Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. ODOTETTIIN ORJUUDESTA VAPAUTTAJAA - TULIKIN SYNNIT OSOITTAVA LUNASTAJA

Niin, varsinkaan Jeesuksen heimoveljet, juutalaiset, eivät silloin uskoneet Jeesuksen olevan syntien sovittaja, vaan odottelivat maallista vapauttajaa.
    Kivitauluihin uskotaan mieluummin ja musteeseen kuin elävään todistukseen iankaikkisesta taivaallisesta Isästä - "joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän".

Koko lopunajassa säästyvä Israelin osa kuitenkin on pelastuva, mm. Uudessa Testamentissa Room. 11. mukaan. sekä Vanhassa Sak. 14.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room.+11:1&rnd=1342516403920

Room. 11:25
    Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä
    tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut
    paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
    26
    ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva
    pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

"RAAMATTU EI VOI RAUETA TYHJIIN"

JOH. 10.
    32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka
    ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
    33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä,
    vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi
    Jumalaksi".
    34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin:
    te olette jumalia'?
    35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi
    raueta tyhjiin -
    36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
    37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
    38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."

HYVÄ PAIMEN - JOH. 10.
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+10:1&rnd=1342517251199

antti
  2. ISTUN TÄSSÄ NORSUNLUUSOFFALLANI JA MIETIN . . .

Miksi hyvä Jumala hävitti Sodoman? Vastaus löytyy Raamatusta: sodomalainen omistajaluokka ei välittänyt edes tervehtiä vähempiosaisia.

Hes. 16:49
    Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

MIETIN JA AJATTELEN MYÖS ALEXIA, JOKA RUNOILI NÄINKIN :

" Minä jopa ymmärrän, että se voi kismittää ateisteja, että usko voidaan motivoida myös järjellisesti, mutta minä en ymmärrä että pilataan keskustelut kun ei enää omat argumentit riitä. " (alex-kasi)

Mutta ei, järjellisesti uskoa ei voida motivoida, sillä järki sanoo, että kaikki on turhaa vaivaa, silkkaa itsensä rääkkäämistä -
    Ps. 90:10 :
    Meidän elinpäivämme ovat seitsemänkymmentä vuotta taikka enintään
    kahdeksankymmentä vuotta; ja parhaimmillaankin ne ovat vaiva ja turhuus,
    sillä ne kiitävät ohitse, niinkuin me lentäisimme pois.

Järkeily vain masentaa, mutta RAKKAUS motivoi ja antaa yli järkeilyn käyvän rauhan! "usko voidaan motivoida myös järjellisesti", väittää alex, mutta kyllä järki yllyttää uskon sijaan hyvien tekojen kohdalta kavuta muurin yli laittomasti!
    Järki, tiede, inhimillinen ymmärrys - ne eivät voi käsittää Jeesuksen neitseellistä syntymistä ilman isän siemennestettä, eikä inhimillisyys voi käsittää, miksi Jumala rakastaa maailmaa, joka häntä vihaa ja pakoilee ja kiroilee ja syyttelee loputtomasti.

AJATTELEN JA MIETIN SIRKKA-IITAAKIN, JOKA SHOKEERAA NÄINKIN :

" Kuule helel, me olemme alexin kanssa niin samoilla linjoilla, että meistä
    ei kumpikaan hyödy mitenkään niistä Raamattu keskusteluista. " (sirkka-iita)

Jonkun kanssa täysin samoilla linjoilla - siinä julistuksessa on pelottavuutta.
    Ei enää itseellisesti ajatella, vaan ensin mieli tarkistaa, ettei vain ole ristiriidassa sen toisen - tässä tapauksessa alexin - mielen kanssa.

Kai_A (tri K.Artesola) sanoi eräällä raamattuleirillä hauskasti siitä asiasta:
    Jos kaksi meistä ajattelee samalla tavalla, silloin toinen meistä on turha.

Avioliitosta olen kokenut, että yksi parhaimpia puolia verrattuna sinkkuelämään on siinä, että on vierellä toinen, jonka kanssa voi arkailematta vaihtaa mielipiteitä. Ei tarvitse myötäillä, ei hännystellä. Voi punnita käsityksiä ja oppia.
    "Runsauden pula", vai runsauden pula . . ..

Sananl. 11:14 Missä ohjausta ei ole, sortuu kansa, mutta neuvonantajain runsaus tuo menestyksen.

Sananl. 24:6 Neuvokkuudella näet on sinun käytävä sotaa, ja neuvonantajain runsaus tuo menestyksen.

antti
  3. Alex kulta pieni - mistä sinä tuollaista keksit:
    "Hyvyys (rakkaus) on ominaisuus .."

Hyvyyskö=rakkaus? Ei! EIHÄN hyvyydellä ole mitään tekemistä rakkauden kanssa.
    Joku voi olla hyvä käskyjen täyttämisessä ja voi antaa hyviä käskyjä pahojen sijaan, mutta kaikki se ILMAN RAKKAUTTA on jotain muuta kuin rakkautta ja on tuhoisan pettävää ainakin hänelle itselleen. Hyvyys ylpistää, rakkaus nöyrentää kantajansa.

1.kOR.13:3
    Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka
    antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua
    mitään hyödyttäisi.

Itsevaltioita hallitsijoita pidetään hyväntekijöinä, mutta hyväntekeväisyys on vain keino pysyä vallassa - rakkautta niillä ei ole - toteaa Jeesus tässä:

Luuk. 22:25
    Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi.*
    ["Hyväntekijä" kuului tuon ajan hallitsijoiden itsestään käyttämiin kunnianimityksiin.]
    26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija.

Hyvyys on itsekäs ominaisuus, sillä hyviä ollaan vain omia kohtaan. Sensijaan rakkaus on huomaavainen oikeudenmukaisesti vihamiehiäkin kohtaan.

Matt. 5:46
    Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette?
    Eivätkö publikaanitkin* tee niin? [Publikaanit olivat tullien ja verojen kerääjiä,
    jotka palvelivat vallanpitäjiä omaksi edukseen.]
    47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?

Vuorisaarnassa eniten Jumalan ominaisuuksia ja taivasten valtakunnan salaisuutta paljastava kohta on tämä:

Matt. 5:44
    Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne
    puolesta, [2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9]
    45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.

antti
  4. ### Jätkä valaan vatsassa?
    Oliko niin, että Raamatun mukaan joku jätkä eleli kolme päivää valaan vatsassa? Mikä tämä tarina oikein on? Selittäkää, kiitos. ### (iloinen_nauraja)

Kun Jeesus viittaa Joonaan kirjassa kerrottuun tapukseen ja sanoo, ettei muuta merkkiä anneta kuin vain se vertauksenomainen, siis Jeesuksen kuoleman jälkeisestä ylösnousemuksesta kolmantena päivänä - täytyy olla niin, että senaikaiset juutalaiset uskoivat Joona-kertomukseen ja sitä Jeesus käytti hyväksi, johdatellessan heitä tarkkailemaan, nousisiko hän ylös, ihmisten ilmoille.

YDINSANOMA, johon Jeesus viittaa ottaessaan Joonan puheeksi, on tässä :
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joona+2:1&rnd=1342038390892

Tässä Jeesus viittaa Joonaan kuolleista heräämisensä esikuvana :

MATTEUS 12. Joonan merkki
    38 Silloin muutamat lainopettajat ja fariseukset sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, anna tässä meidän nähtemme merkki!"
    [Matt. 16:1-4; Mark. 8:11,12; Luuk. 11:29-32]
    39 Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.
    40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. [Joona 2:1]
    41 Niniven asukkaat nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettavat sille tuomion. He kääntyivät, kun Joona saarnasi heille, ja tässä teillä on enemmän kuin Joona! [Joona 3:5]
    42 Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettaa sille tuomion. Hän tuli maan ääristä saakka kuulemaan Salomon viisautta, ja tässä teillä on enemmän kuin Salomo!
    [1. Kun. 10:1-10; 2. Aik. 9:1-9]

Iloinen Vastaaja
  5. ## Kyllä siinä on kauhua kyllälti, jos joutuu elävältä tuleen heitetyksi ja kuolee tuskallisen kuoleman, joutuen kitumaan omien syntiensä mukaan.
    Sillä raamatu lupaa kullekkin TEKOJENSA MUKAAN!
    Hän antaa kullekkin siis tekojensa mukaan, niinkuin kukinon ansainnut. USKO TÄMÄ JO Antti! ##

Ei tarvi noin kauhiast karjuu, uskon vähemmälläkin. En ehkä jaksa ihan tosissani uskoa, että Jumala ketään muuta rankaisisi roviolla, mutta niinkuin korostit - OMIEN - syntieni kohdalla olen täysin varma, että Jumala oikeudenmukaisesti rankaisis minua roviotuomiolla, jos en olisi hänen Poikansa suojeluksessa. Tunnen nahoissani, kuinka Jeesus juuri MINULLE sanoo: "Olet ansainnut helvetin tuomion!". Mutta kiitos Herralle, Hän lisää, että Minussa löydät rauhan.

Kävin vastikään Turun linnan tornissa ja opas kertoi, että keskiajalla rikolliset naiset poltettiin roviolla tai haudattiin elävinä, Suomessakin - katoliseen aikaan siis. En minä ainakaan omalla kohdallani rohkenisi nurista semmoisesta tuomiosta, jos se todellakin olisi oikea elikkä synneistäni. Kun tunnen syntini aivan kauhistuttaviksi, niin miksi kauhistuisin siitä koituvaa ansaittua roviota?
    Mutta pelkäänpä, että keskiajalla jaeskeltiin katolisen piispan käskystä vääriä roviotuomioita ja siitä olen varma, että siihen vääryyteen osalliset joutuvat kokemaan saman itse seitsenkertaisesti ainakin, ikuisuudessa.

On kirjoitettu: "Joka paljon on anteeksi saanut, se paljon rakastaa".
    Olen saanut suuret pahat anteeksi, tunnen tulleeni pelastetuksi helvetin piinaavista liekeistä ja piinaavasta omastatunnosta, mutta silti rakastan vähän.
    Rukoilkaa, rakkaat palstalaiset Isää Herran nimessä, että Antti oppisi rakastamaan!

antti
  6. ## Olen miettinyt että miksiköhän joku (jotkut?) tekevät sellaista? ##

Siis millaista tekevät? Kun yleisen syytöksen keskustelufoorumille heittää, täytyisi kyetä toteen näyttämään, mistä asiasta syyttää. Alex miettii, miksi ihmiset tekevät "sellaista", mutta ei ilmeisesti tiedä itsekään, että millaista. Vai tätäkö tarkoittaa? ...

## täysin tietoisesti muutetaan minun kirjoituksiani täysin erilaisiksi ja sanotaan sitten että ei noita alexin kirjoituksia ymmärrä kukaan ## (alex-kasi)

Minun havaintoni on, että alexin kirjoitukset on jätetty rauhaan ja omaan arvoonsa. Itse hän samoja kirjoituksiaan nostelee esiin yhä uudestaan.
    Kuten todistelu, että kaikki pääsevät taivaaseen, kun tuomion paikkaa ei ole olemassakaan, vaan on se kukistettu ja "kuolema nielty".

Mutta . . . on kirjoitettu:

Dan. 12:2
    Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään,
    toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.

Matt. 25:46
    "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen,
    mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Ei ole viisasta viekoitella ihmisiä luulemaan, ettei tuomiota tulekaan, sillä silloin ei pahantekijällä, ainakaan minunkaltaisella isopahalla, riitä motiivia parannuksentekoon. Mutta minä tiedän ikuisesti tarvitsevani Lunastajaa.

MARKUS 9.
    40 Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme.
    41 Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille.
    42 "Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa.
    43 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen
    44 , missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu.
    45 Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään helvettiin
    46 , missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'.

En käsitä, millä aasinsillalla alex adventismin sotki aiheeseensa mukaan, mutta adventistien opetus näkyy melko selkeänä adv.kotisivuilla. Kai Arasola on tällä palstalla julkituonut ilahduttavan asian, että adventistin ei enää nykyisin tarvitse uskoa, että paavi olisi antikristus tai paavinvalta petovalta. Hyvä näin, sillä talouselämä on katolilaisuutta suurempi määräilijä. Senhän sanoo jo Raamattukin . . .

Ilm. 13:16
    Se pakottaa kaikki, pienet ja suuret, rikkaat ja köyhät, vapaat ja orjat, ottamaan oikeaan käteensä tai otsaansa merkin.
    17 Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku*. [Kreikan ja heprean kirjaimia käytetään myös numeroina.]

antti
  7. VANHAT HARPUT - TAIVAASSA VAI HELLVETISSÄ ?

Moni on minulle todennut, että mieluummin menee hellvettiin kuin kuuntelemaan ikuisesti harpunsoittoa Taivaaseen. Me ihmispoloiset surkeat kristityt teemme hellvetistä niin sulosien unen paikan ja taivaasta olemme tehneet tylsänlaisen.

En ole koskaan epäillyt paholaisen olemassaoloa ja hänen valtakuntansa, hellvetin. Mutta usein parhaimpina ja toisaalta huonoimpina aikoina olen varsinkin nuorempana epäillyt Jumalan ja hänen valtakuntansa olemassaoloa.

Ison pahuuden olemassaolo todistaa minulle, että on iso vastakohtakin.
    Edelleen ison pahan olemassaolo todistaa minulle, että on olemassa totaalisen pahuuden paikka. Sekä täydellisen hyvyyden paikka.

En tuhlaa elämääni todistelemalla, että pahan käy lopulta hyvin - saa ikuisen levon vaivoistaan. Vaan elämälläni tahdon todistaa, että pahoin kohdellut ja väärinymmärretyt lopulta perivät hyvyyden.

Kurjat sekä kurjien auttajat lopussa iloitsevat, mutta väärät itkevät.

Matt. 25:35
    Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano,
    ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;

LUEMME HERRAN SANAA LUUKAS 16.

25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
    26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

(Luuk.16. = http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk.+16:1&rnd=1341525720955 )
  8. TODELLAKIN samaa mieltä olen! Että Hbs jääköön huomiotta ojasta ojaan vaeltelevien aloitteittensä kanssa. Mutta sinun viesteissäsi tuntuu lojuvan varteenotettavia päätelmiä. Mutta meillä on myös tohtorismiehen mielipide ja käsitys jaettavana palstalla ja näin velvollisuudekseni tuoda sen tänne - olkaa hyvät ja tutustukaan Timo Flinkin kannanottoon vedenpaisumuksesta ja neandertaalin ihmisestä ynnä muusta asiaan kuuluvasta.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10748517

Antti