Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

vetonaru, yamaha 20 hp, 2t, 1980

vetonarusta_ei_enään

Moi,

Onko tämä vika vaikea korjata?
vetonarusta vetäminen alkoi lyödä tyhjää.
perämoottori ei mene vapaalle, joten käynnistin vaihdepäällä.
Muutaman kerran kun olen tempaissut käyntiin niin vetonaru alkoi lyödä tyhjää eli ei enään välitä käynnistysvetoa koneelle?
Myynkö varaosiksi vai mitä hä?

9

2983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ya-man

      Ostat siihen uuden "käpälän" joka maksaa 8,45€ ja otat pois käytöstä sen stopparin.

      • vetämälllä_käyntiin

        mikä on käpälä? ja minkä stopparin?

        onkos vaihteiden jumiin jääminen tavanomainen jammujen ongelma ja jos näin niin onko siihen mitään purkkapaikka konstia korjata?

        ykkönen menee päälle mutta vapaalle on hankala saada, joskus menee joskus ei, ja jos sammutan koneen rantautuessa vaihde päälle, täytyy melkein käynnistää narusta vetämällä vaihteen ollessa päällä ja rasittaako se tavallista enemmän sitä käynnistyskoneistoa?


      • ya-man
        vetämälllä_käyntiin kirjoitti:

        mikä on käpälä? ja minkä stopparin?

        onkos vaihteiden jumiin jääminen tavanomainen jammujen ongelma ja jos näin niin onko siihen mitään purkkapaikka konstia korjata?

        ykkönen menee päälle mutta vapaalle on hankala saada, joskus menee joskus ei, ja jos sammutan koneen rantautuessa vaihde päälle, täytyy melkein käynnistää narusta vetämällä vaihteen ollessa päällä ja rasittaako se tavallista enemmän sitä käynnistyskoneistoa?

        Käpälä on se joka ottaa kiinni siihen vauhtipyörään kun vedät siitä narusta. Se on sellainen muovinen osa.

        Stoppari on se joka lukitsee käynnistimen kun vaihde on päällä. Siihen tulee sellainen vaijeri joka on muovisella mutterilla kiinni käynn.laitteessa. Ota mutteri auki ja vedä ulos se sieltä, niin lähtee vaihde päällä käyntiin.
        Ei ole tavanomaista.
        Rasvaa se vaihdevipu.


      • käpälää_tarvitaan
        ya-man kirjoitti:

        Käpälä on se joka ottaa kiinni siihen vauhtipyörään kun vedät siitä narusta. Se on sellainen muovinen osa.

        Stoppari on se joka lukitsee käynnistimen kun vaihde on päällä. Siihen tulee sellainen vaijeri joka on muovisella mutterilla kiinni käynn.laitteessa. Ota mutteri auki ja vedä ulos se sieltä, niin lähtee vaihde päällä käyntiin.
        Ei ole tavanomaista.
        Rasvaa se vaihdevipu.

        ostan siis käpälän, ja poistan stopparin.
        omasta mielestäni olen onnistunut vetämään koneen käyntiin vaihdepäällä? joten tarviiko mun poistaa mitään?

        mistäs se vaihde keppi rasvataan? sitten kun on toimiakseen vaihteet kyllä menee kevyesti päälle.
        mutta yhtä helposti jää jumiin ja siinä sitten ihmetellään.

        entäs sitten se istukka johon propelli tulee kiinni? murtosokka murtui pohjakosketuksessa ja akseli pyöri sen istukan sisälle aiheuttaen perään stefan ympärille metallista "haavaumaa"
        laitoin uuden murtosokan ja näyttää toimivan.
        propellia ei saa pois siitä istukasta kun se takaosa meni "mutrulle"

        muutenkin tuntuu että koko perä kuumenee tolkuttoman paljon, ja maalithan siitä onkin jo hilseilleet.

        tää kuulostaa varmaan aika legendan heitolta jo, mutta totta joka sana.


    • vika

      Juuri hain paikallisesta liikkestä osat käynnistinlaitteeseen 12 €. Eli muovikäpälä ja sitä kääntelevä jousihässäkkä. Minun käynnistinlaitteen tyhjänlyönti johtui siitä, että tuo kyseinen jousi oli mennyt palasiksi, eikä näin kääntänyt käpälä ollenkaan. Viiden minuutin remppa....

    • Kkalles

      Terve,
      Onkos jollakin tiedossa youtube tms. -linkkiä, jossa tuo kyseinen käpälänvaihto-operaatio näytettäisiin "kädestä pitäen"?

      • Kkalles

        Terve uudelleen,
        On tosiaan niin yksinkertainen tuo operaatio, että onnistuu ilman ohjeita. Se hiukan kummastuttaa, mikä oli aiheuttanut jousen katkeamisen? Kone on sähkökäynnisteinen, ja narusta olen vetänyt sen viimeisen 10 vuoden aikana vain muutaman kerran kokeeksi käyntiin. Viime kesänä koneesta lähti hetkittäin ajossa voimakas metallinen sirisevä ääni. Käyntikin samalla hiukan onnahti. Taisivat siellä mennä jousen kappaleet päätyä vauhtipyörää hankaamaan. Jousesta ei löytynyt koneesta jälkeäkään. Muovinen käpälä (kynsi) oli vielä paikoillaan, mutta siinäkin oli painaumia.


    • vm41

      Mielestäni aloittajan pitäisi jättää koneensa rauhaan ja kuskauttaa itsensä "hoitoon"
      Pöljempää kyselyä ei pitkään aikaan ole esitetty.

    • Käytännössä

      Paaliin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe