Hylätty katsastus! Missä korjaus??

Taina

Hei kaikille!
Ikäväkseni minulle jäi edellisestä avioliitosta auto käteen ja en tiedä niistä mitään! En kuitenkaan ala jauhamaan enempää siitä.
Eli katsastuksesta sain hylätyn autolleni, syynä:
Ohjauslaitteet, ohjausnivelet ja -tangot, raidetangon pää, välyksellinen. Vasemmalla ulompi.
Alhaalle mies kirjoitti vielä:
"Etuiskareiden yläpäiden laakerointi takkuilee"

Toisin sanoen kyselisin mitä tulee hintaa tällaiselle remontille käsittääkseni sitten laakeroinneille(?)-98 405 Peugeot Sedanille? Ja missä Tampereen suunnalla kannattaisi huoltaa? En tiedä oikein mitään huoltamoa/korjaamoa, koska autoasiat jätin ex-mieheni vastuulle. Merkkiliikkeessä huoltaminen on aina aivan liian kallista...Ja etten tulisi täysin vedätetyksi, onko kyseessä kuinka suuri korjaustyö?? Katsastusmies vakuutteli että homma hoituu parissa tunnissa...

Kiitän etukäteen lämpimästi ja syvästi kaikkia vastanneita ja avusta!! Pahoittelen etten tiedä näistä asioista mitään :(

T:Taina

19

6543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koitetaan jelppiä

      Sinulla taitaa olla joka auton malli tai vuosimallipielessä... Eli kyseessä joko

      -88 405 tai sitten
      -98 406

      No, niin tai näin, viat ovat aikalailla samanlaiset korjata, on kumpi vaan kyseessä.

      Osat kannattanee hakea motonetistä:

      http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu

      Ja asennuttaa jossakin ns. "halvemmassa korjaamossa".

      Pari - kolme tuntia varaisin aikaa noiden tekemiseen. Jos halpa korjaamo, jossa tuntiveloitus on noin 50 euroa, löytyy, jäänee kustannukset parin sadan paikkeille.

      Hieman nettiä tutkimalla löysin tällaisia paikkoja:

      http://www.huoltodart.fi/

      http://www.inoa.fi/Autokorjaamoja ja huoltoa/Autokorjaamo Fixjari/TAMPERE/yhteenveto/310239/

      Tamperelaiset saavat ehdottaa lisää jos tiedossa on.

      • nivelet motonetista,

        vaihda seuraavaan katsastukseen uudestaan sama nivel;(

        Toisella puolella samanlainen alkuperäinen tiukka nivel on pitkäikäisempi.

        Uskokaa jo, satoja kertoja todettu.

        "ei niissä nivelissä ole eroja, samasta tehtaasta tulevat, vieläpä samanlaisessa paketissakin"


      • nivelille
        nivelet motonetista, kirjoitti:

        vaihda seuraavaan katsastukseen uudestaan sama nivel;(

        Toisella puolella samanlainen alkuperäinen tiukka nivel on pitkäikäisempi.

        Uskokaa jo, satoja kertoja todettu.

        "ei niissä nivelissä ole eroja, samasta tehtaasta tulevat, vieläpä samanlaisessa paketissakin"

        saa pidemmän eliniän kun laittaa niihin vaseliinia ennen asennusta. Kovin kuivana ne myydään. Tässä tietenkin se riski että suojakumi menee rikki jos työkalut ei pysy kädessä.


      • Korjaaja...
        nivelille kirjoitti:

        saa pidemmän eliniän kun laittaa niihin vaseliinia ennen asennusta. Kovin kuivana ne myydään. Tässä tietenkin se riski että suojakumi menee rikki jos työkalut ei pysy kädessä.

        Mene Motonettiin sen katsastushylkylapun ja rekisteriotteen kanssa ja ostat osat. Katselet netistä tai puhelinluettelosta korjaamon lähiseudulta (Tampere-Nokia) ja kysyt hintaa vaihtotyölle. Kyllä sinun kannattaa korjauttaa auto jos siinä ei ole muuta vikaa, kuin nuo mainitsemasi viat. Kyllä se auton korjauttaminen siitä alkaa sujumaan jatkossakin kun vielä löydät mukavan korjauspaikan lähistöltä.


      • Paljoa satsata
        nivelet motonetista, kirjoitti:

        vaihda seuraavaan katsastukseen uudestaan sama nivel;(

        Toisella puolella samanlainen alkuperäinen tiukka nivel on pitkäikäisempi.

        Uskokaa jo, satoja kertoja todettu.

        "ei niissä nivelissä ole eroja, samasta tehtaasta tulevat, vieläpä samanlaisessa paketissakin"

        Jos kyseessä on muutaman sadan euron, vuosimallia 1988 oleva 405... jolla elinkaarta on jäljellä todennäköisesti vuosi tai pari.

        Niin, kannattaako siihen oikeasti ostaa alkuperäisosia?

        Minulla ei ole nyt 405:n merkkihintoja käytettävissä mutta esim 406 malliin tuo raidetangonpää maksaa alkuperäisosana 64 euroa ja motonetissä 11,90.

        Laadussa ON varmasti eroa, mutta osien ostaminen tuon ikäiseen autoon, 10 vuoden kesto mielessä, tuskin kannattaa.


      • ja parikin vaan
        Paljoa satsata kirjoitti:

        Jos kyseessä on muutaman sadan euron, vuosimallia 1988 oleva 405... jolla elinkaarta on jäljellä todennäköisesti vuosi tai pari.

        Niin, kannattaako siihen oikeasti ostaa alkuperäisosia?

        Minulla ei ole nyt 405:n merkkihintoja käytettävissä mutta esim 406 malliin tuo raidetangonpää maksaa alkuperäisosana 64 euroa ja motonetissä 11,90.

        Laadussa ON varmasti eroa, mutta osien ostaminen tuon ikäiseen autoon, 10 vuoden kesto mielessä, tuskin kannattaa.

        tahtoo joillakin jatkua useaksi vuodeksi. Minä en ainakaan ala vaihtamaan samoja niveliä alvariinsa, onko 20:n säästö sen arvoista??


      • Ajatuksen virtaa
        ja parikin vaan kirjoitti:

        tahtoo joillakin jatkua useaksi vuodeksi. Minä en ainakaan ala vaihtamaan samoja niveliä alvariinsa, onko 20:n säästö sen arvoista??

        "Se vuosi ja parikin vaan tahtoo joillakin jatkua useaksi vuodeksi."

        No toisesta viestistä jo selvisikin että auto on 406 eikä siis 405. Tuolla on kyllä vielä vuosia edessään, jos vuosimallia 1998 niin kohtuullisella pidolla vielä vaikkapa 10 vuotta.

        Ajan muuten itsekin 1997 mallisella 406:lla. Aika hyvä peli mielestäni, etenkin siihen hankintahintaan nähden. Omat tyyppivikansahan noissakin on, mutta jos näiden iskarin kääntölaakereiden ja taka-akselin ongelmien ja pyöränlaakerien kanssa oppii elämään niin hyvin tuolla pärjää. Hyvä ajaa ja kori on tehty kestämään.

        "onko 20:n säästö sen arvoista??"

        No kyllähän tuossa hinnassa enemmän eroa oli kuin tuo 20 euroa. Raidetangonpään hintaero on 64-11,90 = 52,10 !!

        Omaani ostaisin aivan varmasti tarvikkeen, kuten myös vaihtaisin sen itse.... Alapallonivelet todennäköisesti ostaisin, jo sen vaihtotyön hankaluuden vuoksi, alkuperäisinä tai muuten laadukkaat.

        Samoinhan voisi ajatella että kun sen raidetangonpään sinne vaihtaa ja auto pitäisi periaatteessa viedä sen jälkeen nelipyöräsuuntaukseen, joka maksaa hintaluokassa 70 euroa, niin vaihtaisi raidetangonpään myös toiselle puolelle varmuuden vuoksi. Sitten kun alkaa miettimään niin... kun ne iskaritolpat joutuu irrottamaan niin samallahan ne alapallotkin vaihtaa varmuuden vuoksi, kuten myös tukivarsien puslat.

        Ja kas kummaa... kustannukseksi tuleekin jotakin 500 - 700 euroa...

        Vaikeaa kieltämättä tuo autojen riskikartoitus, ei niinkään terveydellisten riskien vaan ihan sen, että mikä kannattaa tehdä ja missä vaiheessa.


      • Ei!!!

        Älä osta osia erikseen! Mikään korjaamo ei halua, että tuodaan omat osat. Monet eivät niitä suostu edes asentamaan. Jos kuitenkin omat osat asennetaan, maksaa työ enemmän ja se rahallnen "hyöty" menee siinä. Lisäksi voi käydä niin ettei ne omat osat olekaan sopivia ja taas saa ravata lisää ja rahaa palaa. Vie auto johonkin halpaketjun pajalle ja osta työ ja osat könttänä. Tuo raidetangonpää muuten vaatisi ohjauskulmien mittauksen ja säädön mutta sitähän ei suikkapää vaadi, kun alusta ei ole vaihdettu. Se alustan vaihto kun on tekee virheelliset ohjauskulmat vaaraliseksi. Vakioalustalla ei ole väliä, vaikka olisi kyseessä millainen v-tyyli :)


      • helvetissäkään
        Ei!!! kirjoitti:

        Älä osta osia erikseen! Mikään korjaamo ei halua, että tuodaan omat osat. Monet eivät niitä suostu edes asentamaan. Jos kuitenkin omat osat asennetaan, maksaa työ enemmän ja se rahallnen "hyöty" menee siinä. Lisäksi voi käydä niin ettei ne omat osat olekaan sopivia ja taas saa ravata lisää ja rahaa palaa. Vie auto johonkin halpaketjun pajalle ja osta työ ja osat könttänä. Tuo raidetangonpää muuten vaatisi ohjauskulmien mittauksen ja säädön mutta sitähän ei suikkapää vaadi, kun alusta ei ole vaihdettu. Se alustan vaihto kun on tekee virheelliset ohjauskulmat vaaraliseksi. Vakioalustalla ei ole väliä, vaikka olisi kyseessä millainen v-tyyli :)

        tarvi säädellä mitään ku ammattimies laittaa.


      • Ammattimies x
        helvetissäkään kirjoitti:

        tarvi säädellä mitään ku ammattimies laittaa.

        Niin katsos kun tuo uusi raidetangonpää ei ole välttämättä identtinen sen vanhan kanssa, vaikka sen ostaisi maahantuojalta. Kyse ei ole siitä kuke sen laittaa. Kuten todettiin, ei virheelliset pyöränkulmat ole vaaralliset, kuin silloin, jos on vietärit vaihdettu. Näin on päätetty.


      • sun tekstistä
        Ammattimies x kirjoitti:

        Niin katsos kun tuo uusi raidetangonpää ei ole välttämättä identtinen sen vanhan kanssa, vaikka sen ostaisi maahantuojalta. Kyse ei ole siitä kuke sen laittaa. Kuten todettiin, ei virheelliset pyöränkulmat ole vaaralliset, kuin silloin, jos on vietärit vaihdettu. Näin on päätetty.

        ei saa oikein selvää, mitä tarkoitat, mutta asiahan on niin että tarvitsee ainoastaan mittailla hiukan ennen vanhan osan irroitusta ja uuden asennuksen yhteydessä. Olet oikeassa siinä ettei uusi osa ole välttämättä samanlainen ku se vanha, viallinen, mutta sillä ei ole merkitystä ku osaa homman tehdä.


    • mek.1981

      Tässä muutama paikka josta voit kysellä hintoja yms.

      Linnainmaan Autohuolto
      Aitolahdentie 32
      33580 Tampere
      03-3562372

      Pirkanmaan Autotaito Oy
      Hatanpään valtatie 29
      33900 Tampere
      (03) 3124 2900

      RK-Cityhuolto
      Lentokentänkatu 3
      33900 Tampere
      (03) 2533 324

      VM-Autohuolto Oy
      Hatanpään valtatie 48 B
      33100 Tampere
      (03) 2545 766

      ja googlella löytyy lisää kunhan vain hakusanat on oikeat

    • Taina

      Hei ja kiitos kovasti kaikille tähän hetkisistä vastauksista! En osannut odottaa että näin avuliaita ihmisiä löytyy!
      Kyllä olet oikeassa kyseessä on sittenkin 406 malli.
      Tuota minulle jäi hieman tosin epäselväksi, että kannattaisiko varaosat siis erikseen ostaa ja huoltamossa hoitaa työ? Toiseksi mikä on tarkalleen ottaen ongelma nyt autossani?? Laakerit ovat niitä pyöreitä rinkuloita joissa on palloja eikö - pitääkö ne sitten vaihtaa molemmilta puolilta vain?
      Anteeksi kun kyselen näin hölmöjä kysymyksiä mutta en tiedä näistä paljoakaan :((
      Toivottavasti opin tästä nyt jotain!

      T:Taina

      • huonoja

        kokemuksia "Pirkanmaan autotaito" korjaamosta. Toinen paikka joka kannattaa kiertää kaukaa on "Pispalan autot",Lielahdessa. Osat sun kannattaa hommata itte, korjaamo rokottaa niistä ylimääräistä. Laakerit molemmin puolin. Konttorilta saatu vikalista kauppaan mukaan ja myyjälle kouraan. Kyllä se siitä....Tiesithän että on kuukausi aikaa tuosta hylkäyspäivästä hoitaa asia. Muuten koko katsastus suoritetaan uudestaan ja taas maksaa...


      • Toivottavasti auttaa

        Varaosat kannattaa ostaa erikseen ja viedä korjaamolle. Jos korjaamo ostaa osat, niihin laitetaan tietysti sitten hintaa lisää...

        Osat voi siis hommata joko alkuperäisinä tai sitten tarvikeosina, vaikkapa sieltä motonetistä.

        Peugeot-edustaja tarjoaa hienoa kuvastoa jossa on tärkeimmät huolto-osat ja niiden hinnat:

        http://www.peugeot.fi/files/peugeot/Varaosat/Varaosakatalogi_406_09.pdf

        Tuolta kun katsotaan osien hinnat:

        -raidetangonpää, osanumero 381739 tai 381740, riippuen kumman puolen osasta on kyse: 64 €

        -iskunvaimentajan yläkääntölaakeri: hups, tuossa hinnastossa ei sitä ollutkaan, mutta sain tiedon muualta että hinta noin 60 € /kpl

        Ja motonetin hinnat vastaaville osille:

        -raidetangonpää, osanumero 17-6057 tai 17-6058, riippuen kumman puolen osasta on kyse: 11,90 €

        - iskunvaimentajan yläkääntölaakeri: osanumero 18-1804, 23,50 € kpl

        Äkkiseltään laskettuna, motonetista haettuna, säästää noin 125 euroa.

        Tässä ohje noiden iskarin kääntölaakereiden vaihtoon, kannattaa tulostaa ja antaa korjaamon kavereille mukaan, tuo homma ei välttämättä ole aivan tuttu heille, eli saattavat helposti tehdä ylimääräistä työtä.

        http://peugeot-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=c23a4d34a93902e6a8223780e4297a4d&topic=11061.0

        Kaiken tämän jälkeen voitaisiin tietysti udella että miten muuten autoasi on huollettu, onko öljyt vaihdettu kerran vuodessa, entä jakohihna, se pitäisi vaihtaa 120.000 km tai 4 vuoden välein, kumpi ensin tulee vastaan.

        Tuo on sitten sangen oleellinen asia, jos sen jättää vaihtamatta, ja katkeaa, seurauksena on erittäin kallis moottoriremontti.


      • Taina
        Toivottavasti auttaa kirjoitti:

        Varaosat kannattaa ostaa erikseen ja viedä korjaamolle. Jos korjaamo ostaa osat, niihin laitetaan tietysti sitten hintaa lisää...

        Osat voi siis hommata joko alkuperäisinä tai sitten tarvikeosina, vaikkapa sieltä motonetistä.

        Peugeot-edustaja tarjoaa hienoa kuvastoa jossa on tärkeimmät huolto-osat ja niiden hinnat:

        http://www.peugeot.fi/files/peugeot/Varaosat/Varaosakatalogi_406_09.pdf

        Tuolta kun katsotaan osien hinnat:

        -raidetangonpää, osanumero 381739 tai 381740, riippuen kumman puolen osasta on kyse: 64 €

        -iskunvaimentajan yläkääntölaakeri: hups, tuossa hinnastossa ei sitä ollutkaan, mutta sain tiedon muualta että hinta noin 60 € /kpl

        Ja motonetin hinnat vastaaville osille:

        -raidetangonpää, osanumero 17-6057 tai 17-6058, riippuen kumman puolen osasta on kyse: 11,90 €

        - iskunvaimentajan yläkääntölaakeri: osanumero 18-1804, 23,50 € kpl

        Äkkiseltään laskettuna, motonetista haettuna, säästää noin 125 euroa.

        Tässä ohje noiden iskarin kääntölaakereiden vaihtoon, kannattaa tulostaa ja antaa korjaamon kavereille mukaan, tuo homma ei välttämättä ole aivan tuttu heille, eli saattavat helposti tehdä ylimääräistä työtä.

        http://peugeot-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=c23a4d34a93902e6a8223780e4297a4d&topic=11061.0

        Kaiken tämän jälkeen voitaisiin tietysti udella että miten muuten autoasi on huollettu, onko öljyt vaihdettu kerran vuodessa, entä jakohihna, se pitäisi vaihtaa 120.000 km tai 4 vuoden välein, kumpi ensin tulee vastaan.

        Tuo on sitten sangen oleellinen asia, jos sen jättää vaihtamatta, ja katkeaa, seurauksena on erittäin kallis moottoriremontti.

        Kyselit jakohihnasta ja öljyistä, niin ne vaihdettiin tuossa kaksi vuotta sitten - tämän muistan. Tiedän, että saatan toistaa itseäni tässä hieman mutta siis kokoavasti asia menee näinkö(?): -osat kannattaa ostaa erikseen, koska korjaamo luonnollisesti rokottaa niistä melko reilulla kädellä. Itse kovasti tahtoisin oppia säästämään näissä autoasioissa! :) -kyseiseset osat ovat siis raidetangonpäät (mitä tarkoittaa vasemmalla ulompi? Ostanko molempiin puoliin kuitenkin?)ja iskunvaimentimien yläkääntölaakerit. -heräsi keskustelua säästö-/laatuasioista, tähdennän vielä, että autolla ajetaan vuodessa ehkä korkeintaan 15tkm! Uskallan jopa väittää että vähemmänkin. Eli jos laakerit ja raidetangonpäät eivät kulu ajan ja sään pieksemänä niin halvemmat kelpaavat kyllä, johtuen auton vähäisestä käytöstä. Haluaisin kiittää kaikkia tuhannesti! Olette erittäin ystävällisiä ja avuliaita! :)) Ps:auto on muuten erittäin hyvässä kunnossa ja on turha moittia että hankkiutuisin siitä eroon vähäisestä käytöstä johtuen! Aion oppia hoitamaan sen kyllä vielä itse!


      • Taina
        Taina kirjoitti:

        Kyselit jakohihnasta ja öljyistä, niin ne vaihdettiin tuossa kaksi vuotta sitten - tämän muistan. Tiedän, että saatan toistaa itseäni tässä hieman mutta siis kokoavasti asia menee näinkö(?): -osat kannattaa ostaa erikseen, koska korjaamo luonnollisesti rokottaa niistä melko reilulla kädellä. Itse kovasti tahtoisin oppia säästämään näissä autoasioissa! :) -kyseiseset osat ovat siis raidetangonpäät (mitä tarkoittaa vasemmalla ulompi? Ostanko molempiin puoliin kuitenkin?)ja iskunvaimentimien yläkääntölaakerit. -heräsi keskustelua säästö-/laatuasioista, tähdennän vielä, että autolla ajetaan vuodessa ehkä korkeintaan 15tkm! Uskallan jopa väittää että vähemmänkin. Eli jos laakerit ja raidetangonpäät eivät kulu ajan ja sään pieksemänä niin halvemmat kelpaavat kyllä, johtuen auton vähäisestä käytöstä. Haluaisin kiittää kaikkia tuhannesti! Olette erittäin ystävällisiä ja avuliaita! :)) Ps:auto on muuten erittäin hyvässä kunnossa ja on turha moittia että hankkiutuisin siitä eroon vähäisestä käytöstä johtuen! Aion oppia hoitamaan sen kyllä vielä itse!

        Hei kaikille! Soitin Kangasalan Sevin huoltamoon (siellä vaihdoin jakohihnan ja pari muutakin osaa taannoin, erittäin osaava ja avulias kaveri!). Sevi sanoi, että osineen ja töineen homma kustantaisi 220e, mikä mielestäni vaikuttaa hyvältä! Kyselin vielä Seviltä haittaako jos tuon omat varaosat, ja sanoi että työkin voidaan tehdä pelkästään, että käy niinkin. Eli motonetistä ostettuna nuo varaosat maksaisivat n.70e. Työ sitten päälle (2-3h & 40-70e/h) niin ehkä se tekee lähelle 200e? Eli pohdinkin että kannattaako ostaa sittenkään varaosia vai viedä vain sellaisenaan?


      • kaikki on
        Taina kirjoitti:

        Hei kaikille! Soitin Kangasalan Sevin huoltamoon (siellä vaihdoin jakohihnan ja pari muutakin osaa taannoin, erittäin osaava ja avulias kaveri!). Sevi sanoi, että osineen ja töineen homma kustantaisi 220e, mikä mielestäni vaikuttaa hyvältä! Kyselin vielä Seviltä haittaako jos tuon omat varaosat, ja sanoi että työkin voidaan tehdä pelkästään, että käy niinkin. Eli motonetistä ostettuna nuo varaosat maksaisivat n.70e. Työ sitten päälle (2-3h & 40-70e/h) niin ehkä se tekee lähelle 200e? Eli pohdinkin että kannattaako ostaa sittenkään varaosia vai viedä vain sellaisenaan?

        ok. Anna korjaamon hankkia osat niin tulee kerrasta oikein tai jos ei kerrasta niin ei ainakaan sun tartte juosta niintä hankkimassa. 220 € ok hinta. Onnea matkaan!!!!!!!!!


      • Taina
        kaikki on kirjoitti:

        ok. Anna korjaamon hankkia osat niin tulee kerrasta oikein tai jos ei kerrasta niin ei ainakaan sun tartte juosta niintä hankkimassa. 220 € ok hinta. Onnea matkaan!!!!!!!!!

        Haluaisin kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita erittäin lämpimästi! Olin alkuun skeptinen ja pelkäsin, että saattaisin joutua pienoisen pilkan kohteeksi, mutta tämä kokemus osoitti, että tältä sivustolta löytyy paljon avuliaita henkilöitä! Teette suuren palveluksen minun kaltaisille ihmisille, jatkakaa samaa rataa. KIITOS ja mukavaa kevään jatkoa! T:Taina


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe