Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. >> "Älä tee itsellesi jumalankuvaa..."
  2. Hei Timo!

Enpä juuri ole paljon tullut ajatelleeksi, että ainakaan sunnuntain `pyhittämnen´ lepopäiväksi´ olisi itsevanhurskauttamista. Sensijaan olen vähän taipuvainen ollut ajattelemaan, että adventistien sapatin pyhittäminen pikemminkin voisi olla pyrkimystä (täyttäen juutalaista lakia) itsevanhurskauttamiseen. -Tosin adventistien itse ymmärtämättä asiaa tässä valossa.

Pyhää, profaanista erotettuakaan, ei voi käsittääkseni olla ( ainakaan ihmiselle) ilman tuota pyhää pyhittävää ihmistä. En oikein osaa ajatella Jumalaa oliona X, pisteessä Y, joka maailman kuudessa vuorokaudessa luotuaan lepäsi lauantaina ja käski edellisenä päivänä luomaansa ihmistä erottamaan, siis pyhittämään, tuon päivän muista päivistä. Pikemminkin olen taipuvainen uskomaan (sic!) jonkinlaiseen "uskon(nolliseen) evoluutioon" ihmiskunnan historiassa. Pyhä- käsitteen kehittyminen ja muuttuminen kuuluisi silloin myös tähän.

Se, että jokin yhteisö pitää jotakin asiaa tai vaikkapa päivää pyhänä, johtuu käsittääkseni tuossa yhteisössä vallitsevasta hengestä,ts. seurakunnan tai yhteisön henki on tuolle yhteisölle pyhä henki , jumalan henki. Koska yhteisö muodostuu jäsenistään, joka ovat kuuliaisia yhteisönsä hengelle, he siis "pyhittävät" sen mitä yhteisö pitää pyhänä. Elikkä, että olisi jotain pyhää, tarvitaan "syntistä ihmistä", joka tuon pyhänä pidetyn pyhittää.

Näin siis eri(laisten) uskovien yhteisöjen henki on näihin yhteisöihin sitoutuneille (religion !) ihmisille jumalan henki ja totuus.

--Hmm! No,taisipa tulla varsin sekavaa sepustusta! --
  3. Onhan kai sellaisia yrityksiä ollutkin. Äkkipäätä tulee muistin hämärästä mieleen, olikohan se nyt, Jean Calvinin yritys 1500-luvulla luoda silloisesta Sveitsistä teokratia.

Näiden jumalanmiesten touhu taisi olla aikamoista ihmisten terrorisointia: kaikki mikä ei ollut Raamatussa käskettyä, oli kiellettyä ja kansalaia kytättiin "Raamattu kourassa", etteivät he vain tehneet mitään kiellettyä. Ainakin yksi vääräuskoinen hengenmies taidettiin polttaakin Calvinin toimesta roviolla.

Haluttaa ihan "hurskaasti" huudahtaa, että Herra varjelkoon! jonkun uskonnollisen ryhmän pystyttämältä Jumalan valtakunnalta maan päällä!