HAMK - perseestä

kokeiltu on

Kannattaa välttää.

121

17323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta!!

      Itsellä kokemusta HAMK:sta 2v ja Metropoliasta 2v, molemmat olivat syviä pettymyksiä.

    • Naamarikeiju

      Olin vuoden HAMKin Forssassa kun en muualle päässyt ja oli mentävä sinne mihin pisteet riittää. Korotin arvosanoja ja viime käväänä hain uudestaan. Pääsin Metropoliaan, ja onneksi joistain HAMKin opinnoista sai hyväksilukuja vaikka joitakin kursseja olen tehnt uusiksi. Mä en tajua miksi huonoja kouluja pidetään hengissä?

      • Naamarikeiju

        Siis Metropoliaan olen kyllä täysin tyytyväinen! Samalla vähän ihmettelen Totta! kirjoittajaa. Jos olet opiskellut yhteensä 4 vuotta niin etkö valmistunut jo?


      • Anonyymi

        Aluepoliittisista syistä. Kuljin joskus samaa matkaa en-nyt-sano minkä AMK:n yliopettajan kanssa joka sanoi suoraan että useimmat puska-amiskat ovat paikkoja joissa sekä opettajien että oppilaiden kuuluisi olla jossain aivan muualla kuin korkeakoulu-nimikkeellä itseään kutsuvassa oppilaitoksessa.


    • ..näin

      Opettajien asenne = EVVK. Opinnot koostuvat hajanaisista sieltä täältä haalituista palasista, joista ei itkemälläkään saa järkeviä kokonaisuuksia. Tenteistä voi päästä läpi vaikka kävisi vain yhdellä luennolla eikä lukisi ollenkaan -> valmistuneet voi olla todella ammattitaidottomia. Iso osa hakeneista on vain ajautunut aloille eikä heillä ole minkäänlaista motivaatiota.

      Ajan ja opintotukikuukausien tuhlausta.

      • FocusTulevaisuuteen

        Osan aineista voikin limbota, ne on vain täytettä.
        Akateemisen opiskelijan on syytä ymmärtää jo heti alusssa, että keskittyy olennaiseen ja turhat kurssit hutaistaan vain läpi.


    • hämeeeseen siis

      elintarvikealaa ei taija muualla olla

      • Tässä neljä muuta

        Ammattikorkeakouluista elintarvikealan koulutusta tarjoavat Metropolia, Hämeen ammattikorkeakoulu, Pohjois-Savon ammattikorkeakoulu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu.


    • Kuravelli

      HAMKin opetustarjonta on kyllä syvä pettymys. Joidenkin kurssien sisältö on todella kuraa. Materiaalit on vuodelta kivi tai sinnepäin. En todellakaan suosittele.

    • PieniPallo

      Onkohan HAMKin toimipaikkojen välillä eroa? En tiedä. Mutta sen vaan sanon että itse selvisin HAMKin Lepaan toimipisteessä kokonaiset neljä vuotta. Osa opetuksesta oli oikein hyvää ja hyödyllistä, osa täysin turhaa. Koen kuitenkin saaneeni tarpeeksi eväitä koulutusta vastaaviin työtehtäviin. Se täytyy kyllä sanoa että monesti opettajkista ei ollut paljoa hyötyä, mutta meidän opiskelija ryhmässä oli niin NIIN hyvä yhteishenki, että se auttoi hienosti kestämään koko koulutuksen! :D

    • ffsddssdew

      Itte oot perseestä! taidat hakea sinne ja yrittät dissata sitä jolloin porukka ei hakis sinne jolloin sulle jäis paremmat chancet päästä sinne.

    • Zingaling

      Amkeissa opiskellaan kaikennäköistä. Miltä koulutusalalta nämä kohtuullisen negatiiviset kommentit ovat?

    • N675

      Kyllä HAMK on nykyaikaa. Sehän käy pitämässä jo pääsykokeita ja hankkimassa oppilaita Afrikkasta ja Britanniastakin. Jäähallissa mainostetaan ja HPK:n peleihinkin jaetaan lippuja. On hienoa, että Forssa, Valkeakoski ja Riihimäkikin ovat lähteneet mukaan näihin talkoisiin. Älkää te aina valittako.

      • 484848

        Joo lessumafia istuu samoissa kokouksissa ja päättää että hamkin mainostusta tarvitaan myös jäähallissa ja valtion rahoitusta saadaan jaettua myös paikallisille firmoille.


    • kohta valmistuva

      Hamkin ilmapiiri on hyvä. Ja olen tyytyväinen neljään juuri opiskelemaani vuoteen Hämeenlinnan Visamäessä. Opetuksen laatu erinomaista ja monipuolista.
      Tietysti opetuksen laatuun vaikuttaa opettajien oma tyyli opettaa asiat ja luokan yhteishenki. Jos jokin omalla kohdalla mättää, ei voi haukkua koko organisaatiota: oma opiskelusi on hyvin pieni osa koko kokonaisuutta.
      Koulu kuitenkin haluaa valittujen opiskelijoiden valmistuvan. Jos jätät opinnot kesken koulu ei saa mitään, kun valmistus koulutusohjelma saa 10 000 euroa/opiskelija.

      • Älähän yleistä!

        Kuules nyt: aivan vastaavasti: jos omalla kohdallasi sattuu menemään hyvin, et voi kehua koko organisaation ilmapiiriä hyväksi. Aivan varmasti on ongelmakohtiakin. Ei täällä ihmiset turhaan valita.

        Mikä se sellainen "koulu" on, joka haluaa opiskelijoiden valmistuvan? Kysyn vaan, koska opettajaksesi voi sattua tyyppi, jolle on yksi ja hailee valmistutko koskaan vai et. Opettajan palkka juoksee aivan samalla tavalla riippumatta moniko opiskelija valmistuu tai jättää kesken. Näin meitä jotkut opettajat ovat valistaneet.


      • vastuuta myös oppilaille
        Älähän yleistä! kirjoitti:

        Kuules nyt: aivan vastaavasti: jos omalla kohdallasi sattuu menemään hyvin, et voi kehua koko organisaation ilmapiiriä hyväksi. Aivan varmasti on ongelmakohtiakin. Ei täällä ihmiset turhaan valita.

        Mikä se sellainen "koulu" on, joka haluaa opiskelijoiden valmistuvan? Kysyn vaan, koska opettajaksesi voi sattua tyyppi, jolle on yksi ja hailee valmistutko koskaan vai et. Opettajan palkka juoksee aivan samalla tavalla riippumatta moniko opiskelija valmistuu tai jättää kesken. Näin meitä jotkut opettajat ovat valistaneet.

        Jaa..onko valmistuminen siis open vastuulla, eikä oppilaan tarvi muuta kuin valittaa..


    • tre2011

      Olen valmistumassa juuri tänään HAMK:ista ja olen itse ollut tyytyväinen saamaani opetukseen. Täytyy muistaa, että koululta saa peruseväät, eli paljon on tehtävä vielä työelämässä, jotta voisi sanoa olevansa hyvä. Oman opiskeluryhmän henki oli erittäin hyvä. Niin opiskeluyksikkö oli Valkeakosken toimipiste ja opiskeluaika 4 vuotta meni kivuttomasti. Se on asenne, joka ratkaisee.

      • Anonyymi

        OLiks sulla jokin työ tuossa ohella et pärjäsit koulun ajan?


    • Ylpeä HAMKKILAINEN

      Niinpä olisi kiva tietää mitä aloittaja on oikein opiskellut. Ite tässä jo toinen tutkinto Hamkissa menossa ja tyytyväinen olen ollut molempiin. ( Edellisen tutkinnon jälkeen vaan halusin vaihtaa alaa sittenkin mutta se ei ollu koulun syy).

      Missään AMK:ssa ei tuoda kaikkea kukkalautasella. Asioista pitää ottaa myös itse selvää ja opiskella. Työkalut ja perusjutut opetetaan, todellinen asiantuntija kiinnostuu myös asioista itse.

      • Forssan ääni

        Missäs itse olet opiskeluut? Vai oletko ollenkaan opiskellut HAMK:issa - taidat istua HAMK:in viestintätoimiston pallilla ...


      • Ääni myös Forssalle
        Forssan ääni kirjoitti:

        Missäs itse olet opiskeluut? Vai oletko ollenkaan opiskellut HAMK:issa - taidat istua HAMK:in viestintätoimiston pallilla ...

        Itse opiskelen Hamkissa Forssassa ja olen viihtynyt oikein hyvin! Opetus on ollut hyvää, olen oppinut paljon ja kaikki ollut joustavaa, harjoitteluissakin pärjännyt erinomaisesti. Onhan se aina niin, että oma-aloitteinenkin pitää olla, hankkia lisätietoa ja työstää saamaansa tietoa, että pärjää mahdollisimman hyvin.


      • Suuri myötähäpeä
        Ääni myös Forssalle kirjoitti:

        Itse opiskelen Hamkissa Forssassa ja olen viihtynyt oikein hyvin! Opetus on ollut hyvää, olen oppinut paljon ja kaikki ollut joustavaa, harjoitteluissakin pärjännyt erinomaisesti. Onhan se aina niin, että oma-aloitteinenkin pitää olla, hankkia lisätietoa ja työstää saamaansa tietoa, että pärjää mahdollisimman hyvin.

        Äkää opettajat viitsikö kirjoittaa tänne ja kehua itseänne, säälittävää. Forssassa ei todellkaan ole hyvää opetusta!

        Itse ainakin opiskelen Forssassa, koska pisteet oli niin huonot että en muualle päässyt eikä rahaa ole lähteä ulkomaillekaan maksullisiin koulutuksiin. Jos Forssasta jotain haluaa kehua, niin koululla on sentään hyvä ruoka.


      • Ääni myös Forssalle
        Suuri myötähäpeä kirjoitti:

        Äkää opettajat viitsikö kirjoittaa tänne ja kehua itseänne, säälittävää. Forssassa ei todellkaan ole hyvää opetusta!

        Itse ainakin opiskelen Forssassa, koska pisteet oli niin huonot että en muualle päässyt eikä rahaa ole lähteä ulkomaillekaan maksullisiin koulutuksiin. Jos Forssasta jotain haluaa kehua, niin koululla on sentään hyvä ruoka.

        Mä en ainakaan ole opettaja...:D Toisen vuoden opiskelija nyt ja syy, miksi hain Forssaan oli se sijainti kotiini ja perheeseeni nähden, pisteet olis riittänyt muuallekin ja päivääkään en oo katunut. :-) Kaipa se riippuu hieman alastakin, itse opiskelen hoitotyötä ja siellä on mun mielestä oikein hyvin pullat uunissa.


      • Vertailupohjaa
        Ääni myös Forssalle kirjoitti:

        Mä en ainakaan ole opettaja...:D Toisen vuoden opiskelija nyt ja syy, miksi hain Forssaan oli se sijainti kotiini ja perheeseeni nähden, pisteet olis riittänyt muuallekin ja päivääkään en oo katunut. :-) Kaipa se riippuu hieman alastakin, itse opiskelen hoitotyötä ja siellä on mun mielestä oikein hyvin pullat uunissa.

        Niinh, on se hyvä että teillä muutamilla Forssan seudun asukeilla on lähellä koulu, johon pääsee helposti, ettei teidän tarvitse muuttaa mihinkään. Toista se on meillä pääkaupunkiseudulla asuvilla. Emme ole itse kotipaikkaamme valinneet, mutta meitä asuu täällä paljon. miedän pitää muuttaa muualle opiskelemaan, koska koulut on ripoteltu sinne missä ihmisiä on vain harvassa. Osaamme myös vertailla kouluja toisinsa, koska olemme nähneet muutakin kuin Forssan.


      • Hehee
        Vertailupohjaa kirjoitti:

        Niinh, on se hyvä että teillä muutamilla Forssan seudun asukeilla on lähellä koulu, johon pääsee helposti, ettei teidän tarvitse muuttaa mihinkään. Toista se on meillä pääkaupunkiseudulla asuvilla. Emme ole itse kotipaikkaamme valinneet, mutta meitä asuu täällä paljon. miedän pitää muuttaa muualle opiskelemaan, koska koulut on ripoteltu sinne missä ihmisiä on vain harvassa. Osaamme myös vertailla kouluja toisinsa, koska olemme nähneet muutakin kuin Forssan.

        Pääkaupunkiseudulta löytyy edustettuna varmaan ala kuin ala, joten ihan kovin monen opinahjon vuoksi ei kyllä tarvi muuttaa pois. Vai oliko se niin ettei pisteet riitä? :D


      • Ajatteles vähän!
        Hehee kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulta löytyy edustettuna varmaan ala kuin ala, joten ihan kovin monen opinahjon vuoksi ei kyllä tarvi muuttaa pois. Vai oliko se niin ettei pisteet riitä? :D

        Kuulehan nyt, tuollainen ilkkuminen vain kertoo että olet ilkeä ihminen ja typerä omaan napaan tuijottaja. Pisteet riittää monellakin, mutta pääkaupukiseudulla paikkoja ei kerta kaikkiaan ole tarpeeksi kaikille hyvillekään hakijoille.

        Pääsykokeet muodostuvat käytännössä aivan älyttömiksi ja ero tehdän pienistä pilkkuvirheistä, mikä ei ole enää tarkoituksenmukaista silloin kun maassa toisaalla edes kaikki paikat eivät täyty eikä päteviä hakjoita riitä. Kyllä aloituspaikkoja pitäisi jakaa tasaisemmin sen mukaan, missä päin Suomea asuu ihmisiä eikä vaan kartalta maantieteellisten välimatkojen mukaan.

        Eihän luulisi opettajiakaan motivoivan sellainen, että omaan kouluun tulee kaupungeista porukka väkisin vain siksi, että omalla kotipaikalla ei ollut tarpeeksi paikkoja nuorille? Sinne maalle tullaan kuitenkin vaan kääntymään, koska siellä ei ole tarjolla työtä koulutuksen jälkeen, eikä moni tykkää käydä viettämässä irrallista 3-4 vuoden pätkää jossain mihin ei voi asettautua elämään. Se on pitkä aika kumminkin, ja tärkeä jakso jolloin pitää verkostoitua ja solmia työelämäsuhteita, että saisi valmistumisen jälkeen hyvän paikan työelämässä.

        Ne, jotka ovat saaneet jäädä kaupunkiin opiskelemaan, vievät käytännössä kaikki parhaat työpaikat. Itse ainakin tuollaisessa tilanteessa lähtisin mieluummin kaupunkiin pitämään sitä koulutusta, jotta sinne saisi motivoituneita opiskelijoita.


    • sla

      Lamk muovitekniikka, hannattaa vältää..

      • sla

        Lamk muovitekniikka, kannattaa välttää..


    • pa

      mamk luomitekniikka, jännättää pälttää

    • vorssalainen

      Ääni forssalle. Hyvä koulu on ollut ja ihan pyöräilymatkan päässä. Itseäni ei henk.koht. kiinnostaisi ikinä muuttaa suur kaupunkeihin muutenkaan.

      • Kaikille hyvä näin?

        Varmaan Forssa ja muut pienten kuntien toimipisteet saa ihan hyviä hakijoita lähialueelta. Nyt vaan on kuitenkin niin että pikku paikoilla on enää nykyään aika vähän hakijoita lähialueilta suhteessa opiskelupaikkojen määrään. SIksi yleensä yli puolet opiskelijoista tulee muualta eikä haluaisi muuttaa sinne.

        Kyse ei siis ollutkaan siitä, että forssalaisen pitäisikään muuttaa mihinkään isoon kaupunkiin opiskelemaan, vaan siitä, että paikkoja olisi sopivasti kaikille muillekin lähellä kotia niin, ettei myöskään helsinkiläisten tarvitsisi muuttaa Forssaan.


    • tutkinut vasta

      mites toi sjoen elintarvike? näyttää olevan huonompi taso kursseissa =höpömpiä kursseja kun hml.

      • vbnfmugi,okyp

        Miesopettajat tuntuvat hoitavan duuninsa ihan säntillisesti, naiset tulevat vain kehittämään narsismiaan ja nostamaan palkkaa.


      • tuutori
        vbnfmugi,okyp kirjoitti:

        Miesopettajat tuntuvat hoitavan duuninsa ihan säntillisesti, naiset tulevat vain kehittämään narsismiaan ja nostamaan palkkaa.

        HAMKissa on hyvät opettajat niin miehet kuin naisetkin. Paras koulu missä itse olen ollut


    • Tytti

      Mitä täällä itketään? Millä opintolinjoilla olette olleet, jos HAMKia haukutte? En voisi kuvitella täydellisempää koulua, paitsi siinä suhteessa, että opintolinjaani ei oltaisi ajettu alas, ja etten jäisi historian viimeikseksi laatuani. Opettajat ovat ihania ja kannustavia, koko luokka on luokka on uskomatonta huippukastia ja kaikki pelaa, paitsi tiedonkulku. Tottahan opiskelijat ovat motivoituneita ja alansa parhaimmistoa jos 550 hakijasta sisään pääsee 35. Opettajat ovat täysin opiskelijoiden puolella siinä, mitä tule koulutusohjelman alasajoon.

      • urpo11

        Vai että "opiskelijoiden puolella"...eiköhän ole ihan omien työpaikkojensa puolella.


    • 457457

      Ei tuolla elämänmeno juurikaan hullujenhuoneen ajoista ole muuttunut. Henkilökuntakin osittain samaa.

      • urpo12

        Hullujenhuone ehkä, mutta ennenkaikkea FIRMA, niinkuin muutkin aaämkoot. Älkää te köyhät ja vasurit sinne menkö kun ette pärjää kuitenkaan. Inhimillisiäkin korkeakouluja vielä Suomessa on. SO...


      • jaaniinku
        urpo12 kirjoitti:

        Hullujenhuone ehkä, mutta ennenkaikkea FIRMA, niinkuin muutkin aaämkoot. Älkää te köyhät ja vasurit sinne menkö kun ette pärjää kuitenkaan. Inhimillisiäkin korkeakouluja vielä Suomessa on. SO...

        Jaa niinku missä olisi vielä rehellisesti toimiva korkeakoulu?


    • paavvvå

      Voi hitto kuinka lannistavaa tekstiä, vaikka itse ajattelin hamkin vaatesuunnittelijan wetterhoffin linjalle joskus pyrkiä! Mutta riippuuhan se linjasta eikö??
      Onko kenelläkään kokemusta vaatelinjasta?
      Oman näkemykseni mukaan erittäin kattavat opinnot siihen sisältyisi.

      • Välttäkää

        Wetterhoffia (tai siis entistä, nykyisinhän sitä sanaa ei saa enää käyttää vaan kaikki on yhtä HAMKia) en voi suositella kenellekään. Opinnot ovat kattavat ainoastaan paperilla, käytännössä ketään ei kiinnosta mitä ja miten teet minkäkin asian. Sitten ihmetellään kun opiskelijoiden motivaatio tippuu lattianrajaan. Opettajat ovat paikalla ainoastaan muodon vuoksi, heillä ei riitä opettamiseen aikaa, ei kiinnosta ja lisäksi monta ryhmää aikataulutettu kullekin opelle samaan aikaan. Tärkeää on kuitenkin että sinä istut koululla päivät pitkät tylsistymässä, vaikka mitään tekemistä ei olisi etkä osaisi tehdä eteenpäin. Jos kysyt neuvoa töihisi muilta, on vastaus "en tiedä", mikä on luonnollista koska opiskelijoille ei opeteta juuri mitään. Kaiken, mitä olen kouluaikana oppinut, olet itse opetellut Youtube-videoiden avulla. Kertonee koulun opetuksen tasosta jotain. Kadun että tuonne koskaan hain, ja odotan vain että pääsen vaihtamaan parempaan kouluun. En ole ainoa joka on tätä mieltä! (neljän vuoden aikana en kuullut koskaan positiivisia kommentteja koulua koskien, mutta sitäkin enemmän ihmettelyä, miksi yksinkertaiset asiat tehdään niin vaikeasti ja aikaavievästi jne.)


    • Vittuuntunutt

      Älkää hakeko kyseiseen puljuun! Osalla opettajilla ei ole edes opettajan koulutusta, vaan kyseiseen lafkaan tuntuu kelpaavan kaikki laitakulkijat. Opettajia ei kiinnosta opintosi kulku tai oppimisesi. Jos annat palautetta luennoista, niin ottavat he sen henkilökohtaisesti ja pahimmillaan joudut silmätikuksi. Ja parhainta on se, että oletetaan hakijoiden olevan jo ammattilaisia kouluun tullessaan. Tehkää palvelus itsellenne ja hakekaa muualle.

      • Anonyymi

        Samat ongelmat jatkuu edelleen vuonna 2022. Toista vuotta opiskelen hamkissa ja harkitsen vakaasti vaihtoa


    • Kyselijä1

      Missä yksikössä opiskelet? Riihimäellä? :)

    • Koulunvaihtoedessä

      Ja kokeisiin tulee kysymyksiä mistä et ole nähnyt vilaustakaan tai kuullut sanaakaan ennen koetta koko kurssin aikana. Tosta noi vaan juu. Koita siinä sir raapia päätä kun ei ole koko asiaa opetettukaan. Opettajat ovat epäpäteviä, jos kysyt neuvoa, eivät vastaa vaan alkavat kinaamaan että täytyy itse ottaa selvää, kun samalla vaivalla olisivat asian jo selittäneet kymmeneen kertaan. Palautetta ei voi antaa, sitä tuolla ei osata käsitellä. Opettajat eivät ole kaikki edes päteviä koulutuksensakaan puolesta. Ja vaikka olet suomenkielisellä linjalla, hups vaan osa kursseista on englanniksi ja kun kysyt että mitenkäs nämä voisi opiskella suomeksi sanotaan että ei mitenkään, pärjäile tai vaihda suuntautumista.

    • ldshgjr

      Ongelmahan lähti alulle 90-luvun alussa kun mielenterveystyössä alettiin suosimaan avohoitoa ja Hattelmalan sairaala päätettiin muuttaa AMK:ksi. Muutamille hulluille annettiin avohoidontukea antamalla mahdollisuus jäädä taloon korkeakouluopettajana. He saivat siis peiteroolin, että yhteiskuntaan sopeutuminen olisi helpompaa. Osa hulluista oppi vieläpä hoitamaan työnsä välttävästi ja vieläkin siellä näitä hulluja on.

      • NytRepesin

        Päivän paras!


      • 568678

        Ja hulluillahan on tapana palkata uusia hulluja. Sitten se hulluuden perinne ei katkea,


      • Hahatuttaa

        Uskoisin sen menneen noin!!
        👌🏻👌🏻👌🏻


    • exxone

      Joku tutkiva journalisti voisi joskus ottaa selvää miksi hamkin hallitukseen ja avainasemiin pääse vain lestadiolaisia. Niiden läpimätä moraalimaailma ja stalinistinen johtamiskulttuuri johtivat siihen, että pätevät opettajat joko lähtivät vapaaehtoisesti muualle tai niitä savustettiin pois ja korvattiin ”meikäläisillä”. Nyt sitten ihmetellään, että työilmapiiri on katastrofaalinen ja mikään ei toimi.

      • 345676

        hihhulit ovat saatanasta


      • pääsihänsieltäkin

        Joku puolueeton ja riippumaton tutkija voisi ottaa selvää kuinka paljon lessuja on oppilaitoksissa opettajina ylipäänsä. Siinä voisi moni hämmästyä miten paljon 2%:n vähemmistö on saanut valtaa, omalla yläasteellani oli varmuudella 4, juorujen mukaan 7-8. Ala-asteellani oli yhtä lukuunottamatta kaikki lessuja, eivät he ole ainostaan HAMK:in ongelma. Moraalinvalvonta se hihhulin on työ ja opettamistyössä pääsee hyvin vaikuttamaan, ettei väärien perheiden kakarat liian hyvin menesty opinnoissaan. Etenkin lukioita tuntuisivat suosivan, jos sieltä saa tiputettua jonkin pois, on elämä helposti pilalla pidemmäksi aikaa.

        Itse opiskelin HAMK:issa viime eduskuntavaalien alla ja itseäni huvitti suuresti miten agressiivista kampanjaa he kävivät Sipilän puolesta vaikka oli Oulun alueella ehdokkaana. "Kohta tulee sellainen johtaja, joka pistää asiat kuntoon", ja hyvinhän tuo onkin Suomea tuhonnut, ihan samaan tyyliin kuin kuin siellä maikat koulunsa.


    • TodellaKyllästynyt

      Ehdottomasti kannattaa hakea muualle jos on mahdollisuuksia. Kyseisessä laitoksessa kaikki asiat tehdään "tämä vaan pitäisi tietää", tai "joku muu on varmaankin nää opettanut, jos ei niin harmi koska hänen olisi pitänyt" -periaatteilla. Laitoksessa opiskelijoita ei opeteta millään tavalla osalla kursseista vaan luennoilla tehdään kotitehtävät ja luentojen asiat opetellaan kotona ennen jälkeen koulun. Jos oikeasti haluaa oppia eikä vain saada jotain tutkintoa niin suosittelen välttämään. Tottakai eri toimipisteissä voi olla eroja.

      • 347357458

        Tottakai kun lessut luulevat että jos kotona on suurperhe, niin siellä on hyvä opiskeluympäristö ja jäävät silloin itse voitolle. Itse kun olin siellä "opiskelemassa" niin kaikki tehtävät annettiin nettilinkkeinä, joista sitten piti tehdä yhteenveto. Opettajat eivät käytännössä tehneet mitään työtä. HUOM HAMK on nykyisin yksityistetty, mutta opettajat saivat neuvoteltua virkansa itselleen. Ne hullut ovat sekä yksityisellä töissä, että ovat viranomaisia ja kaikki viranomaisen edut. Näin se lessumafia vaan toimii, kattokaa nyt sipilääkin.


    • exxone

      Aivan mieletötä mitä lestadiolaiset saavat aikaisesti. Sairas porukka

    • 568568568

      OK, jos tuonne eksyy opiskelemaan, niin kannattaa olla varuillaan. Hämeenlinnalaiset ovat keskiaikaa ihannoivaa ja noituuteen uskovaa, moukkamaista junttiväkeä, ja opiskeluajasta voi tulla helvettiä jos ei osaa suhtautua heihin oikein.

      On tärkeää ettei vaan ala menestymään paremmin kuin alkuasukkaat. HAMK osaa kyllä palauttaa ruotuun ne jotka eivät noudata tätä neuvoa. Alkuasukkailla pitää olla paremmat arvosanat, myös urheiluruhmissä alkuasukkaiden pitää saada olla parhaita. Muuten ei synny uutta bisnestä.

      On tärkeää olla vähän huonompi kuin alkuasukkaat ja sitä valvomaan on palkattu aika monta suojavirkaloista, on turha alkaa heitä vastaan kapinoimaan. Kannattaa pyrkiä muualle opiskelemaan.

    • hamk_hyva

      Hamk, Riksu. Kiva koulu, sai kavereita, ei kukaan kiusannut. Oli sosiaalista elämää. Opetus oli huonoa mut fiilis hyvä. Suosittelen menee jos ei muualle pääse.

      nyt teen 2. tutkintoo yliopistossa

    • Huijattuolo

      Toista vuotta opiskelen liiketaloutta HAMKissa ja meillä on tähän asti ollut neljä opettajaa josta 0 pätevää. Flipped learning menetelmää "käytetään" eli opettajien ei tarvitse mitään tehdä kun oppilaat saavat itse ottaa selvää ja tulla tunneille tekemään tehtäviä. Jos tämä menetelmä toimisi, niin emme oltais AMKssa vaan ihan yliopistossa. En koe, että olisin vuoden sisällä oppinut mitään.

      • 03987460349876

        Opettajat saattavat olla epäpäteviä, kun koulu on repsahtanut lestadiolaisten suojatyöpaikaksi. Tekniikan aloilla on esim lähes kaikki laboratorioharjoitukset lopetettu "liian kalliina" ja kaikki valtiolta tuleva raha on ohjattu opettajien palkkaamiseen. Siellä on sitten kaikenlaista oppilaanohjaajaa, valmentajaa ja erikoisopettajaa. On kaikenlaisia kivoja tapahtumia ja mielikuvituksellisia kursseja, myös kesäisin pitää olla vaikka niissä ei juuri ketään käy. Ja opetustyylihän on: tuossa on aineisto, kirjoittakaa mulle referaatti. Opettamista ja työntekoa on sitten aika vähän, vaikka korkeakoulusta on virallisesti kyse.


      • hämptonPaska

        Jos teillä on 0 pätevää, niin se johtuu todennäköisesti siitä etteivät he edes yritä. Kaikenlaisia markkinointi"ammattilaisia" on jo aivan liikaa. Ja nämä opettajat ovat vahingoniloisia kun heillä on vielä suojatyöpaikka alalla, jota ovat nuorena opiskelleet. Suurin osa teistä ei tule saamaan työpaikkaa liiketalouden alalta ja se vasta on hauskaa heidän mielestään. Kuntayhtymän omistama amk-mafia tietenkin pitää liiketaloutta listoillaan kun se kuuluu valtiojärjestykseen ja tuottaa suojatyöpaikkoja, mutta vain valituille. Lähtekää pois sieltä ajoissa, ei se elämä hämptonissa paremmaksi muutu, päinvastoin. Ainoastaan tekniikan ala elättää ihmisen ja sitä ei hamkissa opeteta.


    • Eiikinähamkiin

      Ihan hävettää ajatella että kun menee työelämään eikä osaa yhtään mitään. Kun vaan vielä selviäisi tuosta puljusta ulos ja sitten alkaisi oppia jotain töissä. Phuuh

    • ep123

      Erittäin perseestä

    • 433926

      tämähän on oikea mätäpaise korkeakoulujen joukossa.

      • MontaIhmeellistäasiaa

        Kyllä tälle läheinen opekorkea on kans


      • reytyhrestyuh

        Ei tämä ole korkeakoulu, kun tämä on lähinnä laulu-leikki-laskento-koulu. Täältä saa tittelin helpolla ja hynäväen lellikersat hakevat sen mistä helpoimmalla saavat, kun menevät kuitenkin oman sukunsa omistamaan firmaan töihin. Siellä alaiset opettavat kuitenkin työn ja itsensä johtamisen, eikä haittaa vaikka olisi itse hieman dorka. Valtion ja kuntayhtymän huijausta koko paska.


    • Itsevaan

      Uskoisin, että syynä ovat epäpätevät, ei-motivoituneet, ja huonosti palkatut opettajat. Suomea ajetaan alas, koulutus on vain yksi monista aloista jossa ns. säästöt tulevat lisäämään Suomen tuskaa tulevaisuudessa. En edes kannata sosialismia, mutta koulutus on Suomen ainoa toivo ja jos se ajetaan vielä alemmas ei Suomella ole mitään tulevaisuutta.

    • HAMK_eikä

      Itse hakeuduin kansainväliselle puolelle HAMKiin. Jeesus, olipa hyvä idea.
      Mitä kansainvälistä siinä on että yli puolet luokasta venäläisiä, toisesta puolikkaasta puolet Vietnamista ja puolet Nepalista?

      Ei minulla ulkomaalaisia vastaan mitään ole, mutta venäläiset ovat nostaneet syviä antipatioita.

      90% venäläisistä ovat sellaisia ettei mikään kiinnosta, HAMKiin tultiin kun ei päästy minnekään edes Venäjällä. Toki on hyviäkin tyyppejä, mutta suurinosa = perseestä.

      Kaikkien muiden vietnamilaisten ja muiden kanssa pärjää mutta ne venäläiset: сука влуат raikaa kokoajan, jengi ei ole vuoteen käyttänyt englantia opiskelussa, vetävät libaa vapaa-ajalla ja nukkuu tunneilla, riekkuu tuolla Visamäen pihoilla illat ja yöt läpeensä.

      Vittu mitä paskaa. Olen niin kyllästynyt noihin idän ihmeisiin ettei tosikaan.
      Niin urpoa porukkaa ei ole missään, ei saatana missään.

      Opettajista taas osa EI EDES OSAA ENGLANTIA ja sitten pitäisi opettaa jotain rakennesuunnittelua? Vittu kun jää vähän hämäräksi koko aihe!

      Ja lisäksi sekin kuten joku mainitsi että opettajat odottavat jengin osaavan hommat vaikka suurinosa englanninkielisellä puolella tulevat jostain lukiosta.

      Ensimmäisenä vuonna ei ollut edes juurikaan mitään englanninkielisiä materiaaleja aineista tarjolla. Seliteltiin ympäripyöreitä että "suomeahan teidän tulee oppia". No haistakaa paska, kyllä ne englanninkielisetkin termit pitää handlaa jos englanniksi opiskellaan.

      Muuten olisin vaihtanut suomenkieliselle puolelle mutta Tanskaan lähtö kaksoistutkintoon kiinnostaa kovasti.

      PROTIP: Älkää saattana hakeko kansainväliselle puolelle HAMKiin!

      • KehariR

        Koko kaupunkia johdetaan kuin firmaa. Sinne rakennellaan senioritaloja ja houkutellaan Helsingin rikkaat eläkeläiset, niitä on kiva kyniä rahoista ennenkuin kuolevat. Nämä venakot maksavat opiskelustaan korkean hinnan ja ikävämpi puoli on se että monia suomalaisia opiskelijoita savustetaan koulusta ulos, että venäläissankareiden suorituksen arvo nousisi. Saaduilla rahoilla kustannetaan poliittisesti korrekteille ihmisille suojavirkoja ja niitä onkin kertynyt jonkin verran. Korruptio on ajanut kaupungin siihen pisteeseen, että ainoat kelvolliset työpaikat ovat virkoja. Se tekee ihmisistä hulluja ja ruokkii lisää korruptiota. Opiskeluissaan menestyviä muilutetaan, jopa ryöstetään. Pikkukaupungissa opiskelijoiden eriarvoistamisbisnes onnistuu helpommin kuin vaikka Helsingissä, missä äärivasemmisto kostaisi heti epäoikeudenmukaisuudet


    • AlexiHautamaki

      Professors can barely speak English, and poor subject knowledge.

    • ihanokoli

      Opetuksen taso oli tosiaan mitä oli, mutta HAMK oli ensimmäinen elämäni koulu, josta sain kavereita ja hengenheimolaisia. Hyvä henki on siellä. Valmistumisesta 10 vuotta. Eipä meno tuolloinkaan ollut hääviä. Muualle kun ei päästy niin hamkiin mentiin. Mutta en kadu. Oli kivaa ja sopivan rentoa.

      Nyt olen yliopistossa, kavereita on ehkä se yksi ja opinnot saatanan vaikeita. Hyvä että ehtii nukkumaan ja opintotuetkin loppu. Pakko vaan karsia maisteritutkinto kasaan.

      Hamk on ihan hyvä, ite tykkäsin. Mut tosiaan niin opettajien taso on mitä on, toisaalta jos ite tekee jotain, voi oppiakin ja kursseista pääsee helpolla läpi.

      • syljettää

        Minulle opo huusi päin näköä, kuinka heillä ei ole resursseja ja opettajia vain lähtee eikä uusia tule tilalle ja kukaan ei tietenkään tee mitään ilmaista työtä ja on erittäin ystävällistä opettajalta, jos hän suostuu hieman miettimään muita oppimiskeinoja kuin tunnilla tarjotut valmiiksi lasketut esimerkit, jotka ovat pyörineet kurssimateriaaleina viimeiset kymmenet vuotta. Opettajilla on minuuttiaikataulut eikä kukaan jouda omalta yritykseltään tarkistamaan oppilaitten kokeita edes puolessa vuodessa. Jos et pärjää, vikahan on vain ja ainoastaan sinussa itsessäsi, kun et tee tarpeeksi töitä.

        HAMK on kyllä koulu, jossa oppilaitten hyvinvointi on vain kaunista sanahelinää ja opetus on laadultaan äärimmäisen surkeaa.


    • LepaanMeininki

      Hävettää lähteä työelämään kun ei mitään oppinut. Olisin voinut olla omatoimisempikin oppimisen suhteen mutta loppu motivaatio heti alussa. Ei voinut nopeuttaa opintoja - koska moduulit. Moduulit tulivat opintojaksojen tilalle. Uskomattoman paska systeemi. Pelkkiä ryhmätöitä, ei lähiopetusta, ei resursseja, ei palautteen antoa eikä kunnon töiden arviointia. Hae itse kaikki tieto jne. Kato moodlesta ja googlesta. Opo ei vastaa koskaan sähköpostiin. Ei kaikki opettajatkaan. Kampuksen kämpät homeessa. Kohta on vaan enää pelkkiä monimuoto-opiskelijoita ja kaikki etänä. Nuoret päiväopiskelijat unohdetaan ja aikuiset alanvaihtajat vievät nuorten opiskelupaikat. Usein yllätetään englanninkielisellä opetuksella ja opettaja ei edes osaa englantia. Eikä kaikilla oppilaillakaan suju, suomeksi tultiin opiskelemaan. Vaihtaritkin ihmettelevät, kuinka heidät tällaiseen laitokseen on voitu lähettää. Tässä jaksossa oli 5 koulupäivää. Homeisen kämpän vuokra 250€/kk. Vuokrat nousevat vaikka asuminen täällä on uhka terveydelle. Oppilaskunta kuihtuu koska monimuoto-opiskelijoita ei kiinnosta.

      • SSS-hoitoa

        Sellasta se on kun valtio leikkaa rahoituksen opiskelusta, et sen vertaa oppinut.
        Paremman kämpänkin saa etsiä. Uusiakin on nousemassa.


    • Toivottavastiei

      Onko hamk oikeesti huono?? Pääsin rakennusalalle ja jännittää jos on oikeesti huono..

      • antihihhuli

        No miltä näyttää viestiketjun perusteella? Kyllä sinne otetaan kuka tahansa, tyystin eri asia onkin se kuka sieltä valmistuu. Jos on vaihtoehtoja papereissa, niin suosittelen valitsemaan toisen koulun.


    • 45567983216

      Jokainen koulutusorganisaatio ihan mikä vain on perseestä ,jos oma asenne on negatiivinen ja ihminen uusavuton joka ei ole aktiivinen oman asiansa suhteen.
      Jujaan ei aja asiaasi jos et sinä itse sitä tee. Pitää olla röyhkeän nopea ja tajuta se oma etu sekä mahdollisuus.

    • Opiskelija00

      Jos koulu on perseestä niin oot väärällä alalla tai olet itse huono, toisia on helppo syyttää.

    • HarmitusHamkista

      Onhan se silleen harmi, että kun hyviin kouluihin ei ole riittävästi paikkoja, niin sitten jotkut joutuu menemään huonoihin. Ei paljon iloa ole ilmaisesta koulutuksesta, jos se on huono. Voisivat hyvin lakkauttaa nämä huonot ja siirtää rahat hyviin, niin voisi perustaa lisää paikkoja niihin.

      Ehkä en ollut niin paras, että olisin päässyt parempaan kouluun. Silti en kyllä mikään huonokaan ole, yli 8,5 keskiarvo ja laudaturin paperit, ja ala on oikea. Harmittaa tosi paljon että koulu on huono.

      • griezman

        Ei se ole huono. Se on aivan paska ja työllistymisprosenttikin valmistumisen jälkeisenä vuonna siinä kuudenkympin paikkeilla.


      • Vertailukelpoiseksi
        griezman kirjoitti:

        Ei se ole huono. Se on aivan paska ja työllistymisprosenttikin valmistumisen jälkeisenä vuonna siinä kuudenkympin paikkeilla.

        Riippuu alasta... ei kai voi olettaa että jossain rätti tai muotoilun puolella olisi hyvät työmarkkinat.
        Pitää verrata sitten samaa koulutusta eri kouluista.


    • onseperseestä

      Tälläiset uskonnollis-rikolliset järjestöt kun saavat jalansijaa jossakin organisaatiossa (ei tarvitse olla edes enemmistönä), niin he alkavatkin savustamaan kunnon ihmisiä ulos. Tämä on tapahtunut Suomessa tuhansia kertoja virastoissa, urheiluseuroissa ja muissa yhdistyksissä. Sitten kun yhteisö koostuu enimmäkseen heistä alkaa tyrannimainen johtaminen ja oman väen suosiminen. Oppilaitoksissa se tarkoittaa tenttien väärinarvostelua, opiskelurauhan häirintää, tiedottamattajättämisiä, opiskeluoikeuden menettämisellä uhkaamista ja tämän sallimisesta halutaan periä mafiamaksua jossakin muodossa. Virastoissa se tarkoittaa suojatyöpaikkojen luomista omalle väelle hyvällä palkalla ja raskaimman työn teettämistä ulkopuolisilla huonolla palkalla väliaikaisissa työsuhteissa. Urheiluseuroissa se tarkoittaa tiedottamattajättämisiä, ruumiinvammojen aiheuttamista vahingoiksi lavastetuilla tapahtumilla yms syrjintää. Hamkissa on kaikki nämä piirteet - kannattaa välttää.

    • hasd

      Itse ole nauttinut jokaisesta hetkestä,kaikki koulut ovat olleet tähän mennessä ok.

    • Lunkki_RMK

      En oikein ymmärrä kaikkea täällä kirjoitettua. Itse valmistuin hamkin konetekniikasta 2016, ja pääsin heti tämän jälkeen insinööritoimistoon töihin. Koulu oli hyvä pohja työntekoon, ja varsinkin CAD-taitoja pääsin heti käyttämään töissäkin. Toki osa opetuksesta oli vanhanaikaista ja tuntui siltä, että asioita opetetaan siksi että niitä asioita on aina ennenkin opetettu. Mutta kokonaisuutena koulu oli positiivinen. Koulussa oli hyvä ryhmähenki ja negatiivisuus itseaiheutettua, ei opettajien syytä.

    • Pettyn

      Aivan karsea paikka. Opettajat epäpäteviä ja esittävät välittävänsä, vaikka oikeasti kiinnostaa vain raha, joka sekin kaikki kuluu ihme kahvitteluihin ja muihin "virkamiesten" kestittelyihin. Opiskelussa tarvittavat välineet fossiilisia ja epäkunnossa, mutta tottakai PR-tapahtumiin riittää raha... Palautetta kun antaa, niin nolataan "valittaja" julkisesti. Kaikki opetus on suoraan netistä, mutta silti kokeista ei pääse läpi edes 95% ja tunteja vähennetään. Joskus taas koetta ei edes pidetä, koska opettaja unohtaa tehdä sen ja käskee tehdä sen sijaan räppi videon aiheesta...
      Taso siis vaihtelee huimasti. Toiset kurssit laulua ja leikkiä ja toiset 200 sivun esseen tekoa 2 päivässä samalla, kun pitäisi lukea 6 kokeeseen jotka ovat kaikki melkein samana päivänä. Palautetta työllensä ei saa ikinä, ellei uhkaa lopettavansa koulua ja silloinkin vain voivotellaan.
      Tradenomeilla kyvyttömät opettajat kuulemma, ja raksainssit... noh eipä heitä näy koulussa ja mitä olen kuullut niin opetuksen taso kuin lukiossa.. Kadun joka päivä, että hain kysiseen puljuun, mutta lopettaakkaan ei enään viitsi, kun alle puoli vuotta jäljellä...

    • Hamkjoopajoo

      HAMK yhdyskuntarak pähkinänkuoressa:
      1 vuosi syksy Rakentamisen perusteet - semmoista ympäripyöreää kaikille yleisiä aineita
      1 vuosi kevät Infrarakentamisen perusteet - sellaista perustason päläpää infrasta, ei mitään diippiä

      2 vuosi syksy Asuin- ja infrarakentaminen - kumma kyllä, enemmän asiaa talopuolesta kuin infrapuolesta
      2 vuosi kevät Liikenne ja maankäyttö - ympäripyöreää päläpälää sellaista kivaa pikku puuhastelua esim. maanmittauksen perusteet jne...

      3 vuosi syksy Mystisesti infralta häviää kaikki alan aiheet ja suurinosa kursseista talotuotantoa - 2 kurssia infraa ja nekin lähinnä Powerpoint-showta.
      3 vuosi kevät Ei mitään infrapuolen kursseja, kaikki käsittelevät talotuotantoa

      Tässä näkee sen että HAMKilla ei yksinkertaisesti ole infra-alan opettajia tällä hetkellä kuin ehkä 3 verrattuna talotuotantoon jossa opettajia voi nimetä heittämällä tuplamäärän. Infrapuoli on myös väliinputoajan asemassa muihin opintosuuntiin verrattuna.

      Huono maku jäänyt suuhun koko hommasta, HAMK selvästi panostaa talotuotantoon mutta valitettavasti yhdyskuntarakentamisen kustannuksella.

      Olen kyllä toteutukseen pettynyt, nyt on kuitenkin myöhäistä talotuotantoon vaihtaa joten

      • ganjin

        No kun ei ne edes yritä kouluttaa teistä päteviä, vaan tarkoitus on järjestää ihan vaan tittelit kaikille. Ne ketkä ton koulun jälkeen menestyy, ovat HAMKin yhteistyöfirmojen perillisiä. He pätevöityvät sitten työssään, missä kokeneemmat kollegat ja alaiset opettavat työn. Muut joutuvat etsimään sitten papereilla ja huonolla osaamisella mitä löytävät. Lisäksi koulu on keskustalaisen/lestadiolaisen politiikan aivopesun keskus, suojelijana Kim Jong Sipilä. Kelaapa tarkemmin niitä tehtäväaineistoja ajatuksella. Luulitko että kapitalismissa enää saa kunnon koulutusta missään, kun koulujen sponsoreina toimivat paikalliset firmat?


    • Osakari91

      Lahden amk vasta perseestä onkin ja kohta myös perseessä, Lahden Mukkulassa. Lahden muotoilu on totaali down, en käsitä mistä maine on joskus syntynyt, nyt suurryhmä opetusta ja jotain projekteja, joilla ei ole tekemistä muotoilijan ammatin kanssa ollenkaan. Ei juma!

      • 9876543

        Aaämkoot ovat liikeyrityksiä ja kursseja ei suunnitella opiskelijoiden ehdoilla vaan opettajien osaamisen ehdoilla. Sen perusteella minkälaisia opettajia on talossa, sellaisia ovat kurssit. Siksi HAMKissa etenkin kesäkurssit ovat aivan avointa vittuilua opiskelijoille, ne liittyvät hyvin kaukaisesti opintolinjoihin, mutta tyhmemmillä opiskelijoilla on mahdollisuus saada niistä opintopisteitä.


      • Pettynyt2014

        Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan rakennesuunnittelulinjalla kaksi jakoinen tilanne. Osa opettajista päteviä ja opetus ensiluokkaista, osalla ei edes alkeet hallinnassa. Opiskelijat tuoneet ongelmia esille kirjallisesti ja suullisesti opiskeluaikana, mutta koulun johto kykenemätön parantamaan tilannetta. Opiskelijat esittäneet linjajohdolle, että HAMK ei opettaisi rakennesuunnittelua vaan keskittyisi tuotantotalouteen, jossa löytyy päteviä opettajia. Hyvä esimerkki opettajapulasta on opetus assistentin vetämät matematiikan kurssit. Osalla tuotantotalouden opettajista on vielä materiaaleissa käytössä markat ja materiaalit 90-luvun alkupuolelta. Yleisesti kuultu lause opettajilta onkin, että opitte kaikki tarvittavat taidot työpaikoillanne.


      • Korkeakiima
        Pettynyt2014 kirjoitti:

        Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan rakennesuunnittelulinjalla kaksi jakoinen tilanne. Osa opettajista päteviä ja opetus ensiluokkaista, osalla ei edes alkeet hallinnassa. Opiskelijat tuoneet ongelmia esille kirjallisesti ja suullisesti opiskeluaikana, mutta koulun johto kykenemätön parantamaan tilannetta. Opiskelijat esittäneet linjajohdolle, että HAMK ei opettaisi rakennesuunnittelua vaan keskittyisi tuotantotalouteen, jossa löytyy päteviä opettajia. Hyvä esimerkki opettajapulasta on opetus assistentin vetämät matematiikan kurssit. Osalla tuotantotalouden opettajista on vielä materiaaleissa käytössä markat ja materiaalit 90-luvun alkupuolelta. Yleisesti kuultu lause opettajilta onkin, että opitte kaikki tarvittavat taidot työpaikoillanne.

        Kyllä se rakentamisen määrä taas kohta floppaa, sitten on opettajia tarjolla normaalipalkkauksellakin.


      • Anonyymi
        Pettynyt2014 kirjoitti:

        Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan rakennesuunnittelulinjalla kaksi jakoinen tilanne. Osa opettajista päteviä ja opetus ensiluokkaista, osalla ei edes alkeet hallinnassa. Opiskelijat tuoneet ongelmia esille kirjallisesti ja suullisesti opiskeluaikana, mutta koulun johto kykenemätön parantamaan tilannetta. Opiskelijat esittäneet linjajohdolle, että HAMK ei opettaisi rakennesuunnittelua vaan keskittyisi tuotantotalouteen, jossa löytyy päteviä opettajia. Hyvä esimerkki opettajapulasta on opetus assistentin vetämät matematiikan kurssit. Osalla tuotantotalouden opettajista on vielä materiaaleissa käytössä markat ja materiaalit 90-luvun alkupuolelta. Yleisesti kuultu lause opettajilta onkin, että opitte kaikki tarvittavat taidot työpaikoillanne.

        Hamkin opettajilta myös yleisesti kuultu lause on, että vika on aina opiskelijassa. Jos ei opi, ei tee tarpeeksi töitä. Itse siellä opiskelleena sain myös kuulla, kuinka on opettajalta erittäin ystävällistä ja täysin ilmaista työtä, jos hän vaivautuu miettimään muita opetustapoja kuin noiden 90-luvun lopulta asti olevien monisteiden läpilukemista. Tunteja peruttiin milloin minkäkin tennistunnin takia. Opetuksen laadusta valittivat jo aikaisemmat vuosikurssit (itse aloitin 2011), mutta mitään ei tapahtunut silloin eikä ilmeisesti vieläkään.. Hamkissa opiskelijat ovat vain välttämätön paha, joiden etu ei merkitse mitään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hamkin opettajilta myös yleisesti kuultu lause on, että vika on aina opiskelijassa. Jos ei opi, ei tee tarpeeksi töitä. Itse siellä opiskelleena sain myös kuulla, kuinka on opettajalta erittäin ystävällistä ja täysin ilmaista työtä, jos hän vaivautuu miettimään muita opetustapoja kuin noiden 90-luvun lopulta asti olevien monisteiden läpilukemista. Tunteja peruttiin milloin minkäkin tennistunnin takia. Opetuksen laadusta valittivat jo aikaisemmat vuosikurssit (itse aloitin 2011), mutta mitään ei tapahtunut silloin eikä ilmeisesti vieläkään.. Hamkissa opiskelijat ovat vain välttämätön paha, joiden etu ei merkitse mitään..

        Tollai jos ne opet aattelee, niin miks niiden opettajien siel tarvii edes olla? Joku vahtimestari vaan kiertäis läpi luokat välillä ja opiskelijat lukis siel monisteita ja kirjoja, ja vahtimestari huolehtis talon rauhallisuudesta. Tulis säästöä melkoisesti, kun ei ees tarvis palkata opeja.


    • 23567654

      Siinä HAMKin oppilasasunnoilla haisee hamppu pihassa harva se päivä.

    • PEARK

      On se perseestä. Kesken jäi opinnot, hukkaan heitettyä aikaa.

    • Metrosport

      Bönde on aina paskaa

      Tulkaa Metropoliaa jos haluutte duunii, viinaa ja vittu sitä pilluuuu !

      Metropoliansähkö vittu arvostetuin tutkinto nimike koko vitun euroopas vittu !

      Meil on vittu parhaat bileet ja sitsit !!

    • Anonyymi

      Täällä juuri Hamk:iin sisään päässyt ja linja on hevostalouden agrologi. Se on unelmieni koulutus ja tosi tyytyväinen olen. Löytyykö täältä ketään ko. koulutuksesta opiskelevia tai opiskelleita?

    • Anonyymi

      Mitä mieltä Lepaan Rakennetun ympäristön linjasta?

    • Anonyymi

      Ihan perseestä koko Lepaa.

    • Anonyymi

      Valitettavasti täälläki pitää yhtyä otsikkoon.
      Opiskelen ensimmäistä vuotta Visamäen kampuksella. Opetus on ihan surkeaa, jos et osaa asioita jo etukäteen vaan niitä pitäisi sulle oikeasti opettaa. Ja koska opiskeluni on vielä näin alussa, nyt käytävien asioidenhan pitäisi olla vielä ns. perustietoja. Toisin sanoen asiat joita nyt käydään luulisi olevan koulutuksen helpoimmasta päästä ja kohtalaisen helposti omaksuttavissa, jos opetus on kohdallaan ja asioille olisi rakennettu moduuliin riittävästi aikaa. Aikaa on hukattu kaiken maailman ryhmäytymispäiviin ja kirjaston esittelyyn. Asiat joita käytiin ensimmäinen viikko sekä vieläkin hajapäiviä sieltä täältä olisi oikeasti voitu jättää ihmisille itsenäisesti opiskeltavaksi jotta "oikeille" asioille olisi jäänyt edes hieman enemmän aikaa. Kuten esim. matematiikalle.
      Matematiikan opetus on verkkokurssina vaikka olen päivätoteutuksessa. Aika ei vain yksinkertaisesti riitä siihen, että kävisit kotona vielä päivällä opetettuja muita asioita lävitse ja tekisit tehtäviä sekä raportteja sekä itsenäisesti opiskelisit kaikki matematiikat. Jos siis haluaisit oikeasti oppia asiat eikä vaan "Jos nyt ykkösen saisin" mentaliteetilla. Ihmisen kun tarvitsee tehdä muutakin kuin vain istua koneella, kuten esim. syödä.
      Ainahan voi valmistua esim. viidessä tai kuudessa vuodessa, mutta itse ainakin menin kouluun ajatuksella suorittaa se aikataulussa. Harmillista ettei koulu tunnu tukevan ajatustani. Ymmärrän hyvin, että korkeakoulussa pitää opiskella myös itsenäisesti ja että koulua pitää tehdä vielä vapaa-ajallakin, mutta raja se on Venäjälläkin sanoisi vanha kansa.
      Ryhmätöitä tehdään todella paljon, ryhmät jaettiin jonkun testin perusteella ja oma ryhmäni ei sovi minulle yhtään. Ajatukseni ei kohtaa muiden ryhmäläisten kanssa laisinkaan ja tieto siitä että pitää niiden ihmisten kanssa tehdä kaikki työt yhdessä seuraavat kaksi vuotta vain ahdistaa. En ymmärrä miten "hieno" psykologinen testi antoi niin väärän tuloksen kohdallani. Tai sitten joku huijaa.
      Opettajilta tai opolta ei apuja heru. Olen kuullut sanottavan lauseita "kova työ palkitaan" sekä "sun pitäisi vaan laskea ja laskea", kun ihmiset ovat kysyneet apuja ongelmaan ajan sekä opetuksen riittämättömyyden kanssa. Kommentit on sanottu vieläpä sellaisille ihmisille joiden tiedän tehneen töitä ja jotka oikeasti ovat yrittäneet, mutta ovat silti enemmän tai vähemmän hukassa.
      Ketään ei oikeasti tunnu kiinnostavan ja kaikki vastuu opetuksesta kaadetaan vain itsenäiselle opiskelulle. Olen luullut että lähtökohtana pitäisi olla se että HAMKiin tullaan oppimaan opetuksen kautta.
      En ihmettele yhtään, että useampi kurssillani on harkinnut lopettamista vaikkei edes elämämme ensimmäinen moduuli HAMKissa ole vielä ohitse. Itsekin alan kallistumaan tosissaan lopettajien/oppilaitoksen vaihtajien seuraan, koska koulu tuntuu vain ajan haaskaamiselta sekä enemmän rasitteelta kuin kivalta jutulta tulevaisuutta ajatellen. Voihan toki olla ettei vaihtamallakaan parane, mutta tulisipahan kokeiltua vaihtoehtoja. En haluaisin kuitenkaan ihan täysin luovuttaa ja heittää hanskoja tiskiin koska kyseinen koulutus olisi mielestäni kiva oikeasti saada.
      En edes uskalla ajatella mitä opiskelulleni sitten tapahtuu, kun aletaan käymään asioita jotka eivät ole mitenkään entuudesta tuttuja. Niitäkin varmasti tulee eteen, en kai olisi kouluun mennyt jos tietäisin kaiken jo valmiiksi.
      HAMK on siis ihan perseestä oppilaitoksena, jos et ole sinne jo mennessäsi puoliksi valmis insinööri.

      • Anonyymi

        Itselläni kannatti vaihtaa HAMKista pois.


    • Anonyymi

      Vieläkö on lessu-ongelmaa?

    • Anonyymi

      Syynä tähän on samalla paikkakunnalla oleva täyspaska opekorkea.

      • Anonyymi

        Mikä on myös lessujen kontrolloima korruptiolaitos ja vallankäytön perseellistymä.


      • Anonyymi

        Mikä on myös lessujen kontrolloima korruption keskus ja vallankäytön väline


    • Anonyymi

      Olisi opiskelu paikka vastaan otettavissa kyseisestä puljusta. Ei ollut eka vaihtoehto sillä asun paljon kauempana, ketju antaa negatiivisen vaikutelman oppilaitoksesta enkä tiedä olenko valmis ottamaan riskiä hyppäämällä ns. "Kohti tuntematonta" jos pulju on niin huono kuin täällä saa käsityksen.

      Tietysti onhan aina mahdollista yrittää myöhemmin siirtohaussa toiseen puljuun ehkä lähempää kotikontuja. Vaikea päätös edessä ottaako paikan vastaan vai ei. 4 vuottakin on pitkä aika, varsinkin jos siitä ei saa mitään irti. Jotenkin saa ahdistavan vaikutelman kyseisestä oppilaitoksesta tätä ketjua lukiessa.

    • Anonyymi

      Hain monimuotoiseen opiskeluun, koska olen työelämässä haastavasti kiinni ja valitsin HAMKin sen sijainnin perusteella. Ketjusta lukemani perusteella olen tehnyt mahdollisesti huonon valinnan, kun peruin toisen paikan hyvästä koulusta. Enää ei auta perääntyä, joten täytyypi antaa koululle nyt mahdollisuus, vaikka nenille tulisi niin tuleepahan sitten kantapään kautta. Täytyy nyt kuitenkin mainita, että olen oppinut liike-elämässä ihmistuntemusta paljon, enkä tosiaankaan tee ratkaisujani aina suomi24 kirjoitusten perusteella. Päätin jo koulupaikkani ennen siitä googlettelua. Näin suosittelen muitakin toimimaan. Nuorempana olisin helposti valinnut kirjoitusten perusteella toisen koulun ja hankaloittanut elämääni stressaamalla, tai jopa luopunut opiskelupaikastani pelästyneenä, mutta muistakaa, että harvoin hyvä palaute kuuluu, mutta sitten kun on jollain mennyt hiekkaa väärään vakoon, niin siitä kyllä kuullaan. Hamkissa sivujen perusteella on yli 7000 oppilasta ja täällä kirjoittavia tuosta on vain murto-osa. Itselläni henkilökohtaisesti paljon opinnoistani tehdään toki etänä, joten koulu vaatii muutenkin itseohjautuvuutta oli sitten missä amkissa tahansa. Homma rokkaa mikäli informaation kulku on toimivaa ja opiskelijoita osataan ohjata oikein. Jos koen, että opiskeluuni ja arvosanoihini vaikuttaa negatiivisesti opettajien välinpitämättömyys, niin ehkä vaihdan koulupaikkaa mahdollisuuksien mukaan, tai sitten en. Pointtina on se, että älkää uudet hakijat lannistuko tämän ketjun informaatiosta liikaa, vaan käykää kokeilemassa ja katsokaa itse miltä homma tuntuu. Olkaa tyytyväisiä opiskelupaikkaanne ja siihen että pääsitte kouluun. Hamkiin oli vaativuustaso korkeampi, kuin moneen muuhun kouluun ja tämän selvitin soittamalla sinne ja kysymällä. Opettajia HAMKissa on n. 700, joten sellaiseenkin määrään mahtuu varmasti aikamoinen kirjo erilaisia ihmisiä. Kokemukset ja toimivuus riippuvat paljon henkilökemioista ja mielipiteistä kuka pitää kenestäkin, tai kuka on kenenkin mittarilla tarpeeksi ammattitaitoinen opettamaan. Itse olen sisäistänyt jo ajat sitten, kuinka tärkeää on tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen, koska aina ei voi valita kenen kanssa joutuu asioimaan. Toki kirjoitusten perusteella voisi uskoa jo faktaksi, että opiskelijoita laiminlyödään toden teolla... Tiedän myös, että montaa nuorta vaivaa jonkin sortin laiskuusgeeni ja muita on aina helppo syytellä, kun kaikkea ei kateta nenän eteen valmiiksi. :D

    • Anonyymi

      Joo, valmistuin jo jokin aika sitten hamkista tekniikan alalta ja perseenpyyhintäänhän nämä paperit lähinnä kelpaavat. Ei toivoakaan työllistymisestä. Niillä harvoilla ilmeisesti on riittänyt töitä, jotka onnistuivat opiskelujen aikana hankkimaan hyvät harjoittelupaikat (suhteilla).

    • Anonyymi

      Muita lestadiolaisten omistamia firmoja, joita kannattaa välttää: Barona, Saranen, Luona...näitä voisi joku listata ihan johonkin nettisivulle.

      • Anonyymi

        Forenom, Iloq.


    • Anonyymi

      Eikös tällainen sivu ole jo olemassa? Suomi24.fi?

    • Anonyymi

      Niin on Haaga-Heliakin. Onneksi lähdin sieltä pois, muuten hermot olisi mennyt! 90% "opettajista" aivan epäpäteviä ja ihan pihalla!

      • Anonyymi

        Just mietin, meenkö haaga-heliaan vaiko Hamk:iin, molemmissa ois paikka...


    • Anonyymi

      Mites Lepaalla hortonomiopinnot nykyään, millaista se on..?

      • Anonyymi

        Täysin opettajasta kiinni. Osalta saa laadukasta ja hyödyllistä opetusta. Osa on ammattitaidottomia sekopäitä


    • Anonyymi

      mielisairaita

    • Anonyymi

      Kunnallispolitiikkaa...oppilaitoksiahan ei olisi saanut milloinkaan yksityistää. Nyt sen omistavat seutukunnan firmat. Oivallinen orjuuttamislaitos, kun jokaiseen tutkintoon kuuluu puolen vuoden harjoittelu. Jos on sellaista luokkaa että sukulaisuus-/hyviä suhteita yrittäjiin ei ole, niin harjoittelu on otettava palkattomana. Samoin bisnespiireissä tehdään kauppoja/yritystilauksia joissa kylkiäisenä tarjotaan työntekijöiden eriarvoistamista ja nykyisin myös opiskelijoiden kun oppilaitoksetkin ovatkin firmoja. Kun oppilaitoksen omistavat firmat, voivat he vaatia omille perillisilleen/työntekijöille parempaa opiskelumenestystä ja se kyllä näkyy muiden syrjintänä, esim kaikkia ei tiedoteta tärkeistä asioista.

      Itse olin tuolla silloin kun koulua yksityistettiin ja kaupungin oikeisto kävi voitonhuumassaan aivan hulluiksi. Osa opiskelijoista blokattiin kokonaan pelistä pois ja itsekään en päässyt mihinkään harjoitteluun edes ilmaiseksi. Jos kävin viikonloppuna 'viihteellä', fasistijengit piirittivät kaupungille ja vaativat mafiamaksua harjoittelupaikasta. Mukana oli oikeistopuolueiden valtuutettuja, nuorisojärjestöjen porukkaa ja yrittäjiä jotka utelivat miten parantaisin heidän tuotantolinjojaan. Yrittivät varastella ideat ihan ilmaiseksi ilman harjoitteluakin. Olisi pitänyt myös sitoutua tavalla tai toisella oikeistopuolueen tai MC-kerhon toimintaan. Kun en suostunut orjaehtoihin, evättiin sitten opintotuet. Olisin saanut jatkaa opiskelua, jos olisin löytänyt työpaikan mutta siinä ympäristössä aika mahdotonta.

      HAMKin johdon rikollisesta luonteenlaadusta saa hieman kuvaa tästä

      https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/korkein-oikeus-ei-myontanyt-valituslupaa-rikoksella-hamkin-opiskelijayhdistyksen-kaataneelle-toiminnanjohtajalle-joutuu-maksamaan-korvauksia-ja-kuluja-kymmeniatuhansia-euroja-2028336/

      Tämän johtajan hännystelijäporukka tutki opiskelija-asuntoja omilla avaimillaan omin lupineen ja koordinoi näitä muilutusjengejä kaupungille.

      • Anonyymi

        Onko nämä jengitouhut nyt tosia vai perättömiä syytöksiä?


    • Anonyymi

      Sama meno jatkuu vuonna 2022. Opettajat aivan pihalla kun lumiukot suurimmalla osalla ei pätevyyttä opettajaksi. Kiusataan opiskelijoita ja uhkaillaan luennoilla että vaikka tekisit kuinka paljon töitä niin hylätty saattaa napsahtaa. Luennoista/moduuleista turha antaa palautetta se otetaan nimittäin henkilökohtaisesti ja saat vittuilua takaisin. Meillä yhdellä kurssilla kaikki palautetta antaneet laittoivat vain huonoa palautetta ja opettaja vastasi meille palautteen olleen selkeästi kosto huonoista numeroista koska me emme opiskelijoina osanneet. Opetuksen taso onnetona "katsokaa googlesta niin ne kaikki ammattilaisetkin tekee" ja kieltäydytään opettamasta. Opiskelijahyvinvointi pelkkä vitsi. Osaamistason oletetaan olevan jo ammattilaisen silloin kun pääset kouluun, että oppimaan sinne ei kannata kuvitella menevänsä. Kaikille jotka harkitsee hamkia vaihtoehtona, ilmainen vinkki älkää menkö sinne!

    • Anonyymi

      Jos haluat jotain oppia ja sen jälkeen töitä, niin HAMK:n valinta paha virhe. Jos haluat vain tutkinnon, on HAMK oiva valinta, koska koulu haluaa rehtorin johdolla rahansa, jota se saa tutkinnon suorittaneista, siksi jokainen, täysin kykenemätön idioottikin saa opinahjosta kupongit ulos - törkeää, mutta valtio tämän sallii, toistaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe