Lakisääteiset tauot

RayRay

Teen vakituista työtä säännöllisillä työajoilla ma-pe 8h/päivä toimistolla. Lounastaukoa minulla ei ole, sillä pyysin sen rahana, sillä en päässyt ikinä sitä kunnolla pitämään, kun piti olla puhelinpäivystyksessä. Nyt kuitenkin minulle on ilmoitettu, ettei YHTÄKÄÄN taukoa saisi päivässä pitää, eli ei saa pitää ollenkaan kahvitaukoa tai edes tupakkataukoa. Minulle riittäisi 3krt päivässä tupakallakäynti (eli yht 10min), mutta tämä ei kuulemma käy.

Mitä mahtaa laki tästä sanoa? Minulle tuli vain sähköposti asiasta esimieheltä:

"Tiedoksi, että lakisääteisiä kahvitaukoja ei ole olemassa työsopimuslain
puitteissa (kuten ei myöskään tupakkataukoja)."

5

14100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /Tutkain

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

      "6 luku

      Lepoajat ja sunnuntaityö
      28 §

      Päivittäiset lepoajat

      Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pidempi eikä työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, on hänelle annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä lepoaika, jonka aikana työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikaltaan. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta lepoajasta. Lepoaikaa ei saa sijoittaa välittömästi työpäivän alkuun eikä loppuun. Jos työaika ylittää vuorokaudessa 10 tuntia, työntekijällä on halutessaan oikeus pitää enintään puoli tuntia kestävä lepoaika kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen.

      Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä lepoaika tai tilaisuus aterioida työn aikana.

      Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä."

      Lue: sen ruokatauon voi pilkkoa esim. 15 min "kahvitauoksi", 30 min "lounastauoksi" ja 15 min "kahvitauoksi". Jos se ei pomolle sovi, niin pidä vapaata tunti keskellä päivää.

      1) Mitä työsopimuksessa lukee päivittäisestä työajasta? Jos ei mitään, niin tunnin tauko keskellä päivää, ellei muuta ole sovittu.

      2) Onko TES:ä? ylläolevankaltaiset järjestelyt ovat yleisiä TES:esissä.

      PS Et voi ottaa lounasta rahana, se olisi työaikarikos. Siis pomosi ei saisi sellaista sopia (epäviralliset soveltamiset ovat sitten erikseen).

      PPS Jos työsopimuksessa lukee 8h/pv (ei 7,5h/pv), se sinun tulee joka päivä tehdä.

      • Se Aito Työtön

        TES voipi olla tuolla

        http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/



        Tuon aloituksen sähköpostin mukaan pomo ei ilmeisesti suoraan valehdellut, mutta ei kyllä kertonut koko totuuttakaan.

        Toki, voi olla, että pomo on autuaan tietämätön laiin velvoitteista. Kovin yleistä nykyisin sellainen...

        Ongelmatapauksissa yhteys luottamusmieheen, liittoon tai työsuojelupiiriin.

        Jos luottamusmiehiä ei sallita, etsi toinen työpaikka.


    • olla.,.,

      noin yksinkertaisia ihmisiä töissä pomona että alaisena jos ei edes omia perusoikeuksiaan tiedä .ennenkun aloittaa työ .kyllä tommoset saa kärsiä tyhmästä päästä itse. kaikki voi lukea työlait mistä vaan.

    • isoroku

      työpaikallasi noudatettavaan työehtosopimukseen.

    • versio2

      jos otsikosta ymmärsin oikein niin oletko ray:llä töissä. jos olet niin pamilla on sille alalle raha-automaattiyhdistyksen tessi. Siellä on tauot määritelty. Eli sen tessin mukaan jos teet täyden 7,5 tunnin päivän niin sinulla on 2 virkistystaukoa. Jos päivä on lyhempi niin 1 tauko. Jos työaikasi on on 8 tuntia niin siihen kuuluu puolen tunnin ruokkis joka on palkaton. Ta. järjestää sille ajalle tauottajan. Se ruokkis on pakko antaa. Kannttaa ottaa liittoon yhteyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe