Turun Sosiaalitoimisto

Mörssäri

Olen joutunut työttömäksi ja haen yleistä toimeentulotukea. Hakemuksen käsittelyn maksimiaika on viikko, mutta hakemustani pantataan jo kolmatta viikkoa. Kaksi vuokraa maksamatta, hernekeitto loppu kaapista eikä rahaa ostaa ruokaa. Helsingissä käsittely kestää muutaman päivän.

Kysyn siis suoraan, MITÄ VITTUA? Tämän lisäksi palvelu on tylyä, ylimielistä ja muutenkin huonoa kyseisessä lafkassa.

En tiedä jaksaisinko edes valittaa asiasta minnekkään, sillä en usko sen auttavan ollenkaan. Halusin vain päästä purkamaan paineita jonnekkin.

30

2748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuso...

      Kävikkös äänestämässä viime vuonna kunnallisvaaleissa.... jos vastaus on on kielteinen niin turha valittaa Turun asioista millekkään taholle...

      • Kokoomusta

        Lupasivat hoitaa Yöväen ja vähäosaisten asioita. Oikein lekoja, hanskoja ja kuokkia esiteltiin työkaluina.

        Vaan kuinka elävässä elämässä ovat toimineet: täysin päinvastoin.

        Miksi äänestää, jos puolueiden lupauksiin ei voi luottaa? Saatana, jotain tolkkua!


      • himmeä
        Kokoomusta kirjoitti:

        Lupasivat hoitaa Yöväen ja vähäosaisten asioita. Oikein lekoja, hanskoja ja kuokkia esiteltiin työkaluina.

        Vaan kuinka elävässä elämässä ovat toimineet: täysin päinvastoin.

        Miksi äänestää, jos puolueiden lupauksiin ei voi luottaa? Saatana, jotain tolkkua!

        Vaalilupaukset on lupauksia jotka on voimassa vain vaalien ajan. Oikea kokomuslainen ei ole, eikä näy sossun jonossa. Eihän tyhmyydelleen mitään voi, mutta onko sinun tyhmyyttäsi vielä korostettava. Kiitos vain äänestäsi.


      • äänestit
        Kokoomusta kirjoitti:

        Lupasivat hoitaa Yöväen ja vähäosaisten asioita. Oikein lekoja, hanskoja ja kuokkia esiteltiin työkaluina.

        Vaan kuinka elävässä elämässä ovat toimineet: täysin päinvastoin.

        Miksi äänestää, jos puolueiden lupauksiin ei voi luottaa? Saatana, jotain tolkkua!

        äänestäjät kyllä tietävät että KOKOOMUS on Suomen suurin työväenpuolue.


    • jo ties

      kuinka monetta kertaa. Täälläkin keksitään milloin minkäkinlaisia tekosyitä sille ettei päätöstä tehdä sen seitsemän päivän sisällä ja laskut makaa maksamatta kun ei ole millä maksella ja sitten tulee korkomaksuja päälle. Että ottaa päähän tuo virkamiesten kupeksiminen. Mikähän lienee oikea syy tällaiselle toiminnalle? Joku muu se on kuitenkin kuin ainainen koneiden päivittäminen, lomat, taikka KIIRE. Silkkaa paskanjauhantaa, saadaan korot täten omaan piikkiin pankilta........................................ Voihan veeeeeeeeeeeeee!

    • työmarkkinatuella

      Vastaus oli kielteinen! Ei tukea helmi-, maalis-, huhtikuulle.

      Jatkohakemus oli mukana. Jatkohakemuksen käsittely kesti reilun kolme vikkoa ja tukea tuli touko ja kesäkuulle reilu satanen. Lupasivat vielä maksaa 4-kympin sähkölaskun kesäkuussa.

      Tilanne täysin sama - niin tulot kuin menot. Ihmettelen edelleen miksen saanut euroakaan helmi-, maalis-, huhtikuulle?

    • Huoltosuhde paranee

      Kokoomuslaiset eivät saaneet tapettua kaikkia köyhiä Lapuan kahakoissa, joten nyt ytitetään tappaa loput nälkään.

    • varaudu palautukseen

      Ehdot toimeentulotuelle ovat tosi tiukat. Jos tulet saamaan ansiosidonnaista on turha unta nähdä sossun rahoista. Ja jos nyt vaikka saisitkin rahaa sossusta, kun kassojen jonot ei vedä, joudut palauttamaan rahat myöhemmin.

      Saas nähdä kumpi ehtii esin sossu vai kassa?

      • voi helvetti

        jos keskustelun aloittaja tosiaan äänesti kokoomusta,niin naurattaa ihan perkeleesti ja työkavereitakin.mitä vittua tämä idiootti sossujonossa tekee ?
        eikö hänen kuuluisi bilettää lions clubin juhlissa...


      • sven-erik
        voi helvetti kirjoitti:

        jos keskustelun aloittaja tosiaan äänesti kokoomusta,niin naurattaa ihan perkeleesti ja työkavereitakin.mitä vittua tämä idiootti sossujonossa tekee ?
        eikö hänen kuuluisi bilettää lions clubin juhlissa...

        aina runkatessani unohdan työttömyyteni ja kun mälli lähtee,niin huudan " rkp rkp !" koska orgasmin nautinnossa unohdan tämän keskustelun avanneen .......
        vittu


      • mielelkiintoista
        sven-erik kirjoitti:

        aina runkatessani unohdan työttömyyteni ja kun mälli lähtee,niin huudan " rkp rkp !" koska orgasmin nautinnossa unohdan tämän keskustelun avanneen .......
        vittu

        asiaa. Helsingissä eräässä juottolassa muutama vuosikymmen sitten jo vähän rupsahtaneet rental ladies alkoivat väitellä kenellä helsingin herroista oli suurin työkalu. Listalla oli todella hyvin arvostettuja nimiä.

        Se mikä asian teki myös mielenkiintoiseksi oli, kolme kärjessä olevilla oli Erik nimessä.
        Annetaanko kasteessa jo nimi Erik viitteeksi, jos omaa lähdössä muita suuremman työkalun.


      • sven-erik
        mielelkiintoista kirjoitti:

        asiaa. Helsingissä eräässä juottolassa muutama vuosikymmen sitten jo vähän rupsahtaneet rental ladies alkoivat väitellä kenellä helsingin herroista oli suurin työkalu. Listalla oli todella hyvin arvostettuja nimiä.

        Se mikä asian teki myös mielenkiintoiseksi oli, kolme kärjessä olevilla oli Erik nimessä.
        Annetaanko kasteessa jo nimi Erik viitteeksi, jos omaa lähdössä muita suuremman työkalun.

        kaikilla meillä suomenruotsalaisilla on isot.miten me muuten näin pienenä ryhmänä
        voisimme jatkuvasti kyykyttää yli 5 miljoonaa suomalaista...det är sant


      • tamme faan
        sven-erik kirjoitti:

        kaikilla meillä suomenruotsalaisilla on isot.miten me muuten näin pienenä ryhmänä
        voisimme jatkuvasti kyykyttää yli 5 miljoonaa suomalaista...det är sant

        puhut kuin eräs Matti Vanhanen joka puolue keskusta (maanviljelijät) edustaa noin yhtä % väestöstä, mutta annetuista äänistä 25%. Pellekautena olin Dragsvikin varuskunnassa jossa palveli Suomenruotsalaisia. Mieleen ei ole jäänyt yhtään "erikoistyökalua".

        Eräs varusmies kertoi olevansa suoraan alenevassa polvessa Ruotsin hoviin. Kustaa Vaasan perustaessa Ruotsinvallan 1500 luvulla rietas hovielämä synnytti runsaasti ns äpäröitä ja hän on yksi näiden jälkeläisistä. Pääosin äpärät kuskattiin pois näkyvistä Suomeen, mukana runsaasti rahaa, jolla oli hyvä mällätä. Pääosin äpärät jäi rannikoille ja pullistelevat siellä vielä tänäkin päivänä.

        Nalle kun piti juhlat Suomessa, hän kutsui sukuaan Ruotsissta, taisi piipahtaa itse pääkunkku puolisoineen.

        Totta puhut kyykyttämisestä, mutta tuskin se "työkalun" koosta johtuu.


      • sven-erik
        tamme faan kirjoitti:

        puhut kuin eräs Matti Vanhanen joka puolue keskusta (maanviljelijät) edustaa noin yhtä % väestöstä, mutta annetuista äänistä 25%. Pellekautena olin Dragsvikin varuskunnassa jossa palveli Suomenruotsalaisia. Mieleen ei ole jäänyt yhtään "erikoistyökalua".

        Eräs varusmies kertoi olevansa suoraan alenevassa polvessa Ruotsin hoviin. Kustaa Vaasan perustaessa Ruotsinvallan 1500 luvulla rietas hovielämä synnytti runsaasti ns äpäröitä ja hän on yksi näiden jälkeläisistä. Pääosin äpärät kuskattiin pois näkyvistä Suomeen, mukana runsaasti rahaa, jolla oli hyvä mällätä. Pääosin äpärät jäi rannikoille ja pullistelevat siellä vielä tänäkin päivänä.

        Nalle kun piti juhlat Suomessa, hän kutsui sukuaan Ruotsissta, taisi piipahtaa itse pääkunkku puolisoineen.

        Totta puhut kyykyttämisestä, mutta tuskin se "työkalun" koosta johtuu.

        det är mycket kiva,att joku ottaa jutut vakavasti


      • jari sillanpää
        sven-erik kirjoitti:

        det är mycket kiva,att joku ottaa jutut vakavasti

        minua kiinnostaa mieltymyksesi miesten vehkeisiin.katselitko intissä salaa vai
        häpeilemättä kundien peniksiä...? seisoiko sinulla aina suihkussa ?


      • jos sinua
        jari sillanpää kirjoitti:

        minua kiinnostaa mieltymyksesi miesten vehkeisiin.katselitko intissä salaa vai
        häpeilemättä kundien peniksiä...? seisoiko sinulla aina suihkussa ?

        kiinnostaa miehien penikset, niin voin vakuuttaa että en kuulu samaan sarjaan. Eiköhän tähän asiaan syventyneille ole oma saitti.


      • kyllä
        jos sinua kirjoitti:

        kiinnostaa miehien penikset, niin voin vakuuttaa että en kuulu samaan sarjaan. Eiköhän tähän asiaan syventyneille ole oma saitti.

        ymmärrä tätä juttua. Jos on joutunut työttömäksi, saahan sitä ansiosidonnaista?
        Itse tosin joudun olemaan vain huhupuheiden varassa, koska en ole ollut koskaan työttömänä. Enkä koskaan maksanut rahoja työttömyyskassoihin.

        Töissä kylläkin yli 40 vuotta


      • ketjussa ole
        sven-erik kirjoitti:

        det är mycket kiva,att joku ottaa jutut vakavasti

        vakavasti ottanut. Hovilegendaan viitaten oma sukunimeni on koskenkukka Suomeksi ja suku pääosin rannikko "pitäjästä". Mistä juuret on tähän pitäjään saapuneet on...........


    • aluksi kyselemässä

      töitä pariltakymmeneltä työnantajalta. Ja aloilta, joissa ei töistä ole pulaa. Kuten esimerkiksi saneerausalalta. Ja kirjoittele sitten kitkeriä havaintoja Sossusta, mikäli vielä on aikaa.

      • se varmaankin

        auttaa siihen että asia koskee todella monia ihmisiä eikä vaan tätä yhtä. Meinaatkos että koko työttömälle väelle yhtäkkiä töitä löytyy "simsalabim" vaan.

        Että voisit kyllä kokoomuslainen pitää nokkasi kiinni ja siellä sossussa laittakaa vauhtia niihin maksuihin ettei tarvitse väen alkaa kidnappaamaan rikkaiden kakaroita tuon enempää enää.!!!


      • aluksi kyselemässä
        se varmaankin kirjoitti:

        auttaa siihen että asia koskee todella monia ihmisiä eikä vaan tätä yhtä. Meinaatkos että koko työttömälle väelle yhtäkkiä töitä löytyy "simsalabim" vaan.

        Että voisit kyllä kokoomuslainen pitää nokkasi kiinni ja siellä sossussa laittakaa vauhtia niihin maksuihin ettei tarvitse väen alkaa kidnappaamaan rikkaiden kakaroita tuon enempää enää.!!!

        töitä samalla periaatteella. Näin poistuisi myös tämänhetkinen ongelma maahanmuuttajien ottamisesta verukkeella, että työntekijät loppuu Suomesta.

        Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä. Nyt taas joku väittää, että teetetään töitä ilmaiseksi. Tarkoittanee alle 800 euroa /kk. Eli laiskat sosiaalipummit vastustaa jo keskusteluakin palkanalennuksesta.

        Onhan se mukavaa vain istuskella kotona ja kirjoitella tänne valituksia sossun toimimattomuudesta.

        Mutta; tulette näkemään aikojen koventuvan ja teidänkin lähtevän töihin. Tai kerjuulle.


      • ole paha
        aluksi kyselemässä kirjoitti:

        töitä samalla periaatteella. Näin poistuisi myös tämänhetkinen ongelma maahanmuuttajien ottamisesta verukkeella, että työntekijät loppuu Suomesta.

        Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä. Nyt taas joku väittää, että teetetään töitä ilmaiseksi. Tarkoittanee alle 800 euroa /kk. Eli laiskat sosiaalipummit vastustaa jo keskusteluakin palkanalennuksesta.

        Onhan se mukavaa vain istuskella kotona ja kirjoitella tänne valituksia sossun toimimattomuudesta.

        Mutta; tulette näkemään aikojen koventuvan ja teidänkin lähtevän töihin. Tai kerjuulle.

        noin vaan mennä jollei sinne huolita?
        Kuvitteletko ihan tosissasi etteivät ne jotka joutuvat korvauksilla elämään menisi mieluummin töihin jossa tienaa, ainakin vielä, paremmin kuin työttömänä? Taidat olla aika taliaivo taikka sitten jonkun rikkaan loispummiyrittäjän kakara? Joka on kasvanut aika pimennossa. No ei se mitään ehkäpä se elämän todellisuus vielä sinullekin ehtii aueta ennen kun pääset loppumetreille.... Toivottavasti ainakin.


      • ollaankin
        aluksi kyselemässä kirjoitti:

        töitä samalla periaatteella. Näin poistuisi myös tämänhetkinen ongelma maahanmuuttajien ottamisesta verukkeella, että työntekijät loppuu Suomesta.

        Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä. Nyt taas joku väittää, että teetetään töitä ilmaiseksi. Tarkoittanee alle 800 euroa /kk. Eli laiskat sosiaalipummit vastustaa jo keskusteluakin palkanalennuksesta.

        Onhan se mukavaa vain istuskella kotona ja kirjoitella tänne valituksia sossun toimimattomuudesta.

        Mutta; tulette näkemään aikojen koventuvan ja teidänkin lähtevän töihin. Tai kerjuulle.

        vai luuletko ettei tämä sossussa asoiminen ole muuta kuin nykypäivän kerjuulla oloa? Piilossa kaiken sen hienomman väen silmistä, ei muuta.

        Nauttisitkin varmaankin siitä mieluummin että näkisit rääsyläisiä kaduilla kerjäämässä. Lieveilmiönä tietenkin olisi kaikki ne taudinleviämiset jotka nyt on saatu ainakin hallintaan jollei kuriin. Tuntisit ainakin itsesi joitain ihmisiä paremmaksi, eikö vain? Likaisia rääsyläisiä olisi niin mukavaa potkiskella aina ohimennen kun olisi sen verran parempaa sakkia että siihen olisi aivan lupa ja aihettakin.

        Häpeä sinä laiska renttu!


      • mahdollista ...
        aluksi kyselemässä kirjoitti:

        töitä samalla periaatteella. Näin poistuisi myös tämänhetkinen ongelma maahanmuuttajien ottamisesta verukkeella, että työntekijät loppuu Suomesta.

        Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä. Nyt taas joku väittää, että teetetään töitä ilmaiseksi. Tarkoittanee alle 800 euroa /kk. Eli laiskat sosiaalipummit vastustaa jo keskusteluakin palkanalennuksesta.

        Onhan se mukavaa vain istuskella kotona ja kirjoitella tänne valituksia sossun toimimattomuudesta.

        Mutta; tulette näkemään aikojen koventuvan ja teidänkin lähtevän töihin. Tai kerjuulle.

        "Mutta; tulette näkemään aikojen koventuvan ja teidänkin lähtevän töihin. Tai kerjuulle."

        Koska Suomi on huonoiten hoidettu pohjoismaa niin tuo on hyvinkin mahdollista. Täällä asiat ryssitään kerran vuosikymmenessä, parhaimpana kahdesti.

        Talouspolitiikkaa hoidetaan Sailaksen johdolla päin mäntyä ja voi olla, että tulemme näkemään piakkoinkin ison pörssiyhtiön kaatuvan kirjanpitokupruun.

        Unelma Ike-tyyppisestä elämänkaaresta, johon ei sisälly päivääkään töitä, mutta sen sijaan helppoja naisia, on mennyttä maailmaa. Tai no. Kyllä kottaraisia aina riittää niin että huonompia tapauksia saa hätistellä kauemmaksi.


      • sanoista
        aluksi kyselemässä kirjoitti:

        töitä samalla periaatteella. Näin poistuisi myös tämänhetkinen ongelma maahanmuuttajien ottamisesta verukkeella, että työntekijät loppuu Suomesta.

        Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä. Nyt taas joku väittää, että teetetään töitä ilmaiseksi. Tarkoittanee alle 800 euroa /kk. Eli laiskat sosiaalipummit vastustaa jo keskusteluakin palkanalennuksesta.

        Onhan se mukavaa vain istuskella kotona ja kirjoitella tänne valituksia sossun toimimattomuudesta.

        Mutta; tulette näkemään aikojen koventuvan ja teidänkin lähtevän töihin. Tai kerjuulle.

        "Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä."

        Voithan sinä deklaratiivisesti valehdella ja satuilla, koska suuret sanat eivät suuta halkaise.


        Mitä seuraavista Turussa avoinna olevista työpaikoista, joista maksetaan palkkaa, on vaikea täyttää:

        http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=0&searchExecute=true&professionCode=---&freshness=1&country=---&type=21&lang=fi&province=---&municipalities=turku&searchphrase=&duration=11#resultList

        Rakennusalan työttömyys on tällä hetkellä 25%.


      • edelleen;
        sanoista kirjoitti:

        "Kaikille halukkaille suomalaisille on tällä hetkelläkin töitä."

        Voithan sinä deklaratiivisesti valehdella ja satuilla, koska suuret sanat eivät suuta halkaise.


        Mitä seuraavista Turussa avoinna olevista työpaikoista, joista maksetaan palkkaa, on vaikea täyttää:

        http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=0&searchExecute=true&professionCode=---&freshness=1&country=---&type=21&lang=fi&province=---&municipalities=turku&searchphrase=&duration=11#resultList

        Rakennusalan työttömyys on tällä hetkellä 25%.

        käykää hakemassa töitä saneerausalalta. Ette tule pettymään. Tai sitten ette haluakkaan aidosti töitä.

        Valitatte ilmeisesti seuraavassa vastauksessanne, ettei töitä " voi tehdä kahvipalkalla" tai jotain vastaavaa. Itse olen ollut töissä 45 vuotta, enkä koskaan työttömänä. Parhaimmillaan olen tehnyt kolmea työtä yhtaikaa elättääkseni perheeni. Jos tekee kolmea työtä, vaikka pienelläkin palkalla, pärjää kyllä tälläkin hetkellä. Se on vain halusta kiinni.

        Edelliselle vastaajalle ideaksi; ei tälle palstalle nettilinkkien lähettely paljon ihmisiä auta työnhaussa......Täytyy lähteä työnhakuun!


    • Saman kokenut

      Turun sossussa ns. palvelu on todellakin ihan törkeän epäkohtelisata. Olen valitettavasti joutunut sen kokemaan. Siellä ei yhtään arvosteta ihmistä vaan se vähäkin ihmisyyden tunne joka sulla on niin pyritään polkemaan olemattomiin.
      Toiselle paikkakunnalle muutettuani eka kysymys oli sossussa et "Mitä teille kuuluu?" "Onko kaikki sujunut hyvin?" Ja sitä se oli koko sen ajan jonka sossua tarvittiin. Hakemukset käsiteltiin nopeasti eikä viikkoja jälkijunassa.
      Tolla käytöksellä ei ole mitään tekemistä et äänestitkö vai et.

      • TOSI HYVÄÄ KOHTELUA

        Turun sossussa.en voi valittaa,olen 62 v.työtön nainen ,jo elämää kokenut ja nähnyt. Olen kiitollinen ,että on sossun apua ,olen kohtelias ja esitän asiani asiallisesti,en ole ikinä saanut huonoa kohtelua,olen myös saanut sen avun minkä laki määrää.Ja olen siitä yhteiskunnalle kiitollinen.Olen kyllä aikoinaan ollut hyvin palkatussa btyössä n. 30 v.


      • naamasta kiinni
        TOSI HYVÄÄ KOHTELUA kirjoitti:

        Turun sossussa.en voi valittaa,olen 62 v.työtön nainen ,jo elämää kokenut ja nähnyt. Olen kiitollinen ,että on sossun apua ,olen kohtelias ja esitän asiani asiallisesti,en ole ikinä saanut huonoa kohtelua,olen myös saanut sen avun minkä laki määrää.Ja olen siitä yhteiskunnalle kiitollinen.Olen kyllä aikoinaan ollut hyvin palkatussa btyössä n. 30 v.

        olen ollut kahdella eri virkailijalla ja toinen piti minua täysin tarpeettomana ei-ihmisenä, taakkana yhteiskunnalle.
        Toisen, mistähän sekin siihen tuli, onneksi, oli ihan IHMINEN, vaikka siinä istuin alkuun kuin hiiri, sen toisen pelästyttämänä.

        Huonoa alentavaa kohtelua joka päivä olen saanut kohdalleni eräässä palkkatukipaikassa, siellä minun piti olla 5 tuntia, viitenä päivänä viikossa.
        Ali-ihmisenä.


    • lllklklklklkk

      sijaitsee? Linnankadulla tiedän sen paikan carparkin vieressä mutta ovi kiinni ja ilmeisesti siitä toisesta ovesta sisälle kun tulee niin lukee vaan et henkilökunnalle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      38
      2465
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1599
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1515
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      1363
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1219
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      944
    7. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      312
      916
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      890
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      835
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      76
      830
    Aihe