Ilmalämpöpumppu kannattaa asentaa ITSE!

Ultimatemarketista saa ilmalämpöpumpun hintaan 398 - 798 € riippuen mallista. Itse asentamalla asennus ei maksa mitään.

Olen pyytänyt tarjouksia muistakin kaupoista ja mulle on tarjottu asennettuna tasan 2000 eurolla.

Eroa on siis 1602 euroa eli 10 000 markkaa!!!

Keskivertoilmalämpöpumppu kestää n. 10 vuotta eli pääomakulut ovat 200 €/vuodessa. Ultimatemarketin pumpun ei tarvitse kestää kuin 2 vuotta, niin kustannukset pysyvät samana.

Käytännössä Ultimatemarketin pumput kestävät kuin kalliimmatkin, mutta edullisen hinnan takia niitä ei kannata tekohengittää kalliilla huolloilla.

Kallis ilmalämpöpumppu asennettuna ei yksinkertaisesti kannata. Se ylimääräinen hinta ei maksa itseään ikinä takaisin. Kannattaa ostaa edullinen ja asentaa itse.
Ilmianna
Jaa

38 Vastausta

Minulla on ulti premier autotallissa ja en kyllä talooni noin äänekästä ottais. Talossa pöhisee 1500 euroa asennettuna maksava merkki pumppu joka on pakkasilla huomattavasti tehokkaampi puoltapienemmällä äänellä.
Ilmianna
Jaa
Laissa on kyllä sanottu selkeästi ettei ilman lupia saa asentaa! Voihan sitä tietysti autollakin ajaa jos ei jää kiinni eikä satu mitään. Samoin takuut ei ole Ulteissakaan voimassa ellei henkilö joka asentaa ole TUKES:in hyväksymä. Varastoihin ja talleihin noi kiinan koneet on halpoja vaihtoehtoja.
Ilmianna
Jaa
Ilmalämpöpumpun asennus itse on kannattavaa ja laillista jos asentajalla on vähintään TUKES:n myöntämä e3 asennusoikeudet. Muutoin se on laitonta.

En ota kantaa pumpun kannattavuuteen muuten. Sinä yllytät täällä ihmisiä rikokseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sähkötöitähän ei tarvitse tehdä, kun on valmis johto ja pistorasia. Putkien pikaliittimien painaminen toisiinsa on helppoa kuin heinänteko. Ei voi mennä väärin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Asentajaa käytin ,vaikka kiusaus olisi ollut tehdä itse asennus. 530 euroa veloitti joten ei ihan halpaa huvia. Sain kuitenkin paremmat putket, maatelineen ja kourutkin sisältyi eli asennus on tosi hyvä ja siisti. Tuosta 60% kotitalousvähennystä joten 212 euroa jäi minulle asennuksesta ja kilkkeistä maksettavaa. Nyt laitteessa on voimassa oleva 2 vuoden täysitakuu ,kun asentaja laittoi koneen paikalleen ja teki pöytäkirjan asennuksesta. Loppupeleissä ihan siedettävä summa hyötyyn nähden kuitenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Hei,

Sulta unohtui, että vähennyksestä menee omavastuu. Et saa läheskään noin paljon hyvitystä verotuksessa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Verokarhu.. kirjoitti:
Hei,

Sulta unohtui, että vähennyksestä menee omavastuu. Et saa läheskään noin paljon hyvitystä verotuksessa!
Useimmilla on nyt muitakin kuluja kotitalousvähennykseen. Vain siinä tapauksessa, ettei ole mitään muita kuluja kotitalousvähennykseen, niin häviää satkun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3+14 kirjoitti:
Useimmilla on nyt muitakin kuluja kotitalousvähennykseen. Vain siinä tapauksessa, ettei ole mitään muita kuluja kotitalousvähennykseen, niin häviää satkun.
Ja täytyy muistaa että raha on kiinni 1-2 vuoteen tuossa vähennyksessä. Ihan älytön homma. Tuo pitäisi kytkeä ansiotulon verotukseen että saisi heti hyödyn. Silloin voisi jotenkin kannattaa joissakin tapauksissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MuuMaailma kirjoitti:
Ja täytyy muistaa että raha on kiinni 1-2 vuoteen tuossa vähennyksessä. Ihan älytön homma. Tuo pitäisi kytkeä ansiotulon verotukseen että saisi heti hyödyn. Silloin voisi jotenkin kannattaa joissakin tapauksissa.
Voit marssia verotoimistoon ja pyytää vähennyksen huomioitavaksi ansiotuloistasi heti! Saat uuden alennetun veroprosentin niin halutessasi välittömästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei unohtunut 530 siitä 60% 312 -100 omav = 212€
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
(530x0,6)-100=218 ja tämä on se summa jonka saat vähentää verotuksessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
laskuoppisi tökkii kirjoitti:
(530x0,6)-100=218 ja tämä on se summa jonka saat vähentää verotuksessa.
Siis tarkka summa on (530x0.6)= 318 euroa minkä saa vähentää mikäli omavastuu on jo tällä vuodella käytetty. 530-318= 212 euroa jää maksettavaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En 200 euron takia ala rähjäämään ilman takuita!
Ilmianna
Jaa
Verokarhu! Omavastuu on jo kuoletettu alkuvuodesta. joten saan täysimääräisenä kotitalousvähennystä elikä vain 212 euroa jää tavaroista ja asennuksesta 2 vuoden takuusta maksettavaa.
Ilmianna
Jaa
kannatta varmaan kysyä lupa vakuutusyhtiöstä,
kirjallisena itseasennukseen,

nykyään yrittävät tehdä osasyyllistä joka jutussa,
vaikka tulipalo olisi syttynyt aivan eri suunnalta, tai muu vahinko,
vesivahinkokorva uksi a ei kannat toivoa koskaan.

huomioi ultimatessa ääni !
Ilmianna
Jaa
Kalliita on ultin vehkeet. Chunlan maksoi 249e.
Ilmianna
Jaa
En ymmärrä mitä vaarallista on siinä, että pistotulppa tökätään pistorasiaan. Ihan samalla tavalla käytetään televisoita, tietokoneita, hiustenkuivaajia, pölynimuria jne.

Ja niissä letkuissa on vain kaasua.

Ultimaten pumppu on helppo ja turvallinen asentaa itse.
Ilmianna
Jaa
Tilattu on ulti premier 10. Asentajaksi otan täältä lähiyrittäjän joka lupasi tulla 550 eurolla tekemään avaimet käteen homman putkimatkaa tulee n.7metriä ja sokkeliteline siihen ettei kone jyskytä puuseinää. En viitsi ruveta lakia rikkomaan 230 euron vuoksi joka jää maksettavaa kotitalousvähennyksen jälkeen ja näin saan haluamani 2 vuoden täystakuunkin laitteelle.
Ilmianna
Jaa
Niin nimimerkki säästin heti, olet varmasti oikeassa.

Mutta jos sattuu (vaikka muustakin syystä) talosi palamaan, niin saattavat kysellä tuosta ilmalämpöpumpusta.
Ja alentaa vakuutuskorvausta, mikäli olet mennyt itse asentamaan.

Talojahan palaa vain harvoin, joten on kaiketi jokaisen oma asia haluaako ottaa riskin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos talo palaa niin kuinka monesti luulette että kuitit ja paprut säilyy??? Missä te niitä pidätte??? Ei se niin mene että joka laitteesta aletaan selvittää että kuka sen on asentanu jos palaa talo. Osaa firmoista enää ole edes olemassa vuosien kuluttua välttämättä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
mitenkähän saisi kiinalaisille ilmalämpöpumppuvalmistajille viestin suomalaisesta superbyrokratiasta ... täällähän kuulemma tarvii kalliit kylmä- ja sähköasentajat paikalle asennettaessa sellaistakin lämpöpumppua, jossa tarvitsee kytkeä vain glykolipiirin letkuja

MUTTA ilmanjäähdyttimiin tätä byrokratiaa ei ole huomattu ulottaa!

siis pitäisi olla "ulkoilman jäähdytin" joka taipuisin kurkkutorviletkuin yhdistettäisiin sisätiloihin
Ilmianna
Jaa
ihan itte asensin pumpun autotalliin toimi talven hyvin mutta kesän jälkeen oli kylmäaineet karanneet syy liian löysät liitokset . asentaja kävi kiristelemässä liitokset, ja täytti kylmäaineet. lasku 300e . eipä olisi itse kannattanut asennukseen ryhtyä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
joo kaikkea ei kannata tehä ite

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288729992659.html?pos=ksk-nln
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itse myös asensin ja kylmämies kävi tekemässä ainoastaan kylmätyöt. Itse olen sähkäri joten sähköt taululta ulos turvakytkimeen ja laitteeseen tein itse.
Ilmianna
Jaa
Voi hyvä yksinkertaisuus. Jos saat 212 euroa kotitalousvähennystä, et sinä saa sitä 212 euroa enempää palkkaa käteen, vaan sinun ansiotulostasi vähennetään ko.summa josta menee sitten verot.
Esim. Vuosiasnsio 50000 e - kotitalousvähennystä 212e jää 49 788 e verotettavaa tuloa. Joten netto hyöty 530 euron laskusta pyörii siinä 40-50 euron välillä, riippuen tuloveroprosentista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Kotitalousvähennys vähennetään suoraan maksetusta verosta.

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kotitalousvahennys

"Kotitalousvähennys vähennetään ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista, jolloin rahallinen vaikutus on vähäisempi. Jos verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen, vähennystä ei voi tehdä. Sitä ei voi siirtää seuraaville vuosille."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Karhuverottaa taitaa olla ulkona!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Itse ilmalämpöpumput kannattaa asentaa, myös ultit. Liitokset voi tarkastaa fairyliuoksella. Tyhjiöinti onnistuu kun vähän päästää kylmäainetta putkistoista pois.
Kotivakuutus kyllä korvaa aina, jos vakuutusta ei ole pohjolassa tai nordeassa.Ympäristöministeriön pitäisi valvoa asennuksia vaan ei valvo. Ultin pumput kannattaa ainaskin asentaa aina itse, jos vain osaa. 15 vuotta asentatunut ilppejä, kaikki luvat kuitenkin on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"onnistuu kun vähän päästää kylmäainetta putkistoista pois." HAHHAHH!!! Kaikkee sitä kuulee
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tämän päivän 1600 euroa vastaa itse asiassa n. 7750 markkaa, jos verrataan vuoteen 2001.
Pumpun tulee kestää ilman ihmeempää huoltoa ainakin 10 vuotta, joten ainakin minä jätän halpispumput hyllyyn. !0 v jälkeenkin sen tulee olla korjattavissa.
Ilmianna
Jaa
Ei voi verrata lämmitys tehoa keskenään tallissa halpa Ulti ja kotona Daikin nordic 35. Daikinista lähtee -15 pakkasella vielä 4.6 kw lämpöä.,kun halvasta Ultista tulee hailua -15 asteessa.
Ilmianna
Jaa
Mistä löyttyy laittaja??
Ilmianna
Jaa
Kyllä kannatti taas Ulteja ostaa ja takuulla.
Toinen konkka ja ennakkotilaajilta jäi ennakkomaksut saamatta.
Ilmianna
Jaa
En ole nähny yhtään paikkaa missä ois pistorasia valmiina,vesivaraajalle,ilmapumpuille sun muille suurille kojeille.
Suuremmat kojeet vaatii AINA erillisen sulakkeen hyvinkin usein,ei sitä noin vain kytketä mihin pistorasiaan vaan mikä seinässä on,en ainakan itse kytke.
Vakuutus ei korvaa mitään jos jotain sattuu ja jos vaikka talon myy ja uusiomistaja vahingoittuu saa entinen omistaja syytteen tekosistaan!
Eli kannattaa miettiä mihin näppinsä laittaa,kaikkea on kyllä JO nähty ja koettu!
Ilmianna
Jaa
Terasslla tai parvekkeella on aina maadoitettu pistorasia. Vanhemmissa kymppi ja uudemmissa 16A. Siihen voi pistotulpalla ilmalämpöpumpun kytkeä. Sitä ei mikään laki tai asetus kiellä. Ei myöskään vakuutuayhtiö.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pistorasiaan saa toki liittää kuka tahansa. ILP:n asennus edellyttää kylmäainelupia. Lupien lisäksi tarvitaan työkaluja, kuten tyhjiöpumppu. Suotavaa olisi myös se, että tietäisi, mitä on tekemässä.

Yhtä asennusta varten ei kannata alalle ryhtyä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aina pelotellaan ettei vakuutusyhtiö korvaa, empä tunne yhtään tapausta. ENtäs luvallinen sähköasentaja sitten, jos sattuu sikala, saha tai viimeksi oikia sairaala tohahtaa. Korvaako vakuutus??
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ilmalämpöpumppu kannattaa asentaa ITSE!

Ultimatemarketista saa ilmalämpöpumpun hintaan 398 - 798 € riippuen mallista. Itse asentamalla asennus ei maksa mitään.

Olen pyytänyt tarjouksia muistakin kaupoista ja mulle on tarjottu asennettuna tasan 2000 eurolla.

Eroa on siis 1602 euroa eli 10 000 markkaa!!!

Keskivertoilmalämpöpumppu kestää n. 10 vuotta eli pääomakulut ovat 200 €/vuodessa. Ultimatemarketin pumpun ei tarvitse kestää kuin 2 vuotta, niin kustannukset pysyvät samana.

Käytännössä Ultimatemarketin pumput kestävät kuin kalliimmatkin, mutta edullisen hinnan takia niitä ei kannata tekohengittää kalliilla huolloilla.

Kallis ilmalämpöpumppu asennettuna ei yksinkertaisesti kannata. Se ylimääräinen hinta ei maksa itseään ikinä takaisin. Kannattaa ostaa edullinen ja asentaa itse.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta