äitini oli uskovainen?? mutta hän oli siitä mainio tapaus että ei saanut olla ihminen.oli osattava jo 0 vuotiaasta itse toimia,ei saanut kysyä neuvoa,oli oltava täydellinen.hän ei opastanut,ohjannut,ei neuvonut. sanoi vain: semmosta sanaa ei sanota kun en osaa!
toistanut hän ei mitään,ei koskaan.ei ollut tietävinään mitä lapselleen kuuluu,kuinka koulu menee ym. ja alle 10 numeroita ei kannattanut edes näyttää äidille..siis en oolut mitään.karmeaa mutta totta.
siis pelkää uskovaisten tuomioo,täydellisyyttä ja sitä kun he ei ymmärrä ihmistä.täytyisi olla täydellinen. voi helvetti.
Pelkään Uskovaisia!
12
498
Vastaukset
- kokea itse
UUDESTISYNTYMISEN. so. tulla elävään uskoon JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, niin saat samalla kokea mitä Jumalan rakkaus on.Ja se karkoittaa kaiken pelon, koska Jumalan rakkaudessa ei pelkoa ole.Synnissä on pelko koska siinä on rangaistus.Anokaa niin teille annetaan,kolkuttakaa niin teille avataan, etsikää niin te löydätte!
- Työmies
Aloittaja on tainnut jo huomata, mitä lahkouskovaisuus uudestisyntymisineen ja jeesushömppineen on. Toivotaan ennemminkin, ettei hänen tarvitsisi enää tuota uudestisyntymistä kokea, vaan saisi elellä rauhassa ilman autoritääristä käskyttämistä.
- pelokas
Työmies kirjoitti:
Aloittaja on tainnut jo huomata, mitä lahkouskovaisuus uudestisyntymisineen ja jeesushömppineen on. Toivotaan ennemminkin, ettei hänen tarvitsisi enää tuota uudestisyntymistä kokea, vaan saisi elellä rauhassa ilman autoritääristä käskyttämistä.
koin että ymmärsit sielusi syvyyksistä mitä halusin kertoa.tiedän järjellä että on annettava anteeksi mutta minkäs teet----kun vielä menneisyys ohjaa purttani-
mutta se on vain käsiteltävä-se tosiasia kuinka pelko on sitonut minut häkkiin-josta niin kovasti nyt yritän rimpuilla pois.ei helppo tie.
ja näitä tuntemuksia on mahdoton edes yrittää kirjoittaa paperille tms.koen sen lähes mahdottomaksi.koska tunteet on tullut jo ennenkuin minulla oli sanoja mihinkään,siksi ei ole vielä löytynyt sanoittajaa.
on hyvä asia että joku saa kiinni mitä yritän sanattomasti sanoa.
kiitos! t.pelokas - pelokas
mutta ei ole hokkuspokkus menneisyys.joka vaurioitettiin.syvästi.ei sitä voi muuttaa noin vain muuksi.ei vaan voi.ja sillä sipuli.
tai onko kyse siitä että en osaa luovuttaa.en luota että kaikki muuttuisi.vai pelkäänkö sitä hyvää mikä taivaan isällä on mullekin tarjota.en uskalla ottaa vastaan koska vanhempanikaan eivät halunneet mulle mitään hyvää.
en uskalla.pelkään.pelkään että se kuitenkin otetaan pois-että jumala on erehtynyt.olen arka.ei voi mitään. pelokas kirjoitti:
koin että ymmärsit sielusi syvyyksistä mitä halusin kertoa.tiedän järjellä että on annettava anteeksi mutta minkäs teet----kun vielä menneisyys ohjaa purttani-
mutta se on vain käsiteltävä-se tosiasia kuinka pelko on sitonut minut häkkiin-josta niin kovasti nyt yritän rimpuilla pois.ei helppo tie.
ja näitä tuntemuksia on mahdoton edes yrittää kirjoittaa paperille tms.koen sen lähes mahdottomaksi.koska tunteet on tullut jo ennenkuin minulla oli sanoja mihinkään,siksi ei ole vielä löytynyt sanoittajaa.
kiitos! t.pelokasHienoa saada joskus tuommoistakin palautetta. Yleensä täällä yritetään moksauttaa Raamatulla päähän, jos uskontoa lähtee kriittisessä valossa arvioimaan.
Et kertonut, oletko itse ollut helluntailainen. Minä en ole ollut mutta sillä kokemuksella mikä on, en juuri pysty myönteistä sanaa ko. lahkosta sanomaan vaikka haluaisinkin. Olen kiinnostunut siitä, mikä saa ihmisen alistumaan ulkoa päin johdettavaksi ja manipuloitavaksi. Sinun tapauksessasi on asialla ollut tietysti äitisi. Vanhemmilla vääjämättä on suuri vaikutus lapsiinsa, se on selvää.
Ihmisen mieli on tavattoman moninainen kokonaisuus. Olen saanut sen käsityksen, että helluntailaisuudessa ihmisiä hallitaan pelolla: väläytellään kuvauksia helvetistä, riivaajista ja paholaisista. Toisaalta julistetaan ihmisen epätäydellisyyttä ja syntisyyttä, toisaalta luvataan suorastaan uusi elämä, kunhan vain lahkon opetukset sisäistetään ja ollaan kuuliaisia. Yhtenä syynä joutumiseen lahkon valtaan olen pitänyt ihmisen luontaista tarvetta kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta toisten kanssa. Seurakunta on tiivis yhteisö, eräänlainen suurperhe, jota yhdistää yhteiset käsitykset ja yhteiset viholliset. Vihollisia ovat "vääräuskoiset". Luulen, että saarnaajat ja muut hengelliset johtohahmot yrittävät painostaa jäseniä katkaisemaan suhteitaan näihin lahkon ulkopuolisiin. Tällöin ihmisen ystävyys- ja muut sosiaaliset suhteet rajoittuvat yhteisön sisälle ja ulkopuolelle jäämisen pelko tulee suuremmaksi, sehän tietää pahimmillaan täydellistä yksinäisyyttä. Pelko on tehokas keino hallita.
Mieleen voi kehittyä niin kutsuttu "yliminä", jossa voi olla virheellinen käsitys omasta itsestä ja itseen kohdistuvista vaatimuksista. Ihmisestä voi tulla itselleen vihollinen, kun käsitys omista resurssseista ja voimavaroista on pienempi kuin itselle asetetut vaatimukset. Lahkossa ehkä pyritään hyödyntämään tätä julistamalla riittämättömyyttä ja syntisyyttä, josta voi päästä eroon vain antautumalla hallittavaksi ja luopumalla terveestä kritiikistä valmiina annettavia "totuuksia" kohtaan.
Nämä ovat minun ajatuksiani, eivät absoluuttisia totuuksia. Tällaisia käsityksiä olen kuitenkin saanut seuratessani lahkolaisten ja lahkosta irti päässeiden kirjoituksia. Monille fundamentalistisen yhteisön valtaan alistuminen lienee tietoinen valinta. Valitettavana tosiasiana pidän kuitenkin sitä, että jotkut myös joutuvat siihen tahtomattaan hakiessaan turvaa vaikeaan elämäntilanteeseensa tai saadessaan jäsenyyden ikään kuin perintönä, kuten sinun tapauksessasi on saattanut käydä.
Pääasia kuitenkin on, että olet päässyt pahimman yli ja alkanut näkemään asioita objektiivisesti.
Toivotan Hyvää Alkutalvea! =)- anskaa
pelokas kirjoitti:
mutta ei ole hokkuspokkus menneisyys.joka vaurioitettiin.syvästi.ei sitä voi muuttaa noin vain muuksi.ei vaan voi.ja sillä sipuli.
tai onko kyse siitä että en osaa luovuttaa.en luota että kaikki muuttuisi.vai pelkäänkö sitä hyvää mikä taivaan isällä on mullekin tarjota.en uskalla ottaa vastaan koska vanhempanikaan eivät halunneet mulle mitään hyvää.
en uskalla.pelkään.pelkään että se kuitenkin otetaan pois-että jumala on erehtynyt.olen arka.ei voi mitään.Jumala tuntee sinut läpikotaisin ja rakastaa sinua. Hän haluaa pitää sinusta huolta ja antaa elämällesi sunnan, joka ei johda pettymyksiin ja suruun. Itsellänikin on paljon kipeitä asioita, joille en löydä sanoja, mutta luotan siihen, että Jeesus pitää huolen minusta, koska muuten en selviä. Hän on auttanut minua monesti ja vastannut rukouksiini, vaikka en ole niitä edes ääneen sanonut. Usko Jeesukseen on parasta, mitä minulla on, eikä tule koskaan pettämään jalkojeni alta, vaikka muut pettäisivät ja kohtelisivat huonosti, sekin on koettu.
- oo, vaan
pelokas kirjoitti:
kiitos! t.pelokaslipo, lipomies oot!
Usein taitaa olla syytäkin pelätä. - Kuitenkin usko voisi parhaassa tapauksessa olla positiivinen, rakentava ja kantava voima ihmisen elämässä ja niin kai olisikin mikäli uskovainen useammin muistaisi Herransa sanat: "oppikaa minusta, minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltäni...".
Valitettavan usein kuitenkaan "uskossa oleminen" ei paljonkaan muuta ihmisen "vanhaa aatamia" (toki päinvastaisiakin tapauksia varmaan löytyy). Uskon antaman jumalallisen arvovallan turvin voidaan pönkittää omaa itse-minää ja "hutkia" kanssa-ihmisiä kuin "vierasta sikaa", projisoida omat synnit toisiin, vaatia muilta (ja mikseipä myös itseltä) täydellisyyttä, johon ei kukaan kykene ja jota ei ole olemassakaan.- Kaikkea ja kaikenlaista uskovaa ja uskomatonta meistä löytyy...
Taitaisi uskossakin olla uskon laatu tärkeämpi kuin sen määrä...- taas oho
Voin kertoa että tiedän äitisi kaltaisia tapauksia sellaisissa ympyröissä missä ei mitään uskontoa suvaita. Eli ei välttämättä ole kysymys uskonnosta. Voisin todeta että jos asiayhteydestä vedettäisiin kaikki inhimmillinen epätäydellisyys vain uskovaisten piiristä niin siitähän saisi melkoisen sillisalaatin. Samaa skeidaa on muuallakin, eli kannattaa pelätä ihmisiä. Jos pelkäisin kaikkia tiukkapipoja en uskaltaisi mennä ovesta ulos.
- pelokas
äitini oli uskovainen.nyt jo edesmennyt.ja juuri siksi en ymmärrä ja pelkään.epätäydellisyyttäni.koska minua valettiin muottiin-valhemuottiin-jossa piti näytellä olevansa täydellinen-enkä ylittänyt vanhempieni odotuksia.
enkä uskaltanut koskaan mennä äidin luo,koska tunsin että ei sovi mennä.sinne ei sovi mennä koska en mahtunut joukkoon.
enkä ole uskaltanut puhua tästä ongelmasta kellekään uskovaiselle.koska en osaa.ei ole sanoja.on vain tunteet ja kauhu-tietoisuus että jotain tarviis tehdä.ja rukouskin takeltelee.
- hansutuulia
sanoo Jeesus, sitä sanon sinulle samaa, Jeesuksessa Kristuksessa ei ole pelkoa, Hän on rakkaus. Jokainen JUmalan lapsi on arvokas, pieni lapsi hengellisesti tarvitsee oikeaa ohjausta ja Sanan ruokaa jotta ymmärtää että Hänessa olemme vapaita. Ohjeet uskovallekkin on omaksi suojaksemme ja turvaksi. Ahdistava uskossa oleminen ei sitä ole.
Jos vanehmpi ei itsekään ole päässyt tuntemaan täydellistä vapausta Hänessä, ei voi sitä siirtää lapseensakkaan vaan siin on paljon armottomuutta, mutta kun on armon itse ymmärtänyt se ei vaadi, vaan se rakastaa.
Täydellisiä meistä ei tule koskaan tässä synnin ruumiissa, Mutta Hänessä olemme täydellisiä. Sanoohan Sanakin, emme vielä tiedä mitä meistä tulee, mutta jokaisella varmasti on tarkoitus kilpailla päästäkseen perille asti. Taistellaan vaikka polvet verillä mutta ei luovuteta.
Osaa myös antaa anteeksi äidillesi, hänkään ei ole täydellinen. Kun annamma anteeksi toistemme virheet niin saat kokea sellaista vapautusta etttä! :) Minäkin olen vajavainen äiti, mutta parhaani olen yrittänyt, sillä ymmärryksellä minkä itse olen saanut omalta äidíltäni ja oma äitinikään ei ollut täydellinen. Mutta ymmärrän nyt paljon vanhempana hänen hyvää tarkoittavat juttunsa, osaan olla paljon armollisempi ja ymmärtäväisempi äitinä. Lapseni on kiitosaiheita kun sain heidät, kiitokseni että he ovat uskossa. Siunaan ja yritän rakastaa heitä pysymään eheänä, varjelen ettei vihollinen pääse turmelemaan heidän kalleintaan, sydäntään.
Neuvon kaikessa, seurustelussa, halaan heitä, suukottelen kohta 17 vuotiasta keskimmäistämme poikaamme, halaan nuorimmasita ja hän halaa, vanhempaa halaan ja yritän rakastaa heitä kunnon ihmisiksi, mutta sen aika näyttää olenko onnistunut. Uskaltavat ainakin kertoa asioistaan ja kuuntelevat mitä heille haluan tarjota. Siunaa äitiäsi vaikka hän onkin ollut puutteellinen. Jeesuksen nimessä, amen.- pelokas
ei siitä ole kysymys.on kysymys siitä että minulla on suuri vaje.haluan saada olla tällaisena epätäydellinen.jota en saanut olla äidilleni.
traumat on syviä ja uskon että kukaan ei voi sitä ymmärtää.kuin jolla on ollut itsellään samat jutut.
en väheksy kirjoitustasi.olen vaan haihtunut olemattomiin,niin koen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 26010977
- 1286952
- 955623
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa374971- 524221
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303779- 613474
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323422Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru222908- 582690