Vapaa kuvaus

It-tradenomi vuosimallia 2017.

Aloituksia

165

Kommenttia

283

  1. Ei kiertäminen vanilla niin kaukainen haave lopulta ole, jos olisi varaa siihen auton hankintaan ensin. Ja en ole vielä edennyt niin pitkälle, että olisi van - harrastajien foorumia löytänyt ongelmatilanteita varten. Sehän on järjestyksessä vasta sitten, kun on ensin itse hankkinut ja tuhtannut oman auton parissa jonkin aikaa?

    On totta, että puretulla autolla voi olla vaikeampi ajaa, mutta purkamiseen voi ottaa kuitenkin tuntumaa ja sitä voi opiskella myös käyttöautolla? Erityisesti, jos on kiinnostunut itse huoltamaan auton vikoja, joita kuitenkin joka autoilijalle tulee eteen.
  2. Tämä aihe oli tuossa etusivulla, joten otan kantaa nyt tähänkin, kun jonkin verran kokemusta.

    Tosiaan jokin hyvä äänityssofta voisi olla hyvä startti olettaen, että on vermeet siihen pisteeseen saakka, että saa äänen tietokoneeseen sisään? Jostain syystä kaikkiin kannettaviin, jollaisia itsellänikin on kaksin kappalein, ei kumpaakaan saa ääntä esimerkiksi kitarastyrkkarista, tai ainakaan dynaamisesta mikrofonista sisään millään ilveellä.

    Itse olen aikanani tehnyt äänityksiä n- Track -studio -ohjelmalla kokeiltuani eri ohjelmia. Demoversio ei maksa mitään, ja silläkin saa jotain tehtyä. Ammattilaiset tosin suosii Pro Toolsia, ja monet kaupalliset menestyslevytkin on lopulta tehty hyödyntäen Pro Toolsia. Hinta vain on vähän tyyris, joten jos on budjettistudio kotiin hakusessa, ehkä Pro Toolsin voi unohtaa?

    Itse olen harkinnut hankkivani digitaalista tallenninta, jossa on usb - interface, eli saa koneeseen kiinni siten, että tiedonsiirto toimii raiturista tietokoneeseen ja päinvastoin, ja säätöjä voi rukata koneelta käsinkin kaksisuuntaisen tietoliikenteen ansiosta. Tallentimen mukanakin tulee audio - softaa, mutta useat ohjelmavalmistajat tukevat tallentimia. Tallennin on siitä mielekäs ratkaisu, että se kulkee helposti mukana, esimerkiksi bänditreeneissä.

    Digitaaliset tallentimet ja vanhat analogiset moniraiturit (niitä ei edes enää myydä missään, paitsi käytettynä voi jostain saada?) jakaa äänityksiä tekevien harrastajien mielipiteitä. Olen keskustellut aiheesta muutamien harrastajien kanssa ihan kasvotustenkin, niin on tullut kommenttia, että tasokkaan tallentimen hinnalla saisi hankittua ensin tietokoneen, tarvittavan softan siihen, ja jotain muuta studiosälää, mutta itse koen tallentimen ratkaisuksi, joka voisi sopia omiin kotiharraste -tarpeisiini.

    Minkälaisella budjetilla rakennat studiota? Jos ei tarvitse tietokonetta hankkia, eli jos on jo valmiina tehokkaampi kone, sillä voi päästä alkuun ja jos ajattelee tuollaista digitaalista moniraita - tallenninta, minkä saa koneeseen kiinni, eikä hanki esim. pro toolsia softaksi, voi 1000 eurolla saada jotain järkevästi aikaan? Jopa alle, sillä mitä olen katsellut hintoja, saisin haluamanlaiseni kokoonpanon Soitin Lainelta tai F- musiikista alle tonnillakin, tallennin 400-600 euroa, käytettynä vielä vähemmän, ja jos ei softaa osta, vaan käyttää loppu rahat muun sälän ostoon, itse tarvitsisin mikkitelineitä / mikrofoneja, ja okei, uuden kitaravahvistimen kahdella ulostulolinjalla. Sitä en ole laskenut tonniin mukaan. On vain niin tylsää ohjelmallisesti monistaa yksikanavainen äänitys kaksikanavaiseksi.

    Tallenin + muu sälä poisluettuna Pro tools, niin aika lähelle 1000 euroa voisi olla hinta - arvioni sellaiselle kotistudiolle, jolla voi tehdä jopa kaupallisen tason levyjä ihan omissa oloissa, jos on mielenkiintoa ja on taitava. Ainakin demotason äänityksiin 1000 euroa kotistudioon on riittävä mielestäni.
  3. Juu, no ruoansulatuselimiä tutkittaessa käytetään bariumsulfaatteja liuotettuna nesteeseen, tämän olen opiskellut Wikipediasta tutustuessani tähän aiheeseen.

    Omia makukokemuksia ei tiettävästi ole aineesta, ellei sitten joku ole huomaamattani sekoittanut sitä juomaani.

    Ja mitä tulee säästöihin, eipä kai kenellekkään ole kynnyskysmys hetken epämiellyttävän maun kokeminen tutkimusta edeltävässä tilanteessa, mutta kun se on liiketaloudessa kylmä tosiasia, että pitäisi saada maksimaalinen hyöty entistäkin edullisemmin, ja vielä halvemmalla, jotta tuottoprosentti olisi mahdollisimman korkea. Sehän pätee vähän kaikkeen, ja sairaalat ja sairaala - osastotkin on periaatteessa liikelaitoksia. Tuskin sairaalan johdolla on sitä vastaan mitään, jos markkinoille ilmestyisi uusi kemiallinen yhdistelmä, joka leikkaa menoja?