maca reaktio

outohomma

Onko kellään samanlaisia kokemuksia maca-jauheesta kuin minulla?
Aloitin maca jauheen syömisen nesteeseen sekoitettuna aina aamuisin,suurensin pikku hiljaa määrää.
Näin tein kolme viikkoa ja sitten viikon tauko. Uudelleen aloittaessani en enää aamuisin pystynyt litkua nielemään(olen aamuisin muutenkin huono syömään). Siispä päätin ottaa sen illalla!
Kun olin macan ottanut, kesti vajaa puolisen tuntia ja vatsaani alkoi koskea aivan hirveästi ja eipä aikaakaan kun oksennus lensi.
Päätin kuitenkin kokeilla muutaman päivän kuluttua uudelleen. Ja sama homma. Hirveä kipu vatsassa,kuin olisi jokin käymis reaktio.Nyt en ole enää macaa suuhuni laittanut, mutta ihmetyttää tuo outo reaktio!
Jos joku fiksu kertoisi, mistä tuollainen johtuu?

133

86593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toiveikas:)

      vuoden verran Maca-jauhetta. ALoitin pinehköllä annostuksella eli n. neljäsosateelusikallista ja lisäsin sitä. Nyt otan telusikallisen kukukkuroillaan ja välillä tasaisen teelusikallisen. Otan sen aina aamupalan kanssa sekopitettuan jälkiruokakulholliseen maustamatonta jugurttia ja siinä on paljon muutakin kuten kaurahiutaleita, seesamin simeniä, kurpitsan siemeniä, viinirypäleitä, banaanin viipaleita y, ruusunmarjajauhetta, ym. Eli Maca on vain yksi pieni osa eikä sitä edes maista. Miksi otit sitä pelkän veden kanssa? Ja pidän aina 7 päivän tauon kuukaudessa kuten ohjeissa sanotaan. Olen pian 6-kymppinen nainen ja olen huomannut että hormonit hyrräävät:)) Hormonilääkityksen lopetin kokonaan jo yli vuosi sitten ja muutenkin annostus oli 3 vuotta erittäin pieni. Jotenkin vain tuntuu että tämä Maca pitää nuorekkaana. Siis kirjoitin että hormonit hyrrää, siis seksi on mielessä usein vaikken sitä harrastakaan koska ei ole sopivaa kohdetta ja kenen tahansa kanssa en halua seksiä harrastaa.

    • macan myrkyttämä

      Minulle kävi maca-jauheen kanssa aivan samalla tavalla. Käytin sitä mehuihin sekoitettuna noin 1 -2 teelusikallista päivässä noin 3 viikon ajan. Ei mitään haittaa. Sitten olin pari päivää ilman ja kun sen jälkeen otin sitä, niin 2 tunnin jälkeen tuli todella huono olo. kylmä hiki valui otsalta ja vähän ajan päästä yrjösin oikein kunnolla. No, pidin sen jälkeen viikon väliä ja kokeilin taas. Sama juttu: tosi paha olo, hiki valui, sydänkin tykytti helvetisti ja sitten yrjömään. Olo oli kuin olisi myrkytyksen saanut. Käytin CocoVin macaa. Nyt en tiedä uskallanko enää kokeilla koko ainetta.

      Onko olemassa sairauksia, ruokia, lääkkeitä tai luontaistuotteita, joiden kanssa maca voisi aiheuttaa kyseisen reaktion? Netistä en ole ainakaan löytänyt mitään tietoa asiasta. Pelkkää macan ylistystä...

      • huisi

        Mulle kävi samalla lailla yhden superfood-kokeilun sellasen uuden CocoVi:n "Trail Mixin" kanssa. Olin syönyt kaikkia mixissä olleita ainesosia erikseen, mutta yhdessä syötyinä tuli noin 2 h:n päästä aivan sairaan huono olo ja koko vatsa tyhjeni vauhdilla. Ihan kamala fiilis oli, enkä ole uskaltanut sen jälkeen kyseistä tuotetta kokeilla.


      • delnere

      • Anonyymi

        Eihän macaa kannata koskaan alottaa 1 tl!! Pieni annos alussa.. totutellaan vatsa siihen... ja viikon välein lisäät hiukan annosta, mutta 1tl/pv on hyvä annos jatkossakin., . Ite olen käyttäny sitä pidempäänkin kerrallaan ilman taukoja, kun määrä on maltillinen..
        smoothien, rasvakahvin sekaan olen ite laittanu ja toimii tosi hyvin.
        Nimenomaan punainen maca on naisten hormoonitoiminnalle piste iin päälle !!!


    • Mulla ei ole tullut noin rajua reaktiota, mutta noin kolmen viikon käytön jälkeen maca-jauhe alkoi mielestäni haista niin pahalle, että en ole enää pystynyt sitä syömään :/ Oikeasti haju ei varmasti ole muuttunut, mutta mietin saikohan kroppa siitä tarpeekseen. Nyt olen syönyt raakakaakaonibsejä ja goji-marjoja, nekin jeesaa pimeässä jaksamista ja maistuvat hyvälle :)

      • KauhistunutKaakao :)

        Raakakaakaonibsit eivät maistu hyvälle, hyi kauhea!

        Mulla on Cocon raakiksia, mutta ei niitä hullukaan voi pelkiltään syödä.
        Aluksi kyllä, mutta sen jälkeen se kitkerä ja kamala maku alkoi yököttää.
        Kaakaon sekaan jauheena, jogurttiin tai muuhun. Ei enään koskaan raakana.


      • SuSie#

        Mulla myös kaapissa maca-jauhetta, mutta mietin onko mennyt pilalle kun haisee niin pahalta? Saattaisi olla hyvä aine myös mun ongelmiin, mutta nyt alko vähän pelottaa kokeilu. Pitäisiköhän tuo viikon tauko saada jotenkin sopimaan naisilla kuukautiskiertoon, jos kerran vaikuttaa hormoneihin?


    • poskeeni

      ekalla kerralla poskeeni 5 rkl litran pirtelöön eikä kyllä missään tuntunut.

      t. tyttö 20 vee 162 cm 50 kg

      • Macasta

        Ostin kanssa Cocovin macaa, gojia ja sellasen tralmixin luontaistuotekaupasta ja alotin varovasti kuten myyjä kaupassa varotteli eikä ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia... En tiedä onko luulosairautta vai mitä, mutta jotenkin tuntuu että olo on huomattavasti energisempi. Oon nyt käyttänyt noin 2kk.


      • ....................
        Macasta kirjoitti:

        Ostin kanssa Cocovin macaa, gojia ja sellasen tralmixin luontaistuotekaupasta ja alotin varovasti kuten myyjä kaupassa varotteli eikä ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia... En tiedä onko luulosairautta vai mitä, mutta jotenkin tuntuu että olo on huomattavasti energisempi. Oon nyt käyttänyt noin 2kk.

        minulla ihan samat aineet ja annokset.Käyttänyt kanssa 2kk ja nyt alkaa 3:s. Tarkoitus on saada hedelmällisyyttä lisää,lasta kun yritetään =) Olossa en ole havainnut mitään muutosta oikeastaan...Macan laitan aamukahviin raaka-kaakaota (myös cocovin) (jota kuulemma kannattaa käyttää macan tukena,tehoaa paremmin) tai sitten kuuma raakakaakao maito maca pelkästään...marjamixejä napostelen aamulla ja illalla noin 2 rkl kerralla..


      • raakamies
        .................... kirjoitti:

        minulla ihan samat aineet ja annokset.Käyttänyt kanssa 2kk ja nyt alkaa 3:s. Tarkoitus on saada hedelmällisyyttä lisää,lasta kun yritetään =) Olossa en ole havainnut mitään muutosta oikeastaan...Macan laitan aamukahviin raaka-kaakaota (myös cocovin) (jota kuulemma kannattaa käyttää macan tukena,tehoaa paremmin) tai sitten kuuma raakakaakao maito maca pelkästään...marjamixejä napostelen aamulla ja illalla noin 2 rkl kerralla..

        raakoja superfoodeja ei kannattaisi paljon kuumennella, koska kuumentaminen muuttaa niiden ominaisuuksia ja heikentää ravintoarvoja.. siksi ne superit ovat yleensä "raakoja", ettei niitä ole kuumentamalla pilattu vaan varoen hitaasti kuivattu ja jauhettu, että ravinteet säilyisivät.. parasta olisikin nauttia ne esim. tuoreen smoothien kera tai vaikka raakasuklaaksi valmistettuna.. ;)


    • iisu-85

      itselläni täysin sama reaktio kuin aloittajalla. n. 1kk käytin makaa ongelmitta (aamulla veteen sekoitettuna), mutta viikonloppu tauon jälkeen kun otin taas niin töissä (n.puolitoista tuntia ottamisen jälkeen) alkoi tulla todella paha olo, kylmän hiki ja sitten olikin jo juostava oksentamaan. samalla myös maha meni tosi sekaisin ja ripulille. No luulin aluksi että maha tauti varmaan ja kotiin lähdin 2 päivän saikulla, enkä makaakaan ottanut tänä aikana. no nyt taas perjantaina aamulla huitaisin makan huiviin, niin täysin sama reaktio, nyt jo 2 käynyt oksentamassa, todella heikko ja tärisevä ole, maha sekaisin, eipä tainnut mikään mahatauti olla kyseessä vaan reaktio makasta, en tiedä uskallanko sitä enää ottaa.

    • tony__84

      jep sama olo macasta! otan yhden rkl tunnin ennen treenejä ja puolen tunnin päästä tosi huono olo.. Mistä mahtaa johtua, noin kolme viikkoa sitä syönyt

      • Macailija

        Miksi syöt niin paljon? Olen syönyt n. 2 vuotta maca-jauhetta. Se piti aloittaa ihan pienellä annostuksella eli n. 1/4 teelusikallisella ja nostettiin annostusta vähitellen. En syö kuin 1 teelusikallisen aamujugurtin seassa ja kuuluu pitää 7 päivää taukoa joka kuukausi.

        Tuossa linkissäkin puhutaan päiväannoksena 2-4 ruokalusikallista mutta kuulostaa tosi paljolta. Minulla on luomujauhetta 100g ja muistaisin että sen ohjeena on 1-2 teelusikallista päivässä. Sellainen pieni purkkihan menisi muutamassa päivässä, jos alkaisi kauhoa monta ruokalusikallista päivässä.

        Ehdotankin että pienennät huomattavasti annostustasi, ja muista pitää ne tauot. En ole koskaan tuntenut huonovointisuutta macan takia. Mitä järkeä on syödä isoja määriä ja voida pahoin? Ei voi olla hyväksi jos tulee huono olo.

        http://www.superfoodit.com/maca.html


      • Laatta lensi..
        Macailija kirjoitti:

        Miksi syöt niin paljon? Olen syönyt n. 2 vuotta maca-jauhetta. Se piti aloittaa ihan pienellä annostuksella eli n. 1/4 teelusikallisella ja nostettiin annostusta vähitellen. En syö kuin 1 teelusikallisen aamujugurtin seassa ja kuuluu pitää 7 päivää taukoa joka kuukausi.

        Tuossa linkissäkin puhutaan päiväannoksena 2-4 ruokalusikallista mutta kuulostaa tosi paljolta. Minulla on luomujauhetta 100g ja muistaisin että sen ohjeena on 1-2 teelusikallista päivässä. Sellainen pieni purkkihan menisi muutamassa päivässä, jos alkaisi kauhoa monta ruokalusikallista päivässä.

        Ehdotankin että pienennät huomattavasti annostustasi, ja muista pitää ne tauot. En ole koskaan tuntenut huonovointisuutta macan takia. Mitä järkeä on syödä isoja määriä ja voida pahoin? Ei voi olla hyväksi jos tulee huono olo.

        http://www.superfoodit.com/maca.html

        maca jauheesta. Ei pystynyt syömään, sitten löysin tämän:http://www.sinunapteekki.fi/catalog/inka-natura-maca-vitae-500mg-90-kaps-p-3573.html
        todella mahtavaa tavaraa! Olen käyttänyt noin kaksi kuukautta lähes joka päivä ja virtaa & halut kohdallaan! 10


      • siis....

      • säikähtänyt!!
        Macailija kirjoitti:

        Miksi syöt niin paljon? Olen syönyt n. 2 vuotta maca-jauhetta. Se piti aloittaa ihan pienellä annostuksella eli n. 1/4 teelusikallisella ja nostettiin annostusta vähitellen. En syö kuin 1 teelusikallisen aamujugurtin seassa ja kuuluu pitää 7 päivää taukoa joka kuukausi.

        Tuossa linkissäkin puhutaan päiväannoksena 2-4 ruokalusikallista mutta kuulostaa tosi paljolta. Minulla on luomujauhetta 100g ja muistaisin että sen ohjeena on 1-2 teelusikallista päivässä. Sellainen pieni purkkihan menisi muutamassa päivässä, jos alkaisi kauhoa monta ruokalusikallista päivässä.

        Ehdotankin että pienennät huomattavasti annostustasi, ja muista pitää ne tauot. En ole koskaan tuntenut huonovointisuutta macan takia. Mitä järkeä on syödä isoja määriä ja voida pahoin? Ei voi olla hyväksi jos tulee huono olo.

        http://www.superfoodit.com/maca.html

        Moi! Käytin pari vko Macajauhetta (Detox your word) sen 100gpussin. Aloitin pienellä ensin ja lopuksi otin 2kukkurallista tl/pv. Tulin tosi pirteäksi ja jaksoin kaiken näköistä. Kolmannella viikolla avoin Maca 300g pussin (rainforest foors) maku ja väri olivat erilaiset, kuin edellisessä pussissa. Muutaman päivän käytin ja aloin muuttua tosi huonovointiseksi. Lopuksi tuli kova mahakipu ja pötsi täysin sekaisin, sekä huimausta/pahoinvointia ja kova päänsärky. Niin ja kauhea kutina joka paikassa, että ajattelin jo maksan alkaneen reistailla. Vielä kova virtsatulehdus kylkiäisenä, että virtsa oli aivan veristä. Lekurille oli lähdettävä ja sain antibiootit. Jotenkin tuntui, että väsähdin täysin toisen pussin aloitettuani, eikä siinä ollut samaa tehoa. Pari päivää meni sänkyn ja vessan välillä. Ekassa pussissa oli annostus n. 2kukkura tl/pv ja toisessa 1-3g/pv. Otinkohan liikaa tota vimppaa? Onko muilla tällaisia kokemuksia?

        ps.nyt olen jo ihmisten kirjoissa


      • Ei liikaa
        säikähtänyt!! kirjoitti:

        Moi! Käytin pari vko Macajauhetta (Detox your word) sen 100gpussin. Aloitin pienellä ensin ja lopuksi otin 2kukkurallista tl/pv. Tulin tosi pirteäksi ja jaksoin kaiken näköistä. Kolmannella viikolla avoin Maca 300g pussin (rainforest foors) maku ja väri olivat erilaiset, kuin edellisessä pussissa. Muutaman päivän käytin ja aloin muuttua tosi huonovointiseksi. Lopuksi tuli kova mahakipu ja pötsi täysin sekaisin, sekä huimausta/pahoinvointia ja kova päänsärky. Niin ja kauhea kutina joka paikassa, että ajattelin jo maksan alkaneen reistailla. Vielä kova virtsatulehdus kylkiäisenä, että virtsa oli aivan veristä. Lekurille oli lähdettävä ja sain antibiootit. Jotenkin tuntui, että väsähdin täysin toisen pussin aloitettuani, eikä siinä ollut samaa tehoa. Pari päivää meni sänkyn ja vessan välillä. Ekassa pussissa oli annostus n. 2kukkura tl/pv ja toisessa 1-3g/pv. Otinkohan liikaa tota vimppaa? Onko muilla tällaisia kokemuksia?

        ps.nyt olen jo ihmisten kirjoissa

        Ei ole mitään ongelmia kun olen syönyt jugurtin kanssa 1 tasaisen teelusikallisen jo 2 vuotta. Käytän 3 viikkoa kuukaudessa ja pidän 1 viikon taukoa kuten on neuvottu ohjeissa. Olen pysynyt samassa annostuksessa. 100g kestää minulla monta kuukautta. Ainakin 2-3 kk.
        En tiedä onko niitä eri vahvuisia mutta omassa purkissani lukee että 1-2 teelusikallista päivässä.


      • säikähtänyt
        säikähtänyt!! kirjoitti:

        Moi! Käytin pari vko Macajauhetta (Detox your word) sen 100gpussin. Aloitin pienellä ensin ja lopuksi otin 2kukkurallista tl/pv. Tulin tosi pirteäksi ja jaksoin kaiken näköistä. Kolmannella viikolla avoin Maca 300g pussin (rainforest foors) maku ja väri olivat erilaiset, kuin edellisessä pussissa. Muutaman päivän käytin ja aloin muuttua tosi huonovointiseksi. Lopuksi tuli kova mahakipu ja pötsi täysin sekaisin, sekä huimausta/pahoinvointia ja kova päänsärky. Niin ja kauhea kutina joka paikassa, että ajattelin jo maksan alkaneen reistailla. Vielä kova virtsatulehdus kylkiäisenä, että virtsa oli aivan veristä. Lekurille oli lähdettävä ja sain antibiootit. Jotenkin tuntui, että väsähdin täysin toisen pussin aloitettuani, eikä siinä ollut samaa tehoa. Pari päivää meni sänkyn ja vessan välillä. Ekassa pussissa oli annostus n. 2kukkura tl/pv ja toisessa 1-3g/pv. Otinkohan liikaa tota vimppaa? Onko muilla tällaisia kokemuksia?

        ps.nyt olen jo ihmisten kirjoissa

        No niin, kokeilin uudelleen Macan käyttöä ja kyllä nyt jäi vimpaksi. Enää ei voi olla yhteen sattuman tulosta. En ehtinyt ihan viikkoa käyttämään, kun alkoi tosi pahat virtsavaivat. Kaamea kirvely ja virtsa täysin veristä, sekä kova kutina kauttaaltaan. Ehkäpä sitten olen allerginen Macalle!


      • onko reilu kauppa?
        säikähtänyt!! kirjoitti:

        Moi! Käytin pari vko Macajauhetta (Detox your word) sen 100gpussin. Aloitin pienellä ensin ja lopuksi otin 2kukkurallista tl/pv. Tulin tosi pirteäksi ja jaksoin kaiken näköistä. Kolmannella viikolla avoin Maca 300g pussin (rainforest foors) maku ja väri olivat erilaiset, kuin edellisessä pussissa. Muutaman päivän käytin ja aloin muuttua tosi huonovointiseksi. Lopuksi tuli kova mahakipu ja pötsi täysin sekaisin, sekä huimausta/pahoinvointia ja kova päänsärky. Niin ja kauhea kutina joka paikassa, että ajattelin jo maksan alkaneen reistailla. Vielä kova virtsatulehdus kylkiäisenä, että virtsa oli aivan veristä. Lekurille oli lähdettävä ja sain antibiootit. Jotenkin tuntui, että väsähdin täysin toisen pussin aloitettuani, eikä siinä ollut samaa tehoa. Pari päivää meni sänkyn ja vessan välillä. Ekassa pussissa oli annostus n. 2kukkura tl/pv ja toisessa 1-3g/pv. Otinkohan liikaa tota vimppaa? Onko muilla tällaisia kokemuksia?

        ps.nyt olen jo ihmisten kirjoissa

        Olispa pitänyt tutkituttaa koko epämääräinen pussi, mitä se oikeen sisälsi,? homeista?, jotain piraattia, ihan muuta jos väri ja maku erilaista.


      • katjabloigu
        onko reilu kauppa? kirjoitti:

        Olispa pitänyt tutkituttaa koko epämääräinen pussi, mitä se oikeen sisälsi,? homeista?, jotain piraattia, ihan muuta jos väri ja maku erilaista.

        paljon on ns. superfoodeissa halpaa kiinaschaibaa. älkää koskaan ostako niitä. ei ikinä kiinalaista. erittäin huono merkki, jos maca on mistään muualta kuin etelä-amerikasta ja luomua.

        ja goji-marjat ovat yksi suurimmista kusetuksista hyväuskoisille hölmöille. mitä hiivattia me myrkyillä kasvatetuilla kiinalaisilla goji-marjoilla, kun meillä on omia loistavia ja puhtaita marjoja metsät täynnä ja ilmaiseksi.


      • lisäätietoa

        Käy karppaajasuositukset.blogs


    • lahja...

      Tutustu kirjaan Syö veriryhmäsi mukaan.
      Ota selvää mihin veriryhmään kuulut.

    • foodari

      Minä käytän puhdistamon macaa, ehkä 1(-2) tl päivässä (ja pidän taukoja myös), mitään ongelmia ei ole ollut. Veikkaan, että ap:lla on käynyt huono tuuri ja on tullut huonon valmistajan tuote, jossa mukaan on tullut muutakin kuin macaa :( .

      • Maca did not made my day

        Hei! Minullakin on puhdistamon macaa ja tulin tosi kipeäksi jo ekasta teelusikallisesta. Olen tänä aamuna oksentanut jo neljä kertaa. Mikään ei pysy sisällä. Pyörryttää, kylmä hiki ja ihan hirveä olo, vatsaan koskee ja kramppaa. Oksennus tulee vaikka vatsassa ei ole enää mitään mitä oksentaa. Käytin 6 vuotta sitten viimeksi Cocovin macaa eikä ongelmia. Miksi nyt sitten? Pahempi ihottuma mulla on jo ennestään. Pitääkö huolestua?? :(


    • sjfisug

      "Maca luetaan yleisesti adoptogeeniksi. Adoptogeenien kanssa suositellaan pitämään kuukauden tauko kahden kuukauden käytön jälkeen tai vaihtoehtoisesti viikon tauko kahden viikon käytön jälkeen."

      • Hertta-Bertta

      • macasopii

        Hei kaikki!
        Kaverini ottaa ennen juoksulennkkejään 2-3rkl macaa ja jaksaa juosta kuin hullu :D Hän sai minutkin innostumaan superfoodeista. Alussa otin sen puoli teelusikallista limsaan sekoitettuna (koska maku ei ole minun makuuni) ja maha ihan sekaisin. Kaveri vaan sanoi että jatka pari viikkoa, elimistö vaan puhdistuu siitä pikaruoan ja valmisruoan ja lisäaineiden määrästä. Olin lomalla joten mikäs siinä kotona maatessa, ja niinhän siinä kävi että meni reilu viikko ja sen jälkeen ei mitään ongelmia. En pidä mitään väliviikkoja sun muita, otan aamulla ruokalusikallisen ja jaksan koko päivän paljon paremmin kuin ennen.
        Mutta ei se välttämättä kaikille sovi. Esim gojimarjat on hyvän maksuisia mutta maha tulee tosi kipeäksi niistä vaikka yritin sen pari viikkoa. Mutta jos samaan aikaan vedät jotain roskaruokaa ja lisäaineita sisältäviä ruokia niin ei ihme jos ei maca sovi. Silloin maca puhdistaa kehoa koko ajan ja maha kipu jatkuu koko ajan.
        Kookosrasva aiheutti mulle hirveät mahakivut ja ripulin ja oksennuksen. Mutta sen jälkeen ei yhtäkään hiivatulehdusta, ei yhtään kohtutulehdusta joista kärsin monta vuotta putkeen.
        Eihän lääkärit sitä myöntäneet että kookosrasva voisi näin toimia mutta tunnen itse kehoni ja kookosrasva on tärkeä naisille <3
        Eli kannattaa nyt ainakin kokeilla! Jos vedät roskaruokaa niin ei varmasti toimikaan mutta jos syöt terveellisesti niin kokeile se pari viikkoa. Ja valitse kunnon tuote!


      • vege-80
        macasopii kirjoitti:

        Hei kaikki!
        Kaverini ottaa ennen juoksulennkkejään 2-3rkl macaa ja jaksaa juosta kuin hullu :D Hän sai minutkin innostumaan superfoodeista. Alussa otin sen puoli teelusikallista limsaan sekoitettuna (koska maku ei ole minun makuuni) ja maha ihan sekaisin. Kaveri vaan sanoi että jatka pari viikkoa, elimistö vaan puhdistuu siitä pikaruoan ja valmisruoan ja lisäaineiden määrästä. Olin lomalla joten mikäs siinä kotona maatessa, ja niinhän siinä kävi että meni reilu viikko ja sen jälkeen ei mitään ongelmia. En pidä mitään väliviikkoja sun muita, otan aamulla ruokalusikallisen ja jaksan koko päivän paljon paremmin kuin ennen.
        Mutta ei se välttämättä kaikille sovi. Esim gojimarjat on hyvän maksuisia mutta maha tulee tosi kipeäksi niistä vaikka yritin sen pari viikkoa. Mutta jos samaan aikaan vedät jotain roskaruokaa ja lisäaineita sisältäviä ruokia niin ei ihme jos ei maca sovi. Silloin maca puhdistaa kehoa koko ajan ja maha kipu jatkuu koko ajan.
        Kookosrasva aiheutti mulle hirveät mahakivut ja ripulin ja oksennuksen. Mutta sen jälkeen ei yhtäkään hiivatulehdusta, ei yhtään kohtutulehdusta joista kärsin monta vuotta putkeen.
        Eihän lääkärit sitä myöntäneet että kookosrasva voisi näin toimia mutta tunnen itse kehoni ja kookosrasva on tärkeä naisille <3
        Eli kannattaa nyt ainakin kokeilla! Jos vedät roskaruokaa niin ei varmasti toimikaan mutta jos syöt terveellisesti niin kokeile se pari viikkoa. Ja valitse kunnon tuote!

        tuosta kookosrasvasta tulikin mieleeni. sopii erittäin hyvin myös miehille. paljon viriilisempi olo.


    • inkalainen

      Ei siitä macasta oo mitään hyötyä jos syötte tuollaisia pikkulinnin annoksia. Sitä pitää syödä se 2 kukkurallista RUOKAlusikallista päivässä niinkuin ohjeessa lukee. yksi kukkurallinen ruokalusikallinen on noin 10 grammaa ja suositus on 20grammaa päivässä. Ette huomaa mitään muuta kuin että rahaa menee hukkaan kun noin vähän sitä syötte, toisaalta en tiedä huomaako silloinkaan kun syö oikean verran muuta kuin tuon em.

    • katrsa

      Juu täällä kanssa maca sai oksentamaan. Annostus oli 1tl jogurttiin tai rahkaan. Pari päivää kerkesin ottamaan iltaisin ,kun yöllä tuli aivan järkyttävä ja puristava tunne ylä mahaan ja siitä alkoi usean tunnin oksentelu. Luulin saaneeni silloin vatsataudin. Viikko myöhemmin taas sama juttu yksi lusikallinen jauhetta ja taas yöllä jumalaton kipu vatsassa ja oksentelua ja tärinää koko yö. Ei ollut minunkaan juttu. Puistattaa vieläkin ajatus koko jauheesta ja se maku yök.

    • Penaman

      Meikä vetää 2 ruokalusikallista pari kertaa päivässä. Ja veteen. Kyllä puntti nousee.

    • hernesopalla

      Annostusohjeen alkuperä ?
      Voisi olla myyjän tieto siitä mikä on maksimisieto miinus turvamarginaali.

      Wikipedia kertoo inkojen syöneen sitä ennen taistelua. Saivat conqvistadoreilta köniinsä. Älkää sitten lähtekö espanjalaisia vastaan sotaan, heh.

    • iitu

      Mulla samanlaisia oireita, macan käytön jälkeen kamala vatsakipu oksettaa, tärisyttää ja kuume nousee. Tosi pitkään meni ennen kuin tajusin mistä on kyse ja alkuun kipuja ei tullut ollenkaan. Harmittaa kun olen huomannut todella hyvää edistymistä keskittymisessä mutta en kyllä enää uskalla käyttää.

    • macaisti

      Mä aloitin macan viikko sitten. Otan 2 tl päivässä eikä ole ollut mitään oireita. Sen sijaan esimerkiksi vihreä tee tyhjään vatsaan juotuna aiheuttaa mulle pahoinvointia. Ei kannata syödä tai juoda sellaista mikä tekee sairaaksi.

      • ei huono

        Makuja ja mielipiteitä on monenlaisia. Minusta maca maistuu tosi hyvälle, vähän sellainen lantun makuinen, ei paha ollenkaan. Otan pari ruokalusikallista aamuisin sellaisenaan ja nuolen lusikan puhtaaksi...kulaus vettä päälle ja se on siinä.
        Vaimo taas ei voi sietää koko macan makua tai hajua...pitää minua aivan kahjona kun paljaaltaan syön ja vielä kehun hyvänmakuiseksi.
        Aina kun pussukka loppuu, niin pidän pikku tauon ja aina yhtä hyvältä maistuu seuraava satsi, eikä masu ole oireillu mitenkään ainakaan vielä.


    • macacoco

      Vaikuttaa myös se mitä muuta kuuluu ruokavalioosi, mutta macaa en myöskään suosittelisi illalla syötävän.. Laittaa kehoa vireystilaan ja se on huono asia yötä vasten jos haluaa nukkua. Voi olla että päivästä väsynyt keho ei kestänyt tätä. Myös jos olet syönyt illalla raskaasti tai esim. sokeripitoisia herkkuja, huono olo tulee helposti.

    • Hannes881

      Pillerimuodossa löytyy toki myös!
      Tuolla muuten lisäinfoa jos jotakuta kiinnostaa:
      http://macajuuri.com

    • positiivisia vaik.?

      En ole saanut macasta muita oireita, kuin että vatsa toimii hyvin. Ei pahaa oloa. En kyllä tiedä hyvästäkään. Täytyy taas jatkaa.

      • NoEiNeHalpojakaanOle

        Siis miksi ihmeessä ihmiset syövät väkisin sitä, mitä heidän elimistönsä ei pysty käsittelemään. Jos tuote aiheuttaa huonovointisuutta niin ei sitä silti ole pakko lappaa naamaansa vaikka etiketti lupaakin yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ominaisuutta ja vaikutusta. Muutenkin "terveyskauppojen" valmisteet ovat niin aineksiltaan ja tuoteturvallisuudeltaan vähintääkin arveluttavia. En haluaisi myrkyttyä niistä vaikka kuinka haluaisinkin epärealistista "terveysvaikutusta" kehooni ja elää ns. ikuisesti nuorena.


    • landsteiner

      lueskelin tätä vanhaa ketjua kun kuukkeloin macajauhetta. epäilen, että ne kirjoittajat, joilla laatta lentänyt yms oiretta, ovat veriryhmältään A.
      macan pitäisi sopia kaikille muille veriryhmille.

      • Vipinää vällyihin

        Voiko Maca jauhetta ottaa jos on hormoonihoito? Itselläni on vaihdevuosioireisiin Cliovelle 1mg/0,5mg 1 tabletti iltaisin.


      • tumblari

        Veriryhmällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, sopiiko joku ruoka itselle vai ei.
        Ruoansulatus toimii jokaisella samoilla mekanismeilla, mutta bakteerifloora on yksilöllinen eli kaikilla ruoka-aineet eivät välttämättä pilkkoudu samalla tavalla.

        Itse käytän macaa 3 vk putkeen, sitten viikon tauko ja kertaakaan en ole saanut mitään negatiivisia oireita. Olo on aika paljon pirteämpi.

        Veriryhmäni on A .

        'nuff said


      • katjabloigu

        Tähän en usko, olen a ja maca ei tunnu missään, ei haise eikä maistu pahalta.


    • yrttitohtori1

      Oma kokemukseni on, että Macan (kuten muidenkin dopamiinia lisäävien luontaistuotteiden kanssa) pitää olla varovainen - muuten tulee se kauhea kylmähiki-oksennus-kohtaus. Minulla Maca ei sovi yhteen joidenkin lääkkeiden (esim. nitrofurantoiini-antibiootti) kanssa. Mahdollisesti jopa pähkinät ja juusto voivat altistaa kohtauksille. Epäilen tämän liittyvän dopamiinireseptorien liialliseen ärsytykseen, mutta se on vain arvaus. Sen sijaan Maca tuntuu sopivan hyvin SNRI-tyyppisten masennuslääkkeiden (esim. Cymbalta) tueksi, korjaamaan niiden aiheuttamia libido-impotenssi-ongelmia. Tähän tarkoitukseenhan sitä suositellaankin.

    • Hyvältä maistuisi...

      Sama täällä.
      Olen nauttinut puhdistamon macaa satunnaisesti ja nyt vasta huomannut karmeiden vastakipujen ja -turvotusten ajoittuvan juuri maca-päiviin. Tykkäisin macan mausta kovasti , se antaa jugurttiin mukavan hennon maun , mutta oksennuskin lentää aika komeasti. En enää uskalla kokeilla , ettei mene lopullisesti suolisto pilalle.

    • hywä kirya

      Voi h***lvetti teitä - Mä teen kohta ittelleni makkaravoileivän ja sen kanssa lasillinen kirnupiimää, eikä takuulla oksennus lennä. Sitte meen sänkyyn ja luen vähän aikaa, ja sit alan nukkumaan - tulee oikeen hyvä olo tällasesta.

    • Ruokakemisti

      Kuulostaa ruokamyrkytyksen oireilta. Jauhe on kuivatuote, jossa huonojen tuotanto- ja säilytysolosuhteiden vuoksi voi esiintyä ihmisille haitallisia pitoisuuksia suolisto-oireita aiheuttavia mikrobeja.

      • ys ihmettelevä

        Ja tähän taitaa päteä sama kuin esim. spirulinaankin: tuota perinteisesti käyttävät kypsentävät sen ensin tavalla tai toisella, sitä ei siis vedetä 'raakana' kuivatuotteena.

        Kypsentäminen ei tuhoa läheskään kaikkia ravintoaineita, mutta se saattaa kyllä hyvinkin tuhota ihmiselle vaaralliset mikrobit tms. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat pavut, jotka pitää yleensä aina liottaa ja keittää huolella, jotta lektiinit yms. tuhoutuvat ja ne ovat turvallista syötävää.


    • kotkantytär

      Entä, ehkäpä elimistö ei tarvitse lisää hormoni buustausta ja protestoi siksi ? meidän kroppa kyllä kertoo mikä sille sopii ja jos tulee yrjökohtaus niin tasan varmaa on ettei ko aine silloin sovi.
      Kaikki ei sovi kaikille.

    • tuplis2

      Mulla tossa pussissa lukee, että säilytys kuivassa ja ehdottomasti hyvin suljettuna se pussi. En saanut pussin omia sulkujuttuja kiinni, niin laitoin koko pussin minigrip pussiin, että varmasti on kiinni.
      Itselläni kokemus tuotteesta on vasta pari päivää, laitan aamuisin jugurtin joukkoon 1tl tasalusikka. Eikä ole mitään oireita tullut ainakaan vielä.
      Aloitin käytön myös tuon hedelmällisyyden takia sekä tasapainoittaakseni hormoneja.

    • skraia

      Voiskohan tuossa oksentamisreaktiossa olla kyse jonkinnäköisestä elimistön puhdistuksesta.Se kun on yksi Macan vaikutuksista.Terve elimistö sietää paremmin ainetta kuin vähemmän ravitseviin ja huonolaatuisempiin ruoka-aineisiin tottunut elimistö.

      • Ihmettelevä

        Ihminen oksentaa myös esim. ruokamyrkytyksen saatuaan, joidenkin vatsa- ja suolistotautien yhteydessä (esim. noro) olipa aiheuttaja virus tai bakteeri. Joillakin tuo voi olla jopa allerginen reaktio.

        Ihmettelen jatkuvasti, miten tiedetään, mistä on tarkalleen ottaen kyse, kun tiettyä ruoka-ainetta syötyään ihminen oksentaa? Jos nyt keskusteltaisiin kanasta tai edes parsakaalista, kuinka moni vetäisi keskusteluun puhdistureaktion? Aivan.


    • hei vaan

      Minä kanssa käytän Maca mutta luomua, laitan 1tl puuron joukkoon eikä minkään laista pahaa oloa.Sekoitan siihen puuroon myös levää goji ja inka marjoja

    • lupiininoksa

      Siinä Cocovin trail mixissä on raakakaakaon papuja, lukekaa googlesta raakakaakao tai raakasuklaa haitat, ei todellakaan sovi kaikille. itselle aiheutti kyseisen reaktion "kylmä hiki", oksennus, tärinä jne...

    • Sappivaivat

      Yllä on paljon kokemuksia Macasta, jotka ovat aiheuttaneet huonon olon ja käyttäjät ovat oksentaneet sisukset tyhjäksi. Luonnollisesti iso määrä nautittuna aiheuttaa voimakkaamman ja äkillisen reaktion. Voin sanoa kaikille, että Maca on aiheuttanut teille sappikohtauksen, joka ilmenee juuri tuolla tavalla. Ne, joilla on tai on ollut ongelmia sapen kanssa, niin teidän on syytä jättää Maca syömättä. Toisilla ihmisillähän ei ole koskaan ongelmia sapen kanssa, joten heille Maca sopii oikein hyvin. Kuten hyvin tiedetään, niin kaikki ei sovi kaikille. Toivottavasti tämä selvittää epätietoisuuutta Macaa kohtaan.

    • onkolaihtunut

      onkos kukaan laihtunut 4viikossa 12kiloa niinkun mainoksessa luvataan?

    • avokaaaado

      kuulostaa enemmänki allergiaoireilta nuo. itse innostuin avokaadoista, kun mastoin ekaa kertaa yhtä ja söinkin sen jälkeen noin kuukauden verran avokaadoja innolla. Sitten yhden kerran jälkeen tulikin hirveä olo, vatsakipuja, oksetusta kylmähiki jne. Lääkäri totesi että olin herkistynyt sille ja tullut allergiseksi. Kuulemma voin siedättää itseni syömällä pieniä määriä ja jossain vaiheessa pystyisin taas syömään sitä, mutta en isoja määriä kuitenkaan.

    • Maca2

      Heissan.
      Vanha ketju, mutta herätellään.

      Itse aloitin Macan (Leader Natural Foods Maca-jauhe) käytön n. 2 viikkoa sitten. Annostus ohje pussissa oli 1-2 rkl päivässä. Aloitin, kuten paketissa mainitaan, pienestä annostuksesta, eli 1 tl/pv jugurttiin sekoitettuna. Ensimmäinen viikko meni ok ja olo oli virkeämpi. Seuraavalla viikolla nostin annostuksen pikkuhiljaa 2 tl/pv. Loppuviikosta alkoi kummalliset vatsa kivut ja lauantaina räjähti n. tunti macan ottamisen jälkeen: vatsalaukkua poltti ja kipristeli, lihakset oli jännitystilassa, oksetti, mutta ei tullut mitään. Makasin tunnin sohvalla ja välillä vessan lattialla. Sen jälkeen helpotti pahimmat kivut, mutta pelkäsin syömistä sillä vatsalaukku oli kuin tulessa. Samanlainen, mutta teholtaan lievempi, kuitenkin kestoltaan pidempi, kohtaus tuli illalla syömisen jälkeen.
      Sunnutaiaamuna aamupalaksi puuroa ja mustikkaa. Toistaiseksi n. tunti syömisen jälkeen ei ole ollut oireita.

      Mielestäni oma veriryhmä on B, joten siitä tuskin on kysymys. Voi olla, että tosiaan on tuo liian suuri annostus sitten ollut. Täytyy yrittää viikon päästä uudestaan, sillä koin todella, että Maca-piristi. Harmittaa, jos ei sittenkään se minulle käy.

      • Maca2

        Nyt, päälle puolitoistatuntia, närästää ja polttaa hieman mahaa..
        Edellisestä viestistä jäit mainitsematta tuo närästys, mitä oli myös eilen koko päivän..


      • aloitanko vai en???
        Maca2 kirjoitti:

        Nyt, päälle puolitoistatuntia, närästää ja polttaa hieman mahaa..
        Edellisestä viestistä jäit mainitsematta tuo närästys, mitä oli myös eilen koko päivän..

        Maca2, miten jatkossa on mennyt vai lopetitko käytön tohon?


      • Yx ihmettelevä

        Veriryhmädieetti on huuhaata. Sille ei ole mitään tieteellistä perustetta.

        http://www.pronutritionist.net/veriryhmadieetti-on-tutkitusti-humpuukia/

        Maca yms. kuuluvat luontaistuotteisiin, jolloin niitä valvotaan varsin väljästi verrattuna esim. lääkkeisiin. Myöskään kunnon näyttöä väitteiden taustalle ei tarvita kuten esim. lääkkeiden osalta.

        Tulli esim. on tutkinut goji-marjoja. V. 2010 tutkitusta 12 erästä 10 hylättiin kasvintorjunta-ainejäämien, säteilytyksen tms. takia. Turvallisuudesta ei siis ole takeita.

        Lisäksi on eettisiä ongelmia. Kvinoan suosio länsimaissa on nostanut sen hintaa paikallistasollakin, jolloin tämä paikallisten 'peruna' onkin osalle liian kallista ostettavaksi. Näin aiheutetaan aliravitsemusta, pahimmillaan jopa nälänhätää.

        Suomesta, Euroopasta yms. löytyy paljon erittäin terveellistä ja ravintorikasta ruokaa. Suomesta pelkästään löytyy vino pino erilaisia marjoja ja sieniä, kaurapuurosta puhumattakaan. Maailmanlaajuisestikin näiden syöminen voi olla melkoinen eeettinen teko ja jopa ekoteko.


    • maijaaaa88

      Samankaltaisia oireita täälä...

      Aloitin macan syömisen kuukaus sitten. Aamusin mehun sekaan laitoin macaa n.1tl verran ja viikon tauon pidin. Kun alotin tauon jälkeen, niin n. tunnin päästä, kun olin macaa syönyt alkoi heikottaa ja vatsa alkoi kipuilla... noin reilun tunnin kesti tämä huono olo. Ihmettelen vain mistä tämä johtuu.. monilla ollut samankaltaisia oireita juuri tuon viikon tauon jälkeen..?

      • pn67

        Kokeilinpa minäkin Macaa korkein odotuksin. 2 päivää ehdin sitä ottaa jogurtin kanssa. Tämän päivän vatsakipujen kourissa ripuloinut vessassa toistuvasti. Kun olo olevinaan helpotti lähdin bodystep tunnille...iso virhe. Energiat täysin poissa, silmissä musteni ja jalka ei meinannut laudalle nousta, olotila karmea. Loppuilta vilunväreiden vallassa sohvalla, verenpaine ok, pulssi hakkaa 95 vielä tunnin jälkeen liikunnasta, päätä särkee ja olotila kuumeinen. Ensimmäiset ja viimeiset 2 teelusikkaa tuli nautittua, loppupussi lentää roskiin.


    • T. Arkkaavainen
    • Macaaaa

      Itse aloitin muutama vuosi sitten cocovin macan n. 1 rkl päivässä. Aluksi yhdistin sen pahoihin päänsärkyihin joten lopetin käytön.
      Muutaman kk jälkeen kokeilin varovasti uudelleen aloittaen pienellä annostuksella ( n. 1/3 tl) nostaen annosta hiljalleen. Sain mielettömästi energiaa ja seksuaalinen halukkuus lisäntyi selkeästi. Maca on mielestäni paras superwood ja sen vaikutuksen oikeasti huomaa. :) Pienellä annoksella tosiaan kannattaa aloittaa rauhallisesti.

    • tiedoksi

      Kannattaa ottaa varovasti, jos taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Maca voi nimittäin nostaa verenpainetta. Englanniksi googlaamalla löytyy tästä(kin) tietoa.

    • jasmiina-88

      aloitin itse 1 tl annoksella päivässä ja siirryin 2 tl päivässä. jotenkin oli pirteä olo. tiedä onko se vain korvien välissä vai mitä. Maku ei ole mielestäni kovin erikoinen jugurtin kanssa. Tosin satun tykkäämään myös soijajauhon mausta todella paljon.

      Aina kannattaa aloittaa todella varovaisesti uusia ruoka-aineita kun ei koskaan tiedäkään et jos oletkin juuri macalle erittäin allerginen.

    • tjffyvhjgj

      Varoitus! Ethän syö macaa raakana

      Maailmalla ja Suomessa on joku outo raakahippi ilmiö, kaikki mitä suuhusi pistät pitää olla raakaa. Vaikka joidenkin ruokien syönti raakana on järkevää, tiettyjen kasvien/juureksien kuten macan syöminen raakana on täyttä typeryyttä ja haitallista terveydelle. Maca pitää paahtaa tai lämmittää ennen käyttöä tai ainakin tehdä se kuumaan juomaan.

      Perinteisesti maca on aina valmistettu joko keittämällä tai paahtamalla, eikä sitä ole koskaan syöty raakana. Raaka maca sisältää ihmiselle sopimattomia entsyymejä ja antiravinteita, jotka voivat aiheuttaa erittäin pahoja vatsakramppeja, kuumetta ja heikentää muiden ravinteiden imeytymistä (tämän takia useat saavat macasta vatsavaivoja ja ties mitä muuta). Ihmiskeho ei osaa hyödyntää macaa raakana, se ei imeydy kunnolla, toisin sanoen sen biosaatavuus on heikko.

      Paahtaminen, kuumentaminen (gelatinointi) heikentää haitallisia entsyymeja jonka jälkeen maca on turvallista syödä. Kuumennus vähentää macasta vain proteiineja, vitamiineja, hiilihydraatteja ja itseasiassa parantaa macassa olevia sekundaarimetaboliitteja, joista macan terveysvaikutukset tulevat. Kun kuumennat macaa sen sekundaarimetaboliittien biosaatavuus parantuu ja ihmiskeho pystyy hyödyntämään ne paremmin. Näin saat macan hyödyt paremmin, ilman haitallisia entsyymejä tai antiravinteita.

      Jos joku ei ymmärtänyt mistä on kyse… Kun kasvi kasvaa vaikeassa olosuhteissa kuten maca, kasviin syntyy sellaisia aineosia mitä se kasvi ei tarvitse normaaleissa olosuhteissa, näitä aineosia kutsutaan sekundaarimetaboliiteiksi. Tunnetuin sekundaarimetaboliitti jonka kaikki luultavasti tuntee on kokaiini, joka muodostuu kokapensaan lehteen. Useista kasveista eristetään näitä aineosia lääkkeiksi ja huumeiksi. Macasta kuitenkaan ei vielä ole eristetty yhtäkään lääkettä tai huumetta, joten se on edelleen sallittu markkinoilla ja normaalit kuluttajat voivat hyötyä siitä.

      ”Primary metabolites in maca are the proteins, carbohydrates, fibers, fats, vitamins, and minerals while secondary metabolites relate to the medicinal properties, although exact mechanisms are still largely unknown. The secondary metabolites of maca include macaridine, macaene, macamides, and maca alkaloids, which are only found in the Maca plant. Other secondary metabolites include glucosinolates and sterols.” – Hyvä artikkeli macasta: An Ancient Superfood!

      Kuumenettu maca on tehokkaampaa ja ihmiskeho pystyy hyödyntämään sen paremmin.

      Harmillista että Maca kauppiaat Suomessa eivät ole merkinneet pakkaukseen tätä ja useat saavat oireita macan käytöstä. Suomessa harva kauppias näyttää olevan kiinnostunut tuotteen laadusta tai oikeasta käyttötavasta, heitä kiinnostaa vain raha… Käy sääliksi niitä superfood innostuksessa olevia, jotka poimii kaupasta halpaa maca jauhoa. Super-ruoka innostus voi lopahtaa nopeasti kun makaat viikon kuumeessa ja vatsakivuissa. Samalla kun luet ne kuuluisat sanat ”ei välttämättä toimi kaikilla…” No ei tietenkään toimi, ellet käytä sitä niin kuin se on tarkoitettu käytettävän. Vaikka et saisi mitään ongelmia raa’asta macasta, se kannattaa silti kuumentaa, jotta et rasita kehoa turhaan ja saat macan hyödyt paremmin irti.

      Biohakkeri Dave Asprey kertoo totuuden macasta suositussa Joe Rogan Podcastissa:

      ”A lot of stuff, like Maca root. Maca root is really good for you but you want to cook Maca root. I actually was about to launch Maca root. But the source I had was super high end, it was raw, hand crafted all that stuff. And then I did the research and it turns out raw Maca is not safe to consume. And traditional people always gelatinize it. They cook the heck out of it.” – Kuuntele lisää aiheesta: JRE #361 – Dave Asprey, Tait Fletcher 53:36

      Jos olet jo ostanut raakaa macaa, ei hätää. Voit helposti paahtaa macan itse. Kaada pussi pellille tai vuokaan ja heitä uuniin ~100-150 astetta ja anna olla ~10 minuuttia (kunnes se muuttuu tummaksi, älä kuitenkaan polta sitä mustaksi). Testaa vaikka aluksi pienellä määrällä, tai ota mallia tästä videosta. Tämä varmasti tuhoaa jotain vitamiineja ja ravinteita, mutta macan hyödyt eivät tule vitamiineista vaikka joku raakahippi muuta väittäisi.

      Voit oppia lisää tekemällä raa’an macan haitoista Google haun: raw maca not healthy. HALUISIN KYSYÄ KUN OSTIN TÄNÄÄN EKAN KERRAN MACAJAUHETTA NIIN KUULUUKO SE NYT KUUMENTAA VAI SYÖDÄ RAAKANA? KUN ITE PISTIN MACAN PUUROHIUTALEITTEN SEKAAN JA MIKROON JÄLKEEN PÄIN VAST MIETIN ET TUHOSINKO NYT KAIKKI RAVINTEET MACASTA KUUMENTAMALLA?

    • kovaksi

      Kohottaako Maca ikämiehen housun etumusta?

      • Humpuukia

        Kohottaahan se, kun on mennyt paskat housuun. :)


      • Outo juttu ?
        Humpuukia kirjoitti:

        Kohottaahan se, kun on mennyt paskat housuun. :)

        Mitä varten tuollaista Maca pas kaa pitää mättää sisuksiinsa ? mitä siinä on sellaista mitä ette saa muista tuotteista ?


    • Vatsa kipiä Macasta

      kokeillut vuosia sitten Maca jauhetta ja silloin myös tuli kyseisestä jauheesta kovat vatsakivut. Nyt päätin kokeilla uudelleen jos vatsa sietäisi... Ensimmäisenä päivänä tein smoothien johon lisäsin 2tl Macaa ja hetken kuluttua kamalat vatsakivut!!
      Luin asiasta ja päätin etten kyllä heitä hukkaan koko pussillista ja seuraavana päivänä kokeilin uudestaan, vain puolikas teelusikallinen ja sekoitin sen kaurapuuroon, EI MITÄÄN OIREITA!

      Te jotka olette kärsineet Macan aiheuttavista vatsakivuista, pienentäkää annoksen kokoa jotta elimistö tottuu siihen ja pikku hiljaa sitten isompaan annokseen. Muistakaa myös tauot, 3vk Macaa, 1vk ilman!

      • Aivan turhaan.

        --pienentäkää annoksen kokoa jotta elimistö tottuu siihen ja pikku hiljaa sitten isompaan annokseen. Muistakaa myös tauot, 3vk Macaa, 1vk ilman! --

        Mihin vaivaan te syötte tuota ?
        Mihin ihminen tarvitsee macaa ?


      • Rypytön mummu
        Aivan turhaan. kirjoitti:

        --pienentäkää annoksen kokoa jotta elimistö tottuu siihen ja pikku hiljaa sitten isompaan annokseen. Muistakaa myös tauot, 3vk Macaa, 1vk ilman! --

        Mihin vaivaan te syötte tuota ?
        Mihin ihminen tarvitsee macaa ?

        Mä syön ainakin hormonien tasapainottamiseen. Olen pysynyt nuorekkaana vaikka lopetin hormonikorvaushoidon jo 7 vuotta sitten. Hiukset nkasvavat hyvin ja ovat vahvat ja ryppyjä ei ole. Olen 62v. nainen.


      • Elätte keskiajalla.
        Rypytön mummu kirjoitti:

        Mä syön ainakin hormonien tasapainottamiseen. Olen pysynyt nuorekkaana vaikka lopetin hormonikorvaushoidon jo 7 vuotta sitten. Hiukset nkasvavat hyvin ja ovat vahvat ja ryppyjä ei ole. Olen 62v. nainen.

        Ja olet siis aivan varma että kaikki johtuu juuri maca jauheesta ?
        Uskossasi olet ainakin vahva niinkuin kaikki luontaistuotteisiin vannovat, mutta luontaistuotteet ja vaihtoehtohoidothan ovatkin lähinnä new age taikauskon tuotteita.


      • Anonyymi
        Rypytön mummu kirjoitti:

        Mä syön ainakin hormonien tasapainottamiseen. Olen pysynyt nuorekkaana vaikka lopetin hormonikorvaushoidon jo 7 vuotta sitten. Hiukset nkasvavat hyvin ja ovat vahvat ja ryppyjä ei ole. Olen 62v. nainen.

        Seksihalut lisääntyy ainakin.


    • Maca ja lääkkeet

      Onko kenelläkään tietoa mite Maca vaikuttaa jos on bentsodiatsepiini lääkitys paniikkihäiriöön? Tarkoitus olisi päästä lääkkeistä eroon mutta juuri nyt se ei ole mahdollista. Aloitanko Macan kun olen saanut lääkityksen alasajettua. Kenelläkään kokemuksia?

      • Ravintoter.

        --Aloitanko Macan kun olen saanut lääkityksen alasajettua--

        Ei ole mitään sellaista vaivaa/puutostilaa johon sinun tarvitsisi syödä macaa.


      • luonnonvoimaaaa

        mulla ollut todella härski paniikkihäiriö, söin bentsoja kuukauden verran sen ollessa pahimmillaan, sain onneksi lopetettua vertaistuen avulla, sillä kokonaisuudessaan vain pahensivat koko ongelmaa. vaihdoin säännölliseen liikuntaan ja maca pienenä annoksena poisti koko ajan taustalla jäytävän ahdistuksen todella tehokkaasti. koitin oikein tonkia niitä itsetarkkailukeloja esiin mutten millään onnistunut, olin ihan hölmistynyt. eli voin suositella, mutta aloita pienellä määrällä ja muista liikunta. joku sanoisi varmaan että pelkkä liikunta se on mutta minusta selkeä retoutuminen ja terävöityminen tulee n. 2h sisällä macaa otettuani (1/4tl).


      • ninjamummo

        Maca voi pahentaa tai jopa aiheuttaa paniikkikohtauksia joillakin,ja varsinkin bentsojen jälkeen,ei kannata,kuormitus voi olla liian suuri.


    • asksksa

      "Ei ole mitään sellaista vaivaa/puutostilaa johon sinun tarvitsisi syödä macaa."

      Useimmilla ihmisillä on puutetta mineraaleista. Tämä johtuu tehotuotannon aikaansaamasta maaperän köyhtymisestä. Macassa on runsaasti mineraaleja ja muita ravintoaineta. Siinä on myös lähes 60 fytokemikaalia.

    • minttuliinijj

      mulla menee 300g maca pussi kuukaudessa! :Dd vointi loistava, vedän macaa ainoostaan kahvin seassa, aina kunnolla kuumennettuna, ei tule vatsavaivoja ja macan hyödyt tulee paremmin käyttöön. ostan 1 kerran 5vko macaa pussin syön sen 2rkl päivässä pussi loppuu olen viikon ilman (pidän tauon) ja ostan uuden pussin ja taas samaa rataa.. jne. ;D kuppikoko kasvanut koolla, perseestä tullu pystympi, hormonit toimii, halut tallella, energisempi olo, hapenotto kyky parantunut huomattavasti, en hengästy treenatessa kun 1/3 osan mitä ennen. !!

      • Kiinnostavaa.

        --D kuppikoko kasvanut koolla, ********** tullu pystympi, hormonit toimii, halut tallella, energisempi olo, hapenotto kyky parantunut huomattavasti, en hengästy treenatessa kun 1/3 osan mitä ennen. !! --

        No jopa on hurjaa ainetta, mihin tutkimuksiin nuo mainitsemasi vaikutukset perustuvat ?


      • elli epäilys

        Minä en uskalla syödä macaa enkä kyllä muitakaan luontaistuotteita. Jos maksa poksahtaa näiden takia niin sitten se onkin menoa. Joiltakin tutuiltani lääkäri on kieltänyt luontaistuotteet kohonneiden maksa-arvojen takia. En tiedä miten maca vaikuttaa mutta aika "yrjömäisiä" oireita tuntuu olevan.


      • Syö marjoja.
        elli epäilys kirjoitti:

        Minä en uskalla syödä macaa enkä kyllä muitakaan luontaistuotteita. Jos maksa poksahtaa näiden takia niin sitten se onkin menoa. Joiltakin tutuiltani lääkäri on kieltänyt luontaistuotteet kohonneiden maksa-arvojen takia. En tiedä miten maca vaikuttaa mutta aika "yrjömäisiä" oireita tuntuu olevan.

        --Minä en uskalla syödä macaa--

        Eikä sinulla ole mitään syytä sitä syödäkkään.


      • iräkääl
        elli epäilys kirjoitti:

        Minä en uskalla syödä macaa enkä kyllä muitakaan luontaistuotteita. Jos maksa poksahtaa näiden takia niin sitten se onkin menoa. Joiltakin tutuiltani lääkäri on kieltänyt luontaistuotteet kohonneiden maksa-arvojen takia. En tiedä miten maca vaikuttaa mutta aika "yrjömäisiä" oireita tuntuu olevan.

        Eivät lääkärit mitään yli-ihmisiä ole. Luepas huviksesi kirja: "Älä usko lääkäriä" , jonka on kirjoittanut Professori Antti Arstila, ja samoin Antti Heikkilän "Diabeteksen hoito ruokavaliolla" -kirja saattavat valaista vähän, miksi lääkärit niin mielellään tyrmäävät luontaistuotteet. :)


    • sdtliemineen

      Macaa 300g meni kuukaudessa. Syön sitä ennen treenejä ison ruokalusikallisen. Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa. Treeni teho kasvaa...

      • ysvaan

        Itse säännöllisellä treenaamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että jaksaa treenata paremmin?


    • hui-saa

      Nauti makat - lentää kakat?

    • http://lifeofpipa90.
      • Kysyjä ?

        Missä tutkimuksissa tuo Macan hyöty on osoitettu ?


    • Eiraakaa

      Maca-jauhe pitää paahtaa. Sitä ei saa nauttia raakana. Lämpimiin juomiin sekoitettuna toimii myös. Uunissa paahtaminen vajaa 10 minuuttia.

      • Kiinnostaa kovasti

        Mikä on ainutlaatuinen ravintoaine minkä takia macaa pitäisi syödä ja mitä ei saa muista tuotteista ?


    • tivitaavi

      Sieltäpä infoa http://examine.com/supplements/Maca/ kaikille h*omo skeptikoille lälläläläää. Jos mä jotain inhoan niin tyhmiä skeptikoita. Kaikialla inttämässä negatiivista paskaansa sen sijaan että auttaisivat ihmisiä.

      • ysvaan

        Siis oletko varmasti lukenut tuon itse läpi, kun lällättelet epäilijöille? Lue nyt ainakin ne sinisellä pohjalla olevat tiivistykset ensin.


    • tivitaavi

      Niin? Ei ole aikaa jauhaa paskaa jostain pilkunnussinnasta. Pienetkin hyödyt oikeuttavat macan käytön (tietty jos elimistö vaan sietää). Omien kokemusten mukaan aivan mahtavaa ainetta ja esim. muna seisoo reippaasti paremmin ja palautti mm. kovat aamuerektiot jotka ennen uupui. Itse siedin suht. hyvin raakanakin mutta kannattaa tosiaan kuumennella raaka maca niin makukin paranee.

      "Maca has traditionally been used as an aphrodisiac. It has been used all over the world and affects both genders. It does not work through hormones, and does not increase testosterone or estrogen. Men supplementing maca have been known to experience an increase in sperm production.

      Maca also appears to be a potent suppressor of prostrate hypertrophy, with potency similar to finasteride, a synthetic drug for the treatment of enlarged prostates. Preliminary research also suggests maca can protect the brain from damage, improve bone health, and even improve cognitive ability in healthy people.

      Further research is needed to determine the main mechanism of maca.

      Since the majority of research on maca comes from Peru, replicated research from other regions would go a long way toward confirming maca’s effects. Maca exports are important to Peru’s economy. Sometimes, new evidence regarding exports can be manipulated, as was the case with Policosanol. There is, however, no evidence to suggest tampering with studies on maca."

    • kalkki1

      kun söin macaa 3 viiikkoa annostuksella 1 tl aamulla ei tapahtunut mitään. nyt olen syönyt 2tl aamulla ja selvä ero pirteydessä. kai se on annostuksesta tuokin. vatsa tosin meni tosi sekaisin kun otin kahtena päivänä keinomakeutetun jugurtin kanssa vaikka kumpaakin olen erikseen aijemmin syönyt.

      • tietoa vai luuloa ?

        Onko jossain tutkimus joka osoittaa macan vaikutukset vai onko ne lähinnä ihmisten omia uskomuksia ?


    • macaman

      Tekee kyllä hyvää stondikselle ja tekis mieli käyttää mutta pukkaa finnejä prkl soikoon

    • Idiootit

      Annostus pitäisi alottaa 1tkl ja lisätä pilkuhiljaa aina 3rkl/ päivä.
      Jos alkaa varpusparvet tai laatta lenteleen ni lopettakaa syöminen.
      Sellaisenaan nesteeseen tai ruokaan. End of story.

      • Idiootit.

        Ja miksiköhän tuollaista pas kaa pitää yrittää väkisin mättää sisuksiinsa, hyvin on pärjätty ilman Macaa ja pärjätään tästä edespäinkin.


    • Käyttäkää järkeä

      Raaka-maca on vaarallista, eikä sitä pidä koskaan syödä sellaisenaan!

      "It has a (large amount of) high bacterial, yeast, and mold content because even the seemingly dry powder has a high moisture content – in fact, 20% higher than cooked maca. Moisture is a breeding ground for bacteria, yeast, and mold.

      Raw Maca tastes nasty. Its enzymes are slightly toxic and can cause bloating and severe stomach cramping."

      http://wholeworldbotanicals.com/royalmaca/rawmaca.html

      • Raakamaca.

        -- Käyttäkää järkeä --

        Ikävä kyllä taikapiireissä joiden suosiossa nämä "herkut" ovat ei välttämättä löydy sitä järkeä.


    • UniikkiZoif

      Itse aloin käyttämään macaa sen takia koska kuukautiseni olivat hyvin epäsäännölliset ja luin jostain että saattaisi auttaa. Söin kaksi viikkoa ja kolme kuukautta kadoksissa olleet kuukautiset alkoivat. Nyt on jo kolmet kuukautiset alkaneet silloin kun on pitänytkin. Käytän itse tabletteja.

      • Ripulia tarjolla.

        Se on kyllä kummaa ainetta tuo maca kun kaikki syövät sitä eri vaivoihin joista jotkut ovat jopa toisensa pois sulkevia.


    • Macaa
    • Macaa
      • Höpö löpö.

        Ei kannata uskoa tuollaisia höpö juttuja macan peppua ja rintoja kasvattavista vaikutuksista.


    • satskhasa

      Macassa on runsaasti antioksidantteja:
      Carbohydr Polym. 2014 Oct 13;111:584-7. doi: 10.1016/j.carbpol.2014.05.017. Epub 2014 May 21.
      Extraction, purification and antioxidant activities of the polysaccharides from maca (Lepidium meyenii).
      Zha S1, Zhao Q2, Chen J1, Wang L3, Zhang G3, Zhang H4, Zhao B5.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25037390

      Maca alentaa verenpainetta ja vähentää masennusta vaihdevuodet ohittaneilla naisilla:
      Climacteric. 2014 Jun 16:1-26.
      Maca reduces blood pressure and depression, in a pilot study in postmenopausal women.
      Stojanovska L, Law C, Lai B, Chung T, Nelson K, Day S, Apostolopoulos V, Haines C.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24931003

      Macalla on masennuslääkkeiden kaltaisia vaikutuksia hiirillä:
      J Med Food. 2014 May;17(5):535-42. doi: 10.1089/jmf.2013.2950. Epub 2014 Apr 14.
      Antidepressant-like behavioral, anatomical, and biochemical effects of petroleum ether extract from maca (Lepidium meyenii) in mice exposed to chronic unpredictable mild stress.
      Ai Z1, Cheng AF, Yu YT, Yu LJ, Jin W.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24730393

      Maca parantaa naarasrottien hedelmällisyyttä:
      J Ethnopharmacol. 2014 Feb 3;151(2):897-902. doi: 10.1016/j.jep.2013.11.058. Epub 2013 Dec 11.
      Lepidium meyenii (Maca) enhances the serum levels of luteinising hormone in female rats.
      Uchiyama F1, Jikyo T2, Takeda R2, Ogata M2.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24333960

      Macan käyttö liittyy matalampaan seerumin interleukiini 6 (IL-6) -tasoon ja parempaan terveystilanteeseen verrattuna niihin, jotka eivät käytä macaa:
      Plant Foods Hum Nutr. 2013 Dec;68(4):347-51. doi: 10.1007/s11130-013-0378-5.
      Role of maca (Lepidium meyenii) consumption on serum interleukin-6 levels and health status in populations living in the Peruvian Central Andes over 4000 m of altitude.
      Gonzales GF1, Gasco M, Lozada-Requena I.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23934543

      Maca auttaa erektiohäiriöihin:
      Andrologia. 2009 Apr;41(2):95-9. doi: 10.1111/j.1439-0272.2008.00892.x.
      Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erectile dysfunction: a randomised, double-blind clinical trial.
      Zenico T1, Cicero AF, Valmorri L, Mercuriali M, Bercovich E.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19260845

      Macalla voi olla myönteinen vaikutus libidoon:
      CNS Neurosci Ther. 2008 Fall;14(3):182-91. doi: 10.1111/j.1755-5949.2008.00052.x.
      A double-blind, randomized, pilot dose-finding study of maca root (L. meyenii) for the management of SSRI-induced sexual dysfunction.
      Dording CM1, Fisher L, Papakostas G, Farabaugh A, Sonawalla S, Fava M, Mischoulon D.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18801111

      Macauute ehkäisee estrogeenivajeeseen liittyvää luukatoa rotilla:
      J Ethnopharmacol. 2006 Apr 21;105(1-2):274-9. Epub 2006 Feb 8.
      Effect of ethanol extract of Lepidium meyenii Walp. on osteoporosis in ovariectomized rat.
      Zhang Y1, Yu L, Ao M, Jin W.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16466876

    • satkatsa

      Musta macauute parantaa muistia hiirillä:
      Toxicol Mech Methods. 2011 Oct;21(8):628-34. doi: 10.3109/15376516.2011.583294. Epub 2011 Jul 22.
      Dose-response effect of black maca (Lepidium meyenii) in mice with memory impairment induced by ethanol.
      Rubio J1, Yucra S, Gasco M, Gonzales GF.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21780878

      Musta maca lisää siemennesteen määrää rotilla:
      Andrologia. 2006 Oct;38(5):166-72.
      Effect of Black maca (Lepidium meyenii) on one spermatogenic cycle in rats.
      Gonzales GF1, Nieto J, Rubio J, Gasco M.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16961569

      Tutkimuksessa tarkasteltiin punaisen macan, keltaisen macan ja mustan macan vaikutusta rottien siittiöiden tuotantoon. Paras vaikutus oli mustalla macalla. Punainen maca pienensi eturauhasen painoa:
      J Ethnopharmacol. 2006 Feb 20;103(3):448-54. Epub 2005 Sep 19.
      Effect of short-term and long-term treatments with three ecotypes of Lepidium meyenii (MACA) on spermatogenesis in rats.
      Gonzales C1, Rubio J, Gasco M, Nieto J, Yucra S, Gonzales GF.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16174556

      Punainen maca pienentää eturauhasen kokoa rotilla:
      Reprod Biol Endocrinol. 2005 Jan 20;3:5.
      Red maca (Lepidium meyenii) reduced prostate size in rats.
      Gonzales GF1, Miranda S, Nieto J, Fernández G, Yucra S, Rubio J, Yi P, Gasco M.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15661081

      Maca parantaa urheilijamiesten suorituskykyä ja seksuaalista halukkuutta:
      J Ethnopharmacol. 2009 Dec 10;126(3):574-6. doi: 10.1016/j.jep.2009.09.012. Epub 2009 Sep 23.
      A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen.
      Stone M1, Ibarra A, Roller M, Zangara A, Stevenson E.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19781622

      Maca lisää hiirten hedelmällisyyttä:
      Reprod Biol Endocrinol. 2005 May 3;3:16.
      Lepidium meyenii (Maca) increases litter size in normal adult female mice.
      Ruiz-Luna AC1, Salazar S, Aspajo NJ, Rubio J, Gasco M, Gonzales GF.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15869705

      Punaisella ja mustalla macalla on suojaavia vaikutuksia luun rakenteeseen ovariektomian kokeneilla rotilla:
      Forsch Komplementmed. 2010;17(3):137-43. doi: 10.1159/000315214. Epub 2010 Jun 16.
      Effects of different varieties of Maca (Lepidium meyenii) on bone structure in ovariectomized rats.
      Gonzales C1, Cárdenas-Valencia I, Leiva-Revilla J, Anza-Ramirez C, Rubio J, Gonzales GF.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20616517

      Maca on adaptogeeni ja voi ehkäistä useita sairauksia:
      Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:193496. doi: 10.1155/2012/193496. Epub 2011 Oct 2.
      Ethnobiology and Ethnopharmacology of Lepidium meyenii (Maca), a Plant from the Peruvian Highlands.
      Gonzales GF.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21977053

    • Kolikon toinenpuoli.
    • maca & mies ?

      Hhmm...Oheisen ylempänä olleen linkin pikaisesti vilkaistuani heräsi kysymys miten terveellistä kohtuullinen Macan käyttö on miehelle.

      Artikkeli oli perusteltu eri vitaminien suhteen, kuten D & K-vitamiini, magnesium, sinkki jne. joiden tasot on tärkeää olla tasapainossa.

      Joka tapauksessa kaikkien näiden extrojen kanssa lienee viisainta kohtuullisuus. Ilman lääkäri- ja laboratoriotutkimuksia vaikkapa testosteronin kasvattaminen riskeeraa olla terveydellään lottoamista.

      Mikäli Shilajit todellakin nostaa testosteronitasoja, niin saattaa pidemmällä aikavälillä tulla suuriakin terveysongelmia ja sitten on myöhäistä katua.

      Ihisen kehon solutoiminnot ovat kuin suuri ristiinvaikutteinen ekosyteemii jossa kaikkien aineiden suhteellinen tasapainoa on tärkeää. Ei saa olla puutteita, mutta ei myöskään yliannostuksia.

      "Macan syöminen voi auttaa tasopainottamaan hormoneita ja täten lisäämään estrogeenia."

      vs.

      "Testoa ja suurempia erektioita kaipaaville miehille huomautuksena: MacaForce tuotteisiin on lisätty mystistä ainesosaa nimeltä Shilajit, joka tutkitusti nostaa testosteronitasoja 23.5%, parantaa sperman laatua & hedelmällisyyttä, voimistaa ja suurentaa erektiota, parantaa seksuaalista suorituskykyä, tasapainottaa seksihormoneja, voi pysäyttää hiuksien ohenemisen ja monia muita hyötyjä. Lue lisää: Effects of Shilajit on Testosterone"

      - http://www.vitamiinisuositukset.com/kuinka-saada-isommat-rinnat-peppu-maca-kurvit/

      .

    • maunoh

      Terve. Ostin pari kk sitten cocovin macapussin. Eka pariviikkonen meni hyvin tuntuu että energia lisääntynyt. Tauko ja uusiksi, mälyttömät vatsakivut ja aamullla muutaman kerran verta kusen mukana. Pitääs tutkituttaa pussi jossain että mitä se sisältää.

      • maniakki

        Maca toimii. 35 ikävuoden jälkeen huomasin testosteronitasojen laskeneen, mikä ilmeni mielialojen vaihteluina ja haluttomuutena. Macaa ennenkin käyttäneenä tartuin taas pilleripurkkiin ja olo on jo parempi. Täytyy pitää noita pausseja, kuten keskusteluissa on todettu. Mutta seisokit on sitä luokkaa, että huh uh!


      • Ei sovi elimistölle.
        maniakki kirjoitti:

        Maca toimii. 35 ikävuoden jälkeen huomasin testosteronitasojen laskeneen, mikä ilmeni mielialojen vaihteluina ja haluttomuutena. Macaa ennenkin käyttäneenä tartuin taas pilleripurkkiin ja olo on jo parempi. Täytyy pitää noita pausseja, kuten keskusteluissa on todettu. Mutta seisokit on sitä luokkaa, että huh uh!

        Kyllä siinä on seisokit harvinaisen vähissä kun vatsaa vääntää ja perä laulaa.


      • kokeile lämpimänä
        Ei sovi elimistölle. kirjoitti:

        Kyllä siinä on seisokit harvinaisen vähissä kun vatsaa vääntää ja perä laulaa.

        Pienennä annosta ja sekoita se lämpimään veteen tai mehuun.


        maca jauhe on toisille liian raakaa sellaisenaan. Toiset paahtaa sen samasta syystä.
        Meillä toimii lämpimänä juomana.

        Annostuksesta: joo, siitä sanotaan vaikka mitä suosituksia, mutta jokaisella on yksilöllinen elimistö ja reaktiot sen mukaiset. Otan sitä huomattavasti pienempinä annoksina ja olen kokeillut mikä annostus sopii minulle - jotta saisin haluamani vaikutuksen (piristää).

        Tauon jälkeen aloitan aina t- lusikallisella puoleen mukilliseen lämmintä mehua. Anna sen seisoa/ imeytyä siinä vähän aikaa ennen juomista.
        Ja vettä päälle. Tunnustelee ensin mitä elimistö tykkää siitä. Täysi annos, raakana ja kylmänä voi todella laittaa mahan laulamaan.


    • c33e33
      • Kura.lentää

        Aiheuttaa mm. vatsakipuja ja pahaa oloa.


    • Refluksitautinen

      En ole edes yrittänyt käyttää, kun jokin intuitio sanoo, että ei sovi vatsalleni.
      Mulla on refluksitauti ja pahimmat närästyskohtaukset tekee juurikin tuota kylmää hikeä ja todella huonoa oloa, pahoinvointia.

    • Omamaca

      Höpsöt. Ettekö tee käyttämistänne tuotteista taustatutkimusta? Macaa ei saa koskaan syödä raakana. Sen alkuperämaassa maca kuumennetaan aina koska ellei sitä tee, seuraa kramppeja ja vatsakipua.

      Maca pitää ostaa pilkotussa muodossa. Gelatinoitu maca. Silloin pääsee nauttimaan macan hyödyistä.

      • Macapasca

        "Maca pitää ostaa pilkotussa muodossa."

        Macaa ei pidä ostaa missään muodossa.


      • Anonyymi

        Kuivattuna jauheena on varmasti kuumennettua ja turvallista, en kyllä tiedä onko sillä ollut mitään vaikutusta, tuskin haittaakaan, ei ainakaan oksennuta tms.


    • Järkipelissä666

      Hyvät ihmiset kai ymmärrätte että kyseessä on todella korkea ravinnepitoinen juures. Ottakaa vain vähän sitä, puolittakaa vaikka normi annoksenne tai jopa enemmänkin ja nostakaa sit takas pikkuhiljaa jos tulee kylmähikeä,oksentelua ja huonoa oloa. Mitäs luulet kuinka kehonne yhtäkkiä vastaanottaa kaiken sen aineen mitä macassa on jos otatte sitä sen verra et oireilette noin, ei sitte millään.

      Muutenkin nykyruoka ei pidä juurikaan mitään sisällään kun kaikki on niin jalostettua niin näillä superfoodeilla saat myös negatiiviset puolet esiin jos niitä liikaa otat, kun keho on tottunut saamaan 0 määrän tärkeitä aineksia ja yhtäkkiä tulee kolmen 120 kilosen miehen edestä mineraaleja;)

    • Omathavainnot

      Minullakin on kokemuksia macan reaktiosta. Kun aamulla olen sitä ottanut teelusikallisen, jossain kohtaa päivää vatsaa turvottaa ja vatsan yläosassa on puristava tunne. Ripulia tulee, mutta puristava tunne jää. Sellaisen merkillisen asian olen kuitenkin huomannut, että puristava tunne vaimenee tai jopa häviää kokonaan masturbaation jälkeen. En ole biologian tuntija, mutta mieleeni tulee "perhosia vatsassa" reaktio kun on esim. rakastunut. Voisiko macan aiheuttama reaktio siis liittyä dopamiinin ja/tai johonkin muuhun hormooneihin liityviin tekijöihin, jotka kerääntyvät kehoon ja purkautuvat pois tietyin tavoin (maallikoin sanoin esim. runkkaamalla :) ?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Paska siinä lentää kun tuota myrkkyä sisäänsä työntää.


    • Anonyymi

      Itsellä on sperman määrä lisääntynyt huimasti Macan ansiosta. Mukavaa, sillä lähentelen 60-vee

    • Anonyymi

      "Maca aiheuttaa osalle käyttäjistä raakana vatsanväänteitä ja alun perin sitä onkin käytetty aina kuumennettuna, mikä helpottaa macan sulamista elimistössä. Siksi suosittelen macan lisäämistä erityisesti kuumiin juomiin, suklaaseen, leivonnaisiin ja aamupuuroon hunajan kanssa tuomaan virtaa päivään!" - life.fi
      Itse olen aloittanut macan päivittäisen käytön kuukausia sitten, lisään sen aina kuumaan kaakaoon. Ensin sekoitan macan kaakao(leivonta/raaka)jauheen kanssa ja sitten lisään kiehuvan veden jotta se sekoittuu kunnolla, lopuksi kauramaidon ja halutessa hieman hunajaa sekaan!
      Macan käytön olen pitänyt siinä 1 tl - 1 lusikallinen päivässä. Se on auttanut todella paljon jaksamaan ja tuonut aivan uutta puhtia elämään, eikä ole tuottanut mitään isompia negatiivia sivuvaikutuksia. Sen olen huomannut että herkkävatsaisena ei välttämättä kannata juoda ihan tyhjään mahaan.
      Macakaakaosta on tullut aamukahvin loistava korvike! Siinä missä kahvi aiheuttaa vatsanväänteitä ja piristäessä myös ahdistusta pienimmissäkin määrin, maca piristää ilman sivuvaikutuksia. Kaikki ei kaikille sovi, mutta tälle kannattaa antaa mahdollisuus😊
      Suomessa macaa suositellaan käytettäväksi viikon tauolla kuukaudessa, perussa taas macaa suositellaan käytettäväksi päivittäin. Itse luotan eniten oman kehon kuuntelemiseen!
      Käyttämäni kolmen macan sekoitus;
      Foodin, Maca-jauhe, gelatinoitu (esipilkottu, poistettu tärkkelys), 200 g, Normaali hinta 7,95 €

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe