Itsellä mennyt jo kolmena päivänä jouluruokaa. No vielä jaksaa, mutta jaksaako aattona tätä menoa? 😂
Joko olet syönyt jouluähkyn?
65
423
Vastaukset
Vielä en ole onnistunut syömään itseäni ruokakoomaan. Pidättelen jouluruokatarjontaa. Söin jouluruokia pikkujouluissa, mutta en mitenkään ähkyyn saakka.
Odotan jouluun ja vasta sitten laitan pöydän koreksi.
Kuulemma, jouluna saa vatsansa täyteen puuroo ... 😊🎶🥣
Mikä on sinun suosikki jouluherkku?No niin, oletpa järkevä. Pitää varmaan itselläkin laittaa pakkaseen nuo ruoat, niin ei tule syötyä. 😅
Jos on hyvä rahatilanne, niin ostan poron sisäfileetä suoraan tuottajalta. Paistan sen medium miinukseksi kirjaimellisesti sekuntikellon kanssa.
Poro tahtoo maistua maksalle, jos sitä paistaa liikaa, mutta sulaa suuhun, kun on sopivaa.
Mikäs se sinun suosikkiherkku on? 🤗Mu5tasydän kirjoitti:
No niin, oletpa järkevä. Pitää varmaan itselläkin laittaa pakkaseen nuo ruoat, niin ei tule syötyä. 😅
Jos on hyvä rahatilanne, niin ostan poron sisäfileetä suoraan tuottajalta. Paistan sen medium miinukseksi kirjaimellisesti sekuntikellon kanssa.
Poro tahtoo maistua maksalle, jos sitä paistaa liikaa, mutta sulaa suuhun, kun on sopivaa.
Mikäs se sinun suosikkiherkku on? 🤗Tuo poron sisäfile, oikein paistettuna, kuulostaa herkulliselta.
Itse olen aina suosinut kalaa. Niin tänäkin vuonna. Graavi- ja savulohta, rosollia (itse tehtyä) ja joululimppua. Ihanat herkut! Tästä se joulu aina alkaa. 😋🍴tosi.typy kirjoitti:
Tuo poron sisäfile, oikein paistettuna, kuulostaa herkulliselta.
Itse olen aina suosinut kalaa. Niin tänäkin vuonna. Graavi- ja savulohta, rosollia (itse tehtyä) ja joululimppua. Ihanat herkut! Tästä se joulu aina alkaa. 😋🍴Hyvältä kuulostaa. :)
- Anonyymi00018
Mu5tasydän kirjoitti:
No niin, oletpa järkevä. Pitää varmaan itselläkin laittaa pakkaseen nuo ruoat, niin ei tule syötyä. 😅
Mikäs se sinun suosikkiherkku on? 🤗Eilen paskoin housuun tietämättäni? Pidättelin, mut se ei sit riittänyt? Ehkä olin syönyt liikaa herkkuja vain?
Anonyymi00018 kirjoitti:
Eilen paskoin housuun tietämättäni? Pidättelin, mut se ei sit riittänyt? Ehkä olin syönyt liikaa herkkuja vain?
Mistä minä tiedän?
- Anonyymi00001
En nyt sanoisi, että paastoan, mutta kevyesti on tullut syötyä, että sitä sian takapuolta ja muita muinaissuomalaisia ”herkkuja” jaksaa järsiä.
Hauska. Kinkku taitaa olla perinteenä vain Suomessa. Esimerkiksi Norjassa syödäön ennemmin ribsejä. :)
- Anonyymi00002
Yritin olla vähällä lihan syönnillä kinkkuun asti, mutta äsken ostin kokonaisen grillatun kanan. Sitä mutustan pala kerrallaan niin kauan kuin riittää. Ja kalaa välillä. Olen syönyt pikkujoulussa yhden jouluruoan kaikki lisukkeineen. Ei siitä vielä ähkyä tullut. Ja pari-kolme torttua.
Mu5tasydän kirjoitti:
Kyllä sen huomaa, että esim. kanasta ei tule samanlaista tukkoista oloa kuin kinkusta.
Kyllä minusta kanasta tulee samanlainen tukkoinen olo, jos syö nopeasti kokonaisen grillatun broilerin. Ainakin minulla tulee. Minusta kumminkin tuntuu, että broileria joutuu syömään paljon enemmän kuin kinkkua tukkoisen olotilan saavuttamiseen.
- Anonyymi00008
Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:
Kyllä minusta kanasta tulee samanlainen tukkoinen olo, jos syö nopeasti kokonaisen grillatun broilerin. Ainakin minulla tulee. Minusta kumminkin tuntuu, että broileria joutuu syömään paljon enemmän kuin kinkkua tukkoisen olotilan saavuttamiseen.
Kokonaisen? Minä syön sen aina kolmessa päivässä.
- Anonyymi00003
Piparia olen vähän maistellut, muuten herkut vielä hankkimattakin.
Tänä vuonna vedetään lyhyt ja ytimekäs joulu. Tummaa joululimppua / saaristolaisleipää, kylmäsavulohta ja porkkanalaatikkoa. Eikös sillä 2-3 päivää pärjää?
-keinovaginamies- Ei nyt tietenkään pidä syödä jouluruokia ennen joulua. Kinkku + muut syödään vasta jouluaattona, mutta esim. joulutorttuja voi tehdä vähän aikaisemminkin, koska kaikkea ei ehdi tehdä samana päivänä. Suklaatkin voi hyvin ostaa alennuksista, jotka tulevat jouluaaton jälkeen.
- Anonyymi00004
En
Joulupöydän ainoa maistelija (ennen kattausta) on kokki.
(hirn)- Anonyymi00005
Moderni lisäys kaukaa makujen, värien ja fiktion maailmasta.
(naurua)
https://youtu.be/bc8RotctRFw?si=AeyjeR9W9aeEHLtr - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Moderni lisäys kaukaa makujen, värien ja fiktion maailmasta.
(naurua)
https://youtu.be/bc8RotctRFw?si=AeyjeR9W9aeEHLtrVoi ei. The bottle ei ollutkaan energiajuoma 😅
Syön yleensä ähkyn vasta jouluaattona. Ei ole tullut juuri jouluruokia muuten syötyä. En ole hirveä jouluruoka fani. Piparitkin on meh.
- Anonyymi00007
Ei tarvitse, jos ei halua.
En kyllä syö jouluruokaa, vaikka se söisi minut vapaaehtoisedti kuin kerran jouluna. 😅
Mu5tasydän kirjoitti:
Okei, eli yksi kerta riittää. :)
Juu, tainnu lapsena tulla kiintiö täyteen. Porukat syötti 3 päivää pelkkiä jouluruokia. 😄
Jasu2025 kirjoitti:
Juu, tainnu lapsena tulla kiintiö täyteen. Porukat syötti 3 päivää pelkkiä jouluruokia. 😄
Ja oon ollu ronkeli ruokien suhteen, en nyt enää niin. Mutta on joitain ruokia mistä tulee ihan oikeasti oksetus ja ei pysty syömään yökkimättä. Jouluruoka ei ihan niin pahaa ole, mutta pinaattikeitto on. 😅
- Anonyymi00012
Jasu2025 kirjoitti:
Muistan, miten lapsena jouluruoka oli pahaa. Vähän vanhempana se oli parhaimmillaan jopa herkkua, etenkin kinkku sinapilla leivän päällä. Nyt jälleen on ollut jo vuosia aika pakkopullaa. Kinkut eivät ole yhtä maukkaita, kuin ne entisaikojen luomupossut. Muutenkin ruokavalioni on ollut jo vuosia kana-, kala-, vihannespainotteinen, niin ei oikein ole enää suunmukainen kattaus.
- Anonyymi00016
Jasu2025 kirjoitti:
Meillä syötiin jouluruokia uuteenvuoteen asti.
Hyi saatana.
Vihaan koko joulua. Jasu2025 kirjoitti:
Ja oon ollu ronkeli ruokien suhteen, en nyt enää niin. Mutta on joitain ruokia mistä tulee ihan oikeasti oksetus ja ei pysty syömään yökkimättä. Jouluruoka ei ihan niin pahaa ole, mutta pinaattikeitto on. 😅
Hauska, itse taas rakastan. Yläasteella laskin viikkoja, että milloin sitä taas saa, pinaattikeittoa siis.
Anonyymi00016 kirjoitti:
Meillä syötiin jouluruokia uuteenvuoteen asti.
Hyi saatana.
Vihaan koko joulua.Suotakoon se sinulle.
- Anonyymi00009
En ole vielä syönyt yhtään jouluruokaa, paitsi suklaata olen syönyt lahjoja palatessani. Jotenkin tämä vuonna on mennyt ohi työnantajan järjestämät joululounaat ja muut tilaisuudet, joissa yleensä on jouluruokaa tarjolla. Se ei kyllä haittaa, jouluruokaa ehtii kyllä syömään sitten aattona ja useampana päivänä sen jälkeenkin 😊
Aletheias - Anonyymi00010
Vaaka ja peilin eteen alastomana vaikuttaa kummasti haluun mähkiä itsensä turvoksiin.
Ja ne syödyt kilothan eivät enää lähde. Ikinä.
Turha mennä tammikuussa salille, ette jaksa kuitenkaan kolmea-neljää kertaa enempää käydä siellä, vaan palaatte sohvalle....Ähkyhän voi tulla muustakin syystä, eli ihan vain siitä, että syö jotain ruokaa liian usein, ei pelkästään siten, että napa ruskaa. 🤔
- Anonyymi00015
Eihän ne edes ole mitään salikävijöitä, kun käydään muutaman kerran salilla kinkunsulatus syyllä ja sitten huomataan, että voi kauheeta, tähän on raksasta ja rasittavaa, en minä tällaista jaksa harrastaa, mukavampi on sohvalla makoilla sipsipussi kädesä ja katsoa kauniita ja rohkeita.
Anonyymi00015 kirjoitti:
Eihän ne edes ole mitään salikävijöitä, kun käydään muutaman kerran salilla kinkunsulatus syyllä ja sitten huomataan, että voi kauheeta, tähän on raksasta ja rasittavaa, en minä tällaista jaksa harrastaa, mukavampi on sohvalla makoilla sipsipussi kädesä ja katsoa kauniita ja rohkeita.
Ihan tosi? En ole katsonut kaunareita sitten teinivuosien. Eihän se edes etene ikinä. Tylsä sarja.
- Anonyymi00011
Ei sulla palstasetä oo varaa mihinkään jouluruokiin.
- Anonyymi00021
Mu5tasydän kirjoitti:
Jollakin jäänyt taas lääkkeet ottamatta ja on pahat harhat päällä.
Tuo palstasedän hokija on työtön luuseri. Vitun paskanaama ei pääse junttitöissäkään samaan tulotasoon kuin minä huonoimmillaan.
>simiti<
Niin, joulun perinteiset laatikot ja kinkku. Enhän minä niistä tykkää.
Jouluaattona se syöminen alkaa ja samaa ruokaa syödään ainakin kolme päivää.
Jos ei tykkää, saa jyrsiä jotain leivän kyrsää.
Laatikot vanhenevat äkkiä ja 70% niistä päätyy biojätteisiin.
Puolikkaasta kinkusta tehdään vuoden lopussa kinkkukeitto, johon lisätään vähän herneitä, jos kattilaan mahtuu.En ole, mies pitää minulle ruokadiettiä tavoite on poistaa noin 30 kiloa. Se on mukava kun tekee minulle ruokaa ja ottaa nyt tosissaan minun tukemisen. 🥹
Mu5tasydän kirjoitti:
Hienoa! Tukijoita kaipaa lähipiiristä aina.
1200kcal-1300kcal menen ja tavoite 71kg loppu raskaudessa joten synnytyksen jälkeen 66 kg .
Katsotaan miten pärjään. Tänään olen syönyt noin 700 kcal kaloria. Ja syön sit lisänä raskauden ajan monivitaliini, kalaöljy(myös raskaudelle tarkoitettu) ja kalkki.- Anonyymi00022
valtakunta kirjoitti:
1200kcal-1300kcal menen ja tavoite 71kg loppu raskaudessa joten synnytyksen jälkeen 66 kg .
Katsotaan miten pärjään. Tänään olen syönyt noin 700 kcal kaloria. Ja syön sit lisänä raskauden ajan monivitaliini, kalaöljy(myös raskaudelle tarkoitettu) ja kalkki.Kun vaimoni oli raskaana, lihoin 15Kg. Sittemmin olen saanut karistettua raskauskilot. Ja hassua kyllä tämä on ihan tositarina.
>simiti<
- Anonyymi00013
En ole jouluruokia ostanut, samaa ruokaa syön jouluna, kuin arkena.
Luumukiisseliä kermavahdolla olen syönyt tai ei se kermavahtoa ole, selaista Oddly Good kasvipohjaista vispivalmistetta, joka kylläkin maistuu lähes kuin kuohukermasta tehty vispikerma ja paremman mauista, kuin se kaurasta tehty vispikerma.
Siitä tulee ihan hyvä vaahto.
Porkkanalaatikko ei ole edes hyvää, sellaista kuivahkoa ja murenevaa, ennen laatikkoruoat oli paremman makuisiakin, kosteita.- Anonyymi00023
Mu5tasydän kirjoitti:
Lanttulaatikko on mun oma suokkari. Minustakin porkkana on kuivahkoa.
Lanttulaatikko on ihan parasta. Toinen on maksalaatikko, mutta sitä tulee ahmittua muulloinkin.
Sitten onkin makuasia, mutta mielummin sinappisilliä kuin sian persettä. Suutarinlohi on hirmu hyvää silakkakalaa.
- Anonyymi00014
Pari viikkoa sitten söin lounaspaikassa.
- Anonyymi00017
Parasta olisi jos jouluna olisi tarjolla ainoastaan lämmin ja kostea torttu.
Siitä riittäisi suun täydeltä ja muuhunkin viihdykkeeksi.... - Anonyymi00019
En. Enkä ehkä syökään.
Ostin viikolla valmisruoka-annoksen, jossa oli eri lajeja jouluruokaa. Ihan Atrian tekemä. Saattaa jäädä ainoaksi jouluruuaksi, jollen sitten hanki kauppareissulla kalkkunan valmissiivuja.
Mulla ei ole tapana juhlia kaupallisia juhlapäiviä. Loma kelpaa kyllä 😊
xLiner- Anonyymi00024
Mu5tasydän kirjoitti:
Tuo Atria pitäisi testata. Oliko hyvää?
Noh. Ei se mikään suuri nautinto ollut, mutta sai ihan kivuttomasti syötyä kaikki. Kaloreita siinä oli aika vähän ja muistaakseni nälkä lähti.
En suosittele mitenkään vahvasti, mutta ehkä se menetteli.
xLiner
Tuli työnantajan joululounaalla popsittua jouluruokaa. Hyvää oli, mutta ei niin hyvää kuin sitten aattona.
Minä pidän jouluruoasta. Kinkku on kruunu ja en pistä pahitteeksi ollenkaan jos se on iso.
Exän kanssa on tapana särppiä kinkunloppu pakasterasioihin vuoden hernekeittojen kyytipojaksi.
Myös paistoliemi otetaan talteen ja pakastetaan. Erinomainen kastikepohjaaines vaikka ja kuinka monelle liharuoalle.
Mummin opettama tapa. Mitään ei heitetä hukkaan.
Vietämme perhejoulua ja siten myös jaamme kustannukset. Ei ole mitään järkeä viettää kahta joulua. Joskus tehty niinkin, että olen osallistunut jouluun vain työpanoksellani. Sillä onhan joulu työläs juhla valmistaa.
Kuola valuu suupielestäni kun ajattelenkin ensi viikon jouluherkkuja. Ja ähky .. sehän kuuluu jouluun.Kinkun liemi on todellakin loistava kastikepohja lihakastikkeille. Toivottavasti kaikki hoksaa ottaa sen talteen. Ennen vanhaan lihaliemetkin keitettiin itse luista ja kaikenlaisesta kalvosta, rehuja sekaan vaan ja armotonta keittämistä tuntitolkulla. Itse tehdystä lihaliemestä tehty keitto on ihan oma lukunsa. :)
Mu5tasydän kirjoitti:
Kinkun liemi on todellakin loistava kastikepohja lihakastikkeille. Toivottavasti kaikki hoksaa ottaa sen talteen. Ennen vanhaan lihaliemetkin keitettiin itse luista ja kaikenlaisesta kalvosta, rehuja sekaan vaan ja armotonta keittämistä tuntitolkulla. Itse tehdystä lihaliemestä tehty keitto on ihan oma lukunsa. :)
Äitivainaa teki jouluiksi häränhäntälientä itse keittämällä. Ruotsalaiseen tapaan lihapasteijoiden liemeksi. Oli muuten hyvää.
Meillehän kotiin tuotiin aina syksyllä teurastamolta puolikas sian ruho jonka enoni paloitteli keittiössämme. Siitähän se kinkkukin joulupöytään saatiin. Se vain makasi parvekkeellä suolaliemessä pari kuukautta ensin.
Lapsuuteni oli hyvin köyhää .. äitini oli yksinhuoltaja teollisuussiivoojan palkalla ja isäni tietysti jätti elatusmaksut maksamatta..
mutta koskaan ei ollut pulaa jouluherkuista, siitä äiti piti huolen. Hän teki paljon sen eteen, että pöytä notkui ruokaa.
Ehkäpä siis siksi pidän niin paljon jouluruoasta.Pikku-pirpana kirjoitti:
Äitivainaa teki jouluiksi häränhäntälientä itse keittämällä. Ruotsalaiseen tapaan lihapasteijoiden liemeksi. Oli muuten hyvää.
Meillehän kotiin tuotiin aina syksyllä teurastamolta puolikas sian ruho jonka enoni paloitteli keittiössämme. Siitähän se kinkkukin joulupöytään saatiin. Se vain makasi parvekkeellä suolaliemessä pari kuukautta ensin.
Lapsuuteni oli hyvin köyhää .. äitini oli yksinhuoltaja teollisuussiivoojan palkalla ja isäni tietysti jätti elatusmaksut maksamatta..
mutta koskaan ei ollut pulaa jouluherkuista, siitä äiti piti huolen. Hän teki paljon sen eteen, että pöytä notkui ruokaa.
Ehkäpä siis siksi pidän niin paljon jouluruoasta.Ymmärrän, miksi jouluruoka on sinulle erityisen tärkeää, kun liittyy tuollainen muisto siihen.
- Anonyymi00025
Mu5tasydän kirjoitti:
Kinkun liemi on todellakin loistava kastikepohja lihakastikkeille. Toivottavasti kaikki hoksaa ottaa sen talteen. Ennen vanhaan lihaliemetkin keitettiin itse luista ja kaikenlaisesta kalvosta, rehuja sekaan vaan ja armotonta keittämistä tuntitolkulla. Itse tehdystä lihaliemestä tehty keitto on ihan oma lukunsa. :)
Voi teitä. Juuri sen rasvan ja sähläyksen takia en laita niin sanottua perinteista vittuotta paska paistamis persettä.
Toki kalojen lisäksi mulla on valmispalvikinkkua. Mutta joulujutskista. Mikään ei ole niin hyvää kuin lanttulaatikko. Sen puolesta olen valmis vaikka taistelemaan.
>simiti< Anonyymi00025 kirjoitti:
Voi teitä. Juuri sen rasvan ja sähläyksen takia en laita niin sanottua perinteista vittuotta paska paistamis persettä.
Toki kalojen lisäksi mulla on valmispalvikinkkua. Mutta joulujutskista. Mikään ei ole niin hyvää kuin lanttulaatikko. Sen puolesta olen valmis vaikka taistelemaan.
>simiti<Itsekin on lanttiksen fani. 🤤 Mutta kävin juuri litukasta hakemassa sitä katkarapuskagenia, sitä kun laittaa ruisnappiin, niin aa että.
- Anonyymi00020
Voi sinua mustasydäri. Itse söin salaa hieman lanttulaatikkoa ja kinkkua. Siitäkin tuli syyllistävä olo.
Voin vain huvittuneena ajatella mokomaa tilannettasi. Voithan vaikka rallatella, että rikas mies jos oisin aina minä....
>simiti<
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2804733Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353056Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k492939Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281531Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271232- 471179
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7986Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58971Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52959Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78941