Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Tarkoitat varmaan omaa uskoasi? Kun ja jos ihminen tulee sinun uskoosi, hän ehkä menettelee noin. Ns. uskoon voi kuitenkin tulla minkä uskonnon piirissä hyvänsä. Toki henkilökohtainen usko on eri asia kuin uskonto mutta ilman jonkinlaista uskontoa on tuskin mahdollista edes tulla uskoon - ainakaan uskonnolliseen uskoon.

Henkikökohtaisesti, uskoon tultuasi, voit lakata käymästä synagoogassa, moskeijassa, luterilaisessa kirkossa: voit lakata käymästä lapsena kasteella tai ympärileikkauttamasta itseäsi. Jos toimit näin aivan yksin, ei kai voi vielä puhua varsinaisesti uskonnosta. Mikäli teitä on kuitenkin enemmän samoin ajattelevia, uskovia ja toimivia, olette jo hyvää vauhtia perustamassa uutta kulttia, lahkoa, denominaatiota, kirkkoa, - - siis uskontoa. - Nyt sitten tästä taas tulisi, uskoon tultuaan, lähteä ulos, eikä osallistua tämän uskonnon harjoittamiseen.
  2. Jokainen lukee Raamattua oman oppinsa "silmälasien" läpi. Mooseksenuskoiset eli juutalaiset, joiden kirja n. VT varsinaisesti on, eivät löydä näistä kirjoituksista edes Jeesusta Kristusta.

Kristityt lukevat VT:ia UT:n läpi ja eri kristilliset kirkot, lahkot, denominaatiot ja jopa yksityiset kristityt lukevat sekä Vanhaa- että Uutta Testamenttia kukin oman oppinsa läpi.

Näin on myös Adventistien kohdalla. Oppi on jossakin vaiheessa luotu ja sen ympärille rakennttu kirkko. Vaikka (ainakin osittain) ymärrettäisiinkin jotkin opinkohtien olevan hataralla perustalla, ei niitä voida noin vain muuttaa. Muutokset herättäisivät hämmennystä ja koko rakennelma voisi ruveta "natisemaan liitoksissaan". - Em. pitää paikkansa luonnollisesti muihinkin yhteisöihin kuin adventisteihin.

Kollektiiviin kuuluvalle, kollektiivin hengen omaksuneelle ja sisäistäneelle, uskovaiselle on "yksi hailee" onko hänen uskonsa yhtäpitävä tosiasioiden kanssa: se mihin yhteisössä uskotaan, ON hänelle totuus. Yhteisön totuudesta poikkeaminen merkitsisi epävarmuutta,"tuuliajolle joutumista", pohjan putoamista kaikelta siltä mille oma elämä on rakentunut. Näin omasta totuudesta on pidettävä kiinni "kynsin, hampain" samalla sulkien silmät ja korvat muilta totuuksilta. Uskovien keskuudessa nämä toiset totuudet voidaan sulkea pois leimaamalla ne "pedon merkillä", itse Saatanasta lähtöisin olevina. Ja niinhän se tietysti onkin: mikäli sinä vastustat minun tai oman seurakuntani uskon ja opin käsitystä, niin Saatanan eli vastustajan asiallahan sinä olet, kissa vieköön! - Ja "joo-mies" eli veli tai sisar vierellä sanoo: Aamen!
  3. >> Synti on - - Jumalan tahdon/lain vastaista toimintaa. - - teko joka ei vahingoita ketään millään lailla ei ole syntiä.