Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

125

Kommenttia

16105

1. Äitivainaa teki jouluiksi häränhäntälientä itse keittämällä. Ruotsalaiseen tapaan lihapasteijoiden liemeksi. Oli muuten hyvää.

Meillehän kotiin tuotiin aina syksyllä teurastamolta puolikas sian ruho jonka enoni paloitteli keittiössämme. Siitähän se kinkkukin joulupöytään saatiin. Se vain makasi parvekkeellä suolaliemessä pari kuukautta ensin.

Lapsuuteni oli hyvin köyhää .. äitini oli yksinhuoltaja teollisuussiivoojan palkalla ja isäni tietysti jätti elatusmaksut maksamatta..
    mutta koskaan ei ollut pulaa jouluherkuista, siitä äiti piti huolen. Hän teki paljon sen eteen, että pöytä notkui ruokaa.

Ehkäpä siis siksi pidän niin paljon jouluruoasta.
  2. Kiitos lällystä
  3. Hmm.. jotakin hyvää, kaunista ja huomaavaista..

No. En osaa.

Siksi kerronkin sen, mitä palsta on. Minulle.

Sinkkulat on suojasatama. Elämän sekametelisoppa täynnä sattumia. Makeita, kirpsakoita, pehmeitä ja kovia sattumia, joita aika ajoin täytyy pureskellä ja nieleksiä ihan tosissaan. Tuhannen ja yhden maun sekametelisoppa.

Täällä jokainen saa olla oma itsensä juuri sellaisenaan, tai sit vaikka esittää jos niin haluaa. Jokainen on arvokas osa yhteisöä jota myös Sinkkulaksi sanotaan. Täällä on sija johon voi purkaa tuntojaan, surujaan, ilojaan tai lärpättää turhanpäiväistä rainaa.
    Silloin kun siltä tuntuu.

Minulle itselleni Sinkkulat on suojasatama. Jonne on hyvä tulla myrskyisänkin matkan jälkeen. Olen oma itseni aidoimmillani täällä, sillä vain harva minut tuntee ja niillekin jotka tuntevat, minulla ei ole mitään hävettävää.

Tänne voi tulla milloin vain ja jakaa itsensä. Niin murheet kuin riemutkin. Täällä on aina joku joka osaa auttaa kun olen apua tarvinnut. Jonkun tuntemattoman sanat ovat pelastaneet päiväni tai tilanteeni aika monasti. Joku ihminen vain.

Niin.. jokaisen Sinkkulalaisen takana on ihminen. Ihminen joka tuntee ja ajattelee. Elää omaa elämäänsä kuten parhaaksi katsoo ja vain piipahtelee täällä Sinkkuloissa oman elämänsä varrella. Ihania yksilöitä, persoonia jotka ihastuttavat ja vihastuttavat.

Yksilöllisiä persoonia jotka laittavat itseänsä likoon yhteisömme puolesta ja jopa vastaan. Satunnaisia kohtaamisia, ystävyyksiä, sielujen soidinmenoja ja rikkoutuneita suhteitakin täällä on ollut. Kaikki palstan sisällä. Tämän, kaikille avoimen yhteisömme sisällä.
    Eikä ole väliä onko rekku tai ano. Sillä ei ole merkitystä.

Tämä meidän Sinkkulat-yhteisömme on arvokas osa elämää. Ai miksikö pidän tätä arvokkaana? Simppelisti siksi, että täällä on niin erilaisia ja arvokkaita ihmisiä, upeita ja myös ei niin upeita yksilöitä joista tämä yhteisö koostuu. Arvokkaaksi tämän tekee se, että emme ole samanlaisia toistemme kanssa. Voimme siis keskustella ja jopa riidellä asioista täällä. Parhaimmillaan voimme jopa oppia ymmärtämään asioita, joita emme muutoin oppisi koskaan ymmärtämään.

Itse olen kasvanut ihmisenä palstan myötä. Ja siitä kiitän koko palstan väkeä. Kaikkia. Enkä nyt tarkoita kaiffareitani vaan kaikkia.

Ne, jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää mitä tällä tarkoitan että Sinkkulat on hyvä paikka, heillekin on sijansa täällä. Kaikille on paikkansa täällä ja jokaisella on oikeus olla oma itsensä. Se, haluaako itse lunastaa tuon oikeuden onkin ihan itsestään kiinni.

Jokainen on arvokas omana itsenään ja arvostelijat ( heitäkin tarvitaan ) saavat pitää mielipiteensä siinä missä muutkin. Sanan ja mielipiteen vapaus kaikille. Kuitenkin asiallisuus kunniaan. Ei kaikki voi pitää kaikista ja osa väestä tulee Sinkkuloihin trollailemaan, mutta se kuuluu tämän tyyppiseen astiaan. Silti on aina kaikkien muistettava, että jokaisen sanan takana on elävä ja tunteva ihminen.

Vaikka kuinka haluaisin, että Sinkkulassa kaikki kunnioittaisivat toisiaan, se ei ole mahdollista. Eikä elämässä yleensäkään. Mutta täällä on just niin hyvä olla kuin miten hyvän tästä yhteisöstämme teemme. Siis me kaikki. Me fantsut Sinkkulalaiset. Enkä ala nimeämään ketään. Tämä on oodi ja ylistyslaulu palstallemme. Meille kaikille Sinkut palstan kirjoittajille.

Kiitos kaikille näistä viidestä vuodesta, jonka olen saanut kulkea kanssanne. Olette ihania. Kaikki.