En oikein jaksa uskoa että kovinkaan moni motivoi kuvausharrastustaan, tai työtään, sillä että "saisi julkisuutta kuvilleen tämän tasoisilla palstoilla" kuten joku arveli. Kirjoitus oli tarkoitettu vastineeksi, mutta siirsin sen omaksi aloitukseksi.
Palstalla liikkuu todennäköisesti joukko innokkaita amatöörejä, muutama pro, ehkä kauppiaskin, sekä joitain aloittelijoita jotka toivon mukaan ryhtyvät innokkaiksi amatööreiksi.
Palstalta on saanut hyviä vinkkejä kalustohankinnoista, ja vähän kuvauksestakin. Kuvien tulkinnassa mielipiteet tuntuvat menevän voimakkaasti ristiin, ja hyvin monta otosta on luonnehdittu "räpsyiksi". Olen katsellut muiden "räpsyjä", joista olen pitänyt monia oikein hyvinä valokuvina. Eniten ilahduttaa ne kuvat jotka ei ole Photoshopattu kuoliaaksi.
Kun jotain kuvaa luonnehditaan "räpsyksi", olisi hyvä saada peruste näkemykselle. Silloin oppisi enemmän kuvauksesta, (tai arvostelijasta). Omia kuvia en ole ennen "julkaissut", ja kommentit liittyvät aiempiin keskusteluihin palstalla. Rohkenin "julkaista" muutaman kuvan kommenttien toivossa. Itse olin tyytyväinen siihen että ne muutamat kuvat jotka laitoin nettiin on otettu peräti neljällä eri laitteella joista kaksi on järjestelmää ja kaksi pokkareita.
Palstaa seuraillessa, ja kuvia ottaessaan, kalusto on parantunut, kuten kuvatkin. Ennen pokkarikuvat jäivät kovalevylle, ja ehkä CD:lle näytettäviksi TV:ssä. Sitten innostuin teettämään "kymppikuvia" muistoksi albumiin, jossa ne säilyvät kohtuullisen koskemattomina hyvin :-) Sittemmin teetätin muutaman A3 ja A4 kuvan kehystettäväksi. Nyt olen antanut painattaa muutamia kuvia kangaskuviksi A2-A4 kokoisina, ja mieluummin pidän niitä seinillä, kun kaupan "sisustuselementtejä".
Tavoite ei ole "saada julkisuutta", mutta kehittyminen kuvaajana kiinnostaa kylläkin. Mieluummin kuin lukemalla lisää kirjoja, vaihtaisin mielipiteitä netissä. Kameralehtien kuvien parannusehdotusten kanssa mielipiteet eivät mene aina yksiin.
Laittakaa mielellään omia loisto-otoksia ja räpsyjä tähän ketjuun, niin voidaan porukalla ihmetellä mikä hyvä valokuva on, tai miltä se näyttää.
Omia kuvia laitoin tuohon: http://picasaweb.google.fi/christian.rajalin/Open2009#
Mikä on hyvä valokuva?
66
1642
Vastaukset
- X of Z
noista kuvistasi tulee lähes poikkeuksetta mielee, että ne on räpsitty puolihuolimattomasti sunnuntaikävelyllä.
Sisältö ja ajatus, jotka ovat mielestäni valokuvissa se kaikkein olennaisin juttu, puuttuvat lähes kokonaan. Tämä juuri onkin nykykuvaajien suurin ongelma, kuvataan mitä satutaan näkemään, eikä sitä mitä tunnetaan sisimmissä, ei tajuta tai viitsitä nähdä vaivaa tehdä moniulotteinen kokonaisuus, jossa yhdistyy kuvaajan persoona, näkemys ja kuvattava kohde/tilanne/ympäristö!- Seuraava askel
Hyvä. Ajattelin omia kuvia katsellessani, että eivät ne poikkea kovinkaan paljon niistä kuvista mitä netissä näkee, joitain ammattilaisten loistokuvia lukuun ottamatta.
Se mitä tältä keskustelulta haen, on se että, ihminen joka tietää mikä on parempi kuva, ja miten sellainen otetaan, julkaisisi muutaman oman kuvan ja selittäisi meille muille, mihin pitää kiinnittää huomiota jota kuvista tulisi parempia.
- Nikon D90
ovat vain katsojan silmässä. Toinen sanoo räpsyksi sitä joka on toisen mielestä hyvä. Muistot ovat yksi syy pitää kuvista ja se ettei ymmärrä mitä halutaan esittää on taas melkein varma merkki taiteesta. Hyvän kuvan tulisi olla teknisesti hyvä ja asetteluin kohtuullinen josta asettelusta voimme kinata elämämme loppuun. Katsoessani noita kuvia tuolla linkissä totesin niiden olevan samanlaisia matkamuistoja kuin itse ottamani suurelta osin, muistot tehnevät niistä parempia kuin mahdolliset taiteelliset arvot. Lisäksi arvelen sinun kuuluvan purjehtijoihin joka lisää arvoasi silmissäni vaikka lopetinkin 30 vuotisen purjehtijan urani jo 1998 ja siirryin maallisempiin harrastuksiin matkailun alalla.
- Seuraava askel
Moni kuva on tullut otettua koska kamera on sattunut olemaan mukana. Tekninen toteutus on yksi harjoittelun kohde nykyään, ja paremmilla välineillä kuvausasennolla ja säädöillä niitä tulee. Toivottavasti rimaa ei tule asetettua sellaiselle tasolle että into kuvaamiseen lopahtaa. Otin viikonloppuna n. 50 samantapaista kuvaa vesiputouksesta, ja se on minulle liikaa. En jaksa valikoida niin suuresta määrästä sitä oikeaa työstettäväksi monta kertaa - vaan tallennan asioita joista pidän. Senkin voisi tehdä paremmin.
Purjehdusta tuli harrastettua, sittemmin meni moottoriveneilyksi ja nykyisin liikun pitkin Itämeren rannikkoalueita vesijetillä (kun veneily ei innosta muuta perhettä). Siitä johtuen monet kuvista on otettu pokkareilla.
Ovatkohan kaikki laittaneet riman itselleen liian korkealle kun ei kehtaa "julkaista" kuviaan täällä?
- William…
Muutamia hyvän valokuvan ominaisuuksia:
– kamera oli oikeassa paikassa ja laukaistiin oikealla hetkellä
– kuva kertoo mitä kuvaaja näki (luulee nähneensä)
– kuva tuottaa katsojalle elämyksen (välittää kuvaajan tarkoittaman sanoman (viestin)
– kuvalla on merkitystä katsojalle
– kuvalla on tieteelistä, historiallista tms merkitystä
– jää katsojan mieleen (houkuttelee katsomaan uudelleen)
– tarjoaa jotakin uutta (löydettävää) uudelleen katsottaessa
"saisi julkisuutta …"
—julkisuuden kipeys on pilanut monelta hienon harrastuksen
"Palstalla liikkuu…"
—ehkä monillta on jäänyt huomaamatta palstan ingressi:
"Keskustele kameroista tai kysy vinkkiä kuvaamiseen."
"räpsyjä"
—kertonee aina kirjoittajan itsetunto ongelmista, ei kuvan "huonoudesta"
"Photoshopattu kuoliaaksi." ???
—miksi kieltää jokin "työtapa" emmehän sano esim mustavalkokuvasta, että värit on PhotoShopattu "kuoliaaksi"?
—jos poistan roskat ja kohinan kuvasta niin onko se siivottu kuoliaaksi=
Palstan ingressiin viitaten olen ajatellut, että kuvien esittely ja arvostelu ei kuulu tälle palstalle.
Ehkä olisi tarpeen perustaa uusi palsta niille jotka haluavat esitellä kuviaan (tai tavoittelevat julkisuutta) ja saada palautetta kehittyäkseen kuvaajana.
Yhä useapi (varsinkin nuori) pyrkii julkkikseksi (keinoja kaihtamatta), mutta kameroista keskusteluun ja kuvausvinkkkien kyselyyn ei kuulu julkisuushinku.
Toivottavasti julkisuudenkipeät löytävät itselleen tätä sopivamman foorumin onnistuakseen tavoitteessaan.- Seuraava askel
"saisi julkisuutta …"
—julkisuuden kipeys on pilanut monelta hienon harrastuksen"
Tuo tuli kopioitua aloitukseen toisesta keskustelusta, kuten mainitsin. Ei kai kukaan tosissaan hae julkisuutta tältä palstalta?
No eikö kuvien "julkaisu" ja niistä keskusteleminen olisi juuri kädestä pitäen annettuja vinkkejä kuvaukseen, sekä välinevalintoihin ja niiden säätöihin?
"räpsyjä"
Ei kerro, sana "räpsy" on esitetty palstalla todella monta kertaa yleisellä tasolla. Räpsystä kirjoittajat eivät koskaan vaivaudu linkittämää ei-räpsyyn kuvaan, tai näyttämään omia kuviaan. Tässä olisi heillekin vähän haastetta.
Ei, mutta kun vaihdetaan taivas, lisätään usvaa. tervöitetään luonnottomaksi ja tehdään muita sellaisia virityksiä mitä alan lehdissä ehdotellaan, kuva muuttuu minun silmissä usein huonommiksi kuin alkuperäisotokset. Jopa lehtien ekspertit ovat myöntäneet ongelman.
"Palstan ingressiin viitaten olen ajatellut, että kuvien esittely ja arvostelu ei kuulu tälle palstalle.
Ehkä olisi tarpeen perustaa uusi palsta niille jotka haluavat esitellä kuviaan (tai tavoittelevat julkisuutta) ja saada palautetta kehittyäkseen kuvaajana."
Tuossa on nyt kaksi eri asiaa, eli kuvaajana kehittyminen ja julkisuus. Suljen julkisuuden pois tämän palstan motiiveista, sillä sille löytynee huomattavasti parempia foorumeita?
En näe mitään syytä siihen miksi juuri tällä palstalla ei voisi keskustella kuvista, miten niistä saisi parempia ja mitä välineitä kannattaa käyttää. Kuvien keskinäiseen ihasteluunkin lienee olemassa foorumeita?
Mitä jos laittaisit vain yhden kuvan näytille, mutta kertoisit meille mikä tekee siitä hyvän, millä se on otettu ja milloin, sekä millä säädöillä, ja miksi päädyit juuri niihin? Itse en niin tehnyt, sillä en ole pohtinut niitä asioita perinpohjaisesti kuvia ottaessani. Siksi olenkin vilpittömän kiinnostunut rakentavasta kritiikistä. Uskon että se auttaa monia muitakin palstan lukijoita jotka pohtivat parempien kuvien ottamista. - William…
Seuraava askel kirjoitti:
"saisi julkisuutta …"
—julkisuuden kipeys on pilanut monelta hienon harrastuksen"
Tuo tuli kopioitua aloitukseen toisesta keskustelusta, kuten mainitsin. Ei kai kukaan tosissaan hae julkisuutta tältä palstalta?
No eikö kuvien "julkaisu" ja niistä keskusteleminen olisi juuri kädestä pitäen annettuja vinkkejä kuvaukseen, sekä välinevalintoihin ja niiden säätöihin?
"räpsyjä"
Ei kerro, sana "räpsy" on esitetty palstalla todella monta kertaa yleisellä tasolla. Räpsystä kirjoittajat eivät koskaan vaivaudu linkittämää ei-räpsyyn kuvaan, tai näyttämään omia kuviaan. Tässä olisi heillekin vähän haastetta.
Ei, mutta kun vaihdetaan taivas, lisätään usvaa. tervöitetään luonnottomaksi ja tehdään muita sellaisia virityksiä mitä alan lehdissä ehdotellaan, kuva muuttuu minun silmissä usein huonommiksi kuin alkuperäisotokset. Jopa lehtien ekspertit ovat myöntäneet ongelman.
"Palstan ingressiin viitaten olen ajatellut, että kuvien esittely ja arvostelu ei kuulu tälle palstalle.
Ehkä olisi tarpeen perustaa uusi palsta niille jotka haluavat esitellä kuviaan (tai tavoittelevat julkisuutta) ja saada palautetta kehittyäkseen kuvaajana."
Tuossa on nyt kaksi eri asiaa, eli kuvaajana kehittyminen ja julkisuus. Suljen julkisuuden pois tämän palstan motiiveista, sillä sille löytynee huomattavasti parempia foorumeita?
En näe mitään syytä siihen miksi juuri tällä palstalla ei voisi keskustella kuvista, miten niistä saisi parempia ja mitä välineitä kannattaa käyttää. Kuvien keskinäiseen ihasteluunkin lienee olemassa foorumeita?
Mitä jos laittaisit vain yhden kuvan näytille, mutta kertoisit meille mikä tekee siitä hyvän, millä se on otettu ja milloin, sekä millä säädöillä, ja miksi päädyit juuri niihin? Itse en niin tehnyt, sillä en ole pohtinut niitä asioita perinpohjaisesti kuvia ottaessani. Siksi olenkin vilpittömän kiinnostunut rakentavasta kritiikistä. Uskon että se auttaa monia muitakin palstan lukijoita jotka pohtivat parempien kuvien ottamista.Edellisen jatkoksi ja selvennykseksi.
Keskustelen tällä palstalla vain valokuvausvälineistä ja kuvausvinkeistä.
Koen osaavani vain muotokuvausta enkä enää julkaise kuvia "räpsyjä" tällä tasolla.
Linkitin kerran Picasa albumini tänne ja seuraukset arvannet (räpsyjä, en kehtais näyttää jne …) - William…
William… kirjoitti:
Edellisen jatkoksi ja selvennykseksi.
Keskustelen tällä palstalla vain valokuvausvälineistä ja kuvausvinkeistä.
Koen osaavani vain muotokuvausta enkä enää julkaise kuvia "räpsyjä" tällä tasolla.
Linkitin kerran Picasa albumini tänne ja seuraukset arvannet (räpsyjä, en kehtais näyttää jne …)Jos hyviä muotokuvaesimerkkejä kaipaat niin katseleppa 2x4:n laittamia linkkejä tuolta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8541701
mm:
http://www.petersvenson.com/#/Photo - Seuraava askel
William… kirjoitti:
Jos hyviä muotokuvaesimerkkejä kaipaat niin katseleppa 2x4:n laittamia linkkejä tuolta:
mm:
http://www.petersvenson.com/#/Photojo aiemmin. Hienoja kuvia on molemmissa albumeissa, joskin Olli Salon Tchernobyl reportaasi teki suurimman vaikutuksen. Yhteistä kaikille kuville on se, että emme tiedä millä ne on otettu, eikä millä säädöillä. Henkilökohtaisesti en ollut kovin innostunut kummankaan valokuvaajan varsinaisista töistä, sillä ne olivat kovin keinotekoisen oloisia. Varmaan ihan hyviä johonkin vaatemalliston esittelyyn tms. Olli Salon laajassa albumissa oli montakin miellyttävää ja/tai puhuttelevaa kuvaa. Tänne on linkitetty joitain muitakin hyviä ammattilaisten ottamia kuvia, mutta miten ne auttavat meitä pääsemään omassa kuvauksessa eteenpäin? Ei niitä kuvia voi kopioida, mutta tekniikkaa ja sommittelua voisi kyllä oppia - muualtakin kuin uudesta kirjasta.
Oleellista olisi kuulla miksi jokin kuva on hyvä, miten ja millä se on otettu, sekä millä säädöillä. - Wiliam…
jo aiemmin. Hienoja kuvia on molemmissa albumeissa, joskin Olli Salon Tchernobyl reportaasi teki suurimman vaikutuksen. Yhteistä kaikille kuville on se, että emme tiedä millä ne on otettu, eikä millä säädöillä. Henkilökohtaisesti en ollut kovin innostunut kummankaan valokuvaajan varsinaisista töistä, sillä ne olivat kovin keinotekoisen oloisia. Varmaan ihan hyviä johonkin vaatemalliston esittelyyn tms. Olli Salon laajassa albumissa oli montakin miellyttävää ja/tai puhuttelevaa kuvaa. Tänne on linkitetty joitain muitakin hyviä ammattilaisten ottamia kuvia, mutta miten ne auttavat meitä pääsemään omassa kuvauksessa eteenpäin? Ei niitä kuvia voi kopioida, mutta tekniikkaa ja sommittelua voisi kyllä oppia - muualtakin kuin uudesta kirjasta.
Oleellista olisi kuulla miksi jokin kuva on hyvä, miten ja millä se on otettu, sekä millä säädöillä."emme tiedä millä ne on otettu,"
—no minäpä kerron kolleegani Pete
– Hasselbladin rungoilla
– Phase One perät (P65 ja P45 )
– laseina useimmiten LS 55mm f/2.8, LS 80mm f/2.8 ja LS 110mm f/2.8
—emmekä tiedä mitä ihmettä tekisimme näillä tiedoilla
"en ollut kovin innostunut …"
—no miksi ihmeessä kyselet linkkejä, pitäisikö vastaajan tietää kenen töistä olet kiinnostunut
"kovin keinotekoisen oloisia"
—no joo, kuvat kun tuppaavat aina olemaan keinotekoisia, minä olen pitänyt suorastaan esikuvinani erityisesti nota Peten mustavalkokuvia. Katsoisitko niitä vielä kerran ja kertoisitko minullekin ymmärtämättömälle mitä erityisen keinotekoista niissä on
"mutta miten ne auttavat meitä pääsemään omassa kuvauksessa eteenpäin?"
—sinusta en tiedä, mutta itse opiskelen niistä mm. sommittelua, dynamiikkaa, kontrastin käyttöä (erityisesti tummassa ns. päässä), värien hallintaa, rajausta jne, jne …
"Ei niitä kuvia voi kopioida"
—miksi kyselet arvoja jos et "voi kopioida"
Tekniikasta (millä otettu) sait nyt tiedot ja Peten työskentelyvideoista näet lisää. Kerropa opitko niistä mitään.
Noista kommenteistasi en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin, että et halunnutkaan nähdä hyviä kuvia vaan inttää vastaan vaikkapa tekosyyllä.
Jos joskus hankit tuollaiset vastaavat "millä kuvattu" työkalut niin neuvon mieluusti alkuun jos lopetat nuo eipäs juupas hölmöilyt. - William…
Wiliam… kirjoitti:
"emme tiedä millä ne on otettu,"
– Hasselbladin rungoilla
—no miksi ihmeessä kyselet linkkejä, pitäisikö vastaajan tietää kenen töistä olet kiinnostunut
—no joo, kuvat kun tuppaavat aina olemaan keinotekoisia, minä olen pitänyt suorastaan esikuvinani erityisesti nota Peten mustavalkokuvia. Katsoisitko niitä vielä kerran ja kertoisitko minullekin ymmärtämättömälle mitä erityisen keinotekoista niissä on
—sinusta en tiedä, mutta itse opiskelen niistä mm. sommittelua, dynamiikkaa, kontrastin käyttöä (erityisesti tummassa ns. päässä), värien hallintaa, rajausta jne, jne …
Tekniikasta (millä otettu) sait nyt tiedot ja Peten työskentelyvideoista näet lisää. Kerropa opitko niistä mitään.
Noista kommenteistasi en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin, että et halunnutkaan nähdä hyviä kuvia vaan inttää vastaan vaikkapa tekosyyllä.
Jos joskus hankit tuollaiset vastaavat "millä kuvattu" työkalut niin neuvon mieluusti alkuun jos lopetat nuo eipäs juupas hölmöilyt.Ennen ostoa kannattanee kokeilla vuokrakaluilla
Tässä tiedot lähimmistä vuokraamoista
Phone: 031-706 83 32.
EMail: [email protected]
Website: www.scandinavianphoto.se
Phone: 46 8 615 56 80
Fax: 46 8 615 56 81
Website: www.procenter.se
Phone: 46 8 669 28 69
Website: www.james-perra.se
Palataan asiaan kun olet tutustunut kalustoon - Seuraava askel
Wiliam… kirjoitti:
"emme tiedä millä ne on otettu,"
– Hasselbladin rungoilla
Jos joskus hankit tuollaiset vastaavat "millä kuvattu" työkalut niin neuvon mieluusti alkuun jos lopetat nuo eipäs juupas hölmöilyt.Voisiko ajatella että aloittelijan ja huippumuotokuvaajan välillä olisi joukko muitakin kuvaajia? Heille kelvannee yksinkertaisemmatkin vinkit kuin täyden studion hankinta. Ainakin minulle kelpaisi hyvin.
Nyt tiedämme että Peter Svenson käyttää kuvauskalustonaan sellaista kalustoa jota harva meistä hankkii ikänä. En usko että kovin monella tällä palstalla on suurtakaan kiinnostusta niihin laitteisiin, kun pitäisi saada aivan tavallinen järjestelmä jonkinlaiseen hallintaan ensin.
Hyvä kuva? Kiitos siitä että vaivauduit kertomaan mitä näet Peterin kuvissa, ja miksi pidät niitä hyvinä. Katson niitä itse uudelleen, sillä lopetin selaamisen n.30: samantyyppisen värikuvan jälkeen. Niissä ihmiset eivät mielestäni näyttäneet enää ihmisiltä ja taustat oli tehty samantapaisiksi kuin HDR kuvissa.Ensimmäisiä kertoja ko. kuvia katsoessa tulee wow! efekti, ja se lienee osin kuvien tarkoituskin?
Kuvien kopioinnista kirjoitin että itse kuvaa ei voi kopioida, mutta asetuksia ja asetelmia kylläkin, aivan kuten itse mainitsit.
Toivottavasti näet, että iloisen amatöörin ja huippuammattilaisen välillä on eroja.
Ehkä nopeusajon syvin olemus rakettimoottorein ja teräspyörin suola-aavikolla, ei aukea niille jotka ovat tyytyväisiä siihen että saivat Ladansa vaihdettua uuteen Toyotaan ja opettelevat nyt penkin ja ratin säätöjä jotta ajaminen sujuisi jouheasti ja turvallisesti kaikissa oloissa?
Joku oppiva Mondeokuski saattaisi jopa tietämättömyyttään väittää että nopeusajo rakettimoottorein ja teräspyörin on epäaidon oloista? - William…
Voisiko ajatella että aloittelijan ja huippumuotokuvaajan välillä olisi joukko muitakin kuvaajia? Heille kelvannee yksinkertaisemmatkin vinkit kuin täyden studion hankinta. Ainakin minulle kelpaisi hyvin.
Nyt tiedämme että Peter Svenson käyttää kuvauskalustonaan sellaista kalustoa jota harva meistä hankkii ikänä. En usko että kovin monella tällä palstalla on suurtakaan kiinnostusta niihin laitteisiin, kun pitäisi saada aivan tavallinen järjestelmä jonkinlaiseen hallintaan ensin.
Hyvä kuva? Kiitos siitä että vaivauduit kertomaan mitä näet Peterin kuvissa, ja miksi pidät niitä hyvinä. Katson niitä itse uudelleen, sillä lopetin selaamisen n.30: samantyyppisen värikuvan jälkeen. Niissä ihmiset eivät mielestäni näyttäneet enää ihmisiltä ja taustat oli tehty samantapaisiksi kuin HDR kuvissa.Ensimmäisiä kertoja ko. kuvia katsoessa tulee wow! efekti, ja se lienee osin kuvien tarkoituskin?
Kuvien kopioinnista kirjoitin että itse kuvaa ei voi kopioida, mutta asetuksia ja asetelmia kylläkin, aivan kuten itse mainitsit.
Toivottavasti näet, että iloisen amatöörin ja huippuammattilaisen välillä on eroja.
Ehkä nopeusajon syvin olemus rakettimoottorein ja teräspyörin suola-aavikolla, ei aukea niille jotka ovat tyytyväisiä siihen että saivat Ladansa vaihdettua uuteen Toyotaan ja opettelevat nyt penkin ja ratin säätöjä jotta ajaminen sujuisi jouheasti ja turvallisesti kaikissa oloissa?
Joku oppiva Mondeokuski saattaisi jopa tietämättömyyttään väittää että nopeusajo rakettimoottorein ja teräspyörin on epäaidon oloista?Valokuvaus on sittenkin valolla maalaamista.
Yritin jo aiemmassa viestiä, että hyvä kuva ei tule siitä jos sinulla on ihan samat välineet ja valotustiedot kuin jollain mestarilla.
Joten toistanpa vielä
"millä välineillä" -kysymykseen enempi oikea vastaus ei ole hasselilla vaan valolla maalaamalla.
Kertaus on opintojen äiti:
Hyvä kuva tehdään luovalla lahjakkuudella (silmällä), sommittelutaidolla, valaisulla, mallin taitavalla ohjaamisella, vuorokauden ja vuodenajan valinnalla.
Niinkauan kuin uskot hyvän kuvan syntyvän mestarin välineitä ja kameran asetuksia kopioimalla
haaskaat vain rahaa kivoihin kaneraostoksiin.
Oletko ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että P.S:n kuvat ovat "kovin keinotekoisen oloisia" etkä voi niistä mitään oppia??
"Toivottavasti näet, että iloisen amatöörin ja huippuammattilaisen välillä on eroja."
—eli huippuammattilaisen työt on siis "kovin keinotekoisen oloisia", iloinen amatööri tietää heitä paremmin hyvän kuvan ominaisuudet
Tai
—ehkä on niin rakettimoottoreissa ja teräspyörissä, mutta ei sittenkään kuvissa
Mutta
—tulin juuri Ateneumin Picasso-näyttelystä väittivät, että teini-ikäinen Pablo "iloinen amatööri" päihitti "huippuammattilaiset".
Olisikohan tuo johtunut siitä, että hänellä oli kopiot tai paremmat (kalliimmat) pensselit, maalit ja kankaat, vai siitä, että hän kulki omia "teitään" ja vähät välitti "huippuammattilaisten rakettimoottoreiden ja teräspyörien kopioimisesta.
Tarjoukseni on edelleen voimassa jos tavoittelet muuta kuin hyvien kuvaajien välineiden ja asetusten kopiointia ;—) - sama…
William… kirjoitti:
Valokuvaus on sittenkin valolla maalaamista.
Yritin jo aiemmassa viestiä, että hyvä kuva ei tule siitä jos sinulla on ihan samat välineet ja valotustiedot kuin jollain mestarilla.
Joten toistanpa vielä
"millä välineillä" -kysymykseen enempi oikea vastaus ei ole hasselilla vaan valolla maalaamalla.
Hyvä kuva tehdään luovalla lahjakkuudella (silmällä), sommittelutaidolla, valaisulla, mallin taitavalla ohjaamisella, vuorokauden ja vuodenajan valinnalla.
Niinkauan kuin uskot hyvän kuvan syntyvän mestarin välineitä ja kameran asetuksia kopioimalla
Oletko ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että P.S:n kuvat ovat "kovin keinotekoisen oloisia" etkä voi niistä mitään oppia??
"Toivottavasti näet, että iloisen amatöörin ja huippuammattilaisen välillä on eroja."
—eli huippuammattilaisen työt on siis "kovin keinotekoisen oloisia", iloinen amatööri tietää heitä paremmin hyvän kuvan ominaisuudet
Tai
Mutta
—tulin juuri Ateneumin Picasso-näyttelystä väittivät, että teini-ikäinen Pablo "iloinen amatööri" päihitti "huippuammattilaiset".
Olisikohan tuo johtunut siitä, että hänellä oli kopiot tai paremmat (kalliimmat) pensselit, maalit ja kankaat, vai siitä, että hän kulki omia "teitään" ja vähät välitti "huippuammattilaisten rakettimoottoreiden ja teräspyörien kopioimisesta.
Tarjoukseni on edelleen voimassa jos tavoittelet muuta kuin hyvien kuvaajien välineiden ja asetusten kopiointia ;—)halusit tietää "millä välineillä"
ja sitten kun sait tietää et enää halunnutkaan kun "välillä olisi joukko muitakin"? - Seuraava askel
William… kirjoitti:
Valokuvaus on sittenkin valolla maalaamista.
Joten toistanpa vielä
Tai
Mutta
Tarjoukseni on edelleen voimassa jos tavoittelet muuta kuin hyvien kuvaajien välineiden ja asetusten kopiointia ;—)Filosofointi aiheesta on kyllä kohdallaan, ja oikeakin. Ehkä sorrun amerikkalaiseen "template" haikailuun joka sinällään on tehokas, mutta sisällöltään usein köykäinen? Tiedä hänestä.
"Oletko ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että P.S:n kuvat ovat "kovin keinotekoisen oloisia" etkä voi niistä mitään oppia??"
- En ainakaan kokonaan, mutta kuten kirjoitin, katsoin vain ensimmäistä, n.30 värikuvaa, enkä jatkanut selaamista. Kuten huomaat, kirjoittelen varhain ja myöhään kun arkena pitää tehdä töitä siinä välillä. Pitänee syventyä P.S:n kuviin viikonloppuna. En myöskään tainnut väittää "että en voi oppia niistä mitään"?
Mitä välineihin tulee, täällä on käyty keskustelua suttuzoomeista, primeistä ja laatuzoomeistakin. Lisäksi marketti-, muovi-, semi-pro-, ja projärkkäreistä on keskustelu. 4:3, 3:2, cropkenno, sekä täysikennoinen (kino) on ollut tapetilla päivittäin. En laajentanut ajattelua "out of the box" tyyppiseksi, jossa käytetään yli 100.000€ kuvan ottamiseen malleineen jne. Ajatuksena oli pyöriä arkisesti palstan aiheessa parantaen kuvallista ilmaisua ja tekniikan taitamista palautteen avulla - sekä saavana että antavana osapuolena.
Toivottavasti et pettynyt kovin pahasti suhteellisen arkiseen tavoite-asetantaan, nyt kun kuulet siitä. - William…
Filosofointi aiheesta on kyllä kohdallaan, ja oikeakin. Ehkä sorrun amerikkalaiseen "template" haikailuun joka sinällään on tehokas, mutta sisällöltään usein köykäinen? Tiedä hänestä.
"Oletko ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että P.S:n kuvat ovat "kovin keinotekoisen oloisia" etkä voi niistä mitään oppia??"
- En ainakaan kokonaan, mutta kuten kirjoitin, katsoin vain ensimmäistä, n.30 värikuvaa, enkä jatkanut selaamista. Kuten huomaat, kirjoittelen varhain ja myöhään kun arkena pitää tehdä töitä siinä välillä. Pitänee syventyä P.S:n kuviin viikonloppuna. En myöskään tainnut väittää "että en voi oppia niistä mitään"?
Mitä välineihin tulee, täällä on käyty keskustelua suttuzoomeista, primeistä ja laatuzoomeistakin. Lisäksi marketti-, muovi-, semi-pro-, ja projärkkäreistä on keskustelu. 4:3, 3:2, cropkenno, sekä täysikennoinen (kino) on ollut tapetilla päivittäin. En laajentanut ajattelua "out of the box" tyyppiseksi, jossa käytetään yli 100.000€ kuvan ottamiseen malleineen jne. Ajatuksena oli pyöriä arkisesti palstan aiheessa parantaen kuvallista ilmaisua ja tekniikan taitamista palautteen avulla - sekä saavana että antavana osapuolena.
Toivottavasti et pettynyt kovin pahasti suhteellisen arkiseen tavoite-asetantaan, nyt kun kuulet siitä."100.000€ kuvan ottamiseen"
—et tainnut ymmärtää Picasso -vertaustani. Picasso käytti n. 1 € "kuvan ottamiseen", mutta niistä maksetaan miljoonia.
Tietänet, että Picasso oli myös valokuvaaja mm. Picasso museossa Pariisissa on muistaakseni 15 000 Picasson ottamaa valokuvaa. Arvaappa käyttikö hän 100.000 € edes yhteensä kaikkien niiden ottamiseen?
Mitä malliin tulee niin kaltaisesi kuvaajat näyttävät ajattelevan, että kuvassa ei tarvita kohdetta (mallia), eli sisällöllä ei ole merkitystä kunhan on oikeat välineet ja asetukset.
Olen toisinajattelija jonka mielestä hyvässä kuvassa on etuala, malli (pääkohde) ja tausta sekä kaikki nämä vielä oikeassa suhteessa ja taitavasti sommiteltuna (kompositio). - jtk …
William… kirjoitti:
"100.000€ kuvan ottamiseen"
—et tainnut ymmärtää Picasso -vertaustani. Picasso käytti n. 1 € "kuvan ottamiseen", mutta niistä maksetaan miljoonia.
Tietänet, että Picasso oli myös valokuvaaja mm. Picasso museossa Pariisissa on muistaakseni 15 000 Picasson ottamaa valokuvaa. Arvaappa käyttikö hän 100.000 € edes yhteensä kaikkien niiden ottamiseen?
Mitä malliin tulee niin kaltaisesi kuvaajat näyttävät ajattelevan, että kuvassa ei tarvita kohdetta (mallia), eli sisällöllä ei ole merkitystä kunhan on oikeat välineet ja asetukset.
Olen toisinajattelija jonka mielestä hyvässä kuvassa on etuala, malli (pääkohde) ja tausta sekä kaikki nämä vielä oikeassa suhteessa ja taitavasti sommiteltuna (kompositio)."En myöskään tainnut väittää "että en voi oppia niistä mitään"?"
Enkä minä tainnut väittää, että sinä väitit.
Eipäs,juupas, eipäs …
Taisin kysyä mielipidettäsi "Oletko…"
Olisikohan sittenkin niin, että sinuulla on ongelmia muussa kuin välineissä ja asetuksissa?
(HUOM! tuokin oli kysymys, "en tainnut väittää") - Pablo Jönsson
William… kirjoitti:
"100.000€ kuvan ottamiseen"
Olen toisinajattelija jonka mielestä hyvässä kuvassa on etuala, malli (pääkohde) ja tausta sekä kaikki nämä vielä oikeassa suhteessa ja taitavasti sommiteltuna (kompositio).Ensin kaksi huippukuvaajaa ja nyt Pablo Picasso. Mitä osaa ketjun aloituksessa et ymmärrä?
Laita itse ottamasi kuva esille, ja kerro meille miksi se on hyvä. Ehkä joku palstalaisista antaa sinulle vinkin mietittäväksi ko. kuvasta, kuten omalla kohdalla on käynyt. Se oli koko aloituksen tarkoitus.
Juuri tällaiset "Pablo Picasso", Svante Pettersson" ja "Kola Olli" - jutut säestettynä "etkö tajua"-kommentein pitää takuuvarmasti kaikki tavalliset ihmiset poissa palstalta keskustelemasta järjestelmäkameroista, niiden käytöstä ja niillä saavutetuista tuloksista omissa käsissä. - William …
Pablo Jönsson kirjoitti:
Ensin kaksi huippukuvaajaa ja nyt Pablo Picasso. Mitä osaa ketjun aloituksessa et ymmärrä?
Laita itse ottamasi kuva esille, ja kerro meille miksi se on hyvä. Ehkä joku palstalaisista antaa sinulle vinkin mietittäväksi ko. kuvasta, kuten omalla kohdalla on käynyt. Se oli koko aloituksen tarkoitus.
Juuri tällaiset "Pablo Picasso", Svante Pettersson" ja "Kola Olli" - jutut säestettynä "etkö tajua"-kommentein pitää takuuvarmasti kaikki tavalliset ihmiset poissa palstalta keskustelemasta järjestelmäkameroista, niiden käytöstä ja niillä saavutetuista tuloksista omissa käsissä.Olet täysin oikeassa
"…syvin olemus rakettimoottorein ja teräspyörin suola-aavikollaa"
—siinä on hyvän kuvan välineet ja asetukset eli hyvän kuvan syvin olemua, eivät no Picassot ja Svenssonit tarjoa meille mitään josta voisimme ottaa oppia.
"joku palstalaisista antaa sinulle vinkin mietittäväks"
—olen jo saanut palstalaisilta runsaasti palautetta linkittämistäni kuvista, tässsä niistä merkittävimmät:
– puhkipalanut paska
– surkeita räpsyjä
– en olis kehdannu näyttää
– tausta vilkkuu pahasti
Minusta tuo ""kovin keinotekoisen oloisia" kuuluu samaan joukkoon
Kun minuakin vaivaa tuo surkea … niin päättelinpä, että nuo lupaamasi lukijoiden "vinkit" kertovat enemmän palstalaisisten heikosta itsetunnosta kuin linkkien kuvista.
Näihin kuviin - ¶‰¢
William … kirjoitti:
Olet täysin oikeassa
—siinä on hyvän kuvan välineet ja asetukset eli hyvän kuvan syvin olemua, eivät no Picassot ja Svenssonit tarjoa meille mitään josta voisimme ottaa oppia.
—olen jo saanut palstalaisilta runsaasti palautetta linkittämistäni kuvista, tässsä niistä merkittävimmät:
– puhkipalanut paska
– surkeita räpsyjä
– tausta vilkkuu pahasti
Kun minuakin vaivaa tuo surkea … niin päättelinpä, että nuo lupaamasi lukijoiden "vinkit" kertovat enemmän palstalaisisten heikosta itsetunnosta kuin linkkien kuvista.
Näihin kuviin"Mikä on hyvä valokuva?"
—kas siinä osa jota en ymmärtänyt. Voisitko ystävällisesti selittää ymmärtämättömälle mitä aloittaja tulla tarkoitti?. Ehkä hän ei tiedä sitä itsekään.
"Laita oma kuva esille"
—ei siis käynyt mielessänikään kun tiedän ne kaikki surkeiksi räpsyiksi, siksi linkitin niitä joiden luulin vastaavan aloittajan kysymykseen "Mikä on hyvä valokuva?"
Anteeksi vielä ymmärtämättömyyteni - Seuraava askel
William … kirjoitti:
Olet täysin oikeassa
– puhkipalanut paska
– surkeita räpsyjä
– tausta vilkkuu pahasti
Näihin kuviinOn todella ikävää jos palaute on ollut:
– puhkipalanut paska
– surkeita räpsyjä
– tausta vilkkuu pahasti
Vaikka nuo olisivat kirjoittajien mielipiteitä, tai mielipahojen ilmentymiä, niin eihän tuollaisesta kritiikistä ole mitään hyötyä. Olen lukenut samantyyppisiä kirjoituksia tällä palstalla, ja ihmetellyt motiiveja niiden kirjoittamiselle, eteenkin kun parempaa kuvaa ei ole näytetty tilalle arvostelijan kokoelmista.
Rakentava kritiikki tai kommentit ovat taas hyvinkin tervetulleita, kuten kehutkin, sillä niiden avulla oppii vähintään näkemään asiat toisellakin tavalla. Asioista ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä.
"Minusta tuo ""kovin keinotekoisen oloisia" kuuluu samaan joukkoon"
Olisihan tuon tietenkin voinut yksilöidä tarkemmin, kuten teinkin, joten ehkä koko tekstin siteeraaminen olisi ollut reilumpaa. En kuitenkaan aikonut antaa kuvausvinkkejä Peterille :-) joten en lähtenyt ruotimaan aihetta kovin syvällisesti. - täältä tähän
William… kirjoitti:
Jos hyviä muotokuvaesimerkkejä kaipaat niin katseleppa 2x4:n laittamia linkkejä tuolta:
mm:
http://www.petersvenson.com/#/PhotoNämä svenssonin muotokuvat ovat mielestäni varsin hyvä esimerkki kuvista joiden tehtävä on toimia myynninedistämisenä joko kuvattavalle kohteelle tai jollekin tuotteelle. Kuvainformaatio näissä kuvissa on ohut. Kuvat yksinään ovat mielestäni ns "sisällöttömiä" jotka eivät itsessään herätä katsojassa mielenkiintoa katsoa kuvaa uudestaan. Tietenkin kuvat ovat teknisesti moitteettomia mutta lähinnä ensivaikutelmana tulee mieleen mainostoimisto kuin valokuva. Kun paljon puhutaan "räpsyistä" jotka itse miellän kuviksi jotka eivät herätä katsojassa mielenkiintoa köyhän kuvainformaation takia niin jopa myös tämän tason teknisesti täydelliset kuvat voidaan tulkita "räpsyiksi".
- ¶‰¢
On todella ikävää jos palaute on ollut:
– puhkipalanut paska
– surkeita räpsyjä
– tausta vilkkuu pahasti
Vaikka nuo olisivat kirjoittajien mielipiteitä, tai mielipahojen ilmentymiä, niin eihän tuollaisesta kritiikistä ole mitään hyötyä. Olen lukenut samantyyppisiä kirjoituksia tällä palstalla, ja ihmetellyt motiiveja niiden kirjoittamiselle, eteenkin kun parempaa kuvaa ei ole näytetty tilalle arvostelijan kokoelmista.
Rakentava kritiikki tai kommentit ovat taas hyvinkin tervetulleita, kuten kehutkin, sillä niiden avulla oppii vähintään näkemään asiat toisellakin tavalla. Asioista ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä.
"Minusta tuo ""kovin keinotekoisen oloisia" kuuluu samaan joukkoon"
Olisihan tuon tietenkin voinut yksilöidä tarkemmin, kuten teinkin, joten ehkä koko tekstin siteeraaminen olisi ollut reilumpaa. En kuitenkaan aikonut antaa kuvausvinkkejä Peterille :-) joten en lähtenyt ruotimaan aihetta kovin syvällisesti.Ensin kysyt:
"Mikä on hyvä valokuva?
Sitten kun jotkut linkittävät esimerkkejä niin ne eivät kelpaakaan sinulle kun ne on kuvattu liian kalliilla kameralla, etkä aio antaa neuvoja kuvaajalle
"En kuitenkaan aikonut antaa kuvausvinkkejä Peterille"
Eli tuo kysymyksesi: Mikä on hyvä valokuva?
—tarkoittaakin, että näytttäkää minulle omia valokuvianne niin minä kerron, että ne on huonoja ja annan teille kuvausvinkkejä. Älkää näyttäkö hyviä kuvia kun en aio antaa vinkkejä hyville kuvaajille kun niiden kuvat on "kovin keinotekoisen oloisia".
Menikö oikein?
- 123…
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8508666
Kertaus on opintojen äiti??- Seuraava askel
Linkitetty keskustelu oli aivan mainio keskustelu, mutta esimerkkikuvat puuttuivat. Kuva konkretisoisi mielipiteitä huomattavasti.
Mitä motiiveihin tulee, moni omasta mielestä hyvä kuva sisältää henkilöitäkin kuvissa. Niitä ei kehtaa luvatta laittaa nettiin, joten kokolailla maisemalinjalle esillelaitetut menee.
- oikeinkin hyviä
Itse pidin muutamasta otoksesta kovastikin. Viimeksi lukemassani Kamera-lehdessä julkaistuista lukijoiden kuvista osa oli mielestäni selkeästi huonompia kuin parhaat otoksesi.
Varmasti on monenlaista näkemystä siitä, mikä on hyvä kuva ja mikä ei. Toiset tykkää äidistä ja toiset iskästä.
Suurin ongelma jonka noissa itse näen, liittyy kuvan rajaukseen. Esim "February 2009 about 14:30" kuvan olisin rajannut niin, että kuvassa oleva puu tulee kokonaan näkyviin ja kuu tulee vielä enemmän oikeaan laitaan.
Mutta kuten sanottua, kukin tavallaan. Jatketaan harrastusta.- Seuraava askel
Koko ketjun idea on ottaa seuraava askel harrastuksessa. Kommenttisi rajauksesta kuvassa "February 2009 about 14:30" on juuri sellainen joka saa ajattelemaan ja katsomaan asiaa uudelleen.
Kyseinen kuva on otettu umpijäisellä pikkutiellä likaiseen autoon nojaten kun tilaisuus koitti ilman sen suurempaa suunnittelua. Olen pitkään ihaillut Virolaisen Navitrolla taiteilijan maalauksia, ja ihmetellyt mistä hän saa tapansa visualisoida mm. taivasta ( http://www.navitrolla.ee/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=62 ). Jäisellä tiellä aikaa oli vähän, sillä liikennettä oli jonkun verran, eikä yhtään pysäköintipaikkoja. Jos olisin älynnyt nostaa herkkyyttä ja nopeutta, niin kuvan alalaidassa näkyvä tärinää ei olisi ollut. Ehdottamaasi rajausta ei voi tehdä, sillä rajailin ne kolme otosta jotka ehdin ottaa suoraan kameralla, joten puun alaosaa ei näy missään (ja niissä muissa, pilvet eivät istu kuvaan samalla tavalla tuulisena päivänä).
Seuraavan kerran kun tilaisuus tarjoutuu, ymmärrän jättää rajausvaraa ja toivottavasti säätöjäkin on ehtinyt miettiä. Tämä on nimenomaan se tapa jolla toivon että voisimme kommentoida toistemme otoksia.
Ehkä uusi palsta olisi tarpeen jos innostusta riittää muillakin aiheeseen. - ¶‰¢
Koko ketjun idea on ottaa seuraava askel harrastuksessa. Kommenttisi rajauksesta kuvassa "February 2009 about 14:30" on juuri sellainen joka saa ajattelemaan ja katsomaan asiaa uudelleen.
Kyseinen kuva on otettu umpijäisellä pikkutiellä likaiseen autoon nojaten kun tilaisuus koitti ilman sen suurempaa suunnittelua. Olen pitkään ihaillut Virolaisen Navitrolla taiteilijan maalauksia, ja ihmetellyt mistä hän saa tapansa visualisoida mm. taivasta ( http://www.navitrolla.ee/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=62 ). Jäisellä tiellä aikaa oli vähän, sillä liikennettä oli jonkun verran, eikä yhtään pysäköintipaikkoja. Jos olisin älynnyt nostaa herkkyyttä ja nopeutta, niin kuvan alalaidassa näkyvä tärinää ei olisi ollut. Ehdottamaasi rajausta ei voi tehdä, sillä rajailin ne kolme otosta jotka ehdin ottaa suoraan kameralla, joten puun alaosaa ei näy missään (ja niissä muissa, pilvet eivät istu kuvaan samalla tavalla tuulisena päivänä).
Seuraavan kerran kun tilaisuus tarjoutuu, ymmärrän jättää rajausvaraa ja toivottavasti säätöjäkin on ehtinyt miettiä. Tämä on nimenomaan se tapa jolla toivon että voisimme kommentoida toistemme otoksia.
Ehkä uusi palsta olisi tarpeen jos innostusta riittää muillakin aiheeseen.( http://www.navitrolla.ee/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=62 )
—siinäpä hienoja kuvia, eivätkä ole "kovin keinotekoisen oloisia" niinkuin P. Svenssonin teokset - Rune Oxsjö
¶‰¢ kirjoitti:
( http://www.navitrolla.ee/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=62 )
—siinäpä hienoja kuvia, eivätkä ole "kovin keinotekoisen oloisia" niinkuin P. Svenssonin teoksetNavitrolla on taidemaalari. Itselleni kävi selväksi mistä hän saa "mallinsa" maalaamilleen taivaille, sillä sen tyyppisiä ja värisiä taivaita en ole Suomessa pahemmin törmännyt.
Olisi näköjään pitänyt pitää suunsa kiinni P.Svenssonin kuvista, ja siirtyä ihmettelemään niiden upeutta, ja miten kaikkien tulisi palkata itselleen studio ja muutama (varmaan halpa) malli, jotta saisi kunnollisia muotokuvia otettua. Markettikameratyypit ja amatöörit pysyköön poissa?
Keskustelu Svenssonin kuvista ei kiinnosta, mutta tämän keskustelun aikana on käynyt selväksi se, että ranskalasten vaatimus varustaa ihmishahmoja esittäviä feikkivalokuvia varoitusteksteillä on aiheellinen.
Oliko sinulla jokin oma kuva joka askarruttaa?
- Seuraava askel
Helsinkiin on näköjään sattunut hyvä kuvaussää ja vuodenaika. Helsingin Sanomat julkaisee lukijan kuvia. Mitä pidätte uusimmista?
http://lukijoidenkuvat.hs.fi/kuvat/uusimmat/46174/
P.S. yksikään kuva ei ole minun ottama, enkä ole lähettänyt HS:lle yhtään kuvaa.- mitä lie...
Pikainen vilkaisu riitti, ei herättänyt mitään reaktioita minussa. Yhtään noista kuvista en laittaisi seinälleni kehystettynä, riippumatta siitä olisiko ne minun ottamia vai jonkun arvostetun valokuvagurun.
- inssi'
Tässä minun vaatimaton mielipiteeni noista kuvista:
Minusta tuossa arkkitehtikuvassa on ideaa vähän sinnepäin. Mutta enemmän pitäisi näkyä yleisöä. Varsinkin, jos kyseessä on jo "keskustelu"vaihe, eli yleinen hälinä- ja huuteluvaihe. Ja varsinkin, jos yleisö alkaa olla ns. hiilenä, kun heidän ympäristöönsä rakennetaan jotain, mitä he eivät sinne halua. Kuvassa pitää olla jokin idea. Tuossa kuvassa sitä on vähän. Tuo piirtoheitin valona on vähän kikkailua, se ei tuo kuvaan mitään lisäarvoa. Muut kuvat ovat nimenomaan niitä näpsyjä, tyyliin "voi kun kivoja joutsenia, onko sinulla Vihtori se Anttilasta ostettu tikikamera mukana". Ei ole ideaa. Sumua on näinä päivinä ihan riittävästi, kuka sitä haluaa vielä valokuvista katsoa.
Minä olen jo visi kertaa sanonut ja opastanut, että menkää kirjastoon, lainatkaa jokin hyvä valokuvausalan perusteos ja uhratkaa yksi sumuinen ilta sen lukemiseen ajatuksen kanssa. saatte paljon enemmän tietoa kuin tältä palstalta koskaan. - Seuraava askel
inssi' kirjoitti:
Minusta tuossa arkkitehtikuvassa on ideaa vähän sinnepäin. Mutta enemmän pitäisi näkyä yleisöä. Varsinkin, jos kyseessä on jo "keskustelu"vaihe, eli yleinen hälinä- ja huuteluvaihe. Ja varsinkin, jos yleisö alkaa olla ns. hiilenä, kun heidän ympäristöönsä rakennetaan jotain, mitä he eivät sinne halua. Kuvassa pitää olla jokin idea. Tuossa kuvassa sitä on vähän. Tuo piirtoheitin valona on vähän kikkailua, se ei tuo kuvaan mitään lisäarvoa. Muut kuvat ovat nimenomaan niitä näpsyjä, tyyliin "voi kun kivoja joutsenia, onko sinulla Vihtori se Anttilasta ostettu tikikamera mukana". Ei ole ideaa. Sumua on näinä päivinä ihan riittävästi, kuka sitä haluaa vielä valokuvista katsoa.
Minä olen jo visi kertaa sanonut ja opastanut, että menkää kirjastoon, lainatkaa jokin hyvä valokuvausalan perusteos ja uhratkaa yksi sumuinen ilta sen lukemiseen ajatuksen kanssa. saatte paljon enemmän tietoa kuin tältä palstalta koskaan.Suuri osa kuvista oli mielestäni juuri sitä mitä kuvailit, mutta uskon että aika moni palstalla voisi olla tyytyväinen kunhan kuvat tulisivat ulos kuten parhaat HS lukijankuvat. Ehkä tuo on se lähtötaso mistä moni muukin haluaisi tällä palstalla lähteä kehittelemään omaa kuvaustaan sillä digijärkkärillä. Kuvat ovat jo vaihtuneet, joten jostain tietystä kuvasta on hankala keskustella siitä sarjasta.
- William …
Aiotko antaa vinkkejä noiden HS kuvien ottajille kun nuo eivät kai ole P.Svensonin liian kalliilla kameralla kuvaamia?
- Yhdistelijä
inssi' kirjoitti:
Minä olen jo visi kertaa sanonut ja opastanut, että menkää kirjastoon, lainatkaa jokin hyvä valokuvausalan perusteos ja uhratkaa yksi sumuinen ilta sen lukemiseen ajatuksen kanssa. saatte paljon enemmän tietoa kuin tältä palstalta koskaan."Minä olen jo visi kertaa sanonut ja opastanut, että menkää kirjastoon, lainatkaa jokin hyvä valokuvausalan perusteos ja uhratkaa yksi sumuinen ilta sen lukemiseen ajatuksen kanssa. saatte paljon enemmän tietoa kuin tältä palstalta koskaan."
Kirja on hyvä lähtökohta, ja niitä on tullut aikojen saatossa luettuakin. Koen että tekemällä saa enemmän harjoitetta ja keskustelemalla palautetta, jolloin tulee mietittyä uusiksi jotain asioita joita itse on pitänyt OK tasoisina.
Kun olen vienyt pienempiä määriä kuvia kehitettäväksi paperille, olemme useasti katselleet kehittäjän kanssa kuvia yhdessä ja tehneet niihin viimeisiä viilauksia. En pidä kuvien liiallisesta manipulaatiosta, joten omat kuvat ovat "viisvajaa" sitä mitä kamerasta tuli. Maisemakuvien yhdistäminen on alkanut kiinnostamaan, joten "kuvamanipulaatio" osoittautuu sekin venyväksi käsitteeksi. - inssi'
Yhdistelijä kirjoitti:
"Minä olen jo visi kertaa sanonut ja opastanut, että menkää kirjastoon, lainatkaa jokin hyvä valokuvausalan perusteos ja uhratkaa yksi sumuinen ilta sen lukemiseen ajatuksen kanssa. saatte paljon enemmän tietoa kuin tältä palstalta koskaan."
Kirja on hyvä lähtökohta, ja niitä on tullut aikojen saatossa luettuakin. Koen että tekemällä saa enemmän harjoitetta ja keskustelemalla palautetta, jolloin tulee mietittyä uusiksi jotain asioita joita itse on pitänyt OK tasoisina.
Kun olen vienyt pienempiä määriä kuvia kehitettäväksi paperille, olemme useasti katselleet kehittäjän kanssa kuvia yhdessä ja tehneet niihin viimeisiä viilauksia. En pidä kuvien liiallisesta manipulaatiosta, joten omat kuvat ovat "viisvajaa" sitä mitä kamerasta tuli. Maisemakuvien yhdistäminen on alkanut kiinnostamaan, joten "kuvamanipulaatio" osoittautuu sekin venyväksi käsitteeksi.Joo, kyllä se niin on, että tekemällä oppii. Mutta kun suurella osalla on ihan perusasiat (aukko, suljinaika, terävyysalue, polttoväli) täysin hebreaa. Kysellään, että meinaan ostaa digijärkkärin, tarviinko objektiivinkin. Ihan sama kuin kysyisi, tarvitaanko polkupyörässä ketjut. Ei tarvita, mutta auttavathan ne pirusti, ainakin jos harrastaa pyöräilyä.
Mutta kokeilemisen ja erehdyksen kautta ne mestarikuvatkin on otettu. Nuo huippuluontokuvathan ovat muutama promille siitä kokonaismäärästä, mitä luontokuvaaja joutuu valottamaan. Että kyllä näillä palstoilla aika turhaa on vierailla, jos haluaa kehittyä kuvaajana. Jokin valokuvakerho (onko niitä nykyään) on parempi.
Näpsykuvat ovat tietenkin ihan paikallaan omassa albumissa. Mutta ei niitä kovin suuressa mitassa kannata arvosteltavaksi laittaa. Saattaa herkkä hipiä naarmuuntua. - Seuraava askel
inssi' kirjoitti:
Joo, kyllä se niin on, että tekemällä oppii. Mutta kun suurella osalla on ihan perusasiat (aukko, suljinaika, terävyysalue, polttoväli) täysin hebreaa. Kysellään, että meinaan ostaa digijärkkärin, tarviinko objektiivinkin. Ihan sama kuin kysyisi, tarvitaanko polkupyörässä ketjut. Ei tarvita, mutta auttavathan ne pirusti, ainakin jos harrastaa pyöräilyä.
Mutta kokeilemisen ja erehdyksen kautta ne mestarikuvatkin on otettu. Nuo huippuluontokuvathan ovat muutama promille siitä kokonaismäärästä, mitä luontokuvaaja joutuu valottamaan. Että kyllä näillä palstoilla aika turhaa on vierailla, jos haluaa kehittyä kuvaajana. Jokin valokuvakerho (onko niitä nykyään) on parempi.
Näpsykuvat ovat tietenkin ihan paikallaan omassa albumissa. Mutta ei niitä kovin suuressa mitassa kannata arvosteltavaksi laittaa. Saattaa herkkä hipiä naarmuuntua."Että kyllä näillä palstoilla aika turhaa on vierailla, jos haluaa kehittyä kuvaajana."
- Voi olla, mutta ajattelin asian olevan kokeilun arvoinen. Uuden palstan avaamista on esitetty, eikä ajatus ole välttämättä huono.
"Saattaa herkkä hipiä naarmuuntua."
- Paljon mahdollista sekin, mutta johtuuko hipiän naarmuuntuminen huonosta kuvasta vai huonosti annetusta kritiikistä onkin jo toinen asia. Koko tähän ketjuun mahtuu yksi kirjoitus joka kommentoi alun kuvia jollain tavalla konkreettisesti. Muut kirjoitukset jotka liittyvät valokuvien nykylaatuun yleisesti ovat kovin vähätteleviä, eivätkä varmasti rohkaise ketään näyttämään kuviaan. Kuten aina, yksikään nykykuvien yleishaukkuja, ei ole näyttänyt ainuttakaan omaa kuvaa.
Uusi palsta valokuville voisi olla siinä suhteessa hyvä, että kenenkään ei olisi pakko katsoa niitä kuvia ellei itse halua.
- nimimerkkini..
Omista kuvista hyvät valikoin siten että jos ne päätyy seinälle kehystettynä ja pysyy siellä pidempään, sitten kuva on hyvä. Muutama huonompi kuva on ollut seinällä kehyksissä jonkin aikaa mutta siihen vaihtuu aika nopeasti tilalle parempi. Huonoa kuvaa ei kukaan jaksa katsella kahta kertaa, eikä halua pitää sitä muiden nähtävänä.
Tietysti makuja on monenlaisia. Valokuvausta harrastamaton mieltää usein hyväksi kuvaksi sellaisen jossa on kirkkaat äklövärit, eli vaikka auringonlasku, jossa ei muuta sisältöä ole kuin kirkkaat värit. Kokeneempi kuvausharrastaja ei jaksa sellaiselle lämmetä, vaan vaatii kuvalta muutakin. Ammattilaiset taas vaatii jo enemmän. Ammattilainen saattaa olla tyytyväinen jos saa vuodessa edes yhden hyvän kuvan. Harrastelijan mittapuulla tällä tulee vuodessa useitakin hyviä kuvia, omasta mielestään. Valokuvausta harrastamattoman mielestä lähes kaikki maailmassa otetut valokuvat on hyviä. Vaatimustaso nousee taitojen myötä, ja jossain vaiheessa voi olla tilanteessa jossa mikään ei riitä, aina löytyy kuvasta joku jonka olisi voinut tehdä paremmin.
Lisäksi minä määrittelen hyvän kuvan siten että se tarvii mahdollisimman vähän mitään jälkikäsittelyä. Filmille paljon kuvanneena, ja nykyisinkin kuvaavana, arvostan sitä että kuva rajataan lopulliseen muotoon jo ennen laukaisua.- räpsyttelijä
Kuvat seuraavista kohteista ovat kuvaajien mielestä parhaita vaikka olisivat muitten mielestä kuinka huonoja.
- oma koira
- oma hevonen tai ainakin ratsastettu sillä
- oma auto
- kaverit terassilla
- eriväriset kuivuneet puunlehdet
- suo suomussa
- pihakukka tai pihlajanoksa
- joku lintu tai orava pihassa - kuvaajien mielestä
räpsyttelijä kirjoitti:
Kuvat seuraavista kohteista ovat kuvaajien mielestä parhaita vaikka olisivat muitten mielestä kuinka huonoja.
- oma koira
- oma hevonen tai ainakin ratsastettu sillä
- oma auto
- kaverit terassilla
- eriväriset kuivuneet puunlehdet
- suo suomussa
- pihakukka tai pihlajanoksa
- joku lintu tai orava pihassaja kissanristiäiset?
- naapurin mielestä..
kuvaajien mielestä kirjoitti:
ja kissanristiäiset?
Ja näkymä parvekkeelta kerrostalon parkkipaikalle on ihan must, paha moka jos se unohtuu kuvata. Ei haittaa vaikka kuva on vähän tärähtänytkin ja horisontti lähes 45 astetta vinossa. Sitä kuvaa pitää muistaa esitellä kaikille kavereille ja lähettää myös paikallisen sanomalehden lukijakuviin...
- ..vaatimukset:
naapurin mielestä.. kirjoitti:
Ja näkymä parvekkeelta kerrostalon parkkipaikalle on ihan must, paha moka jos se unohtuu kuvata. Ei haittaa vaikka kuva on vähän tärähtänytkin ja horisontti lähes 45 astetta vinossa. Sitä kuvaa pitää muistaa esitellä kaikille kavereille ja lähettää myös paikallisen sanomalehden lukijakuviin...
Parhaana kuvanaan monet pitävät pienestä puunkäkkärästä otettua kuvaa suon tai rämeen reunalla. Risun pitää näkyä kuvassa terävänä ja taustan mahdollisimman epäterävänä, silloin kuva on hyvä.
- olisi …
—hyvä kuva, että koen itseni kuvaajaa paremmaksi ja osaan kertoa mitä virheitä on kuvassa ja vikaa kuvaajassa, kun haluaisin antaa vinkkejä.
Väärin kuvattu nräpsy, mutta… - Dusk.jpg
kuvaajien mielestä kirjoitti:
ja kissanristiäiset?
Tuossa linkin galleriassa on mielestäni ihan kivoja auringonlaskukuvia.
Tykkään erityisesti siitä Golden Gate -kuvasta:
http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/gallery/index.php?c=13 - Golden retriver
Dusk.jpg kirjoitti:
Tuossa linkin galleriassa on mielestäni ihan kivoja auringonlaskukuvia.
Tykkään erityisesti siitä Golden Gate -kuvasta:
http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/gallery/index.php?c=13rekisteröitymispakosta. Se oli kiva yllätys.
- inssi'
Menkääpä katsomaan kameralehden nettisivulta /http://www.kamera-lehti.fi/), millainen voi olla hyvä kuva.
Ja sitten kannattaa miettiä, miten tuo kuva olisi onnistunut sillä 500:n halpisrungolla ja kittilinssillä. Minä veikkaan, että oikein hyvin.- on hieno
mutta taitaa olla (ixus)pokkarilaatua joten sen kehuminen on sopimatonta tällä "järjestelmädigi" -palstalla.
Olisipa mielenkiintoista nähdä exif.
Jokainenhan täällä heti huomaa, että bokeh on ihan p…stä, kauhea vinjetointi ja aivan hirveästi kohinaa - inssi'
on hieno kirjoitti:
mutta taitaa olla (ixus)pokkarilaatua joten sen kehuminen on sopimatonta tällä "järjestelmädigi" -palstalla.
Jokainenhan täällä heti huomaa, että bokeh on ihan p…stä, kauhea vinjetointi ja aivan hirveästi kohinaaNiin, sinä näemmä ainakin tunnet kaksi termiä, jotka liittyvät valokuvaukseen. Mutta hyvän kuvan tunnistaminen on vähän niin ja näin ehkä.
Minä en tunne termiä bokeh, mutta olen tunnistanut ilman opastusta muutamia hyviä kuvia. - Kohinaattori
on hieno kirjoitti:
Jokainenhan täällä heti huomaa, että bokeh on ihan p…stä, kauhea vinjetointi ja aivan hirveästi kohinaamutta teknisesti aivan kauhea kuva. Näyttää vähän siltä kun kuva olisi otettu Nirvanan "smells like teen spirit" videon kuvaussessioista :)
Ehkä tuollainen on freessi, monen muun, teknisesti hyvän kuvan jälkeen. Harmi että kuvan kohina on niin korkealla tasolla kun mitä se on. Mielestäni se pilaa kuvan. Muuten lehden gallerioista löytyi monta silmää ilahduttavia kuvia.
En näe mitään syytä kiittää pokkarikuvausta jos kuvan laatu jää näin huonoksi. Kunnollisilla välineillä tuostakin kuvasta olisi tullut nautittava. Pokkaria on turha vääntää tilanteisiin joista se ei selviä. - on vähän"
inssi' kirjoitti:
Niin, sinä näemmä ainakin tunnet kaksi termiä, jotka liittyvät valokuvaukseen. Mutta hyvän kuvan tunnistaminen on vähän niin ja näin ehkä.
Minä en tunne termiä bokeh, mutta olen tunnistanut ilman opastusta muutamia hyviä kuvia.… niin ja näin ehkä"
—näinhän se tietenkin on ja olisi hienoa tietää kolmaskin termi, mutta kun ei.
Eihän näillä minun tietämisilläni ole juuri mitään merkitystä, mutta se onkin sitten pahempi juttu kun itse kameralehdessäkään ei tunnisteta hyviä kuvia ja menivät valitsemaan tällaisen "pokkarilla ihan väärin kuvatun" voittajaksi. Ja sitten kaiken kukkuraksi joku inssi' vielä tuo tuollaisen tiedon tänne järkkäriortodoksien palstalle. - inssi'
on vähän" kirjoitti:
… niin ja näin ehkä"
—näinhän se tietenkin on ja olisi hienoa tietää kolmaskin termi, mutta kun ei.
Eihän näillä minun tietämisilläni ole juuri mitään merkitystä, mutta se onkin sitten pahempi juttu kun itse kameralehdessäkään ei tunnisteta hyviä kuvia ja menivät valitsemaan tällaisen "pokkarilla ihan väärin kuvatun" voittajaksi. Ja sitten kaiken kukkuraksi joku inssi' vielä tuo tuollaisen tiedon tänne järkkäriortodoksien palstalle.Joo, kyllähän minä ymmärrän, että sinä hienoisesti vedätät. Mutta ei se mitään, jatketaan siitä huolimatta.
Lähinnä laitoin tuon malliksi siitä, mitä hyvässä kuvassa voi esimerkiksi olla. Ja minkälainen se voi olla ikäänkuin ulkoasultaan. Kun lähes puolet tämän palstan keskusteluavauksista on tyyliin:" Kuljen paljon luonnossa. Saanko hyviä valokuvia, jos ostan kahdella tonnillatavaraa" tai "minulla on koiria ja haluan niistä hyvä kuvia, ei varmaankaan kannata kittilinssiä ostaa". No ei kannata, ei. Kyse on jostain ihan muusta.
Mistä muuten näet tuossa Kameralehden kuvassa, minkälaisella kalustolla se on kuvattu. Tietysti, kun kuvan näkee, voi arvailla. Mutta mistä sinä näet, että se on nimenomaan ixuksella kuvattu. Näkyykö siellä jossain canonin logo. Minulla on jo sen veraan heikko näkö, että en erottanut. - fifti siksti
inssi' kirjoitti:
Joo, kyllähän minä ymmärrän, että sinä hienoisesti vedätät. Mutta ei se mitään, jatketaan siitä huolimatta.
Lähinnä laitoin tuon malliksi siitä, mitä hyvässä kuvassa voi esimerkiksi olla. Ja minkälainen se voi olla ikäänkuin ulkoasultaan. Kun lähes puolet tämän palstan keskusteluavauksista on tyyliin:" Kuljen paljon luonnossa. Saanko hyviä valokuvia, jos ostan kahdella tonnillatavaraa" tai "minulla on koiria ja haluan niistä hyvä kuvia, ei varmaankaan kannata kittilinssiä ostaa". No ei kannata, ei. Kyse on jostain ihan muusta.
Mistä muuten näet tuossa Kameralehden kuvassa, minkälaisella kalustolla se on kuvattu. Tietysti, kun kuvan näkee, voi arvailla. Mutta mistä sinä näet, että se on nimenomaan ixuksella kuvattu. Näkyykö siellä jossain canonin logo. Minulla on jo sen veraan heikko näkö, että en erottanut.Olen siitä samaa mieltä "siitä, mitä hyvässä kuvassa voi esimerkiksi olla".
—omalla viestilläni olin alleviivaavani sitä, että kuvan hyvyys tulee siitä mitä katsoja kokee ja näkee.
Tuossa esimerkissäsi:
– yksi näkee kohinaa, vinjetointia, huonoa bokeh:a, aberraatiota, vääristymiä, puhkipalamista, tumman pään tukkoisuutta jne. jne. (esim"kuvan laatu jää näin huonoksi")
– toinen taas muistelee ja "maistelee" kuvan herättämiä tunteita ja ehkä myös muistoja omalta lomamatkaltaan (ehkä ajan kultaamia)
– kolmas ehkä kauhistelee nuorison käytöstä ja kemiallisilla keinoilla hankittua "kivaa" (varmaan jotain huumehörhöjä kaikki)
Kuvan laatu taitaa sittenkin olla kovin riippuvainen, mediasta, ympäristöstä, käyttö ja näyttötarkoituksesta sekä katsojan laadusta, itsetunnosta, mielentilasta ja kulttuurista.
(esim. jos itsetunto on heikko niin vika on muissa, mutta päinvastaisessa tapauksessa "omassa päässä" ja silloin on kanttia kehua ja kannustaa varauksetta muita).
- Seuraava askel
Pieni epätoivo hiipii puseroon kun jälleen on pilvistä ja pimeää ulkona keskellä päivää. Tätä on nyt riittänyt n. 3 kuukautta putkeen. Mieli tekisi ulos kuvaamaan, mutta mitä kuvaat kun kokoajan on harmaata? Pimeä aika on muutenkin hankala kun pimeällä menee töihin ja pimeällä tulee sieltä takaisin. Aikaa jää käytännössä lauantaina ja sunnuntaina harrastukselle. Musta ja harmaan sävyt, ovat viimeisiä värejä joita haluan mihinkään.
Onko minulla vain huono mielikuvitus kun en keksi miten "maalailla valolla" kun sitä valoa ei ole?- valolla"
—kokeilepa vaikka tällaista:
Laita kamera jalustalle, aukko pienelle ja valotusaika piiiitkälle.
Kuljeskele sitten "maalaamassa" esim ns. taskulampun valolla kuvaamaasi kohdetta.
Voit käyttää maalaamiseen myös erivärisiä valoja - Seuraava askel
valolla" kirjoitti:
—kokeilepa vaikka tällaista:
Laita kamera jalustalle, aukko pienelle ja valotusaika piiiitkälle.
Kuljeskele sitten "maalaamassa" esim ns. taskulampun valolla kuvaamaasi kohdetta.
Voit käyttää maalaamiseen myös erivärisiä valojalähden tästä kokeilemaan. Taitaa tulla aika pientä mosaiikkia, eikä maisemia, mutta mikä siinä.
- valonhajoittimella
lähden tästä kokeilemaan. Taitaa tulla aika pientä mosaiikkia, eikä maisemia, mutta mikä siinä.
saat tarvitessasi suurempaa mosaiikkia.
Lauo salamaa niin, että sen valo ei osu suoraan kameraan.
10 — 20 laukaisulla valaiset jo melko suuren mosaiikin - Seuraava askel
valonhajoittimella kirjoitti:
saat tarvitessasi suurempaa mosaiikkia.
Lauo salamaa niin, että sen valo ei osu suoraan kameraan.
10 — 20 laukaisulla valaiset jo melko suuren mosaiikinKäytin päivän Nikonin SB600 salaman tutkailuun valonhajoittimella ja ilman. Tiesin että salaman voi laukaista orjana, mutta en tiennyt miten. Otin vanhan alumiini-Velbonin mukaan ja testailin salaman kaukolaukaisua Ken Rockwellin ohjeiden mukaisesti. Näillä pääsin alkuun, ja jahka harjoittelen lisää, alan säätämään laitteita itse. Kameran salamalla ja yhdellä ulkoisella salamalla saa jo jotain aikaiseksi, mutta ilmeisesti niitä ulkoisia salamia saisi olla vähintään kaksi varjojen hallinaan ja objektin valaisemiseen?
Jälleen kerran palstalta tuli tarvittava sysäys mennä ulos kokeilemaan jotain uutta. Kuvat laitan nettiin kun olen itse tyytyväinen tulokseen - siihen mennee vielä tovin aikaa, tai kaksi.
P.S. se taskulamppujuttukin menee kokeiluun myöhemmin. - seuraava potilas...
Tähän aikaan vuodesta jalusta on pakollinen. Kamera jalustalle ja herkkyys minimiin, aukko vaikka 8. Valotusajaksi vähintään 30sekuntia. Jos löytyy kaukolaukaisin niin voit valottaa useita minuutteja. Jos pilvetön taivas, kannattaa kokeilla jopa puolen tunnin valotuksia tai ylikin. Tulee erikoisen näköinen taivas kun tähdet näkyy kuvassa piiiiiitkinä kapeina viiruina taivaalla. Kaupunkialueilla on aina valosaastetta joten väreiltä ei voi maisemakuvissa välttyä edes yöllä.
Jos asuinpaikka on yksinkertaisesti "kuollut", ei auta kuin kuvata kotona asetelmia. Kyllähän jossakin Grönlannissa voi olla hankala repiä inspiratiota kuviin, verrattuna vaikka muutaman sadantuhannen asukkaan kaupunkiin.
Kannattaa kuvailla pitkillä valotuksilla myös paikkoja joissa virtaavaa vettä, vedestä tulee "usvainen". - epätarkka
Käytin päivän Nikonin SB600 salaman tutkailuun valonhajoittimella ja ilman. Tiesin että salaman voi laukaista orjana, mutta en tiennyt miten. Otin vanhan alumiini-Velbonin mukaan ja testailin salaman kaukolaukaisua Ken Rockwellin ohjeiden mukaisesti. Näillä pääsin alkuun, ja jahka harjoittelen lisää, alan säätämään laitteita itse. Kameran salamalla ja yhdellä ulkoisella salamalla saa jo jotain aikaiseksi, mutta ilmeisesti niitä ulkoisia salamia saisi olla vähintään kaksi varjojen hallinaan ja objektin valaisemiseen?
Jälleen kerran palstalta tuli tarvittava sysäys mennä ulos kokeilemaan jotain uutta. Kuvat laitan nettiin kun olen itse tyytyväinen tulokseen - siihen mennee vielä tovin aikaa, tai kaksi.
P.S. se taskulamppujuttukin menee kokeiluun myöhemmin.—orjaa ei tarvita.
Tarkoitin, että kuljeskele maisemassa (useita metrejä kameran etupuolella) siis salamalaite kädessä ja lauo salamaa (esim. 5 — 20 kertaa) kaikkiin niihin alueisiin ja kohteisiin maisemassa jotka haluat esiin.
Pieni aukko ja valotusajaksi 0,5 — 5 min tarpeen mukaan. Muutaman kokeilun jälkeen onnistut varmasti.
Jos on tarpeeksi hämärää ja pysyt jatkuvasti liikkeessä niin sinua ei näy kuvassa.
- nähtävänä
—tulin juuri Porin taidemuseosta.
Museossa on näytteillä mahtavia valokuvia ja videotaidetta, kannattaa käydä katsomassa.
Siellä voi nähdä mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, mitä on valokuvataide.
UNDER THE SKY AND OVER THE SEA
ZINEB SEDIRA
[16.10.2009 - 31.01.2010]
näyttelykuvia:
http://www.poriartmuseum.fi/fin/nayttelyt/2009/099/nayttelykuvat.html - Barometri.
ja itselle uusia ideoita. Cameron Davidson ottaa hyviä kuvia ylhäältä, mutta olisi seassa voinut olla runsaammin muutakin perspektiiviä. Hieno kokoelma kaiken kaikkiaan.
- Kurssilainen
Tämä ei ole varsinainen järkkärikoulu, mutta antanee harrastelijalle mukavasti kertausta ja harvinaisempiin tilanteisiin jotain vinkkiäkin. Ei ammattilaisille, sillä otsikko on "Opi kuvaamaan kuten ammattilaiset" Siellä jopa kehoitetaan käyttämään aiheohjelmia jollei muuta osaa.
http://www.mintur.se/fotoskolan/ - kuvanräpsijä
Jos valokuvasta tulee sellainen miksi sen ajattelit tehdä niin se on hyvä. Jotkut voivat pitää sitä räpsynä toiset taas eivät. Mitä väliä.
Jos et onnistu saamaan aikaiseksi tarkoittamaasi kuvaa, niin sitten joko kehität taitojasi ja/tai hommaat tarkoitukseen paremmin sopivat välineet.
Jos tulos tyydyttää niin kaikki on hyvin.
Osa kuvista todennäköiseti palvelee vain muistojen säilyttämistä tai muun dokumentoinnin apukuvina, osaa taas voi katsella pitempäänkin ja näyttää laajemmallekin porukalle.
Ongelmallisempaa on jos alat tehdä kuvia tilauksesta tai kilpailuihin.
Tilaustapauksessa pitäisi arvata minkälaisista kuvista tilaaja pitää (riippumatta siitä millaiseksi ne itse haluaisit). Kilpailussa pitäisi sitten miellyttää tuomaristoa, vaikka omasta mielestäsi aikaisemmat voittotekeleet ovat kammottavan makeilevia tai keinotekoista soopaa. Sellaisiin kilpailuihin ei kannata osallistua koska voitostakin jää kakka maku.
Hyviä kuvia tulee kun hallitsee tekniikan ja antaa palaa ihan fiiliksen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628