Renaultin surkea huolto syy merkin vaihtoon

Cityvihreä

Syitä Renaultin alamäkeen on monia.

1) Suomalaisen maahantuonnin vaihtuminen tehtaan omiin käsiin ei suinkaan parantanut asetelmia, vaan pikemminkin päinvastoin. Milloin olet viimeksi saanut Renault-Uutiset (vai mikä sen lehden nimi olikaan?) kotiisi? Milloin olet viimeksi nähnyt räväköitä markkinointikampanjoita? Miksi Rellu hyvittää Rellusta vaihdossa kaikkein vähiten? Itse en osta autoja uutena vaan noin kolmen vuoden ikäisenä, sopivan vähän ajettuna. Näin saa uudenkarhean bilikan puoleen hintaan siitä mitä uusi maksaisi. Paha vaan että uusien Renaultien myynti on ollut nihkeää, sillä nyt ei markkinoille tule sopivia käytettyjä.

2) On tuotteissakin ollut sanomista. Ensimmäisissä Laguna II ja ensimmäisissä Megane II malleissa oli liikaa vikoja. Ne päästettiin markkinoille keskeneräisinä ja niissä oli lastentauteja. En kuitenkaan usko että nuo mallisarjan viimeiset vuosimallit huonoja olisivat ja edullinen hintataso kontra hyvät varusteet kuittaavat kyllä mahdolliset pikkuharmit, jos niitä edes ilmeneekään. Olin vakavissani aikeissa käydä tänään katsomassa 30 tuhatta ajettua 2-litraista 2008-mallista Megane Breakia, mutta jäljempänä kerrotusta syystä johtuen jätin koeajon väliin.

3) Negatiivinen kirjoittelu lehdistössä ja netin keskustelupalstoilla on varmasti vaikuttanut myyntiin. Vähän nyppii tiettyjen lehtien tapa tulkita vikatilastoja - niitä luetaan kuin piru raamattua ja tarkoitushakuisesti. Vähän kun lukee tarkemmin ja perehtyy asiaan, huomaa että autojen väliset todelliset erot eivät olekaan suuria tai että otsikointi on harhaanjohtavaa. Mitä taas nettikirjoittelun voimaan tulee - katsopa nyt tälläkin palstalla olevia threadeja. Eräälläkin kirjoituksella on ollut yli 43.000 lukijaa. On varmaa että moni heistä on jättänyt Meganen kauppaan ja ostanut Focuksen.

4) Syy miksi kirjoitan ja miksi minulla meni vati nurin merkin suhteen - sen huolto on ollut aivan luokattoman huonoa. Niin huonoa, että omalla kohdallani on merkin vaihto lähempänä kuin koskaan. Esimerkkejä:

1998 Scénic:
Sama vetoakselin suojakumin kiinnityspanta katkesi kahdesti. Kaivokselassa asennettiin uudet pannat huoltojen yhteydessä. Jälkimmäisellä kerralla ajoin huollon jälkeen 750 km ja vein auton katsastukseen, jossa huomautettiin että panta oli löysällä. Ties kuinka paljon kuraa olikaan mennyt kumin sisään?

Malmilla ei mennyt aivan nappiin, sillä tyhjäkäynti oli kateissa ja autoa ei saatu yhden päivän aikana kuntoon, mutta minulle ei myöskään ilmoitettu siitä että auto on levällään eikä tule kuntoon tänään. Asian laita kävi ilmi vasta illalla kun huolto oli jo sulkeutunut. Jouduin fillaroimaan seuraavana aamuna aamun sarastaessa töihin. Auto saatiin kuntoon seuraavana päivänä, mutta jäi fiilis että osia vaihdettiin aivan summamutikassa.

Herttoniemessäkään ei mennyt kaikki ihan hyvin, kun viedessäni autoa käynnistyksenesto-ongelman vuoksi korjattavaksi huomattiin että autoon olikin tilattu väärä avain. Oli varattava uusi aika ja kun korjauksen aika tuli, petti aikataulu pahemman kerran. Luvattiin että korjaus kestää tunnin-puolitoista, mutta käytännössä aikaa meni tunti PLUS puolitoista.

Siirryin käyttämään Tikkurilassa sijaitsevaa liikettä. Autossa haisi voimakkaasti bensiinille, mutta vuotoa ei vaan löytynyt. Pistin hajun vuoksi auton kiertoon ja vasta myöhemmin keksin itse että vika olisi ollut hapertuneissa polttoaineletkuissa (tyypillinen ikääntyvän auton vika, myös muissa merkeissä).

2003 Megane Break:
Vaihdatin Tikkurilassa takaiskunvaimentajat. Ne kiristettiin auton ollessa ylhäällä > asettuivat kuormitettuna väärään asentoon > toinen alkoi vuotaa piakoin. Vaihdettiin uusi iskari samalla tavalla ja nyt ei mennyt kuin pari viikkoa kun vuoto alkoi. Kolmannella yrittämällä seisoin itse vieressä ja nyt työ tuli tehtyä oikein. Autoon jäi kuitenkin omituinen kitinä, josta kohta lisää.

Aikanaan meni sytytyspuola. Vaihdatin Tikkurilassa kaikki neljä puolaa. Kului kolme viikkoa ja samat oireet alkoivat uudestaan. Auto takaisin ja tutkinnan alle. Syyksi paljastui puolalle menevän johdon löysällä ollut liitin - jonka he siis olivat itse laittaneet huonosti paikalleen.

Tänään edellä mainitun kaksi vuotta kestäneen kitinän syy selvisi kun autoon vaihdettiin molemmat etujouset koska toinen oli mennyt poikki. Kitinä lakkasi > jousi on ollut poikki kahden vuoden ajan. Tuon kahden vuoden ajan auto on läpäissyt vuosikatsastuksen huomautuksitta kahdesti ja auto on käynyt kahdesti vuosihuollossa tikkurilalaisessa liikkeessä. Auto on siis ollut nosturilla neljästi, ja kukaan ei ole huomannut että jousi on ollut poikki.

2001 Megane Coupe:
Rouvan auto kuluttaa aavistuksen verran öljyä ja ajoittain matkustamoon tulee öljyn käryä. Pyydetty tutkimaan hajun syytä kahdesti huoltojen yhteydessä, mutta vikaa ei ole löydetty.

Kyllä nyt on merkkiuskollisuus sen verran koetuksella että alan miettiä muita merkkejä.

23

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopussa kiitos seisoo

      Rellun huollosta samansuuntaisia kokemuksia. Renaultin sivulla on kaksi valtuutettua huoltofirmaa, joten valinnan varaa on pks-seudulla. Ostamalla huoltokirjan (noin 30,- Alfamerillä) säästää tuhansia euroja.

      Mietityttä sekin kun irtisanotut työntekijät Ranskassa Relluihin ja Pösöihin varaosia tekevässä tehtaassa meinasivat räjäyttää koko tehtaan.

      Turhaa olla masokisti. Vaihda merkkiä. On myös tyytyväisiä Rellun käyttäjiä kuten minä karvaiden vaiheiden jälkeen.

      • Cityvihreä

        Itseasiassa Renault ei ole surkea. Itselläni on ollut lukuisia Volkkareita, Ford ja Opel ja kyllä noissa saksalaisissa on ollut aivan yhtä paljon vikaa - joissakin yksilöissä enemmänkin - kuin Renaultissa.

        Renaultin kohdalla vaan nyppii se kun aivan koko organisaatio mättää. Uusia autoja ei tahdota myydä ja entisistä asiakkaista ei pidetä kiinni. Mulla ei ollut koskaan tuon kaltaisia ongelmia VW:n tai Opelin huollon kanssa.

        Se Astra mikä minulla oli, on kyllä ollut kaikkein surkein auto ikinä. 60 tuhatta ajettuun autoon piti laittaa koko alusta uusiksi. Kallistuksenvakaaja irtosi toisesta päästään (tutulla kummastakin päästä), meni pakoputki ja kansipahvi, oli sähkövikaa - ja sen lisäksi se ruostui käsiin. Ehkä nuo aivan uudet Astrat ovat vähän parempia. Tuossa niitä seisoo parkkiksella kaksin kappalein - ehkä täytyy jututtaa naapureita.

        Tai jos siihen 2-litraiseen Meganeen päädyn, täytyy etsiä viitseliäs Relluhuolto. Kujala Korsossa tai se pikkupulju Vantaan Kiitoradantiellä?


      • norbertnokka
        Cityvihreä kirjoitti:

        Itseasiassa Renault ei ole surkea. Itselläni on ollut lukuisia Volkkareita, Ford ja Opel ja kyllä noissa saksalaisissa on ollut aivan yhtä paljon vikaa - joissakin yksilöissä enemmänkin - kuin Renaultissa.

        Renaultin kohdalla vaan nyppii se kun aivan koko organisaatio mättää. Uusia autoja ei tahdota myydä ja entisistä asiakkaista ei pidetä kiinni. Mulla ei ollut koskaan tuon kaltaisia ongelmia VW:n tai Opelin huollon kanssa.

        Se Astra mikä minulla oli, on kyllä ollut kaikkein surkein auto ikinä. 60 tuhatta ajettuun autoon piti laittaa koko alusta uusiksi. Kallistuksenvakaaja irtosi toisesta päästään (tutulla kummastakin päästä), meni pakoputki ja kansipahvi, oli sähkövikaa - ja sen lisäksi se ruostui käsiin. Ehkä nuo aivan uudet Astrat ovat vähän parempia. Tuossa niitä seisoo parkkiksella kaksin kappalein - ehkä täytyy jututtaa naapureita.

        Tai jos siihen 2-litraiseen Meganeen päädyn, täytyy etsiä viitseliäs Relluhuolto. Kujala Korsossa tai se pikkupulju Vantaan Kiitoradantiellä?

        Nyt myös Me-auto hertsikassa on merkkihuolto ja edustaja.Esim Moduksen lampunvaihto servialla 150€,bilialla 187€ ja Me-autossa työ 40-60€ polttimot norm.12€ tai longlife15€kpl päälle ,että on eroja ja paljon hinnoissa.


      • ei voi olla totta
        norbertnokka kirjoitti:

        Nyt myös Me-auto hertsikassa on merkkihuolto ja edustaja.Esim Moduksen lampunvaihto servialla 150€,bilialla 187€ ja Me-autossa työ 40-60€ polttimot norm.12€ tai longlife15€kpl päälle ,että on eroja ja paljon hinnoissa.

        Siis ei voi olla totta? Miten Auto Servia ja Bilia ovat hinnoitelleet työn noin suolaiseksi? Olisitko markka-aikana maksanut tonnia lampunvaihdosta?

        Ilmastointilaitteen huolto kannattaa muuten teettää jossain muualla kuin Auto Serviassa tai Biliassa - niissä huolto maksaa 140 euroa. Käytin Tattarisuolla sijaitsevaa Nykästä, jonne pääsi saman tien sisään ja työ maksoi 89 euroa. Sama kylmäaine kuin muuallakin. Että sillai.


      • norbertnokka
        ei voi olla totta kirjoitti:

        Siis ei voi olla totta? Miten Auto Servia ja Bilia ovat hinnoitelleet työn noin suolaiseksi? Olisitko markka-aikana maksanut tonnia lampunvaihdosta?

        Ilmastointilaitteen huolto kannattaa muuten teettää jossain muualla kuin Auto Serviassa tai Biliassa - niissä huolto maksaa 140 euroa. Käytin Tattarisuolla sijaitsevaa Nykästä, jonne pääsi saman tien sisään ja työ maksoi 89 euroa. Sama kylmäaine kuin muuallakin. Että sillai.

        Moduksen lampunvaihto on kyllä hankalahomma,mutta kun ei ole ollut vaihtoehtoja korjaamoissa kuin kaksi ,ennen.


      • mitään
        norbertnokka kirjoitti:

        Moduksen lampunvaihto on kyllä hankalahomma,mutta kun ei ole ollut vaihtoehtoja korjaamoissa kuin kaksi ,ennen.

        osata tehdä itse??? Välillä ihmettelen kun luen näitä kirjoituksia täällä että eikö nykyään ole minkäänlaista maalaisjärkeä autojen omistajilla? Kyllä nyt lampunvaihdon ja renkaitten vaihdon ja pissapojan täyttäminen pitäisi jokaisen autonomistajan hallita.


      • norbertnokka
        mitään kirjoitti:

        osata tehdä itse??? Välillä ihmettelen kun luen näitä kirjoituksia täällä että eikö nykyään ole minkäänlaista maalaisjärkeä autojen omistajilla? Kyllä nyt lampunvaihdon ja renkaitten vaihdon ja pissapojan täyttäminen pitäisi jokaisen autonomistajan hallita.

        Ah mikä valopää! Jospa ottaisit asioista selvää ensin,esimerkiksi Moduksesta joutuu purkamaan aikapaljon tavaraa edestä pois ,ennenkuin lamppuja pääsee vaihtamaan se ei ole yhtähelppoa kuin kuplavolkkarissa.


      • mitä sitten?
        norbertnokka kirjoitti:

        Ah mikä valopää! Jospa ottaisit asioista selvää ensin,esimerkiksi Moduksesta joutuu purkamaan aikapaljon tavaraa edestä pois ,ennenkuin lamppuja pääsee vaihtamaan se ei ole yhtähelppoa kuin kuplavolkkarissa.

        sitten vaan puretaan. Nykyään ollaan niin uusavuttomia joka asiassa.


      • aikuisten oikeasti
        norbertnokka kirjoitti:

        Ah mikä valopää! Jospa ottaisit asioista selvää ensin,esimerkiksi Moduksesta joutuu purkamaan aikapaljon tavaraa edestä pois ,ennenkuin lamppuja pääsee vaihtamaan se ei ole yhtähelppoa kuin kuplavolkkarissa.

        Jos ajatellaan että erikoisalan ammattimiehen tuntiveloitus olisi jotain tyyliin 50 euroa tunti ja Bilia rokottaa lampunvaihdosta 187 euroa, ei sitä rojua voi lampunvaihdon tiellä olla niin paljoa että siitä voisi veloittaa liki neljän tunnin verran. Tuolla logiikalla molempien ajovalojen vaihtoon menisi yhdeltä mieheltä liki koko työpäivä. Haloo . . .

        Voin vaihtaa lampun kolmellakympillä koska vaan. Aja bilikka pihaan vaan.


      • norbertnokka
        aikuisten oikeasti kirjoitti:

        Jos ajatellaan että erikoisalan ammattimiehen tuntiveloitus olisi jotain tyyliin 50 euroa tunti ja Bilia rokottaa lampunvaihdosta 187 euroa, ei sitä rojua voi lampunvaihdon tiellä olla niin paljoa että siitä voisi veloittaa liki neljän tunnin verran. Tuolla logiikalla molempien ajovalojen vaihtoon menisi yhdeltä mieheltä liki koko työpäivä. Haloo . . .

        Voin vaihtaa lampun kolmellakympillä koska vaan. Aja bilikka pihaan vaan.

        Ei nää voi olla kuin Tampereelta ,tai jostain missä valo ei pala.


      • valo pala
        norbertnokka kirjoitti:

        Ei nää voi olla kuin Tampereelta ,tai jostain missä valo ei pala.

        Kun yksinkertaisista asioista tehdään monimutkaisia. Vähän yritystä peliin.


      • norbertnokka
        valo pala kirjoitti:

        Kun yksinkertaisista asioista tehdään monimutkaisia. Vähän yritystä peliin.

        Moduksen polttimoidenvaihto ei ole tee se itse hommeleita ja kysymys olikin hinnoista joilla korjaamot sen tekevät.Toisia ei edes kiinnosta purkaa puskureita ym sälää parkkipaikalla.


      • norbertnokka
        norbertnokka kirjoitti:

        Moduksen polttimoidenvaihto ei ole tee se itse hommeleita ja kysymys olikin hinnoista joilla korjaamot sen tekevät.Toisia ei edes kiinnosta purkaa puskureita ym sälää parkkipaikalla.

        No niin vaihdettu on ja heiltä meni yli 2h vaihtamiseen !Tehtaan ohjeita oli 7 liuskan verran,eli todella ongelmallinenhomma.Veloittivat kuitenkin 100 katosta(kokonaisarviosta)huolimatta 120,80€ 2xajovalopolttimoita ja parkit 2x.Eli jos seuraavallakerralla joku lupautuu 30€ vaihtamaan ,tulen ilomielin videokamera mukana.


      • helsinkiläinen....
        norbertnokka kirjoitti:

        No niin vaihdettu on ja heiltä meni yli 2h vaihtamiseen !Tehtaan ohjeita oli 7 liuskan verran,eli todella ongelmallinenhomma.Veloittivat kuitenkin 100 katosta(kokonaisarviosta)huolimatta 120,80€ 2xajovalopolttimoita ja parkit 2x.Eli jos seuraavallakerralla joku lupautuu 30€ vaihtamaan ,tulen ilomielin videokamera mukana.

        Jos lampunvaihto maksaa tuon verran, kannattaako "säästää" ja vaihdattaa tavalliset polttimot hintaan 12 euroa kappale vai kannattaisiko laittaa 15 euron polttimot jotka *ehkä* kestävät kauemmin?

        Tämä nyt on saivartelua, mutta kirjoitit että kaikkia ei kiinnosta irroitella *puskureita* parkkipaikalla. Huomaa monikkomuoto. Ei kai takapuskuria sentään tarvitse irroittaa kun vaihtaa ajovalopolttimoita... vitsivitsivitsi.

        En ole siltikään varma viitsisinkö maksaa satasta polttimoiden vaihdosta, jos siihen menee vain kaksi tuntia. Itse tekemällä saavuttaa viidenkympin tuntipalkan *netto*. Tienatakseni sen leipätyössäni joudun tekemään töitä enemmän kuin tunnin verran. Ja ei, en ole aivan matalapalkka-alalla. Viime vuonna tienasin reilut 47 tuhatta brutto.


      • norbertnokka
        helsinkiläinen.... kirjoitti:

        Jos lampunvaihto maksaa tuon verran, kannattaako "säästää" ja vaihdattaa tavalliset polttimot hintaan 12 euroa kappale vai kannattaisiko laittaa 15 euron polttimot jotka *ehkä* kestävät kauemmin?

        Tämä nyt on saivartelua, mutta kirjoitit että kaikkia ei kiinnosta irroitella *puskureita* parkkipaikalla. Huomaa monikkomuoto. Ei kai takapuskuria sentään tarvitse irroittaa kun vaihtaa ajovalopolttimoita... vitsivitsivitsi.

        En ole siltikään varma viitsisinkö maksaa satasta polttimoiden vaihdosta, jos siihen menee vain kaksi tuntia. Itse tekemällä saavuttaa viidenkympin tuntipalkan *netto*. Tienatakseni sen leipätyössäni joudun tekemään töitä enemmän kuin tunnin verran. Ja ei, en ole aivan matalapalkka-alalla. Viime vuonna tienasin reilut 47 tuhatta brutto.

        Ja kaikillahan on erikoistyökaluja kaapit pullollaan ja tietotaitoa Renault Moduksista ,eli ei muuta kuin hihat heilunmaan ja silleen...voi äiti.


      • käsipäivää
        aikuisten oikeasti kirjoitti:

        Jos ajatellaan että erikoisalan ammattimiehen tuntiveloitus olisi jotain tyyliin 50 euroa tunti ja Bilia rokottaa lampunvaihdosta 187 euroa, ei sitä rojua voi lampunvaihdon tiellä olla niin paljoa että siitä voisi veloittaa liki neljän tunnin verran. Tuolla logiikalla molempien ajovalojen vaihtoon menisi yhdeltä mieheltä liki koko työpäivä. Haloo . . .

        Voin vaihtaa lampun kolmellakympillä koska vaan. Aja bilikka pihaan vaan.

        ... ja mietitään vielä käytäntöä sen lisäksi. Eli Bilian tiskiltä kuultuna Scenic II:n ajovalopolttimon vaihdolle on OHJEAIKA 1 tunti 20 minuuttia. Siis ohjeaika, jonka mukaan veloitetaan vaikka vaihtoon menisi 15 minuuttia. Se kun kerrotaan tuntiveloitushinnalla n. 90 € ( uusi polttimo) niin tyyristä on. Tuolla ohjeajalla huoltomies varmaan tekee ainakin 24 h laskutettavaa työtä 8 h työpäivän aikana. Ja joku vielä ihmettelee millä ne autoliikkeet elävät ?!?

        Itse tänään vaihdoin Scenic I:seen ajovalopolttimon, á 9 €, ja aikaakin meni 5 min työn aloittamisesta käsienpesun lopettamiseen.


      • norbertnokka
        käsipäivää kirjoitti:

        ... ja mietitään vielä käytäntöä sen lisäksi. Eli Bilian tiskiltä kuultuna Scenic II:n ajovalopolttimon vaihdolle on OHJEAIKA 1 tunti 20 minuuttia. Siis ohjeaika, jonka mukaan veloitetaan vaikka vaihtoon menisi 15 minuuttia. Se kun kerrotaan tuntiveloitushinnalla n. 90 € ( uusi polttimo) niin tyyristä on. Tuolla ohjeajalla huoltomies varmaan tekee ainakin 24 h laskutettavaa työtä 8 h työpäivän aikana. Ja joku vielä ihmettelee millä ne autoliikkeet elävät ?!?

        Itse tänään vaihdoin Scenic I:seen ajovalopolttimon, á 9 €, ja aikaakin meni 5 min työn aloittamisesta käsienpesun lopettamiseen.

        Että uudessa grand Moduksessa on polttimoidenvaihto mahdollista suorittaa itse ,mutta ei vanhassa ,vaikka olisi käynyt Pelle Hermannin taikakoulun.


      • Cityvihreä
        käsipäivää kirjoitti:

        ... ja mietitään vielä käytäntöä sen lisäksi. Eli Bilian tiskiltä kuultuna Scenic II:n ajovalopolttimon vaihdolle on OHJEAIKA 1 tunti 20 minuuttia. Siis ohjeaika, jonka mukaan veloitetaan vaikka vaihtoon menisi 15 minuuttia. Se kun kerrotaan tuntiveloitushinnalla n. 90 € ( uusi polttimo) niin tyyristä on. Tuolla ohjeajalla huoltomies varmaan tekee ainakin 24 h laskutettavaa työtä 8 h työpäivän aikana. Ja joku vielä ihmettelee millä ne autoliikkeet elävät ?!?

        Itse tänään vaihdoin Scenic I:seen ajovalopolttimon, á 9 €, ja aikaakin meni 5 min työn aloittamisesta käsienpesun lopettamiseen.

        Mulla oli 1998 Scénic ja nyt on 2003 Megane Break plus rouvalla 2001 Megane Coupe.

        Kaikkiin näihin ekakoppaisiin malleihin saa polttimon vaihdettua tosi tosi helposti. Tilaa on vaikka kuinka. Viisi minuuttia siihen tosiaan menee aikaa, kun tietää mitä tekee.

        Valitettavasti kehitys on mennyt huonompaan suuntaan - esimerkiksi Megane II:n lampunvaihto tapahtuu hankalasti pyöräkotelon kautta.

        Tuo Moduksen lampunvaihto askarruttaa kovasti. Voiko työhön tosiaan mennä noin kauan aikaa? Jotenkin tuntuu tosi ihmeelliseltä jos työhön oikeasti tarvitaan erikoistyökaluja.

        Modus on aika harvinainen malli teillämme. Se lanseerattiin samaan aikaan kun maahantuoja menetti kiinnostuksensa myydä Renaulteja Suomessa. Saman kokoista Nissan Notea näkee päivittäin - Modusta vain satunnaisesti.


      • armanjakki
        helsinkiläinen.... kirjoitti:

        Jos lampunvaihto maksaa tuon verran, kannattaako "säästää" ja vaihdattaa tavalliset polttimot hintaan 12 euroa kappale vai kannattaisiko laittaa 15 euron polttimot jotka *ehkä* kestävät kauemmin?

        Tämä nyt on saivartelua, mutta kirjoitit että kaikkia ei kiinnosta irroitella *puskureita* parkkipaikalla. Huomaa monikkomuoto. Ei kai takapuskuria sentään tarvitse irroittaa kun vaihtaa ajovalopolttimoita... vitsivitsivitsi.

        En ole siltikään varma viitsisinkö maksaa satasta polttimoiden vaihdosta, jos siihen menee vain kaksi tuntia. Itse tekemällä saavuttaa viidenkympin tuntipalkan *netto*. Tienatakseni sen leipätyössäni joudun tekemään töitä enemmän kuin tunnin verran. Ja ei, en ole aivan matalapalkka-alalla. Viime vuonna tienasin reilut 47 tuhatta brutto.

        Siihen menee itse tekemällä todennäköisesti enemmän kuin 2 tuntia. 2 tuntia menee ammattilaisella.


      • Sceenikko
        ei voi olla totta kirjoitti:

        Siis ei voi olla totta? Miten Auto Servia ja Bilia ovat hinnoitelleet työn noin suolaiseksi? Olisitko markka-aikana maksanut tonnia lampunvaihdosta?

        Ilmastointilaitteen huolto kannattaa muuten teettää jossain muualla kuin Auto Serviassa tai Biliassa - niissä huolto maksaa 140 euroa. Käytin Tattarisuolla sijaitsevaa Nykästä, jonne pääsi saman tien sisään ja työ maksoi 89 euroa. Sama kylmäaine kuin muuallakin. Että sillai.

        Itse asiassa Bilian ilmastointihuolto on sinänsä ok hintainen (=yhtä ylihintainen kuin muillakin) tarjouksessa koska pakettiin kuuluu myös kompressorin huolto jota ei tehdä näissä 90 euron huolloissa.
        Oli siinä Bilian ilmastointihuollossa muitakin merkittyjä töitä (lauhduttimen tarkistusta ja vikakoodien lukua jne.) mutta niille on vähän hankala laskea hintaa.

        2.0 bensaan ei muuten löydy manuaalia Haynesilta, kivaa.


      • aojljjjjjjklkjuhkhk
        Cityvihreä kirjoitti:

        Itseasiassa Renault ei ole surkea. Itselläni on ollut lukuisia Volkkareita, Ford ja Opel ja kyllä noissa saksalaisissa on ollut aivan yhtä paljon vikaa - joissakin yksilöissä enemmänkin - kuin Renaultissa.

        Renaultin kohdalla vaan nyppii se kun aivan koko organisaatio mättää. Uusia autoja ei tahdota myydä ja entisistä asiakkaista ei pidetä kiinni. Mulla ei ollut koskaan tuon kaltaisia ongelmia VW:n tai Opelin huollon kanssa.

        Se Astra mikä minulla oli, on kyllä ollut kaikkein surkein auto ikinä. 60 tuhatta ajettuun autoon piti laittaa koko alusta uusiksi. Kallistuksenvakaaja irtosi toisesta päästään (tutulla kummastakin päästä), meni pakoputki ja kansipahvi, oli sähkövikaa - ja sen lisäksi se ruostui käsiin. Ehkä nuo aivan uudet Astrat ovat vähän parempia. Tuossa niitä seisoo parkkiksella kaksin kappalein - ehkä täytyy jututtaa naapureita.

        Tai jos siihen 2-litraiseen Meganeen päädyn, täytyy etsiä viitseliäs Relluhuolto. Kujala Korsossa tai se pikkupulju Vantaan Kiitoradantiellä?

        "Itseasiassa Renault ei ole surkea. Itselläni on ollut lukuisia Volkkareita, Ford ja Opel ja kyllä noissa saksalaisissa on ollut aivan yhtä paljon vikaa - joissakin yksilöissä enemmänkin - kuin Renaultissa."

        Älä viitsi puhua paskaa. Tämä on autofoorumi ja täällä tiedetään autoista jotakin. Tuollainen kusetus ei mene läpi.


      • <kslaksldksldlksa
        norbertnokka kirjoitti:

        Ja kaikillahan on erikoistyökaluja kaapit pullollaan ja tietotaitoa Renault Moduksista ,eli ei muuta kuin hihat heilunmaan ja silleen...voi äiti.

        Jos kymppimillin avain ja ristipäämeisseli lasketan erikoistyökaluiksi niin minulla on sitten pakillinen erikosityökaluja. Vittu tätä uusavuttomuutta. Jos ei autoista mitään ymmärrä niin ei sellaista kannata hankkia.


      • Sakris Kukkelman
        Cityvihreä kirjoitti:

        Mulla oli 1998 Scénic ja nyt on 2003 Megane Break plus rouvalla 2001 Megane Coupe.

        Kaikkiin näihin ekakoppaisiin malleihin saa polttimon vaihdettua tosi tosi helposti. Tilaa on vaikka kuinka. Viisi minuuttia siihen tosiaan menee aikaa, kun tietää mitä tekee.

        Valitettavasti kehitys on mennyt huonompaan suuntaan - esimerkiksi Megane II:n lampunvaihto tapahtuu hankalasti pyöräkotelon kautta.

        Tuo Moduksen lampunvaihto askarruttaa kovasti. Voiko työhön tosiaan mennä noin kauan aikaa? Jotenkin tuntuu tosi ihmeelliseltä jos työhön oikeasti tarvitaan erikoistyökaluja.

        Modus on aika harvinainen malli teillämme. Se lanseerattiin samaan aikaan kun maahantuoja menetti kiinnostuksensa myydä Renaulteja Suomessa. Saman kokoista Nissan Notea näkee päivittäin - Modusta vain satunnaisesti.

        Kyllä se on hankalaa, joutuu purkamaan jonkin verran tavaraa edestä, mulla meni ekalla kerralla 2,5 h kahden lampun vaihtamiseen nykyään onnistuu 45 min ajassa, kun tietää mitä tekee, on silti erittäin hankalaa. ( Olen kyllä korjannut mootoreita,vaihdelaatikoita ja sähkövikoja aiemmin ) että kyllä ranskalaiset osaa joskus tehdä asiat hankalaksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe