Tulikivi Anja TU savuttaa

Savukivi

Onko muilla ollut ongelmia Tulikiven Anja TU takan kanssa. Takan luukut voi aukaista vasta, kun puut on palaneet hiillokselle. Muuten sisään pöllähtää aina savua. Veto takassa on hyvä, joten se ei ole syy. Takan pesän muotoilu on todennäköisesti täysin vääränläinen. Kysyin asiasta Tulikiveltä, käskivät ottaa yhteyttä takan koonneeseen asentajaan. Mitä takan kokooja asialle voi, jos suunnittelu on väärä? Kyllä on varmasti viimeinen takka tulikiveltä. Tulee ikävä vanhaa muurattua takkaa..

26

5585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Violamalli

      Miten sinä suunnittelisit pesän? Mulla on sitä sama takka mutta rapattuna, eikä mitään ongelmia ollut.
      Mistä syistä lisäät puita polton aikana? Ootko lukenut ohjeet kunnolla?
      "Kun edellinen panos on palanut lähes hiillokselle ja näkyvissä on vain pienet mutta selvät liekit, voidaan puita lisätä. Normaalin polton aikana suositeltava lisäysten määrä on 1 - 2 kertaa."

      • Savukivi

        Minä en sitä pesää mitenkään suunnittelisi, koska oletan takkaa ostaessani, että joku muu on sen oikein suunnitellut! Minä en ilmeisesti vain osaa käyttää takkaa. Viimeisen parinkymmennen vuoden aikana olen erilaisia takkkoja lämmitellyt ja aina olen lisännyt puita kesken polton. Tämä nyt vain on ensimmmäinen, joka savuttaa tuolloin luukusta ulos. Kyllä tämä olisi jäänyt ostamatta, jos olisin ongelman tiennyt. Ja täytyy myöntää, en lukenut ohjekirjaa ennen takan ostamista!
        Takka lähtee pyörittämään savua heti lasiluukkua kohden, jos sitä vähääkään raotta ja siihen ei vaikuta mitenkää missä asennossa alempi räppänä tai luukun säätö. Totta kai tuolla ohjeella voi lisätä puita, jos loppuun palaneet puut eivät enään muodosta savua.


      • Puulämmittelijä 53v
        Savukivi kirjoitti:

        Minä en sitä pesää mitenkään suunnittelisi, koska oletan takkaa ostaessani, että joku muu on sen oikein suunnitellut! Minä en ilmeisesti vain osaa käyttää takkaa. Viimeisen parinkymmennen vuoden aikana olen erilaisia takkkoja lämmitellyt ja aina olen lisännyt puita kesken polton. Tämä nyt vain on ensimmmäinen, joka savuttaa tuolloin luukusta ulos. Kyllä tämä olisi jäänyt ostamatta, jos olisin ongelman tiennyt. Ja täytyy myöntää, en lukenut ohjekirjaa ennen takan ostamista!
        Takka lähtee pyörittämään savua heti lasiluukkua kohden, jos sitä vähääkään raotta ja siihen ei vaikuta mitenkää missä asennossa alempi räppänä tai luukun säätö. Totta kai tuolla ohjeella voi lisätä puita, jos loppuun palaneet puut eivät enään muodosta savua.

        ett huoneessa on silti alipainetta, jolloin tulisija tuprauttaa savut sisään. Kokeiles avata vaikka tuuletusluukku ikkunasta, ennekuin avaat takkaluukun, niin tulee tuokin testattua?! Toki voi avata vaikka ulko-oven, jos haluaa varmistaa ettei asunnossa ole palamisen aiheuttamaa alipainetta.


    • elli8

      Sama ongelma, enkä tästä tykkää.

      • 1.asentaja

        Ei syy ole takassa vaan paloilman puutteessa. Liesituuletin pois, ja ikkuna auki jos ei ole sellaista ilmastointia joka toisi korvausilmaa sisälle. Vanhoissa taloissa ei tätä ongelmaa ole, vaan ainoastaan uusissa tiiviissä taloissa. Takka ei vedä, vaan hormi. Se täytyy aina muistaa jos tulisija on teollinen valmistus. Jos takka on jonkun muuraama, silloin veto voi johtua myös takasta, sillä ei ole varmuutta miten sisärakenne on muurattu. Voi myös olla sekin syy että sadepiippuhattu on liian alhaalla.


    • CaGu

      Tämä on yleinen ongelma kaikissa varaavissa takoissa. Varaavan takan suunnittelussa on kiinnitetty enmmän huomiota siihen miten saada aikaan mahdollisimman kustannustehokkaita valmistusmenetelmiä.
      Yleinen seuraus tästä asenteesta on runsaasti teräviä kulmia tulisijan sisällä, joka voi pahimmissa tapauksissa estää vedon täysin.
      "Vanhoissa" taloissa tämä ei ole mikään ongelma koska niissä virtaa runsaasti korvausilmaa takkahuoneeseen. Uudessa energiatehokkaassa talossa, joissa on koneellinen ilmastointi voi takan savuttaminen olla todellinen ongelma. Tällöin on järjestettävää takalle korvausilmaa esimerkiksi avaamalla ikkuna tulen sytytämisen aikana tai silloin kuin lisätään puita pesään.
      Muita syitä ilmiöön voi olla lyhyt hormi tai talon lähiympäristön muodostamat vedolle epäedulliset olosuhteet.
      Meillä on muuten Kermansaven takka joka savuttaa sekä kylmänä, että kuumana (samaan piippuun on kytketty kiertoilmatakka joka on toiminut moitteetomasti koko ajan).

    • tee reklamaatio

      Ei siinä takassa mitään vikaa ole , se on sen ominaisuus. Niin että savut sisään...
      Vaadi Tulikiveltä että tulevat korjaamaan . Kyllä takan pitää vetää aukaisee luukun missä vaiheessa tahansa. Eikös Tulikiven asentajatkin ole TK:n auktorisoimia?

      • Savukivi

        Kuten kerroin, olin asiasta yhteydessä ja käskivät ottaa yhteyttä asentajaan. Mielestäni takan kokoomisessa ei pysty niin paljoa mokaamaan, että se vaikuttaisi takan savuttamiseen. Eiköhän tuon ole jonkun suunnttelijan kukkanen. Harmittaa näin jälkeenpäin, kun purin tähän verrattuna hyvän, väärän mallisen takan "ympäristön" painostusta. Tulipahan tehtyä tupla vahinko.
        Täytyypä pyyhkiä noki naamasta ja lähteä paikan päälle valittamaan.


      • huti uuni
        Savukivi kirjoitti:

        Kuten kerroin, olin asiasta yhteydessä ja käskivät ottaa yhteyttä asentajaan. Mielestäni takan kokoomisessa ei pysty niin paljoa mokaamaan, että se vaikuttaisi takan savuttamiseen. Eiköhän tuon ole jonkun suunnttelijan kukkanen. Harmittaa näin jälkeenpäin, kun purin tähän verrattuna hyvän, väärän mallisen takan "ympäristön" painostusta. Tulipahan tehtyä tupla vahinko.
        Täytyypä pyyhkiä noki naamasta ja lähteä paikan päälle valittamaan.

        Mulla uuni savuttaa kovasti,ilmaa kyllä on mutta välillä tupruttaa.Asennus aika kuulemma oli hätänen itse en ollut paikalla.Oisko jokin osa väärin uunin sisällä,väkisin kädellä väännetty paikalleen,uunin asennus on muutakin kuin kädenvääntöö.


    • koivupuuta

      mulla oli sama homma,luukun lasit meni heti mustaksi vaikka niitä puhdistin kädet noeassa,nyt on kaakeli uuni ja lasit kirkkaat ja hyvä veto uunin korkeus 2200 nostalgia uunisepät

    • ...,

      Ota piipunhattu pois.Me tehtiin niin ja alkoi vetään.toinen asia kun raottaa tuhka-astiaa niin saa vetoa.

    • heissan.....

      Näin on. Meillä on saunan kiuas joka työntää savut sisään aina kun luukku avataan. Elikkä veto toimii kunnolla vain luukku suljettuna. Edellinen kiuas ei työntänyt savuja saunaan luukku avattuna, vaikka veto hieman heikkeni luukku kokonaan auki asennossa.

    • sar46456

      Syynä voi olla nykyaikainen liian matala tulipesä.

      • kylkylkylkylkylk

        nyt meni hermo uuni savuttaa ja lasit noessa pesä on kuin pers..läpi purkuun menee


    • eikä tupsauttele

      Voi harmillista. Minun siskollanikin on tulikiven uuni. Meillä nunnauuni ja se on aivan kuin eri takka vaikka onkin vuolikivinen. Ero kuin yöllä ja päivällä. Siskoni mies totesikin taannoin, että olisi ehdottomasti kannattunut ostaa nunnauuni, mutta myyjä oli niin tyrkky että hän ei itsekkään tiedä miten pian tekikin kaupat.

    • me ollaan paras he h

      Se nyt on vain niin että vuolukivitakka vetää vain sisäänpäin. Savupirttiin sopii hyvin. Asenne kysymys se on. Tehtaalla asiakas on häiriöksi.

    • minävaantaas

      onko veto parantunut? oletteko tehneet mitään muutoksia?
      takkakytkin koneellisessa pakollinen, savukaasuimuri piipunpäähän auttaa myöskin.

    • Tulikiven ominaisuud

      Vuolukiviuunien yleinen ongelma on se hajottaminen ylilämmittämällä. Vaikka vuolukivi onkin hyvä lämmönjohde, niin tulipesässä voi tapahtua seuraavaa. Kun kiven lämpötila nousee yli 450 asteen, kidevesi poistuu vuolukivestä, sen rakenne muuttuu murenevaksi kuin talkikis, Samalla kiven tiheys pienenee muistaakseni noin 15 prosenttia. Ilmiö on peruuttamaton. Moni on hajottanut uuninsa kun ei ole uskonut käyttöohjeita maksimimäärästä kerrallaan poltettavasta puusta. Eisilloin oikein voi takuuseen vaata uutta tulipesää, jos ei ole noudattanut käyttöohjetta, Ehkäpä siksi tulipesiä vamistetaankin massasta joka kestää selvästi korkeampia lämpötiloja.

    • kidevesi lähtee

      Vuolukivi ei ole tulitiiltä. Siis varovaista puidenpolttoa kestänee. Ainakin jonkin aikaa.

    • Mikko19761

      MUlla tulikiven utu kiuas. Savuttaa vaikka mitä tekee. Täysin viallinen tuote. Kaverillani on saman mallin vuolukivi versio, vielä pahemmat ongelmat. Koskaan en sorru tulikiveen

    • Tuttutapaus

      Tulikiven uunit savuttaa sisään etenkin jos on ollut pitkään kylmänä. Kesämökillä aina sama savotta saada uuni vetämään. Jääräpäiset suunnittelijat eivät näköjään suostu ongelmaan puuttumaan koska tehtaan labrassa kyllä on vetoa uuneissa.
      Asentajissa tuskin vikaa. ( tosin eivät ole saaneet saataviaan tehtaalta viime aikoina joten jatkossa ehkä ns savupullo tarvitaan vedon alkuun lähtemiseen)

      Koko firma vaikuttaa vetelevät viimeisiään koska muurareiden palkkoihinkaan ei kassasta löydy valuuttaa... Rip

    • VoiVi

      Ei Anjan kanssa mitään mutta toi Pirkko se vasta .....

    • uunimestari

      Korvausilma kannattaa tuoda ulkoa (tai avata ikkunaa), niin ei savuta:
      http://www.tulikivi.fi/tuotteet/korvausilmasarjat

      Nunnauunilla kannattavuus on joukon heikoin, eikä Nunnauuni selviäisi ilman jatkuvaa emoyhtiön tukea. Turun Uuniseppien rahat ovat täysin lopussa ja he ovat joutuneet panttamaan myyntisaamiset. Tulikivellä menee taloudellisesti paremmin kuin kilpailijoilla.

    • Savupirttiinsopii

      Vuolukiviuunin perusominaisuus on huono veto ainakin jos lähtötilanne on kylmä uuni. Kun katselee kuvia jonkin aikaa käytössä olleista vuolukiviuuneilta on näky karmea. Nokisia ja rasvaisia rumiluksia jotka eivät ole mikään ilo silmälle.
      Todella epäsiistin näköisiä. Sori siitä...

    • Anonyymi

      Sama ongelma ollut asennuksesta asti

    • Anonyymi

      Kaikki uunit pyrkivät savuttamaan, jos uuni on matala. Pitää miettiä millaisen uunin hankkii. Pahimpia hellat, saunan padat, jotkin kiukaat jne.

      Veto lähtee aina helposti käyntiin, jos tulipesän jälkeen kuumat savukaasut pääsevät nousemaan mahdollisimman pitkään suoraan ylöspäin, se työntää edellään liikkeelle ns. kylmälukon hormistossa. Korkea uuni on yleensä parempi.

      Isot uuninluukut päästävät myös savua helposti sisään, vaikka veto olisi muuten hyvä, tuhkapölyä tulee huoneistoon, vaikka alipainekin olisi poistettu talosta. Siihen auttaa pelti, jonka ensin laittaa ulompien uuninluukkujen päälle avatessa estämään pystysuuntaista virtausta uunin edessä ja vasta sitten avaa kipinäverkon.

      Uuni pitää olla siten suunniteltu, ilman eristeitä, ettei siellä tarvitse polttaa kuin yksi pesällinen, ei siis mitään puiden lisäyksiä. Ja tulisijan pohja luiskilla varustettu, joka ohjaa hiilloksen arinan päälle, jolloin ei tarvitse luukkuja aukoa ja kohennella hiillosta.

      Paljon on siis kiinni siitä, millaisen uunin hankit. Jos haluat ostaa uunin ja polttaa siellä tulta, kannattaa miettiä sen ominaisuuksia, eikä vain ulkonäköä, kuten yleensä tapahtuu. Uunikauppiaat eivät kerro niistä huonoista puolista, ne sinun on tiedettävä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe