Ilmalämpöpumppu kannattaa asentaa ITSE!

Laillista on

Ultimatemarketista saa ilmalämpöpumpun hintaan 398 - 798 € riippuen mallista. Itse asentamalla asennus ei maksa mitään.

Olen pyytänyt tarjouksia muistakin kaupoista ja mulle on tarjottu asennettuna tasan 2000 eurolla.

Eroa on siis 1602 euroa eli 10 000 markkaa!!!

Keskivertoilmalämpöpumppu kestää n. 10 vuotta eli pääomakulut ovat 200 €/vuodessa. Ultimatemarketin pumpun ei tarvitse kestää kuin 2 vuotta, niin kustannukset pysyvät samana.

Käytännössä Ultimatemarketin pumput kestävät kuin kalliimmatkin, mutta edullisen hinnan takia niitä ei kannata tekohengittää kalliilla huolloilla.

Kallis ilmalämpöpumppu asennettuna ei yksinkertaisesti kannata. Se ylimääräinen hinta ei maksa itseään ikinä takaisin. Kannattaa ostaa edullinen ja asentaa itse.

86

41762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korkeintaan talliin

      Minulla on ulti premier autotallissa ja en kyllä talooni noin äänekästä ottais. Talossa pöhisee 1500 euroa asennettuna maksava merkki pumppu joka on pakkasilla huomattavasti tehokkaampi puoltapienemmällä äänellä.

    • werdum

      Laissa on kyllä sanottu selkeästi ettei ilman lupia saa asentaa! Voihan sitä tietysti autollakin ajaa jos ei jää kiinni eikä satu mitään. Samoin takuut ei ole Ulteissakaan voimassa ellei henkilö joka asentaa ole TUKES:in hyväksymä. Varastoihin ja talleihin noi kiinan koneet on halpoja vaihtoehtoja.

      • Lautamieskin

        Kerrotko mikä laki kieltää itse asentamasta ilmalämpöpumppua omaan taloon?


      • Lautamieskin kirjoitti:

        Kerrotko mikä laki kieltää itse asentamasta ilmalämpöpumppua omaan taloon?

        "Lailla" tarkoitettaneen tässä lainsäädäntöä yleisemminkin. http://plus.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/20160766

        Sitä en tiedä, mikä tuon kielsi tuolloin seitsemän vuotta sitten...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        "Lailla" tarkoitettaneen tässä lainsäädäntöä yleisemminkin. http://plus.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/20160766

        Sitä en tiedä, mikä tuon kielsi tuolloin seitsemän vuotta sitten...

        Saa asentaa itse kiinnittää pumpun seinälle. Mutta ei saa tehdä itse kylmäaineasennusta tai tehdä omia sähköasennuksia. Pistorasiaan saa laittaa johdon, jos kaikki on valmiina. Eli osan töistä saa tehdä itse, osaa ei.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        "Lailla" tarkoitettaneen tässä lainsäädäntöä yleisemminkin. http://plus.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/20160766

        Sitä en tiedä, mikä tuon kielsi tuolloin seitsemän vuotta sitten...

        Pumpun sisäyksiköineen voi asentaa itse, mutta kaasun ja sähkön kytkennän saa suorittaa vain luvanvarainen ammattilainen, jos aikoo, että takuu on voimassa ja vastuuasiat kunnossa. Kysymys on verrattavissa sähkötöiden tekemiseen, jossa johtojen, rasioiden, sähkötaulun, valaisimien yms. kiinnityksen voi tehdä itse, annetun ohjeen mukaan, mutta tarkastuksen ja kytkennän voi tehdä vain luvanvarainen ammattilainen. Molemmissa tapauksissa säästö on huomattava.


    • nope!

      Ilmalämpöpumpun asennus itse on kannattavaa ja laillista jos asentajalla on vähintään TUKES:n myöntämä e3 asennusoikeudet. Muutoin se on laitonta.

      En ota kantaa pumpun kannattavuuteen muuten. Sinä yllytät täällä ihmisiä rikokseen.

      • Tein itse - säästin!

        Sähkötöitähän ei tarvitse tehdä, kun on valmis johto ja pistorasia. Putkien pikaliittimien painaminen toisiinsa on helppoa kuin heinänteko. Ei voi mennä väärin.


    • Siisti asennus

      Asentajaa käytin ,vaikka kiusaus olisi ollut tehdä itse asennus. 530 euroa veloitti joten ei ihan halpaa huvia. Sain kuitenkin paremmat putket, maatelineen ja kourutkin sisältyi eli asennus on tosi hyvä ja siisti. Tuosta 60% kotitalousvähennystä joten 212 euroa jäi minulle asennuksesta ja kilkkeistä maksettavaa. Nyt laitteessa on voimassa oleva 2 vuoden täysitakuu ,kun asentaja laittoi koneen paikalleen ja teki pöytäkirjan asennuksesta. Loppupeleissä ihan siedettävä summa hyötyyn nähden kuitenkin.

      • Verokarhu..

        Hei,

        Sulta unohtui, että vähennyksestä menee omavastuu. Et saa läheskään noin paljon hyvitystä verotuksessa!


      • 3+14
        Verokarhu.. kirjoitti:

        Hei,

        Sulta unohtui, että vähennyksestä menee omavastuu. Et saa läheskään noin paljon hyvitystä verotuksessa!

        Useimmilla on nyt muitakin kuluja kotitalousvähennykseen. Vain siinä tapauksessa, ettei ole mitään muita kuluja kotitalousvähennykseen, niin häviää satkun.


      • MuuMaailma
        3+14 kirjoitti:

        Useimmilla on nyt muitakin kuluja kotitalousvähennykseen. Vain siinä tapauksessa, ettei ole mitään muita kuluja kotitalousvähennykseen, niin häviää satkun.

        Ja täytyy muistaa että raha on kiinni 1-2 vuoteen tuossa vähennyksessä. Ihan älytön homma. Tuo pitäisi kytkeä ansiotulon verotukseen että saisi heti hyödyn. Silloin voisi jotenkin kannattaa joissakin tapauksissa.


      • verokarhunen
        MuuMaailma kirjoitti:

        Ja täytyy muistaa että raha on kiinni 1-2 vuoteen tuossa vähennyksessä. Ihan älytön homma. Tuo pitäisi kytkeä ansiotulon verotukseen että saisi heti hyödyn. Silloin voisi jotenkin kannattaa joissakin tapauksissa.

        Voit marssia verotoimistoon ja pyytää vähennyksen huomioitavaksi ansiotuloistasi heti! Saat uuden alennetun veroprosentin niin halutessasi välittömästi.


    • tarkempi..--

      Ei unohtunut 530 siitä 60% 312 -100 omav = 212€

      • laskuoppisi tökkii

        (530x0,6)-100=218 ja tämä on se summa jonka saat vähentää verotuksessa.


      • verokarhunen
        laskuoppisi tökkii kirjoitti:

        (530x0,6)-100=218 ja tämä on se summa jonka saat vähentää verotuksessa.

        Siis tarkka summa on (530x0.6)= 318 euroa minkä saa vähentää mikäli omavastuu on jo tällä vuodella käytetty. 530-318= 212 euroa jää maksettavaa.


      • Kotitohtori

        Kyllä tällä sivulla tuntuu olevan tosi nuukia ja tymiä. Voihan autonkin itse huoltaa. Tulee tosi halvaksi. Nurmikotkin voi viikatteella leikata, ettei vaan Mee pensaa. Kotona voi istua pimeessä kynttilän valossa., ai niin tulitikku tuhlautuu. Olkaa ilman pumppua, sähkö kuluu.


      • Anonyymi
        Kotitohtori kirjoitti:

        Kyllä tällä sivulla tuntuu olevan tosi nuukia ja tymiä. Voihan autonkin itse huoltaa. Tulee tosi halvaksi. Nurmikotkin voi viikatteella leikata, ettei vaan Mee pensaa. Kotona voi istua pimeessä kynttilän valossa., ai niin tulitikku tuhlautuu. Olkaa ilman pumppua, sähkö kuluu.

        Auton huolto nyt ainakin on laillista. Siinä kyllä säästää.
        Nyrkkipajatkin osaavat tunaroida 75 € hintaan.
        Useimmat huoltotyöt (jotka saattavat jäädä korjaamolla tekemättäkin) ovat pissa pojan täytöt, Jarru- ja jäähdytysnesteen tarkastus ja täyttö, suodattimien vaihdot.
        Öljyn vaihtokaan ei ole vaikeaa.
        Samoin jarrutyöt ovat helppoja, palat, levyt vaihtuvat perustyökaluilla.
        Itse kaiken lisäksi pidän askartelusta ja saan siitä sekä rahaa että tekemisen iloa.
        Käsillä tekeminen tutkitusti kasvattaa älykkyyttä.
        Se tekee joka osaa!


      • Anonyymi
        Kotitohtori kirjoitti:

        Kyllä tällä sivulla tuntuu olevan tosi nuukia ja tymiä. Voihan autonkin itse huoltaa. Tulee tosi halvaksi. Nurmikotkin voi viikatteella leikata, ettei vaan Mee pensaa. Kotona voi istua pimeessä kynttilän valossa., ai niin tulitikku tuhlautuu. Olkaa ilman pumppua, sähkö kuluu.

        No tottavtussa autokin kannattaa pääasiassa itse huoltaa. Kuka nyt niin tyhmä on että maksaa jostain öljynvaihdosta kaksin/kolminkertaisia hintoja mitä se itse tehden maksaa. Jotkut kädettömät maksaa jopa renkaiden vaihdosta.


    • En rähjää

      En 200 euron takia ala rähjäämään ilman takuita!

    • Siisti asennus

      Verokarhu! Omavastuu on jo kuoletettu alkuvuodesta. joten saan täysimääräisenä kotitalousvähennystä elikä vain 212 euroa jää tavaroista ja asennuksesta 2 vuoden takuusta maksettavaa.

    • harkintaa vielä.

      kannatta varmaan kysyä lupa vakuutusyhtiöstä,
      kirjallisena itseasennukseen,

      nykyään yrittävät tehdä osasyyllistä joka jutussa,
      vaikka tulipalo olisi syttynyt aivan eri suunnalta, tai muu vahinko,
      vesivahinkokorva uksi a ei kannat toivoa koskaan.

      huomioi ultimatessa ääni !

    • 8+18=?

      Kalliita on ultin vehkeet. Chunlan maksoi 249e.

      • Anonyymi

        Chunlanilla ei tee talvella yhtään mitään. Ulkoyksikkö jäätyy ensimmäisillä pakkasilla.


    • säästin heti..

      En ymmärrä mitä vaarallista on siinä, että pistotulppa tökätään pistorasiaan. Ihan samalla tavalla käytetään televisoita, tietokoneita, hiustenkuivaajia, pölynimuria jne.

      Ja niissä letkuissa on vain kaasua.

      Ultimaten pumppu on helppo ja turvallinen asentaa itse.

    • premier10

      Tilattu on ulti premier 10. Asentajaksi otan täältä lähiyrittäjän joka lupasi tulla 550 eurolla tekemään avaimet käteen homman putkimatkaa tulee n.7metriä ja sokkeliteline siihen ettei kone jyskytä puuseinää. En viitsi ruveta lakia rikkomaan 230 euron vuoksi joka jää maksettavaa kotitalousvähennyksen jälkeen ja näin saan haluamani 2 vuoden täystakuunkin laitteelle.

    • pitkässä juoksussa

      Niin nimimerkki säästin heti, olet varmasti oikeassa.

      Mutta jos sattuu (vaikka muustakin syystä) talosi palamaan, niin saattavat kysellä tuosta ilmalämpöpumpusta.
      Ja alentaa vakuutuskorvausta, mikäli olet mennyt itse asentamaan.

      Talojahan palaa vain harvoin, joten on kaiketi jokaisen oma asia haluaako ottaa riskin.

      • Hallootataasvaan

        Jos talo palaa niin kuinka monesti luulette että kuitit ja paprut säilyy??? Missä te niitä pidätte??? Ei se niin mene että joka laitteesta aletaan selvittää että kuka sen on asentanu jos palaa talo. Osaa firmoista enää ole edes olemassa vuosien kuluttua välttämättä.


    • eljii

      mitenkähän saisi kiinalaisille ilmalämpöpumppuvalmistajille viestin suomalaisesta superbyrokratiasta ... täällähän kuulemma tarvii kalliit kylmä- ja sähköasentajat paikalle asennettaessa sellaistakin lämpöpumppua, jossa tarvitsee kytkeä vain glykolipiirin letkuja

      MUTTA ilmanjäähdyttimiin tätä byrokratiaa ei ole huomattu ulottaa!

      siis pitäisi olla "ulkoilman jäähdytin" joka taipuisin kurkkutorviletkuin yhdistettäisiin sisätiloihin

    • ah52

      ihan itte asensin pumpun autotalliin toimi talven hyvin mutta kesän jälkeen oli kylmäaineet karanneet syy liian löysät liitokset . asentaja kävi kiristelemässä liitokset, ja täytti kylmäaineet. lasku 300e . eipä olisi itse kannattanut asennukseen ryhtyä.

    • Sähkäri

      Itse myös asensin ja kylmämies kävi tekemässä ainoastaan kylmätyöt. Itse olen sähkäri joten sähköt taululta ulos turvakytkimeen ja laitteeseen tein itse.

    • karhuverottaa

      Voi hyvä yksinkertaisuus. Jos saat 212 euroa kotitalousvähennystä, et sinä saa sitä 212 euroa enempää palkkaa käteen, vaan sinun ansiotulostasi vähennetään ko.summa josta menee sitten verot.
      Esim. Vuosiasnsio 50000 e - kotitalousvähennystä 212e jää 49 788 e verotettavaa tuloa. Joten netto hyöty 530 euron laskusta pyörii siinä 40-50 euron välillä, riippuen tuloveroprosentista.

      • ota selvää

        Voi pyhä yksinkertaisuus. Kotitalousvähennys vähennetään suoraan maksetusta verosta.

        http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kotitalousvahennys

        "Kotitalousvähennys vähennetään ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista, jolloin rahallinen vaikutus on vähäisempi. Jos verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen, vähennystä ei voi tehdä. Sitä ei voi siirtää seuraaville vuosille."


      • jeejee1

        Karhuverottaa taitaa olla ulkona!


    • volosport
      • coolman.

        Itse ilmalämpöpumput kannattaa asentaa, myös ultit. Liitokset voi tarkastaa fairyliuoksella. Tyhjiöinti onnistuu kun vähän päästää kylmäainetta putkistoista pois.
        Kotivakuutus kyllä korvaa aina, jos vakuutusta ei ole pohjolassa tai nordeassa.Ympäristöministeriön pitäisi valvoa asennuksia vaan ei valvo. Ultin pumput kannattaa ainaskin asentaa aina itse, jos vain osaa. 15 vuotta asentatunut ilppejä, kaikki luvat kuitenkin on.


      • Nojoonhyvätjutut

        "onnistuu kun vähän päästää kylmäainetta putkistoista pois." HAHHAHH!!! Kaikkee sitä kuulee


      • Anonyymi
        Nojoonhyvätjutut kirjoitti:

        "onnistuu kun vähän päästää kylmäainetta putkistoista pois." HAHHAHH!!! Kaikkee sitä kuulee

        Alan ammattimiehet käyttävät sitä letkujen ilmaamiseen. Suhauttaa pieni määrä ainetta ulos, niin ilma lähtee kylmäaineen tieltä pois. Perusasennuksen putkimatkalle pitäisi koneen varaajasta riittää kylmäainetta ongelmitta putkistojen ilmaamista varten.


    • Rahan arvo..

      Tämän päivän 1600 euroa vastaa itse asiassa n. 7750 markkaa, jos verrataan vuoteen 2001.
      Pumpun tulee kestää ilman ihmeempää huoltoa ainakin 10 vuotta, joten ainakin minä jätän halpispumput hyllyyn. !0 v jälkeenkin sen tulee olla korjattavissa.

    • Eroja ompi

      Ei voi verrata lämmitys tehoa keskenään tallissa halpa Ulti ja kotona Daikin nordic 35. Daikinista lähtee -15 pakkasella vielä 4.6 kw lämpöä.,kun halvasta Ultista tulee hailua -15 asteessa.

    • eilöydy

      Mistä löyttyy laittaja??

    • KonkkaRosendahl

      Kyllä kannatti taas Ulteja ostaa ja takuulla.
      Toinen konkka ja ennakkotilaajilta jäi ennakkomaksut saamatta.

    • Sunflair

      En ole nähny yhtään paikkaa missä ois pistorasia valmiina,vesivaraajalle,ilmapumpuille sun muille suurille kojeille.
      Suuremmat kojeet vaatii AINA erillisen sulakkeen hyvinkin usein,ei sitä noin vain kytketä mihin pistorasiaan vaan mikä seinässä on,en ainakan itse kytke.
      Vakuutus ei korvaa mitään jos jotain sattuu ja jos vaikka talon myy ja uusiomistaja vahingoittuu saa entinen omistaja syytteen tekosistaan!
      Eli kannattaa miettiä mihin näppinsä laittaa,kaikkea on kyllä JO nähty ja koettu!

      • OutoVinkumista

        Ompa kummaa... Olet sitten asunut/vieraillut rakenuksissa joiden sähkötyöt on tehty säästellen. Kyllä minulla on pistorasioita joka huoneessa. Myös lämminvesivvaraajalle. Ja kiukaallekkin on vaikka on puukiuas.


    • holotna

      Terasslla tai parvekkeella on aina maadoitettu pistorasia. Vanhemmissa kymppi ja uudemmissa 16A. Siihen voi pistotulpalla ilmalämpöpumpun kytkeä. Sitä ei mikään laki tai asetus kiellä. Ei myöskään vakuutuayhtiö.

      • NickNailer

        Pistorasiaan saa toki liittää kuka tahansa. ILP:n asennus edellyttää kylmäainelupia. Lupien lisäksi tarvitaan työkaluja, kuten tyhjiöpumppu. Suotavaa olisi myös se, että tietäisi, mitä on tekemässä.

        Yhtä asennusta varten ei kannata alalle ryhtyä.


      • EITehdäAsioistaVaikeita

        Ei kannatakkaan. Siksi tein "tyhjiöpumpun" jääkaapin kompressorista. Imupuolelle venttiili ja kylmäaineet Venäjältä. Sieltä saa vielä vaikka vanhaa kunnon freonia. 20kg pullo maksaa 20e. Niillä sitten täyttelee suvun ja tuttuje autojen ilmastoinnit sekä asentelee ilmalämpöpumput. Ja kaikki käteisellä. Pumpun ja ulkoyksikön asennukseen menee yleensä 20min. Ja siitäkin suurin osa pumpun odotteluun. Jakoroikalla (kukaan ei ole määritellyt pituutta) sähköt pumppuun niin ei tarvi tehdä edes sähkötöitä.


      • Anonyymi
        EITehdäAsioistaVaikeita kirjoitti:

        Ei kannatakkaan. Siksi tein "tyhjiöpumpun" jääkaapin kompressorista. Imupuolelle venttiili ja kylmäaineet Venäjältä. Sieltä saa vielä vaikka vanhaa kunnon freonia. 20kg pullo maksaa 20e. Niillä sitten täyttelee suvun ja tuttuje autojen ilmastoinnit sekä asentelee ilmalämpöpumput. Ja kaikki käteisellä. Pumpun ja ulkoyksikön asennukseen menee yleensä 20min. Ja siitäkin suurin osa pumpun odotteluun. Jakoroikalla (kukaan ei ole määritellyt pituutta) sähköt pumppuun niin ei tarvi tehdä edes sähkötöitä.

        Niin jos jotakin sattuu onko sulla todistus kylmäaineluvista vakuutusyhtiölle joka on pumpun asentanut onnea matkaan törppö !


    • empi

      Aina pelotellaan ettei vakuutusyhtiö korvaa, empä tunne yhtään tapausta. ENtäs luvallinen sähköasentaja sitten, jos sattuu sikala, saha tai viimeksi oikia sairaala tohahtaa. Korvaako vakuutus??

      • Anonyymi

        Ei korvaa jos ei ole lupia tai virhe asennuksissa !


    • nönnööö

      Ihan ihme porukkaa vinkumassa ties mistä luvista. Jos ei oikeasti tiedä kannattaisi olla vain hiljaa.

    • onkojärkkeävaiei

      20 vuoden kokemuksellä väitän ettei ilmalämpöpumppu mitään tyhjiöintiä tarvitse. Pitää olla vain kuivat putket. Sen viis vuotta käyvät muutenkin. Kotivakuutuksella sitten uusi pumppu.

      • Kalle823

        Kyllä olet muuten vitun hölmö.Se ei ole ainoastaan se kosteus mikä vahingoittaa.Kompressori siellä kärsii,kun joutuu ilmaa puristamaan.


    • Eeieeeeeeeeei

      Ei tartte mitään lupia ilp hajos vakuutus yhtiö ei kyselly mitään kuitteja korvas täysmääräyksenä rahat kouraan. Ja sit uus pumppu kiinni. Ja mitä tulee kotitalous vähennykseen niin teetin yhden työn marraskuussa 670e niin joulukuussa jäi 300e enemmän käteen niin eikö silloin ole jotain hyötyä myös kotitalous vähenyksestäkin. Ihme velliperse porukkaa kyllä herra kyllä herra joo joo kielto suomi kunniaan.

      • Anonyymi

        Kerro nimesi niin korjaan asian !


    • hörski

      Tilasin gigantista wilfan, torista löytyi kaikki asennustarvikkeet valmiita putkia myöten satasella. Kaikkiaan alle kuussataa maksoi ja lämpöä pukkaa.

    • juippiporvoosta

      3 pumppua olen asentanut, 2 taloon ja yhden talliin. Asennustarvikkeet on löytynyt satasella/pumppu tori. fi:stä. Kaikki pumput pelaa. Jos menee rikki, kotivakuutus korvaa.

    • 663

      6 vuotta on ultimaten pumppu työntänyt lämpöä itse asennettuna syksyllä uusi pumppu talon toiseen päähän myöski itse asennettuna

    • Anonyymi

      Yhdeksän vuotta vanha provo-aloitus voi edelleen hyvin...

    • Anonyymi

      Hyvin on "kylmämiehet" lobanneet itselle töitä. Ei ole töistä puutetta. Eihän tuommoisen ilpin asennus mitään rakettitiedettä ole. Mites nämä uudet kylmäaineet jotka täyttää jo vuoden 25 normit. Jos asentaessa hivenen tusahtaa ainetta taivaalle tuhoutuuko maapallo?

      • Anonyymi

        Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain kylmäpätevyyden saanut urakoitsija. Näin se vain on, ulistaan keskustelupalstoilla sitten mitä tahansa asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain kylmäpätevyyden saanut urakoitsija. Näin se vain on, ulistaan keskustelupalstoilla sitten mitä tahansa asiasta.

        "2 §
        Toiminnanharjoittajan vastuuhenkilön pätevyysvaatimukset
        Fluorattuja kasvihuonekaasuja tai otsonikerrosta heikentäviä aineita sisältäviä laitteita, järjestelmiä tai ajoneuvojen ilmastointilaitteita asentavan, kunnossapitävän, huoltavan, korjaavan, käytöstä poistavan tai niistä kylmäaineita talteenottavan toiminnanharjoittajan päätoimisessa palveluksessa on oltava vastuuhenkilö, jonka pätevyysvaatimukset ovat seuraavat:"

        Ja sitten on lista vaatimuksista. Eli luvanvaraisuus ei koske yksityishenkilöitä ja omaan käyttöön asentamista. Vaikka ammattilaiset kuinka ulisevat.


    • Anonyymi

      Niin laitontahan se on, mutta ilalämpöpumpun asennuslaki on ihan susipaskaa asennusfirmojen lobbausta. Suomessa ei saa mitän tehdä kohta itse, Ilmalämpöpumpun asennus pitäisi ilmanmuuta olla jokamiehen oikeus, sitten jos tarvitsee uuden psitorasian, niin siihen säköasentaja. Seinään voi porata reiän ja liittimet liittää yhteen kyllä ihan helpolla ilmalämpöpumpussa. En ymmärrä porukkaa joka täällä vetoaa että kun on niin halpaa, no ei ole 500 euroa halpaa, tuollaiseasta hommasta jonka kukavaan osaa tehdä itse. Olisi se halpaa leikkauttaa ruohokin, siivouttaa joka viikko, tiskauttaa tiskit, ajaa taxilla töihin, mutta kun ilmalämpöpumpun asennus ei ole kummempaa hommaa kui mikään muukaan kodin pikkuhomma.

      • Anonyymi

        Jos tyhjiöintipumppua, momenttiavaimia ja putken laippatyökalua ei saa lainattua mistään, vaan joutuu ostamaan työkalut, ei itse asentaminen enää niin halvaksi tulekaan.


    • Anonyymi

      Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain kylmäpätevyyden saanut urakoitsija. Jos asennustyöt edellyttävät sähkötöitä, urakoitsijalla on oltava myös sähköpätevyys.

      • Anonyymi

        Bingo! Voi siis sanoa että ilmalämpöpumppua EI kannata asentaa itse.


    • Anonyymi

      Amerikkalaista tekopyhyyttä ja uusavuttomuutta. Vielä siihen katoamaton
      kansanperinne eli kateus. Nillitetään jostakin kun joku tekee jotain ilman LUPAA.
      Entäs sitten. Teen kaiken mitä oaaan ja jaksan ja huvittaa. Kun tekee hyvin ja on tekemiseensä tyytyväinen niin jos se jollekin ongelma on niin ei kosketa mitenkään.

      • Anonyymi

        Demokratiaan kuuluu se, että enemmistö päättää. Enemmistön äänillä laaditaan lakeja.

        Jos nyt sitten ylenkatsot demokratiaa, et noudata lakeja, vaan sähellät mitä sähellät, niin voisitko muuttaa muualle? Sinua kun ei yksinkertaisesti tarvita täällä.

        Kylmäaineiden käsittely on luvanvaraista sen vuoksi, että kylmäaineet ovat hyvin tehokkaita ilmastonmuutoksen aiheuttajia. Mikäli satuit huomaamaan, niin Saksassa juuri kuoli yli sata ihmistä ilmanstonmuutoksen seurauksena syntyneisiin rankkasateisiin. USA:n länsirannikolla on 47 C helteitä, Oregonissa palaa metsää, eikä paloa saada hallintaan sen vuoksi, että ilmastonmuutoksen vuoksi on sekä kuivaa että kuumaa. Utahissa rajoitetaan asuninrakennusten rakentamista sen vuoksi, että ilmastonmuutoksen vuoksi vettä ei enää riitä.

        Tästä syystä vaaditaan luvat.


      • Anonyymi

        Emme elä täällä yksin, emmekä voi toteuttaa itseämme miten huvittaa, vaan meidän tulee noudattaa yhteiskunnan lakeja ja sääntöjä.


    • Anonyymi

      Mene kattomaan miten käytöstäpoistettuja kylmälaitteita kuormataan forssaan vietäväksi virallisella kylmälaite kierrätykseen hyväksytyillä vastaanottopaikoilla. Pihinä ja suhina kuuluu kun kourakuormain runnoo niitä rekkaan niin paljon kuin murskaten mahtuu. Joo. Minäkin luulin että niistä otetaan kylmäaineet ja kompressoriöljyt talteen. Ei otettu.

      • Anonyymi

        Näin se juuri on. Uutta konetta asennettaessa ei mitään kaasuja edes pääse taivaalle.

        Asennustyötä yritetään pelotella kielletyksi, vaikka todellisuudessa vanhojen koneiden tyhjennys olisi se, mihin yhteiskunnan pitäisi kiinnittää huomiotaan. Kysyin kylmäkonesepolta, tulisiko ottamaan kaasut talteen 15 vuotta palvelleesta itse asennetusta Ultimatesta. Ei suostunut tulemaan, etenkään kun on vielä väärä merkki. Että se siitä ilmastonsuojelemisesta.
        Se lakimuutoskin koskee toiminnanharjoittamista, ei yksityishenkilöitä. Kauppiaat vain tulkitsivat asiaa omaksi edukseen ja sopivat oman tiukemman säännöstönsä. Onneksi yksi kauppias ei niistä säännöistä välitä, vaan tavaraa saa rahalla kotiovelle toimitettuna.

        Tehokasta tuo lobbaus sinänsä on ollutkin, kun nykyään ei tahdo saada edes mittareita ostetuksi ja etenkään laitteiden asennusohjeita (kiristysmomentit ym) ei enää löydy mistään.
        Olisi hyvä monen kotimiehen tarkistaa nippelit ja oikea venttiileiden availujärjestys ohjeista, kun kumminkin asiat itse tehdään.


    • Anonyymi

      Asensin ilmapunpun autotalliin, töpseli seinään sisäyksiköstä vain, 2 kupariputkea ikkuna karmi välistä ulos, urtsilla rakokiinni. Ulkoyksikkö on lähellä höyryävää kaukolämpökaivoa, sulana talvellakin joten pumppu on lämpimässä ulkoilmassa talvenkin. Tyhjiöpunppu olikin jo itsellä makkarin yölaatikossa jolla pumppasi putket tyhjiöön ja letkut nopeesti kiinni naps, kylmäaine tuli mukana ja on r32.
      Ennen punppua kulutus tallin osalta oli 9 kre/vuosi nyt 2kre/vuosi.
      Eli hukkalämmönoton paikka oli ihanteellinen.
      Mitsun multsiplitti, eli 1 ulkoyksikkö 7000w ja 2kpl 25twinmoss sisäkattoyksikköö.

      • Anonyymi

        Eikös twinissä jumpperi kääntämällä saa hyperheatingin päälle jolloin cooppi on 7 luokkaa, ihan eri kuin boschin Lippulaivassa kun on 4.
        Meillä mentiin sending2 pumpulla normimodella 20 pakkaseen, sitten Hz päälle ja rupes tuleen lämmintä.
        Monessa pumpussa tuo ominaisuus on mutta piilotettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös twinissä jumpperi kääntämällä saa hyperheatingin päälle jolloin cooppi on 7 luokkaa, ihan eri kuin boschin Lippulaivassa kun on 4.
        Meillä mentiin sending2 pumpulla normimodella 20 pakkaseen, sitten Hz päälle ja rupes tuleen lämmintä.
        Monessa pumpussa tuo ominaisuus on mutta piilotettu

        jos on vähänkin elektroniikkapeukaloa niin voi huijata pumpun herzejä niin saa hyperin käyttöön.
        gillian pumpulla(saa vain ulkomailta) tein näin ja coop nousi melkein puolella!


    • Anonyymi

      kesto noin 5-10 vuotta...viidenvuoden jälkeen pitäisi tarkistaa aineet...meillä lisättiin 5 vuoden pääsät ja 10 vuoden kuluttua meni moottorin laakerit kummastaki sekä sisä että ulko yksiköstö,,,,kyllä siihen 2500 menee huoltoineen pumppuun kymmenessä vuodessa ja jos pamahtaa 5 vuoden päästä niin 5000€...kymmenelle vuodelle hintaa lämmitys..toisakseen eipä nuo huoltomiehet oiken innolla edes halua huoltaa yli 5 vuotta vanhempia vaan kaupittelelvat uusia pumppuja ...koska ne maksaa muutaman satasen heille ja asennus on nopeaa...

    • Anonyymi

      Tuli juuri tilattua muutamalla satasella ultimaten ja ajattelin itse asentaa kuten aiemmatkin olen. Hyvin on ultimatet pelannut ainakin varastoissa ja toimistossa

      • Anonyymi

        Hyvin toimi Ultimaten pumppu 14 vuotta, itse asensin. Ultin konkurssiin jäi pumppurahat viimeksi kun oisin yläkertaan tarvinnut pumpun. Valitettavasti en tästä syystä sieltä enää osta. Ostan muualta ja asennan itse, kun tyhjioöitipumppu on ja välineet.


    • Anonyymi

      Ihme homma etten voi asennusta tehdä. Enkö edes ulkoyksikön betonianturaa? tai ottaa toisesta ulkoyksiköstä virtaa toiseen välikytkimella? Mutta saan autoon vaihtaa lauhduttimenkennon purkamalla koko auton etupään pois, sen saan ja samaa ainetta laitta ilmastointiin kuin ilmalämpöpumppuun, ainakin sama tekniikka. Tätä en ymmärrä. Hyvin on isot firmat lobanneet tämän itselleen. On tämä kumma maa tämä Suomi saatana. ”mikset muuta pois” Asun jo ulkomailla, mutta naisystävä Suomessa ja ajattelin laittaa hänen asuntoaan kuntoon. Mutta sääntö Suomeesa kun ei saa tehdä mitään. Laittakaa nyt kansa kampoihin, ettei kusta nilkoille.

      • Anonyymi

        Oikeasti kieltävää lakia ei ole. Ja lakiin liittyvällä asetuksella velvoitetaan vain liiketoimintaa. Sitä vain ei kerrota ihmisille, koska suurin osa ihmisistä ei osaa etsilä kyseistä asetusta.

        https://tukes.edilex.fi/fi/lainsaadanto/20160766

        Pykälässä kaksi sanotaan selvästi, että se koskee toiminnanharjoittajaa so. yritystoimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti kieltävää lakia ei ole. Ja lakiin liittyvällä asetuksella velvoitetaan vain liiketoimintaa. Sitä vain ei kerrota ihmisille, koska suurin osa ihmisistä ei osaa etsilä kyseistä asetusta.

        https://tukes.edilex.fi/fi/lainsaadanto/20160766

        Pykälässä kaksi sanotaan selvästi, että se koskee toiminnanharjoittajaa so. yritystoimintaa.

        3 §
        Henkilöiden pätevyysvaatimukset
        1. mom.

        Fluorattuja kasvihuonekaasuja tai otsonikerrosta heikentäviä aineita sisältäviä laitteita, järjestelmiä tai ajoneuvojen ilmastointilaitteita asentavan, kunnossapitävän, huoltavan, korjaavan, käytöstä poistavan, vuototarkastavan tai niistä kylmäaineita talteenottavan henkilön pätevyysvaatimukset ovat seuraavat:
        Laitteet Pätevyyttä edellyttävät toimet Pätevyysvaatimukset
        1 Kiinteät jäähdytys-, ilmastointi- ja lämpöpumppulaitteet asennus, kunnossapito, huolto, korjaaminen, käytöstä poistaminen, vuototarkastus, talteenotto Vähintään kolme kiloa kylmäainetta sisältävät laitteet Alle kolme kiloa kylmäainetta sisältävät laitteet
        Kylmäkuljetuskuorma-autojen ja kylmäkuljetusperävaunujen jäähdytysyksiköt - kyseisten laitteiden asennukseen, kunnossapitoon ja huoltoon soveltuvasta tutkinnosta, jonka perusteista opetushallitus on päättänyt, osat, jotka sisältävät liitteen 3 kohdassa 1 tarkoitetut tiedot ja taidot - kyseisten laitteiden asennukseen, kunnossapitoon ja huoltoon soveltuvasta tutkinnosta, jonka perusteista opetushallitus on päättänyt, osat, jotka sisältävät liitteen 3 kohdassa 2 tarkoitetut tiedot ja taidot
        Laivojen ja vesialusten jäähdytys-, ilmastointi- ja lämpöpumppulaitteet
        2 Kiinteät sammutuslaitteistot asennus, kunnossapito, huolto, korjaaminen, käytöstä poistaminen,vuototarkastus,talteenotto - koe, joka sisältää liitteessä 4 tarkoitetut tiedot ja taidot
        3 Ajoneuvojen ilmastointilaitteet asennus, kunnossapito, huolto, korjaaminen, käytöstä poistaminen, vuototarkastus, talteenotto - koe, joka sisältää liitteessä 5 tarkoitetut tiedot ja taidot tai vaihtoehtoisesti edellä tässä taulukossa kohdassa 1 säädetyt pätevyysvaatimukset
        4 Sähköiset kytkinlaitteet asennus, kunnossapito, huolto, korjaaminen, käytöstä poistaminen, kiinteistä laitteista talteenotto - koe, joka sisältää liitteessä 6 tarkoitetut tiedot ja taidot
        5 Fluorattuihin kasvihuonekaasuihin pohjautuvat liuottimia sisältävät laitteet talteenotto - koe, joka sisältää liitteessä 7 tarkoitetut tiedot ja taidot
        6 Talteenotto sähkö- ja elektroniikkalaiteromusta ympäristöluvan saaneessa varastointi- ja käsittelypaikassa talteenotto Sähkö- ja elektroniikkalaiteromusta annetun valtioneuvoston asetuksen (519/2014) soveltamisalaan kuuluvat laitteet
        Vähintään kolme kiloa ja vähintään viisi hiilidioksidiekvivalenttitonnia kylmäaineita sisältäviin laitteisiin sovelletaan edellä tässä pykälässä mainittuja laitekohtaisia pätevyysvaatimuksia. Alle kolme kiloa ja alle viisi hiilidioksidiekvivalenttitonnia kylmäaineita sisältävät laitteet
        - kyseisen toiminnanharjoittajan päätoimisessa palveluksessa olevan henkilön on suoritettava liitteessä 8 mainitut tiedot ja taidot sisältävä koulutus


    • Anonyymi

      Tää on samaa kuraa kun että sähkötöitä et saa tehdä itse tai pyykinpesukoneen saa tulla liittämään vain putkimies. Ammattilaiset lobanneet sääntösuomeen säännöt. Etpä sitten kuitenkaan sää sähkömiestä mihinkään pikkuhommaan tai hirveä säätäminen ja veivaaminen että saa jonkun ilmalämpöpumppu apinan tulemaan asentamaan.
      Ovat vielä niin ylimielistä sakkia kun hommia riittää. Olen tehnyt itse nämä hommat ja eipä ole kämppä palanut tai maailma tuhoutunut

    • Anonyymi

      Asun Varkaudessa ja hankin ilmalämpöpumpun . Asennuksen teki ammattimies , hyvin teki työn ja hinta oli paljon edullisempi kuin odotin , odotin , että hinta olisi noin 500 euroa . Saako tässä mainostaa asentajaa ja hän oli Kyösti Karhunen

    • Anonyymi

      ILPistä on pelkkää vaivaa.

      • Anonyymi

        Niin on parin viikon runkkupumppukurssikin vielä!


    • Anonyymi

      Kannattaa laittaa virtaa ja kylmää sitten samalla omiinkin muniin, se virkistää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1797
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1292
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe