DIESEL kylmäkesto

Millä voi lisätä dieselin pakkasenkestoa???
Palasin juuri 3kk työmatkalta. Auto on tosin lämpimässä autotallissa, mutta tankki täynnä kesälaatua. (eli käyntiin auton saa, mutta kuinka kauaksi sillä ajaa?)
Mutta nyt on ulkona -20C ja enemmäkin pakkasta on luvattu ensiviikolle. Minun on pakko käyttä autoa.
Eli mikä on paras keino nostaa dieselin pakkasenkestoa?
Jäänestoaine ei vissiin tule kysymykseen? Sehän vissiin poistaa (sitoo) kosteuden?
Asiallisia vastauksia, kiitos.
Ilmianna
Jaa

16 Vastausta



Itse pyrkisin tyhjäämään auton tankin esim jerrykannuun letkulla.. jonka jälkeen toisella kannulla tankata talvilaatua 10-15 litraa, jotta auto suostuu käymään kunnolla ja antaa sen jälkeen auton käydä vaikka 3h paikallansa jotta pa-järjestelmä alkaa imeä kunnolla talvilaatua sisäänsä. Sen jälkeen voitkin ajaa huoltikselle tankkamaan auton täyteen talvilaatua.

Pakkaseen en veisi autoa käymään tyhjäkäyntiä jos pakkanen on yli -15C, sen jälkeen useimmat kesädieselit alkavat hyytyä ja mikäli se hyytyy suodattimeen ja moottorin sisäisiin osiin alkaa putsaukselle tulla hintaa.

Joissakin diesel autoissa on pa-suodatin sähköisesti lämmitetty jotta hyytymisiltä vältytään mutta esim pa-putket eivät useinkaan ole.

.. ja tuon kesälaatuisen dieselin voi toki ajaa sitten ensikesänä pois kunhan kelit lämpiävät.

Kuten kerroit, tankki on täysi joten sen pakkaskestävyyteen on vaikea vaikuttaa. Asia olisi täysin eri, jos tankki olisi vaikka 1/4 täynnä.
Ilmianna
Jaa
Meitsillä hetti eilen -08 A4 öljyt tikusta pihalle EGR-vettiilin jäätymisen vuoksi. Edelklisen VAG-tuotteen kanssa kävi sama juttu kerran.

Pahvia nokalle vaan.
Ilmianna
Jaa
Tervehdys täältäkin! Kyllähän tilanne on oikeasti hankala jos tankki on aivan täysi. 20 asteen pakkasessa kesälaatu ei juurikaan missään henkilöautossa pelaa, vaikka merkki- ja mallikohtaisia eroja on paljonkin. Pääsääntöisesti vielä niinpäin, että mkitä uudempi auto, sitä "nirsompi" se on. Jos sekaan mahtui valopetroolia parilymmentä % aineesta, voisi yrittää ajamallakin sitten saada tilaa talvilaadulle. Jäänestoaineet eivät tähän tarkoitukseen auta, eikä niitä muutenkaan pidä käyttää muita kuin erityisesti dieseleille tarkoitettuja, muut ovat liian "kuivia" ja vahingoittavat ruiskutuspumppua. Jos polttoaineen vaihdon tai "lantrauksen" jälkeen voi lämpimässä käyttää autoa, ei siihen kuitenkaan kolmea tuntia tarvitse, varttitunnissa putkistoissa ja suodattimessa oleva aine on jo melko tarkaan vaihtunut, puolta tuntia pitäisin jo pomminvarmana. Toivottavasti saat asian hoitoon, omaakin kokemusta pakkasessa tuhraamisesta on aivan riittävästi! Hyvän vuoden jatkon toivotuksin MR
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Etkö tiennyt, että suomessa on talvi joka vuosi ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
lähteväsi ? kirjoitti:
Etkö tiennyt, että suomessa on talvi joka vuosi ?
Joo, myönnetään, että lievä virhe tuo tankkaus.
Mutta työmatkan piti kestää vain 4-6 viikkoa ja kestikin 12 viikkoa!
Eli jos olisi mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan, niin tätä ongelmaa ei olisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eli valopetroolillako sitä pakkasenkestoa saa siihen dieseliin lisää?
Tankkiin varmaan mahtuisi sellaset 3-5 litraa valopetroolia. Tankin koko muistaakseni 55l.
Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti.

Nyt teen sitten niin, että laitan valopetroolia tankkiin niin paljon kuin sopii ja sen jälkeen auto käyntiin tallissa 30min. (laitan letkun pakokutkesta tallin oven raosta ulos)
Sitten lisää valopetroolia tankkiin ja ulos ajelemaan autolla, että saa lisää tilaa tankkiin. (ajaa vähintään 1/4 dieselistä pois ja sen jälkeen tankkaamaan talvilaatua)
Vai pitäiskö siinäkin vielä lisätä valopetroolia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
talviajoa kirjoitti:
Eli valopetroolillako sitä pakkasenkestoa saa siihen dieseliin lisää?
Tankkiin varmaan mahtuisi sellaset 3-5 litraa valopetroolia. Tankin koko muistaakseni 55l.
Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti.

Nyt teen sitten niin, että laitan valopetroolia tankkiin niin paljon kuin sopii ja sen jälkeen auto käyntiin tallissa 30min. (laitan letkun pakokutkesta tallin oven raosta ulos)
Sitten lisää valopetroolia tankkiin ja ulos ajelemaan autolla, että saa lisää tilaa tankkiin. (ajaa vähintään 1/4 dieselistä pois ja sen jälkeen tankkaamaan talvilaatua)
Vai pitäiskö siinäkin vielä lisätä valopetroolia?
tietysti........"Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti."

Et kerro autosi ikää..... mahtaako näihin uusiin autoihin enää uskaltaa mitää valopetrooleita lisäillä.....

Pitäiköhän sinun vain käydä ajelemassa ja taas välillä "lämmittää autoa/tankkia" siellä lämpimässä tallissa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tojo-Köle kirjoitti:
tietysti........"Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti."

Et kerro autosi ikää..... mahtaako näihin uusiin autoihin enää uskaltaa mitää valopetrooleita lisäillä.....

Pitäiköhän sinun vain käydä ajelemassa ja taas välillä "lämmittää autoa/tankkia" siellä lämpimässä tallissa?
on viimevuoden malli, eli 2009.
Merkkiä en viitsi kertoa, ettei keskustelu harhaudu muille teille. :-)

Osaisiko joku nyt varmuudella sanoa, voiko sinne laittaa sitä valopetroolia!!??
Tai jos on joku muu keino lisätä pakkasen kestoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
talviajoa kirjoitti:
Eli valopetroolillako sitä pakkasenkestoa saa siihen dieseliin lisää?
Tankkiin varmaan mahtuisi sellaset 3-5 litraa valopetroolia. Tankin koko muistaakseni 55l.
Yritin jo imeä tankista dieseliä pois, mutta ei onnistu, kun siinä täyttöputkessa on jotain "haittoja" tai siivilä ennen tankkia. --> letku ei mene tankkiin asti.

Nyt teen sitten niin, että laitan valopetroolia tankkiin niin paljon kuin sopii ja sen jälkeen auto käyntiin tallissa 30min. (laitan letkun pakokutkesta tallin oven raosta ulos)
Sitten lisää valopetroolia tankkiin ja ulos ajelemaan autolla, että saa lisää tilaa tankkiin. (ajaa vähintään 1/4 dieselistä pois ja sen jälkeen tankkaamaan talvilaatua)
Vai pitäiskö siinäkin vielä lisätä valopetroolia?
Hei vielä
Lienet jo käynnistellytkin autoasi, kyllä mielestäni esittämälläsi tavalla aine alkaa "laimentua". Harmi vaan kun sääennusteet ovat pitkälle kylmiä.
Lyhyitä matkoja pakkasessakin voisin uskoa kulkevan, kun vaan sitten taas saisi koko auton lämpimään.
Ajaessa kannattaa olla maltillinen, pienemmilä kierroksilla hitaampimkin polttoainevirta riittääpitämään koneen "hengissä"
Onnea matkaan!
MR
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
talviajoa kirjoitti:
on viimevuoden malli, eli 2009.
Merkkiä en viitsi kertoa, ettei keskustelu harhaudu muille teille. :-)

Osaisiko joku nyt varmuudella sanoa, voiko sinne laittaa sitä valopetroolia!!??
Tai jos on joku muu keino lisätä pakkasen kestoa.
Nyt kannattaisi kovasti punnita riskit ja säästöt.. Jos pistät autoosi valopetroolia, niin se voi ehkä auttaa tilanteeseen tai sitten ei. Ainakin se on selvää, että mikäli tuosta yrityksestä koituu ongelmia pa-järjestelmälle niin takuu ei sitä enää korjaa sillä olet lisännyt tankkiin muuta kuin polttoainetta. Nykydieseleissä yhteispainepumppu tuottaa lähemmäs 2000 barin paineen joten sillä onko pa:ssa lisänä jotain voi oikeasti olla merkitystä.

Itse selvittäisin nyt ihan ensimmäisenä jonkin lähimmän nyrkkipajakorjaamon puhelinnumeron, ja soittaisin sinne että mikä kustantaa jos imaisevat tankin sisällön jerryyn ja lorauttavat tyhjään tankkiin 10l talvilaatua ja antaa auton käydä korjaamolla vaikka 30min.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
i30cw 2.0crdi kirjoitti:
Nyt kannattaisi kovasti punnita riskit ja säästöt.. Jos pistät autoosi valopetroolia, niin se voi ehkä auttaa tilanteeseen tai sitten ei. Ainakin se on selvää, että mikäli tuosta yrityksestä koituu ongelmia pa-järjestelmälle niin takuu ei sitä enää korjaa sillä olet lisännyt tankkiin muuta kuin polttoainetta. Nykydieseleissä yhteispainepumppu tuottaa lähemmäs 2000 barin paineen joten sillä onko pa:ssa lisänä jotain voi oikeasti olla merkitystä.

Itse selvittäisin nyt ihan ensimmäisenä jonkin lähimmän nyrkkipajakorjaamon puhelinnumeron, ja soittaisin sinne että mikä kustantaa jos imaisevat tankin sisällön jerryyn ja lorauttavat tyhjään tankkiin 10l talvilaatua ja antaa auton käydä korjaamolla vaikka 30min.
jo itseasiassa ajattelinkin.
Puhelin käteen ja soitto liikkeeseen. (ovat vielä tänään auki, ei välttämättä huolto, mutta myynti ainaki)
En uskalla sittenkään tehdä mitään "poppakonsteja"!
ps. auto on ollut jo käynnissä lämpimässä tallissa ja pakoputkesta letku ulos.

Saavat siellä huollossa sitten ottaa kesälaadun pois.
Käyn hakemassa kanisterin täyteen talvilaatua, että saa huollon pojat sitten tankata sillä. Ja sen jälkeen huoltoasemalle laittaan tankki täyteen talvilaatua. :-)

Nyt pitää enään löytää 50l edestä tyhjiä kannuja.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
talviajoa kirjoitti:
jo itseasiassa ajattelinkin.
Puhelin käteen ja soitto liikkeeseen. (ovat vielä tänään auki, ei välttämättä huolto, mutta myynti ainaki)
En uskalla sittenkään tehdä mitään "poppakonsteja"!
ps. auto on ollut jo käynnissä lämpimässä tallissa ja pakoputkesta letku ulos.

Saavat siellä huollossa sitten ottaa kesälaadun pois.
Käyn hakemassa kanisterin täyteen talvilaatua, että saa huollon pojat sitten tankata sillä. Ja sen jälkeen huoltoasemalle laittaan tankki täyteen talvilaatua. :-)

Nyt pitää enään löytää 50l edestä tyhjiä kannuja.....
Selvisikö tilanne?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
i30cw 2.0crdi kirjoitti:
Selvisikö tilanne?
Jep. Lupasivat, että hoitavat manantai aamuna tankin lähes tyhjäksi. (Jollain konstilla. Epäili, että tyhjäävät tankin käyttäen auton omaa pa-pumppua. Eli irroittavat letkun moottorin päästä ja tyhjäävät sen kautta tankin.) :-)

Kiitoksia kaikille kuitenkin vinkeistä ja ohjeista. Ja hyvää vuoden jatkoa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
......myöskin:

-vähintään puoli tankkia kesälaatua pois tankista kannuun/kannuihin. Sitten käyttäisin auton lämpimaksi ja hakisin talvilaatua huoltikselta. -huomioitavaa on se, että tämäkään mixi ei ole puhtaan talvilaadun veroinen ja parempi olisi aina saada vaihto mahd. tyhjään tankkiin.

-ei se sillä kesälaadulla heti liikkeelle lähdettyäsi mihinkään hyydy, jos auto on kerran lämpimässä tallissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
kerralla ja lopullisesti vaihtamalla bensa-autoon. Toimii!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tuo polttoaine lämpiää ajossa... osa sieltä polttoaineesta palaa tankiin, mutta paikallaan ei kannata käyttää, koska näistä tulee niin heikosti tuota hukkalämpöä.... itse laittaisin viimasuojan keulaan vaikka pahvista niin eipä se siitä silloin jäädy ajossa

Tuo kova paine myös nostaa polttoaineen lämpötilaa ja alkuaikoina näissä yhteispainekoneissa suli jopa muovisia polttoaineletkuja helteellä ja sitten rakentelivat paluupuolelle lauhduttimia uudempiin versioihin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

DIESEL kylmäkesto

Millä voi lisätä dieselin pakkasenkestoa???
Palasin juuri 3kk työmatkalta. Auto on tosin lämpimässä autotallissa, mutta tankki täynnä kesälaatua. (eli käyntiin auton saa, mutta kuinka kauaksi sillä ajaa?)
Mutta nyt on ulkona -20C ja enemmäkin pakkasta on luvattu ensiviikolle. Minun on pakko käyttä autoa.
Eli mikä on paras keino nostaa dieselin pakkasenkestoa?
Jäänestoaine ei vissiin tule kysymykseen? Sehän vissiin poistaa (sitoo) kosteuden?
Asiallisia vastauksia, kiitos.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta