Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. // elämän taistelussa on välttämätöntä arvioida sitä, mikä on hyödyksi ja mikä haitaksi, niin yksilön kuin yhteisön kannalta. //

    Tuo ei todellakaan ole vähimmässäkään määrin vastaus hyvän ja pahan probleemaan. Jo tässä on alituinen taistelu, että se mikä yksilölle itselleen on hyväksi, on yhteisön tappioksi. Itsekkyys ja epäitsekkyys ilmisodassa ovat aina.

    Jos voitaisiin väsätä laki, että kaikkien pitää rakastaa kaikkia, olisi kaikki hyvin, hyvin jopa luonnonkatastrofien keskelläkin, sillä yhteisöllisyys itsessään tekee onnelliseksi, jos ei olisi ihmisen sisin niin kovasti pahaan taipuvainen.
    Meidän pitäis kasvattaa br.kansantuotetta ja vientiä voidaksemme hyvin, mutta se on tässä globaalissa maailmassa pois toisilta.

    Eläimet ovat ohjelmoituja, homo ei. homo sapiens. Hän tietää mikä on oikein, mutta tekee väärin itsekkäistä syistä. Epäitsekkäät tapetaan.

    Asiasta toiseen ... vaarin esittämään.
    v.aari: " No niin. Kuka loi lumen? (Huoltomies) "

    Muuan kuvaaja muuten alkoi tutkia lumikiteitä, eikä vieläkään ole löytänyt kahta samanlaista. Mitä tulee huoltomieheen, hän vihaa lunta, eikä halua luoda, mutta katsotaanpa, kukan lumen loi kauan sitten ...

    JOB 38:21 Kaiketi sen tiedät, sillä synnyithän jo silloin, ja onhan päiviesi luku ylen suuri!
    22 Oletko käynyt lumen varastohuoneissa, ja oletko nähnyt rakeiden varastot,
    23 jotka minä olen säästänyt ahdingon ajaksi, sodan ja taistelun päiväksi?

    antti
  2. ALEXILLE PALAUTETTA

    Alex skrivasi: "Miksi Antti kantola purnaa sapatin Antajaa vastaan?"

    Mutta alex, kuinika voit niin väärin lukea. Sillä minähän kirjoitin puolesta enkä vastaan. Kun totean raamatullisesti, ettei sapatti ole Jumalaa varten vaan ihmistä varten, niin tarkoitan, että Jumala - Antaja - sen ihmisen hyväksi antoi ja laillisti. Sapattilait pitää tulkita ihmisen parhaaksi eikä vastaan. Tämä on Jumalan tahto, Antajan.

    MUTTA SIIRTYKÄÄMME ALOITUKSEEN ...
    Sirkka-Iita aloitti tärkeällä otsikolla:
    "Minkä Jumala on pyhittänyt, niin se ON PYHÄ!"

    Raamatun ääni on aivan sama ...
    Ap. t. 10:15
    Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
    Niin - Jumala loi ruuat syötäviksi ja päivät elettäviksi; edes antti ei voisi tehdä niitä epäpyhiksi.

    PERHEKOKONAISUUS - senkin Jumala pyhittää, mutta älkööt kukaan perheenjäsen luulko suorastaan pelastuvansa perhepyhityksen varassa! ( ei tietenkään sapattikaan pelastavasti pyhitä) Lue ...

    1. Kor. 7:14
    Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä.
    16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?

    ( 15. jae ymmärtääkseni valistaa, että ei-uskovan puolison voipi olla parempi erota, jos hän roikkuu aviossa vain siksi, että siippansa uskon varjolla pelastuisi.
    1.Kor.7:15 : Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.)

    Alexilla tietysti on eriävä mielipide tuohonkin ihan vain periaatteesta, ellei muutoin. Ai niin ... Alex kysyy minulta (!!!) viime viestissään:
    // Mietihän hetki Antti ... KOKO Israelille ... Mitä on KOKO Israel .. Raamatussa .. //

    No, Pyhä Kirja tarkoittaa KOKO Israelilla tätä:
    ROOM. 11:25-29
    Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.
    Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
    Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.
    Evankeliumin torjuessaan he ovat Jumalan vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan perusteella he ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden.
    Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.

    antti
  3. // Näin siis Raamattu -- oletko ajatellut asiaa ?
    Vai kehitteletkö yhä omia oppejasi? omasta kuolemattomuudestasi ...että niinkuin Jumala ... tiedät hyvän ja pahan" alex

    En nyt ymmärrä ollenkaan sinua, alex. Itse puhut ikuisesta hellvetin piinasta sekä kuolemattomuusopista ja sitten vihjailet minun sellaisia oppeja levittävän.
    Mutta kyllä minä hyvän ja pahan tiedän vallankin hyvin! Pahaa teen, mutta hyvää tahtoisin tehdä. Yhtä huono olen kuin veljeni Paavali . . .

    ROOMALAISKIRJE 7:15-25

    15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
    16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
    17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
    19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
    20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

    21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
    22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
    23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

    24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
    25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

    antti
  4. // Tarkemmin ottaen se menee niin, että ihmisellä ja eri apinalajeilla on yhteinen kantamuoto, jota ei enää lajina ole olemassa.
    Siksi on epätäsmällistä ja tarkkaan ottaen virheellistä sanoa nykyisen evoluutiotietämyksen olevan, että ihminen polveutuisi apinasta.// (v.iisastelija)

    Niinpä niin. Tiede uskoo olleen olemassa apinan ja ihmisen välissä sekamuoto, josta ei löydy havaintoja. Tarkkaan ottaen tiede niin vahvasti uskoo tuohon välimuotoon, ettei suostu edes ajattelemaan ihmisen alkumuodoksi muuta kuin apinaa, muuan humanoidia. Apina on säilynyt ja ihminen, mutta välimuoto ei.

    // « Apina ei kuitenkaan kuulu evankeliumin piiriin, sillä apina on maasta ja ihminen taivaasta. Apina on eläinten sukua, ihminen sensijaan Jumalan sukua.» (antti)
    Aika hurja väite. Mistä olet semmoisen käsityksen saanut? Voiko sitä perustella jollakin? // (v.aari)

    Ei se mikään väite ole, se että ihminen on sukua Jumalalle, mutta apina eläimille.
    Niinkuin tiedemiesten usko ihmisen syntyyn perustuu oletettuun välimuotoon uskomiseen, niin sitävastoin kristittyjen usko siihen, että ihminen on sukua Jumalalle, perustuu Jumalan omaan todistukseen Raamatussa. Vanhassa Testamentissa Jumala toteaa luoneensa ihmisen omaksi kuvakseen ja Uusi Testamentti vahvistaa asian monessakin yhteydessä.

    Yksi Jumala on Raamatun mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ihminen on Raamatun mukaan henki, sielu ja ruumis. Kiitos Jumalalle, ettei tämmöistä tietoa löydy uskonnoista, sillä silloin väitettäisiin, että kristityt ovat kopioineet muilta.
    Eläimestä Raamattu sanoo, että sen sielu on vain sen veressä. Eläimen loppu on sen kuolemassa, mutta ihmisen on tehtävä "tili" sielustaan Jumalalle. Ihmismieli ei voi käsittää näin suuria asioita, ne ymmärtää vain se, ken saa ARMON ymmärtää ja uskoa. Mutta tämä pitäisi jokaisen käsittää, että apinalla on vain elossasäilymisen ja suvun jatkamisen vietti - sensijaan ihminen on enemmän.

    antti
  5. // Jeesus sanoi myöskin että; Sapatti on ihmistä varten ASETETTU.
    TÄMÄ on totuus! // (Kirjoittaa eräs ei-adventisti)

    Niin on, sapatti ihmistä varten olemassa, eikä ihminen sapattia varten elämässä. Niinpä ei meidän pidä pakkomielteenomaisesti sapattia puolustaa vaan ihmistä ennemminkin.

    Jumala on pyhittänyt sapatin ihmistä varten - ei ihmistä sapattia varten. Sapatti on pyhä vain siksi, että Jumala sen itse pyhitti. Ihminenkin ja ihmiskeho sekä ihmismieli ja henki on pyhä vain siksi, että Jumala pyhittää. Raamatun mukaan lapsemmekin olisivat olisivat äpäriä, synnissä siinneitä, jos ei Jumala itse pyhittäisi myös kehoa.

    Sapattilakien noudattamisessa pitää olla RAKKAUS mukana, muutoin sapatin vietteleminen on enemmän vahingoksi kuin hyväksi. Niin on kaiken lain kanssa. Laki ilman rakkautta on laittomuutta suorastaan.
    Paholainen pukeutuu mieluusti valkeuden enkeliksi ja tosiraamatulliseksi. Koetan selventää ...

    Jeesus itse sanoo ja vieläpä Raamatussa, että jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki (ennenkuin se ehtii vietellä toteutukseen asti).
    Juu-u. Ettekö usko, ettekö luota, että Jeesus on oikeassa käskyjensä kanssa? Ei kai ole väärin totella Raamatun sanaa? Kyllä oikeassa on se, joka katkoo viettelevän kätensä, mutta mitään hän ei siinä voita, eikä se ole mikään uhraus. Mutta raamatullisen miehen maineen saa ihailijoiden edessä. Viisaampaa on antaa rakkauden virrata sisimpään, niin sitten unohtaa itsensä ja viettelykset ja palvelee muita. Huonomaineiseksi toki sitten leimautuu, kun syntisten kanssa touhuileepi.
  6. // Kyseessä on luonnollisesti vertaus //

    Aina kun keskustellaan Raamatun totuuksista vakavasti, alex.kasi toteaa, että kyseessä on vain vertaus! Hän ei halua uskoa Raamatun Jumalaan, johtuneeko siitä, että Raamatun Jumala on ennen muuta juutalaisten Jumala, sitten vasta pakanain.

    Jos Jeesuksen vertaukset eivät olisi todesta otettavia ja nimenomaan kuvattavien totuuksien vahvistamista, niin ei Jeesus olisi vertauksia esittänyt. Mutta nytpä hän puhuu vertauksilla juuri siksi, että PAREMMIN käsittäisimme asiat. Jeesuksen vertaukset eivät ole valhetta, vaan totuuden vahvistukseksi.

    TÄRKEÄÄ on myös huomata, että vain silloin, kun Raamattu sanoo, että on kyse vertauksesta, se on vertaus. Jeesus ei aina myöskään sano "totisesti, totisesti", ja silti hänen puheitaan on pidettävä totena. Joidenkin käskyjen kohdalla on huomioitava, että se käsky ei ole ainoa vaihtoehto, vaan Jeesus haastaa ymmärtämään enemmän. Esim. kun hän käskee hakkaamaan oman viettelevät käden poikki, jottei koko ihminen joutuisi hellvettiin, opetus on siinä, että parempi ja helpompi on tulla armon alle, pois tappavan lain alta. Niin saa uuden mahdollisuuden, tarvittaessa vaikka 70x7 saman päivän aikana. Tässä ei tarvitse päätään vaivata sillä, onko 70x7 kuvaannollinen, vertauksenomainen, sillä eiköhän 490 kertaa anteeksi yhden päivän aikana samasta virheteosta ole riittoisa armo. jo 400 kertaa anteeksi saanut lienee niin nolona, ettei heti huomenna samaan kuoppaan lankea. Seuraavanlainen siunaus lopputervehdykseksi rakkaalle lukijakunnalle:

    1. Tess. 5:23
    Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.

    Ai niin . . . rohkaiskoon meitä se, mitä Pitkäperjantaina tapahtui pääkaupunkimme Jerusalemin kaduilla; MATTEUS 27:
    51 Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
    [2. Moos. 26:31-33, 2. Moos. 36:35; 2. Aik. 3:14; Hepr. 6:19,20, Hepr. 10:19,20]
    52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. [Hes. 37:12,13]
    53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille. [Matt. 4:5]

    antti
  7. // Tottakai laki sydämessä on lihatauluissa jos on mutta miten sen ilmaista? //

    Ne jotka ovat tavallista enemmän lakihenkisiä, menettävät heti hermonsa ja alkavat puhua halvan armon jakelijoista tahi lain polkemisesta. Kai Arasola viisaasti tapaa sanoa, että raja fariseuksen ja ei-fariseuksen välillä kulkee sydämessä - ei esimerkiksi seurakuntarajoina.

    On helppoa, jos HALUTAAN, tiedostaa, milloin (erehdytään) katsomaan lain tauluihin ja milloin laki on uurrettuna sydämen lihaan. Jeesus esittää tapauksessa laupias samarialainen, että kahdella papilla oli lakisääteinen kiire hoitamaan velvollisuuksiaan, eivätkä siksi katsoneet velvollisuudekseen auttaa ihmisyksilöä kuolemanhädässäkään. Laki ikään kuin vaati heitä olemaan uskolliset kirkkoväelle. Mutta laupias samarialainen YMMÄRSI SYDÄMESSÄÄN uuden testamentin sanat. "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko" (Gal.5:6)
    Samarialainen ei anteeksi pyydellyt sitä, että kovasti myöhästyi sinä pyhäpäivänä kokouksesta, sillä hän jumalisena tiesi, ettei Jeesus tuomitse tekemisistä, vaan tekemättä jättämisistä. Fariseus olisi lakiin katsovana todennut, että oikea teko on saapua ajoissa saarnaamaan uskollisesti. Laupiaalle laki sydämessä oli opettanut, että kaikki pappispalveluskin on ihmistä varten ja kun lähin ihminen - lähimmäinen - on hädässä, rakkaus laittaa hänet hoitamaan ryövätyn paran asiat kuntoon.

    Lainoppinut voi tuntea Jumalan ja olla tuntemattakin - mutta Jumalan tunteminen ei tule lain kautta vaan armon kokemisesta. Joka itse on saanut laupeuden, se osaa armahtaa. Paljon anteeksi saanut karttaa syntiä, pikkutekijä leikkii tuomaria heti, kun on oman pesänsä hetkeksi saánut puhtoiseksi Herran armon avulla.

    Toistettakoon Jarin äskeinen loppukaneettiL
    // Ns. "halpaa armoa" jossa ihminen olisi muodollisuuksia ja mekaanisilla synnin tunnustuksilla taas vapaa ensi viikon synteihin ei sellaista jatkuvaa synnin tekoa kattavaa armoa ole olemassakaan. //

    antti
  8. // Etelä-Amerikan viidakoista, koska siellä on hyvä istuttaa niitä "viruksia ja sieniä" luku- ja kirjoitustaidottomien viidakon ihmisten aivoihin //

    Kovin on yksisilmäistä "ilmiantajan" maailmankatsomususko, sillä juuri kristinusko toi nykysivistykseen lukutaidon ja moraalin, omat äidinkielet heimoille, jotta voivat opiskella. Yhä nimenomaan vissiin yksinomaan kristityt kehittelevät kirjakieltä viidakoissa tai sivistyksen ulkopuolella eläneille heimoille, eikä uskoontuloa vaadita.
    ( http://www.wycliffe.fi/wycliffe_jarjestona/raamatunkaannostyo/ )

    Sitä paitsi darwinismi on pimeyttä, johon ei Darwin itsekään koskaan uskonut - viihdettä hän kirjoitti. Nietze sekosi ja joutui mielisairaalaan, kun havahtui ajattelemaan, että jos todellakaan ei ole Jumalaa, niin kuin hän aina oli viihdekirjallisuudessaan väittänyt - silloin ei ole missään mitään järkeä, vaan kaikki on niin turhan turhaa vailla mitään mielekkyyttä.
    http://www.reijotelaranta.fi/kirjojen_valintaopas/aikajarjestyksessa/pekka_reinikainen_darwin_vai_alykas_suunnitelma/

    // Senpä vuoksi adventtikirkkokin hakee innokkaasti niitä "tuppukyliä" esim. Afrikasta tai Etelä-Amerikan viidakoista, koska siellä on hyvä istuttaa niitä "viruksia ja sieniä" luku- ja kirjoitustaidottomien viidakon ihmisten aivoihin. //

    JUURI SIKSI moni adventistikin on lähtenyt mukaan kirjoituskielen luomiseen viidakon asukkaille, etteivät puoskarit enää voisi pitää vallassaan tietämättömiä!
    Eli adventistien ja koko kristinuskon mollaajat ovat jälleen hakoteillä parjatessaan.

    antti

    .
  9. // Etkö tajua, että kirjoituksissasi ei ole "tynkääkään" järjellistä ajattelua? //

    Olen yhtä ymmärtämätön alexin kirjoitusten suhteen kuin tuon yo. kommentin laatija.

    Testataanpa alexia. Onko sinulla, alex, omakohtaista selitystä alla olevaan sanankohtaan? Tutkijoiden mukaan jae esiintyy vanhimmissa ja luotettavimmissa käsikirjoituksissa.

    1. Tess. 5:23
    Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.

    Entä, oletko Jumalan kanssa samaa mieltä siinä, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, siis jumalanoloiseksi? Onko Jumala kolmiyksinen elikkä Isä, Poika ja Pyhä Henki? Onko teologisesti mahdollista määritellä tarkemmin tuo IHMISEN kolmiulotteisuus? Sillä vaikka niin Jumala kuin ihminen ovat tietenkin yksi kokonaisuus, voitaneen kuitenkin jäsenistä puhua erikseenkin. Sanoihan yksi Jumala niinkin, että tehkäämme (monikko siis) ihminen kuvaksemme. Eikä tehnyt kolmea ihmistä ja sanonut: olkaapa nyt käsi kädessä kaikki, niin olette yksi ihminen. Ei, vaan ihminen yksikössä käy Jumalan kuvasta.

    No, toki joku voi tulkita, että siihen mukaan ihmisparin poikalapsi, niin siinä sitten on vasta ihminen Jumalan kuvana. Mutta mikä mahtaa olla aleximme tulkinta asiassa?

    antti