Tsättäilypalsta

HTZA

Olen tässä, huvittuneena,jokusen tunnin seuraillut palstan chattailua, ihan useampikin näytti olevan.
Sitten oli pari hyvääkin aloitusta vaan eivät koskeneet minua, joten en vastaillut.
Mietin sitten mikä koskisi kaikkia meitä 50 , jotka tykkäävät asiallisista jutuista, ja päädyin tähän:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081012169184_uu.shtml

Tuossa jutussa kiinnosti lause: Ongelma on valtion rahoituksen jälkeenjääneisyys. Mikä jääneisyys? Kunnallisverot ovat jääneet nostamatta!

Tämä ei ole poliittinen aloitus, vaan aloitus, jossa haluaisin kommentteja siihen, kauanko Vaasaa pitää elättää, tai Pihtipudasta? Siellä aletaan vanheta ja nuoret haihtuvat maailmalle.

Minä olen sitä mieltä että heikut ja muut, tänne vaan, kehä kolmoselle.
Sairaanhoitoon on täällä lyhyt matka.
Jos maalla joku haluaa elää Strutsifarmilla tms. niin ostakoon oman sairashelikopterin ja tehköön kunnastaan, omavaraisen kolhoosin.
H.

Tämä ei koske Jyväskylää.
:)

109

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on srutsifarmi!
      On yksityinen piipaa-auto.
      On nostettu kunnallisveroja.
      On lyhyt matka sairaanhoitoon, tai töihin sairaalaan.
      En haluu kehäkolmoselle!!

• HTZA

monellakin paikkakunnalla on samoin, mutta kenen rahoilla?
        Minä kysyinkin, milloin on aika lopettaa kunta? Milloin se pitää tyhjentää ihmisistä?
        Jos se ei pärjää omillaan, viittaan taas ikärakenteeseen.
        Mielellään haluaisin 50 vastauksia, koska heillä pitäisi olla tietoa ja viisautta ajatella realistisesti.
        Nautin kyllä kauniiden "pikkutyttöjenkin" vastauksista, koska se osoittaa että heillä alkavat ajatukset heräillä.

H.

• OhhOhh
        HTZA kirjoitti:

Minä kysyinkin, milloin on aika lopettaa kunta? Milloin se pitää tyhjentää ihmisistä?
        Mielellään haluaisin 50 vastauksia, koska heillä pitäisi olla tietoa ja viisautta ajatella realistisesti.
        Nautin kyllä kauniiden "pikkutyttöjenkin" vastauksista, koska se osoittaa että heillä alkavat ajatukset heräillä.

H.

Oletko joskus lukenut Suomen historiaa. Edes lyhyeltä ajalta? Suomi on ollu harvaan asuttu maa. Ns jatkosodan jälkeen rintamamiehet kotoutettiin pitkin korpia kuten torpparit aikoinaan maaorjuuteen. Pikkuhiljaa ja välin suurinkin ryöpsäyksin väki siirtyi kasvukeskusiin tai Ruotsiin. (30-luvulla jenkkeihin)
        Mikä sinun reseptisi on, jolla homma hoidetaan? Talliin taa ja kuti päähän vai? Niin tehtiin 1918. Helvetin helppo nakki narista sinunkin, kun ei sulla ole vastuuta mistään.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

H.

Poliittiset päättäjät tekevät mielummin Pääkaupungista tyngän ja täysin kuolleen muumion tai jonku ihmeellisen rakennelman joka sortuu omaan mahdottumuuteensa...kun fyrkat loppuvat...Maaseutu on pelastattava hinnalla millä hyvänsä;))) Suomalaiset eivät arvosta tarpeeksi omaa Pääkaupunkiaan koska ovat vasta pudonneet puusta...Toisin kuín muualla Euroopassa..Pääkaupunki on aina se jota puolustetaan;))) Nähty on tälläkin palstalla. Mistäkö kertoo: sivistyksen ja histroian puutteesta. Ei olla kiinnostuina...muusta kun omasta pienestä pitäjästä;))) *Että, se tästä aloituksesta ja aiheesta...Hyvä yritys kuitenkin keskustella....sinulta. Älä kuitenkaan odota keskustelusta korkatasoista:))) Se ei täällä toteudu koska aina joku dorka puuttuu siihen kuka sinä olet nimimerkkinä;))) Kiinnostaa enemmän...

tsau:Friidu

• HTZA
        OhhOhh kirjoitti:

Oletko joskus lukenut Suomen historiaa. Edes lyhyeltä ajalta? Suomi on ollu harvaan asuttu maa. Ns jatkosodan jälkeen rintamamiehet kotoutettiin pitkin korpia kuten torpparit aikoinaan maaorjuuteen. Pikkuhiljaa ja välin suurinkin ryöpsäyksin väki siirtyi kasvukeskusiin tai Ruotsiin. (30-luvulla jenkkeihin)
        Mikä sinun reseptisi on, jolla homma hoidetaan? Talliin taa ja kuti päähän vai? Niin tehtiin 1918. Helvetin helppo nakki narista sinunkin, kun ei sulla ole vastuuta mistään.

tämä ei ole henkilökohtainen tsätti.
        Ja et vastannut aloituksen kysymykseen: Milloin on aika lopettaa kunta, jonka asukkaiden rahat eivät riitä sen ylläpitämiseen. Ja muista että 50 porukka niitä asuttaa, joko asumalla siellä tai muuttaneena sinne, eläkkeellä, nuoria kun siellä ei enää ole.
        H.

• HTZA kirjoitti:

H.

en tietääkseni oo pikkutyttö, paitsi ehkä kooltani!

B) munKIN rahoilla, koska sitä veroa tähän kuntaan maksan.

C) tääl nousee väkiluku vuosi vuodelta, uusia veronmaksajia saapuu mm. pääkaupunkiseudulta

D) vie nuo iltalehdet mökille veskipaperiks ja lue kunnon päivälehtiä.

• HTZA
        minttupuu kirjoitti:

en tietääkseni oo pikkutyttö, paitsi ehkä kooltani!

B) munKIN rahoilla, koska sitä veroa tähän kuntaan maksan.

C) tääl nousee väkiluku vuosi vuodelta, uusia veronmaksajia saapuu mm. pääkaupunkiseudulta

D) vie nuo iltalehdet mökille veskipaperiks ja lue kunnon päivälehtiä.

A, enpä vastaa, menee tsättäilyksi tms. :)

B, Hyvä ajatus, toivottavasti kuntanne elää omilla tuloillaan.

C, En vastaa, tsättäilyä. :)

H.

• Angeligue

miksi täällä Ei pitkäaikaiset palstaystävät vahvistaa ystävyttään. Joka on olemassa?
      Sinullako vain siihen lupa ystäviesi kanssa. Älähän Hatsa nyt olle pikkusieluinen nörtti sinäkin;)))

Poliittikka ei jaksa kiinnostaa tällähetkellä. Me toimimme mieluummin täällä käytännössä kun puhumme pelkästään. Oletkos muuten laittanut nimesi jo listaaan...jossa tätä sisäistä fuusiota ( Stadin nyt) vastutetaan...Koskee noin 86.000 asukasta...jotka asuvat vuokralla.

• HTZA

tämän aloituksen tarkoitus ei ole henkilökohtainen tsättäily.
        Luulen että sellaisia aloituksia on täällä muualla, kannattaa etsiä.
        H.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

H.

kanssasi nyt? Kysyin että, oletko laittanut nimesi listaan joka koskee n.86.000 vuokralla asujaa Stadissa? Siis ihan käytännön poliitikkaa...Tällä alueella listat nyt kiertävät ja jengi laittaa nimensä jotka tätä vastustavat. Toteutuessaan tämä tuo vuokrankorotuspaineita ja suuria.. joten poliittinen päätös sekin ja aika suuri vielä...Koskee koko hallintoa..ja sen uudistamista myöskin..Kaikella on aina hintansa myös ns. uudistuksilla....

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

H.

kiellät minulta sinulle vastaamasta? Miksi?. Minähän osallistun aiheeseen...Vai onko syytä muuten vain nokittaa;)))) Nokita palstaystäviäsi...kestävät paremmin;))))

• Kysy niiltä paluumuuttajilta, jotka eläkkeelle päästyään muuttavat entiseen kotikuntaan, tai niiltä jolla on kesämökki järven rannalla kehäkolmosen ulkopuolella.
      Pitääkö niidenkin hankkia sairasheli. Sitä kun ei tiedä, milloin onnettomuus tai sairauskohtaus yllättää.
      Ja tässä ei ole yhtään viisastelua.

• Angeligue

kysymys ja keskittämistä kauppaketjut (Sokos) MTK ja Kepun omistamia jo täällä määräävät siis Kehä III sisäpuolella mitä ruoasta maksetaan...nyt nämä ABC-huolto-asemat vallanneet täällä kaikki mestat. Pakko ostaa bensakin kohta ABC-asemilta. Että, se siitä vallinnan vapaudesta...ja päättämisestä... Poliittiset päättjät levittävät käsiään...;)) ei täällä todellisuudessa löydy puoluetta joka pitäisi täällä pääkaupunkiseudun asukkaiden puolia...Ei ole sitä volyymia eikä haluakaan.

• HTZA

ainakin minun mielestäni.
        Sinä kysyit sairashelistä, et kertonut mielipidettäsi?
        Kerroit mökeistä, paluumuuttajista, et kertonut mielipidettäsi.

Olisin odottanut viestisi alkavan jotenkin näin: Koska maalle muutetaan, tai mökkejä omistetaan niin silloin täytyy ottaa vastuuta myös seurauksista, yhä enevässä määrin, ei heidän rahallinen kantokykynsä riitä kunnan toimintoihin, joten.....
        H.

• HTZA
        Angeligue kirjoitti:

kysymys ja keskittämistä kauppaketjut (Sokos) MTK ja Kepun omistamia jo täällä määräävät siis Kehä III sisäpuolella mitä ruoasta maksetaan...nyt nämä ABC-huolto-asemat vallanneet täällä kaikki mestat. Pakko ostaa bensakin kohta ABC-asemilta. Että, se siitä vallinnan vapaudesta...ja päättämisestä... Poliittiset päättjät levittävät käsiään...;)) ei täällä todellisuudessa löydy puoluetta joka pitäisi täällä pääkaupunkiseudun asukkaiden puolia...Ei ole sitä volyymia eikä haluakaan.

tämä ei ole poliittinen aloitus.
        Tee oma, ja jatka siellä.
        Ole hyvä
        H.

• Angeligue kirjoitti:

Oli se E-liike aikanaan vahva, mutta huonon johtamisen vuoksi siinä meni koko rypäs. Rakennusliike, kauppa ja pankki.
        En omista minkään kaupan korttia, ja ostokset teen lähikaupasta, joka ei kuulu mihinkään ryhmään.
        Sen kuitenkin tiedän, että SOK:n omistavat jäsenet, ja kai niillä joku vaali lienee, kun valitsevat johtokunnan.
        Vaikka en tee ostoksia sokoksesta, niin minusta on hyvä, että se pysyy suomalaisten käsissä, eikä valu ulkomaiseen omistukseen, niinkuin on käynyt entiselle E-liikkeelle. Sillä taitaa olla ruotsalaisomistus.

• HTZA
        k-kotton kirjoitti:

Oli se E-liike aikanaan vahva, mutta huonon johtamisen vuoksi siinä meni koko rypäs. Rakennusliike, kauppa ja pankki.
        En omista minkään kaupan korttia, ja ostokset teen lähikaupasta, joka ei kuulu mihinkään ryhmään.
        Sen kuitenkin tiedän, että SOK:n omistavat jäsenet, ja kai niillä joku vaali lienee, kun valitsevat johtokunnan.
        Vaikka en tee ostoksia sokoksesta, niin minusta on hyvä, että se pysyy suomalaisten käsissä, eikä valu ulkomaiseen omistukseen, niinkuin on käynyt entiselle E-liikkeelle. Sillä taitaa olla ruotsalaisomistus.

en halunnut aloitukseen politiikkaa.
        Vahvasti oletin että täällä on aikuista porukkaa jotka ymmärsivät ajatuksen, mutta ei.
        Noh, menköön sitten puihin.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

tämä ei ole poliittinen aloitus.
        Tee oma, ja jatka siellä.
        Ole hyvä
        H.

aina polittiikkaa...Jonakin päivänä se sinullekin valkenee. Kaikki valintamme ovat enemmän tai vähemmän poliitisia;))) ET voi asua sen ulkopuolella muutakuin Pentti Linkolana ehkä jossain autiolla saarella enää tänäpäivänä. Kiellätkö sinä näin minua osallistumasta tähän ketjuun. Minä teen aloituksen jos, haluan tai jätän tekemättä. Kiitos kuitenkin hyvästä vinkistä...;))) Äläkä sinä minulle mökötä...Ei syytä;))) Ainahan voit jättää vastaamatta...Kannanotto sekin;)))) jos, niin sinua ärsytän.

• HTZA kirjoitti:

en halunnut aloitukseen politiikkaa.
        Vahvasti oletin että täällä on aikuista porukkaa jotka ymmärsivät ajatuksen, mutta ei.
        Noh, menköön sitten puihin.

Mitä ihmeen politiikkaa minä olen tässä kirjoittanut.
        Minä vaan vastasin, että kaupanteossa tarvitaan järkeä. Jos tämän päivän Suomessa menestyy, niin se menestyy varmasti muulla kun politiikalla.

• Angeligue
        k-kotton kirjoitti:

oikeesti keskustelevat tästä kuinka tämä Sokos täällä määrittää ruon hinnan. Vahvalla omistukselllaan..Ihmiset ovat alkaneet miettimään onko tämä oikein. Maksamme todella ruoasta kalliin hinnan...enemmänkuin muilla EU:n alueilla...ja mistä tämä johtuu? Lisäksi kun sitten tähän lasketaan kaikki muutkin kustannukset...sairaanhoitopalvelut sun muut. Elämä Pääkaupungissa on suhteessa vaikka näitä palveluita onkin saatavilla todella kallista. Ihmiset miettivät nyt vastavetoa...en itse ihmehttelisi yhtään jos, ihmiset kohta lähtisivät oikeesti näistä kustannussyistä jopa kadulle marssimaan...Tämä yksityistämisvimma kun samaan aikaan kuntatalouden rakenteisissa palveluissa myös päällä....ja täällähän on paljon rakenteita (yhteiskunnallisia) muutakin kuin sairaanhoito ja sosiaalipalvelut jotka pitäisi pitää valtakunnallisesti pystyssä. Tämä koskee myös valtion omia ministeriöitä ym....(laitan vaikka nyt esim. tähän puolustus - ja opetusministeriöt) ym.ym..

Itse pelkään sitä että Pääkaupungimme toimiva struktuuri tulee täysin tulevaisuudessa näivettymään...kaikkeen ei fyrkka riitä millään...täälläkin....Joten tuo juustoleikkuri kyllä täälläkin käy....joka vuosi....

• HTZA
        k-kotton kirjoitti:

Minä vaan vastasin, että kaupanteossa tarvitaan järkeä. Jos tämän päivän Suomessa menestyy, niin se menestyy varmasti muulla kun politiikalla.

ajatuksen, vastauksessasi oli mukana, tämän päivän, vastakkainasettelua eri leirien välillä, ja S-liike ymmärretääm Elannon jatkeeksi, ainakin vanhempien ihmisten parissa ja se on poliittista.
        H.

• Angeligue
        k-kotton kirjoitti:

Hatsalla itsellään kovin rajoittunut näkemys siitä mikä on poliitiikkaa ja mikä ei. Ei vielä ymmärrä sitä että, kaikki valintamme ovat sidoksissa politiikkaan..ja elämämme koskee sitten vaikka ruoka-kaupassa käyntiä....Häntä pitää ymmärtää on vielä broireri näissä asioissa, mutta intomieli löytyy joka aina posiitiivinen asenne...;;))) elämään.

• HTZA kirjoitti:

ainakin minun mielestäni.
        Sinä kysyit sairashelistä, et kertonut mielipidettäsi?
        Kerroit mökeistä, paluumuuttajista, et kertonut mielipidettäsi.

Olisin odottanut viestisi alkavan jotenkin näin: Koska maalle muutetaan, tai mökkejä omistetaan niin silloin täytyy ottaa vastuuta myös seurauksista, yhä enevässä määrin, ei heidän rahallinen kantokykynsä riitä kunnan toimintoihin, joten.....
        H.

Olihan se valtava pääoman siirto, kun suuret ikäluokat valmiiksi koulutettuina muuttivat Etelä- Suomeen.
        Siellä työelämänsä olleet ja veronsa maksaneet.
        Nyt monet eläkeiässä palailevat takaisin. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sen suurempi mahdollisuus sairastua.
        Maksavat he veroja silloinkin ja vilkastuttavat kunnan elinkeinotoimintaa.

• HTZA
        k-kotton kirjoitti:

Olihan se valtava pääoman siirto, kun suuret ikäluokat valmiiksi koulutettuina muuttivat Etelä- Suomeen.
        Siellä työelämänsä olleet ja veronsa maksaneet.
        Nyt monet eläkeiässä palailevat takaisin. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sen suurempi mahdollisuus sairastua.
        Maksavat he veroja silloinkin ja vilkastuttavat kunnan elinkeinotoimintaa.

mutta hain realismia, näyttää siltä että heidän verorahansa eivät jaksa elättää kuntaa.
        Ja uutinen kertoo että valtion rahaa kaivataan?
        H.

• Angeligue kirjoitti:

oikeesti keskustelevat tästä kuinka tämä Sokos täällä määrittää ruon hinnan. Vahvalla omistukselllaan..Ihmiset ovat alkaneet miettimään onko tämä oikein. Maksamme todella ruoasta kalliin hinnan...enemmänkuin muilla EU:n alueilla...ja mistä tämä johtuu? Lisäksi kun sitten tähän lasketaan kaikki muutkin kustannukset...sairaanhoitopalvelut sun muut. Elämä Pääkaupungissa on suhteessa vaikka näitä palveluita onkin saatavilla todella kallista. Ihmiset miettivät nyt vastavetoa...en itse ihmehttelisi yhtään jos, ihmiset kohta lähtisivät oikeesti näistä kustannussyistä jopa kadulle marssimaan...Tämä yksityistämisvimma kun samaan aikaan kuntatalouden rakenteisissa palveluissa myös päällä....ja täällähän on paljon rakenteita (yhteiskunnallisia) muutakin kuin sairaanhoito ja sosiaalipalvelut jotka pitäisi pitää valtakunnallisesti pystyssä. Tämä koskee myös valtion omia ministeriöitä ym....(laitan vaikka nyt esim. tähän puolustus - ja opetusministeriöt) ym.ym..

Itse pelkään sitä että Pääkaupungimme toimiva struktuuri tulee täysin tulevaisuudessa näivettymään...kaikkeen ei fyrkka riitä millään...täälläkin....Joten tuo juustoleikkuri kyllä täälläkin käy....joka vuosi....

Tuohon minä en usko, että Sok pystyy määrittämään ruuan tai minkään muun hintaa, varsinkaan Helsingissä.
        Tänä päivänä ihmiset ostaa, mistä halvimmalla saavat, jos se on SOK, niin ne ostaa sieltä.
        Sen tiedän, että Helsingin hintataso on korkea, Täältä kun menee joku sukuloimaan, ne vie ihan normaaleja elintarvikkeita, ne kun on täällä halvempia.

• HTZA kirjoitti:

mutta hain realismia, näyttää siltä että heidän verorahansa eivät jaksa elättää kuntaa.
        Ja uutinen kertoo että valtion rahaa kaivataan?
        H.

En ole vielä nähnyt sellaista uutista, että valtiolle joku olis tyrkyttänyt rahaa, aina sitä on kaivattu.
        Vanhemmat, jos kasvattais muksunsa, niin ettei opettajien tarvitsisi kaikkia käytöstapoja opettaa, niin sekin jo auttaisi. Linkissä kai oli opetusmäärärahoista.

• Angeligue
        k-kotton kirjoitti:

Tuohon minä en usko, että Sok pystyy määrittämään ruuan tai minkään muun hintaa, varsinkaan Helsingissä.
        Tänä päivänä ihmiset ostaa, mistä halvimmalla saavat, jos se on SOK, niin ne ostaa sieltä.
        Sen tiedän, että Helsingin hintataso on korkea, Täältä kun menee joku sukuloimaan, ne vie ihan normaaleja elintarvikkeita, ne kun on täällä halvempia.

riippumatta puoluekannoistaan ovat nyt tähän heränneet...ja kun ihmiset lähtevät keskustelemaan laajemminkin ( ei ylhäältä päin aloitettua ohjattu keskustelua mistään puoluekoneistosta;))) tain piiri tai kunnallisjärjestötasolta...Usein seuraus on ollut sitten muutos...ja nyt ilmassa ainakin täällä myös muutos..tälle systeemille mikä vallalla...Etsitään nyt vastauksia...Perinteiset poliittiset puoleet eivät näihin hintajuttuihin pysty antamaan riittävää selitystä miksi kustannukset ovat (siis välillisetkin) tätä luokkaa....ja massa lähtee liikkeelle vaatien muutosta...se on sitten sitä polittiista muutosta myös....Hatsa vielä liian broileri tajuamaan asian laajutta;))) Käsitykset liian vanhakantaiset ymmärtämään että, poliittiset rakenteet myös muuttuvat...näin tapahtunut aina kautta poliitiisen historiamme...Mikään ei pysy muuttumattomana... On vain ajan kysymys....milloin ihmiset nousevat barrikaadeilla hintojen vuoksi.... Tällä tarkoitan kaikkia hintoja myös kunnallisten palvelujen hinta-tasoa....

• HTZA
        k-kotton kirjoitti:

En ole vielä nähnyt sellaista uutista, että valtiolle joku olis tyrkyttänyt rahaa, aina sitä on kaivattu.
        Vanhemmat, jos kasvattais muksunsa, niin ettei opettajien tarvitsisi kaikkia käytöstapoja opettaa, niin sekin jo auttaisi. Linkissä kai oli opetusmäärärahoista.

aihetta. Otin uutisesta vain sen osan, jossa kerrottiin vaikeuksien johtuvan valtion määrärahojen jälkeenjäännistä.
        Kasvatus ja opetus ei kuulu aiheeseen, yksinään.
        H.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

aihetta. Otin uutisesta vain sen osan, jossa kerrottiin vaikeuksien johtuvan valtion määrärahojen jälkeenjäännistä.
        Kasvatus ja opetus ei kuulu aiheeseen, yksinään.
        H.

edes. Kaikkihan tietävät jotka talouspoliittikkaa vähääkään seuraavat että, näin tämä toimii...valtionosuudet ovat aina alijäämällä;)))) harvoin tasapainossa...Suomessa siis;))) Eli kuntien osuudet heittelevät myös sen mukaan...Eikö sinulla muuta sanottavaa ollut? Vai mikä oli oma osuuteesi nyt tässä kehityskeskustelussa;))))) millä lailla budjettia voitaisiin paremmin ohjailla poliittiisin keinoin kun itse rakenteita ja systeemiä ei muuteta? Realismi täytyy ottaa huomioon;)))....miellenkiinnolla odotan todella sitä brijanttia timanttivälähdystä nyt sinulta älykkö?))))))) Vastauksen on syytä olla todella hyvä...sinäkun täällä sitä myös muilta odotat;))))) vastausta....

• jäljellejäänyt

pointti oli minusta ihan joku muu kuin otit esille. Yhden ainoan sanan poimit ja koko juttu on ihan muuta.

• HTZA

mutta tämä ei ole henkilökohtainen tsätti.
        Kommentoi uutista tai aloituksessa olevia virheitä.
        H.

• jäljellejäänyt
        HTZA kirjoitti:

mutta tämä ei ole henkilökohtainen tsätti.
        Kommentoi uutista tai aloituksessa olevia virheitä.
        H.

uutista sitten. Miksi kunnat eivät käytä rahoja siihen mihin ne on osoitettu? Mihin ne menevät?
        Kai se on ihan lakikin että opetuksen taso pitää olla koko maassa samantasoista.
        Tai miten toteutat kuntien 'kuolettamisen'. Niitä naimakauppoja on ollut eikä tulos ainakaan ole parantunut.

• HTZA
        jäljellejäänyt kirjoitti:

uutista sitten. Miksi kunnat eivät käytä rahoja siihen mihin ne on osoitettu? Mihin ne menevät?
        Kai se on ihan lakikin että opetuksen taso pitää olla koko maassa samantasoista.
        Tai miten toteutat kuntien 'kuolettamisen'. Niitä naimakauppoja on ollut eikä tulos ainakaan ole parantunut.

en, kuitenkaan vastaa henkilökohtaisesti, koska tsätti ei ole tavoitteeni. Toivon että muut vastaavat enemmän.

Toteat asioita, et vastaa
        Kysyt asioita, et vastaa

Olisin iloinen jos vastaisit uudelleen ja aloittaisit:
        Miksi kunnat eivät käytä rahoja siihen mihin ne on osoitettu? Mihin ne menevät eikö veroja kerätä tarpeeksi kuntalaisilta?
        Jos kunta ei jaksa yksin ja liittyy toiseen kuntaan, miksi ei parannusta tapahdu? Miksi kunnallisveroa ei nosteta?
        Pitäisikö xxx-lakia muuttaa siten että....
        H.

• jäljellejäänyt
        HTZA kirjoitti:

en, kuitenkaan vastaa henkilökohtaisesti, koska tsätti ei ole tavoitteeni. Toivon että muut vastaavat enemmän.

Toteat asioita, et vastaa
        Kysyt asioita, et vastaa

Olisin iloinen jos vastaisit uudelleen ja aloittaisit:
        Miksi kunnat eivät käytä rahoja siihen mihin ne on osoitettu? Mihin ne menevät eikö veroja kerätä tarpeeksi kuntalaisilta?
        Jos kunta ei jaksa yksin ja liittyy toiseen kuntaan, miksi ei parannusta tapahdu? Miksi kunnallisveroa ei nosteta?
        Pitäisikö xxx-lakia muuttaa siten että....
        H.

Kunnan päättäjät eivät katso asioita tarpeeksi pitkällä tähtäimellä. Vanhat gubbet siellä jotka ei ymmärrä käytännön koulutyöstä esim. enää mitään. (Itse äänestin nuorta naista, älä tartu tähän) Rahat meni siihen että tilattiin konsultteja ihan muualta kymmenillä tuhansilla ja päätökset olivat täysin susia. Rakennukset tehtiin niin että nyt lojuvat tyhjillään kosteusvaurioisina ja kalliilla tilataan väistötiloja.
        Veroja kerätään jo liikaakin, ainakin minulta. Ei sille saa vastinetta terveydenhuollosta enää juuri lainkaan.

Monia lakeja voidaan muuttaa mutta jos ajatellaan kansakunnan tulevaisuutta,koulutus on väärä paikka säästää.
        Keskusteluun kuuluu myös kysymykset. Mikä sinusta on hyvää keskustelua?

• HTZA
        jäljellejäänyt kirjoitti:

Kunnan päättäjät eivät katso asioita tarpeeksi pitkällä tähtäimellä. Vanhat gubbet siellä jotka ei ymmärrä käytännön koulutyöstä esim. enää mitään. (Itse äänestin nuorta naista, älä tartu tähän) Rahat meni siihen että tilattiin konsultteja ihan muualta kymmenillä tuhansilla ja päätökset olivat täysin susia. Rakennukset tehtiin niin että nyt lojuvat tyhjillään kosteusvaurioisina ja kalliilla tilataan väistötiloja.
        Veroja kerätään jo liikaakin, ainakin minulta. Ei sille saa vastinetta terveydenhuollosta enää juuri lainkaan.

Monia lakeja voidaan muuttaa mutta jos ajatellaan kansakunnan tulevaisuutta,koulutus on väärä paikka säästää.
        Keskusteluun kuuluu myös kysymykset. Mikä sinusta on hyvää keskustelua?

on hyvää, tee siitä uusi aloitus, :) se ei kuulu tähän.
        Päättäjiä kuvasit hyvin, toivon että siihen tulisi paljon ajatuksia.
        Aloituksen ajatus ei ollut, pelkästään, koulutuksessa vaan siinä mitä tapahtuu, kuni vanhukset eivät enää pysty elättämään asuinkuntaansa.

• Anjaniina.

eikös tänne reservaattiin olis helppo luoda vanhustenkyliä.
      Ne rahoitettas eläkerahoilla, sillä monella meistähän tulee olemaan ihan siedettävä eläke.
      Täällä ei oletas nuorempien jaloissa. Oltas vaan käppänät keskenämme.
      Jätetään me vanhukset ne ydinkeskukset nuorille ja meneville.

• HTZA

Vanhusten "ilotaloja" on jo alettu rakentaa. Harmi vaan että maallekin, kuntiin joilla ei ole elinmahdollisuuksia, siellä odotellaan sitten valtionapuja, kunta kun ei omillaan elä.

• Anjaniina.
        HTZA kirjoitti:

Vanhusten "ilotaloja" on jo alettu rakentaa. Harmi vaan että maallekin, kuntiin joilla ei ole elinmahdollisuuksia, siellä odotellaan sitten valtionapuja, kunta kun ei omillaan elä.

se saa Helsinkikin, älä ole noin tekopyhä ;)))
        Joo, täällä on vanhuksille paljon virikkeitä.
        Kuntien rivitalot vaan palvelutaloiksi ja luiskat omakotitaloihin.
        Sellaset pariskunnat, jotka vielä tulee itte toimeen saa omakotitalot.
        Toki nekin vois jakaa kahtia, suuria kun ovat.
        Täällä sitten olis nuorisollekin töitä.
        Voivat vapaa-aikoinaan lasketella vaikka Levillä.
        Me vanhukset pärjättäs takkatulen edessä, käsikädessä.
        Miksi vanhusten pitäis kansoitaa Hesa, joka on jo muutenkin ahdas ja vaikeakulkuinen?

• HTZA
        Anjaniina. kirjoitti:

se saa Helsinkikin, älä ole noin tekopyhä ;)))
        Joo, täällä on vanhuksille paljon virikkeitä.
        Kuntien rivitalot vaan palvelutaloiksi ja luiskat omakotitaloihin.
        Sellaset pariskunnat, jotka vielä tulee itte toimeen saa omakotitalot.
        Toki nekin vois jakaa kahtia, suuria kun ovat.
        Täällä sitten olis nuorisollekin töitä.
        Voivat vapaa-aikoinaan lasketella vaikka Levillä.
        Me vanhukset pärjättäs takkatulen edessä, käsikädessä.
        Miksi vanhusten pitäis kansoitaa Hesa, joka on jo muutenkin ahdas ja vaikeakulkuinen?

kirjoittele henkilökohtaisuuksia, tämä ei ole tsätti. :)
        Stadin valtionavut koskevat kyllä koko kansaa, musiikkitaloineen jne.

Loppu kirjoituksestasi onkin sitten ihan asiaa.
        Maaseudun vanhukset eivät pysty rahoittamaan kuntia kauaakaan.
        Halvempaa tuntuu olevan hoitaa meidät täällä.
        H.

• Anjaniina.
        HTZA kirjoitti:

kirjoittele henkilökohtaisuuksia, tämä ei ole tsätti. :)
        Stadin valtionavut koskevat kyllä koko kansaa, musiikkitaloineen jne.

Loppu kirjoituksestasi onkin sitten ihan asiaa.
        Maaseudun vanhukset eivät pysty rahoittamaan kuntia kauaakaan.
        Halvempaa tuntuu olevan hoitaa meidät täällä.
        H.

henkilökohtaisia kirjoittelekaan.Et varmaan muista, että olisin lirkutteluelimiäni suotta vaivannut?

Onko sulla toisaankin hinku Hesassa vanhainkotiin, sillä sinnehän sitä joudutaan, kaikki, ennemmin tai myöhemmin.
        Tuolanen 200 vanhuksen vuodeosasto ei jostain syystä ole mielestäni ihan ihannetila, viettää loppuelämää.
        mieluummin teen klapeja takkaa varten täällä.

Taitaa iso osa minunkin verovaroistani valua sinne Tsadiin Oopperataloon ja Eduskuntaan. Vain osa palautuu tänne kunnallisveroihin
        Sieltä vois ihan hyvin vähentää turhia palveluita, niinkuin sen musiikkitalon, jotta maakuntiin saatais tarpeellista rahaa.
        Jos mä katkaisen Pohjoisesta tulevat sähköjohdot, ainakin osa Tsadia pimenee ;)))
        No, tottapuhuen, en ole varma tuosta, enää...

• HTZA
        Anjaniina. kirjoitti:

henkilökohtaisia kirjoittelekaan.Et varmaan muista, että olisin lirkutteluelimiäni suotta vaivannut?

Onko sulla toisaankin hinku Hesassa vanhainkotiin, sillä sinnehän sitä joudutaan, kaikki, ennemmin tai myöhemmin.
        Tuolanen 200 vanhuksen vuodeosasto ei jostain syystä ole mielestäni ihan ihannetila, viettää loppuelämää.
        mieluummin teen klapeja takkaa varten täällä.

Taitaa iso osa minunkin verovaroistani valua sinne Tsadiin Oopperataloon ja Eduskuntaan. Vain osa palautuu tänne kunnallisveroihin
        Sieltä vois ihan hyvin vähentää turhia palveluita, niinkuin sen musiikkitalon, jotta maakuntiin saatais tarpeellista rahaa.
        Jos mä katkaisen Pohjoisesta tulevat sähköjohdot, ainakin osa Tsadia pimenee ;)))
        No, tottapuhuen, en ole varma tuosta, enää...

ei kuulu tähän, kirjoita siitä galleriaani.
        Ja nyt puhut, taas, soopaa, mitä tulee aloitukseenikin.
        H.

• Anjaniina.
        HTZA kirjoitti:

ei kuulu tähän, kirjoita siitä galleriaani.
        Ja nyt puhut, taas, soopaa, mitä tulee aloitukseenikin.
        H.

jotain lapsityranneista.
        Ole ihmisiks tai istutan sut jäähyjakkaralle.
        Heh, mitähän mä sun galleriassas tekisin?

Oletkos huomannut että on niin kiva vastata näihin aloituksiin, kun niihin voi vastata ihan mitä vaan ;)))
        Aivan kuin sinäkään et jaksanut kiinnostua muista aloituksista, en minäkään oikein jaksa kiinnostua opetuksesta ja sen tasosta.Aihe, josta olen aikanani saanut ihan tarpeeksi.
        Sorry...

• meirikki

Mietin tuota samaa, valtion rahavirran jälkeenjääneisyydestä. Hehän tietävät , osaavat laskea mitä se rahoitus tulee olemaan, joten suurin vastuuhan on kunnissa, miten, mihin jakavat potin!
      Onkohan ihan pakko aina aloittaa se niputtaminen sieltä vähäosaisista, kun ihan liian paljon on näitä käytävillä lappu kädessä kopistelevia ( ei punaiset ) korkokenkien omistajia. Miksi ei tehdä enemmän yhteistyötä naapurikunnan kanssa, sitä varten on laskimet jonsei kynä ja paperi riitä!

• HTZA

Toivottavasti tulee mukaan muitakin.
        Mutta muistutan, kyse ei ole ihmisistä, vähäosaisista jne. vaan kuntien elämisestä, aloitukseni on laajempi.
        H.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

Mutta muistutan, kyse ei ole ihmisistä, vähäosaisista jne. vaan kuntien elämisestä, aloitukseni on laajempi.
        H.

laajasti äläkä suppeasti;))) Käsittelet aihetta turhan suppeasti. Koska käsityskeksi ja poliiitinen tietämyksesi termiologineen ei ole tarpeeksi laaja...kokemuksen puutetta vielä Hatsa...kun olet keskustellut riittävästi 30 vuotta aiheesta poliittikka...Pääsi laajenee ymmärtämään asiat laajemmin..kuin kotikulmasi;))) näkökulmasta.

• meirikki
        HTZA kirjoitti:

H.

No toki myönnän etten hallitse näin laajaa skaalaa, mutta ymmärrän budjetoinnin ja sen toteuttamisen, kuntahan on ihmiset. Miten he selviyitysivätkään kun sitä ei tee edes valtiomme kirstunvartijat.
        Kvartaalitaloudessa se on tulos tai ulos, tämä ei kunnissa toteudu. Ja totta hemmettissä mä ajattelen sitä mitä näen päivittäin!

• HTZA
        meirikki kirjoitti:

No toki myönnän etten hallitse näin laajaa skaalaa, mutta ymmärrän budjetoinnin ja sen toteuttamisen, kuntahan on ihmiset. Miten he selviyitysivätkään kun sitä ei tee edes valtiomme kirstunvartijat.
        Kvartaalitaloudessa se on tulos tai ulos, tämä ei kunnissa toteudu. Ja totta hemmettissä mä ajattelen sitä mitä näen päivittäin!

jos olet pallilla, jossa raha liikkuu likeltä, kunnassa, niin ymmärrät varmaan, missä kunnissa vanhojen, mummon/mammamökkiinnpaluumuutajien rahat eivät enää riitä kunnan elämiseen.

• Angeligue
        meirikki kirjoitti:

Hatsalle ei sinulle suunnattu Meirikki;))) Keskustelee mielestäni tästä aiheesta liian tai turhan suppeasti;)))

• Adria

Saattaisivat periä Saimaan, Pielisen, Päijänteen ynnä muiden rannoilla HTZA:lta huomattavan maaseutu tullin, mikäli mies kalastelemaan aikoisi.

• HTZA

Joten totean vain kaipuuni 50 aikuisten kommentteihin.

• Adria
        HTZA kirjoitti:

Joten totean vain kaipuuni 50 aikuisten kommentteihin.

Että oikein aikuisten oikeita kommentteja kaipaa mies, jolta itseltään tulee aina piikikkään kieroja heittoja ja nekin aina varsinaisen asian vierestä.

Laita tämä korvan taakse kun seuraavan kerran aiot asiakeskusteluun ottaa osaa.

• Angeligue
        Adria kirjoitti:

Että oikein aikuisten oikeita kommentteja kaipaa mies, jolta itseltään tulee aina piikikkään kieroja heittoja ja nekin aina varsinaisen asian vierestä.

Laita tämä korvan taakse kun seuraavan kerran aiot asiakeskusteluun ottaa osaa.

*Adria älä ota itseesi. Hatsan tapa vain tämä. Kullakin meillä omamme.... Hatsasta keskustelu (asiasta on sitten vasta oikeaa kun kaikki jopa minä olen hänen kanssaan samoilla linjoilla ja keskustelen samalla aaltopituudella....itse hän ei vielä vastanut minullekaan onko elämä poliitiikkaa vai ei....keskustele siinä sitten aikuismaisesti ja laaja-alaisesi talouspoliittikan kun ei koskaan ole suppeaa;))) vaan aina laaja-alaista. Paljon laaja-alaisempaa kuin sosiaalipoliitikka johon Hatsakin kyvyt riittävät;)))) Älä vaan kysy miksi piikittelen;))))) Voit jopa saada muuten oikean vastausken...;)))

• henrjii

sinne paskalaan pitäisi saada ensin, karhuja, susia, kyykäärmeitä, ynm, pienpetoja ennenkuin tuntisin oloni kotoisaksi.

• henrjii

semmoisia persesilmänkokoisia hikisiä yksiöitä.

• Angeligue

landelle kaikki perustamaan omat valtion ja kunnahallinon palvelut jotka koskevat koko maata;))) Kustannukset vaan sinne peruskuntiin...Sopii Stadilaisilaisille että, näitä kustannuksia kerrankin maksaisivat muutkin kun Pääkaupunkiseudun asukkaat yksin verotuloistaan. Jäisi meille fyrkkaa muuhun. Jokaiseen kuntaan oma Yliopistollinen Keskussairaala mitä me muita ilman täällä hoidamme;)))...Omilla fyrkillä tietysti rahoitettavaksi...ja VR:n ja Finnairin palvelut maksulliseksi kaikillle niille jotka tänne tulevat niitä käyttämään...Sama koskee Metron rakennuskustannuksia...Landelaisille erikoistuplamaksut;)))) Kannatetaan...

• Tuostapa tulikin mieleeni että just kuvasin Helsingissä ensimmäisen aikoihin siellä näkemäni kyykäärmeen ja kuvan laitoin blogiinikin.

• HTZA

aloituklseen?
        Lapseni.

• Anjaniina.
        Angeligue kirjoitti:

landelle kaikki perustamaan omat valtion ja kunnahallinon palvelut jotka koskevat koko maata;))) Kustannukset vaan sinne peruskuntiin...Sopii Stadilaisilaisille että, näitä kustannuksia kerrankin maksaisivat muutkin kun Pääkaupunkiseudun asukkaat yksin verotuloistaan. Jäisi meille fyrkkaa muuhun. Jokaiseen kuntaan oma Yliopistollinen Keskussairaala mitä me muita ilman täällä hoidamme;)))...Omilla fyrkillä tietysti rahoitettavaksi...ja VR:n ja Finnairin palvelut maksulliseksi kaikillle niille jotka tänne tulevat niitä käyttämään...Sama koskee Metron rakennuskustannuksia...Landelaisille erikoistuplamaksut;)))) Kannatetaan...

ne on olleet just pääkaupunkiseudun ihmiset, jotka vastusti virastojen ja laitosten hajasijoitusta ;))))
        Olis ne tänne otettu.
        Ei kuulema pystyneet elämään muualla kuin just Tsadissa ;)))
        Mulle taas sopis just, että Tsadilaiset maksaa kaiken omista verotuloistaan ;)) Kerrankin ;))
        Sinne Tsadiin, ei täältä tulla Yliopistolliseen, niitä Yliopistollisia kun on muuallakin maassa.
        Vr:n lipun on joutunut maksamaan aina kun täältä junalla lähtee, (näkyy konnari vaativan, eikö siellä päässä) Samoin Finnairin.
        Ja onpa täällä maakunnissa on rakennettu oikein asemarakennuksia ja huoltovarikkojakin.
        Hankala olis Finnairin hiihtolomalletulijoiden laskeutua täällä päässä, jollei tänne kenttiäkin olis rakennettu.

Mutta hyvästä hömpästähän tää käy.taas.

• Angeligue
        Anjaniina. kirjoitti:

ne on olleet just pääkaupunkiseudun ihmiset, jotka vastusti virastojen ja laitosten hajasijoitusta ;))))
        Olis ne tänne otettu.
        Ei kuulema pystyneet elämään muualla kuin just Tsadissa ;)))
        Mulle taas sopis just, että Tsadilaiset maksaa kaiken omista verotuloistaan ;)) Kerrankin ;))
        Sinne Tsadiin, ei täältä tulla Yliopistolliseen, niitä Yliopistollisia kun on muuallakin maassa.
        Vr:n lipun on joutunut maksamaan aina kun täältä junalla lähtee, (näkyy konnari vaativan, eikö siellä päässä) Samoin Finnairin.
        Ja onpa täällä maakunnissa on rakennettu oikein asemarakennuksia ja huoltovarikkojakin.
        Hankala olis Finnairin hiihtolomalletulijoiden laskeutua täällä päässä, jollei tänne kenttiäkin olis rakennettu.

Mutta hyvästä hömpästähän tää käy.taas.

vaan hallinto sitähän Kepulaiset haluavat? Kirjoitukseni oli tahallaan kärkäs. Olisi vaan oikeesti mukava nähdä toimisiko tässä maassa sitten mikään;)))) Kun joka kunnalla olisi oma päätänsä valta. Ja kaikki maksaisivat kulut itse....Käytännössä: tämä toisi lisäkustannus paineita kuntatalouteen. Suomella EI ole varaa myöskään tätä koulutus järjëstelmää enää tässä laajuudessaan pystyssä. Se on tosi asia. Yliopistoja on pakko kustannus syistä ajaa alas. Mitä tulee Yliopiopistojen Keskussairaaloiden hallinnointiin ja potilaskustannuksiin....siinä olisinkin mielestäni remontin paikka. Ulkokuntalaiset maksavat nyt täällä käyttäen esim. HYKS:n palveluita vain murto-osan niistä todellista kustannuksista. Kovin helposti ja halukkaasti eivät kunnat tähän maksuihin kuitenkaan osallistu. Onko Suomessa varaa pitää montaa alueellista erikoissairaanhoitopiiriä pystyssä? Sekin aisia joka tulee ajankohtaiseksi lähitulevaisuudessa...ennemminkin osaamme ehkä odottaa....Joten vitsinä vaikka kärkkäästi kirjoitankin siinä myös mukana osa totuutta...mihin ollaan menossa. Priorisointia pakko tehdä. Siinä Hatsan kanssa aina olen samoin ajatellut...Eli aivan hyvä aloitus. ja aihe. Mutta, tätä että, hän rajoittaa poliitikan suppeaksi osa-alueeksi...niin......en allekirjoita itse...Kaikki valitamme kun ova poliittisia aina. Ei ole olemassa enää elämän osa-aluetta jota se ei koskisi...ja elämähän on myös päällekäyntisyyttä monessakin mielessä...emme voi tehdä ns. enää yksittäisiä valintoja samoin kun ennen ilman että ne valintamme myös monella tapaa korrellasoitisoitusivat muihin tasoihin....Yksilöllinen valintamahdollisuus vaikuttaa kun on käytännössä supistunut olemattomiin.....

• Anjaniina.
        Angeligue kirjoitti:

vaan hallinto sitähän Kepulaiset haluavat? Kirjoitukseni oli tahallaan kärkäs. Olisi vaan oikeesti mukava nähdä toimisiko tässä maassa sitten mikään;)))) Kun joka kunnalla olisi oma päätänsä valta. Ja kaikki maksaisivat kulut itse....Käytännössä: tämä toisi lisäkustannus paineita kuntatalouteen. Suomella EI ole varaa myöskään tätä koulutus järjëstelmää enää tässä laajuudessaan pystyssä. Se on tosi asia. Yliopistoja on pakko kustannus syistä ajaa alas. Mitä tulee Yliopiopistojen Keskussairaaloiden hallinnointiin ja potilaskustannuksiin....siinä olisinkin mielestäni remontin paikka. Ulkokuntalaiset maksavat nyt täällä käyttäen esim. HYKS:n palveluita vain murto-osan niistä todellista kustannuksista. Kovin helposti ja halukkaasti eivät kunnat tähän maksuihin kuitenkaan osallistu. Onko Suomessa varaa pitää montaa alueellista erikoissairaanhoitopiiriä pystyssä? Sekin aisia joka tulee ajankohtaiseksi lähitulevaisuudessa...ennemminkin osaamme ehkä odottaa....Joten vitsinä vaikka kärkkäästi kirjoitankin siinä myös mukana osa totuutta...mihin ollaan menossa. Priorisointia pakko tehdä. Siinä Hatsan kanssa aina olen samoin ajatellut...Eli aivan hyvä aloitus. ja aihe. Mutta, tätä että, hän rajoittaa poliitikan suppeaksi osa-alueeksi...niin......en allekirjoita itse...Kaikki valitamme kun ova poliittisia aina. Ei ole olemassa enää elämän osa-aluetta jota se ei koskisi...ja elämähän on myös päällekäyntisyyttä monessakin mielessä...emme voi tehdä ns. enää yksittäisiä valintoja samoin kun ennen ilman että ne valintamme myös monella tapaa korrellasoitisoitusivat muihin tasoihin....Yksilöllinen valintamahdollisuus vaikuttaa kun on käytännössä supistunut olemattomiin.....

hyvä vaihtoehto, siellä maksaa jokainen kaiken itse.
        Kunta kustantaa korkeintaan viemäriverkon. Ja maantien.
        Kouluista en ole varma, taitavat olla ykstyisiä, lääkärit ainakin on.
        Silti siellä pärjää hienosti, meikäläinenkin.

• Angeligue
        Anjaniina. kirjoitti:

hyvä vaihtoehto, siellä maksaa jokainen kaiken itse.
        Kunta kustantaa korkeintaan viemäriverkon. Ja maantien.
        Kouluista en ole varma, taitavat olla ykstyisiä, lääkärit ainakin on.
        Silti siellä pärjää hienosti, meikäläinenkin.

Puolassa hyvin pärjättäisiin tällä tulotasolla, koska palkat siellä meitä alhaisemmat joten siten kustannukset myös...tosin siellä ei tällaista sairaanhoitoa ja muuta sosiaalista palvelua aivan samalla tasolla kuin meillä. Mutta, asumiskustannukset ja elinkustannukset Suomeen nähden todella halpoja...Tuosta verotuksesta en tiedä tarkemmin...Nooh, kuhan uuden Puolalaisen naisystäväni kanssa tuosta keskustelen tarkemmin....

Ajatus kun meilläkin´miksemme siirtyisi vaikka sinne osan vuotta pysyvästi asumaan...asioita kuitenkin syytä vielä laskea että, kannaattaako...täällä kun olisi myös pýstyttävä tämä vuokra-asuntomme pitämään...näistä syistä...että, erikoissairaanhoidon palveluita kuitenkin vuodessa miehelläni enemmän kuin tuo ns. katto..

• Anjaniina.
        Angeligue kirjoitti:

Puolassa hyvin pärjättäisiin tällä tulotasolla, koska palkat siellä meitä alhaisemmat joten siten kustannukset myös...tosin siellä ei tällaista sairaanhoitoa ja muuta sosiaalista palvelua aivan samalla tasolla kuin meillä. Mutta, asumiskustannukset ja elinkustannukset Suomeen nähden todella halpoja...Tuosta verotuksesta en tiedä tarkemmin...Nooh, kuhan uuden Puolalaisen naisystäväni kanssa tuosta keskustelen tarkemmin....

Ajatus kun meilläkin´miksemme siirtyisi vaikka sinne osan vuotta pysyvästi asumaan...asioita kuitenkin syytä vielä laskea että, kannaattaako...täällä kun olisi myös pýstyttävä tämä vuokra-asuntomme pitämään...näistä syistä...että, erikoissairaanhoidon palveluita kuitenkin vuodessa miehelläni enemmän kuin tuo ns. katto..

tääältä on lähdettävä.
        Kroatia, Puola, Unkari, Viroja Vastaavasti Shri Lanka, Intia, Thaimaa, Vietnam tai Malesia.
        Malesia noista alkaa olla todennäköisin, sinne on jo hiukan sijoitettukin.

• henrjii
        HTZA kirjoitti:

aloituklseen?
        Lapseni.

kun kaikki sieltä kultalasta kääntää perjantaina äänimerkin pohjoiseen, joten yhtälö on mahdoton.

• Ei huolinut nim.merk
        Anjaniina. kirjoitti:

tääältä on lähdettävä.
        Kroatia, Puola, Unkari, Viroja Vastaavasti Shri Lanka, Intia, Thaimaa, Vietnam tai Malesia.
        Malesia noista alkaa olla todennäköisin, sinne on jo hiukan sijoitettukin.

haluaisin kahdestakin syystä..sieltä lyhyt matka muualle Eurooppaan..myös..ja tämä ihmisten ystävällisyys ja upea Itämeri siellä ilman merta en halua olla...toinen juttu että, päästääkseen alkuun...on hyvä olla luotettavia ystäviä jotka tuntevat maan olon ja tavat miten siellä toimitaan...Tämä ystäväni kun tuntee taas täällä tämän matkajärjestäjän joka tuntee taas enemmänkin näistä asunto-asioista siellä. Molemmat Puolalaisia naisia jotka avioliitto aikanaan tuonut Suomeen;))) Näihän se menee... Ihan alusta ja yksin ei tarvitsi kaikkea lähteä ehkä tekemään...itse. Eikä myöskään selvittämään..

• asustelee nuoria paljonki, lapsiperheitä pilvinpimein:)))
      Hyvä kunta asustella, hyvin sillä menee, ei tartte lähtee ruuhkasuomeen otsaansa pyyhkimää ja verenpainetta nostattamaan:))))

• HTZA

ja ympäristö pärjääkin hyvin.
        Mistä sitten rahat tulevatkin.

Laitan tähän pienen piikin, varoittavasti:
        Karjalan evakoita arvosteltiin, aikanaan, paljon.
        On olemassa iso riski, että Karjalalaisia aletaan taas arvostella.
        Tuo arvostelu on jo alkanut.
        Ja älkää, taas, hyökätkö minun kimppuuni, seuratkaa lehtiä ja palstoja.
        H.

• HTZA kirjoitti:

ja ympäristö pärjääkin hyvin.
        Mistä sitten rahat tulevatkin.

Laitan tähän pienen piikin, varoittavasti:
        Karjalan evakoita arvosteltiin, aikanaan, paljon.
        On olemassa iso riski, että Karjalalaisia aletaan taas arvostella.
        Tuo arvostelu on jo alkanut.
        Ja älkää, taas, hyökätkö minun kimppuuni, seuratkaa lehtiä ja palstoja.
        H.

tulee tietty samoista asioista mistä kaikki muutkin kaupungit ja kunnat rahaa saavat.

• Ei sulla mitään asiaa ole enkä tähän tämän enempää jää kanssasi chattailemaan mutta olen tässä viime vuosina muuttanut maalle muutama kilometri kerrallaan, tämä viimeisin kämppäni on ensi kerran aikoihin jo jonkin matkaa kehäkolmosen ulkopuolella. Kun työt eivät enää minua kaipaa, siirryn vielä kauemmas, vielä en tiedä minne, mutta tuskin Jyväskylän suuntaan. Valtion tukiaiset eivät paikkaa ratkaise vaan se millaiset mahdollisuudet paikka antaa minulle jatkaa nykyisiä harrastuksiani.

• HTZA

vaan et aloitukseen.
        Suora kysymys: Milloin kunta on niin täynnä meidänikäisiämme, että emme pysty kuntaa elättämään omin voimin/rahoin?
        Tai voimmeko muodostaa kuntakolhoosin jossa on turvalaitteet, helíkoptereineen ja sairaaloineen, omin rahoin?
        H.

• HTZA kirjoitti:

vaan et aloitukseen.
        Suora kysymys: Milloin kunta on niin täynnä meidänikäisiämme, että emme pysty kuntaa elättämään omin voimin/rahoin?
        Tai voimmeko muodostaa kuntakolhoosin jossa on turvalaitteet, helíkoptereineen ja sairaaloineen, omin rahoin?
        H.

Ei koskaan. Hyvään liikkeenjohtoon kuuluu että sinne rekrytoidaan tarvittavat resurssit. Kyllä eläkeläisetkin voivat tähän pystyä eikä olla vain vaatimassa.

Pääkaupunkiseutu sopii tuollaiseksi vanhusten reservaatiksi oikein hyvin, mutta omavarainen se ei nytkään ole.

• omanapa

ei sinne enää mahdu. Liikenteessä käytetty hermoenergia on työstä pois. Lisää liikennettä, niin mulle riitti.
      Ja mistäs ne hesalaiset kesämökkiläiset sitten hakisivat palvelunsa kun takahikiällä ei enää olisi palvelijoita.
      Eikä ole niin lyhyt matka sairaanhoitoon kun mökkimatkalla kaahaillaan kolareita.
      Sitä paitsi, eikös siellä pääkaupunkiseudullakin ole kouluja. Ja stadilainenhan tietenkään ei aiheuta mitään kuluja veronmaksajalle.
      Pysykää siellä kaaoksessanne sitten, älkääkä tulko tänne maaseudun rauhaan häiriköimään peniksen jatkeinenne.

• HTZA

vaan siitä, milloin kuntien vanhukset eivät pysty kuntaa elättämään omin rahoin.

• omanapa
        HTZA kirjoitti:

vaan siitä, milloin kuntien vanhukset eivät pysty kuntaa elättämään omin rahoin.

Yritätkö sinä ehdoin tahdoin tuoda omaa fiksuuttasi esiin tekemällä niin vaikeasti ymmärrettäviä aloituksia, että ne pitää lukea kolme kertaa läpi ajatuksen kanssa, että ymmärtäisi, mitä oikeastaan ajat takaa. Eikä välttämättä ymmärrä sittenkään.
        Ja siltikään en oikein ymmärrä aloituksen ja sen sisältämän linkin yhteyttä. Eikö ne samat ongelmat, mitä tulee opetuksen rahoitukseen muka koske pääkaupunkiseutua?

• HTZA
        omanapa kirjoitti:

Yritätkö sinä ehdoin tahdoin tuoda omaa fiksuuttasi esiin tekemällä niin vaikeasti ymmärrettäviä aloituksia, että ne pitää lukea kolme kertaa läpi ajatuksen kanssa, että ymmärtäisi, mitä oikeastaan ajat takaa. Eikä välttämättä ymmärrä sittenkään.
        Ja siltikään en oikein ymmärrä aloituksen ja sen sisältämän linkin yhteyttä. Eikö ne samat ongelmat, mitä tulee opetuksen rahoitukseen muka koske pääkaupunkiseutua?

opetukseen. Lue uudelleen.
        Ja aloituksieni älykkyydestä en osaa sanoa mitään.
        Sen saavat kaikki päättää, omalta kohdaltaan.
        H.

• omanapa
        HTZA kirjoitti:

opetukseen. Lue uudelleen.
        Ja aloituksieni älykkyydestä en osaa sanoa mitään.
        Sen saavat kaikki päättää, omalta kohdaltaan.
        H.

usein ovat sellaisia, että niistä on vaikea löytää punaista lankaa. Onko se tarkoituskin, haluatko kenties testata vastaajien älykkyyttä? Selvinneekö se arvoituksia laatimalla. Tässäkin aloituksessa tuntuu olleen monella muullakin vaikeuksia ymmärtää tarkoituksesi. Vai onko se nimenomaan tarkoituksesi, saatko kenties jotain kicksejä siitä kun juntit ei ymmärrä?

• HTZA
        omanapa kirjoitti:

usein ovat sellaisia, että niistä on vaikea löytää punaista lankaa. Onko se tarkoituskin, haluatko kenties testata vastaajien älykkyyttä? Selvinneekö se arvoituksia laatimalla. Tässäkin aloituksessa tuntuu olleen monella muullakin vaikeuksia ymmärtää tarkoituksesi. Vai onko se nimenomaan tarkoituksesi, saatko kenties jotain kicksejä siitä kun juntit ei ymmärrä?

minä en pysty kirjoittamaan pashaa, paitsi joillekin tyttösille.
        Se on kuitenkin toinen juttu.
        Kolmisen vuotta olen täällä viihtynyt ja vuosi vuodelta on älykkyys palstalla lisääntynyt, mistä niitä tänne kertyykin?
        MInä teen myös Perjantaialoituksia, ne ovat kaikille ymmärrettäviä, luulisin.
        15-40 porukkaakin tulee mukaan, lasten palstat kun liittyvät tikkunekkuihin.

Jokainen vastaus, hölmö tai hölmömpi, antaa minulle kicksejä.
        Miksi minä kirjoittaisin kun, joku öh... jolle vastaavat idiootit?
        Vastaavat ne minullekin, mutta öh...nauttivat niistä minä taas huvitun.

Annoit hyvän kysymyksen, painosta lisää, minä kyllä vastaan sitten, jotenkin.
        H.

• omanapa
        HTZA kirjoitti:

minä en pysty kirjoittamaan pashaa, paitsi joillekin tyttösille.
        Se on kuitenkin toinen juttu.
        Kolmisen vuotta olen täällä viihtynyt ja vuosi vuodelta on älykkyys palstalla lisääntynyt, mistä niitä tänne kertyykin?
        MInä teen myös Perjantaialoituksia, ne ovat kaikille ymmärrettäviä, luulisin.
        15-40 porukkaakin tulee mukaan, lasten palstat kun liittyvät tikkunekkuihin.

Jokainen vastaus, hölmö tai hölmömpi, antaa minulle kicksejä.
        Miksi minä kirjoittaisin kun, joku öh... jolle vastaavat idiootit?
        Vastaavat ne minullekin, mutta öh...nauttivat niistä minä taas huvitun.

Annoit hyvän kysymyksen, painosta lisää, minä kyllä vastaan sitten, jotenkin.
        H.

Tuskin enää kyselen. Ei kun omanapaisia jatkoja. Tuskin niitä tarvitsee erikseen toivottaakkaan.

• elellään maalla niin kauan kuin ollaan terveitä ja työkuntoisia ja muutetaan sitten eläkepäiviksi kehäkolmosen tuntumaan niin on tarvittavat terveys- ja sairauspalvelut lähellä :)

Varmaan valtio (me) joudumme elättämään kunti niin kauan kun lakisääteiset palvelut on turvattavav kansalaisille asuinpaikasta riippumatta.

Joojoo, tää on tietenkin nyt joko sättäilyä tai politikointia, mutta siitä huolimatta painan lähetysnappulaa....nyt.

• HTZA

aikuinen vastaamassa.
        Mutta et vastannut aloitukseen.
        Jos kunta ei elä omillaan, mummoilla ja papoilla ja eläkkeillään, pitääkö silloin kunta lopetaa ja siirtää vanhukset Stadin kehä-kolmosen tuntumaan, lähelle palveluja?

• HTZA kirjoitti:

aikuinen vastaamassa.
        Jos kunta ei elä omillaan, mummoilla ja papoilla ja eläkkeillään, pitääkö silloin kunta lopetaa ja siirtää vanhukset Stadin kehä-kolmosen tuntumaan, lähelle palveluja?

kuntaliitoksia ja nykyistä suurempia peruspalvelu-kuntayhtymiä. Pakkomuuttaminen ei ole nyky-aikaa, jollain keinoin vanhuksille pitäisi pystyä turvaamaan elinmahdollisuudet omilla asuinsijoillaan.

Tämä nyt varmaan saa monelta niskakarvat pystyyn, mutta..... esmes terveyskeskusmaksujen korottaminisia olisi tehtävä ja pikaisesti. Kunnille asetetaan jatkuvasti lisää velvoitteita, ikärakenne monissa pikkukunnissa on jo hälyyttävän korkea...kuitenkin...aika monella eläkeläiselläkin olisi kyllä varaa maksaa vähän enemmän omasta pussistaankin käyttämistään palveluista, on vain totuttu siihen että kaiken saa lähes ilmaiseksi, kyllä kunta kustantaa.

• HTZA
        TaikisN kirjoitti:

kuntaliitoksia ja nykyistä suurempia peruspalvelu-kuntayhtymiä. Pakkomuuttaminen ei ole nyky-aikaa, jollain keinoin vanhuksille pitäisi pystyä turvaamaan elinmahdollisuudet omilla asuinsijoillaan.

Tämä nyt varmaan saa monelta niskakarvat pystyyn, mutta..... esmes terveyskeskusmaksujen korottaminisia olisi tehtävä ja pikaisesti. Kunnille asetetaan jatkuvasti lisää velvoitteita, ikärakenne monissa pikkukunnissa on jo hälyyttävän korkea...kuitenkin...aika monella eläkeläiselläkin olisi kyllä varaa maksaa vähän enemmän omasta pussistaankin käyttämistään palveluista, on vain totuttu siihen että kaiken saa lähes ilmaiseksi, kyllä kunta kustantaa.

tarkoita Invatakseja etelään, vaan sitä että osoitetaan, rahojen ja palvelujen loppuvan, joten asukkaat saavat päättää itse.
        Keinoja/rahoja, joilla vanhukset pidetään sijoillaan, ei ole, kohta, enää, siksi kysyinkin, paljonko realismia 50 porukassa on. Mummo/Pappa-kuntien kunnallisverot nousevat niin korkeaksi että sitä ei voi kestää kukaan.

Ihan ihanaisen fiksu olet, kaltaisiasi vastaajia kaipasin, paljon enemmän.
        H.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

aikuinen vastaamassa.

sinun aloituksiisi osallistu. Äläkä sinäkään Hatsa minun. Alkaa todella nyt tympiä sinun ylimielin asenteesi luokitella täällä ihmiset aikuisiin ja ei aikusiin. Huumori huumorina. Mutta, alta riman nyt menet. Ihmiset ovat jopa sinulle Kaikki täällä vastaneet. ja HYVIN aikuismaisesti. Muista pyyhkiä nenänäsi räkänokkako sinusta on tullut?
        Olet pelkästään nyt näsäviisas et muuta.... enkä varmasti ainoa joka ketjustasi pysyy mielellään jatkossakin poissa. Tympii tuollainen ylimielïnen asenne todella....Jos, minulle haluat piikitellä sen kus..mutta nyt piikketelet kaikille jotka sinulle ovat ystävällisesti vastaneet. Mieti sitä...

• Ei tule mihinkään kysymykseen ja ja Jyväskylä otti hoteisiinsa vasta koko maalaiskunnan, eipä sitä tosin oikein missään huomaa. Lieneeekö tullut paljon työttömiä, tosin niitä on tullut täällä muutenkin.
      Opettajat ovat aina pitäneet hyvin puolensa ja nytkin heti älähtivät, koetin tyttärestäni opettajaa mutta halusi toiselle alalle.

Strutsifarmi olisi aika vänkä, täällähän jo lampaat Kuokkalassa laiduntaa...tänne voisi tuoda lauman lehmiä, on ruohokenttää mitä jyrsiä, toisin kuin siellä:)

• HTZA

täynnä viriilejä 50 porukkaa.
        Aloitukseni ei kyllä koskenut opettajia.

• RIMMIR

uutisen niin siinähän oli kysymys opettajien palkoista ja heidän työolojensa kohentamisesta, eikä juuri mistään muuusta, vai ymmärsinkö jutun täysin väärin.

• HTZA

Tarkkanäköinen mummo olisi huomannut että aloitukseen oli otettu uutisesta yksi virke.
        Laittaa sit lasit ja lukaisee uudelleen ja kertoo kauanko hän pystyy elättämään asuinkuntaansa, omin päin.
        Ennenkuin hänet on raahattava korvesta pois, palvelujen ja terveydenhoidon ääreen, ilman kallista Helikopteria.
        H.

• RIMMIR
        HTZA kirjoitti:

Tarkkanäköinen mummo olisi huomannut että aloitukseen oli otettu uutisesta yksi virke.
        Laittaa sit lasit ja lukaisee uudelleen ja kertoo kauanko hän pystyy elättämään asuinkuntaansa, omin päin.
        Ennenkuin hänet on raahattava korvesta pois, palvelujen ja terveydenhoidon ääreen, ilman kallista Helikopteria.
        H.

valtion olemassa oloa, vaan haluat jakaa kunnat itsepäättäviin pieniin kolhooseihin. No eihän se tule onnistumaan koskaan ja hyvä niin. Aivan samahan se on kun työläisenä olet kasvattanut itsellesi sitä eläkettä jotta pärjäisit ne viimeiset 15 elinvuotta , miksi valtion oikeastaan tarvisi sinulle maksaa takaisin centtiäkään, ellei valtion tarvitse huolehtia asukkaistaan missä ikisessä kunnassa he nyt asuvatkaan.

• HTZA kirjoitti:

H.

sä nyt jauhat niistä koptereista, tosi harvon niitä mihinkään mummojen hakuun käytetään!?

• HTZA
        RIMMIR kirjoitti:

valtion olemassa oloa, vaan haluat jakaa kunnat itsepäättäviin pieniin kolhooseihin. No eihän se tule onnistumaan koskaan ja hyvä niin. Aivan samahan se on kun työläisenä olet kasvattanut itsellesi sitä eläkettä jotta pärjäisit ne viimeiset 15 elinvuotta , miksi valtion oikeastaan tarvisi sinulle maksaa takaisin centtiäkään, ellei valtion tarvitse huolehtia asukkaistaan missä ikisessä kunnassa he nyt asuvatkaan.

kukaan 50 ei ole koskaan maksanut eläkettään kokonaan, ainoastaan, jotain 55%. Loppufyrkka tulee työläisiltä.
        Ja siklsi kuhnureilla on oikeus katsoa ja päättää mihin rahat laitetaan, he ovat valtio.
        Eläkeläiset ottavat sitten mitä saavat.
        Ja siten ei kuolevia kuntia kannata vetää perässään, vaikka siellä asuisikin mummo ja pappa lapsuudenkodissaan.
        Jumalat suojelkoot Suomea vahvalta eläkeläispuolueelta.

• minttupuu kirjoitti:

sä nyt jauhat niistä koptereista, tosi harvon niitä mihinkään mummojen hakuun käytetään!?

Ei niitä mummoja helikoptereilla kuljeteta.
        Täällä tiedän kaksi tapausta, jossa helikopterilla on haettu metsästä pois sydänkohtauksen saaneen metsästäjän. Toinen oli Helsingistä, toinen oli kesämökkiläinen, ja menehtyi siihen kohtaukseen.
        En tätä kirjoita ilkkuen.Mutta kun tuollainen kopteri on, ja sitä sattuu tarvitsemaan, se on hyvä. Muutoin se saattaa tuntua pelkältä rahanmenolta.

• HTZA
        k-kotton kirjoitti:

Ei niitä mummoja helikoptereilla kuljeteta.
        Täällä tiedän kaksi tapausta, jossa helikopterilla on haettu metsästä pois sydänkohtauksen saaneen metsästäjän. Toinen oli Helsingistä, toinen oli kesämökkiläinen, ja menehtyi siihen kohtaukseen.
        En tätä kirjoita ilkkuen.Mutta kun tuollainen kopteri on, ja sitä sattuu tarvitsemaan, se on hyvä. Muutoin se saattaa tuntua pelkältä rahanmenolta.

sinulta.
        H.

• HTZA kirjoitti:

sinulta.
        H.

Niin, olen minäkin, niinkuin täällä moni muukin tukenut vapaaehtoisesti tätä pelastushelikopterin toimintaa sadoilla euroilla. Tietäen hyvin, että niillä rahoilla sen toiminta ei montaa sekuntia pyöri.
        Ovat kyllä sanoneet, että tilit saa tulla tarkastamaan, kun olen tivannut, että rahat menevät oikeaan osoitteeseen.

• Angeligue

luin tulin siihen johtopäätökseen. Että, aloittajana Hatsa ei nyt itse osallistunut mitenkään järkevästi tähän tekemäänsä aloitukseen;))))) Vaati kyllä muilta näkökantoja rajottaen typerästi keskustelua.

Joten toivonkin että, tämä suuri ja kaikille aina niin tasapuolinen keskustelija ei tympeillä komenteillaan ITSE myöskään minun tekeemin aloítuksiin. Keskustelusta jäi tympeä maku suuhun. Kiitos aloittajan joka täällä ruttasi muut keskustelijat arvosellen heidät lapsiin ja aikuisiin.....

Joten Hatsa pidä jatkossa briljantit aloituksesi....MINÄ en ainakaan halua niihin osallistua;))))

• Muistatko?

Kaveria ei loukata ja sitä ei herjata palstalla, muista se.

• samaamieltä
        Muistatko? kirjoitti:

Kaveria ei loukata ja sitä ei herjata palstalla, muista se.

ollut mitään herjausta tai loukkausta. Vain totuus.

• Muistatko?
        samaamieltä kirjoitti:

ollut mitään herjausta tai loukkausta. Vain totuus.

Ei saa sanoa ystävää tyhmäksi vaikka hän olisikin, ei ainakaan julkisesti.

• Angeligue
        Muistatko? kirjoitti:

Ei saa sanoa ystävää tyhmäksi vaikka hän olisikin, ei ainakaan julkisesti.

en ole koskaan kuulunut;))))Pyydetty kyllä on...Mutta käynyt heidän sivuillaan katsomassa tiedän ketkä sieltä ovat tännekin siirtyneet...Heidän sääntönsä eivät kuulu minulle. Olen aivan itsenäinen oma itseni....harmittaako se sitten jota kuta aivan sama...ei välii....minulle henk.kohtaisesti;))) Toiset kuuluvat jengiin..ehkä se antaa sitä turvaa..kirjoittaa sanottavansa. Kun tietää YSTÄVÄN rientävän apuun....Hatsan ja minun välinen kirjoitus on tapahtunut niin että, vuosikausia täällä olemme kumpikin omina yksilöinä toisillamme kirjoitelleet...kaikkea mahdollista;))) Kuuluuko Hatsa jonkin jengiin ei jaksa kiinnostaa myöskään;))))

• Angeligue

Minä en ainakaan enää vastaa Hatsan aloituksiin. Hän luokittelee täällä ihmiset avoimesti nyt lapsiin ja aikuisiin. Onko tämä nyt sitä keskustelua? Hän ei itse ole antanut yhtään vastausta. Miten tuo asia ratkaistaisiin? En ainakaan nähnyt. Vai menikö ohi.

• HTZA

ja vastaan henkilkökohtaiseen herjailuun, vaikka tsätti ei ollut tavoitteeni.
        Antakaa Friidulle anteeksi, kuten mekin annamme niille, jotka meitä ovat herjanneet.
        Antakaamme hänelle oikeus mennä Puolalaisen kirkon pömpeliin ja suokoon siellä mies hänelle rauhan sieluilleen., jos mies pulputuksen kestää.
        MInä olen jo antanut hänelle anteeksi.
        H.

• Iltaa taas pohojanmaalta!
        Siellähän sitä ravatahan pääkaupunki seuruulla notta ei ennätä pöly tiellä laskia ku jo valijastetahan uutehen reissuhun. Kohta ollahan enempipuoli vuorokaurees siellä ku täällä.
        Pienis kunniis väki vähenöö, nuoret muuttaa pois ja kuka vaan lähtöö se ei takaasin tule. Aina saa ristinmerkin perähän teherä ja sanoa niinkuun varis, miestä menneeksi.
        Nuata kasvukeskuksia on suomes, tua Oulunseutu, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere ja pääkaupunki seutu. Sellaanen se näkyy olevan marssijärijestys nykyysin.
        Harmillistahan soon tuallaanen yhtehen pakkautuminen, ei se mitään hyvää tua kaikkien kohoralla tullessaan.
        Aika, aikaa kutakin.
        terv. kotona ja maanteilläkin viihtyvä seppä

• HTZA
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa taas pohojanmaalta!
        Siellähän sitä ravatahan pääkaupunki seuruulla notta ei ennätä pöly tiellä laskia ku jo valijastetahan uutehen reissuhun. Kohta ollahan enempipuoli vuorokaurees siellä ku täällä.
        Pienis kunniis väki vähenöö, nuoret muuttaa pois ja kuka vaan lähtöö se ei takaasin tule. Aina saa ristinmerkin perähän teherä ja sanoa niinkuun varis, miestä menneeksi.
        Nuata kasvukeskuksia on suomes, tua Oulunseutu, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere ja pääkaupunki seutu. Sellaanen se näkyy olevan marssijärijestys nykyysin.
        Harmillistahan soon tuallaanen yhtehen pakkautuminen, ei se mitään hyvää tua kaikkien kohoralla tullessaan.
        Aika, aikaa kutakin.
        terv. kotona ja maanteilläkin viihtyvä seppä

ei uutta elukkaa ole huolinut?
        H.

• Otteesi lipsuu
        HTZA kirjoitti:

H.

tämähän ei ollut tsättäily ketju, siis asiaan.

• HTZA
        Otteesi lipsuu kirjoitti:

tämähän ei ollut tsättäily ketju, siis asiaan.

eikä kannata olla väärässäkään, pohjanmalla ja ylempänä "Varis" on haukkumasana etelän ihmisille.
        Ja sitä sanaa sepppä käytti.
        Olen pahoillani, älykkyys tulee, usein ihan yksin.
        H.

• HTZA kirjoitti:

H.

Vaikka kyllähän sitä hevoosta mieli tekiis hankkia. Pitää ny kuitenkin pikkuusen vielä töövätä nuata mielihalujaan. Jos tuas ku tuloo uusi kevät, päivä päreeksi ja variis kukooksi, niin hyvinkin innostuus.
        Soon nuiren eläänten kans talavia vasten sellaasta vaikiampaa ja omat järijestelynsä.
        Tuumatahan..
        terv. seppä

• HTZA
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Vaikka kyllähän sitä hevoosta mieli tekiis hankkia. Pitää ny kuitenkin pikkuusen vielä töövätä nuata mielihalujaan. Jos tuas ku tuloo uusi kevät, päivä päreeksi ja variis kukooksi, niin hyvinkin innostuus.
        Soon nuiren eläänten kans talavia vasten sellaasta vaikiampaa ja omat järijestelynsä.
        Tuumatahan..
        terv. seppä

seppä kainaloon "etelän vareksen" ja muuttaa kehäkolmoselle?
        H.

• Angeligue
        HTZA kirjoitti:

ja vastaan henkilkökohtaiseen herjailuun, vaikka tsätti ei ollut tavoitteeni.
        Antakaa Friidulle anteeksi, kuten mekin annamme niille, jotka meitä ovat herjanneet.
        Antakaamme hänelle oikeus mennä Puolalaisen kirkon pömpeliin ja suokoon siellä mies hänelle rauhan sieluilleen., jos mies pulputuksen kestää.
        MInä olen jo antanut hänelle anteeksi.
        H.

en ole mikään poikkeustapasu Höhlä;))) Tiedät että, olen dorka. Mutta mitä sitten? Sitäpaitsi tiedät senkin että, en voi kestää sitä että, et olisi ystäväni oikeesti aina. Sanon tai skrivaan tai pulputan minä mitä dorkaa sinulle tahansa. Tiedät että, olen kiinni sinussa...jostain kumman syystä äläkä vaadi enempää selityksiä...tai rupeen spiidaan oikeesti ja sitä sinä taas et kestä..

• GloriaJoy

asujaiset tietenkin kannatamme läänitysperiaatetta, ja eiköhän Suomi lääninä ole vähän liian piskuinen, kun asujia ja eläjiä on niin vähän ja keski-ikä on suuri ja eliniän ennustelukemat nousevat korkealle; ellei suurien ikäluokkien maksan, haiman ja syrämen toimintakykyky petä yhdessä rytäkässä, kun yrittävät liian mahtipontisesti yskiä värekarvattomin keuhkoputkin keuhkolohkojensa suuria räkälimoja ulos. Tanskassahan on vuosikymmenet jo kokeiltu seniorikansalaisten vaikka -minkäasteista hoitoprioriteettien kokeiluja yhteisöissä, ilman laitostumista, jätetään siis Suomi johonkin muuhun käyttöön; periferia kun on - esim kasvatettakoon täällä karhuja ja susia ja muita söpöläisiä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      109
      6953
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4451
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3945
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      191
      3502
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2542
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13