Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

125

Kommenttia

16105

1. Tällein sivusta haluan sanoa, että lapsettomaksi olet aika hyvin kärryillä asiasta. Nimenomaan uskon että Siperia opettaa. Aikuisen tulee olla diktaattori, hyväntahtoinen sellainen, joka on se joka päättää ja kantaa vastuun. Lapsi kokee turvallisuutta, kun aikuinen kantaa vastuun ja on johdonmukainen.

Toki lapsen emotiaalista kasvua pitää tukea, mutta ei koskaan vastuuttamalla lasta, joka on kehityksensä polulla vielä.

Suurin virhe, mitä kasvatuksessa nykypäivänä tehdään on hiton hyssytteleminen. Lapsen tulee saada käydä tunteensa läpi. Itkeä, raivota ja kiukutella vaikka maailman ääriin asti ilman että aikuinen antaa periksi. Lapsi koettelee rajojaan ja rajathan tunnetusti ovat rakkautta.

Eli vaikka yksäri sinua ei tukisikaan näkemyksessäsi, minä olen pitkälti samoilla linjoilla kanssasi. Lapset olkoon lapsia ja aikuiset aikuisia.
  2. Ensimmäisenä tulee koko jutusta mieleen kehuminen kehumisen vuoksi.. ihan tyhmää. Kehun tulee olla aito tunnepohjainen reaktio. Muuten se on kuin valehtelemista.

Itse olen sitä mieltä, että tuollainen itsesuggestio on hyvä tapa piristää itsetuntoa silloin kun oikein masentaa, muutoin se on aika epärealistinen pohja sillä ihminen uskoo yleensä omia valheitaan.

Uskon toki kehumisen positiiviseen voimaan, mutta kehun pitää olla aito, realistinen. Myös itsesuggestioissa. Muutoin tosiaan on vaarana valheellinen kuori, joka ei kestä todellisuutta. Tulee niitä prinsessoita jotka murtuvat todellisuuden edessä, tai suggestoivat muun maailman hiiteen.

Oikea tapa saada vahva itsetunto on käsitellä satuttavat asiat realistisesti ja päästä niistä yli järkeilemällä. Se, että tuntuu pahalta olla tässä pinnallisessa maailmassa, tarkoittaa ettei ole hyväksynyt itseään. Sellaisenaan. Ei ole ymmärretty, että jokainen on niin paljon muutakin kuin vain pintansa. Tässä asiassa olen yhtä mieltä artikkelin sanoman kanssa, että pitäisi osata kehua ja ennenkaikkea muutakin kuin pintaa.

Itse joka aikanaan jo olen päättänyt että annan tulla ulos sen mitä milloinkin tunnen ja kehutkin, niin olen huomannut että se hämmentää ihmisiä. Jopa ärsyttää ja suututtaa. Jotkut pitävät minua mielistelijänä sen takia. Toiset epäilevät että minulla on ketunhäntä kainalossa ja osa on vaan kateellisia, kun osaan antaa itsestäni. Sillä sitä se on. Kehuminen on itsestään antamista, sitä että tuo tunteensa julki. Asettaa tunteensa julkiseksi häpeilemättä itseään.

Ja se, ettei häpeile itseään on itsetuntoa, voimaa olla oma itsensä. Niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.
    Ja sen saavuttaa työskentelemällä itsensä kanssa. Ei turhilla kehuilla.
  3. Ei se pjaska toimi.