purukumi ja verensokeri.

.....

minulla ei ole diabetesta mutta ajattelin kysyä tältä pastalta kun varmaan tiedätte asijasta jotain. elikkä kävin labrassa kokeissa joihin ei saanut aikasemmin syödä 12 tuntiin. tuloksissa todettii korkea verensokeri olin syönyt ennen kokeita noin puolessa tunnissa 4 purukumia voiko tämä vaikuttaa tulokseen?

19

10848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nosta

      Ksylitolipurukumi ei nosta verensokereita. Sokeria sisältävä purukumi voi nostaa verensokereita terveelläkin jonkin verran.

      • .....

        muuta vaihtoehtoa paljon ole pepsi max on toinen nostaisko se arvoja? tai haittaako testejä et just ennen sitä 12 tunnin paastoo on syöny roskaruokaa paljon?


      • Diappeli
        ..... kirjoitti:

        muuta vaihtoehtoa paljon ole pepsi max on toinen nostaisko se arvoja? tai haittaako testejä et just ennen sitä 12 tunnin paastoo on syöny roskaruokaa paljon?

        Xylitoli-purkka nostaa siinä missä sokeroitukin. Purkassa on noin 65-70% hiilihydraatteja, jotka muuttuvat elimistössä glukoosiksi (joka näkyy verensokerina), mutta 4 palaa on toki niin pieni määrä ettei se terveellä näy testeissä.

        Pepsi Maxissa ei ole hiilihydraatteja myöskään niin paljoa että se terveellä näkyisi (joissain Jaffa Lighteissä on enempi). Roskaruoka näkyy rasvapitoisuutensa vuoksi pidempään verensokereissa, mutta ei kuitenkaan 12 tuntia.

        Verensokeria nostaa myös stressi, jännitys ja tulehdussairaudet (niinku vaikka perusflunssa). Mutta kannattanee käydä tutkituttamassa vähän lisää sitä elimistön sokeritoimintaa. Mitenkäs korkeaa lukemaa se testi näytti?


      • .....
        Diappeli kirjoitti:

        Xylitoli-purkka nostaa siinä missä sokeroitukin. Purkassa on noin 65-70% hiilihydraatteja, jotka muuttuvat elimistössä glukoosiksi (joka näkyy verensokerina), mutta 4 palaa on toki niin pieni määrä ettei se terveellä näy testeissä.

        Pepsi Maxissa ei ole hiilihydraatteja myöskään niin paljoa että se terveellä näkyisi (joissain Jaffa Lighteissä on enempi). Roskaruoka näkyy rasvapitoisuutensa vuoksi pidempään verensokereissa, mutta ei kuitenkaan 12 tuntia.

        Verensokeria nostaa myös stressi, jännitys ja tulehdussairaudet (niinku vaikka perusflunssa). Mutta kannattanee käydä tutkituttamassa vähän lisää sitä elimistön sokeritoimintaa. Mitenkäs korkeaa lukemaa se testi näytti?

        elikkäs arvot näyttivät että olisin vasta syönyt aterian olivat 7.2 paasto sokeriksi korkea. voi kyl et oon huolestunut turhaan kun se lääkäri niin niit ihmetteli kun oon laiha ja vast 23 eikä mitään ongelmaa ennenkään ollu.


      • Diakkeli
        ..... kirjoitti:

        elikkäs arvot näyttivät että olisin vasta syönyt aterian olivat 7.2 paasto sokeriksi korkea. voi kyl et oon huolestunut turhaan kun se lääkäri niin niit ihmetteli kun oon laiha ja vast 23 eikä mitään ongelmaa ennenkään ollu.

        Juu, 7.2 on paastoksi korkea mutta ei mitenkään huima. Tuollaisia voi terveelle tulla joskus, ja pitäis varmaan muutaman kerran uusia testi tai katsoa muita veriarvoja kuten pitkänajan sokeria. Sokerirasitustestikin näyttäis varmaan jotain. Olen itse mitannut terveiltä joskus yli kahdeksankin arvoja, mutta suosittelen pientä jatkotutkailua tuon asian suhteen. Ei tuosta nyt vielä voi päätellä että sulla diabetesta ois.


      • .....
        Diakkeli kirjoitti:

        Juu, 7.2 on paastoksi korkea mutta ei mitenkään huima. Tuollaisia voi terveelle tulla joskus, ja pitäis varmaan muutaman kerran uusia testi tai katsoa muita veriarvoja kuten pitkänajan sokeria. Sokerirasitustestikin näyttäis varmaan jotain. Olen itse mitannut terveiltä joskus yli kahdeksankin arvoja, mutta suosittelen pientä jatkotutkailua tuon asian suhteen. Ei tuosta nyt vielä voi päätellä että sulla diabetesta ois.

        mulla oli kanssa kolesteroli koholla se kai tässä paperissa on toi fp-kol 5.8 voiko näillä olla jotain yhteyttä? kaikki muut arvot täysin kohallaan jopa maksa arvot erinomaiset sano lääkäri. lääkäri vaan totes että tollainen kolesteroli arvo on yleensä lihavil 45 vuotiailla miehillä. parin viikon päästä kai lisää testejä oletettavasti.


      • Diakkeli
        ..... kirjoitti:

        mulla oli kanssa kolesteroli koholla se kai tässä paperissa on toi fp-kol 5.8 voiko näillä olla jotain yhteyttä? kaikki muut arvot täysin kohallaan jopa maksa arvot erinomaiset sano lääkäri. lääkäri vaan totes että tollainen kolesteroli arvo on yleensä lihavil 45 vuotiailla miehillä. parin viikon päästä kai lisää testejä oletettavasti.

        Kohonneella kolesterolilla en nyt ihan suoraa yhteyttä korkeaan verensokeriin näe. Molemmat tosin metabolisen oireyhtymän piirteitä, mutta laihalla 23-vuotiaalla siitä ei liene kyse. Roskaruoan suuntaan sen sijaan heittäisin syytteitä kolesteroliasioissa...


      • .....
        Diakkeli kirjoitti:

        Kohonneella kolesterolilla en nyt ihan suoraa yhteyttä korkeaan verensokeriin näe. Molemmat tosin metabolisen oireyhtymän piirteitä, mutta laihalla 23-vuotiaalla siitä ei liene kyse. Roskaruoan suuntaan sen sijaan heittäisin syytteitä kolesteroliasioissa...

        kiitti kun vastasit. :) lisää kokeita tiedos mulle varmaan riippuu mitä se lääkäri sanoo. toivotavast ei kokeit paljon pelkään piikei oli jo taisteluu mennä noihinkin. :S


      • ksylitolista
        Diappeli kirjoitti:

        Xylitoli-purkka nostaa siinä missä sokeroitukin. Purkassa on noin 65-70% hiilihydraatteja, jotka muuttuvat elimistössä glukoosiksi (joka näkyy verensokerina), mutta 4 palaa on toki niin pieni määrä ettei se terveellä näy testeissä.

        Pepsi Maxissa ei ole hiilihydraatteja myöskään niin paljoa että se terveellä näkyisi (joissain Jaffa Lighteissä on enempi). Roskaruoka näkyy rasvapitoisuutensa vuoksi pidempään verensokereissa, mutta ei kuitenkaan 12 tuntia.

        Verensokeria nostaa myös stressi, jännitys ja tulehdussairaudet (niinku vaikka perusflunssa). Mutta kannattanee käydä tutkituttamassa vähän lisää sitä elimistön sokeritoimintaa. Mitenkäs korkeaa lukemaa se testi näytti?

        "Xylitoli-purkka nostaa siinä missä sokeroitukin."

        Mistä tuo tieto on peräisin?


      • Diakkeli
        ksylitolista kirjoitti:

        "Xylitoli-purkka nostaa siinä missä sokeroitukin."

        Mistä tuo tieto on peräisin?

        Miksi ei ksylitoli nostaisi verensokeria siinä missä muutkin sokerit ja sokerialkoholit (mm. sorbitoli, maltitoli)? 80-luvulla toki luultiin, että kun jossain karamellissa ei ole varsinaisia "tavallisia" sokereita (sakkarideja) niin niitä voi syödä, mutta nykyäänhän tiedetään että hiilihydraatit ratkaisevat. Toki ksylitolin glykeeminen indeksi on hurjan alhainen, joten se imeytyy hitaammin kuin "aidot" sokerit ja on sillä tavalla terveellisempi. Hakusanoilla "xylitol diabetes" löytynee paljon lisätietoa, esim. tuommoinen: http://www.exylitol.com/diabetes.html

        Kannattaa vähän katsella pakkausmerkinnöistä niitä hiilihydraattilukuja, esim. Dietorellen "sokerittomissa" karkeissa on monesti melkoisia määriä hiilareita, jotka sitten elimistössä muuttuvat sokeriksi. Pakkauksiinhan merkitään nimenomaan elimistöön imeytyvien hiilihydraattien määrä, ja varmaan juuri siitä syystä että diabeetikot vois niitä katsella.

        Esim. Dietorelle Täytehedelmämixissä on 93 prosenttia hiilihydraatteja, eli suunnilleen sama kuin vetäs pussista lusikalla sokeria suuhunsa. Ja pussissa lukee komeasti "sugar free"... Jälleen glykeeminen indeksi on toki alhaisempi, mutta kyllä se verensokeri noillakin nousee, kestää vaan pidempään ja siksi huippukin saattaa jäädä matalemmaksi kun elimistö kerkiää mukaan.


      • Diakkeli
        Diakkeli kirjoitti:

        Miksi ei ksylitoli nostaisi verensokeria siinä missä muutkin sokerit ja sokerialkoholit (mm. sorbitoli, maltitoli)? 80-luvulla toki luultiin, että kun jossain karamellissa ei ole varsinaisia "tavallisia" sokereita (sakkarideja) niin niitä voi syödä, mutta nykyäänhän tiedetään että hiilihydraatit ratkaisevat. Toki ksylitolin glykeeminen indeksi on hurjan alhainen, joten se imeytyy hitaammin kuin "aidot" sokerit ja on sillä tavalla terveellisempi. Hakusanoilla "xylitol diabetes" löytynee paljon lisätietoa, esim. tuommoinen: http://www.exylitol.com/diabetes.html

        Kannattaa vähän katsella pakkausmerkinnöistä niitä hiilihydraattilukuja, esim. Dietorellen "sokerittomissa" karkeissa on monesti melkoisia määriä hiilareita, jotka sitten elimistössä muuttuvat sokeriksi. Pakkauksiinhan merkitään nimenomaan elimistöön imeytyvien hiilihydraattien määrä, ja varmaan juuri siitä syystä että diabeetikot vois niitä katsella.

        Esim. Dietorelle Täytehedelmämixissä on 93 prosenttia hiilihydraatteja, eli suunnilleen sama kuin vetäs pussista lusikalla sokeria suuhunsa. Ja pussissa lukee komeasti "sugar free"... Jälleen glykeeminen indeksi on toki alhaisempi, mutta kyllä se verensokeri noillakin nousee, kestää vaan pidempään ja siksi huippukin saattaa jäädä matalemmaksi kun elimistö kerkiää mukaan.

        Toki nuo kovin monimutkaiset ja keinotekoiset (puoli)sokerit ovat elimistöllekin pieni haaste ja hajoaminen sokeriksi voi vaihdella ihmisen ja päivän suhteen paljon. Kuulemma joillakin diabeetikoilla elimistö ei kykene hajoittamaan tiettyjä polyoleja, mutta itsellä ainakin komeasti verensokeri nousee.


      • 2720
        ..... kirjoitti:

        kiitti kun vastasit. :) lisää kokeita tiedos mulle varmaan riippuu mitä se lääkäri sanoo. toivotavast ei kokeit paljon pelkään piikei oli jo taisteluu mennä noihinkin. :S

        Piikkeihin tottuu. Kolmannella kerralla se ei enää pelota.

        Tieto lisää tuskaa eli älä tuijota sitä piikkiä tai muutenkaan seuraa sitä. Kerran oli komea puudutuspiikki ja ohjeistin hoitsulle, että älä roikota sitä mun silmien edessä.


      • Sorbitoli0
        Diakkeli kirjoitti:

        Toki nuo kovin monimutkaiset ja keinotekoiset (puoli)sokerit ovat elimistöllekin pieni haaste ja hajoaminen sokeriksi voi vaihdella ihmisen ja päivän suhteen paljon. Kuulemma joillakin diabeetikoilla elimistö ei kykene hajoittamaan tiettyjä polyoleja, mutta itsellä ainakin komeasti verensokeri nousee.

        "pieni haaste"

        Olen miettinyt, että onkohan tuo varovainen ilmaus. Nimittäin eikös se ole teorian mukaan niin, että diabeetikon itsensä tuottama sorbitoli tuhoaa lopulta hermot, munuaiset ja näön. Sorbitolin määrää ei kai standardilabratesteissä suoraan mitata, mutta epäsuorasti tuo myrkky mitataan "pitkästä verensokerista".

        Teorian mukaan C-vitamiini, tehokkaimmillaan kun insuliini nousee, estää sorbitolin muodostusta. Sorbitoli poistuu elimistöstä hitaahkosti, joten tulokset näkyvät sorbitolitasoista 30 päivän kuluttua. Tiedetään, että hoidosta ei mene myöskään teho ainakaan alle 2 kuukauden - pitemmästä ajasta en tiedä. Pitkän verensokerin pitäisi olla laskenut viimeistään 4 kuukauden kuluttua, voi laskea jo 2 kuukaudessa. Veren sokerin ja "pitkän sokerin" yhteys katkeaa.

        Päiväannos 500-1500 mg. C-vitamiini lisää kaihiriskiä, astmaa ja ihottumaa.


        Tuo estää diabeteksen mekanismia niin alhaisella tasolla, että moni muukin asia saattaa parantua, vaikka itse diabetes ei parane.

        Kun paastosokeriakin voi japanilaisin konstein vääntää 3.0 pykälää alas päin, ja minulla on joku niistä sadasta hypoglykemiasta, ajoittainen hypotyreoosi, diabetes occultus sekä diabetes innocentus, niin kukapa haluaisi arpoa, onko minulla diabetes mellitus vai ei.


      • dias.
        Diakkeli kirjoitti:

        Miksi ei ksylitoli nostaisi verensokeria siinä missä muutkin sokerit ja sokerialkoholit (mm. sorbitoli, maltitoli)? 80-luvulla toki luultiin, että kun jossain karamellissa ei ole varsinaisia "tavallisia" sokereita (sakkarideja) niin niitä voi syödä, mutta nykyäänhän tiedetään että hiilihydraatit ratkaisevat. Toki ksylitolin glykeeminen indeksi on hurjan alhainen, joten se imeytyy hitaammin kuin "aidot" sokerit ja on sillä tavalla terveellisempi. Hakusanoilla "xylitol diabetes" löytynee paljon lisätietoa, esim. tuommoinen: http://www.exylitol.com/diabetes.html

        Kannattaa vähän katsella pakkausmerkinnöistä niitä hiilihydraattilukuja, esim. Dietorellen "sokerittomissa" karkeissa on monesti melkoisia määriä hiilareita, jotka sitten elimistössä muuttuvat sokeriksi. Pakkauksiinhan merkitään nimenomaan elimistöön imeytyvien hiilihydraattien määrä, ja varmaan juuri siitä syystä että diabeetikot vois niitä katsella.

        Esim. Dietorelle Täytehedelmämixissä on 93 prosenttia hiilihydraatteja, eli suunnilleen sama kuin vetäs pussista lusikalla sokeria suuhunsa. Ja pussissa lukee komeasti "sugar free"... Jälleen glykeeminen indeksi on toki alhaisempi, mutta kyllä se verensokeri noillakin nousee, kestää vaan pidempään ja siksi huippukin saattaa jäädä matalemmaksi kun elimistö kerkiää mukaan.

        Tossa vieressä on jenkki xylitolipakkaus ja siinä lukee, että 2 palaa sisältää 4 kcal ja muiden, siis sokerin, rasvan kohdalla 0.


    • Pepsimaxdiabeetikko

      Pepsimaxissa ei muuten ole melkein laisinkaan hiilareita. Terveisin pepsimax-diabeetikko

      • Hyvä/huono

        Pepsi Max

        Ravintosisältö 100 ml 250 ml GDA / 250 ml
        Energiaa 2 kJ 5 kJ 0 %
        Proteiinia 0,1 g 0,25 g 1 %
        Hiilihydraatteja 0,1 g 0,25 g 0%
        josta sokereita 0 g 0 g 0 %
        Rasvaa 0 g 0 g 0 %
        josta tyydyttyneitä 0 g 0 g 0 %
        Ravintokuitua 0 g 0 g 0 %
        Natriumia < 0,01 g < 0,025 g < 1 %

        Ainakin minua Maxin keinotekoiset makeutusaineet kusettaa paljon.


    • lasa1

      ite 22-v nainen, jolla viime viikon paastoverensokeri näytti 6.4. Onko syytä huolestua? Itse söin myös purkkaa ennen koetta.

      • Otetaan uusiksi

        Ennen paastoverikoetta ei saa syödä mitään! Juoda saa enintää puolikaan lasillisen vetä. Jos purkkasi on ollut sokeripitoista, se on aiheuttanut virheellisen tuloksen. Tällä perusteella verensokeriarvosi ei ole huolestuttava. Varmuuden saat kun otetaan uusi koe siten että todellakin olet 12 h ennen koetta syömättä ja juomatta mitään.


      • 11+3
        Otetaan uusiksi kirjoitti:

        Ennen paastoverikoetta ei saa syödä mitään! Juoda saa enintää puolikaan lasillisen vetä. Jos purkkasi on ollut sokeripitoista, se on aiheuttanut virheellisen tuloksen. Tällä perusteella verensokeriarvosi ei ole huolestuttava. Varmuuden saat kun otetaan uusi koe siten että todellakin olet 12 h ennen koetta syömättä ja juomatta mitään.

        Laboratoriossa käydessäni antamassa verikokeita on aina kysytty, onko syönyt tai juonut mitään. Kannattaakin aina kertoa rehellisesti, jos ei ole noudattanut paasto-ohjeita. Osa kokeista ja nimenomaan verensokerin paastoarvo vaativat syömättömyyden ja juomattomuuden tuota pientä vesimäärää lukuunottamatta.

        Lääkärille viimeistään on kerrottava, jos ei ole täysin noudattanut ohjeita. Hän voi päätellä poikkeaman merkityksen ja määrätä tarvittaessa uusiin kokeisiin. lasa1:n tapauksessa asialla on merkitystä, koska arvo oli korkeampi, tosin vain vähän, kuin terveillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe