Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Vapaa kuvaus
Pieni taivaankannen maalari.
Aloituksia
125
Kommenttia
16105
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Äitivainaa teki jouluiksi häränhäntälientä itse keittämällä. Ruotsalaiseen tapaan lihapasteijoiden liemeksi. Oli muuten hyvää.
Meillehän kotiin tuotiin aina syksyllä teurastamolta puolikas sian ruho jonka enoni paloitteli keittiössämme. Siitähän se kinkkukin joulupöytään saatiin. Se vain makasi parvekkeellä suolaliemessä pari kuukautta ensin.
Lapsuuteni oli hyvin köyhää .. äitini oli yksinhuoltaja teollisuussiivoojan palkalla ja isäni tietysti jätti elatusmaksut maksamatta..
mutta koskaan ei ollut pulaa jouluherkuista, siitä äiti piti huolen. Hän teki paljon sen eteen, että pöytä notkui ruokaa.
Ehkäpä siis siksi pidän niin paljon jouluruoasta.
20.12.2025 08:51
Plääh.. en jaksa vihata. Yhtä ihmistä kohtaan tunnen vihaa ja se riittää. Enempää en jaksaisikaan. Vihaaminen on niin turhaa.
20.12.2025 08:42
Tuli työnantajan joululounaalla popsittua jouluruokaa. Hyvää oli, mutta ei niin hyvää kuin sitten aattona.
Minä pidän jouluruoasta. Kinkku on kruunu ja en pistä pahitteeksi ollenkaan jos se on iso.
Exän kanssa on tapana särppiä kinkunloppu pakasterasioihin vuoden hernekeittojen kyytipojaksi.
Myös paistoliemi otetaan talteen ja pakastetaan. Erinomainen kastikepohjaaines vaikka ja kuinka monelle liharuoalle.
Mummin opettama tapa. Mitään ei heitetä hukkaan.
Vietämme perhejoulua ja siten myös jaamme kustannukset. Ei ole mitään järkeä viettää kahta joulua. Joskus tehty niinkin, että olen osallistunut jouluun vain työpanoksellani. Sillä onhan joulu työläs juhla valmistaa.
Kuola valuu suupielestäni kun ajattelenkin ensi viikon jouluherkkuja. Ja ähky .. sehän kuuluu jouluun.
20.12.2025 08:38
Kuka sanoi että vasta joulun jälkeen?
:)
20.12.2025 08:22
Kiitos lällystä
20.12.2025 04:41
Vastustan. Se on vasta. Ei vihta.
19.12.2025 19:51
En halua elää ikuisesti. Elämän arvokkuus kärsisi. Olen mieluummin luomu ja kuolen pois kun aika on.
Elämä on ihanaa juuri siksi kun se on sitä mitä se on.
19.12.2025 19:48
Hei.. missä on lunta? Ei täällä etelässä. Mies joka hakkasi vaimon ja ajoi perheen vesisateeseen..?
Niih.. joulu on taas, joulu on taas ja pyhät menee ryypätessä. No, ei vaineskaan. Levätessähän ne menee.
Harmi että lupasin mennä sukuloimaan ihmiselle jota en halua tavata. Nyt sit mietin millä valheella pääsen tuosta sitoumuksesta eroon...
19.12.2025 19:26
Hmm.. jotakin hyvää, kaunista ja huomaavaista..
No. En osaa.
Siksi kerronkin sen, mitä palsta on. Minulle.
Sinkkulat on suojasatama. Elämän sekametelisoppa täynnä sattumia. Makeita, kirpsakoita, pehmeitä ja kovia sattumia, joita aika ajoin täytyy pureskellä ja nieleksiä ihan tosissaan. Tuhannen ja yhden maun sekametelisoppa.
Täällä jokainen saa olla oma itsensä juuri sellaisenaan, tai sit vaikka esittää jos niin haluaa. Jokainen on arvokas osa yhteisöä jota myös Sinkkulaksi sanotaan. Täällä on sija johon voi purkaa tuntojaan, surujaan, ilojaan tai lärpättää turhanpäiväistä rainaa.
Silloin kun siltä tuntuu.
Minulle itselleni Sinkkulat on suojasatama. Jonne on hyvä tulla myrskyisänkin matkan jälkeen. Olen oma itseni aidoimmillani täällä, sillä vain harva minut tuntee ja niillekin jotka tuntevat, minulla ei ole mitään hävettävää.
Tänne voi tulla milloin vain ja jakaa itsensä. Niin murheet kuin riemutkin. Täällä on aina joku joka osaa auttaa kun olen apua tarvinnut. Jonkun tuntemattoman sanat ovat pelastaneet päiväni tai tilanteeni aika monasti. Joku ihminen vain.
Niin.. jokaisen Sinkkulalaisen takana on ihminen. Ihminen joka tuntee ja ajattelee. Elää omaa elämäänsä kuten parhaaksi katsoo ja vain piipahtelee täällä Sinkkuloissa oman elämänsä varrella. Ihania yksilöitä, persoonia jotka ihastuttavat ja vihastuttavat.
Yksilöllisiä persoonia jotka laittavat itseänsä likoon yhteisömme puolesta ja jopa vastaan. Satunnaisia kohtaamisia, ystävyyksiä, sielujen soidinmenoja ja rikkoutuneita suhteitakin täällä on ollut. Kaikki palstan sisällä. Tämän, kaikille avoimen yhteisömme sisällä.
Eikä ole väliä onko rekku tai ano. Sillä ei ole merkitystä.
Tämä meidän Sinkkulat-yhteisömme on arvokas osa elämää. Ai miksikö pidän tätä arvokkaana? Simppelisti siksi, että täällä on niin erilaisia ja arvokkaita ihmisiä, upeita ja myös ei niin upeita yksilöitä joista tämä yhteisö koostuu. Arvokkaaksi tämän tekee se, että emme ole samanlaisia toistemme kanssa. Voimme siis keskustella ja jopa riidellä asioista täällä. Parhaimmillaan voimme jopa oppia ymmärtämään asioita, joita emme muutoin oppisi koskaan ymmärtämään.
Itse olen kasvanut ihmisenä palstan myötä. Ja siitä kiitän koko palstan väkeä. Kaikkia. Enkä nyt tarkoita kaiffareitani vaan kaikkia.
Ne, jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää mitä tällä tarkoitan että Sinkkulat on hyvä paikka, heillekin on sijansa täällä. Kaikille on paikkansa täällä ja jokaisella on oikeus olla oma itsensä. Se, haluaako itse lunastaa tuon oikeuden onkin ihan itsestään kiinni.
Jokainen on arvokas omana itsenään ja arvostelijat ( heitäkin tarvitaan ) saavat pitää mielipiteensä siinä missä muutkin. Sanan ja mielipiteen vapaus kaikille. Kuitenkin asiallisuus kunniaan. Ei kaikki voi pitää kaikista ja osa väestä tulee Sinkkuloihin trollailemaan, mutta se kuuluu tämän tyyppiseen astiaan. Silti on aina kaikkien muistettava, että jokaisen sanan takana on elävä ja tunteva ihminen.
Vaikka kuinka haluaisin, että Sinkkulassa kaikki kunnioittaisivat toisiaan, se ei ole mahdollista. Eikä elämässä yleensäkään. Mutta täällä on just niin hyvä olla kuin miten hyvän tästä yhteisöstämme teemme. Siis me kaikki. Me fantsut Sinkkulalaiset. Enkä ala nimeämään ketään. Tämä on oodi ja ylistyslaulu palstallemme. Meille kaikille Sinkut palstan kirjoittajille.
Kiitos kaikille näistä viidestä vuodesta, jonka olen saanut kulkea kanssanne. Olette ihania. Kaikki.
19.12.2025 19:07
Olen tooodella tylsä tapaus. Minussa ei ole mitään terävää. Ainakaan järki.
Siksipä sovin tänne sit oikein hyvin.
Mut hei, hittoako sä täällä mitään teet. Kas kun seura tekee kaltaisekseen...
Kyll tylsä tylsän tunnistaa. :)
19.12.2025 18:11
Kiitos samoin. Sen lisäksi tunnut olevan varsin ylemmyydentuntoinen.
No, kaikista ei tarvitse tykätä.
15.12.2025 19:38
Kyllä varmasti. Kiitos vinkistä.
15.12.2025 19:16
Jotakin tuon suuntaista. Muistetaan nyt se, että myrkytän jokaisen kumppanini liialla kiltteydelläni.
14.12.2025 20:00
Syytä mitä? Kuunnella sinua vai.. miksi ihmeessä alkaisin nukeksi sinun käskytyksestä?
Ääh.. en jaksa .. mut juu, hyvää illanjatkoa sinullekin.
14.12.2025 19:52
Hurjaa touhua. Ja miksi? Turhan takia.
14.12.2025 19:38
Juu. Ala sanoistasi tekoihin. Esimerkillisesti.
Mikä lie angsti iskenyt.
14.12.2025 19:37
Hyvä tyyppi ja mukava persoona voittavat ulkonäöllinset asiat loppupeleissä.
14.12.2025 18:18
Ja mikäs olisi sitten helppo testi miehelle.. astianpesuaineen ph-arvo?
Tottahan aloittajan kaltainen nörtti jää tossun alle suhteessa kuin suhteessa. Ja hoitaa mukisematta kotityöt naisen nauttiessa manikyyristään.
14.12.2025 18:15
Riippuu niin paljon miehestä, tilanteesta, aiemmista tapahtumista, sen hetkisistä fiiliksistä, .. ja tuhannesta miljoonasta muusta pikkiriikkisestä muusta yksityiskohdasta.
Mut se alkulämppä.. paljolti riippuu siitä.
Karkeasti arvioiden vastaus kysymykseesi on:
riittävästi.
14.12.2025 18:08
Tai sä vaan tylsistyit. Keski-ikäistyit.
Ja luovuus ei lopu, se saattaa mennä jäähylle tai luovalle tauolle, mut jos sitä on, sitä vaan on.
Ite olen yhtä luova kuin tiiliskivi, nii ei voi valittaa luovuuden loppumisesta, kun ei sitä ole ollut alkujankaan.. :)
14.12.2025 17:53
61 / 806