä ajatuksista, vai väitätkö, että sinun olisi ollut mahdollista olla ajattelematta kostoa, katkeruutta, vihaa ja tuskaa, mutta valitsit ajatella niitä?
Anoreksia on psyykkinen sairaus, jonka fyysiset oireet näkyvät laihtumisena. Sinulla ehdottomasti löytyy psyykkiset oireet, laihtumispuolta et seikkaperäisesti selittänytkään, mutta häiriintyneitä ajatuksiasi sitäkin selvemmin. Nämä eivät ole tasapainoisen ihmisen mietteitä:
"Huonosta kohtelusta tullut viha piti saada näkyväksi. Minun piti näyttää kärsivältä koska minä ihan oikeasti kärsin. Muiden piti nähdä miltä minusta tuntui, koska muuten he eivät sitä olisi tajunneet. En minä sitä silloin itselleni myöntänyt. Mutta sitä se oli, ihan takuuvarmasti. En hakenut edes hyväksyntää, vaan kostoa. Marttyyrimaista kostoa. Halusin syyllistää anoreksiallani niitä ihmisiä jotka olivat minua huonosti kohdelleet. Joten VALITSIN syömättömyyden."- Ex- anorektikko
Usein ns. "psyykkiset sairaudet" ovat todellisuudessa vain terveitä reaktioita sairaaseen ympäristöön.
Näen siis asian niin, että silloisen ympäristöni ajatusmaailma ja tapa kohdella minua oli totaalisen sairas jonka vuoksi minä aloin "oireilla". Oireilin siis ympäristöni sairautta, en omaani. Ja tämän "oireilun" valitsin itse. Siihen liittyi selkeä VALINTA olla syömättä.
Minun anoreksian valintani oli siis huomattavasti terveempi reaktio sairaaseen ympäristöön kuin jos olisin vain hyväksynyt ympäristöni henkisen sadismin ja niellyt kaiken alistuvasti. Anoreksian valintani siinä tilanteessa oli terve reaktio jolla pyrin herättämään ympäristöäni tajuamaan miten julmasti he minua kohtelivat ja näkemään oman julmuutensa. Siihen liittyi siis myös TOIVO siitä että ympäristö ihan oikeasti voisi herätä ja tajuta oman julmuutensa.
Mutta sitähän ei tapahtunut. En tajunnut vielä silloin ettei sitä toivoa ole ympäristön muuttumisesta. Jos olisin sen silloin tajunnut, en olisi valinnut anoreksiaa, koska se oli täysin turhaa.
Se oli huono valinta koska minä olin se ainoa joka siitä maksoi, eikä sillä ollut minkäänlaista vaikutusta ympäristööni. Minä en parantanut ympäristöni sairautta sillä että päätin "sairastua" anoreksiaan. Enkä suosittele sitä kenellekään. - ääliö! (anteeks)
Usein ns. "psyykkiset sairaudet" ovat todellisuudessa vain terveitä reaktioita sairaaseen ympäristöön.
Näen siis asian niin, että silloisen ympäristöni ajatusmaailma ja tapa kohdella minua oli totaalisen sairas jonka vuoksi minä aloin "oireilla". Oireilin siis ympäristöni sairautta, en omaani. Ja tämän "oireilun" valitsin itse. Siihen liittyi selkeä VALINTA olla syömättä.
Minun anoreksian valintani oli siis huomattavasti terveempi reaktio sairaaseen ympäristöön kuin jos olisin vain hyväksynyt ympäristöni henkisen sadismin ja niellyt kaiken alistuvasti. Anoreksian valintani siinä tilanteessa oli terve reaktio jolla pyrin herättämään ympäristöäni tajuamaan miten julmasti he minua kohtelivat ja näkemään oman julmuutensa. Siihen liittyi siis myös TOIVO siitä että ympäristö ihan oikeasti voisi herätä ja tajuta oman julmuutensa.
Mutta sitähän ei tapahtunut. En tajunnut vielä silloin ettei sitä toivoa ole ympäristön muuttumisesta. Jos olisin sen silloin tajunnut, en olisi valinnut anoreksiaa, koska se oli täysin turhaa.
Se oli huono valinta koska minä olin se ainoa joka siitä maksoi, eikä sillä ollut minkäänlaista vaikutusta ympäristööni. Minä en parantanut ympäristöni sairautta sillä että päätin "sairastua" anoreksiaan. Enkä suosittele sitä kenellekään.Näe asia ihan miten haluat, muotoile sanasi hienosti, tyrkytä mielipiteitäsi muille, joka tapauksessa
O L E T V Ä Ä R Ä S S Ä ! ! !
Mene ensin väittelemään lääkäreiden, psykologien yms. kanssa, todista heille, että olet oikeassa, saa heidät vakuuttumaan siitä, VASTA SITTEN tule tänne saarnaamaan!
Anteeksi agressiivinen lähestymistapa, se ei saa minua näyttämään kovin sivistyneeltä, vaikka oikeasti olenkin.
Ketuttavaa kälätystä... - .....
Se oli huono valinta koska minä olin se ainoa joka siitä maksoi, eikä sillä ollut minkäänlaista vaikutusta ympäristööni. Minä en parantanut ympäristöni sairautta sillä että päätin "sairastua" anoreksiaan. Enkä suosittele sitä kenellekään.Jos anoreksia on valinta niin eikö siitä paraneminenkin ole silloin valinta? Ja silloinhan sen paranemisen pitäisi tapahtua suht helposti. Olisihan se kiva jos niin olisi.
Minä en sairastuessani edes tiennyt anoreksiasta juuri mitään. Siitä on siis reilusti kymmenen vuotta ja anoreksia ei ollut esillä mediassa kuten nykyään. En siis saanut mistään ideaa olla syömättä, en saanut esimerkkiä mistään. Vasta sairaalassa kuulin etten ollut yksin sairauteni kanssa.
Enkä todellakaan ikimaailmassa valinnut tätä helvettiä! - Ex- anorektikko
..... kirjoitti:
Jos anoreksia on valinta niin eikö siitä paraneminenkin ole silloin valinta? Ja silloinhan sen paranemisen pitäisi tapahtua suht helposti. Olisihan se kiva jos niin olisi.
Minä en sairastuessani edes tiennyt anoreksiasta juuri mitään. Siitä on siis reilusti kymmenen vuotta ja anoreksia ei ollut esillä mediassa kuten nykyään. En siis saanut mistään ideaa olla syömättä, en saanut esimerkkiä mistään. Vasta sairaalassa kuulin etten ollut yksin sairauteni kanssa.
Enkä todellakaan ikimaailmassa valinnut tätä helvettiä!Jos valitset viiltää itseäsi puukolla käteesi ja siihen tulee syvä haava, sen haavan paranemiseen menee aikaa. Se, että itse tehdyn haavan paranemiseen menee aikaa, ei kuitenkaan merkitse sitä etteikö haavan syntyminen alunperin olisi ollut oma valinta. Puukolla käteen viiltäminen on oma valinta, seurauksista toipumiseen menee toki aikaa. Mutta oma vika että siinä kädessä on se haava, joka sitten ON kipeä.
Anoreksiaa voisi verrata siihen että ei anna _itse tehdyn_ haavan parantua vaan aukaisee sen aina vain uudelleen puukolla jolloin se aiheuttaa lopulta kuolion. Se, että sen antaa jatkua, on myös oma valinta.
Totta on, että myös paraneminen lähtee liikkeelle vain ja ainoastaan omasta valinnasta. Jos et valitse parantua, et varmasti parane. Jos valitset paranemisen, sinulla on toivoa parantua. Mutta jos on viiltänyt puukolla käteensä vuosikausia, siitä jää aina arvet, pysyvät vammat, ja jos on itse antanut tilanteen kestää tarpeeksi pitkään, on mahdollista ettei sitä saa enää korjattuakaan.
Mutta turha on väittää etteikö anoreksia olisi oma valinta.
"Minä en sairastuessani edes tiennyt anoreksiasta juuri mitään. Siitä on siis reilusti kymmenen vuotta ja anoreksia ei ollut esillä mediassa kuten nykyään."
Ja hah! Anoreksia on ollut mediassa hyvin pitkään. Itse sairastin sitä parikymmentä vuotta sitten teininä ja silloin kaikki tiesivät mikä on anoreksia. Että älä yhtään yritä.
Mutta vaikka et edes tietäisi sanaa anoreksia, etkä tietäisi että sellaisen tavan toimia on valinnut moni muukin ja että se jopa luokitellaan sairaudeksi, ei sekään tarkoita sitä etteikö se olisi oma valintasi että päätät lopettaa syömisen. Ainoa ihminen joka sinun vapaaehtoisesta ruuasta kieltäytymisestäsi on vastuussa olet sinä itse.
Sorry vain. - Ex- anorektikko
ääliö! (anteeks) kirjoitti:
Näe asia ihan miten haluat, muotoile sanasi hienosti, tyrkytä mielipiteitäsi muille, joka tapauksessa
O L E T V Ä Ä R Ä S S Ä ! ! !
Mene ensin väittelemään lääkäreiden, psykologien yms. kanssa, todista heille, että olet oikeassa, saa heidät vakuuttumaan siitä, VASTA SITTEN tule tänne saarnaamaan!
Anteeksi agressiivinen lähestymistapa, se ei saa minua näyttämään kovin sivistyneeltä, vaikka oikeasti olenkin.
Ketuttavaa kälätystä..."Mene ensin väittelemään lääkäreiden, psykologien yms. kanssa, todista heille, että olet oikeassa, saa heidät vakuuttumaan siitä, VASTA SITTEN tule tänne saarnaamaan!"
Mistä tiedät etten minä ole lääkäri, psykologi tai muu alan asiantuntija? ;-) - klaava_
Jos valitset viiltää itseäsi puukolla käteesi ja siihen tulee syvä haava, sen haavan paranemiseen menee aikaa. Se, että itse tehdyn haavan paranemiseen menee aikaa, ei kuitenkaan merkitse sitä etteikö haavan syntyminen alunperin olisi ollut oma valinta. Puukolla käteen viiltäminen on oma valinta, seurauksista toipumiseen menee toki aikaa. Mutta oma vika että siinä kädessä on se haava, joka sitten ON kipeä.
Anoreksiaa voisi verrata siihen että ei anna _itse tehdyn_ haavan parantua vaan aukaisee sen aina vain uudelleen puukolla jolloin se aiheuttaa lopulta kuolion. Se, että sen antaa jatkua, on myös oma valinta.
Totta on, että myös paraneminen lähtee liikkeelle vain ja ainoastaan omasta valinnasta. Jos et valitse parantua, et varmasti parane. Jos valitset paranemisen, sinulla on toivoa parantua. Mutta jos on viiltänyt puukolla käteensä vuosikausia, siitä jää aina arvet, pysyvät vammat, ja jos on itse antanut tilanteen kestää tarpeeksi pitkään, on mahdollista ettei sitä saa enää korjattuakaan.
Mutta turha on väittää etteikö anoreksia olisi oma valinta.
"Minä en sairastuessani edes tiennyt anoreksiasta juuri mitään. Siitä on siis reilusti kymmenen vuotta ja anoreksia ei ollut esillä mediassa kuten nykyään."
Ja hah! Anoreksia on ollut mediassa hyvin pitkään. Itse sairastin sitä parikymmentä vuotta sitten teininä ja silloin kaikki tiesivät mikä on anoreksia. Että älä yhtään yritä.
Mutta vaikka et edes tietäisi sanaa anoreksia, etkä tietäisi että sellaisen tavan toimia on valinnut moni muukin ja että se jopa luokitellaan sairaudeksi, ei sekään tarkoita sitä etteikö se olisi oma valintasi että päätät lopettaa syömisen. Ainoa ihminen joka sinun vapaaehtoisesta ruuasta kieltäytymisestäsi on vastuussa olet sinä itse.
Sorry vain.Kyllä sulla viiraa päässä.
Ja minkä takia pitää yleistää? Tykkäät vertauskuvista, joten: sinä valitsit anoreksian, toiset sairastuvat siihen. tupakoivat ihmiset valitsevat tupakoinnin ja näin ollen keuhkosyövän, joku toinen voi vain sairastua keihkosyöpään "valitsematta" sitä. Tajusitko? Tuskin.
Ja haavan paraneminen kädessä ei liity mitenkään tahtoon parantua ja vielä vähemmän psyykkisiin ongelmiin.
jos sinä valitsit ja selvisit noreksiasta, niin pisteet sulle. Mutta maailmassa tosiaan on niitä ihmisiä jotka oikeasta sairastavat anoreksiaa ja ovat vaarassa siihen kuolla. He antaisivat mitä vaan jos saisivat itsensä paranemaan vain valitsemalla niin.
Älä yleistä vaikka itse et sairastanutkaan anoreksiaa vaan valitsit sen kostosi työkaluksi. - Ole vaikka
"Mene ensin väittelemään lääkäreiden, psykologien yms. kanssa, todista heille, että olet oikeassa, saa heidät vakuuttumaan siitä, VASTA SITTEN tule tänne saarnaamaan!"
Mistä tiedät etten minä ole lääkäri, psykologi tai muu alan asiantuntija? ;-)Einari Epätoivo, what ever! Vaikka olisitkin alan asiantuntija, lääketiede ei ole hyväksynyt kantaasi, koska se on väärä.
Jos lääketiede hyväksyisi sen, sille löytyisi hyvät perusteet ja se leviäisi yleiseen tietoon.
Hatarin perustein jollain foorumilla paasaus on turhaa ja epäuskottavaa. - sairaudet
Se oli huono valinta koska minä olin se ainoa joka siitä maksoi, eikä sillä ollut minkäänlaista vaikutusta ympäristööni. Minä en parantanut ympäristöni sairautta sillä että päätin "sairastua" anoreksiaan. Enkä suosittele sitä kenellekään.ovat tällaisia:
"Näen siis asian niin, että silloisen ympäristöni ajatusmaailma ja tapa kohdella minua oli totaalisen sairas jonka vuoksi minä aloin "oireilla". Oireilin siis ympäristöni sairautta, en omaani."
Allergiat, syöpä, lihavuus, tartuntataudit, jne. Kaikki johtuu siitä mikä on ensin koskettanut ihmistä ulkoapäin, joko henkisesti tai fyysisest, aiheuttaen yksilöstä riippuen mitä moninaisimpia henkisiä tai fyysisiä muutoksia, eli oireita.
Sinä oireilit ympäristöäsi, ts. sinä sairastuit. Se, että "valitsit" sairastua oli sairastumishetki. Valinta sairastua, on sairaus. Terve ihminen valitse itsetuhoisuutta. - huomio vaan
"Mene ensin väittelemään lääkäreiden, psykologien yms. kanssa, todista heille, että olet oikeassa, saa heidät vakuuttumaan siitä, VASTA SITTEN tule tänne saarnaamaan!"
Mistä tiedät etten minä ole lääkäri, psykologi tai muu alan asiantuntija? ;-)Sehän näkyy jo kauas, että et ole yksikään yllämainituista (onneksi).
- vastauksia
ehkäpä et ollutkaan anorektikko, koska muka valitsit sen. olit wannabe- anorektikko :p
- Ex- anorektikko
Kaikki anorektikot ovat wannabe- anorektikoita.
Jos ihminen nälkiintyy syömättömyyden takia siksi koska on menettänyt ruokahalunsa vaikkapa masennuksen, surun tai jonkun muun syyn takia, kyse ei ole silloin anoreksiasta.
Anoreksia on nimenomaan tahallista ja tarkoituksenmukaista ruuasta kieltäytymistä. Anoreksia ei ole ruokahalun puutetta. - -joker-
Jos ihminen nälkiintyy syömättömyyden takia siksi koska on menettänyt ruokahalunsa vaikkapa masennuksen, surun tai jonkun muun syyn takia, kyse ei ole silloin anoreksiasta.
Anoreksia on nimenomaan tahallista ja tarkoituksenmukaista ruuasta kieltäytymistä. Anoreksia ei ole ruokahalun puutetta.Minä itseasiassa menetin ruokahaluni masennuksen takia ja siitä seurasi se, että laihduin. Kun huomasin laihtuneeni _valitsin_ tietoisesti syömättömyyden, koska huomasin kuinka helppoa olisi laihtua sillä tavalla. Tällä tavalla _valitsin_ myös anoreksian. Joten kyllä sun puheissas järkeä on.
Te muut voitte miettiä oikeasti tätä asiaa. - ja toisia
Anoreksia on nimenomaan tahallista ja tarkoituksenmukaista ruuasta kieltäytymistä. Anoreksia ei ole ruokahalun puutetta.Totta kai anoreksia on tahallista ruoasta kieltäytymistä, mutta mitä sitten? Ei se ole merkityksellistä, vaan se, mikä siihen johtaa.
Ei anorektikko kieltäydy ruoasta siksi, että hän normaalin ihmisen normaaleista syistä haluaisi laihduttaa, vaan siksi, että hänellä on täysin vääristynyt ja sairas kuva itsestään. Tuo kiero minäkuva laukaisee sairauden ja ylläpitää sitä, ja se kuva täyttää sairauden kriteerit. Vaikka potilas olisi miten laiha luuranko, hän näkee itsensä lihavana ja vastenmielisenä. Tuo ajatus hallitsee ajatusmaailmaa ja häiritsee muuta elämää - se voi jopa käytännössä tuhota koko potilaan elämän. Lääkäreiden mukaan juuri jonkin henkisen häiriön hallitsevuus potilaan elämässä on sairauden kriteeri.
Anorektikko saattaa kieltämättä leikkiä joskus marttyyria, kerjätä huomiota muilta ym ym. Tämä ei kuitenkaan ole seurausta sinänsä anoreksiasta - ihminen ei siis päätä sairastua anoreksiaan voidakseen olla marttyyri - vaan samoista tekijöistä, jotka aiheuttavat myös anoreksian. Siis esimerkiksi huonosta itsetunnosta, voimakkaasta kontrollin tarpeesta elämässä, perfektionismista (joka johtaa uupumukseen), ikävistä aiemmista kokemuksista, kiusaamisesta, huomiotta jäämisestä tms...Nämähän ovat aina yksilöllisiä juttuja.
Potilaan ympärillä olevat ihmiset eivät varmasti pääse helpolla, vaan joutuvat kestämään paljon. Uskallan silti veikata, ettei heidän kärsimystään voi verrata pitkälle edennyttä anoreksiaa sairastavan kärsimykseen. Aggressiivinen tai epäempaattinen suhtautuminen potilaaseen tuskin edistää paranemista (tämä tosin riippuu myös potilaan persoonasta). Paras lähtökohta lienee, että yrittää asettua potilaan asemaan ja tuntemuksiin, ja korjata niitä ongelmia, jotka sairauden ovat aiheuttaneet. Siis esimerkiksi rakastaa ja antaa tukea rajattomasti. Anoreksia ei parane hetkessä, kuten ei mikään muukaan mielen sairaus. Ikävä suhtautuminen saanee aikaan vain vastareaktion ja potilaan vetäytymään vain syvemmälle kuoreensa. - and understanding
-joker- kirjoitti:
Minä itseasiassa menetin ruokahaluni masennuksen takia ja siitä seurasi se, että laihduin. Kun huomasin laihtuneeni _valitsin_ tietoisesti syömättömyyden, koska huomasin kuinka helppoa olisi laihtua sillä tavalla. Tällä tavalla _valitsin_ myös anoreksian. Joten kyllä sun puheissas järkeä on.
Te muut voitte miettiä oikeasti tätä asiaa.Ei se, että vain on syömättä ja laihtuu, ole välttämättä mitään anoreksiaa. Ihminen voi olla erittäinkin laiha olematta anorektikko. Anoreksiasta on kyse silloin, kun ihminen näkee itsensä aina lihavana ja vastenmielisenä, vaikka painoindeksi olisi 13. Se on siis henkinen sairaus, oireet vain näkyvät myös fyysisinä.
Se, että ketjun aloittaja on sairastunut anoreksiaan tietyistä syistä, ei ole mitään muuta kuin yksi subjektiivinen ja omakohtainen tarina. Se ei anna minkäänlaista oikeutta yleistyksiin tai muiden potilaiden tuomitsemiseen heidän tapauksiaan mitenkään lähemmin tuntematta. "Minulla asia oli näin, asia on siis kaikilla näin"-tyylinen ajattelutapa kuuluu ala-asteikäisille, ei aikuisille.
Tuntemiani anoreksiapotilaita yhdistää heikko itsetunto tai jopa itseinho. Muuten yhdistäviä tekijöitä ei sitten olekaan. Osaa on esimerkiksi haukuttu, osalla sairaus taas on alkanut laajasta suosiosta ja kaveripiiristä huolimatta. Osa on täydellisyyteen pyrkiviä ylisuorittajia, osa on vain hukassa itsensä kanssa. Mustan ja valkoisen välissä on runsaasti harmaita sävyjä. - finito.
ja toisia kirjoitti:
Totta kai anoreksia on tahallista ruoasta kieltäytymistä, mutta mitä sitten? Ei se ole merkityksellistä, vaan se, mikä siihen johtaa.
Ei anorektikko kieltäydy ruoasta siksi, että hän normaalin ihmisen normaaleista syistä haluaisi laihduttaa, vaan siksi, että hänellä on täysin vääristynyt ja sairas kuva itsestään. Tuo kiero minäkuva laukaisee sairauden ja ylläpitää sitä, ja se kuva täyttää sairauden kriteerit. Vaikka potilas olisi miten laiha luuranko, hän näkee itsensä lihavana ja vastenmielisenä. Tuo ajatus hallitsee ajatusmaailmaa ja häiritsee muuta elämää - se voi jopa käytännössä tuhota koko potilaan elämän. Lääkäreiden mukaan juuri jonkin henkisen häiriön hallitsevuus potilaan elämässä on sairauden kriteeri.
Anorektikko saattaa kieltämättä leikkiä joskus marttyyria, kerjätä huomiota muilta ym ym. Tämä ei kuitenkaan ole seurausta sinänsä anoreksiasta - ihminen ei siis päätä sairastua anoreksiaan voidakseen olla marttyyri - vaan samoista tekijöistä, jotka aiheuttavat myös anoreksian. Siis esimerkiksi huonosta itsetunnosta, voimakkaasta kontrollin tarpeesta elämässä, perfektionismista (joka johtaa uupumukseen), ikävistä aiemmista kokemuksista, kiusaamisesta, huomiotta jäämisestä tms...Nämähän ovat aina yksilöllisiä juttuja.
Potilaan ympärillä olevat ihmiset eivät varmasti pääse helpolla, vaan joutuvat kestämään paljon. Uskallan silti veikata, ettei heidän kärsimystään voi verrata pitkälle edennyttä anoreksiaa sairastavan kärsimykseen. Aggressiivinen tai epäempaattinen suhtautuminen potilaaseen tuskin edistää paranemista (tämä tosin riippuu myös potilaan persoonasta). Paras lähtökohta lienee, että yrittää asettua potilaan asemaan ja tuntemuksiin, ja korjata niitä ongelmia, jotka sairauden ovat aiheuttaneet. Siis esimerkiksi rakastaa ja antaa tukea rajattomasti. Anoreksia ei parane hetkessä, kuten ei mikään muukaan mielen sairaus. Ikävä suhtautuminen saanee aikaan vain vastareaktion ja potilaan vetäytymään vain syvemmälle kuoreensa.Kiitos!
Anoreksia on hieman verrattavissa psykoosiin jossa ihminen kadottaa yhteyden todellisuuteen.(siis näin minulle on lääkäri luennoinut, ei siis ole itse keksimäni asia.)
ja pitää muistaa ettei anoreksiassa ole aina kysymys kieltäytymisestä ruuasta vaan liikunnasta joka johtaa laihtumiseen.
Eikä anoreksia ole ainut syömishäiriö. Hyvin usein anoreksiaa ja bulimiaa esiintyy yhdessä. - oikein yhdessä
-joker- kirjoitti:
Minä itseasiassa menetin ruokahaluni masennuksen takia ja siitä seurasi se, että laihduin. Kun huomasin laihtuneeni _valitsin_ tietoisesti syömättömyyden, koska huomasin kuinka helppoa olisi laihtua sillä tavalla. Tällä tavalla _valitsin_ myös anoreksian. Joten kyllä sun puheissas järkeä on.
Te muut voitte miettiä oikeasti tätä asiaa.Syömättömyyden ja laihduttamisen valitseminen on ihan eri asia kuin anoreksia!! Nyt on teineillä menneet termit sekaisin. Olkaa syömättä, laihduttakaa, mutta älkää tulko selittämään anoreksista, joka on mielen sairaus, sillä ei oel mitään tekemistä teidän omien valintojenne ja laihduttamisienne kanssa.
- KAHDENLAISTA ANOREKSIAA
finito. kirjoitti:
Kiitos!
Anoreksia on hieman verrattavissa psykoosiin jossa ihminen kadottaa yhteyden todellisuuteen.(siis näin minulle on lääkäri luennoinut, ei siis ole itse keksimäni asia.)
ja pitää muistaa ettei anoreksiassa ole aina kysymys kieltäytymisestä ruuasta vaan liikunnasta joka johtaa laihtumiseen.
Eikä anoreksia ole ainut syömishäiriö. Hyvin usein anoreksiaa ja bulimiaa esiintyy yhdessä.Kuka tietää? vaikuttaa sille, että anoreksiaa on kahdenlaista. Valittua ja huomaamatta sairastuttua.
Mutta monesti mopo lähtee käsistä kun laihduttaa normaalisti. Eikä mikään riitä hyväksi paino tavoitteeksi. Aina vaan vähempi ja vähempi ja luuranko näkee peilistä läskin. se on sairasta jo... ja sitä ei tauu aina ite et se on sairasta jne.
mut jotku tajuu et ne on sairaita ja jatkavat silti anoreksiaa. se on sitä, et on pro ana. eli anoreksia on osa itseään, osa elämää. siitä ei haluta parantua.
ELI, toisin sanoen, sitä on kahdenlaista.
1 EI MYÖNNETÄ SAIRAUTTA, KOSKA HENKILÖ EI TAJUA SITÄ VAIKKA KUINKA SANOTAAN, ETTÄ OLET IHAN SAIRAS.
2 SAIRAUS TAJUTAAN JA SITÄ VAIN JATKETAAN HALUAMATTA PARANTUA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea
Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa2697107Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita
Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat643829Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur2613118SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"
Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden521869Sara Sieppi umpirehellisenä Amazing Race -kulissien takaisesta elämästä
Sara Sieppi oli mukana Amazing Race Suomi -realityssä. Somevaikuttajalla oli takana raskasta aikaa ja isoja suruja, eikä11337Herkkua vai hötöä? Kaksi Beck-leffaa tällä vkolla tv:stä
Beck-elokuvat tuntuvat olevan suomalaisten makuun. Tällä viikolla televisiosta tulee kaksi ruotsalaista taidonnäytettä,31202Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!
Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr51067- 1011013
TTP avajaiset
Tuhannen Taalan Paikka avautuu 1.3-26. Onpa tosi mukavaa! Kiitos Jaanalle kun olet niin aktiivinen ja jaksat yrittää ja40962Tiesitkö? Tämä suomalainen keksi Elämäni biisi -sarjan - Viinin lipittely mainittu!
Tiesitkö? Elämäni biisi on suomalainen formaatti ja sen takana on Petja Peltomaa. Hänen kynästä ovat lähtöisin myös mm.0941