Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. >> Pakkomielle on ajatus, josta yksilö ei pääse eroon ja jota hän ajattelee pakonomaisesti. Pakkomielteisyys liittyy usein monomaniaan ja muihin psykologisiin ongelmiin...Pakkomielteet ilmenevät juuri pakonomaisen käytöksen muodossa muille ihmisille, mutta merkittävän osan pakkomielteistä muodostavat alitajuiset, tiedostamattomat pakkoajatukset, jotka voivat olla läsnä jatkuvasti. Tällainen psykologinen kuormitus tietenkin rasittaa psyykeä suuresti, mikä saattaa ennen pitkää näkyä myös erilaisten käytöshäiriöiden ja pelkotilojen muodossa. Pakkomielteestä voi muodostua helposti fobia, mutta näiden kahden yhteys ja keskinäinen vuorovaikutus on vielä hämärän peitossa.
    Kaavio, joka selittää pakkomielteisyyden behavioristisen teorian mukaan

Pakkomielteinen henkilö saattaa esimerkiksi olla pakotettu ajattelemaan jatkuvasti siilejä, niiden teräviä pikku piikkejä, niiden kiivasta tuhinaa heinikossa, kuivien lehtien rapinaa niiden pienen pienien jalkojen alla, kun ne liikkuvat hitaasti syksyisessä metsässä. Tällaisista siiliajatuksista irtautuminen voi olla ajoittain lähes mahdotonta, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi unettomuutta ja muita vakavampia mielensiiliterveysongelmia. >> [Hikipedia]

Tuollainen kielletty, sopimaton, syntinen ajatus kun tulee mieleen ja sitä yrittää torjua, niin joku psyykkinen mekanismi toimii site, että kuta enemmän torjuu tuota ajatusta, sitä voimakkaammin se mieleen palaa.

Muista, kuinka pienenä lapsena olin oppinut 'naida'-sanan. Sitten jostain syystä mieleeni nousi ajatus: 'Minä nain Jumalaa'. Tuohan oli meikäläiselle pikku mukulalle hirvittävän syntinen ajatus jota yritin työntää pois mielestäni sillä seurauksella, etten voinut muuta ajetellakaan kuin tuota: 'Minä nain Jumalaa'. - Tuollaiset pakkoajatukset häipynevät parhaiten kun niihin ei kiinnitä liikaa huomiota ja tilalle tulee muutakin aateltavaa.
  2. Vaikkei uskovaiset uskoisikaan titeellisen tidon tuottamaan maailman kuvaan, he kuitenkin uskovat tieteellisen maailmankuvan ja tutkimuksen tuloksiin., Esimerkkeinä vaikkapa sähkövalo, polkupyörä, auto ja pesukone. Näihin kaikkiin he uskovat ja käyttävät niitä vaikka ne juuri ovat mahdollisia tieteen tuloksiin ja tieteellisen maailmankuvan perusteella.
    - Jos kerran tiede ja tutkimus on epäluotettavaa ja väärässä eikö myös tuollaisen valheellisen tiedon tuottamat tulokset tulisi hyljätä?